Rasismista

  • 82 146
  • 992

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ruotsista

Viestin lähetti Snakster
Näinhän se saattaa todellakin olla, mikä on oiva esimerkki pahimman laatuisesta rakenteellisesta rasismista. Vai voidaanko katsoa olevan kohtuullista, että maahanmuuttaja joutuu opiskelemaan vielä yhden ylimääräisen kielen saadakseen töitä? Etenkin ajatus on hullu, sillä aika harva suomalainen sairaanhoitaja puhuu ruotsia kovinkaan sujuvasti, vaikka on joskus jonkun tutkinnon siinä onnistunutkin suorittamaan.
Onhan se noinkin, mutta Suomi on kuitenkin kaksikielinen maa. En näe siinäkään järkeä että esim. Etelä-Karjalalainen sairaanhoitaja joutuu opettelemaan ruotsin, mutta kun se on laissa määritelty ja kun maassamme joka tapauksessa on suurin vähemmistö ruotsalaisia niin se on työsopimuksen ehto eikä mitään rasismia.

Ja eaglella taisi nyt mennä ne puurot ja vellit sekaisin. Viestini pointti oli se että ulkomaalaiset käyttävät suomalaisten rasisminpelkoa hyväkseen. Jos et ole heille mieleen, olet rasisti. Suomessa tuntuu olevan kovin suuri pelko ettei vain tule rasistin leimaa otsaan, mutta joku järki tässäkin. En hyväksy tuollaista hyväksikäyttöä mitä erityisesti nämä elintasopakolaiset harrastavat. Mutta mielestäni se ei tee minusta mitään suurta rasistia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Rontti
Korkki voisitko kertoa minulle mitä tarkoittaa "värivammainen".
Minä voin kertoa. Se on ihossa oleva pigmenttihäiriö eli vajavaisuus joka aiheuttaa sen että iho palaa auringossa. Tämä on yleistä pohjoisella pallon puoliskolla, jossa tämä puute ei ole niin fataali, sillä kyseisillä alueilla aurinko ei ihan suoraan zeniitistä paista kuin vähän aikaa kesällä.

tässä ilmaisussa ei ole mitään rasistista:
"19-vuotias sairaseläkeläinen tuomittiin 21-vuotiaan hevosmiehen taposta 4 vuodeksi vankeuteen"
 

Tobias

Jäsen
Liekö ketju oikea mutta sivistyksestäni huolimatta alkoi vituttamaan, kun katsoin äsken uutisia.

Siinä oli juttu, kuinka toisesta maasta KIELTEISEN turvapaikkapäätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden määrä Suomessa on lisääntynyt 10% tänä vuonna viime vuoteen verraten.

Siinä sitten haastateltiin somalia, joka kertoi, että saa tassuun 303 euroa kuussa ja ei riitä rahaa kotiin lähetettäväksi.

Voi saatana! Siinä sitten pohdittiin, että minkä verran mikäkin asia aiheuttaa kuluja. Jos turvapaikanhakija on saanut kielteisen päätöksen muualata, niin käytetään tässä maalaisjärkeä ja sanotaan jo rajalla kohteliaasti, että valitettavasti pääsy kielletty.
Vituttaa että suomalaista järjestelmää käytetään tällä tavalla hyväksi. Jumalauta rajat kiinni tällaisissa tapauksissa, jos ensimmäisessä tarkastuksessa jo nähdään, että muualta on kielteinen turvapaikkapäätös tullut, niin helvettiäkö tänne tarvitsee ketään ottaa elätettäväksi vain siksi, että suomalainen byrokratia jauhaa vastaavanlaisen kielteisen päätöksen usen kuukauden kuluttua.

Uskomatonta pelleilyä...
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Tobias kirjoitti:
Siinä oli juttu, kuinka toisesta maasta KIELTEISEN turvapaikkapäätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden määrä Suomessa on lisääntynyt 10% tänä vuonna viime vuoteen verraten.

Tuohan se kuvio näillä kulttuuriamme rikastuttavilla huippuosaajilla on. Jos ei Svea-Mamman sosiaaliparatiisi aukene, niin laitetaan varasijalle edes Finlandia. Tosin Suomi taitaa olla viimeisimpiä länsimaita, mihin nämä veijarit haluavat - mikä on tietysti positiivinen seikka.

