psychodad kirjoitti:..mutta jokaisella on kuitenkin mahdollisuus päättää haluaako elää vai kuolla. Jos pelisäännöt ovat selvät, tyyliin "jos teet näin, sinut karkoitetaan eikä meitä vittuakaan kiinnosta mitä sinulle sen jälkeen tapahtuu", siinä tapauksessahan valinta on henkilöllä itsellään. Eli suomen valtio ei murhaa, vaan henkilö voi joko suorittaa itsemurhan tai elää pelisääntöjen mukaan. Ei ollenkaan huono ratkaisu. Pistää varmaan miettimään tietyissä tilanteissa, ja saattaa jäädä teot tekemättä.
Kuten jo mainitsin, niin väliaikaisen oleskeluluvan aikana ei voisi mahdotonkaan ajatus olla. Tilastoja minulla ei kyllä ole tarjota, mutta melkein kyllä voisin väittääkin, että todellisen hengen uhan takia turvapaikan saaneet eivät yhtä usein rikoksiin syyllisty.
Tuossa pari sivua sitten kirjoitin MTV3:n 45 minuuttia ohjelmassa puhutusta vastaanottokeskuksien rikollisuudesta. Mielestäni näiden a)toimeentulotuen hyväksikäyttäjien ja b) rikoksia tekemään tulleiden, käännytyspäätös pitäisi saada nopeammin. Taikka sitten esitettyjä vaihtoehtoja esim. puhtaan käteisen saamisen estämiseksi. Tilastoissa näkyvät myös suuresti näiden ulkomaalaisten rikollisten käden jälki, jotka tulevat hakemaan turvapaikkaa tietäen kuitenkin jo valmiiksi käännytyspäätöksen tulevan "hitin" takia. Motiivi ei ole turvapaikka, vaan käännytyspäätökseen kestävän ajan käyttäminen kansainvälisen rikollisuuden "työntekijänä".
psychodad kirjoitti:Samaa mieltä. Tosin karenssiajan pitäisi olla joku 10 vuotta kohtuullisen moitteetonta oloa.
Tarkoitat ilmeisesti, että kansalaisuuden myöntämisaikaa pitäisi venyttää. Kansalaisuuden saavatkin moitteettomasti Suomessa olleet. Kansalaisuuden saamiseen kestää muistaakseni 4-5 vuotta?
psychodad kirjoitti:Mutta onhan se nyt helvetti päivänselvää, että jos kiskotaan rinnalle suomalaiset köyhien perheiden teinipojat ja köyhät somalipojat, tilasto on aivan yhtä järkyttävä kuin se on tuossa koko ikäjakaumaa ja sosiaalista kenttää tarkastelevassa vertailussa.
Tässä ei nyt ole tarkoitus puolustella kenenkään tekosia, eli älä ymmärrä nyt väärin. Jos ottaisimme otannan ryhmästä suomalaisperheistä, joiden vanhemmilla on 60% työttömyys sekä vastaava otanta somaliperheistä. En olisi ollenkaan varma, että suurta eroa olisi.
Osalta pohjustan arvaukseni siihen, että työskentelen lastensuojelulaitoksessa ja nimenomaan vastaanotto-osastolla. Meidän kautta käy läpi suurin osa Turun nuorista, jotka huostaanotetaan. Somali lapsia on urani aikana näkynyt tasan kaksi. Toki somaleita ei Turussa hirveitä määriäkään ole. Lastensuojelun kanssa tekemisiin joutuvat juuri rikoksia tekevät nuoret. Tämä oli kuitenkin vain arvaus ja turhakin sellainen, koska toivoisin, että keskustelussa voitaisiin siirtyä eteenpäin tästä tietystä kansanryhmästä.
psychodad kirjoitti:Vai tätäkö asetelmaa haluatte kyseenalaistaa tuolla jatkuvalla kyselyllä tuon ikäjakauman ja sosiaalisen statuksen perään? Luuletteko tosiaan, että nämä tilastot menisivät lähellekään tasan?
Ei psychodad. Ei tässä kukaan kyseenalaista ja kyseenalaista ja kyseenalaista. Yritämme myös ajatella asian syitä, mitenkään mitään faktoja peittelemättä.
psychodad kirjoitti:Voisin taas toistaa kysymykseni, muistaako kukaan tilannetta jossa 10 suomalaisnuoren jengi olisi aseella (mikä tahansa) uhaten ryöstänyt kaupan? Sopii muistuttaa (lähde toki mukaan).
Tämä on kyllä niin turhaa...En muista itse ainakaan nimenomaan tälläistä. Mutta varmasti löytyy kyllä muita suomalaisnuorten jengien tekemiä rikoksia.
Jos samanlaiselle linjalle mennään, niin voisihan sitä yhtä hyvin kysyä, että muistutatko minua tapauksesta, jossa ulkomaalainen mies on tappanut ensin lapsensa ja sitten vaimonsa. Ymmärrät varmaan pointin - tämä keskustelu menee ihan turhaksi. Mitenkään kuitenkaan tätä heidän tekemään rikosta vähettelemättä. Ryöstö on aina traumaattinen kokemus uhrille.
psychodad kirjoitti:Oletatko että somalilla ei ole samanlaista kykyä sopeutua maahamme kuin meillä? Minä uskon että heillä on täydet mahdollisuudet sopeutua, ja myöskin sitä heiltä edellytän.
En oleta. Täydet ovat mahdollisuudet sopeutua. Tietysti sopeutumista auttaa hirveästi a)kielen oppiminen ja b)työpaikan saanti. Tätä olen itsekin ulkomaalaisille painottanut.
psychodad kirjoitti:Olen ollut joskus itsekin työttömänä, mutta eivät kertoneet työkkärin luukulla että pitäis ryöstää tai raiskata luppoaikana. Taisin olla turhan keskittynyt siihen työnhakuun, ettei jäänyt aikaa näille väistämättömille työttömien harrastuksille. En edes jengiä ehtinyt pistää pystyyn.
Aivan. Sä et olekaan rikollinen. Which is nice.
psychodad kirjoitti:Se on hienoa ettet yritä piilottaa sitä faktaa, mutta koitat kuitenkin koko ajan tarjota sille erinäisiä tekosyitä. Se on toki hyväkin että asiaan perehtyy ja ottaa huomioon kaikki vaikuttavat tekijät. Mutta jossain vaiheessa pitää pystyä myös vetämään siitä materiaalista johtopäätöksiä. Minäkin varmasti ymmärrän että maahanmuuttajien sosiaaliset ongelmat vaikuttavat osaltaan heidän tekemiensä rikoksien määrään, mutta ei se vain saa olla syy. Ei ihminen oikeudessakaan sen vähemmällä murhasta pääse, vaikka sattuisikin syömään hernekeittoa sisäfileen sijaan. Joo...saattaa se vaikuttaa, mutta sitä ei kuitenkaan pidä nähdä edes lieventävänä asianhaarana. Ei sitä myöskään voi tarjota syyksi ja oikeutukseksi sille, miksi purraan kättä joka ruokkii.
Voi ei. Kyllä raskaaksi menee hei sun kanssa väittely, oikeasti. En tiedä miten mä vääntäisin rautalangasta ettet ymmärrä väärin. Koko ajan olen koittanut painottaa, että oikeutettua ei ole yksikään rikos enkä halua vähetellä tai keksiä tekosyitä. Ihmisen häiriökäyttäytymiseen löytyy aina syy, rotuun katsomatta. En kertaakaan ole koittanut kieltää tätä ulkomaalaisten rikollisten huomattavaa osuutta! Ehkä olisi jo aika siirtyä eteenpäin.
psychodad kirjoitti:Muistan itsekin tapauksen, mutta muistini mukaan siinä jengissä ei ollut kovin montaa jäsentä. Mutta jos löydät jostain jonkun lähteen että siinä oli 10 tai enemmän niin uskotaan. Nuorisolla on toki tapana tehdä rötöksiä ryhmänä, mutta ilmeisesti turun ja helsingin arkitodellisuus on aivan jotain erilaista. Minä en ole nähnyt YHTÄÄN suomalaista nuorisojengiä, jollei lasketa koulujen pihalla 10 ihmisen ryhmiä. Tummaihoisia jengejä sen sijaan näkyy erittäin usein. Toki se on ymmärrettävämpää, koska heillä on joku tietty yhdistävä tekijä vieraassa paikassa...jengiytyminen on varsin luonnollista. Ja erittäin valitettavaa.
Tällä ei kyllä ole mitään merkitystä minkään kanssa, mutta jengissä oli 6 jäsentä. Kaksi niistä tyttöjä. Rikoskin jonkin verran raaempi..Mutta tämä vertailu on täysin turha.
Meille tulevat suomalaiset lapset ovat järjestään samoista jengeistä. Tuntevat toisensa ja viettävät vapaa-aikansa suhteellisen isoissa 20 hengen porukoissa. Kaikki jengitkään eivät tietenkään rikoksia tee. On niitä pokemon-jengejäkin. :)
Edit. Tarkennusta: Puukotuksia oli 10, joista yksi johti kuolemaan. Tässä linkki:http://personal.inet.fi/yritys/ulla-maija.kallio/reijo/data/kirjoitu/puukotus.htm