Rasismista

  • 82 289
  • 992

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Jos suomalaiset olisivat koittaneet ryöstää minut 100 kertaa ja somalit kerran, voisin ymmärtää että heillä ei ole minkäänlaista sopeutumisongelmaa. Siinä tapauksessa suhteutettuna asukasmäärään tuo voisi päteä. Mutta minua ei ole 29 vuoden aikana yrittänyt yksikään suomalainen ryöstää, ja suomalaisia on 100 jokaista somalia kohden. Sama matematiikka ahdistelutapauksessa.

Entäpä jos sut ryöstetään loppuelämäsi aikana 100 kertaa suomalaisen toimesta, niin annatko sitten koko Somalian kansalle tämän anteeksi? Heh, nyt alkaa menemään täysin turhaksi väittelyksi. Sut on kerran yrittänyt somaliporukka ryöstää. Todella harmi,että tapauksen takia maailmankatsomuksesi on noin kapea. Tässä mielessä toivoisinkin sullekin lähempää tutustumista eri kulttuureihin, muutenkin kuin urheilukisojen ja steissin osanottajien vaihtailun muodossa.


psychodad kirjoitti:
Ja tosiaan, vilkaise nyt vielä noita rikostilastoja, ja voit sieltä tilastokeskuksen sivuilta kaivaa niitä tilastoja missä on eritelty vielä eri ulkomaalaisryhmät...Somalit eivät esiinny edukseen, kun taas jotkut kansallisuudet tekevät suomalaisten kantaväestöäkin vähemmän rikoksia prosentuaalisesti.

Edelleen: vähän kun mietit korkeita työttömyyslukuja, niin ei ole mikään ihmekään, että yhä useampi turvapaikanhakija tai oleskeluluvan saanut lähtee väärälle polulle. Näin ei todellakan saisi olla, mutta ..

psychodad kirjoitti:
Loppujen lopuksi kyse on kuitenkin siitä, että minä olen syntynyt, ja kasvanutkin ilman ennakkoluuloja. Kokemukset ovat jälkeenpäin mielipidettäni muokanneet. Tottakai somaleistakin varmasti iso osa on oikein mukavaa väkeä, mutta jos jostain kansallisuudesta vaikkapa vain 10% olisi rikollista ainesta, se olisi silti helvetin suuri prosentti, ja ERITTÄIN pätevä syy ennakkoluuloille ja varovaisuudelle. Vai eikö? Ymmärrän että sinä, juuri tuolla alalla työskennelleenä haluat nähdä yksilöt yksilöinä, ja sen kautta arvostat heitä enemmän...minä taas olen lukenut jo oman osani niitä uutisia missä 15 vuotias somalipoika raiskaa kolmekymppisen suomalaisen itäkeskuksessa jne.

Eli siis 10% kaikista somaleista on rikollisia? Tämä on siis kaneettisi, jonka vuoksi voit olla ennakkoluuloinen. Erittäin ikävää, että media uutiset ja kokemuksesi ovat saaneet tuomitsemaan koko kansakunnan.
Ei se ole mikään tämän alan juttu, vaan yksilöt pitäisi aina nähdä yksilöinä.

Seuraavan kerran, kun menet Viroon, niin älä ihmettele jos saat halveksuvia katseita. Heillä on kokemuksia suomalaisista viina turisteista. He myöskin saattavat ajatella kuten sinä.
 
jupster kirjoitti:
Missä linkki tähän tietoon?

Sanoin jo:
Oikeustilastollinen vuosikirja, 336 sivua, hinta 47 euroa.
Tilaukset sähköpostitse "myynti@tilastokeskus.fi" tai puhelimitse 09-1734 2011.
Ilmestymistiheys vuosittain.

Antamani tiedot ovat itse asiassa parin vuoden takaisesta versiosta, joten luvut saattavat olla jo paljon pahemmat sillä Suomi seuraa hitaasti mutta varmasti muiden pohjoismaiden jäljillä kohti "monikulttuurisuutta" ja esimerkiksi Norjassa jo 65 % raiskauksista on siirtolaisten tekemiä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Turussa kebabeja on ainakin ihan kiitettävästi. :)
Usein korkea työttömyys ja muut ongelmat lisäävät pahoinvoitia ja rikollisuutta, vai oletko eri mieltä?


Kebabeja on täälläkin joka nurkka täynnä, sehän alkaa olemaan suomalainen perinneruoka siinä missä pizzakin. Mutta ne nyt on kaikki turkkilaisten lafkoja, yhteenkään somalin pitämään yritykseen (elleivät nuo alla kuvaamani kaverit sitten ole jo jonkinlainen liikeyritys) en ole vielä suomessa törmännyt.

Se on ihan selvä että sosiaaliset ongelmat lisäävät rikollisuutta. En kuitenkaan näe sitä riittävänä syynä sille, miksi esim. somalijengit varastelevat ihmisten kännyköitä jne. helsingin keskustassa. Ei ne kaverit niin köyhiltä näytä. Kerronpa nyt sinullekin vielä tarkennuksena tuon minun tapaukseni...

Tulin pienessä tuiskeessa bussista 17, olin matkalla johonkin keskustan baareista, ei minulla mitään sen tarkempaa määränpäätä ollut. Juttelin puhelimessa ja tässä vaiheessa nämä pojat ilmeisesti äkkäsivät minut. Olin pukeutunut varsin siististi pitkään takkiin jne. Laitoin sitten puhelimen kaulassa roikkuvaan puhelinpidikkeeseen ja pojat tulivat siihen eteeni ja toinen pyysi kännykkää lainaksi kun piti soittaa kotiin. Annoin sille sitten muistaakseni 2 markkaa ja sanoin että tuossa rautatientorin kulmalla on yleisöpuhelin. Kaveri solkkasi siihen "mutta menee kauemmin" niin totesin että ei nyt ole enempää kolikoita, ja että puhelintani en tuntemattomille lainaa. He tietenkin, tapoihin kuuluen kutsuivat minua rasistiksi, ja minä taas totesin että mua nyt ei vittuakaan kiinnosta ihonväri, en vaan lainaa tuntemattomille puhelinta. Toinen kavereista sitten tarjosi avuliaasti omaa kännykkäänsä pantiksi siksi aikaa kun toinen soittaisi. Vaikka kännissä olinkin, en minä nyt niin saatanan tyhmä ole, joten kysyin että miksette voi soittaa siitä kaverin kännykästä. Tässä vaiheessa toinen yritti sitten väkisin napata minulta tuota kännykkää kotelosta ja toinen auttoi tönimään, mutta kun sain toisen pois pelistä niin toinen katosi paikalta liukkaasti. Noin 20 metrin päässä steissin kaiteella istui vielä 20 tummanpuhuvaa kaveria lisää.

Näillä kavereilla siis oli siistit kuteet (nahkatakki toisella ja jotain koruja jne.) ja omat kännykät ja kaikki...ei heillä nyt niin suuria sosiaalisia ongelmia välttämättä ollut, että henkensä pitimiksi olisi tarvinnut minun paskaa nokialaistani yrittää viedä.
 
Viimeksi muokattu:

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Seuraavan kerran, kun menet Viroon, niin älä ihmettele jos saat halveksuvia katseita. Heillä on kokemuksia suomalaisista viina turisteista. He myöskin saattavat ajatella kuten sinä.

En ihmettele yhtään, eikä haittaakaan. Suomalaiset ovat itse maineensa siellä tehneet sikailemalla. Ei epäluuloinen katse minua haittaa, eikä sen pitäisi haitata jotain somalinuorten laumaakaan jos sattuvat minun kanssani samalle kadulle. He varmasti tietävät miksi olen epäluuloinen. Mutta epäluuloinen katse ei vielä ketään tapa...itse en ole koskaan hyökännyt yhdenkään somalin kimppuun, enkä varmasti hyökkääkään ellei ole pakko. Mutta jos heidän rajallisesta populaatiostaan esim. 10% on rikollisia, totta helvetissä suhtaudun heihin ennakkoluuloisesti. Se on perusteltua ennakkoluuloa. Olen minä ennakkoluuloinen prätkäjengiläistenkin suhteen...miksi? Koska on paljon todennäköisempää (vaikkakin epätodennäköistä) että saan aseen otsalleni heiltä, kuin joltain normijampalta jossain baarissa. Näin se vaan on.

Perusteltu ennakkoluulo on tervettä, ja pitkässä juoksussa myös terveellistä. Ei ennakkoluulot ainakaan minua rampauta, juuri tässä vajaa vuosi sitten autoin, mitä ilmeisimmin juuri somalinaista lastenrattaidensa kanssa junasta ulos.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Mutta ne nyt on kaikki turkkilaisten lafkoja, yhteenkään somalin pitämään yritykseen en ole vielä suomessa törmännyt.

Eli tästä pääsemme johtopäätökseen, että somali on laiska eikä edes halua tehdä töitä?

psychodad kirjoitti:
...Noin 20 metrin päässä steissin kaiteella istui vielä 20 tummanpuhuvaa kaveria lisää.

Näillä kavereilla siis oli siistit kuteet (nahkatakki toisella ja jotain koruja jne.) ja omat kännykät ja kaikki...ei heillä nyt niin suuria sosiaalisia ongelmia välttämättä ollut, että henkensä pitimiksi olisi tarvinnut minun paskaa nokialaistani yrittää viedä.

Tämän töniskely tuokion aikana ehdit myös kysyä poikien kansallisuutta?

Oli sitten somaleita tai ketä tahansa, niin selväähän on, että rikollisia on myös maahanmuuttajien keskuudessa. Vastaanottokeskuksissa varastelu on todella yleistä. Aina ihmisjoukon mukana tulee myös sitä "paskasakkia". Yleensä vokissa tapahtuva varastelu perustuu turvapaikanhakijoiden lähtötilanteesta kotimaassaan - saattaa olla, että varastelu on ollut ainoa keino pysyäkseen hengissä. Tilaisuus tekee useasti varkaan ja tietystä elämäntavasta saattaa olla vaikea päästää irti. Niin räikeitä useat varkaustapauksista olivat (esim. kantaa toisen stereoita pihan poikki kaikkien silmien alla).
Mutta nämä steissin jengiläiset. Rikollisia, koviksia ja rahoissaan olevia? Ihan varmasti. Se on harmi, että yleensä tämän huonomman aineksen edesottamukset tulevat myös päivänvaloon herkemmin. Mediassa kirjoitetut rikoksien tekemiset jne. Harvemmin sitä lukee mistään positiivista kirjoittelua maahanmuuttajista.
Kaikki rikollisuushan on väärin, oli tekijä sitten mitää kansallisuutta tahansa. Toistan silti, että kyse on kuitenkin yksilöistä.

Toivottavasti pääset tästä tapauksesta, jonka koit joskus yli ja näkemään, että somalialaisissa ja muissa ulkomaalaisissa on myös toinen puolensa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
He varmasti tietävät miksi olen epäluuloinen.

Ei helvetissä tiedä. Miten sä luulet, että vaikkapa koulussa käyvä täysin puolin rehellinen ja yhteiskuntakelpoinen somalilapsi ajattelee, kun katsot kulmien alta häntä? Ei kai hän ole syyllinen muiden rötöstelyihin ja tätä kautta ansaitse ennakkoluuloja.
 
jupster kirjoitti:
Moni myös perustaa oman firman , kun töitä ei ole. Turussa kebabeja on ainakin ihan kiitettävästi. :)

En tiedä Turun kebab-paikoista mutta noin yleensä ulkomaalaisten ylläpitämiin ruokapaikkoihin liittyy turhankin usein puuhastejuja jotka eivät kestä päivänvaloa - tai ainakaan poliisin ja verottajan tekemää ratsiaa.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Special Guest kirjoitti:
Tasa-arvon nimissä en puhu seuraavassa pelkästään somaleista, vaan Suomessa asuvista ulkomaalaisista yleensä.

Ensinnäkin, ulkomaalaisten määrä Suomessa on yhteensä noin 2 % väestöstä.

Oikeustilastollisen vuosikirjan mukaan heidän osuutensa rikoksista on seuraava:

-ryöstöistä 19.7 %
-raiskauksista 19.6 %
-varkauksista 13.8 %
-pahoinpitelyistä 9.2 %

Eli lukumäärään suhteutettuna ulkomaalainen on kymmenen kertaa suomalaista useammin raiskaaja tai ryöstäjä.

Kovia lukuja suhteessa määrään.Mistä kumpuaa varsinkin arabi miesten into raiskata?joku taisi sanoa että suomalainen raiskaa humalassa ja arabi huvikseen.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Ei ennakkoluulot ainakaan minua rampauta, juuri tässä vajaa vuosi sitten autoin, mitä ilmeisimmin juuri somalinaista lastenrattaidensa kanssa junasta ulos.

Tämä on tietysti hieno asia. Sanotaan vielä, että kyllä allekirjoittaneeltakin ennakkoluuloja löytyy. Varmasti jokaiselta ihmiseltä. Eri asia on sitten miten niihin suhtautuu. Mielestäni tärkeää olisi myös joskus pysähtyä miettimään, mikä ennakkoluuloissa on todellisuudessa taustalla.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Ei helvetissä tiedä. Miten sä luulet, että vaikkapa koulussa käyvä täysin puolin rehellinen ja yhteiskuntakelpoinen somalilapsi ajattelee, kun katsot kulmien alta häntä? Ei kai hän ole syyllinen muiden rötöstelyihin ja tätä kautta ansaitse ennakkoluuloja.

No mulle nyt on aivan sama mitä se siitä ajattelee, juurihan sinäkin tuossa käskit minun olla yllättymättä jos Virossa ovat epäluuloisia. Minä ymmärrän miksi virolaiset ovat minun suhteeni ennakkoluuloisia...koska suomalaiset miehet ovat käyneet "rikastuttamassa kulttuuria" naapurimaassamme. En minä nyt jumalauta siitä epäluulosta voi niitä virolaisia syyttää, vika on näissä suomalaisissa sioissa, jotka ovat paskan maineen kansallemme luoneet. Somalin on myös syytä ymmärtää miksi suomalaiset katsovat heitä nykyään epäluuloisesti. Eihän se tietenkään "reilua" ole, että minua kohtaan ollaan epäluuloisia toisten tekemisistä, mutta se on täysin inhimillistä ja jopa järkevää. Jos tunget kätesi kalkkaroiden pesään, ja ensimmäiset 9 kertaa joku pistää, aiotko tunkea kätesi vielä sinne uudelleen, vai alkaako pikkuhiljaa ennakkoluulot tulla mieleen? Vai pitäisikö kenties antaa seuraavalle yksilölle mahdollisuus, kuka tietää vaikka sillä olisi sydän kultaa?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Special Guest kirjoitti:
En tiedä Turun kebab-paikoista mutta noin yleensä ulkomaalaisten ylläpitämiin ruokapaikkoihin liittyy turhankin usein puuhastejuja jotka eivät kestä päivänvaloa - tai ainakaan poliisin ja verottajan tekemää ratsiaa.

Näitäkin löytyy. Itseasiassa itselläkin kokemuksia tälläisestä paikasta, jossa ei poliisin tulo olisi päivänvaloa kestänyt. Onneksi suurin osa on kuitenkin toisesta päästä.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Tämä on tietysti hieno asia. Sanotaan vielä, että kyllä allekirjoittaneeltakin ennakkoluuloja löytyy. Varmasti jokaiselta ihmiseltä. Eri asia on sitten miten niihin suhtautuu. Mielestäni tärkeää olisi myös joskus pysähtyä miettimään, mikä ennakkoluuloissa on todellisuudessa taustalla.


Minä tiedän mistä ennakkoluuloni tulevat, ja olen sen varsin selvästi tässä kertonutkin. Kokemuksista.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
No mulle nyt on aivan sama mitä se siitä ajattelee, juurihan sinäkin tuossa käskit minun olla yllättymättä jos Virossa ovat epäluuloisia.

Niin, jos ihmiset jakaisivat sun ajatusmallin.


psychodad kirjoitti:
Jos tunget kätesi kalkkaroiden pesään, ja ensimmäiset 9 kertaa joku pistää, aiotko tunkea kätesi vielä sinne uudelleen, vai alkaako pikkuhiljaa ennakkoluulot tulla mieleen? Vai pitäisikö kenties antaa seuraavalle yksilölle mahdollisuus, kuka tietää vaikka sillä olisi sydän kultaa?

Kyllä pitäisi. Sua on ilmeisesti pistetty kerran. Muista kuitenkin, että steissillä mahdollisuus tulla ryöstetyksi on kovempi mitä monessa muussa paikassa. Varmaan olisit epäluuloinen ollut, vaikka suomalaispojat olisivat tulleet moista ehdottamaan.

En sitä sano ettenkö ymmärtäisi epäluulosi, koska tälläinen kokemus sulla on. Toisena puolena voin sanoa, että mulla on varmasti enemmän kokemusta somaleista ja taas mua ei ole sadasta kerrasta pistänyt kalkkaro kertaakaan.
 
Sopii olla siis onnellinen jos ei ole näiden ulkomaalaisten huonoja puolia nähnyt. Kuten aiemmin mainitsin minut uhattiin hakata no en sano somalin toimesta mutta musta hän oli. Kaverini kaatoi maahan. Ja ikää oli n. 11 meillä, tuo pakolainen siis aikuinen ihminen. Kerran joku tumma kaveri varasti isäpuoleni polkupyörän. Seuraavana päivänä isäpuoleni vaan näki jonkun neekerin taluttavan hänen polkupyöräänsä. Useamman kerran minua on ahdisteltu heidän toimestaan. Ystäväni raiskattu. Ja nuo tapaukset ei tapahtunut missään hellsingin asematunnelissa. Vaan itä-suomessa. Siitä voin vetää johtopäätöksen että kyseiset kaverit olivat somaleita, koska tietääkseni juuri muita neekereitä ei tuolla pakolaiskeskuksessa silloin ollut. Lisäksi edellisessä asuinpaikassa oli naapureina ties minkä maalaista porukkaa jotka meuhkasivat yötä päivää. No somaleita ne ei tainneet olla. Niin en ole heidän suurimpia ystäviään. Kyllähän vaikka kissatkin alkaa pelkäämään miehiä jos joku kyseisen sukupuolen edustaja heitä huonosti kohtelee. Onko kissani muuten rasisti koska sähisi neekerille joka koitti kaupitella taulujaan..? Vain ihminen on niin tyhmä ettei tajua vaaroja. Onhan se joissain tilanteissa ihan hyväkin. Mutta en minä ihan mielelläni tekemisissä ole kyseisen rodun kanssa. Niin onhan heistä enemmistö varmaan normaalia porukkaa, mutta jotenkin ei huvita jokaiseen heistä tutustua ja katsoa onko tämä nyt se mukava neekeri. Sen verran nuo jotkut eläimelliset vaistot toimii että olen hiukan varuillani heidän kanssaan. Ja onko tuo ihme jos on penskasta asti kokenut vain huonoa niiden kanssa. Niin ja sanotaan että on minullakin eräs tummempi tuttu jolla on oma firma. En muista mistä nyt oli kotoisin muttei somaliasta. Ihan mukava heppu on tosin hiukan laiska firman suhteen, mutta kai olisi moni suomalainenkin samanikäinen nuori.
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
tintti83 kirjoitti:
. Ja nuo tapaukset ei tapahtunut missään hellsingin asematunnelissa. Vaan itä-suomessa

Itsekin Itä-Suomessa asun ja en ole kyllä törmännyt tummahipiäisten enkä muidenkaan ulkomaalaisten(poikkeus oli kun venäläinen tyyppi pölli pyöräni) kohdalla mihinkään törttöilyyn.. Muutama vuosi takaperin täällä oli opiskelemassa somaleita ja ihan mukavaa porukkaa, no hard feelings heitä kohtaan. Salibandya kävivät ihan yleisillä vuoroilla pelaamassa. Eivätkä ainakaan minulle uhitelleet tai varastelleet.. Enkä ole kuullut että muillekaan olisi käynyt näin.

tintti83 kirjoitti:
Kerran joku tumma kaveri varasti isäpuoleni polkupyörän. Seuraavana päivänä isäpuoleni vaan näki jonkun neekerin taluttavan hänen polkupyöräänsä

No joo, meikäläiseltä pyörän on pöllinyt sekä venäläinen että suomalainen. Eli tuskin nyt ihan ainutlaatuista..

tintti83 kirjoitti:
Onko kissani muuten rasisti koska sähisi neekerille joka koitti kaupitella taulujaan..? Vain ihminen on niin tyhmä ettei tajua vaaroja

Repesin. Hyvin sä vedät ;)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kraztog kirjoitti:
Kovia lukuja suhteessa määrään.Mistä kumpuaa varsinkin arabi miesten into raiskata?joku taisi sanoa että suomalainen raiskaa humalassa ja arabi huvikseen.
Olisikohan tässäkin kyse kulttuurieroista ? Mikään asiantuntija en itse ole ja jokaisesta rodusta/väristä ym. löytyy takuulla kaikenlaisia ihmisiä, mutta oikean ja väärän käsitys poikkeaa eri roduilla/väreillä suuresti. Sen esimerkiksi osaan kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että ei arabiyhteisössä miehen suorittamaa raiskausta pidetä läheskään yhtä tuomittavana kuin esim. skandinaavien tai pohjois-eurooppalaisten keskuudessa. Sattuuhan se sanoakin, mutta monessa tapauksessa nainen on esine.

Itse olen asunut ja asun tälläkin hetkellä varsinaisessa kansojen sulatusuunissa, mutta samat ongelmat täälläkin tunnustetaan. Me koemme erilaiset asiat eri lailla vääriksi tai oikeiksi.

Minun Suomeeni mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Sen toki odotan, että he omaksuvat meidän kulttuurin ja säännöt. En minäkään maailmalla asuessani ole voinut kaikkia Suomen tapoja noudattaa. Edelleen, maassa maan tavalla. Olipa sitten väri/rotu/uskonto mikä tahansa.
 

MusanMake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Suomi
Työnnänpä oman lusikkani soppaan...

Kerronpa minäkin oman mielipiteeni tähän asiaan.

Eli hommahan on niin, että mikäli jollakulla on kotimaassaan hätä, (sota, tms) eikä voi siellä turvallisesti olla ja elää, niin minun puolestani ihan tervetuloa Suomeen vaan siksi aikaa kunhan tilanne kotona rauhoittuu. Uskon, että mikäli tilanne olisi toisinpäin ja Suomalaisten tulisi muuttaa vauraaseen Somaliaan pakolaisiksi, he jeesaisivat meitä ihan yhtälailla. Sitten kun kotimaan hätä on ohi, niin tottahan on selvää että sinne muutetaan takaisin ja aletaan kodin uudelleenrakennus. Täällä voisi sillä aikaa tehdä vaikka jotain hyödyllistä työtä kiitokseksi turvapaikasta. Varmasti jotain pikkupuuhaa löytyy monesta kunnasta. Palkaksi tulee sitten se asunto, tuet, ynnä muut, mitä niitä nyt tuleekaan. Ja siis ennenkaikkea se turvallinen paikka missä olla.

Mutta mikäli on nyt päässyt tapahtumaan niin, että kaveri haluaakin jäädä tänne, esim rakkautensa kotosijoille asumaan, niin se on ihan yes myös. Silloin tosin pitää muistaa että maassa ollaan sitten maan tavalla. Eli ei jäädä tänne lonnimaan ja nojailemaan, vaan opetellaan ensin kieli ja sitten mennään kouluun, jonka jälkeen luetaan itselle ammatti. Sitä kautta työelämään. Kielen opettelu on tässä kaiken a ja o. Enhän minäkään voisi mennä vaikkapa Saudi-Arabiaan öljymieheksi ja sanoa että "mä puhun sitte, kundit, vaan suomee". Eli jos kotiin meno ei tilanteen rauhoituttua kiinnosta, pitäisi olla jokin ohjelma näille pakolaisille, (jotka kaiken järjen mukaan tässä vaiheessa osaavat ainakin välttävästi kielen ja maan tavat) jotta heistä saataisiin tehtyä hyödyllisiä yhteiskunnan jäseniä. Tietysti jonkinlainen seuranta siihenkin hommaan tarvittaisiin, jotta laiskottelijat saataisiin raakattua joukosta pois.

Rikollisten kanssa pitäisi olla nollatoleranssi. Jos me autamme heitä antamalla heille turvapaikan, niin siitä ei jumalauta kiitetä tekemällä rikoksia. Meillä on rikolliset täällä ihan omasta takaa. Yksikin lipsahdus kaidalta polulta, niin ensin lusitaan tuomio ja sitten heitetään ulos Suomesta. Eikä ikinä takaisin.

Ja senkin he saisivat muistaa, että he todellakin ovat vieraita meidän maassamme, ja tosiaan he elävät meidän maksamillamme rahoilla. Se antaa meidän maallemme tiettyjä oikeuksia myös. En nyt tarkoita että he olisivat Suomen "omistuksessa", vaan että kyllähän Suomi saa pyytää jotain heiltä vastineeksi, eikä sen pitäisi olla millään lailla ihmettelyn arvoinen asia.

Käytöksen pitäisi myöskin olla vähintäänkin siedettävää. Vaikka sitten kotona Afrikassa olisi tapana joka perjantai raiskata kilipukki, niin Suomessa sitä ei välttämättä katsota hyvällä. Ajan tässä takaa sitä, että eihän meidän tarvitse muuttua mihinkään suuntaan, vaan heidän. Heidän tulisi omaksua ja opetella meidän kulttuuriamme ja tapojamme ja hyväksyä se tosiseikka että Suomessa eletään suomalaisten lailla.

Ja mikäli noita paheksuvia katseita, ynnä muuta "pelottavaa" tulee vastaan, pitäisi myöskin hyväksyä se asia, että jotkut meistä todella vihaavat muukalaisia. Niin se olisi varmasti myös silloin, jos Suomalaisia olisi pakolaisina Somaliassa tai muualla. Eikä silloin aleta itkemään, että kun "kaikki ovat täällä niin rasisteja ja kamalia", vaan silloin purraan hammasta ja odotetaan sitä ilon päivää kun päästään takaisin kotiin ja kaikki on taas hyvin. Me olemme kuitenkin heidän isäntiään ja sitä heidän pitäisi kunnioittaa. Mikäli ei onnistu, niin menkööt muualle sitten.

Eli lyhyesti sanottuna: "Sen lauluja laulat kenen leipää syöt." Ei pitäisi tuottaa ongelmia, mutta kyllä se vaan niin kovin vaikeaa tuntuu osalle pakolaisista tai varsinkin elintasopakolaisista olevan. Me emme tarvitse tänne lisää ihmisiä, jotka tulevat tänne ainoastaan helpon elämän ja valtion tukien perässä. Ihmiset jotka tänne hyväksytään, saavat tehdä jotain hyvää myös takaisin. Näin kun toimitaan, voisi olla taas "lottovoitto syntyä Suomeen".

MMake
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
mjr kirjoitti:
Tarttee tuollaista edes kysyä, kaikkihan sen ymmärtää. Mutta se mikä askarruttaa: onko neekeri koiraa ylempi- vai alempiarvoisempi ja riippuuko se rodusta, siis koiran? Itse pitäisin ainakin Saksan paimenkoiria keskimääräistä hottentottia ylempiarvoisina. Panzerfaustilta odottaisin tähän selkeähköä vastausta koska käyttämänsä ns. SS-taulukko näyttää olevan aika yksityiskohtainen.

Ja onko vammainen saksanpaimenkoira alempiarvoinen kuin keskimääräinen, terve neekeri, vai riittääkö koiruuden perusolemus mahdollisesta vammaisuusasteesta huolimatta ylittämään terveenkin neekerin arvon? Ja miten suhteutuu terve ja elämäniloinen sekarotuinen saksalaiskoira - siis energinen germaanirakki - vaikkapa rintamalla vammautuneeseen SS-mieheen?
 
Gunners kirjoitti:
Itsekin Itä-Suomessa asun ja en ole kyllä törmännyt tummahipiäisten enkä muidenkaan ulkomaalaisten(poikkeus oli kun venäläinen tyyppi pölli pyöräni) kohdalla mihinkään törttöilyyn.. Muutama vuosi takaperin täällä oli opiskelemassa somaleita ja ihan mukavaa porukkaa, no hard feelings heitä kohtaan. Salibandya kävivät ihan yleisillä vuoroilla pelaamassa. Eivätkä ainakaan minulle uhitelleet tai varastelleet.. Enkä ole kuullut että muillekaan olisi käynyt näin.
¨
Niin no mie asuin silloin vielä aika lähellä Joutsenon pakolaiskeskusta Imatran puolella. Niin ja luultavasti enemmän siellä rötöstelee velivenäläiset. Ja laiton itätuonti kukoistaa. Suomalaisten kohdalla en ole joutunut mihinkään rötöstelyn tai muun uhriksi, eikä tule mieleen että olisin venäläistenkään. Ja suurempi ongelma siellä nyt on ne venäläiset. Ei siinä mitään että otetaan pakolaisia jos niillä on oikeasti hätä. Kunhan ovat ihmisiksi täällä. Ja jos rötöstely jatkuu niin ei muuta kuin paluulippu takasin synnyinmaahaan. Niin ja tämä koskisi kaikkia maahanmuuttajia. Ei vain pakolaisia. Ihan riittävästi täällä on ennestään kaikenmaailman hörhöjä. Niin onhan nuo pakolaiset vaarassa syrjäytyä kun ei töitä varmaan helpolla saa. Itsekin olen törmännyt "rasismiin" työelämässä. Tai sanotaan että se on syrjintää. Siis iän ja sukupuolen perusteella. Alankin jo huolestua omasta tilanteestani koska äsken harkitsin jopa käymistä paikallispubissa. Tie kassi-almaksi alkakoon... No ei vaan jotainhan duunia pakko löytää. Niin ja se ottaa päähän kun somaleita tai muita ei saisi arvostella, mutta työttömiä saa miten tykkää. Ovat työtävieroksuvia juoppoja ym. Hoetaan että on työvoimapulaa. Joo näkis vaan ja kuulis kolinaa. No joo ehkä jossain etelä-suomessa. Täällä mtn oo. Paitsi karhuja ja susia.
 

Kaivanto

Jäsen
tintti83 kirjoitti:
Onko kissani muuten rasisti koska sähisi neekerille joka koitti kaupitella taulujaan..?

Aika pahan pistit. Se vähän riippuu. Onko kissasi musta, valkoinen vai puoliverinen?
 
Maple Leaf kirjoitti:
Ja onko vammainen saksanpaimenkoira alempiarvoinen kuin keskimääräinen, terve neekeri, vai riittääkö koiruuden perusolemus mahdollisesta vammaisuusasteesta huolimatta ylittämään terveenkin neekerin arvon? Ja miten suhteutuu terve ja elämäniloinen sekarotuinen saksalaiskoira - siis energinen germaanirakki - vaikkapa rintamalla vammautuneeseen SS-mieheen?
Mihinkähän sijoittuu rasistinen kissani? Tuo aito arjalainen jellona jolla ei ole yhtään tummaa karvaa. Ilmeisesti ylemmäs kuin työtä tekevä neekeri taulukauppias.
Lisäystä kaivannon kyssäriin. Kissani on cremetabby. Eli vaalea/punertava. Ja tykkää rökittää toista kissaani joka on musta/harmaa/ruskea. Joo rasisti se on...
 

Gunners

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Washington
tintti83 kirjoitti:
Täällä mtn oo. Paitsi karhuja ja susia.

Totta.. Ja hirviä, viime keväänä sellainenkin tallusteli takapihalla(talomme ei ole edes missään syrjässä, keskellä kylään). Ja naapurin koiraa yritti susi viedä, ei vain päässyt hyppäämälläkään häkkiin..

nyt loppu off-topic.
 

chewmeister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter Milan, Kärpät, TPS, HJK, Barca, Penguins
MusanMake kirjoitti:
Kerronpa minäkin oman mielipiteeni tähän asiaan.
Rikollisten kanssa pitäisi olla nollatoleranssi. Jos me autamme heitä antamalla heille turvapaikan, niin siitä ei jumalauta kiitetä tekemällä rikoksia. Meillä on rikolliset täällä ihan omasta takaa. Yksikin lipsahdus kaidalta polulta, niin ensin lusitaan tuomio ja sitten heitetään ulos Suomesta. Eikä ikinä takaisin.
MMake

Sanos muuta, mutta Suomen oikeuslaitos ei rankaise näitä sikoja juuri mitenkään. Toisinsanoen Suomen oikeuslaitos rankaisee on rasistinen suomalaisia kohtaan ja minusta malli pitäisi ottaa jenkeistä, sillä ei ihme että joku Saddamikin haluaisi oikeukenkäynnin pohjoismaissa täällä kun se varmaan saisi pari kuukautta ehdonalaista kansanmurhasta. Nämä ulkomaalaissaastat, jotka ovat rikoksen tehneet pitäisi minusta karkoittaa jollei muuten niin perustetaan Suomeen joukko-osasto, joka yksinomaan valvoisi ja hoitaisi häädön näille tunkeutujille.
Se on liian monesti nähty ettei monetkaan sovellu tänne kulttuurierojen takia ja ei se tarkota jumalauta sitä että yksinomaan meidän pitäisi soveltua niiden kulttuuriin vaan niiden meidän. Suomen poliisi on mitätön ja jopa pelkää ulkomaalaisia ja ei tee niille paskoille mitään, vaikka nämä olisivat juuri hakanneet taikka raiskanneet "oikeita" ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Ei hitto sentään tätä ketjua. Viestistä toiseen tätä samaa mutua ja muuta irrallisiin kokemuksiin (tai vielä pahempaa: kuulopuheisiin) perustuvaa epäolennaista roskaa. Olisiko näiden sivuttaminen millään mahdollista? Kenties tilalle vähän tieteellisempää ja tilastoihin perustuvampaa lähestymistapaa? Myöskin (sosiaali)psykologia olisi kenties järkevä pitää mielessä kehittävän keskustelun aikaansaamiseksi.. Ettei mene ihan täysin amistouhuksi. Siinä ei nimittäin ole ainakaan minun mielestäni kovinkaan paljoa järkeä, että jokainen tulee vuorollaan kertomaan minkä verran hänellä itsellään on huonoja/hyviä kokemuksia ulkomaalaisista. Ei ole näet kovin kattava otanta kokonaiskuvaa ajatellen.

Tulee monen viestin kohdalla sellainenkin olo, että ei ole taidettu tätä koko kahdeksan sivun ketjua jaksaa edes lukea, vaan parin tuoreimman viestin silmäileminen on ollut tarpeeksi. Sitten onkin ollut jo liian kova hinku sen oma totuuden julistamiseen.

Jos joku kuitenkin haluaisi jatkaa tätä keskustelua siitä, mihin se aiemmin minun ja palstalta sittemmin jo poistuneen -Kantorin- välillä jäi, niin antaa mennä vaan. Yritän mielelläni osallistua, vaikka aika alkaakin vähän kortilla olemaan. Viestit löytyvät ketjun sivuilta 3-5. Alusta en kuitenkaan taida enää jaksaa tätä hedelmätöntä vääntöä aloittaa.

Toisaalta nuo em. omat viestitkin ovat n. 1,5 vuoden takaa, joten enpä niidenkään järkevyydestä menisi takuuseen. Enkä uskalla niitä lähempääkään tässä vaiheessa tarkastella, koska yleensä näitä omia sepustuksia ei hienoihin viineihin voi varsinaisesti verrata.
 

Cube

Jäsen
Special Guest kirjoitti:
Ensinnäkin, ulkomaalaisten määrä Suomessa on yhteensä noin 2 % väestöstä.

Oikeustilastollisen vuosikirjan mukaan heidän osuutensa rikoksista on seuraava:

-ryöstöistä 19.7 %
-raiskauksista 19.6 %
-varkauksista 13.8 %
-pahoinpitelyistä 9.2 %

Eli lukumäärään suhteutettuna ulkomaalainen on kymmenen kertaa suomalaista useammin raiskaaja tai ryöstäjä.
Tuota, tuota. Aika paljon lisäselvitystä olisi ylläolevista luvuista mukava kuulla. Ovat varsin ristiriitaisia minun ketjun sivulle viisi linkittämän Sisäasiainministeriön raportin kanssa ("Väkivaltarikoksista epäillyt ulkomaalaiset Suomessa 2000"). Jos vaikka kertoisit miltä vuodelta tilastot ovat ja mitkä ovat luvut prosenttien takana? Näin ensialkuun. Muutakin tarkentavaa tietoa saa antaa. Sen jälkeen voitaisiin alkaa puhumaan vaikkapa siitä, että mitkä syyt tämän rikollisen käytöksen takana mahdollisesti ovat ja siitä supistuisivatko ulkomaalaisten prosenttiluvut silloin, jos rikollisuutta tarkasteltaisiin enemmän sosiaalisten luokkien (ei puhtaasti kansallisuuden) mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös