Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 260 033
  • 1 703

Mckraiveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Red Wings
Heh, ”antaisi katsojalle rakentaa koko päivän” kyl on taas niin viimisen päälle myyntipuhe. Suurinosa katsojista käy kuitenkin töissä, jolloin ei juurikaan mitään rakennella, kuin taloja pitkin päivää.
Ratapiha kuulostaa hienolta, mutta mietin niitä ruuhkia. Keskusta on nyt jo ihan tukossa vähän väliä, siihen vielä pelipäivän massat ni en kyllä hitossakaan viitsi jumittaa tunteja autossa. Tota liikennettä ei oo ikinä mietitty Turussa, eikä mietitä. On kyllä niin vanhanaikainen ja tukkoinen.
Onneksi kauden aikana on kohtuu määrä viikonloppupelejä, jolloin oletettavasti koko perhe olisi vapaalla. En tuohon aikaisempaan viestiin tätä tarkemmin jaksanut selventää, mutta tähän viestiin tämä ajatusmaailmani nyt avattuna. Turun talousalueen ulkopuolella asuvana, nuo arkipelit on muutenkin harvinaista herkkua, juurikin töiden vuoksi.

Jos ja kun uusi halli sijaitsee ratapihalla, mahdollistaa se tällä hetkellä täysin mahdottoman yhtälön. Voida katoa klo. 18.30 alkava ottelu loppuun saakka ja keritä Tampereelle tai Helsinkiin vievään junaan. Itse ainakin yksin kulkiessa mieluusti menisi otteluun julkisia käyttäen, jolloin voisi sen muutaman huurteisenkin nauttia. Tässä yhtälössä tottakai on aiemmin mainitut työt sovitettu niin, että voi junaan ehtiä siten, että on ennen ottelua hallilla.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Jos ja kun uusi halli sijaitsee ratapihalla, mahdollistaa se tällä hetkellä täysin mahdottoman yhtälön. Voida katoa klo. 18.30 alkava ottelu loppuun saakka ja keritä Tampereelle tai Helsinkiin vievään junaan. Itse ainakin yksin kulkiessa mieluusti menisi otteluun julkisia käyttäen, jolloin voisi sen muutaman huurteisenkin nauttia. Tässä yhtälössä tottakai on aiemmin mainitut työt sovitettu niin, että voi junaan ehtiä siten, että on ennen ottelua hallilla.

Tätä mietin itsekin, että kynnys junan käyttöön voi madaltua, jos vaikka Salosta tai Loimaalta haluaa matseihin tai vaikka keikoille. Messukeskus toki jää pellolle, eikä alue ole verrattavissa esim. Pasilaan, jossa messuillakin helppo käydä.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä keskustelussa hiukan liikaa jumitetaan tuohon halliin. Kyseessähän on 500 - 600 miljoonan investointi joka sisältää asuntoja, hotellin ja elämyskeskuksen(olikohan siellä joku sisätilahuvipuisto yms.). Tähän Turun kaupungilta pyydetään tuo 30 milj. Jos pelkkää hallia suunniteltaisiin niin kaupunki ei varmasti maksaisi euroakaan mutta onko varaa kieltäytyä noin suuresta investoinnista joka varmasti maksaisi itsensä takaisin suht nopeastikin
Se mitä Gatoradelle tehdään on kyllä suuri ongelma, kuitenkin tällä hetkellä ylivoimaisesti paras halli Suomessa, kyllähän se hullulta kuulostaa sen purkaminen.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Jotenkin absurdilta kuulostaa väittää, että Turkuhalli kannattaisi purkaa. Ainakin ennen purkamista kannattaisi koittaa myydä halli. Kyllä tuollaiselle nyt vapailta markkinoilta voisi löytää useampikin mahdollinen ostaja eri käyttötarkoitukseen, kun vähän käyttää mielikuvitusta. Lisäksi hallin muuttaminen harjoituskäyttöön halpenisi huomattavasti, jos katsomotilaan voisi rakentaa tolppia.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Gatoraden yksi suurimpia ongelmia on se, että se on todella huono televisioinin kannalta. Peli toki näkyy ja hyvästä kulmasta, mutta tapahtumasta ei juuri saa edes realistista kuvaa.

Katsomot ovat kaukana kaukalosta. Tähän vielä yhdistetynä se, että alakatsomot täyttyvät ylhäältä alaspäin. Vaikka hallissa olisi Suomalaisittain ihan ok 5500 niin punaista näkyy kuvissa luvattoman paljon. Jopa tilanteessa, että alakatsomot ovat täynnä niin betonia on turhan paljon kuvissa.

Vaikka kuvakulma on Suomen paras mitä tulee ottelun seuraamiseen, niin se vaikuttaa hitaamalta, kuin se, että se olisi kuvattu lähempää. Onhan ihan eri intesiteetti pelistä aistitavissa alempaa kuin kuin kaempaa, vaikka yläkatsoimoista pelin hahmottaa paremmin.

Nämä kun laskee kun yhteen ja lisää vielä todella karmaisevan värimaailman, mikä on hallissa, niin varsikin TV-tuotannossa ottelut ovat kärsivät olosuhteista valtavasti.

Toki nämä voitaisiin korjata, mutta useita ellei toistakymmentä miljoonaa menisi yllättävän helposti, jos lähdettäisiin rakenteita radikaalisti muuttamaan.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Vaikka kuvakulma on Suomen paras mitä tulee ottelun seuraamiseen, niin se vaikuttaa hitaamalta, kuin se, että se olisi kuvattu lähempää. Onhan ihan eri intesiteetti pelistä aistitavissa alempaa kuin kuin kaempaa, vaikka yläkatsoimoista pelin hahmottaa paremmin.

Kuvakulma on paras, mutta kuitenkin ihan paska? Jännä, että toikin mahdollista.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onneksi kauden aikana on kohtuu määrä viikonloppupelejä, jolloin oletettavasti koko perhe olisi vapaalla. En tuohon aikaisempaan viestiin tätä tarkemmin jaksanut selventää, mutta tähän viestiin tämä ajatusmaailmani nyt avattuna. Turun talousalueen ulkopuolella asuvana, nuo arkipelit on muutenkin harvinaista herkkua, juurikin töiden vuoksi.

Jos ja kun uusi halli sijaitsee ratapihalla, mahdollistaa se tällä hetkellä täysin mahdottoman yhtälön. Voida katoa klo. 18.30 alkava ottelu loppuun saakka ja keritä Tampereelle tai Helsinkiin vievään junaan. Itse ainakin yksin kulkiessa mieluusti menisi otteluun julkisia käyttäen, jolloin voisi sen muutaman huurteisenkin nauttia. Tässä yhtälössä tottakai on aiemmin mainitut työt sovitettu niin, että voi junaan ehtiä siten, että on ennen ottelua hallilla.

Korona voi vaikuttaa, mutta tällä hetkellä viimeinen juna lähtee Turusta Tampereelle ja Helsinkiin n.20.30, joten sinne junaan ei kyllä ehdi vaikka halli ratapihalla olisi. Hämärä muistikuva tosin on, että tuo lienee aika normaali aika ennen koronaakin. Toki hankkeen toteutuessa tuota juna-aikataulua voisi siirtää varmaan 30minuuttia eteenpäin. Ja varmasti helpottaa ylipäätään julkisilla turun ulkopuolelta tulevia.

Tosin kuten mainittu rata menee jo nyt gatoradelle, joten periaatteessa pelipäivinä juna voisi lähteä sieltä ja ennen peliä saapua sinne. En tiedä, miten infrastruktuuri on, että olisiko se järkevää. Mutta tarvitsisi varmasti jotain yhteistyötä TPS:n ja VR:n välille. Ongelma lienee tosin se, että varmaan aika marginaali osa junien matkustajista hyödyntäisi tätä.

Nytkin muistaakseni matsibussi tosin menee päärautatieaseman kautta, joten se ei lisäisi sitä matka-aikaa kuin 15minuuttia jos junalla tulee turkuun katsomaan peliä. Sekä tietenkin bussin mahdollinen odottaminen.
 

jelnausen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä keskustelussa hiukan liikaa jumitetaan tuohon halliin. Kyseessähän on 500 - 600 miljoonan investointi joka sisältää asuntoja, hotellin ja elämyskeskuksen(olikohan siellä joku sisätilahuvipuisto yms.). Tähän Turun kaupungilta pyydetään tuo 30 milj. Jos pelkkää hallia suunniteltaisiin niin kaupunki ei varmasti maksaisi euroakaan mutta onko varaa kieltäytyä noin suuresta investoinnista joka varmasti maksaisi itsensä takaisin suht nopeastikin
Se mitä Gatoradelle tehdään on kyllä suuri ongelma, kuitenkin tällä hetkellä ylivoimaisesti paras halli Suomessa, kyllähän se hullulta kuulostaa sen purkaminen.

Turun kaupungiltahan pyydetään 30miljoonaa nimenomaan monitoimiareenaa varten. Tuskin koko hanke menee jäihin, jos kaupunki ei päätä tuota rahaa siihen laittaa. Sitä en sitten tiedä, mitä koko hankkeelle käy, jos kaupunki ei monitoimiareenaan osallistu. Mutta vaikea uskoa, että se kaataisi koko projektia.

"Turun kaupunginhallitus käsitteli tänään kokouksessaan, esittääkö se kaupunginvaltuustolle periaatepäätöstä Turku Ratapiha -hankkeen monitoimiareenaan investoimisesta. "



Se on toki selvä, että jos koko hanke on kaupungin 30miljoonan monitoimiareena -investoinnista kiinni, niin kokonaiskuvaa ajatellen tämä kannattanee sijoittaa. Mutta se ei ole riittävä peruste 30miljoonan laittamiseen, että Gatorade Center on liian kaukana keskustasta ja ettei siellä ole tarpeeksi aktiiviteetteja.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Kuvakulma on paras, mutta kuitenkin ihan paska? Jännä, että toikin mahdollista.
Kannattaa käydä katsomassa matseja eri katsomoista, niin ymmärät mitä ajan takaa. Yläkatsomossa intensiteetti on rajattu, mutta pelin hahmottaa hyvin, kun taas maalin takana ekassa rivissä intesiteetti on hyvä, mutta pelin hahmottaminen on rajattua. Kameran sijoittelulla voidaan vaikuttaa tähän ilmiöön paljon.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tosin kuten mainittu rata menee jo nyt gatoradelle, joten periaatteessa pelipäivinä juna voisi lähteä sieltä ja ennen peliä saapua sinne. En tiedä, miten infrastruktuuri on, että olisiko se järkevää. Mutta tarvitsisi varmasti jotain yhteistyötä TPS:n ja VR:n välille. Ongelma lienee tosin se, että varmaan aika marginaali osa junien matkustajista hyödyntäisi tätä.

Tuossa luultavasti suurimpana esteenä on valtio ja sen haluttomuus antaa junissa lähiliikenteen kapulaa kunnille. Helsinki poikkeuksena ja Tampereella käynnissä pilotti. Jos Turussa Föliin tulisi lähijuna lisäksi, niin voisi olla helpompi toteuttaa. Tosin silloinkin se raide on aika kaukana Gatoradesta ja vaatisi käytännössä pysäkin rakentamisen siihen. Voi olla että Jokereiden kannattajajunista on mennyt sen verran aikaa että ehkä ei toimisi enää tänä päivänä samalla shabloonalla.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos Turussa Föliin tulisi lähijuna lisäksi, niin voisi olla helpompi toteuttaa. Tosin silloinkin se raide on aika kaukana Gatoradesta ja vaatisi käytännössä pysäkin rakentamisen siihen.
Onhan se kuitenkin lähempänä kuin Hartwall Arenan junapysäkki. Eikä Tampereellakaan juna ihan areenan alla pysähdy. Minä näkisin että ongelma on se ettei ole paikallisjunia millä ajaa tonne. InterCityn varaaminen tuohon käyttöön ei ole järkevää. Ja vaikka juna olisikin niin se ei palvelisi kuin suht pientä osaa turkulaisista. Isompiin konsertteihin tai maaotteluihin ehkä voisikin tulla juna Helsingistä ja Tampereelta.
 

Tony Clifton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, K-67
Korjatkaa jos olen täysin hakoteillä, mutta muistaakseni Artukaisten rataa ei ole sähköistetty, jolloin sinne ei voi ajaa muilla kuin vanhoilla vetureilla ja niillä sinisillä "röökivaunuilla", joita ei enää ole käytössä? Tämän vuoksi matsijuna ei ole enää/toistaiseksi mahdollinen.
 

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Tässä keskustelussa hiukan liikaa jumitetaan tuohon halliin. Kyseessähän on 500 - 600 miljoonan investointi joka sisältää asuntoja, hotellin ja elämyskeskuksen(olikohan siellä joku sisätilahuvipuisto yms.). Tähän Turun kaupungilta pyydetään tuo 30 milj. Jos pelkkää hallia suunniteltaisiin niin kaupunki ei varmasti maksaisi euroakaan mutta onko varaa kieltäytyä noin suuresta investoinnista joka varmasti maksaisi itsensä takaisin suht nopeastikin
Se mitä Gatoradelle tehdään on kyllä suuri ongelma, kuitenkin tällä hetkellä ylivoimaisesti paras halli Suomessa, kyllähän se hullulta kuulostaa sen purkaminen.
Tällaisena ~500-600 miljoonan projektina ainakin hallia meille myydään. Täysin validi kysymys on mikä on realistista tuossa ja mikä on vian "kauppamiesten" kyhäelmää? Vaikka projektia väitettään lähes "riskittömäksi" ja Arvekin vaatii mm. takuita muiden hankkeiden toteutumisista, niin kaikki ei ole mitenkään varmaa, vaikka nimet olisivat sopimuksissa. Hallin pitäisi valmistua ensin ja monen muun asian vasta jälkeenpäin. Ei tarvita kuin sopimukset tehnyt yhtiö heittää kupin nurin ja halli jää kaupingin kontolle ja myös muiden projektien toteutuskin voi jäädä vaiheeseen. "Worst case skenaariossa" uusi halli rakennettaisiin halvalla huonosti ja vanha halli olisi jo purettu. Kaupunki joutuisi maksamaan vielä korjauksetkin kaiken päälle. Funikulaaristakin voinee todeta, että aina halvalla ei saa hyvää, vaikka joskus sekin voi onnistua. Turun kaupungin hallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus vertasi uusista sijoituksista lupauksia lasten loruun: "kautta kiven ja kannon".

Jotenkin absurdilta kuulostaa väittää, että Turkuhalli kannattaisi purkaa. Ainakin ennen purkamista kannattaisi koittaa myydä halli. Kyllä tuollaiselle nyt vapailta markkinoilta voisi löytää useampikin mahdollinen ostaja eri käyttötarkoitukseen, kun vähän käyttää mielikuvitusta. Lisäksi hallin muuttaminen harjoituskäyttöön halpenisi huomattavasti, jos katsomotilaan voisi rakentaa tolppia.
Taustalla on ilmeisesti halu saada kaupunki isommin mukaan uuden halllin käyttökulujen kattamiseen ja ehkä jatkossa tilojen vuokraamiseenkin, vaikka nyt näyttäisi että vuokrausta ei ole tulossa? Kyse voi olla vuosittain useista miljoonista tulevaisuudessa.


Itse olen kuitenkin pohjimmiltaa samaa mieltä, että vanhaa hallia ei kannattaisi purkaa vaan keksiä sille uutta käyttöä. Turussa ei ole oikeastan kovin kummoista huvipuistoa ja ehkäpä yksi vaihtoehto voisi olla rakentaa sellaisen Turkuhallin sisälle?
 

Jazzy76

Jäsen

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meillä on ihan helvetin hieno halli.

Sinne pääsee jos haluaa ja sieltä pääsee pois jos haluaa. Aikaa takaperin sinne on liikkunut paljon isommat massat ja sieltä pois. Kyllä ne baarit on siellä keskustassa pelin jälkeen vaikka halli ois missä.

Sinne saadaan myös muita tapahtumia kuin kiekkoa ja sinnekin pääsee ihmiset ja sieltä pois.

Ei mitään järkeä kaupungilta antaa hirvittäviä rahoja uuteen halliin/helvetin isoon härdelliin. Luulisi löytyvän yksityistä rahaa jos proggis hyvä.

Muutaman kerran olen siellä Teidän hallissa käynyt ja pakko on kyllä "kompata" tätä Sinun viestiäsi. Kuten jo aiemmin taisin mainita, teidän halli on todella hieno ja toimiva. Ottaen huomioon tosiaan sen, että halli on 30 vuotta vanha...
Hallin pääsee hienosti kiertämään ja käytävät ovat "riittävät". Ravintolapalveluita tuntuu olevan hyvin.
K-18 katsomo toisessa päässä hallia vaikutti hyvältä ratkaisulta kun parvelta sitä katseli...
Tosin jos on täysi mökki niin ajoittaisia jonoja varmaan syntyy, mutta ainakin tuossa viimeisessä TPS - Tappara pelissä kaikki toimi hienosti...

Sijainti on joo vähän syrjäinen, mutta minkä verran peleihin tullaan omilla autoilla vs joukkoliikenteellä ( mikäli sellaista on / olisi )...

Tuo "30 miljoonan investointi" kaupungilta uuteen halliin tuntuisi kyllä massiiviselta. Etenkin kun nyt tuli tämä Korona joka varmasti tulee rassaamaan monien taloutta vielä useamman vuoden jos tää jatkuu?

Järkevämpää olisi ennemmin mun mielestä investoida toimivampaan joukkoliikenteeseen, siis sillä edellytyksellä, että se ei nyt toimi? EI varmaan ole mahdoton homma lyödä sinne useampaa bussia ajamaan peliin ja pelistä pois. Lähtöpaikka voisi vaikka olla sieltä keskustasta ja sit hallille menään paria vakkarireittiä pitkin...

Tuskin se Tps:in peli siitä uudesta hallista on kiinni?
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Mitenkäs Uudenkaupungin radan sähköistys liittyy Artukaisten ohi menevään rataan joka päättyy Pernon telakalle?
Menikö nyt radat sekaisin? Eikö Uudenkaupungin rata mee just siitä pikatien ja G-pisteen välistä ja se "telakalle" menevä mene Pansiontien vierestä?
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Menikö nyt radat sekaisin? Eikö Uudenkaupungin rata mee just siitä pikatien ja G-pisteen välistä ja se "telakalle" menevä mene Pansiontien vierestä?

Uudenkaupungin rata ja nykyisellä telekalle menevä rata eroavat toisistaan aika tarkkaan juuri Gatoraden kohdalla. Ja vähän kauempana Uudenkaupungin radasta erkanee myös rata Naantaliin.
 

mtallskog

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tuolta voi käydä tutustumassa, mitä ollaan suunniteltu ratapihaprojektiin. Mutta kokonaisuudessaan on siis kyse muustakin, kuin jäähallissa, johon aika pitkälti kaikki keskustelu jumitetaan. Onhan se selviö, että TPS, eikä kaupunki tarvitse uutta jäähallia. Mutta tarvitseeko Turku jotain muuta vetovoiman kasvattamiseen, on jo toinen asia.
 

Jazzy76

Jäsen
Mitenkäs Uudenkaupungin radan sähköistys liittyy Artukaisten ohi menevään rataan joka päättyy Pernon telakalle?

Tuota noin... oletko ihan tosissasi? Oikeastihan Turku–Uusikaupunki-radan varrella oleva Artukaisten (Turkuhallin) seisake ei mitään kuljetusongelmia ratkaise, mutta ennen kuin päästät lisää hölynpölyä, niin Googlaa vaikka kartta ja seuraa sormellasi junarataa.

Sitä ennen voit vaikka vilkaista Wikipediaa: Gatorade Center – Wikipedia
 

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tuota noin... oletko ihan tosissasi? Oikeastihan Turku–Uusikaupunki-radan varrella oleva Artukaisten (Turkuhallin) seisake ei mitään kuljetusongelmia ratkaise, mutta ennen kuin päästät lisää hölynpölyä, niin Googlaa vaikka kartta ja seuraa sormellasi junarataa.

Sitä ennen voit vaikka vilkaista Wikipediaa: Gatorade Center – Wikipedia
Juu, kyseessä on Uudenkaupungin radan sivuraide. Turkuhallin seisake, aikaisemmin Elysée Areenan seisake on Artukaisissa, Uudenkaupungin radalta Pernon telakalle vievän sivuraiteen varressa sijaitseva seisake.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Jos ja kun uusi halli sijaitsee ratapihalla, mahdollistaa se tällä hetkellä täysin mahdottoman yhtälön. Voida katoa klo. 18.30 alkava ottelu loppuun saakka ja keritä Tampereelle tai Helsinkiin vievään junaan. Itse ainakin yksin kulkiessa mieluusti menisi otteluun julkisia käyttäen, jolloin voisi sen muutaman huurteisenkin nauttia. Tässä yhtälössä tottakai on aiemmin mainitut työt sovitettu niin, että voi junaan ehtiä siten, että on ennen ottelua hallilla.

Tosi kaunis ajatus, mutta mikä tämän todellinen potentiaali on? Oman arvion mukaan about 27 katsojaa kaudessa.

Vieraspeleihin mennään perinteisesti a) vierasjoukkueen järjestämällä matkalla charterbusseineen tai b) kaveriporukassa ”Juoppokuskin” ajamalla yksityisautolla. On itsessäänkin jo pieni retki kosteine eväineen. En ole koskaan mennyt Hartwall Areenan mihinkään tapahtumaan junalla paitsi paikallissellaisella jos olen yöpynyt Hgin seudulla. Tuskinpa moni satunnainen katsoja tulisi Tepsin peliin junalla siitä syystä, että halli on aseman vieressä.
 
Viimeksi muokattu:

Jazzy76

Jäsen
Juu, kyseessä on Uudenkaupungin radan sivuraide. Turkuhallin seisake, aikaisemmin Elysée Areenan seisake on Artukaisissa, Uudenkaupungin radalta Pernon telakalle vievän sivuraiteen varressa sijaitseva seisake.

En nyt jaksa vängätä. Olet teknisesti oikeassa: nykyinen seisake on Pernon radalla. Sähköistettävän Ugin radan vaihde on aivan hallin kohdalla (ks. kuva) ja Pernoon pääsee myös hallin kohdalta.

Kun Ugin radalle tulee sähköt, pitäisi seisaketta hieman siirtää pohjoisempaan. Se ei olisi iso vaiva. Edelleenkään rata ei ratkaise hallin sijaintia, kun lähiliikennettä ei ole ja välttämättä ei tule.

Ollaanko nyt samaa mieltä?
 

Liitteet

  • F9C9A8F3-5A75-4A06-91DD-FB82A4278629.jpeg
    F9C9A8F3-5A75-4A06-91DD-FB82A4278629.jpeg
    757,1 KB · kertaa luettu: 309

M.O.R.O

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
En nyt jaksa vängätä. Olet teknisesti oikeassa: nykyinen seisake on Pernon radalla. Sähköistettävän Ugin radan vaihde on aivan hallin kohdalla (ks. kuva) ja Pernoon pääsee myös hallin kohdalta.

Kun Ugin radalle tulee sähköt, pitäisi seisaketta hieman siirtää pohjoisempaan. Se ei olisi iso vaiva. Edelleenkään rata ei ratkaise hallin sijaintia, kun lähiliikennettä ei ole ja välttämättä ei tule.

Ollaanko nyt samaa mieltä?
Ollaan vaan.
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En nyt jaksa vängätä. Olet teknisesti oikeassa: nykyinen seisake on Pernon radalla. Sähköistettävän Ugin radan vaihde on aivan hallin kohdalla (ks. kuva) ja Pernoon pääsee myös hallin kohdalta.

Kun Ugin radalle tulee sähköt, pitäisi seisaketta hieman siirtää pohjoisempaan. Se ei olisi iso vaiva. Edelleenkään rata ei ratkaise hallin sijaintia, kun lähiliikennettä ei ole ja välttämättä ei tule.
Uskoisin että olisi järkevämpää sähköistettäessä vetää sitä sähkökaapelia parisataa metriä tolle sivuraiteellekin alkaa siirtämään seisakkeen tasannetta. Tällöin seisakkeella seisova jun tukkisi Pernon radan, ei Uudenkaupunin rataa. Toki voi olla että säännöllinen liikenne vaatisi seisakkeeseen korottamista tai muita turvallisuuteen liittyviä toimia myös.

En kuitenkaan usko että juna olisi ratkaisu Gatoraden liikenneonelmiin. Suora bussilinja keskustasta olisi toteuttamiskelpoisempi mahdollisuus. Jokunen vuosi sitten Saksassa CHL-peliä kun käytiin katsomassa oli ylimääräisiä vuoroja ja kaiken lisäksi ottelulipulla sai matkustella ottelupäivänä vapaasti paikallisliikenteessä. Toimi pirun hyvin. Mitenhän onnistuisi Suomessa. Espoossakin on Areenan tapahtumien mukaan ollut ylimääräisiä HSL:n bussivuoroja ja metrokin on ajellut erikoisaikataululla. Mun mielestä joukkoliikenteen pitää sopeutua ihmisten liikkumistarpeisiin eikä toisinpäin. Vaikka kyse olisi kaupallisesta tapahtumasta. Jos jossain on tilaisuus missä on useampi bussilastillinen ihmisiä tarvitsemassa kyytiä suunnilleen samaan suuntaan niin eikun erikoislinja sitä varten. Nykytekniikalla se on helppo myös lisätä reittioppaisiin sun muihin palveluihin joista asiakkaat sen löytävät.

Mutta ratapihahankkeeseen. Mun nähdäkseni kapungin kannalta tärkeintä on nyt se mitä lisäarvoa uusi areena tuo kaupungille. Ratapihan asunnot voidaat kyllä rakentaa ilman halliakin. Silloin niitä mahtuisi enemmän tai vaihtoehtoisesti areenan tila voitaisiin käyttää muuhun rakentamiseen. Turussa on hyvä areena, mutta se on kaukana. Toki vain noin kilometrin kauempana keskustasta kuin esim. Hartwall Arena. Keskustan areena olisi toki vetovoimaisempi, mutta kannattaako sen takia "uhrata" kaupungin omistama areena. Minusta Turkuhallin tuleva käyttö on aika merkittävässä osassa tässä yhtälössä. Sisähuvipuisto voisi olla ihan toimiva ajatus tilojen ja rakenteiden kannalta. Siinä saisi tilat hyödynnettyä aika tehokkaasti. Aika harvaan käyttöön tuollainen pinta-alaltaan pienehkö, mutta hyvin korkea tila jonka ympärillä on suht runsaasti käytävä- ja ravintolatilaa on ideaali.

Pahimmassa tapauksessa uusi areena tulee maksamaan kaupungille lähemmäs 100 miljoonaa kun lasketaan siihen sijoitettava 30 miljoonaa ja päälle Turkuhallin purkukustannukset ja kirjanpitoarvo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös