Afrikan ja oikeastaan Lähi-idänkin diktaattorien vaihto demokratiaan ei ole sujunut yhdessäkään valtiossa. Etelä-Afrikan piti olla helpoin askel demokratian tiellä, mutta todella kauas on ihanteista kuljettu. Tällä hetkellä ANC pitää pystyssä presidentti Zumaa ja Zuma ryöstää vakiintuneeseen tapaan miljardeja itselleen ja läheisilleen.
En siis näe länsimaista riistokapitalismia Afrikan pääongelmana, vaan Afrikan demokratiakehityksen mitättömyyden. Toistaiseksi siihen ei ole näkyvissä ratkaisua ja niin kauan kun ei ole, raha virtaa vääriin taskuihin riipppumatta siitä, missä muodossa raha sisään tulee.
Minä olen eri mieltä.
Talouskasvu, markkinatalous ja vapaakauppa ovat olleet ja tulevat jatkossakin olemaan ne keinot nostaa ihmiset ja maat korruptiosta sekä köyhyydestä. On täysin eri asia jos raha on vastikkeellista ja kaupankäyntiin perustuvaa, kuin että annetaan tukena, koska dynaamiset vaikutukset sekä markkinatalous.
Toki yksi juttu vielä oli, jota ei olla huomioitu, eli länsimaiset rahoituslaitokset saavat korkotuloina Afrikasta enemmän kuin Afrikkaan annetaan kehitysapuna.
Ts. on ihan naurettavaa pelleilyä täältä länkkäreinä puhua siitä kuinka Afrikassa kaikki on korruption ja huonon hallinnon syytä ja maat ovat itse aiheuttaneet tilanteensa, kun
A) länsimaiset suuryritykset vievät suurimman arvonlisän raaka-aineista sekä työvoimasta, maksamatta voitoistaan käytännössä mitään veroja
B) länsimaiset suuryritykset aiheuttavat merkittäviä ympäristövahinkoja ja korvaavat niitä lähinnä jos julkinen paine länsimaissa nousee liian kovaksi (Shell nyt alkuun)
C) EU tukee rajusti maatalouttaan ja ylläpitää suojatulleja, joiden takia Afrikkalaisten maataloustuotteiden on käytännössä mahdoton päästä markkinoille
D) länsimaiset pankit tienaavat korkotuloina Afrikasta enemmän kuin sinne virtaa kehitysapua
(E) sotilaallisiin konflikteihin vaikuttaminen sekä "sopivien" diktaattorien nosto valtaan ja vallassa pitäminen)
Näillä reunaehdoilla vaatisi melkoista ihmettä Afrikan valtioilta nousta jaloilleen markkinaehtoisesti, joka on se ainoa keino kestävään nousuun.