Rasismista

• 82 966
  • 992

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
..mutta jokaisella on kuitenkin mahdollisuus päättää haluaako elää vai kuolla. Jos pelisäännöt ovat selvät, tyyliin "jos teet näin, sinut karkoitetaan eikä meitä vittuakaan kiinnosta mitä sinulle sen jälkeen tapahtuu", siinä tapauksessahan valinta on henkilöllä itsellään. Eli suomen valtio ei murhaa, vaan henkilö voi joko suorittaa itsemurhan tai elää pelisääntöjen mukaan. Ei ollenkaan huono ratkaisu. Pistää varmaan miettimään tietyissä tilanteissa, ja saattaa jäädä teot tekemättä.

Kuten jo mainitsin, niin väliaikaisen oleskeluluvan aikana ei voisi mahdotonkaan ajatus olla. Tilastoja minulla ei kyllä ole tarjota, mutta melkein kyllä voisin väittääkin, että todellisen hengen uhan takia turvapaikan saaneet eivät yhtä usein rikoksiin syyllisty.

Tuossa pari sivua sitten kirjoitin MTV3:n 45 minuuttia ohjelmassa puhutusta vastaanottokeskuksien rikollisuudesta. Mielestäni näiden a)toimeentulotuen hyväksikäyttäjien ja b) rikoksia tekemään tulleiden, käännytyspäätös pitäisi saada nopeammin. Taikka sitten esitettyjä vaihtoehtoja esim. puhtaan käteisen saamisen estämiseksi. Tilastoissa näkyvät myös suuresti näiden ulkomaalaisten rikollisten käden jälki, jotka tulevat hakemaan turvapaikkaa tietäen kuitenkin jo valmiiksi käännytyspäätöksen tulevan "hitin" takia. Motiivi ei ole turvapaikka, vaan käännytyspäätökseen kestävän ajan käyttäminen kansainvälisen rikollisuuden "työntekijänä".

psychodad kirjoitti:
Samaa mieltä. Tosin karenssiajan pitäisi olla joku 10 vuotta kohtuullisen moitteetonta oloa.

Tarkoitat ilmeisesti, että kansalaisuuden myöntämisaikaa pitäisi venyttää. Kansalaisuuden saavatkin moitteettomasti Suomessa olleet. Kansalaisuuden saamiseen kestää muistaakseni 4-5 vuotta?

psychodad kirjoitti:
Mutta onhan se nyt helvetti päivänselvää, että jos kiskotaan rinnalle suomalaiset köyhien perheiden teinipojat ja köyhät somalipojat, tilasto on aivan yhtä järkyttävä kuin se on tuossa koko ikäjakaumaa ja sosiaalista kenttää tarkastelevassa vertailussa.

Tässä ei nyt ole tarkoitus puolustella kenenkään tekosia, eli älä ymmärrä nyt väärin. Jos ottaisimme otannan ryhmästä suomalaisperheistä, joiden vanhemmilla on 60% työttömyys sekä vastaava otanta somaliperheistä. En olisi ollenkaan varma, että suurta eroa olisi.
Osalta pohjustan arvaukseni siihen, että työskentelen lastensuojelulaitoksessa ja nimenomaan vastaanotto-osastolla. Meidän kautta käy läpi suurin osa Turun nuorista, jotka huostaanotetaan. Somali lapsia on urani aikana näkynyt tasan kaksi. Toki somaleita ei Turussa hirveitä määriäkään ole. Lastensuojelun kanssa tekemisiin joutuvat juuri rikoksia tekevät nuoret. Tämä oli kuitenkin vain arvaus ja turhakin sellainen, koska toivoisin, että keskustelussa voitaisiin siirtyä eteenpäin tästä tietystä kansanryhmästä.

psychodad kirjoitti:
Vai tätäkö asetelmaa haluatte kyseenalaistaa tuolla jatkuvalla kyselyllä tuon ikäjakauman ja sosiaalisen statuksen perään? Luuletteko tosiaan, että nämä tilastot menisivät lähellekään tasan?

Ei psychodad. Ei tässä kukaan kyseenalaista ja kyseenalaista ja kyseenalaista. Yritämme myös ajatella asian syitä, mitenkään mitään faktoja peittelemättä.

psychodad kirjoitti:
Voisin taas toistaa kysymykseni, muistaako kukaan tilannetta jossa 10 suomalaisnuoren jengi olisi aseella (mikä tahansa) uhaten ryöstänyt kaupan? Sopii muistuttaa (lähde toki mukaan).

Tämä on kyllä niin turhaa...En muista itse ainakaan nimenomaan tälläistä. Mutta varmasti löytyy kyllä muita suomalaisnuorten jengien tekemiä rikoksia.
Jos samanlaiselle linjalle mennään, niin voisihan sitä yhtä hyvin kysyä, että muistutatko minua tapauksesta, jossa ulkomaalainen mies on tappanut ensin lapsensa ja sitten vaimonsa. Ymmärrät varmaan pointin - tämä keskustelu menee ihan turhaksi. Mitenkään kuitenkaan tätä heidän tekemään rikosta vähettelemättä. Ryöstö on aina traumaattinen kokemus uhrille.

psychodad kirjoitti:
Oletatko että somalilla ei ole samanlaista kykyä sopeutua maahamme kuin meillä? Minä uskon että heillä on täydet mahdollisuudet sopeutua, ja myöskin sitä heiltä edellytän.

En oleta. Täydet ovat mahdollisuudet sopeutua. Tietysti sopeutumista auttaa hirveästi a)kielen oppiminen ja b)työpaikan saanti. Tätä olen itsekin ulkomaalaisille painottanut.

psychodad kirjoitti:
Olen ollut joskus itsekin työttömänä, mutta eivät kertoneet työkkärin luukulla että pitäis ryöstää tai raiskata luppoaikana. Taisin olla turhan keskittynyt siihen työnhakuun, ettei jäänyt aikaa näille väistämättömille työttömien harrastuksille. En edes jengiä ehtinyt pistää pystyyn.

Aivan. Sä et olekaan rikollinen. Which is nice.

psychodad kirjoitti:
Se on hienoa ettet yritä piilottaa sitä faktaa, mutta koitat kuitenkin koko ajan tarjota sille erinäisiä tekosyitä. Se on toki hyväkin että asiaan perehtyy ja ottaa huomioon kaikki vaikuttavat tekijät. Mutta jossain vaiheessa pitää pystyä myös vetämään siitä materiaalista johtopäätöksiä. Minäkin varmasti ymmärrän että maahanmuuttajien sosiaaliset ongelmat vaikuttavat osaltaan heidän tekemiensä rikoksien määrään, mutta ei se vain saa olla syy. Ei ihminen oikeudessakaan sen vähemmällä murhasta pääse, vaikka sattuisikin syömään hernekeittoa sisäfileen sijaan. Joo...saattaa se vaikuttaa, mutta sitä ei kuitenkaan pidä nähdä edes lieventävänä asianhaarana. Ei sitä myöskään voi tarjota syyksi ja oikeutukseksi sille, miksi purraan kättä joka ruokkii.

Voi ei. Kyllä raskaaksi menee hei sun kanssa väittely, oikeasti. En tiedä miten mä vääntäisin rautalangasta ettet ymmärrä väärin. Koko ajan olen koittanut painottaa, että oikeutettua ei ole yksikään rikos enkä halua vähetellä tai keksiä tekosyitä. Ihmisen häiriökäyttäytymiseen löytyy aina syy, rotuun katsomatta. En kertaakaan ole koittanut kieltää tätä ulkomaalaisten rikollisten huomattavaa osuutta! Ehkä olisi jo aika siirtyä eteenpäin.

psychodad kirjoitti:
Muistan itsekin tapauksen, mutta muistini mukaan siinä jengissä ei ollut kovin montaa jäsentä. Mutta jos löydät jostain jonkun lähteen että siinä oli 10 tai enemmän niin uskotaan. Nuorisolla on toki tapana tehdä rötöksiä ryhmänä, mutta ilmeisesti turun ja helsingin arkitodellisuus on aivan jotain erilaista. Minä en ole nähnyt YHTÄÄN suomalaista nuorisojengiä, jollei lasketa koulujen pihalla 10 ihmisen ryhmiä. Tummaihoisia jengejä sen sijaan näkyy erittäin usein. Toki se on ymmärrettävämpää, koska heillä on joku tietty yhdistävä tekijä vieraassa paikassa...jengiytyminen on varsin luonnollista. Ja erittäin valitettavaa.

Tällä ei kyllä ole mitään merkitystä minkään kanssa, mutta jengissä oli 6 jäsentä. Kaksi niistä tyttöjä. Rikoskin jonkin verran raaempi..Mutta tämä vertailu on täysin turha.
Meille tulevat suomalaiset lapset ovat järjestään samoista jengeistä. Tuntevat toisensa ja viettävät vapaa-aikansa suhteellisen isoissa 20 hengen porukoissa. Kaikki jengitkään eivät tietenkään rikoksia tee. On niitä pokemon-jengejäkin. :)

Edit. Tarkennusta: Puukotuksia oli 10, joista yksi johti kuolemaan. Tässä linkki:http://personal.inet.fi/yritys/ulla-maija.kallio/reijo/data/kirjoitu/puukotus.htm

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Tarkoitat ilmeisesti, että kansalaisuuden myöntämisaikaa pitäisi venyttää. Kansalaisuuden saavatkin moitteettomasti Suomessa olleet. Kansalaisuuden saamiseen kestää muistaakseni 4-5 vuotta?

Ei psychodad. Ei tässä kukaan kyseenalaista ja kyseenalaista ja kyseenalaista. Yritämme myös ajatella asian syitä, mitenkään mitään faktoja peittelemättä.

Juuri sitä tarkoitan. Ja kontrollin siltä ajalta pitää olla tiukkaa, että huono aines mahdollisimman tarkasti seuloutuu pois.

Minäkin ajattelen asian syitä, ja ymmärrän myös ongelman taustoja. Minä vaan en pidä niitä ollenkaan riittävinä.

Joskus tuntuu että joillekin riittää pelkästään se, että on joku "lieventävä asianhaara" ja koko ongelma vain hyväksytään, koska sille on syy. Välillä keskustelu tuntuu menevän tähän tyyliin:

"Taas ne on ryöstäny ja raiskannu!"
"Nii mut sille on tietenkin joitain syitäkin."
"Ai jaa? No ei sitte mitään."

Tottakai lähes kaikkeen löytyy syitä ja seurauksia, asioita jotka vaikuttavat toisiinsa. Minä en ainakaan kiistä etteikö pakolaisen asema olisi vaikea, ja etteikö ne vaikeudet omalta osaltaan lisäisi rikollisuutta. Siitä meidän ei tarvitse kiistellä koska olemme asiasta täysin samaa mieltä.

Ero tulee vasta siinä vaiheessa, kuinka paljon odotamme näiltä pakolaisilta. Minulle nämä syyt eivät vaan riitä, jos kerran on tänne pelastettu ja täällä ylläpidetään, pitää vähän purra hammasta jos tulee rötöstelyt mieleen. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. OK, olette köyhiä, työttömiä ja kielitaidottomia....annanko tippaakaan sympatiaa näiden vuoksi, jos teette rikoksen? En helvetissä. Tosin poikkeuksia löytyy...en olisi lähettämässä kaupasta lapsilleen ruokaa varastanutta perheenäitiä takaisin kotimaahansa, jos hänellä ei olisi ollut laillisia mahdollisuuksia perhettään elättää. Tosin tällaisia tapauksia ei suomen sosiaaliturvalla pitäisi pahemmin tulla, jos ei rahoja käytetä johonkin ylimääräiseen.

Syihin on myös valtion taholta ihan järkevää pureutua, ja yrittää helpottaa sopeutumista (ei kuitenkaan millään erikoiskohtelulla, verrattuna suomalaisiin vähäosaisiin). Tämä on ennaltaehkäisevää toimintaa, jolla rikoksia voidaan pitkällä aikavälillä ehkäistä, ja sopeutumista edistää. Tämän hetken rikollisuuden kitkemiseen tuo ei auta, se vaatii yksinkertaisesti kovaa kättä. Selkeät säännöt ja rangaistukset, selitetään maahanmuuttajalle mistä toiminnasta seuraa mitä, ja näin annetaan pallo heille.

bunghole

Jäsen
En huomannut tätä tässä ketjussa vielä niin laitan tänne. Eli Keskiviikon (7.9.05) Iltasanomat kertoo:

POLIISI PERUSTI ERIKOISRYHMÄN:

Helsingin ydinkeskustaan on perustettu erikoisryhmä katuryöstöjä torjumaan, vahvistaa Keskustan poliisipiirin päällikkö, ylikomisario Göran Wiksten.

Voimia on saatu kasaan yhdistelemällä piirin tutkinta- ja kenttäjoukkoja keskenään.

-Silloin kun katuväkivalta ja lähiliikkeiden ryöstely alkaa yleistyä, kyse on vaarallisista ennakkotapauksista, joihin on nopeasti puututtava. Jopa menetetyn omaisuuden määrä ei ole ratkaiseva perusta vaan rikosten nopea torjuminen.

Vaikka virallisesti erikoisryhmän nimi on ryöstöryhmä, se voisi olla yhtä hyvin somalinuorten tekemien rikosten torjuntaryhmä, kertoo eräs poliisi IS:lle.

Poliisit ovat näet havainneet somalinuorten tekemiä rikosbuumeja eri puolilla kantakaupunkia. Ryöstäjät ovat olleet liikkeellä muutaman henkilön ryhmissä, mutta niitä on ollut useita.

Samalla ilmiö täyttää järjestäytyneen rikollisuuden esiasteen.

Tiettävästi poliisi paljasti jo kesällä Kaivopuiston konsertissa kolme varastelevaa ja ryöstelevää somaliryhmää.

Ylikomisario Wikstenin mukaan asioista pitää puhua oikeilla nimillä, vaikka viranomaisia syytettäisiinkin rasismista.

-Nyt on selvästi havaittu, missä väestönosassa nuoria ryöstäjiä on ollut tavallista enemmän. Vanhat suvun jäsenet ovat selvästi menettäneet otteensa nuoriin, toteaa Wiksten.

Poliisin mukaan nuorille täytyy viestittää, ettei katuryöstely Helsingissä ole hyväksyttävää missään muodossa.

Jos tuo pitää paikkansa, mitä en epäile kun se on poliisin kertomaa, on syytä lopettaa jauhaminen siitä että "ei somalit tee enempää rikoksia kuin muutkaan", "mistä voit tietää onko ne rikokset somalien vai muiden tummaihoisten tekemiä?", "ei saa leimata" jne. Onhan se tietysti totta etteivät somalit kaikkia rikoksia tee mutta huomattavan suuren osan jos poliisikin kutsuu ryhmää nimellä "somalinuorten tekemien rikosten torjuntaryhmä". Kuten ylikomisario Wiksten jutussa sanoo "asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä vaikka syytettäisiin rasismista".