Ja kun olen tämän ketjun kaikkien harmiksi onnistunut missaamaan, niin muutama sana omasta suhtautumisesta rasismiin ja etenkin näihin "maahanmuuttajiin", mikä on Suomessa median levittämä poliittisesti korrekti ilmaisu lähinnä ei-europidistä rotua oleville ulkomaalaisille. Ennen heitä kutsuttiin yleensä pakolaisiksi.

Itse olen umpirasisti, ts. tunnustan en pelkästään rotujen erilaisuuden vaan myös eriarvoisuuden. Ei tuo seikka silti elämääni hallitse, saati nyt häiritse. Esim. Afrikkalaisista olen kaveriasteelle ystävystynyt niin somalin kuin usean oikean neekerinkin kanssa. "Hyvä tyyppi" on mulle henkilökohtainen käsite, eikä ole suoraan riippuvainen mistään taustoista.

En silti, yllättäen, kannata maahanmuuttoa maahanmuuton vuoksi, enkä todellakaan näe mitään järkeä täysin erilaisten kulttuurien ja rotujen sekoittamisessa tieten tahtoen.

Sen sijaan yrittäjiät, vaikka kuinka olisivat vain pizzanpyörittäjiä, ovat aina tervetulleita rotuun ja kulttuuriin katsomatta. Tavallisetkin maahamuuttajaduunarit ovat enemmän kuin OK, jos tulevat tänne muistakin kuin elintasosyistä. Siitä en tietenkäään pidä, jos koko lähisuku seuraa yhden mukana. Kuitenkin varsinkin kaupunkikulttuuriin kuuluu etniset vähemmistöt ja se on sinänsä OK. Niitä saa olla erillisinä populaatioina paljonkin, kunhan pysyvät marginaalisina vähemmistöinä suhteessa valtaväestöön.

Monesti kuulee puhuttavan rotujen sekoittumisesta, mutta en näe sitä samanlaisena ongelmana kuin vaikka uusnatsit, skinit ja myös monet ihan "tavalliset" suomalaisetkin näkevät.

Rodut eivät mitenkään merkittävästi sekoitu vapaan maahanmuuton tuloksena. Jenkeissä edelleen useimmat neekerit tekevät lapsia toisen mustan tai mulatin kanssa. Veikkaisin, että seuraavana vaihtoehtona on latinot. Pidän kyllä liian erilaisten rotujen määrän nousua suhteessa valtaväestöön ongelmana esim.järjestyksen kannalta. Mutta merkittävästi erilaisten rotujen sekoittumista siinä mittakaavassa, että toinen rotu ikäänkuin häviää, voi tapahtua ehkä invaasioiden jäljiltä, mutta tuskin rauhanomaisissa oloissa. Eli pidän "valkoiset häviää sukupuuttoon neekeriveren tieltä" hölynpölynä.

Enkä myöskään ole huomannut, että kaikki suomalaiset naiset olisivat sekopäisenä tummien miesten perään. Ihme myytti. Toki eksotiikan etsijöitä on, mutta sen nostamiseksi jonkinlaiseksi "en löydä naista kun ulkkikset vie kaikki" ongelmaksi on huvittavaa. Osa miehistä haluaa kokeilla joskus tummaa naarasta, joten onko ihme, jos vastaava määrä naisia haluaa joskus mustaa makkaraa? Ei pitäisi olla suuri ongelma, kunhan vain kortsuja käytetään. (Uskoakseni aids kun tartuu helpommin neekereihin, mutta jos jollain on dataa kumota se urbaaniksi legendaksi, niin siitä vaan.)

Suhtautumistani rikollisiin "maahanmuuttajiin" tuskin tarvitsee erikseen kertoa.

Ja en myöskään näe suvaitsevaisuutta missään mielessä minkäänlaisena itseisarvona. Joskus se on toki hyödyllistä ja tarpeellista, mutta ihan turha sitä on jonain ihmeellisenä arvona tuputtaa. Ei mene läpi. Olen reviiritietoinen laumaeläin ja sellaisena pysyn.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Panzerfaust kirjoitti:
Itse olen umpirasisti, ts. tunnustan en pelkästään rotujen erilaisuuden vaan myös eriarvoisuuden.
Mielenkiintoista, että näet itsesi umpirasistina, eli sellaisena, joka ei missään elämäntilanteessa voisi hyväksyä ja sietää toisenrotuista ihmistä. Silti sanot jollain tasolla ystävystyneesi erirotuisten ihmisten kanssa, ollut siis jollain tasolla hyvää pataa ja samanmielinen. Niinikään työtätekevät ulkomaalaiset olet valmis toivottamaan tervetulleeksi.

Minusta tuo ei kyllä täytä umpirasistin merkkejä, mikä on tietysti hyvä asia. Koska asioita pitää suhteuttaa tilannekohtaisesti ja myös hyväksyä, että toisenrotuiset ja maalaiset eivät ole kaikki mitään rikollisia, raiskaajia, pummeja jne. ääriainesta siis.

Veikkaanpa että moni toisenrotuinen Suomeen muuttava ihminen tekee pyyteettömästi ja nöyrästi töitä paremmin kuin useimmat meistä suomalaisista. Sellaisiakin, mitä meistä moni ei edes viitsisi tehdä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Ted Raikas kirjoitti:
Mielenkiintoista, että näet itsesi umpirasistina, eli sellaisena, joka ei missään elämäntilanteessa voisi hyväksyä ja sietää toisenrotuista ihmistä.

Tuo on Sinun tulkintasi umpirasitista. Käytin sitä termiä itsestäni siksi, koska usein rasismia käytetään esimerkiksi muukalaiskammon(xenofobia) synonyminä ja tämähän on väärin tulkittu. Rasismilla tarkoitetaan käsittääkseni nimenomaan ihmisrotujen eriarvoisuuden tunnustamista(jota siis kannatan), eikä siis pelkästään ihmisrotujen erilaisuuden tunnustamista. Nämä siis virallisia termistöjä. Kansankielessä rasismia käytetään lähinnä kaikenlaisen syrjinnän voimakkaampana terminä.
 

bunghole

Jäsen
Itse en tunnustaudu rasistiksi sillä tunnen paljon ulkomaalaisia ihmisiä sekä työni puolesta että aivan kavereiden kautta mutta olen ennemminkin realisti. Jos joku maahanmuuttaja tekee rikoksia Suomessa ja sillä tavoin kiittää Suomen valtiota ja kansaa saamastaan mahdollisuudesta parempaan elämään,olisi hänet mielestäni poistettava maasta. Tämä mahdollisuus pakottaisi heidät käyttäytymään paremmin. Turvapaikan tai kansalaisuuden saaneita ei voida palauttaa maahansa mutta siihen mielestäni tulisi saada muutos. Tietynlainen karenssiaika täytyisi olla pidempi. Itselläni on Kongolaisia ystäviä ja he häpeävät ja vihaavat Afrikan mustalaisia eli somaleita siitä syystä että he pilaavat kaikkien tummaihoisten maineen laiskuudella, rikollisuudella ja käytöksellään. Somaleista itselläni on erittäin vähän hyviä kokemuksia, ehkä vain yhdestä mutta muista ulkomaalaisista enemmän. Toki heistäkin huonoja muttei yhtä paljoa kuin somaleista. Ainahan kaikkea voidaan selittää erilaisella kulttuurilla mutta maassa maan tavalla. Kyllä suomalainenkin joutuu elää vaikka islamilaisessa valtiossa sen lakien mukaan eikä voi tehdä mitä tahansa. Ei siellä kysytä että mitä Suomessa sai tehdä ja mitä ei.

Viimeksi tänään jouduin ongelmiin kyseisen porukan kanssa. Olin viettämässä iltaa Helsingin keskustassa ja katselemassa taiteiden (lue päihteiden) yötä. Saatoimme pari tyttöä Kaivokadun yli ja takanamme tuli pari somalia. Kun neidit olivat poistuneet paikalta tulivat nämä kaksi pummimaan meiltä ensin alkoholia ja kun sanoimme ettei meillä ole niin ei meinannut mennä perille. Toinen kaveri häipyi siinä vaiheessa ja toinen jatkoi savukkeiden pummaamisella. Kaverini antoi tälle pummille yhden jotta olisi päässyt hänestä eroon mutta siinä vaiheessa tämä alkoi pummaamaan toistakin kiittämättä edes ensimmäisestä. Kun toista ei enää tullut alkoi uhkailu ja tarinat siitä kuinka paljon tämä kyseinen hippiäinen tuntee ihmisiä ja kuinka paljon hänellä on kavereita. Se ei vaikutusta tehnyt ja olimme poistumassa paikalta kun tämä somali kävi käsiksi kaveriini. Toinen kaverini (195cm, 110kg) "poisti" tässä vaiheessa kyseisen takiaisen seurastamme rautatientorin kivetykselle. Kun tämä somali toipui tärskystä, lähti tämä tietysti hakemaan sukulaisiaan ja kavereitaan sekä kaikkia heimoveljiään rautatieasemalta. Ennätimme onneksi poistua autoille ennen kuin suurempaa tappelua ehti syntyä. Tuollaiseen käytökseen olen törmännyt pari kymmentä kertaa aiemminkin ja sitten nämä ja moni muu ihmettelevät että miten suomalaiset ovat rasisteja. Olen keskustellut rasismista todella paljon ulkomaalaisten, sekä korkeasti koulutettujen että aivan duunareiden, kanssa ja he ovat pahoillaan näiden kusipäiden puolesta ja ymmärtävät todella hyvin miksi suomalaiset ovat rasisteja. Näiden asiallisten maahanmuuttajien takia en voi olla rasisti sillä tiedän että heissä on paljon parempiakin ihmisiä kuin keskiverto suomalaiset mutta toisaalta nämä näkyvimmät vähemmistöt pilaavat kaikkien maahanmuuttajien maineen. Valitettavaa mutta totta. Ja vaikken mikään rasisti olekaan niin mielestäni kaikki yli 15-vuotiaat miespuoliset somalit ja mannet saisi poistaa maasta. Menköön mihin menevät. Pidä Suomi siistinä, vie roskat Ruotsiin.

EDIT: Niin ja turha pelkästään suomalaisia on syyttää rasismista. Ainoa asiallinen somali jonka kanssa olen jutellut myönsi somalien olevan suomalaisten suhteen todella rasisteja. He halveksivat suomalaisia ja kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä. Näin ei siis kuitenkaan onneksi kaikki mutta tämän kaverin mukaan tämä on melko yleinen ajattelutapa somalien ja erityisesti nuorten miesten keskuudessa. Suomalaisia naisia he eivät arvosta edes sen vertaa mitä oman kulttuurinsa naisia tai suomalaisia miehiä. Suomalaiset naiset ovat pelkkiä lutkia ja huoria monille somalimiehille eikä näiden raiskaamisessa ole mitään pahaa. Näin kertoi siis tämä 30-vuotias leipuri joka on itse asunut Helsingissä nyt noin 10 vuotta. Itse hän siis kielsi ajattelevansa näin mutta myönsi ajattelutavan ja rasismin olevan yleistä somalien keskuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen huomannu että helpointa on varoa ja vältellä. Sekin lienee rasismia, mutta mieluummin niin kuin joka lauantai huuli auki ja tili tyhjänä.
No onneksi serkku saa opintotuen vaan kerran kuussa niin ei mene joka viikonloppu koko kuun rahat.
Mutta jatkossa ajattelin olla niin mulkku että otan kummisedän saksanpaimenkoiran mukaan kun haen serkkuni opintotukipäivänä koulusta.
Rasisti siis, ja kai natsikin.
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
erture kirjoitti:
Se ei vaikutusta tehnyt ja olimme poistumassa paikalta kun tämä somali kävi käsiksi kaveriini. Toinen kaverini (195cm, 110kg) "poisti" tässä vaiheessa kyseisen takiaisen seurastamme rautatientorin kivetykselle. Kun tämä somali toipui tärskystä, lähti tämä tietysti hakemaan sukulaisiaan ja kavereitaan sekä kaikkia heimoveljiään rautatieasemalta. Ennätimme onneksi poistua autoille ennen kuin suurempaa tappelua ehti syntyä. Tuollaiseen käytökseen olen törmännyt pari kymmentä kertaa aiemminkin ja sitten nämä ja moni muu ihmettelevät että miten suomalaiset ovat rasisteja.

Siihen pitää vaan tottua. Tervetuloa Helsinkiin.
 

scholl

Jäsen
Itse luin tekstitv:stä seuraavaa:

"pahoinpitely yleisin rasistinen rikos:

...Poliisin tietoon tuli 558 rasistista rikosta, joista kolmasosa oli pahoinpitelyitä tai pahoinpitelyjen yrityksiä. Lähes puolet rikosten uhreista oli Suomen kansalaisia..."

Niin onhan osalla mutukeistakin Suomen passi, mutta silti se on usein niin, että nimenomaan muun rotuiset ovat valkoista miestä kohti rasistisia. Sitä ei välttämättä tuoda niin suuresti esille, vaan valkoista miestä kohtaan hyökkäyksessä syy on yleensä mukamas aina joku muu kuin rasismi, mutta tosiaankin mutukitkin ovat usein tosi rasistisia valkoista miestä kohtaan.
 

keppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä rasismi on nykyään niin väärin käytetty sana.
Jos valkoinen mies lyö valkoista miestä. Mitä tämä on? Pahoinpitely
Jos valkoinen mies lyö mustaa miestä. Mitä tämä on? Rasismia + pahoinpitely
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Rasismi sinänsä on tuomittavaa, mutta ei mielestäni ole väärin karkoittaa ihmistä, joka syyllistyy rikokseen kun ei vielä ole Suomen kansalainen. Ei myöskään pitäisi olla väärin karkoittaa ihmistä, joka kansalaisuuden saatuaan syyllistyy törkeään väkivaltarikokseen tiettynä karenssiaikana. En tuota karenssiaikaa rupea itse arviomaan, mutta tuntuu korrektilta, että sellainen on. Kaikkien maahanmuuttajien kohdalla - olivat sitten rodultaan mitä tahansa.

Olenko rasisti? En voi siihen sanoa mitään. Tuomitkoon muut allekirjoittaneen.

Cougar.
 

JayV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rasismi on aika voimakas sana. Täsmällisemmällä suomenkielellä se tarkoittaa rotukiihkoilua ja rotusyrjintää, ja nämä käännökset ilmaisevatkin itse asian ytimen mielestäni hyvin. Kukin päättäköön itse kuuluuko tähän ryhmään.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
JayV kirjoitti:
Rasismi on aika voimakas sana. Täsmällisemmällä suomenkielellä se tarkoittaa rotukiihkoilua ja rotusyrjintää, ja nämä käännökset ilmaisevatkin itse asian ytimen mielestäni hyvin. Kukin päättäköön itse kuuluuko tähän ryhmään.
Erittäin voimakas sana on, ja kuten aikojen kuluessa olemme voineet huomata, niin harva ihminen voi itse sanoa onko rasisti vai ei. Tämän vuoksi se onkin aina toisten sanottava. Tulkintaa vaaditaan sitten ovatko syytökset millään tavalla perusteltuja.

Cougar.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Ei nukuta, joten jatketaan. Yritän vielä pysyä asiallisena.

Väitän, että monet ovat tiedostamattaan rasisteja tai eivät myönnä sitä edes itselleen. Vaan eipä kai sillä nyt niin suurta merkitystä ole, tunnustaako jotain itselleen vai ei. Käytös pysynee samana ja arkipäivän rasismi tulee ilmi sitten tavalla tai toisella.

Näistä neekereiden, tai Suomessa lähes poikkeuksetta somalien, aiheuttamasta turvallisuusuhasta kuulee säännölllisesti sellaista palautetta, että saa nähdä koska heitä aletaan siirtämään paikkakunnasta toiseen. Esim. manneja siirreltiin, tai hajautettiin, jossain mittakaavassa muistaakseni Malmilta Kontulaan 80-luvulla.

Täytyy kyllä samalla mainita, että itselläni ei ole mainittavia ongelmia ollut maahanmuuttajien kanssa. En vedä toisaalta lärvejä väärässä paikassakaan. Ja voi kuulostaa hölmön yksinkertaiselta, mutta pelkkä valmius kohdata väkivaltaa näkyy ehkä jollain tavalla käytöksessä ja tällöin harvoin pääsee mitään käymään. Enkä myöskään vartavasten hakeudu kerjäämään ongelmia menemällä yksin, kaksin tai edes kolmisin oleskelemaan suuren somalilauman lähelle yöelämässä. Vaikka mahdollisessa ongelmatilanteessa niitä saisi tarvittaessa niitettyäkin, niin todennäköisesti linnaa tulisi itsellekin ja sitten olisi kiva ihmetellä omaa fiksuutta, kun joutuisi kiven sisään jonkun somalin takia.

Mutta jos ajattelee ihan esteettiseltäkin kannalta niin esim. steissi ja tunneli ovat nykyisin ainakin illalla sellainen eläintarha, ettei pahemmasta väliä. Kyllä väriä pitää kaupungissa ollakin, mutta liika on liikaa. Kyseiset paikat ovat niin keskeisiä läpikulkupaikkoja(somaleille nähtävästi pelkästään oleskelupaikkoja) Stadissa, että ihmetyttää miksei muka maalta löydy halpoja vuokrakämppiä näiden asuttavaksi. Vaikka turha niillä on maalaisiakaan vartavasten kiusata, mutta kyllä tätä kyseistä vähemmistöä alkaa olemaan Helsingissä yli kaiken tarpeiden.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Panzerfaust kirjoitti:
Väitän, että monet ovat tiedostamattaan rasisteja tai eivät myönnä sitä edes itselleen. Vaan eipä kai sillä nyt niin suurta merkitystä ole, tunnustaako jotain itselleen vai ei. Käytös pysynee samana ja arkipäivän rasismi tulee ilmi sitten tavalla tai toisella.
En itse voi sanoa olenko rasisti vai en. Kuten jo aiemmin sanoin, niin se on aina toisten tulkittava. Puhuit steissistä ja sen ympäristöstä ns. somalien oleskelupaikkana. Olen niin usein jo siellä öisin ilman huolen häivää kävellyt ilman vähäisintäkään ongelmaa, että hieman ihmetyttää huolesi. Olen kaiken lisäksi melko pienikokoinen, joten tuskin kukaan allekirjoittanutta pelkää. Osaan toki olla erittäin vakuuttava jos joku alkaa uhkailemaan. En aikuisikäni aikana ehkä osaltaan tuon vuoksi ole kertaakaan joutunut tappeluun - siviilissä. Eri asia on harrastukset.

Cougar.
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Enpä ole tällaistakaan ketjua ennen nähnyt, mielenkiintoista...

Täällä saisi varmasti loistavan keskustelun aikaiseksi, mutta nyt ei ole aikaa siihen. Siispä tyydyn vain kysymään, että millä perusteella eri "rodut" ovat eriarvoisia? Tähän en ole vielä saanut keneltäkään pätevää vastausta. Lähinnä on tullut "No kun ne saatanan neekerit tulee ja vie kaikki meidän naiset/työpaikat/elää meidän kustannuksella" Ja ottaen huomioon, että kaikki eivät näin tee, tuo ei minulle ole koskaan kelvannut perusteluiksi.

Miksi white is right?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Panzerfaust kirjoitti:
Rasismilla tarkoitetaan käsittääkseni nimenomaan ihmisrotujen eriarvoisuuden tunnustamista(jota siis kannatan), eikä siis pelkästään ihmisrotujen erilaisuuden tunnustamista
Ihan kiinnostaisi tietää että mikä tuo arvojärjestys on ja mihin se perustuu?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Evenuel kirjoitti:
Siispä tyydyn vain kysymään, että millä perusteella eri "rodut" ovat eriarvoisia? Tähän en ole vielä saanut keneltäkään pätevää vastausta.
Samasta asiasta haluaisin itsekin kuulla perusteluja. Yleensä ne perustelut on todella naiiveja tai jotain teiniskinheadien tasoista uhoa.

Perusteluja kehiin, mieluusti mahdollisimman seikkaperäisesti.
 
Myönnän olevani ainakin jollain tavalla rasisti. Jos siihen katsotaan ettei pidä näistä elintasopakolaisista. Somaleista ei juuri myönteisiä kokemuksia ole. Asuin penskana aika lähellä joutsenon pakolaiskeskusta ja sieltä nämä poijat aina uusilla fillareilla ajelivat imatran keskustaan. Isoveli totesi että kyllähän se vituttaa ajaa mummon vanhalla fillarilla joka aamu 10km päähän töihin kun noita somaleita polkee iloisesti vastaan kaupungille menossa lorvimaan. No joku voi todeta että tuossa oli kateellisuutta. Siinä ei liene ole että eräänkin kerran kaverin kanssa eräs neekeri meinasi piessä meidät. Niin ja ikää meillä oli jotain 11. Ja tuo kyseinen somali oli aikuinen. En sitten tiedä onko heidän kulttuurissaan tuo sitten täysin sallittua. Vikaa oli meissä sen verran että taidettiin todeta jotain tyyliin kato neekeri. Mutta se ei ollut niinkään pilkkaa. Tuohon aikaan kun niitä alkoi katukuvassa vasta näkymään. Nykyisin asun toisella paikkakunnalla mutta kyllähän täälläkin noita neekereitä riittää. Eniten vituttaa noiden miesten perään huutelu. Kai se on edelleen heidän kulttuurissaan normaalia huudella naisten perään. Niin, en oikeastaan pidä yhdestäkään neekeristä, vaikka ei olisikaan somaleita. Mistä ne toisistaan tunnistaa. Mutta liian monet huonot kokemukset niistä samoin kuin mustalaisista tekivät siis rasistin. Muista pakolaisista kuten bosnialaisista tai afgaaneista ei ole huonoa sanottavaa kun ei ole noihin törmännyt. Muita "rotuja" vastaan ei ole kuin somaleita, mustalaisia ja jenkkejä. Niin en sitten tiedä olenko rasisti kun en pidä amerikkalaisista ja siitä "kulttuurista". No se kuuluisi kai toiseen ketjuun. Niin ja se on tosiaan ihme kun suomalaiset on heti rasisteja jos ei jostain pidä. Ja jos somalit ei pidä suomalaisista tai muista he eivät tietenkään ole rasisteja... No sekavaa tilitystä näin aamuun.
 
HN kirjoitti:
Oli kyllä, ja aika tyhmää myös.
No olen valmis muuttamaan käsityksiäni kohdattua vastaavan määrän ystävällisiä ja rehellisiä somaleita ja mustalaisia. Ihan heppoisin perustein en ala jotain ryhmää "inhoamaan". Niin ja tiedän on siellä joukossa niitä normaaleita ja fiksujakin. En vaan ole niihin törmännyt.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Panzerfaust kirjoitti:
Ei nukuta, joten jatketaan. Yritän vielä pysyä asiallisena.

Väitän, että monet ovat tiedostamattaan rasisteja tai eivät myönnä sitä edes itselleen. Vaan eipä kai sillä nyt niin suurta merkitystä ole, tunnustaako jotain itselleen vai ei. Käytös pysynee samana ja arkipäivän rasismi tulee ilmi sitten tavalla tai toisella.

Näistä neekereiden, tai Suomessa lähes poikkeuksetta somalien, aiheuttamasta turvallisuusuhasta kuulee säännölllisesti sellaista palautetta, että saa nähdä koska heitä aletaan siirtämään paikkakunnasta toiseen. Esim. manneja siirreltiin, tai hajautettiin, jossain mittakaavassa muistaakseni Malmilta Kontulaan 80-luvulla.

.

Asun Kontulan suunnalla ja olen asunut jo 15 vuotta. Voin sanoa, että näiden 15 vuodenaikana olen kerran saanut uhkauksen mustalaiselta (osta kello, mikset osta....saat turpiiisi...), somaleilta en kertaakaan.

Pääosin toki liikun iltaisin ja päivisin kotiseudulla, joskus toki kapakkaillan jälkeen öisin. Pelätä ei minun ole tarvinnut koskaan. Olen sellainen normaalikokoinen (yli 180 cm) ja näköinen. :)

Tapaamani somalit ovat olleet yleensä kohteliaita. Mustalaisia ja somaleita tapasin asiakaspalvelussa, kun toimin Kontulassa vähän aikaan tällaisissa työtehtävissä.

Mustalaisilla tuntuu olevan aina "ralli päällä", ääntä löytyy ja "sähläämistä". Sellainen käytös toki välillä harmittaa, mutta se ei tee mustalaisia rotuna sen huonommiksi kuin omaanikaan.

Somalit ovat olleet varsin hiljaisia ja kohteliaita, enkä yhtäkään ole tavannut juovuksissa..(siis somalia).

lapseni koulukavereissa on ollut somaleita ja tavallisia lapsia näyttävät olevan.

Voi olla, että en tapaa näitä "asemalla notkujia", nuorisojoukkoja. Kontulassa ainakin tuntuu olevan sellaista, että siellä ei tarvitse pelätä ja ihmisryhmät ovat suht. koht. sovussa keskenään.

minusta osa näistä "rasistisista hyökkäyksistä" on varmaan "sitä saa mitä tilaa", mutta varmaan myös toisinpäin, eli jos itse käyttäydyt asiallisesti mustalaisen/somalin ym. tavattaessa, kohtelu on normaalia. sama toiki toinsinpäinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Haukat
Ihmettelen tätä populistista ulkomaalaisvihaa, joka koko Suomessa lienee suurta ja Jatkoajassa korostuu. Ehkä muutan joskus Ruotsiin. Ei sillä, että mitään argumenttia olisi, mutta pitipä päästä harjoittamaan julkista äimistelyä.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Ei kannattaisi lähteä tälle tielle, mutta... Rikollisuus ja etuuksien väärinkäyttö ärsyttää allekirjoittanutta, tunnollista veronmaksajaa. Puhutaan kuitenkin suht isoista summista millä tuen vuosittain Suomi nimistä hyvinvointivaltiota.

Asiaan. Suomessa on omat ongelmansa. Isoina ryhminä niiksi voidaan leimata mustalaiset, päihdeongelmaiset ja rikolliset. Kukaan tuskin kiistää tätä? Heidän poistamisensa "ongelma kansiosta" nyt ei onnistu millään keinoin. Tilanne tulee jatkumaan tällaisena niin kauan kuin heitä on. Vankilassakaan, kun ei voi jatkuvasti pitää.

Miten tämä vuodatus liittyy ulkomaalaisiin ja rasismiin? Ei suoranaisesti mitenkään, mutta onko Suomen otettava mukisematta vastaan kulttuurituontina samoja ongelmia kuin joita on jo omastakin takaa? Joku väläytti jo sitä, että jos asiallinen - rikokseton - elämä Suomessa ei kaiffareita kiinnosta voisi hotelli-Suomi näyttää ovea.

Moni ketjun kirjoittaja on lukenut uutisen "kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden määrä Suomessa on lisääntynyt 10%". Tässä puhutaan mielestäni pääosin epärehellisestä aineksesta, joka hakee helppoa elämää lännestä keinoja kaihtamatta. Huomattavaa oli mielestäni, että muistaakseni määränä turvapaikanhakijoita oli ollut jotain 2200 ja heistä yli 800 oli näitä jo kielteisen päätöksen saaneita. Aika paljon?

Eli kuutioitiin hommaa jo pakolaisiin ja heistä vielä turvapaikan hakijoihin. Toki Suomella on lisäksi tämä Mauno Koiviston erityisryhmä Inkerin suomalaiset. On kuitenkin aika käsittämätöntä, että eräisiin kansanryhmiin voi vetää niin selkeän yhtäläisyysmerkin yhteiskuntakelvottomuuteen. Voiko joku selittää tätä? Somalit ja mustalaiset rehellisesti mainittuna kuuluvat ko. porukkaan. Tässäkään ihonvärillä ei ole mitään tekemistä sillä tunnen useampia afrikkalaisia, jotka ovat ahkeraa ja lainkuuliaista porukkaa sekä mukavia jannuja, vaan kulttuurilla.

Itse on tullut asuttua oululaisen monikulttuurisen lähiön nurkilla ja on nähnyt mitä elämä siellä on. Siellä tuli todettua, että ulkomaalaisista ei ollut ongelmaa vaan supisuomalaisista pikkurikollisista ja mustalaisista. Somalithan eivät Pohjois-Suomeen muuten jää vaan kaikki suuntaavat pakolaiskeskuksista Helsinkiin - kertoi p.keskuksessa työskennellyt kaveri. Jotain laumasieluja isolla L:llä? Niin, ko. lähiössä ent. Jugoslavian suunnalta tulleet perheet rakensivat elämää Suomessa määrätietoisesti tekemällä töitä, eli pääasiassa pyörittämällä pizza-businesta (verottajaakin kiinnostaa, heh!). Mustalaiset eli omaa elämäänsä, joka pistää vain ...n! Täysrikollisia lorveja, joilla on lisäksi iso suu ja ego. Sitten oli nämä suomalaiset jannut 16-30 v., joita ei työ paljon napostellut, eikä tainneet muutenkaan olla niitä laatikon terävimpiä veitsiä. Juopottelu ja amistelu tuntui olevan elämäntapa numero uno. Mustat, mitä tällä alueella oli, elelivät leppoisan näköistä perhekeskeistä elämää, kuten Jugoslaavitkin. Ei siis mitään valittamista ulkomaalaisista perheistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös