psychodad kirjoitti:Jos suomalaiset olisivat koittaneet ryöstää minut 100 kertaa ja somalit kerran, voisin ymmärtää että heillä ei ole minkäänlaista sopeutumisongelmaa. Siinä tapauksessa suhteutettuna asukasmäärään tuo voisi päteä. Mutta minua ei ole 29 vuoden aikana yrittänyt yksikään suomalainen ryöstää, ja suomalaisia on 100 jokaista somalia kohden. Sama matematiikka ahdistelutapauksessa.
Entäpä jos sut ryöstetään loppuelämäsi aikana 100 kertaa suomalaisen toimesta, niin annatko sitten koko Somalian kansalle tämän anteeksi? Heh, nyt alkaa menemään täysin turhaksi väittelyksi. Sut on kerran yrittänyt somaliporukka ryöstää. Todella harmi,että tapauksen takia maailmankatsomuksesi on noin kapea. Tässä mielessä toivoisinkin sullekin lähempää tutustumista eri kulttuureihin, muutenkin kuin urheilukisojen ja steissin osanottajien vaihtailun muodossa.
psychodad kirjoitti:Ja tosiaan, vilkaise nyt vielä noita rikostilastoja, ja voit sieltä tilastokeskuksen sivuilta kaivaa niitä tilastoja missä on eritelty vielä eri ulkomaalaisryhmät...Somalit eivät esiinny edukseen, kun taas jotkut kansallisuudet tekevät suomalaisten kantaväestöäkin vähemmän rikoksia prosentuaalisesti.
Edelleen: vähän kun mietit korkeita työttömyyslukuja, niin ei ole mikään ihmekään, että yhä useampi turvapaikanhakija tai oleskeluluvan saanut lähtee väärälle polulle. Näin ei todellakan saisi olla, mutta ..
psychodad kirjoitti:Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, että minä olen syntynyt, ja kasvanutkin ilman ennakkoluuloja. Kokemukset ovat jälkeenpäin mielipidettäni muokanneet. Tottakai somaleistakin varmasti iso osa on oikein mukavaa väkeä, mutta jos jostain kansallisuudesta vaikkapa vain 10% olisi rikollista ainesta, se olisi silti helvetin suuri prosentti, ja ERITTÄIN pätevä syy ennakkoluuloille ja varovaisuudelle. Vai eikö? Ymmärrän että sinä, juuri tuolla alalla työskennelleenä haluat nähdä yksilöt yksilöinä, ja sen kautta arvostat heitä enemmän...minä taas olen lukenut jo oman osani niitä uutisia missä 15 vuotias somalipoika raiskaa kolmekymppisen suomalaisen itäkeskuksessa jne.
Eli siis 10% kaikista somaleista on rikollisia? Tämä on siis kaneettisi, jonka vuoksi voit olla ennakkoluuloinen. Erittäin ikävää, että media uutiset ja kokemuksesi ovat saaneet tuomitsemaan koko kansakunnan.
Ei se ole mikään tämän alan juttu, vaan yksilöt pitäisi aina nähdä yksilöinä.
Seuraavan kerran, kun menet Viroon, niin älä ihmettele jos saat halveksuvia katseita. Heillä on kokemuksia suomalaisista viina turisteista. He myöskin saattavat ajatella kuten sinä.