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kyllä, hyvä että asiaan puututaan jämäkästi. Tämä valitettavasti on helsingin arkitodellisuutta, vaikka sitä on ehkä vaikea ymmärtää/uskoa muilla paikkakunnilla.

Eiköhän joku kukkahattutäti silti tätäkin ryhmää ala sorsimaan, ja hyökkää tuon suorapuheisen poliisimiehen kimppuun julkisesti.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
psychodad kirjoitti:
Nuorisolla on toki tapana tehdä rötöksiä ryhmänä, mutta ilmeisesti turun ja helsingin arkitodellisuus on aivan jotain erilaista. Minä en ole nähnyt YHTÄÄN suomalaista nuorisojengiä, jollei lasketa koulujen pihalla 10 ihmisen ryhmiä. Tummaihoisia jengejä sen sijaan näkyy erittäin usein. Toki se on ymmärrettävämpää, koska heillä on joku tietty yhdistävä tekijä vieraassa paikassa...jengiytyminen on varsin luonnollista. Ja erittäin valitettavaa.

Aika moni on tähän jo tarttunut, mutta:

Se, että olet asunut tynnyrissä lapsuutesi, ei ehkä kerro paljonkaan todellisuudesta. Helsingissä kaupunginosien väliset nuorisojengien(ihan suomalaisten) tappelut olivat 80-luvulla kovaa totuutta, Pakila-Maunula tappelut ovat omassa mielessäni. 90-luvun vaihteessa sain itse turpaani 10-15 henkeä käsittäneeltä porukalta, ollessani itse yksin. Karkuun pääsin dösäkuskin nopean toiminnan kautta, eikä jälkiä juuri jäänyt.

Tummaihoisten jengien näkeminen kertoo enemmänkin siitä, että keskityt ilmeisen vahvasti ns. kyttäyskulttuurin harrastamiseen. Voin nähdä psykoisin laskemassa oman katunsa mustia, "yksi kaksi kolme neljä, JENGI!". Toki, jos hengaa jatkuvasti steissillä(Rautatieasema toim. huom.), niin siellä niitä jengejä vasta onkin.

EDIT: Katurikollisuuteen puuttuminen on hyvä homma, jos eivät vanhemmat siihen pysty, niin yhteiskunnan väliintuloa kaivataan. Samalla tavalla mustille kuin valkoisillekin, jotka eivät rajojaan saa kotikasvatuksen kautta.

Kaivanto

Jäsen
bunghole kirjoitti:
Jos tuo pitää paikkansa, mitä en epäile kun se on poliisin kertomaa, on syytä lopettaa jauhaminen siitä että "ei somalit tee enempää rikoksia kuin muutkaan"

Onko teillä siellä joku roturealistien pyhä veljeskunta, jonka propagandastrategiana on inttää toistuvasti yo. olematonta väitettä vastaan? Etnisten ryhmien rikollisuus on ollut tilastoitua dataa herra ties miten kauan, eivätkä (mm.) somalien korkeat luvut ole uutinen tai kiistan aihe.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Rebel kirjoitti:
Helsingissä kaupunginosien väliset nuorisojengien(ihan suomalaisten) tappelut olivat 80-luvulla kovaa totuutta, Pakila-Maunula tappelut ovat omassa mielessäni. 90-luvun vaihteessa sain itse turpaani 10-15 henkeä käsittäneeltä porukalta, ollessani itse yksin. Karkuun pääsin dösäkuskin nopean toiminnan kautta, eikä jälkiä juuri jäänyt.

Tummaihoisten jengien näkeminen kertoo enemmänkin siitä, että keskityt ilmeisen vahvasti ns. kyttäyskulttuurin harrastamiseen. Voin nähdä psykoisin laskemassa oman katunsa mustia, "yksi kaksi kolme neljä, JENGI!". Toki, jos hengaa jatkuvasti steissillä(Rautatieasema toim. huom.), niin siellä niitä jengejä vasta onkin.

En toki väittänyt etteikö suomalaisiakin jengejä olisi, kuten mainitsin, en vain itse niitä ole sattunut näkemään. Se ei missään tapauksessa poista sitä todellisuutta että niitä löytyy. Kontulassakaan en yhteenkään törmännyt, kun siellä joitain kuukausia asustelin.

En minä mitään kyttäile, enkä muodosta mielessäni mustien jengejä..minulle ne kuuluvat siihen ihan normaaliin katukuvaan, enkä kiinnitä huomiota. Jengit on sitten eri asia, niihin kyllä huomio kiinnittyy.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kaivanto kirjoitti:
Onko teillä siellä joku roturealistien pyhä veljeskunta, jonka propagandastrategiana on inttää toistuvasti yo. olematonta väitettä vastaan? Etnisten ryhmien rikollisuus on ollut tilastoitua dataa herra ties miten kauan, eivätkä (mm.) somalien korkeat luvut ole uutinen tai kiistan aihe.

Eihän tuo väite mikään olematon ole, vaikket sinä sitä välttämättä olekaan esittänyt. Jupster oli alkujaan epäileväinen siitä, tekevätkö ulkomaalaiset ollenkaan sen suuremmalla prosentilla rikoksia kuin kantaväestökään, joka sitten hänelle todistettiin linkeillä. Edellisellä sivulla hän vahvasti epäilee sitä, tekevätkö somalinuoret yhtään sen enempää rikoksia kuin vastaavissa taloudellisissa oloissa elävät suomalaisnuoretkaan. Onhan niitä muitakin epäilijöitä näkynyt, joten väite ei missään tapauksessa ole olematon.

Mikä mahtaa olla "roturealisti"?

Sinua taitaa nyt vaan sapettaa, että ihmiset ovat aktivoituneet aiheesta kirjoittamaan, ja laittavat tänne jopa näkyville aihetta sivuavia lehti-artikkeleita jne. Vaietako niistä pitäisi, vai pitäisikö kaikki tähän ketjuun kirjoitettu materiaali ensin hyväksyttää sinulla?

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
HN kirjoitti:
Kaivanto,

Hyvin sanottu, mutta psykoisi ei ymmärrä tuota edes vähän alusta.

Kerropa nyt sitten ihan tuoreeltaan miltä tuntui olla pahasti väärässä?

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
psychodad kirjoitti:
Eihän tuo väite mikään olematon ole, vaikket sinä sitä välttämättä olekaan esittänyt. Jupster oli alkujaan epäileväinen siitä, tekevätkö ulkomaalaiset ollenkaan sen suuremmalla prosentilla rikoksia kuin kantaväestökään, joka sitten hänelle todistettiin linkeillä. Edellisellä sivulla hän vahvasti epäilee sitä, tekevätkö somalinuoret yhtään sen enempää rikoksia kuin vastaavissa taloudellisissa oloissa elävät suomalaisnuoretkaan. Onhan niitä muitakin epäilijöitä näkynyt, joten väite ei missään tapauksessa ole olematon.

Olin epäileväinen somalien kovaa raiskaus lukemia kohtaan. Saadusta linkistä en kyseistä tilastoa löytänyt. Enkä linkkiä ole saanut vieläkään.

Tottakai tämä poliisin tekemä "iskuryhmä" kielii todellisesta ongelmasta. Nimenomaan kun se on vielä suunnattu jollekin tietylle etniselle ryhmälle.

Tässä tapauksessa voin myöntää, että epäilyni sosiaalisessa samassa jamassa olevien somali- ja suomalaisperheiden lasten rikosten tekemisessä oli turhaa. Ongelma on varmasti todellinen. Työni kautta voin myös kertoa, että kokonaisuudessaan nuorison tilanne on aika huolestuttava. Ei pelkästään rikoksien osalta, vaan myös psyykkisien sairauksien lisääntyminen on huolestuttavaa.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
jupster kirjoitti:
Työni kautta voin myös kertoa, että kokonaisuudessaan nuorison tilanne on aika huolestuttava. Ei pelkästään rikoksien osalta, vaan myös psyykkisien sairauksien lisääntyminen on huolestuttavaa.

Uskon. Toivottavasti jollain tavalla tämäkin saadaan kuriin, koska kyseessä on kuitenkin kansakuntamme toivot tulevaisuudessa. Varsinkin kun ikäjakauma asettaa suuria paineita tuon ikäluokan niskaan.

JanJ

Jäsen
psychodad kirjoitti:
En toki väittänyt etteikö suomalaisiakin jengejä olisi, kuten mainitsin, en vain itse niitä ole sattunut näkemään.
Rebel kiinnittikin huomiota tuohon tynnyrissä kasvamiseen.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
JanJ kirjoitti:
Rebel kiinnittikin huomiota tuohon tynnyrissä kasvamiseen.

Tai sitten minulla on vain ollut tuuria.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
jupster kirjoitti:
Ei pelkästään rikoksien osalta, vaan myös psyykkisien sairauksien lisääntyminen on huolestuttavaa.

Nämä taitanevatkin olla ne kaksi huolestuttavinta asiaa mikä koettelee tämän hetken nuorisoa, tietty mukaan kun lasketaan vielä sosiaalinen eriytyminen ja hiljalleen kasvavat "luokkaerot" niin aletaan olla sellaisen ongelmavyyhdin kimpussa jota ei helpolla selvitetä, selvittämiseksi tarvitaan monen sektorin yhteistyötä. Kaiken lisäksi työn on vieläpä oltava pitkäjänteistä, ei siis mikään helppo sarka näillä henkilöillä edessä jotka joutuvat työskentelemään erilaisten ongelmanuorten kanssa.

Itse olen erityisesti mt-potilaana pannut merkille tuon nuoriso- (miksei myös aikuispsykiatrian) paikoittain jopa katastrofaalisen tilan. Akuuttinuoret saattavat joutua kuukausien jopa ½ vuoden jonoihin. Jotain tarttis tehrä...

vlad.

Kaivanto

Jäsen
psychodad kirjoitti:

Jaahas, ja tällaiseen taas pitäisi vastata ilman kirosanoja ja solvauksia. No yritetään.

Tässä sulle äkkiä napsittuna pätkiä jupsterin teksteistä lähes kahden viikon takaa:

jupster 27.8.2005 kirjoitti:
En ole kieltänyt tätä tilastoa, joka tässä ketjussa tuli esiin. En ole myöskään nähnyt sellaista tilastoa, joka korostaa juuri somaleiden taipumusta rikollisuuteen. En myöskään kiellä, että näin voisi ollakin. En myöskään usko, että tällä etnisellä ryhmällä, somaleilla, on jokin geneettinen taipumus rikollisuuteen.
jupster 29.8.2005 kirjoitti:
Tässä saa nyt olla todella tarkkana ettei vain ala puolustelemaan rikollisia. Itse en ole vieläkään nähnyt tälläistä tilastoa, missä lukee, että maahanmuuttaja raiskaa suuremmalla prosentilla. En myöskään kiellä, että näin se voi olla. Elikkä, se kenellä tälläinen lähde on, niin mielelläni kävisin lukemassa.
jupster 29.8.2005 kirjoitti:
Ei vittu Psychodad! Lue nyt jumalauta, mitä SULLE vastasin. Viestissäni sulle kirjoitin, että 16,1 % on ulkomaalaisten osuus kaikista raiskauksista. Tällöin totesin sen faktana. Kirjoitin myös sulle, että on itse osaa sanoa miksi ulkomaalaiset syyllistyvät useammin raiskauksiin ja kirjoitin etten osaa vastata. Kysyin myös sulta, että osaisitko sinä. Kirjoitin myös, että vaikka kuinka pohdin, niin en osaa vastata miksi ulkomaalaiset syyllistyvät useammin raiskauksiin kuin suomalaiset.
jupster 30.8.2005 kirjoitti:
Huimat on kyllä tilastot. Pieni puusilmäisyys vaivaa mua taas: mistä hei kyseisen taulukon tuolta sivustolta löytää? Minkä linkin kautta löysit?

Ja jos ajatellaan aihepiiristä käytävää keskustelua yleisellä tasolla, rikostilastot eivät ole kiistakapula yhtään sen enempää. Joten voisitko lopettaa jankuttamisen asiasta, kuten myös siihen yhtynyt bunghole?

psychodad kirjoitti:
Mikä mahtaa olla "roturealisti"?

"Roturealistit" on suhteellisen tunnettu (ei minun keksimäni) nimitys koulukunnalle, joka pohjustaa kannanottonsa järjestelmällisesti sanomalla "en ole rasisti vaan realisti" ja itse kannan ydin on sitten joku assalla nähdystä somalista johdettu höpönpöö.

psychodad kirjoitti:
Sinua taitaa nyt vaan sapettaa, että ihmiset ovat aktivoituneet aiheesta kirjoittamaan, ja laittavat tänne jopa näkyville aihetta sivuavia lehti-artikkeleita jne. Vaietako niistä pitäisi, vai pitäisikö kaikki tähän ketjuun kirjoitettu materiaali ensin hyväksyttää sinulla?

Maailmassa on varmaan miljoona ja yksi kysymystä sinulle keksittäväksi ja kysyttäväksi, mutten ymmärrä, miksi minun tulisi vaikkapa tähän viimeisimpään vastata, vaikka sitä minulta kysytkin, koska sanomisillani ei ole lainaukseen sisältyvien oletusten kanssa mitään tekemistä.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Onko se asian jankuttamista, jos "rasismi" ketjussa keskustellaan esim. 10 somalimiehen tekemästä aseellisesta ryöstöstä? Sehän kuitenkin jollain tavalla aihetta sivuaa, tässä tapauksessa sitä rasismia ruokkivana. Kun kerran rasismin syitä yritetään pohtia, kyllähän tuollainenkin yksittäistapaus johtaa yleistyksiin ja vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin jollain lailla.

Olisin vain toivonut, että olisit selittänyt omalta kannaltasi miksi tuo bungholen kirjoitus oli turhaa jankkausta, ja miksi reagoit sen tänne tuomiseen niin negatiivisesti?

Toivottavasti et laske minua näiden "roturealistien" joukkoon, minä kun en ole rasisti.

Kaivanto

Jäsen
jupster: tässä vuosittainen tilasto raiskauksista kansallisuuden mukaan. Juuri tuuskin postaamaa tilastoa en tähän hätään löydä, mutta jossain tuolla tietomeressä se lienee; tästä linkistä klikkailet linkkejä järjestyksessä "oikeus", "Rikokset ja niiden selvittäm. 1980 - 29.06.2005" ja "Valitse muuttujat", niin pääset valintaohjelmaan, jolla voit sorvata mieleisesi tilaston. Systeemi on alkuun aika koukeroinen.

Kaivanto

Jäsen
psychodad kirjoitti:
Olisin vain toivonut, että olisit selittänyt omalta kannaltasi miksi tuo bungholen kirjoitus oli turhaa jankkausta, ja miksi reagoit sen tänne tuomiseen niin negatiivisesti?

Kyllä nyt alkaa jo perusasiat olla kohtuuttoman vaikeita. En kommentoinut koko kirjoitusta, vaan netissä varsin yleiseen tapaan lainasin pätkän, jota kommentoin...
bunghole kirjoitti:
Jos tuo pitää paikkansa, mitä en epäile kun se on poliisin kertomaa, on syytä lopettaa jauhaminen siitä että "ei somalit tee enempää rikoksia kuin muutkaan"

...ja vastasin siis siinä esitettyyn väitteeseen, että täällä olisi menossa joku kiista siitä, tekevätkö Suomessa asuvat somalit prosentuaalisesti keskivertoa enemmän rikoksia.

psychodad kirjoitti:
Toivottavasti et laske minua näiden "roturealistien" joukkoon, minä kun en ole rasisti.
Roturealistithan nimenomaan eivät ole rasisteja vaan realisteja. Argumentaatiosi on kautta linjan erittäin tuttua, mutta jätetään nyt sitten karsinointi sikseen.

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kaivanto kirjoitti:
Roturealistithan nimenomaan eivät ole rasisteja vaan realisteja. Argumentaatiosi on kautta linjan erittäin tuttua, mutta jätetään nyt sitten karsinointi sikseen.

Roturealismi kuulostaa kyllä rasismilta, hehän vihaavat jotain tiettyä rotua. Minä taas vihaan rikollisia, joten en näe vihjailuillesi sijaa. Elleivät sitten rikolliset ole tänä päivänä jo rotu?

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kaivanto kirjoitti:
jupster: tässä vuosittainen tilasto raiskauksista kansallisuuden mukaan. Juuri tuuskin postaamaa tilastoa en tähän hätään löydä, mutta jossain tuolla tietomeressä se lienee; tästä linkistä klikkailet linkkejä järjestyksessä "oikeus", "Rikokset ja niiden selvittäm. 1980 - 29.06.2005" ja "Valitse muuttujat", niin pääset valintaohjelmaan, jolla voit sorvata mieleisesi tilaston. Systeemi on alkuun aika koukeroinen.

Selvä. Tätä jo kaipailinkin. Kiitoksia!

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Kaivanto kirjoitti:

Se tuuskin mainitsema prosentuaalinen tilasto oli vain laskettu noista tuloksista jotka tuosta tilastosta löytyvät, sitä siis tuskin saa suoraan kyseiseltä sivustolta. Eri asia sitten luottaako sen laskelman tehneen henkilön laskutaitoon. Tuostahan sen voi itsekin tietysti laskea.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kun tuosta tilastosta katsoo uusimpia vuoden 2004 lukuja, niin ei syyttävä sormi voi mihinkään tiettyyn kansallisuuteen osoittaa. Yllättäviä piikkejä tilastoista kyllä löytää. Olisi mielenkiintoista tietää onko rikoksiin syyllistynyt samoja henkilöitä kertaalleen.

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
En tiedä, meneekö tämä nyt hiukan off-topic, mutta rasismiahan on monenlaista... Itse olen sen konkreettisesti omalla kohdallani huomannut. Eli vähänkin, jos poikkeat valtavirrasta, sinut hyvin herkästi leimataan. Huomasin tämän itse sairastuttuani psyykkisesti keväällä 2003. Eli kyllä erittäin monen ihmisen suhtautuminen minuun ja käytös seurassani muuttui. Valitettavaa, mutta totista totta ! Tuntuu välillä juuri siltä, kuin otsassani TODELLA lukisi kissan kokoisin kirjaimin HULLU. Ihmiset pelkäävät ja aristelevat kaikkea uutta ja heille outoa. Vaikka olenkin yrittänyt " valistaa " esim. työtovereitani, mistä minun kohdallani on kyse, missä mennään, niin silti... Kyräilyä, ei oikein tiedetä, mitä voisi puhua. Sitten suurta ihmettelyä siitä, kun joudun suht usein olemaan sairaslomalla ja ne ovat yleensä tosi pitkiä. Luulevat varmaan, että psyykkiset sairaudet paranevat kuin esim. flunssa... Eivät tajua, että psyyken sairaudet vaikuttavat hyvin kokonaisvaltaisesti ja lamaannuttavasti moneen elämän eri osa-alueeseen ! Kykyyn YLIPÄINSÄ elää ja toimia ns. " normaalissa " yhteiskunnassa. Eivät ymmärrä, ei ! Välillä kuullut tämän tapaista kommenttia kuin esim. " Taasko se on sairas, mikä sillä muka nyt on ? " Tai: " Mites sä olet VASTA tossa vaiheessa !? ". Kaikenmoista kommenttia ja supatusta. Edessäpäin kyllä suurin osa kollegoistani on mahtavia tyyppejä, etenkin pomoni ! Mutta sitten juuri takanapäin... Vähän yhdestä sun toisesta puhellaan selän takana pahaa, kun kyseinen henkilö ei ole paikalla. Ja nyt VÄITÄN OMALLA KOHDALLANI, että AINOAT, jotka minua ja sairauttani parhaiten ymmärtävät ovat VANHEMPANI, KAKSI SISKOANI JA KAKSI PARASTA YSTÄVÄÄNI !! Mutta KAIKKEIN ENITEN NE, JOTKA ITSEKIN OVAT PSYYKKISESTI SAIRAITA TAI KOKENEET SEN LÄHIPIIRISSÄÄN !! HE yleensä ymmärtävät TÄYSIN, mitä tämä on. Näinhän se valitettavasti menee vähän kaikessa... Koen usein ns. " terveiden " seurassa olevani outo, kummajainen, hullu, syrjitty, aina huonoin kaikista... Kun lisäksi psyykkisen sairauteni takia kärsin, kuten huomaatte, myös erittäin huonosta itsetunnosta ja alemmuuskomplekseista. Ja yllä mainitsemani kommentit vain tietysti huonontavat asiaa ja saavat minut USKOMAANKIN, että OLEN AINA KAIKESSA HUONOIN JA ONNETTOMIN... On tietysti parempia ja huonompia hetkiä, kuten aina yleensäkin elämässä, mutta ANYWAY koen sairauteni takia " rasismia ". " Sairaus-rasismia " tai miksi tätä nyt voisikaan kutsua...?? Rasismia kuitenkin, sad but true !! Toiveeni onkin, että KAIKKI, jotka minut henk.koht. tuntevat ja ovat kanssani tekemisissä, juttelisivat ja kertoisivat IHAN SAMOJA asioita kuin AINA ENNENKIN, ennen sairastumistani. Vaikka olenkin nykyään MONELLA TAPAA tietysti jollain tasolla muuttunut ja herkempi, NIIN EI SILTI TARVITSE HYSSYTELLÄ ja miettiä, voiko tuolle nyt puhua tästä ja tästä tai miten käyttäytyä tai muuta vastaavaa. IHAN SAMAAN TAPAAN, kuin aina ennenkin ! Ns. MAALAISJÄRJEN käyttö on sallittua näissä psyyken sairauksissakin !! Että näin...

Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Redalert kirjoitti:
En tiedä, meneekö tämä nyt hiukan off-topic, mutta rasismiahan on monenlaista...

Rasismi on hyvin tarkkaan määriteltyä (ainakin virallisesti) ja se on juuri rotuun perustuvaa syrjintää, rotukiihkoilua, rotuerottelua tms. Eli määräävä tekijä on juuri se, että se kohdistuu johonkin tiettyy rotuun toisen rodun tai rotujen taholta.

Sinun tapauksessasi on kyse syrjinnästä, mikä - tavallaan valitettavaa - rinnastetaan nykyään liiankin usein rasismiin jolloin rasismi sanan varsinaisessa merkityksessä alkaa menettää tehoaan.

Syrjintä on mielestäni yhtä tuomittavaa kuin rasismi vaikka eri asioita ovatkin.

vlad.

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
vlad kirjoitti:
Nämä taitanevatkin olla ne kaksi huolestuttavinta asiaa mikä koettelee tämän hetken nuorisoa, tietty mukaan kun lasketaan vielä sosiaalinen eriytyminen ja hiljalleen kasvavat "luokkaerot" niin aletaan olla sellaisen ongelmavyyhdin kimpussa jota ei helpolla selvitetä, selvittämiseksi tarvitaan monen sektorin yhteistyötä. Kaiken lisäksi työn on vieläpä oltava pitkäjänteistä, ei siis mikään helppo sarka näillä henkilöillä edessä jotka joutuvat työskentelemään erilaisten ongelmanuorten kanssa.

Itse olen erityisesti mt-potilaana pannut merkille tuon nuoriso- (miksei myös aikuispsykiatrian) paikoittain jopa katastrofaalisen tilan. Akuuttinuoret saattavat joutua kuukausien jopa ½ vuoden jonoihin. Jotain tarttis tehrä...

vlad.

Viitisentoista vuotta sitten stereotyyppi huostaanotetusta 15-vuotiaasta pojasta oli pikkurikollinen, jolta puuttuivat elämästään rajat. Lamavuosien lapsista (1990-luvun) näkyy hyvin kasvannut pahoinvointi. Karrikoidusti voi sanoa, että nykyään huostaanotettu 15-vuotias on edelleen rajaton, mutta myös psyykkisesti sairas.

Mielenterveyspalvelut ovat tosiaan, kuten sanoit, täysin riittämättömät. Varsinkin lasten ja nuorten psykiatristen palveluiden budjetista loppui Turussa pari vuotta sitten rahat jo heinäkuussa. (!)

Pieni ristiriita tulee siitä, että valtio edellyttää kuntien järjestävän sosiaali- ja terveyspalvelut, mutta vähentää koko ajan omaa osuuttaan kustannuksista. Valtion osuus taitaa tällä hetkellä olla about 20% luokkaa. Onneksi kuitenkin esim. Turun tapauksessa valtio antoi ns. "korvamerkittyä" rahaa, jotta pahimmasta kriisistä päästiin yli.

Ketjun aihetta jotenkin sivuttaessa..Maahanmuuttajien tilanne mielenterveyspalveluiden osalta on vielä huonompi. Kidutettujen ja kriisien keskeltä paenneilla melkein toivoton. Suomessa toimii esim. kidutettujen keskus, joka kyllä tekee hienoa työtä.
Rasismi eivät näille ihmisellä ole ongelmista se suurin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy