Rasismista

  • 82 331
  • 992

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Ai, silläkö perusteella, että suomalaiset hakkaavat 3 kertaa todennäköisemmin omiaan kuin ulkomaalaistaustaisia? Kyllä minun mielestäni on hyvin tärkeätä verrata siihen, kuinka paljon kantaväestö normaalisti pahoinpitelee toisiaan, koska siitä saadaan ns. maan tapa selville. Tuon tilaston ja laskelman mukaan siis ulkomaalainen tai ulkomaalaistaustainen on suomessa paljon turvallisemmassa asemassa kuin kantaväestön edustaja, mitä tulee väkivaltaan. Eli heitä kohdellaan täällä maan tapaan verrattuna kuin kukkaa kämmenellä.

Heh, oletko tosissasi? Ulkomaalaisia kohdellaan täällä kuin kukkia kämmenellä.

Ehkä suomalaiset hakkaavat omiaan todennäköisemmin, koska todennäköisemmin nakkikioskilla oma seisoo.

Olet kyllä kova jankkaamaan asioista. Mistä tämäkin keskustelu taas kanssasi lähti? Mainitsin, että harvemmin näkyy mediassa tai muussa keskustelussa (esim. täällä) mainintoja ulkomaalaisten kokemista väkivaltarikoksista. Tilastoista kaivettiin luku 190 väkivaltarikosta ulkomaalaisia kohtaan. Se tekee vuodessa joka toiselle päivälle väkivaltarikoksen ulkomaalaisia vastaan. Tosiaan, harvemmin näistä mediassa tai muualla mainitaan.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Ehkä suomalaiset hakkaavat omiaan todennäköisemmin, koska todennäköisemmin nakkikioskilla oma seisoo.

Se tekee vuodessa joka toiselle päivälle väkivaltarikoksen ulkomaalaisia vastaan. Tosiaan, harvemmin näistä mediassa tai muualla mainitaan.

Unohdit nyt, että tuo luku oli SUHTEUTETTUNA väkilukuun. Eli ulkomaalaisia pahoinpideltiin tai yritettiin pahoinpidellä suomessa korkeintaan 190 kpl kun suomalaisia pahoinpideltiin tai yritettiin pahoinpidellä 29806 kertaa.

Eli suhteutettuna väkilukuun, suomalainen saa suomessa melkein 4 kertaa todennäköisemmin turpaan kuin ulkomaalainen.

Ja niistä ei mainita mediassa, koska suomalaiset eivät puukottele somaliperheenisiä. Tuo 190 oli se teoreettinen maksimi, todennäköisesti määrä on vielä pienempi. Ja kuten on selkeästi nähty, rikosten laatu on huomattavasti lievempi kuin nämä puukkohipat.

Vinkki: Niitä lööppejä ei löydy siksi, että suomalaiset eivät pahemmin tapa maahanmuuttajia.
 

Vincent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern München,Ottawa Senators, HIFK
Ei jumalauta...

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikö tämä itä-helsingin riehuminen ole jo kolmas uutinen ulkomaalaisten riehumisesta n.viikon sisään?

Alkaa pojilta karata homma käsistä ja sitten meitä suomalaisia haukutaan rasisteiksi, jos puolustamme itseämme/toisiamme... ei näin. Eikö se vanha sanonta kuulu,että niin se metsä vastaa, kuin sinne huudetaan? Kauan kestää enää Suomen/suomalaisten selkäranka tälläistä toimintaa vastaan? Joskus tuollaisetkin on palautettava takaisin maanpinnalle, on ne kuinka ulkomaalaisia tahansa.

Ihan mainitakseni, en ole rasisti ja jotkut tuntemani ulkomaalaiset on ihan ok-tyyppejä, mutta tämä kokoajan kasvava ulkomaalaistaustaisten rikolisten joukko kasvaa kasvamistaan...
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
www.poliisi.fi/.../2e9631114abddefac2256c5c00270500/$FILE/maahanmuuttaja.pdf

Toi kannattaa käydä lukemassa.

Esimerkiksi juuri somaleista ovat joutuneet rasistisen rikoksen uhriksi 77% vähintään kerran. Moni myös useampaan otteeseen.

Edit. Pointti on nyt siinä, että kyllä Suomessa ulkomaalaisviha elää vahvana. Mitenkään ulkomaalaisten rikoksia väheksymättä. Kaksipiippuinen juttu.
 

Vincent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern München,Ottawa Senators, HIFK
jupster kirjoitti:
www.poliisi.fi/.../2e9631114abddefac2256c5c00270500/$FILE/maahanmuuttaja.pdf

Toi kannattaa käydä lukemassa.

Esimerkiksi juuri somaleista ovat joutuneet rasistisen rikoksen uhriksi 77% vähintään kerran. Moni myös useampaan otteeseen.


Ei ole ihme, kun ne ei osaa käyttäytyä... useissa sivistyneissä valtioissa, (esim.USA,Espanja ja Iso-Britannia) rasistiset rikokset ovat kasvaneet vain ja ainoastaan ulkomaalaisten ansiosta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Vincent kirjoitti:
Ei ole ihme, kun ne ei osaa käyttäytyä... useissa sivistyneissä valtioissa, (esim.USA,Espanja ja Iso-Britannia) rasistiset rikokset ovat kasvaneet vain ja ainoastaan ulkomaalaisten ansiosta.

Ahaa, ketkä ovat sitten esim. USA:ssa alkuperäisväestöä ja ketkä ulkomaalaisia?
Eli siis ulkomaalaiset ovat itse syyllisiä rasistisiin rikoksiin joita joutuvat kohtaamaan? Minkäänlaista oikeuttamatonta ulkomaalaisvihaa ei olekaan?
 

Vincent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bayern München,Ottawa Senators, HIFK
jupster kirjoitti:
Ahaa, ketkä ovat sitten esim. USA:ssa alkuperäisväestöä ja ketkä ulkomaalaisia?
Eli siis ulkomaalaiset ovat itse syyllisiä rasistisiin rikoksiin joita joutuvat kohtaamaan? Minkäänlaista oikeuttamatonta ulkomaalaisvihaa ei olekaan?


On toki, mutta ne ulkomaalaiset voisivat tajuta olla ruokkimatta sitä yleistä vihaa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
www.poliisi.fi/.../2e9631114abddefac2256c5c00270500/$FILE/maahanmuuttaja.pdf

Toi kannattaa käydä lukemassa.

Esimerkiksi juuri somaleista ovat joutuneet rasistisen rikoksen uhriksi 77% vähintään kerran. Moni myös useampaan otteeseen.

Edit. Pointti on nyt siinä, että kyllä Suomessa ulkomaalaisviha elää vahvana. Mitenkään ulkomaalaisten rikoksia väheksymättä. Kaksipiippuinen juttu.

Tuo linkki ei toimi. Fiksaa.

Onko siellä eritelty minkälaisten "rasististen rikosten" uhreiksi 77% somaleista on joutunut?

Ja millä aikavälillä?

EDIT: pointti oli se , että jos sinä ja Ibrahim seisotte snagarin jonossa, on n. 4 kertaa todennäköisempää että sinä saat suomalaisilta turpaan kuin Ibrahim. Siinä sulle sitten sitä ylitsekumpuavaa rasismia mitä suomalainen yhteiskunta on mielestäsi täynnä.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
jupster kirjoitti:
Niin, tarkoitus ei varmastikaan ole verrata rasistisia rikoksia ulkomaalaisia kohtaan "tavallisiin" pahoinpitelyihin. Vertailukohtia pitää hakea muista EU-maista esimerkiksi.
Itsehän sinä tuossa ylempänä vaadit suhteuttamaan lukuja suomalaisväestöön. Euroopan mittakaavassa näitä lukuja ei voi verrata, koska tilastointitavat joka maassa ovat erilaisia. Jonkinlaista vertailua vois suorittaa esim. European Monitoring Centre on Racism and Xenophobia (EUMC):n sivuilta http://eumc.eu.int/eumc/index.php ,josta löytyy hieman tilastoitua raporttia v. 2001-2004 http://lyhytlinkki.net/?kt3sarq3

Saat ihan itse kaivella omia havaintojasi tukevat tilastot sieltä.

Kyllä Suomi suhteellisen ennakkoluuloinen maa on.
Sinulla on mielipiteesi, minun mielestäni ei ole. Minä en muuten itse ole rasisti, enkä ulkomaalaisvastainen. Nuo tilastot nyt kuitenkin löytyivät suhteellisen vähällä googlettamisella, niin laitoin niitä tänne. Hivenen yllättää minuakin tuo turpiinsaamisen todennäköisyys eri kansallisuuksilla, mutta uskon niihin niin kauan, kuin joku todistaa ne vääräksi.
 

Lexa

Jäsen
Hmmm...

...olen usein miettinyt, miksi täytyy keinotekoisesti tehdä "kulttuurien sulatusuuneja" ym. Pitääkö tundran ihmiset lähettää tietentahtoen päiväntasaajalle ja toisinpäin?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Tuo linkki ei toimi. Fiksaa.

Onko siellä eritelty minkälaisten "rasististen rikosten" uhreiksi 77% somaleista on joutunut?

Ja millä aikavälillä?

EDIT: pointti oli se , että jos sinä ja Ibrahim seisotte snagarin jonossa, on n. 4 kertaa todennäköisempää että sinä saat suomalaisilta turpaan kuin Ibrahim. Siinä sulle sitten sitä ylitsekumpuavaa rasismia mitä suomalainen yhteiskunta on mielestäsi täynnä.

Tossa, jos nyt toimisi: http://66.249.93.104/search?q=cache...aja.pdf+ulkomaalaisten+kokemat+rikokset&hl=fi

Rikokset eriteltynä ja aikaväli 12kk.

Väitän kyllä, että jos grillillä seisoo 6 suomalaista, minä ja Ibrahim kolmeen aikaan yöllä, niin todennäköisemmin turpaansa saa Ibrahim.

En ole sanonut, että suomalainen yhteiskunta on rasismia täynnä, älä ala taas laittamaan sanoja suuhuni. Asioilla on kaksi puolta yleensä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
dohf kirjoitti:
Hivenen yllättää minuakin tuo turpiinsaamisen todennäköisyys eri kansallisuuksilla, mutta uskon niihin niin kauan, kuin joku todistaa ne vääräksi.

Katso tuo antamani linkki. Aika selvästi siellä tulee esille, että eri kansallisuuksien todennäköisyys tulla rasistisen rikoksen uhriksi vaihtelee.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Väitän kyllä, että jos grillillä seisoo 6 suomalaista, minä ja Ibrahim kolmeen aikaan yöllä, niin todennäköisemmin turpaansa saa Ibrahim.

Tilasto sanoo toisin, minä uskon mieluummin siihen kuin mutuun.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Tilasto sanoo toisin, minä uskon mieluummin siihen kuin mutuun.


Ei tilastoja sokeasti voi lukea. Tottakai ympäristö ja tilanne vaikuttaa suuresti pahoinpitelyihin. Esim. juuri baarit ja nakkikioskin jonot ovat yleisiä tapahtumapaikkoja pahoinpitelyille. Näissä taas ei ulkomaalaisia paljon liiku. Etenkään somaleja.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:


Kuten epäilinkin, väkivaltarikokset ulkomaalaisia kohtaan ovat hyvin pienessä asemassa (10% noista tuossa mainituista rikoksista), mitä tuo toinenkin tilasto jo antoi ymmärtää.

Kiitos että vahvistit käsitystäni siitä, että suomi ei ole kovinkaan rasistinen maa. Jostain kadulla huutelusta, tai "syrjivästä käytöksestä" kun on vielä niin kovin pitkä matka siihen että pistetään porukkaa kylmäksi.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Ei tilastoja sokeasti voi lukea. Tottakai ympäristö ja tilanne vaikuttaa suuresti pahoinpitelyihin. Esim. juuri baarit ja nakkikioskin jonot ovat yleisiä tapahtumapaikkoja pahoinpitelyille. Näissä taas ei ulkomaalaisia paljon liiku. Etenkään somaleja.

Ei toki liikukaan, mutta selosta nyt minulle vielä kerran, että jos tilasto näyttää, että suomalainen saa n. 4 kertaa todennäköisemmin suomessa turpaan kuin ulkomaalainen, millä tavalla suomi on rasistinen maa? Koska jotkut juntit huutavat neekeriä jossain kadulla? Big fucking deal! Veikkaan että tuon kuoliaaksi puukotetun perheenisän perhekin saattaisi olla tyytyväisempi jos isille olisi huudettu kotimatkalla "vitun valkonen" kuin se, että mies lasketaan haudan lepoon viikonloppuna. Vai mitä luulet?

Ketä helvettiä jaksaa kiinnostaa jotkut huutelut, ovat ne somalitkin mulle huudelleet. Itse en ole heille huudellut.
 
Viimeksi muokattu:

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Ei toki liikukaan, mutta selosta nyt minulle vielä kerran, että jos tilasto näyttää, että suomalainen saa n. 4 kertaa todennäköisemmin suomessa turpaan kuin ulkomaalainen, millä tavalla suomi on rasistinen maa?

Mitä sä oikeen selität? Sekö on rasismista vapaan maan tunnusmerkki, että täällä hakataan omia enemmän mitä ulkomaalaisia? Jos joku tietty etninen ryhmä on 77%:sti vuoden aikana kokenut rasistista rikosta, niin kyllä se kertoo jostain muusta kuin suvaitsevasta ilmapiiristä?

psychodad kirjoitti:
Koska jotkut juntit huutavat neekeriä jossain kadulla? Big fucking deal! Veikkaan että tuon kuoliaaksi puukotetun perheenisän perhekin saattaisi olla tyytyväisempi jos isille olisi huudettu kotimatkalla "vitun valkonen" kuin se, että mies lasketaan haudan lepoon viikonloppuna. Vai mitä luulet?

Ketä helvettiä jaksaa kiinnostaa jotkut huutelut, ovat ne somalitkin mulle huudelleet.

Ei välttämättä sulle, mutta ehkäpä jos itse olisit vähemmistönä, niin nuo huutelut voisivatkin tuntua.

Luulen kyllä, että olisi kuullut ennemmin huutelua. Tämä oli kyllä järkyttävä tapaus. En tiedä vaan miten sä siitä rasistisen rikoksen saat. Ja toinen puukottaja oli edelleen suomalainen. Jengissä oli suomalaisia. Ehkä tämä rikos sopisi paremmin otsikon alle "nuorisorikollisuus" kuin rasismi.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Mitä sä oikeen selität? Sekö on rasismista vapaan maan tunnusmerkki, että täällä hakataan omia enemmän mitä ulkomaalaisia? Jos joku tietty etninen ryhmä on 77%:sti vuoden aikana kokenut rasistista rikosta, niin kyllä se kertoo jostain muusta kuin suvaitsevasta ilmapiiristä?

Kyllä, se näyttää että meillä ei ole mitään ylitsepursuavaa muukalaisvihaa joka purkautuisi väkivaltana. Suomessa on jopa niin suvaitsevaista jengiä, että ulkomaalainen on turvallisemmassa asemassa kuin kantaväestön edustaja.

jupster kirjoitti:
Luulen kyllä, että olisi kuullut ennemmin huutelua. Tämä oli kyllä järkyttävä tapaus. En tiedä vaan miten sä siitä rasistisen rikoksen saat. Ja toinen puukottaja oli edelleen suomalainen. Jengissä oli suomalaisia. Ehkä tämä rikos sopisi paremmin otsikon alle "nuorisorikollisuus" kuin rasismi.

Juuri siksi se kuuluu tämän otsikon alle, että olemme aiemminkin tässä otsikossa keskustelleet siitä millä tavalla ulkomaalaisten tai ulkomaalaistaustaisten tulisi suomessa käyttäytyä, ja onko syytä harkita lakimuutoksia. Tämä toimii hyvänä esimerkkinä tapauksesta jonka vuoksi pitäisi tätä tilannetta miettiä uudelleen.

Pointti on kuitenkin se, että siinä missä suomalainen saattaa esittää ennakkoluulojaan kyräilemällä ja mulkoilemalla tai jopa joskus rohkeasti huutamalla neekeriä, somalinuorten rikokset ovat aivan eri tyyppisiä, helvetisti raaempia ja enemmän henkilöön käyviä. Ei meidän kulttuurimme täydellinen ole, kaiken maailman huutelijat saisivat lopettaa huutelunsa, mutta eikö ole sinustakin parempi ettei suomalaisilla ole samanlaista tapaa ilmaista vihaansa kuin näillä somalinuorilla?

Voit olla varma, että jos suomalainen olisi puukottanut somalia, se olisi laskettu tilastoihin rasistisena rikoksena. Siksi on täysin oikein laskea tuo perheenisän puukotus myös rasistiseksi rikokseksi. Somalit ovat varmasti paljon rasistisempia mitä me.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Pointti on kuitenkin se, että siinä missä suomalainen saattaa esittää ennakkoluulojaan kyräilemällä ja mulkoilemalla tai jopa joskus rohkeasti huutamalla neekeriä, somalinuorten rikokset ovat aivan eri tyyppisiä, helvetisti raaempia ja enemmän henkilöön käyviä. Ei meidän kulttuurimme täydellinen ole, kaiken maailman huutelijat saisivat lopettaa huutelunsa, mutta eikö ole sinustakin parempi ettei suomalaisilla ole samanlaista tapaa ilmaista vihaansa kuin näillä somalinuorilla?

Olen eri mieltä. Suomalaisilla nuorilla on ihan samanlainen tapa pahimmillaan ilmaista vihaa kuin somaleillakin. Väitteeni perustan kokemukseeni työstäni lastenkodissa. Silmitöntä väkivaltaa harrastaa myös meidän nuorisomme. Sun pitää nyt erottaa käsitteet rasistinen rikos ja rikos.

psychodad kirjoitti:
Voit olla varma, että jos suomalainen olisi puukottanut somalia, se olisi laskettu tilastoihin rasistisena rikoksena. Siksi on täysin oikein laskea tuo perheenisän puukotus myös rasistiseksi rikokseksi. Somalit ovat varmasti paljon rasistisempia mitä me.

Ei minun mielestäni tämä rikos täyttänyt mitenkään rasistisen rikoksen tunnusmerkkejä. Tuskinpa tämä nuorisojengi hyökkäsi miehen kimppuun, koska tämä oli valkoihoinen. Rasistinen rikos tämä ei missää tapauksessa ollut, vaan täysin järjetön nuorisojengin tekemä tappo.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Ei minun mielestäni tämä rikos täyttänyt mitenkään rasistisen rikoksen tunnusmerkkejä. Tuskinpa tämä nuorisojengi hyökkäsi miehen kimppuun, koska tämä oli valkoihoinen. Rasistinen rikos tämä ei missää tapauksessa ollut, vaan täysin järjetön nuorisojengin tekemä tappo.

Sitten voidaan varmaan todeta että osa ulkomaalaisten kokemista väkivaltarikoksista ei ole rasistisia rikoksia, vaan järjettömiä nuorisojengien hyökkäyksiä, tai yksittäisten ihmisten hyökkäyksiä.

Mistäs sinä tiedät niiden motiivin?

Vai kuvitteletko oikeasti, ettei somali voi olla rasisti suomalaista kohtaan? Oletko niitä ihmisiä jotka kuvittelevat, että rasismia on vain valkoisen viha mustaa kohtaan?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Sitten voidaan varmaan todeta että osa ulkomaalaisten kokemista väkivaltarikoksista ei ole rasistisia rikoksia, vaan järjettömiä nuorisojengien hyökkäyksiä, tai yksittäisten ihmisten hyökkäyksiä.

Mistäs sinä tiedät niiden motiivin?

Vai kuvitteletko oikeasti, ettei somali voi olla rasisti suomalaista kohtaan? Oletko niitä ihmisiä jotka kuvittelevat, että rasismia on vain valkoisen viha mustaa kohtaan?

On sulla vaikeeta. Puhuin yhdestä rikoksesta, en kaikista. En yleistänyt. En tiedä, mikä nuorisojengin motiivi oli, mutta epäilen että rasismista ei ollut kyse, koska jengissä oli kuitenkin puolet suomalaisia. (Ellei sitten kaikki, koska puhutaan somalitaustaisista). Koita nyt vittu ymmärtää.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
On sulla vaikeeta. Puhuin yhdestä rikoksesta, en kaikista. En yleistänyt. En tiedä, mikä nuorisojengin motiivi oli, mutta epäilen että rasismista ei ollut kyse, koska jengissä oli kuitenkin puolet suomalaisia. (Ellei sitten kaikki, koska puhutaan somalitaustaisista). Koita nyt vittu ymmärtää.

Oletat kuitenkin että motiivi ei ollut rasistinen? Mistä sinä tiedät, vaikka nämä suomalaisnuoret olisivat ajatelleet että hakataas nyt äijä, ja somali taas on miettinyt että pistänpä valkoisen hengiltä? Miksi juuri puukottaja oli somalinuori, eikä suomalainen?

Koitan vittu ymmärtää. Itse asiassa ymmärrän nyt jo sen verran hyvin, että turun ja helsingin arkitodellisuus näissä asioissa on vain yksinkertaisesti hyvin erilainen. Ehdotukseni onkin seuraava...Helsingin kaupunki (tai vaikka kansalaiskeräys helsingissä) maksaa somalijengien muuton Turkuun, koska siellä ei selvästikään samoja ongelmia esiinny. Saisit sinäkin sitten lisää väriä katukuvaan. Kun katukuvassa on näkynyt tarpeeksi punaista, jutellaan uudestaan aiheesta.

Tai mitä jos otetaan tänne päin vaihdossa saman verran vietnamilaisia? Tuleeko kaupat?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Oletat kuitenkin että motiivi ei ollut rasistinen? Mistä sinä tiedät, vaikka nämä suomalaisnuoret olisivat ajatelleet että hakataas nyt äijä, ja somali taas on miettinyt että pistänpä valkoisen hengiltä?

En tiedäkään, mutta hyvin sä kyllä spekuloit. Ehkäpä joku jengistä ajatteli, että onpas miehellä kivannäköset kengät? Ehkä joku oli kateellinen hienosta toppatakista?


psychodad kirjoitti:
Miksi juuri puukottaja oli somalinuori, eikä suomalainen?

"Molemmat puukotuksesta epäillyt kiinni
Helsingin poliisi on saanut kiinni molemmat Pohjois-Haagan puukotuksesta epäillyt nuoret miehet.

Etsintäkuulutettuna ollut suomalainen saatiin kiinni tänään. Rikoskomisario Arto Karalahden mukaan mies napattiin Pohjois-Haagan alueelta. Toinen epäilty on somalitaustainen nuorukainen. Molempia nuorukaisia epäillään taposta."


psychodad kirjoitti:
Koitan vittu ymmärtää. Itse asiassa ymmärrän nyt jo sen verran hyvin, että turun ja helsingin arkitodellisuus näissä asioissa on vain yksinkertaisesti hyvin erilainen. Ehdotukseni onkin seuraava...Helsingin kaupunki (tai vaikka kansalaiskeräys helsingissä) maksaa somalijengien muuton Turkuun, koska siellä ei selvästikään samoja ongelmia esiinny. Saisit sinäkin sitten lisää väriä katukuvaan. Kun katukuvassa on näkynyt tarpeeksi punaista, jutellaan uudestaan aiheesta.

Heh, mitä tällä on tekemistä sen kanssa missä kaupungissa asun? Miten tämä somalijengien tänne tuonti liittyy tähän keskusteluun? Olenko jossain vaiheessa kieltänyt, että Helsingissä on ollut ongelmia somalijengien kanssa?

Luulen, että minulla on jonkin verran enemmän kokemusta ulkomaalaisista kuin sinulla.Jos tarkotat, että mulla ei tarpeeksi kokemusta ole näistä asioista puhuakseni. Kyllä sitä punaista vastaanottokeskuksissakin näkee.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
En tiedäkään, mutta hyvin sä kyllä spekuloit. Ehkäpä joku jengistä ajatteli, että onpas miehellä kivannäköset kengät? Ehkä joku oli kateellinen hienosta toppatakista?

Ehkä, kaikki on mahdollista. Eiköhän poliisi selvittele mahdollisia motiiveja. En kyllä tiedä oliko miestä edes ryöstetty?

jupster kirjoitti:
"Molemmat puukotuksesta epäillyt kiinni
Helsingin poliisi on saanut kiinni molemmat Pohjois-Haagan puukotuksesta epäillyt nuoret miehet.

Etsintäkuulutettuna ollut suomalainen saatiin kiinni tänään. Rikoskomisario Arto Karalahden mukaan mies napattiin Pohjois-Haagan alueelta. Toinen epäilty on somalitaustainen nuorukainen. Molempia nuorukaisia epäillään taposta."

Kumma juttu että kavereita epäillään "taposta". Minun mielestäni kyseessä on murha. Toivotaan että poliisi selvittää homman nopeasti ja jätkät edesvastuuseen. Katsotaan sitten aikanaan ovatko molemmat puukottaneet. Vai kenties useampikin?



jupster kirjoitti:
Heh, mitä tällä on tekemistä sen kanssa missä kaupungissa asun? Miten tämä somalijengien tänne tuonti liittyy tähän keskusteluun? Olenko jossain vaiheessa kieltänyt, että Helsingissä on ollut ongelmia somalijengien kanssa?

Luulen, että minulla on jonkin verran enemmän kokemusta ulkomaalaisista kuin sinulla.Jos tarkotat, että mulla ei tarpeeksi kokemusta ole näistä asioista puhuakseni. Kyllä sitä punaista vastaanottokeskuksissakin näkee.

Tarkoitin sitä, että sinun kokemuksesi somaleista ovat ruusuisempia kuin ne mitä täällä koetaan päivittäin. Siksi kannattaisikin roudata nämä jengit turkuun, koska joko teillä hommat toimii paremmin ja kaverit pysyy kontrollissa, tai sitten teille on siunaantunut parempaa väkeä, tai ovat vielä niin pienissä ryhmissä etteivät ole alkaneet tekemään samaa mitä täällä. Jos kyse on asioiden paremmasta hoitamisesta, päästäisiin ongelmasta kerralla ja siististi. Jos kyse taas on noista muista syistä, putoaisi ainakin muutamilta ihmisiltä laput silmiltä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Kumma juttu että kavereita epäillään "taposta". Minun mielestäni kyseessä on murha. Toivotaan että poliisi selvittää homman nopeasti ja jätkät edesvastuuseen. Katsotaan sitten aikanaan ovatko molemmat puukottaneet. Vai kenties useampikin?

En rikoksesta muuta tiedä kuin mitä on kirjoitettu, mutta niitten perusteella selvä tappo. Murhahan on yleensä suunniteltu etukäteen. Toki mistä tiedän,vaikka näin olisikin ollut.


psychodad kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että sinun kokemuksesi somaleista ovat ruusuisempia kuin ne mitä täällä koetaan päivittäin. Siksi kannattaisikin roudata nämä jengit turkuun, koska joko teillä hommat toimii paremmin ja kaverit pysyy kontrollissa, tai sitten teille on siunaantunut parempaa väkeä, tai ovat vielä niin pienissä ryhmissä etteivät ole alkaneet tekemään samaa mitä täällä. Jos kyse on asioiden paremmasta hoitamisesta, päästäisiin ongelmasta kerralla ja siististi. Jos kyse taas on noista muista syistä, putoaisi ainakin muutamilta ihmisiltä laput silmiltä.

Usko tai älä, mutta kyllä minullakin on huonoja kokemuksia somaleista. Henkilökohtaisiakin. Osaan myös lukea lehtiä. Totta on, että Turussa ei ns. somali-jengejä ole, vaan nuorisojengit koostuvat yleensä monesta eri kansallisuudesta. Eikä yhtä mittavaa rötöstelyjen-aaltoa ole ollut mitä Helsingissä.
Kyse ainakin minun kohdiltani on individualistisesta ajattelutavasta, pyrin erottamaan yksilön ryhmästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös