Rannekello-ketju

  • 284 280
  • 989

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mä en ehkä täysin tätä kellojuttua ymmärrä. Kalliit autot sentään jotenkin ymmärtää kun niillä liikutaan eteenpäin ja niiden sisässä majaillaan se aika, mutta kellosta vaan katsotaan aika. Se kaikki muu kait on vaan sitä pinnallista juttua. Hyvähän se tietenkin on jos joku juttu on kestävä, mutta en mä ole ajatellut että saman kellon haluaisi koko ikää kestävän.
Ei tarvikaan ymmärtää. Toinen ajaa Mersulla, joku fillarilla kolmas Toyotalla. Yksi juo pontikka, toinen satasen viiniä, yksi vettä jne. Yksi kuuntelee musiikkia Spotifysta, toinen ostelee parin tonnin vinyylisoitinta ja 5 tonnin vahvaria jne. Jokaiselle jotain ja oman kiinnostuksen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä en ehkä täysin tätä kellojuttua ymmärrä. Kalliit autot sentään jotenkin ymmärtää kun niillä liikutaan eteenpäin ja niiden sisässä majaillaan se aika, mutta kellosta vaan katsotaan aika. Se kaikki muu kait on vaan sitä pinnallista juttua. Hyvähän se tietenkin on jos joku juttu on kestävä, mutta en mä ole ajatellut että saman kellon haluaisi koko ikää kestävän.
Kuten palstaveljet ovat edellä muotoilleet, tarpeita ja odotuksia on niin moneen lähtöön. Jos mennään särmä puku päällä ison asiakkaan johtoportaan kanssa neuvottelemaan tärkeistä asioista, niin Lidlin sattumakorista napattu 9 euron muovikuorinen sporttikello näyttäisi ihan saakelin hölmöltä ranteessa. Vastaavasti perheauton hintainen arvokello on aika kumma peli, jos lähdetään kulahtaneissa verkkareissa viemään koiria lenkille. Voi tuokin tietysti unohtua ranteeseen, jos tullaan töistä ja vaihdetaan nopeasti vaatteita.

Rannekellon funktio enemmänkin osana pukeutumista kuin ajannäyttäjänä korostuu nykyaikana, kun kellonajan voi tarkistaa kätevästi monella muullakin tavalla.
 
Mä en ehkä täysin tätä kellojuttua ymmärrä. Kalliit autot sentään jotenkin ymmärtää kun niillä liikutaan eteenpäin ja niiden sisässä majaillaan se aika, mutta kellosta vaan katsotaan aika. Se kaikki muu kait on vaan sitä pinnallista juttua.

Ei köyhistä erottautuminen kaikin mahdollisin kulutusvalinnoin ole mikään "vain pinnallinen juttu", vaan se on ihan ihmisen tärkeimpiä perustarpeita. Miksi ihmiset muuten edes jaksaisivat painaa duunia?

Yksi asia noissa helvetin kalliissa kelloissa on muuten jännä: kuten tälläkin sivulla todetaan, niiden on "tarkoitus kestää käyttöä kauan". Silti nettikeskusteluja seuraamalla päätyy helposti käsitykseen, että kovin montaa vuotta ei tuollaisen kellon ostamisesta ehdi kulua, kun ollaan jo taas shoppailemassa uutta aikarautaa. Ei siksi, ettei entinen edelleen toimisi, vaan siksi, että on kiva ostella juttuja.
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kelloja flippaillaan myös samasta syystä kuin muitakin tuotteita. Etsitään sitä itselle sopivaa. Tai tarpeet muuttuvat. Toki osa sitten vain kulutuksen ja vaihtelun halusta. Minä keräilen, eri pääsääntöisesti en myy ostettuja kelloja.
 
Kelloja flippaillaan myös samasta syystä kuin muitakin tuotteita. Etsitään sitä itselle sopivaa. Tai tarpeet muuttuvat. Toki osa sitten vain kulutuksen ja vaihtelun halusta.

Ei ole missään nimessä väärin ostella juttuja ostamisen ilosta. Siihen kuluttamiseen kuluttamisen vuoksihan koko tämä meidän läntinen yhteiskuntamme pohjautuu, ja itsekin harrastan sitä ihan jatkuvasti. Mutta jos käytän jotain juttua vuoden tai pari, en mä perustelisi sen hankkimista sillä, että ko. hyödyke kestäisi käytössä vaikka vuosikymmeniä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Yksi asia noissa helvetin kalliissa kelloissa on muuten jännä: kuten tälläkin sivulla todetaan, niiden on "tarkoitus kestää käyttöä kauan". Silti nettikeskusteluja seuraamalla päätyy helposti käsitykseen, että kovin montaa vuotta ei tuollaisen kellon ostamisesta ehdi kulua, kun ollaan jo taas shoppailemassa uutta aikarautaa. Ei siksi, ettei entinen edelleen toimisi, vaan siksi, että on kiva ostella juttuja.
Voi se noinkin olla, jos nautinto syntyy kuluttamisesta. Minulle riittää muutama kello, ehkä viitisen vuotta sitten ostin viimeksi sellaisen. Ihan valtavan kalliita kelloja en omista, kaksi noista on uutena hintaluokassa 2-4 tuhatta euroa. Sen verran arvokkaita kelloja nämä kuitenkin ovat, että niiden on totisesti syytä kestää käyttöä pitkään. Päivittäisessä käytössä minulla on useimmiten TAG Heuer Carrera, teräskuorinen automaattikello. Carrera istuu loistavasti niin puvun kuin rennompien vaatteiden kanssa. Design on laadukasta ja malli on suht iätön. Ei tuollaista tarvitse olla vaihtamassa ihan muutaman vuoden kuluttua, ellei välttämättä halua. Ei tuo nyt varsinaisesti mikään rehvastelukello ole, mutta siitä näkee riittävän selvästi, että omistaja ei liene päätoiminen pullojenkerääjä. Safiirilasista erityispisteet, sitähän ei naarmuta oikeastaan kuin timantti. Carrerani lasi on edelleen priimakunnossa, vaikka kello on ollut pitkään käytössä.

Rannekellojen keräilijät ovat oma lukunsa. Yksi kerää mitä tahansa kelloja, toinen etsii neuvostokelloja, kolmas tietynmaalaisia mekaanisia rannekelloja, neljäs yhtä tiettyä merkkiä, viides sukeltajankelloja, jne. Ihmisiä on tässä porukassa moneksi.

Uteliaisuuttani voin jossakin vaiheessa ostaa Apple Watchin. Ehkä. En siksi, että tarvitsisin sellaista, enkä kertoakseni ihmisille sillä jotakin itsestäni, mutta ihan muuten vaan ja huvikseni.
 

Fordél

Jäsen
Yksi asia noissa helvetin kalliissa kelloissa on muuten jännä: kuten tälläkin sivulla todetaan, niiden on "tarkoitus kestää käyttöä kauan". Silti nettikeskusteluja seuraamalla päätyy helposti käsitykseen, että kovin montaa vuotta ei tuollaisen kellon ostamisesta ehdi kulua, kun ollaan jo taas shoppailemassa uutta aikarautaa. Ei siksi, ettei entinen edelleen toimisi, vaan siksi, että on kiva ostella juttuja.

Ei ole missään nimessä väärin ostella juttuja ostamisen ilosta. Siihen kuluttamiseen kuluttamisen vuoksihan koko tämä meidän läntinen yhteiskuntamme pohjautuu, ja itsekin harrastan sitä ihan jatkuvasti. Mutta jos käytän jotain juttua vuoden tai pari, en mä perustelisi sen hankkimista sillä, että ko. hyödyke kestäisi käytössä vaikka vuosikymmeniä.

Nämä helkkarin kalliin kellothan ovat osaksi myös sijoituskohteita. Kun ostat laadukkaan ja kalliin kellon, tiedät, että se kestää vuosikymmeniä ja se myös säilyttää arvonsa. Kuten @SamSpade toi esille, osa ostaa kelloja vain keräilymielessä eikä edes myy niitä. En tiedä, perustelevatko keräilijät hankintojaan sillä, että kellot kestävät kauan. Tuskin, eiköhän perustelut ole jossain muualla. Sen sijaan käyttökelloksi ostavat henkilöt voivat näin tehdä, ja sekin on järkevää. Jos käytät kelloa vuosikymmeniä, on hyvä että se kestää käyttöä. Jos taas jossain vaiheessa haluatkin toisenlaisen kellon, pystyt myymään laadukkaan kellon suht helposti ja kellolla on edelleen arvoa.
 

Fordél

Jäsen
Päivittäisessä käytössä minulla on useimmiten TAG Heuer Carrera, teräskuorinen automaattikello. Carrera istuu loistavasti niin puvun kuin rennompien vaatteiden kanssa. Design on laadukasta ja malli on suht iätön. Ei tuollaista tarvitse olla vaihtamassa ihan muutaman vuoden kuluttua, ellei välttämättä halua. Ei tuo nyt varsinaisesti mikään rehvastelukello ole, mutta siitä näkee riittävän selvästi, että omistaja ei liene päätoiminen pullojenkerääjä. Safiirilasista erityispisteet, sitähän ei naarmuta oikeastaan kuin timantti. Carrerani lasi on edelleen priimakunnossa, vaikka kello on ollut pitkään käytössä.

Ei voi muuta sanoa kuin, että erinomainen valinta. Carrera on tosiaan hyvin monipuolinen kello ja malli on iätön. Jos verrataan Carreraa yhteen keskeisistä kilpailijoista eli Omegan Speedmasteriin niin mielestäni Carrera vie kyllä voiton. Carreran kellotaulu on selkeämmän näköinen. Tosin jos mediaan on uskominen, kyseessähän on Suomen mittapuulla jo rehvastelukello. Tämähän tuli todistettua, kun media huomasi Paarvo Arhinmäen ranteessa olevan Carreran.

Itse olen sen verran pihi, että en viitsi laittaa useita tonneja kelloon. Kenties siinä jossain tonnin nurkilla menisi maksimi. Tosin silloinkin alkaisi jo omatunto kolkuttaa (kyllä, näin demari sitä ollaan). Reilulla tontullahan saisi jo jotain ihan hyviä kelloja käytettynä, mutta mennään nyt näillä vanhemmilla Zenitheillä ja Omegoilla.
 

Kiakonsyöjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Onssimouhot
Pahoittelen ikävää asennettani, mutta tuo on paskaa tarkemmin näkemättäkin. En viittaa Tapparan logoon, sillä perinteikäs seura ansaitsisi hieman korskeammankin kellon tuotevalikoimaansa (voi sellainenkin olla, en tiedä). Joka tapauksessa yllättyisin suuresti, jos tuollainen 60 euron hintainen rannekello olisi livenä tyylikäs, varsinkaan puolisen vuotta kestäneen arkikäytön jälkeen. Kyseinen kello menee erittäin todennäköisesti edulliset liikelahjat -kategoriaan, jollaisesta minulla on yksinomaan huonoja kokemuksia. Tällainen ajannäytin voi olla pakkauksesta vedettynä ihan kivan näköinen, mutta jonkin aikaa ranteessa pidettynä kromaus alkaa kulua irti, ranneke alkaa repsottaa ja jotain mekaanistakin häikkää saatta ilmetä. Oletan myös, että 60 euron hinnassa on fanituotestatuksesta johtuen mukana hitusen verran enemmän katetta kuin jostakin marketista ostetussa vastaavan hintaisessa muussa rannekellossa. Senkään vuoksi en oikein usko, että kello olisi erityisen laadukas.

Vertailun vuoksi, HIFK on pitänyt jonkin aikaa valikoimissaan TAG Heuerin HIFK-logolla varusteltua Aquaraceria. Linkki vie HIFK-shoppiin. Hinta on toki rapiat 20 kertaa kalliimpi kuin Tapparan kellossa. Nyt puhutaan kuitenkin tuotteesta, jonka on tarkoitus kestää käyttöä kauan.
Ei ole tullut muuta rannekelloa vastaan vuosien varrella shopissa.

Se on mulle ihan se ja sama jos muut eivät pidä mun ulkoasustani, kunhan itse pidän. Noihin mekaanisiin häikkiin en jaksa uskoa, kun pikkusena mulla oli monta vuotta Adidaksen muovinen rannekello, joka lopulta hajosi hihnasta mutta mitään teknisiä häiriöitä ei ilmennyt. Ja tuo Adidaksen kello maksoi jotain 20-30€.

Tuo kello sitä paitsi sopii mun tyyliin paremmin, kuin jokin oikeasti hyvä kello. Tappara rannekello vahvistaisi entisestään mun asemaa lukion ja muun koulun kovimpana Tappara-fanina. Se on hankittu joka päiväisellä tekemisellä ja sitä aion myös vaalia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuo kello sitä paitsi sopii mun tyyliin paremmin, kuin jokin oikeasti hyvä kello. Tappara rannekello vahvistaisi entisestään mun asemaa lukion ja muun koulun kovimpana Tappara-fanina. Se on hankittu joka päiväisellä tekemisellä ja sitä aion myös vaalia.
Tuossahan on selkeät perusteet ostokselle. Ei kun 60 erkkiä kauppialle ja kello ranteeseen, kestää sitten sen minkä kestää. Jos kello osoittautuu kestävän huonosti käyttöä, niin ostat vaan uuden. HIFK-miehenä joutuisit maksamaan "hyvästä kellosta" 21 kertaa enemmän, joten voit ostaa jemmaan saman 20 ylimääräistä kelloa sillä ajatuksella, että yksi kello kestää varmaan ainakin yhden kauden joten kuten. Niinpä ranteessasi on vielä 20 vuoden kuluttua pakasta vedetty Tappara-kello, kun uusi kausi taas pärähtää käyntiin!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei voi muuta sanoa kuin, että erinomainen valinta. Carrera on tosiaan hyvin monipuolinen kello ja malli on iätön. Jos verrataan Carreraa yhteen keskeisistä kilpailijoista eli Omegan Speedmasteriin niin mielestäni Carrera vie kyllä voiton. Carreran kellotaulu on selkeämmän näköinen. Tosin jos mediaan on uskominen, kyseessähän on Suomen mittapuulla jo rehvastelukello. Tämähän tuli todistettua, kun media huomasi Paarvo Arhinmäen ranteessa olevan Carreran.

Itse olen sen verran pihi, että en viitsi laittaa useita tonneja kelloon. Kenties siinä jossain tonnin nurkilla menisi maksimi. Tosin silloinkin alkaisi jo omatunto kolkuttaa (kyllä, näin demari sitä ollaan). Reilulla tontullahan saisi jo jotain ihan hyviä kelloja käytettynä, mutta mennään nyt näillä vanhemmilla Zenitheillä ja Omegoilla.
Muistaakseni myös Hjallis Harkimo kertoi jossakin haastattelussa omistavansa pyöreäkuorisen TAG Heuerin, jonka tulkitsin Carreraksi. Hjalliksen tapauksessa tuollaisen kellon löytyminen ranteessa ei ole uutinen. Carrera on ihan normikello tai jopa suorastaan vaatimaton matolaatikko Harkimon tapaisen tekijämiehen hihassa. Mutta kiitoksia toteamuksesta. Kelpo kellosta on ehdottomasti kysymys.

Sen sijaan anarkokommarina tai futishuligaanina meritoituneen miehen ranteessa Carrera saattaa jonkun mielestä olla yllätys. Eipä silti, aika pienestä saadaan otsikoita repäistyä. Muutaman tonnin kello, mitä tuo nyt on? Moni ostaa Skodaansa isommalla rahalla jotain turhia lisävarusteita. Jos tuon tekisi Arhinmäki, olettaen että omistaisi Skodan, niin en usko että iltapäivälehdet viitsisivät vaivautua tekemään juttua Arhiksen Octavian sähköpenkeistä ja vähän paremmasta musasoittimesta. Noihin nyt kuitenkin uppoaa helposti TAG Heuer Carreran verran fyrkkaa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rannekello on kuin numeroa liian pienet kalsarit. Kiristää turhaan iholla..

Hieman samaa mieltä. Samaa skaalaa kuin Bossin Hugon solmiot. Niitä on olemassa, mutta ovat melko tarpeettomia. Olenkohan ainoa jatkoaikalainen, joka on tehnyt omat solmiot? Kelloja en ole vielä tehnyt. Rannekellot ovat turhaa kikkailua. Joka ainoa peruskansalainen osaa kertoa jo herättyään parin minuutin tarkkuudella kellonajan. Mihin rannekelloja tarvitaan?
 

Fordél

Jäsen
Hieman samaa mieltä. Samaa skaalaa kuin Bossin Hugon solmiot. Niitä on olemassa, mutta ovat melko tarpeettomia. Olenkohan ainoa jatkoaikalainen, joka on tehnyt omat solmiot? Kelloja en ole vielä tehnyt. Rannekellot ovat turhaa kikkailua. Joka ainoa peruskansalainen osaa kertoa jo herättyään parin minuutin tarkkuudella kellonajan. Mihin rannekelloja tarvitaan?

Mihin solmioita tarvitaan?

Niin ihan samalla tavalla rannekellot voi nähdä asusteena kuin solmiot. Tai sitten ne voi nähdä hienoina teknisinä vempaimina, jotka kaiken lisäksi näyttävät tarkan ajan, päivämäärän jne. En mie ainakaan osaa sanoa päivän jokaisena hetkenä, että mikä on tarkka kellonaika tai välttämättä edes mikä päivämäärä on.
 

Fordél

Jäsen
Solmiot kehitettiin pakon edessä. Unkarilaiset ratsumiehet kiristivät aikoinaan kaulukset ja hihansuut täivaaran vuoksi.
Voisivat olla tarpeellisia nykyisinkin?

Tiedän kyllä solmion historian. Ihan yhtä hyödyllisiä tai hyödyttömiä kuin rannekellot. Jokainen päättäkööt itse hyödyllisyyden.
 

Fordél

Jäsen
Saan säännöllisesti lahjuskelloja. Onneksi niissä ei ole kaiverruksia. Menevät kiertoon...

Jep, hyvä homma ja niistä kaiverruksistakin pääsee kyllä eroon (olettaen, ettei ole muovikelloja). Ei muuta kuin jatka valitsemallasi tiellä jos tuntuu hyvältä.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Annoin parin tonnin Omegan kummitytölle, koska hän piti siitä. Oletko sinä kenenkään kummityttö?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan vaan mielenkiinnosta, että miten palstan kellotosikot suhtautuvat, mielestäni ihan fiksun oloisiin ja näköisiin, älykelloihin. Esimerkkinä fiksun näköisistä tarjoaisin vaikka Huawei watch tai Motorola Moto 360 kelloja. Linkit Wareable | Wearable Technology News and Reviews sivustolle. Motorolaan olen itse tykästynyt ja sitähän voi modifioida jo ennen tilausta melkoisesti Motomakerilla, mikä on suunnittelusivu missä voi valita kellon koon, värin ynnä muuta pientä ulkonäkösälää.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rannekellon funktio enemmänkin osana pukeutumista kuin ajannäyttäjänä korostuu nykyaikana, kun kellonajan voi tarkistaa kätevästi monella muullakin tavalla.

Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Arvokellot ovat kiinnostaneet nuoresta pitäen ja isävainaalta sainkin perinöksi dollaripohjaisen Corumin ja Omega Constellationin. Corum oli jotenkin niin blingbling ja hinttimäinen, etten sitä kehdannut missään käyttää ja jossain vaiheessa hankkiuduin siitä eroon, pilkkahinnalla tosin.

Omegasta tykkään kovasti, mutta on aika möhkäle, enkä sitä arkikäytössä pidäkään. Juhlavampiin tilaisuuksiin sen sijaan passaa mainiosti. Arkikäytössä tällä hetkellä Citizen, mutta pitkän tähtäimen suunnitelmassa olis hankkia myös arkikäyttöön vähän hienompi kello, vaikka ajan voikin nykyään tarkistaa helposti muualtakin. Jotenkin vaan on tottunut aina olemaan kello ranteessa ja aina kun huomaa jollain hienon kellon ranteessa, pisteet nousevat ainakin hetkellisesti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minä vedän tuollaisesta kellosta myös sellaisen johtopäätöksen, että sen kantaja tuskin kuuntelee Captain Beefheartia ja Absoluuttista Nollapistettä, vaan ennemminkin Radio Novalta musiikkia aikuiseen makuun.
Vedä nyt vaikka räpylään. Beefheartia olen laittanut viime aikoina melkoisen harvoin soimaan, Nollapistettä soitin autossa viimeksi perjantaina. Vein keskimmäisen lapsen autokyydillä kouluun, Kivoja kansioita sekä Ääniaallot tappaa syövän ehdimme kuunnella kokonaan. Levyn nimikappale Neulainen Jerkunen jäi kesken, koska ennätimme kappaleen soidessa koulun pihaan. Ranteessani oli tuolloinkin TAG Heuer Carrera. En vaihtanut Novalle jatkaessani matkaa koulun pihalta kohti työpaikkaa.
 
Nollapistettä soitin autossa viimeksi perjantaina. Vein keskimmäisen lapsen autokyydillä kouluun, Kivoja kansioita sekä Ääniaallot tappaa syövän ehdimme kuunnella kokonaan.

Noin sekavan pitkätukkien häröilyn kuunteleminen on kyllä mielestäni melkein yhtä epäilyttävää toimintaa kuin 60 euron rannekellon käyttäminen. Paremmin tuollainen eksentrismi sopii jonkun viiksekkään Jopo-jannun iPhoneen kuin hillityn charmikkaan Mersu-kuskin stereoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös