Cube kirjoitti:Ei hitto sentään tätä ketjua. Viestistä toiseen tätä samaa mutua ja muuta irrallisiin kokemuksiin (tai vielä pahempaa: kuulopuheisiin) perustuvaa epäolennaista roskaa. Olisiko näiden sivuttaminen millään mahdollista? Kenties tilalle vähän tieteellisempää ja tilastoihin perustuvampaa lähestymistapaa? Myöskin (sosiaali)psykologia olisi kenties järkevä pitää mielessä kehittävän keskustelun aikaansaamiseksi.. Ettei mene ihan täysin amistouhuksi. Siinä ei nimittäin ole ainakaan minun mielestäni kovinkaan paljoa järkeä, että jokainen tulee vuorollaan kertomaan minkä verran hänellä itsellään on huonoja/hyviä kokemuksia ulkomaalaisista. Ei ole näet kovin kattava otanta kokonaiskuvaa ajatellen.
Tulee monen viestin kohdalla sellainenkin olo, että ei ole taidettu tätä koko kahdeksan sivun ketjua jaksaa edes lukea, vaan parin tuoreimman viestin silmäileminen on ollut tarpeeksi. Sitten onkin ollut jo liian kova hinku sen oma totuuden julistamiseen.
Jos joku kuitenkin haluaisi jatkaa tätä keskustelua siitä, mihin se aiemmin minun ja palstalta sittemmin jo poistuneen -Kantorin- välillä jäi, niin antaa mennä vaan. Yritän mielelläni osallistua, vaikka aika alkaakin vähän kortilla olemaan. Viestit löytyvät ketjun sivuilta 3-5. Alusta en kuitenkaan taida enää jaksaa tätä hedelmätöntä vääntöä aloittaa.
Toisaalta nuo em. omat viestitkin ovat n. 1,5 vuoden takaa, joten enpä niidenkään järkevyydestä menisi takuuseen. Enkä uskalla niitä lähempääkään tässä vaiheessa tarkastella, koska yleensä näitä omia sepustuksia ei hienoihin viineihin voi varsinaisesti verrata.
jupster kirjoitti:Kyllä pitäisi. Sua on ilmeisesti pistetty kerran.
Amen.psychodad kirjoitti:Mielestäsi pitäisi vielä 9 kalkkaron jälkeen antaa kymmenennelle mahdollisuus? Ei siinä mitään, kunnioitan ideologiaasi, ja olen itsekin pitkälti periaatteen mies monissa asioissa. Mutta omasta mielestäni olisi täysin idioottimaista tunkea se käsi kymmenennen kerran sinne kalkkaron pesään (ensimmäinenkin kerta olisi). Ideologioita on hyvä olla olemassa, mutta älä anna niiden sumentaa järkeä, se on hyvin tärkeää ihan oman selviytymisen kannalta. Vaikka me kaikki toivomme ihannemaailmaa, jossa erimielisyydet ratkaistaisiin puhumalla, ja väkivaltaa ei olisi, emme kuitenkaan sellaisessa elä.
Jos minulla nyt tulee moottoripyöräjengiläisen kanssa jotain sanaharkkaa baarissa, on hyvin mahdollista, että se ei heidän puoleltaan jää pelkkään keskusteluun. Ainakin todennäköisempää kuin jos keskustelisin jonkun teekkariopiskelijan tai kaupan kassan kanssa. Jos joudun mustalaisten kanssa huonoihin väleihin, on todennäköisempää että saan teräaseesta kuin normaalissa tappelussa, koska heillä on joku kumma fiksaatio puukkojen kantamiseen. Ja kyllä sinäkin tämän tiedät, mutta haluat toivoa maailman paremmaksi. Valitettavasti pelkällä toivomuksella tietyt asiat eivät korjaannu.
erture kirjoitti:Jupster.
Kun olet varmasti keskustellut monien eri Afrikan maiden edustajien kanssa, niin oletko keskustellut somaleista muiden kuin somalien kanssa?
psychodad kirjoitti:Mielestäsi pitäisi vielä 9 kalkkaron jälkeen antaa kymmenennelle mahdollisuus?
psychodad kirjoitti:Jos minulla nyt tulee moottoripyöräjengiläisen kanssa jotain sanaharkkaa baarissa, on hyvin mahdollista, että se ei heidän puoleltaan jää pelkkään keskusteluun. Ainakin todennäköisempää kuin jos keskustelisin jonkun teekkariopiskelijan tai kaupan kassan kanssa. Jos joudun mustalaisten kanssa huonoihin väleihin, on todennäköisempää että saan teräaseesta kuin normaalissa tappelussa, koska heillä on joku kumma fiksaatio puukkojen kantamiseen.
psychodad kirjoitti:Ja kyllä sinäkin tämän tiedät, mutta haluat toivoa maailman paremmaksi. Valitettavasti pelkällä toivomuksella tietyt asiat eivät korjaannu.
psychodad kirjoitti:Käytännössä ryhmät tuomitaan aina sen ryhmän yksilöiden tekojen mukaan.
erture kirjoitti:Jupster.
Heidän kulttuurissaan ei arvosteta työntekoa kuten ei romanikulttuurissakaan joten onko väärin sanoa heidän olevan laiskoja? Mielestäni ei.
erture kirjoitti:Toki ulkomaalaisten on keskimäärin vaikeampi saada töitä kuin suomalaisen mutta perustason töitä riittää kyllä kaikille eivätkä ne lopu ikinä. Esimerkiksi siivoustöihin ei paljoa ihonväriä kysellä.
jupster kirjoitti:Eli, en suosittele menemään steissille pyörimään ja hieromaan kauppoja somalinuorten kanssa. Tätä en nyt todellakaan tarkoittanut ja uskon, että myös sen ymmärsit.
Se ajatusmalli, että kadulla vastaantuleva somali voi olla rehellinen työtä tekevä ihminen eikä automaattisesti rikollinen, ei ole mielestäni "käden pistämistä kalkkaroiden pesään".
Eli tarkoitatko sitä, että koitat tästä lähin välttää Somaliasta tulevien ihmisten kohtaamista, jolloin voit minimoida mahdollisuuden tulla ryöstetyksi taas?
Olen koittanut tässä kirjoituksillani sanoa, että turvapaikanhakijoiden seassa on hyviä ja vähemmän hyviä tyyppejä, myöskin somaleita. En ole kieltänyt etteikö rikollisuutta esiintyisi heidän keskuudessaan, olen koittanut esittää mahdollisia syitä. Mielipiteeni perustuvat kokemuksiini niin työstä kuin vapaa-ajaltakin. Eli puhtaaseen realismiin. Aivan kuin sinullakin.
Näin se menee. Jos enemmistö ajattelee näin, niin tarkoittaako se automaattisesti, että myös sinun pitää?
jupster kirjoitti:Siinä olet oikeassa, että somaleilla on oma "manjana"-kulttuurinsa (vai miten se kirjoitettiinkaan). Heidän käsityksensä työstä, ajasta ja koko elämästä on erilainen mitä meidän. Tämä pätee useisiin afrikkalaisiin, maasta riippumatta. Vastaanottokeskuksessa joidenkin afrikkalaisten suurin ongelma oli ajankäsityksen opettelu. He eivät elä yhtä hektisessä yhteiskunnassa, mitä taas meillä on.
psychodad kirjoitti:Mikset? Kun ovat kerran niin harmitonta väkeä?
psychodad kirjoitti:Ei olekaan, mutta jos esim. minun puolellani katua on 100 metrin päässä ryhmä nuoria somalipoikia potkimassa pullonkorkkeja tai mitä ikinä, voin vaihtaa kadun puolta, varsinkin jos ollaan hiukan syrjemmässä ja on pimeää.
psychodad kirjoitti:Mutta rikollista ainesta olisi syytä karsia kovalla kädellä, meillä on omasta takaa kyllä roistoja, joten niitä ei tarvitse erikseen tuoda ulkomailta. Kovemmista rikoksista (raiskaukset, henkirikokset) tulisi ensin heittää kaveri linnaan kuten suomalainenkin rikollinen, ja kun on tuomionsa istunut, hänet voitaisiin karkoittaa.
Erittäin hyviä pointteja.Cube kirjoitti:Tuota, tuota. Aika paljon lisäselvitystä olisi ylläolevista luvuista mukava kuulla. Ovat varsin ristiriitaisia minun ketjun sivulle viisi linkittämän Sisäasiainministeriön raportin kanssa ("Väkivaltarikoksista epäillyt ulkomaalaiset Suomessa 2000"). Jos vaikka kertoisit miltä vuodelta tilastot ovat ja mitkä ovat luvut prosenttien takana? Näin ensialkuun. Muutakin tarkentavaa tietoa saa antaa. Sen jälkeen voitaisiin alkaa puhumaan vaikkapa siitä, että mitkä syyt tämän rikollisen käytöksen takana mahdollisesti ovat ja siitä supistuisivatko ulkomaalaisten prosenttiluvut silloin, jos rikollisuutta tarkasteltaisiin enemmän sosiaalisten luokkien (ei puhtaasti kansallisuuden) mukaan.
psychodad kirjoitti:Väärin. Nyt he elävät meidän hektisessä yhteiskunnassamme, joten on oikeus olettaa että he pyrkivät siihen myös parhaansa mukaan sopeutumaan. Jos ei maistu niin pääseehän sitä manana-kulttuuria ihailemaan takaisin kotimaahan, jossa ei ole niin hektistä, eikä edes kylmää. Uskon että suomen valtio järjestää matkan jokaiselle sitä pyytävälle.
jupster kirjoitti:Aivan. Yleensä pahimmat rikolliset karsiutuvatkin jo alkuvaiheessa pois eivätkä he edes turvapaikkaa saa. Niinkin käy useasti, että turvapaikanhakijan henkilöllisyyttä ei voida varmaksi todentaa, jolloin mukana tulee myös sellaista rikollista ainesta, joilla muuten ei olisi mahdollisuuksiakaan päästä. Suurin osa tulee kuitenkin ihan oikeutetun syyn vuoksi.
psychodad kirjoitti:Se on hyvä että on kunnon kontrolli jo etukäteen, mutta sen kontrollin pitäisi ylettyä myös jatkossa näihin ihmisiin. Tällä hetkellähän on käytännössä niin, että jos joku rikollinen sen seulan läpi pääsee, hän myös pysyy maassa vaikka teot olisivat mitä. Tuon taustatietojen tarkastelun lisäksi pitäisi siis velvoittaa jokaisen pysymään kaidalla polulla, karkoituksen uhalla. Pelisäännöt selviksi heti rajalla, niin vältyttäisiin paljolta, ja päästäisiin myös eroon rikollisista.
jupster kirjoitti:Hohhoijaa. Kyllä olet oikeassa. Monet tulevat tälläisistä kulttuureista, jolloin sopeutuminen länsimaiseen hektiseen kulttuuriin vie aikansa. Väännänkö nyt rautalangasta, että en itsekään hyväksy laiskottelevia ihmisiä mikäli työtä on tarjolla. Kirjoitin myös, että tälläisiä ihmisiä löytyy myös somaleiden keskuudessa, jotka työtä välttävät. Se EI ole mielestäni hyväksyttävää.
Luetko puoliakaan mitä olen kirjoittanut?
jupster kirjoitti:Väärin. Riippuu siitä millä statuksella maahanmuuttaja Suomessa on. Häntä kohdellaan rikosoikeudellisesti niinkuin muitakin kansalaisia. Rötöstelyistä väliaikaisen-statuksen omaava voidaan käännyttää takaisin.
Suomen kansalaisuuden saanet ovat suomalaisia.
dana77 kirjoitti:Maailmasta löytyy toki mallimaita kuin esim. Amerikan Yhdysvallat, jossa noiden pikkunilkkejen käsittelyyn on löytynyt toimivat ratkaisut.
jupster kirjoitti:Hohhoijaa. Kyllä olet oikeassa. Monet tulevat tälläisistä kulttuureista, jolloin sopeutuminen länsimaiseen hektiseen kulttuuriin vie aikansa. Väännänkö nyt rautalangasta, että en itsekään hyväksy laiskottelevia ihmisiä mikäli työtä on tarjolla. Kirjoitin myös, että tälläisiä ihmisiä löytyy myös somaleiden keskuudessa, jotka työtä välttävät. Se EI ole mielestäni hyväksyttävää.
Luetko puoliakaan mitä olen kirjoittanut?
Fortuna kirjoitti:Heitetään nyt tämäkin tähän, vaikka todennäköisesti kaikki ovat tämän jo nähneet.
http://www.student.oulu.fi/~amkarppi/maili/maili212.html
Sekin on yksi hyvä, mutta ennenkaikkea kunnolliset rangaitukset tietyistä rikoksista takaavat turvallisen ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan niille kunnollisille yksilöille, jotka ovat tarpeeksi fiksuja että osaavat käyttäytyä (eivätkä ole vain köyhiä).Fortuna kirjoitti:Esim. se, että jokaisella on oikeus omistaa aseita ja tummaihoisen saa ampua lähes surutta, vai?
psychodad kirjoitti:Tottakai luen. Kaiken.
Siksi vaan kyselen, kun tuntuu että me olemme käytännössä samalla sivulla, kumpikaan ei hyväksy rikollista ainesta, mutta sinä olet silti valmis puolustamaan ryhmää, vaikka tiedät että siihen tämä aines kuuluukin. Jopa varsin isona osana, verrattuna meihin. Tässä onkin enemmän kysymys elämänfilosofiasta...
psychodad kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt sinua oikein, olet sitä mieltä (vain esimerkkinä tämä) että jos pitää ottaa joko sata somalia, tai ei yhtään, ja somalien joukossa on 1 hyvä ihminen ja 99 rikollista, otat mieluummin ne sata sisään, että se yksi hyvä ihminen pääsee sodan jaloista turvaan? Korjaa jos olen väärässä?
dana77 kirjoitti:Erittäin hyviä pointteja.
Tilastollinen fakta on että syrjäytyneet ja yleensäkin köyhät tekevät selvästi enemmän omaisuusrikoksia, kuin keskiluokkaiset ja varakkaat. Sama pätee alkoholisteihin ja kaikkiin alkoholia käyttäviin ihmisiin (rikoksista suuri osa tehdään humalassa). Miksi yhteiskunnan pitää sietää tälläisiä pikkusyöpäläisiä? Miksei myös heille voitaisi laittaa nollatoleranssa rikoksien suhteen (lainmuutos ja sitten karkoitus venäjällä), miksi eri rotujen välisessä kohtelussa tulisi olla eroja?
Jos näin olisi, niin se olisi varmaan aika helppoa tieteellisesti todistaa.Mace kirjoitti:Eikö ole jopa perusteltua olettaa, että kysehän täytyy melkein väkisinkin olla jonkinlaisesta kansanryhmän "ominaispiirteestä", jos kerran muilla ulkomaalaisilla ryhmillä moista ongelmaa ei ole tuossa määrin havaittavissa? Eikö siis voi vain yksinkertaisesti olla niin, että toisissa ryhmittymissä se "kuona-aineen" osuus on syystä tai toisesta suurempi kuin joissain toisissa ryhmittymissä?
Loistava oivallus, kiitos siitä, olin sen ensimmäisellä kerralla kokonaan missannutkin!Kaivanto kirjoitti:Lisäksi tarjoaisin tässä taas ilmaiseksi sitä lyömäasetta, mitä jossain muussa ketjussa yritin joskus määrätyille tahoille tarjota, eli että tilastollisesti köyhyys ja rikollisuus korreloivat positiivisesti, samoin vasemmistolaisuus ja köyhyys, mistä seuraa, että demariuden, saatikka vasemmistoliittolaisuuden, voi yleistää rikolliseksi.