Rannekello-ketju

  • 282 663
  • 989

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Mitä luulette miten rannekellojen käytölle tulee tapahtumaan? Näyttää vaan siltä että rannekelloja ei käytetä, koska puhelin näyttää ajan, toiseksi kaiken maailman Applen, Polarin jne tuotteet valtaavat alaa, no,rannekelloja nekin.
Laadukkaita kelloja käyttävät miehet käsissään, jotka ymmärtävät hyvän maun päälle, Noita muovijuttuja voi käyttää harrastuksissa, jos oikeasti haluaa tietää sykkeistään, mutta arkena ei sellainen sovi millään käteen. Se on vähän niin kuin miehen koru ja piste.

Polari ranteessa on vähän sama kun croksit jalassa, kun kuitenkin pitäisi olla bugattit tai vastaavat.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laadukkaita kelloja käyttävät miehet käsissään, jotka ymmärtävät hyvän maun päälle, Noita muovijuttuja voi käyttää harrastuksissa, jos oikeasti haluaa tietää sykkeistään, mutta arkena ei sellainen sovi millään käteen. Se on vähän niin kuin miehen koru ja piste.

Polari ranteessa on vähän sama kun croksit jalassa, kun kuitenkin pitäisi olla bugattit tai vastaavat.
Toivottavasti se laadukasta kelloa kädessään pitävä ei pidä jalassa mitään kiinassa liimalla kasaan pistettyjä bugatteja. Menee kelloon sijoitetut tuhannet eurot hukkaan, kun marketin halpiskengät pilaavat kokonaisuuden. Ellei laatukellolla nyt tarkoitettu tässä jotain daniel wellingtonia, mikä mätsäisi hyvin markettikenkien kanssa kyllä laadullisesti.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Toivottavasti se laadukasta kelloa kädessään pitävä ei pidä jalassa mitään kiinassa liimalla kasaan pistettyjä bugatteja.
En kyllä pahemmin ole Bugattilta nähnyt huonon näköisiä popoja. Selllasia satkun normi popoja Jees nahkasia käyttökenkiä. En ymmärrä hyökkäystä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kyllä pahemmin ole Bugattilta nähnyt huonon näköisiä popoja. Selllasia satkun normi popoja Jees nahkasia käyttökenkiä. En ymmärrä hyökkäystä?
Oli puhetta miehistä, jolla on hyvä maku. Ihmeellistä jos koet viestini hyökkäykseksi kun ei se mitenkään eroa omasta aiemmasta viestistäsi koskien polaria ja crocseja.

Kengät ovat vähän niin kuin kelloja. Aina voi ostaa ne satasen bugatit tai satasen muotikellon, mutta eivät ne nyt kovinkaan tyylikkäitä tai laadukkaita ole. Toki ne ajan näyttävät ja jalassa pysyvät. Molempia käytetään muutama vuosi ja heitetään roskiin. Ei kovinkaan järkevää tai ekologista. Eikä kumpikaan ole mikään merkki hyvän maun omaavasta miehestä vaan päivastoin.

Käsityötä ja laatua arvostava ostaa sitten sen laadukkaan sveitsiläisen mekaanisen kellon, joka kestää huollettuna isältä pojalle. Samoin kuin käsityötä ja laatua arvostava ostaa vuosikymmeniä huollettuna kestävät laadukkaat kengät, esimerkiksi brittiläiset goodyear-rakenteella olevat. Kestävät myös isältä pojalle, mutta tuskinpa sillä sama kengänkoko tulee olemaan.

Sellainen sanontakin on, että kengät tekevät miehen. Jos kerran kelloasiat on kunnossa, niin kannattanee seuraavaksi hoitaa kuntoon ne kengätkin jos hyvää makua haluaa viestiä ulospäin. Laatukengistä ei onneksi edes tarvitse maksaa Rolex-hintoja.

Ettei menisi offtopiciksi niin itsellä käyttökellona perinnöksi saatu Omega Cosmic. Seikon suklari pitäisi hankkia rennompia settejä varten.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Olettekos nähneet uutta nousua hakevan Leijonan kellomaailman supertähden Kari Voutilaisen kanssa lanseeraamaan Heritage-malliston? Voutilainen X Leijona kellot - keskisenkello.fi
Varsinkin tuo chrono on aika maukas. Sitä olisin voinut ehkä jopa harkita, jos en olisi loppukesästä hakenut suosikkikellosepältäni Stepan Sarpanevalta SUF Paronia.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Toivottavasti se laadukasta kelloa kädessään pitävä ei pidä jalassa mitään kiinassa liimalla kasaan pistettyjä bugatteja. Menee kelloon sijoitetut tuhannet eurot hukkaan, kun marketin halpiskengät pilaavat kokonaisuuden. Ellei laatukellolla nyt tarkoitettu tässä jotain daniel wellingtonia, mikä mätsäisi hyvin markettikenkien kanssa kyllä laadullisesti.
Siinä mielessä ollaan asian ytimessä että kyllä hyvät kengätkin ovat "Sijoitus". Bugattia, Eccoa ym on tullut töissä käytettyä ja valitettavasti eivät myyntimiehen hommissa tahto kestää vuotta enempää. Hintaa jollain Eccoillakin on 100-150€.
Sitten koin valaistuksen ja ostin ensimmäisen parin Loaken 1880 sarjan kenkiä. Briteissä käsityönä tehtyjä, velttipohjat jne. Ensinnäkin nahan laatu on aivan eri luokkaa. Kestävyys myös. Toki hintaa on se n 250€ pari mutta nyt jo 4 vuotta mennyt, eikä ongelmia. Lisäksi jos pohjat pettää niin noin 70€ hinnalla tehdas laittaa uudet pohjat ja huoltaa kengät. Nyt näin on 7 erilaista paria kaapissa.
Toisaalta kyllä ns markettikengissäkin on ihan tyylikkäitä malleja, mutta eniten tuo kestävyys niissä häiritsee.
Sitten kelloihin. Omegoita on ollut melkoinen läjä ja on vieläkin muutama. Olin kelloharrastuksen alussa hyvinkin Rolexia vastaan, mutta kun ymmärrys kelloista on 15 vuoden aikana kasvanut, on Rolexejakin 2 päätynyt hyllyyn. Vaikka Omega onkin ns ensirakkaus niin on pakko sanoa että hyvin vähän ranneaikaa saavat enää.
Kelloseppä Kari Voutilainen, Kari Voutilainen – Wikipedia, muuten sanoi että arvostaa yhtä Sveitsiläistä merkkiä yli muiden, Rolexia. Sanoi perheellensä hankkineensa kaksi niitä vuoden sisällä.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Kengät ovat vähän niin kuin kelloja.
Tästä olen rankasti erimieltä. Kellot säilyvät isältä pojalle, jos hyviä ovat. Niin monet nahkapohjaiset kengät paskoiksi tallonut, joten voin sanoa ettei ne säily ja ratkaisu ei ole puolipohjat tai vastaavat, koska silloin ne on jo ihan eri kengät.

Mutta kannustan kaikkia hienon kellon hankintaan ja varsinkin jälkikasvulle. Eli tollasta arkikäyttöä hain. Hyvä kellohan ei arjessa kulu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mukavahan näistä kello-ostoksista on lukea. Kateutta en esimerkiksi Rolexeista vielä tunne, mutta jos joku alkaa esitellä Voutilainen-kokoelmaansa, niin sitten voi jo pikkaisen kade ollakin...
t. Tissot Seastar Quartz vm. -79 (hyvin se vielä toimii).
 

Veijari

Jäsen
Ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi älykellon joka toimisi samalla ns. arkikellona sekä liikuntaharjoittelun tukena. Alustavasti katsellut Galaxy Watchin ominaisuuksia ja hintaa, joka voisi omalle lompakolle olla sopiva - linkki Gigantin sivulle: Samsung Galaxy Watch älykello 46 mm 4G (hopea) - Älykellot

Tuossa jotain testiäkin jossa Galaxy Watchia suositeltiin - linkki techradar sivulle: Paras älykello 2019: Valitsimme vuoden 2019 kiinnostavimmat älykellot

Muilla palstalaisilla kokemuksia juuri tuosta Galaxysta tai muista vastaavista?
 

Veijari

Jäsen
Ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi älykellon joka toimisi samalla ns. arkikellona sekä liikuntaharjoittelun tukena. Alustavasti katsellut Galaxy Watchin ominaisuuksia ja hintaa, joka voisi omalle lompakolle olla sopiva - linkki Gigantin sivulle: Samsung Galaxy Watch älykello 46 mm 4G (hopea) - Älykellot

Tuossa jotain testiäkin jossa Galaxy Watchia suositeltiin - linkki techradar sivulle: Paras älykello 2019: Valitsimme vuoden 2019 kiinnostavimmat älykellot

Muilla palstalaisilla kokemuksia juuri tuosta Galaxysta tai muista vastaavista?
Nyt löytyikin vahva kampittaja tuolle Galaxylle - linkki iltalehden sivulle: Testissä Huawei Watch GT 2: tyhmempi älykello voi olla parempi valinta – varsinkin, kun akku kestää 2 viikkoa
Työkaverilla on tämä ja kehui sitä vuolaasti. Huomattavasti edullisempi hinta, toki hieman vähemmän ominaisuuksia mutta plussana akkukesto, joka on Huaweissa jopa kaksi viikkoa vs. Galaxyn n. 4 vrk.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi älykellon joka toimisi samalla ns. arkikellona sekä liikuntaharjoittelun tukena. Alustavasti katsellut Galaxy Watchin ominaisuuksia ja hintaa, joka voisi omalle lompakolle olla sopiva - linkki Gigantin sivulle: Samsung Galaxy Watch älykello 46 mm 4G (hopea) - Älykellot

Tuossa jotain testiäkin jossa Galaxy Watchia suositeltiin - linkki techradar sivulle: Paras älykello 2019: Valitsimme vuoden 2019 kiinnostavimmat älykellot

Muilla palstalaisilla kokemuksia juuri tuosta Galaxysta tai muista vastaavista?

Ensiksi kysyisin aiotko käyttää kelloa puhelimena. Jos et, niin suosittelisin samaa kelloa ilman 4G ominaisuuksia. Löytyy esimerkiksi Amazon.de sivustolta hintaan 235 euroa, eli säästää melkoisen siivun. Lisäksi onko sinulla Samsungin puhelin? Käsittääkseni toimii saumattomasti muiden samppojen kanssa, mutta muiden anteroiden kanssa täytyy jotain pluginnejä asennella. Kolmanneksi ajattelin kysyä, että kiinnostaako juuri nuo älyominaisuudet, eli vaikka viesteihin vastaillut, kuvien katselu, puheluiden puhuminen, netin ja muun selailu, puhelimiin vastailu, bixbyn käyttö jne. Jos ei ole sellaiselle tarvetta, niin suosittelen muuta kelloa, sillä Galaxy Watch on hyvin keskinkertainen urheiluominaisuuksiltaan ja pelkäksi viestejä vastaanottavaksi rannekelloksi turhan hieno.

Mitä tulee Huawei Watch GT2 niin siinä hiukan parempi tuo urheiluseuraaminen. Toisaalta vanha GT maksaa satasen vähemmän ja isoin ero on puheluiden puhuminen. Jos akunkesto on tärkeämpi niin suosittelen ehdottomasti Amazfit GTR kelloa. Siinä on kuukauden akku ja samat ominaisuudet kuin Huihaissa, tosin ei niin hiottu. Amazfittejä on paljon maailmalla ja Suomessa, yksi myydyimpiä merkkejä koska akunkesto loistava ja hyvä hinta.

Linkki Samsung Galaxy Watchiin Amazonissa:

Linkki Huawei Watch GT malliin gigantissa:

Linkki Amazfit GTR kelloon Verkkokaupassa:
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Käsittääkseni toimii saumattomasti muiden samppojen kanssa, mutta muiden anteroiden kanssa täytyy jotain pluginnejä asennella.
Itsellä ollut tuo nyt käytössä reilun vuoden (omia käyttökokemuksia löytyy "aktiivisuusrannekkeet" tms. ketjusta kun tuosta kyseltiin vähän aikaa sitten), ensiksi OnePlus 5:n ja nyt OnePlus 7t:n kanssa. Ihan mallikkaasti tuo toimii, pitää vain asentaa se kellon "companion app" ja sitten Samsung Health (jos siis haluaa noita träkkäystoimintoja kunnolla hyödyntää), mutta ei ole mitään ongelmaa sikäli ollut ei-samppaluurin kanssa.
 

Anzi

Jäsen
Varsinaisen kellotehtaan kellossa on jostain syystä vakuuttavampi fiilis, vaikka niidenkin koneistot voivat olla ainakin alkujaan ETAn tai Valjouxin koneita. No, tää on varmaan mun päänsisäinen arvostuskysymys. Aika saattaa muuttaa tätäkin suhdetta.

Tämä on asia jota tässä on tultu pyöriteltyä. Olen omistanut kaksi Rolexia, Datejustin sekä Submarinerin. On tuntunut melko pian oston jälkeen ihan hvetin daijulta kantaa muutaman tai monen tonnin aikarautaa kädessä, ja sitten olen niistä luopunut ajan myötä. Datejustia käytin silti noin kaksi vuotta, Subia vain muutaman kk:n. Mutta silti taas on alkanut polttelemaan, josko hommaisi jonkun ns. "hinnakkaamman in-housen", mutta ei Rolexia tällä kertaa, vaan jonkun arvostetumman ja ei yhtä räikeää merkkiä. Ja eihän Rolexkaan itseasiassa ole periaatteessa ollut in-house-valmistaja kuin vasta vuodesta 2004 lähtien, jos tarkkoja ollaan.

Nyt kun olen skannannut näitä arvokkaampia in-house-kelloja runsaan kymmenen vuoden tauon jälkeen, niin ohos-ohos. Kun olen tutkinut riskiä saada käteensä väärennös, niin on tullut huomattua, että onpas väärentäjien markkinat muuttuneet. Nykyään tehdään ihan koneistotkin "laatuväärennöksissä" esikuvansa mukaisiksi. Ja sitten taas toisaalta ihan aitoja in-houseja saa ihan muutamalla sadalla esimerkiksi Seikolta, Orientilta ja Citizeniltä. Toi "laatuväärennöksien" tekemä in-house-koneistojen copypasteaminen, romahdutti itselläni (niin typerää kuin se ehkä onkin) mielikuvaa näiden arvokkaampien in-house-koneistojen ainutlaatuisuudesta.

Tokihan se on, että jos ajattelee kelloa kokonaisuutena, niin in-househan on sitten periaatteessa kokonainen kello. Mutta sitten taas toisaalta esim. Rolex käyttää samaa koneistoa muutamissa eri kellomalleissaan, eli ei ne Rolexin kellot kokonaisia yksilöitä ole, joissa olisi kaikissa omat mallia vartavasten suunnitellut koneistot. Ja, sitten taas toisaalta, nämä peruskoneistot kuten ETA, ovat erittäin laadukkaita, pitkän historian omaavia ja varmatoimisia.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Upean näköisiä nuo on ja mitä olen lähikuvia katsellut, niin viimeistelyjälkikin on hyvää tasoa. Toki jonkinlainen kynnys varmaan on monella pistää 4-5 t€ kelloon, jossa lukee "Leijona".

Kyllä. Jos itselläni ois toi summa käytettävissä kelloon niin en löydä kyllä mitään syytä miksi laittaisin sen Leijonaan esim. Speedmasterin sijaan. Joo, toki on varmasti hieno viimeistely ja Voutilaisen taulut jne., mutta silti niin historiaton ja "hengetön" tuote, että en mitenkään laittaisi tollasia summia siihen kiinni. Halvemmalla irtoaa juuri esim. Speedy, jossa on laadun lisäksi ikoninen design ja huikea historia.

Tokihan se on, että jos ajattelee kelloa kokonaisuutena, niin in-househan on sitten periaatteessa kokonainen kello. Mutta sitten taas toisaalta esim. Rolex käyttää samaa koneistoa muutamissa eri kellomalleissaan, eli ei ne Rolexin kellot kokonaisia yksilöitä ole, joissa olisi kaikissa omat mallia vartavasten suunnitellut koneistot. Ja, sitten taas toisaalta, nämä peruskoneistot kuten ETA, ovat erittäin laadukkaita, pitkän historian omaavia ja varmatoimisia.

Mun käsityksen mukaan in-houseksi riittää, että valmistaja on itse valmistanut kellon osat tai koneiston osat, jos puhutaan in-house koneistoista. Eli samaa koneistoa voi kyllä käyttää eri malleissa, jos on vain itse valmistanut sen ja silti kyse on in-housesta.

Itse en tunne suurta innostusta in-house -kelloihin tai anna niille suurta arvoa. Kun mietitään kellojen valmistuksen historiaa Sveitsissä niin sehän perustui nimenomaan siihen, että eri kellosepät erikoistuivat eri osien valmistukseen. Sitten joku löi osat yhteen ja kello oli valmis.

Mun mielestä olennaista ei ole se, että onko yksi ja sama valmistaja tehnyt kellon/koneiston osat vaan että osat olisi valmistanut aina se, jolla on valmistukseen paras osaaminen. Vaikea kuvitella, että yksi toimija olisi paras kaikessa. Ja esim. Rolex on kaiketi osaksi tullut in-house -toimijaksi niin, että se on ostanut eri osien valmistajia (esim. rannekevalmistajan) ja sitä kautta tullut in-house -valmistajaksi.

Itse olen nyt koittanut pienentää omaa kokoelmaani ja erityisesti vintage-osastoa. Tähtäimessä on kasata budjetti seuraavaksi vaaleatauluiseen Datejustiin tai Tudorin Princeen. Jälkimmäinen kutkuttaa enemmän, koska on selkeesti halvempi ja ETA-koneistolla, jolloin huoltaminen on paljon halvempaa. Toi Datejustin design fluted bezelillä ja jubilee rannekkeella on vaan sellainen paketti, joka uppoaa kovaa. Ja lisäksi kysyseessä on hyvin monikäyttöinen kello.
 
Viimeksi muokattu:

Anzi

Jäsen
Mun käsityksen mukaan in-houseksi riittää, että valmistaja on itse valmistanut kellon osat tai koneiston osat, jos puhutaan in-house koneistoista. Eli samaa koneistoa voi kyllä käyttää eri malleissa, jos on vain itse valmistanut sen ja silti kyse on in-housesta.

Tämähän on hyvin tulkinnallinen, mielipide ja kiisteltykin asia, mikä on se todellinen in-house. Onko se sellainen, joka on tehty ihan alusta pitäen itse. Sellainen, joka on kehittynyt jostain alustasta jne. jne.

Tuossa mun viestissä oli omaa ajatusvirtapohdintaa siitä, että kun tässä puntaroin ns. "arvokkaan in-housen ostamista", että minkä mä itse lasken sellaiseksi in-houseksi, johon pistäisin mahdollisesti tonnitolkulla rahaa. Sitä tässä olen nyt tosiaan ankarasti ja vähemmän ankarasti pohtinut. Siis esim. sellainen malli johon koneisto on rakennettu ensin, ja sitten sitä on käytetty saman merkin toisessa kellossa tms. ym. jne.
 

Veijari

Jäsen
Ensiksi kysyisin aiotko käyttää kelloa puhelimena. Jos et, niin suosittelisin samaa kelloa ilman 4G ominaisuuksia. Löytyy esimerkiksi Amazon.de sivustolta hintaan 235 euroa, eli säästää melkoisen siivun. Lisäksi onko sinulla Samsungin puhelin? Käsittääkseni toimii saumattomasti muiden samppojen kanssa, mutta muiden anteroiden kanssa täytyy jotain pluginnejä asennella. Kolmanneksi ajattelin kysyä, että kiinnostaako juuri nuo älyominaisuudet, eli vaikka viesteihin vastaillut, kuvien katselu, puheluiden puhuminen, netin ja muun selailu, puhelimiin vastailu, bixbyn käyttö jne. Jos ei ole sellaiselle tarvetta, niin suosittelen muuta kelloa, sillä Galaxy Watch on hyvin keskinkertainen urheiluominaisuuksiltaan ja pelkäksi viestejä vastaanottavaksi rannekelloksi turhan hieno.

Mitä tulee Huawei Watch GT2 niin siinä hiukan parempi tuo urheiluseuraaminen. Toisaalta vanha GT maksaa satasen vähemmän ja isoin ero on puheluiden puhuminen. Jos akunkesto on tärkeämpi niin suosittelen ehdottomasti Amazfit GTR kelloa. Siinä on kuukauden akku ja samat ominaisuudet kuin Huihaissa, tosin ei niin hiottu. Amazfittejä on paljon maailmalla ja Suomessa, yksi myydyimpiä merkkejä koska akunkesto loistava ja hyvä hinta.

Linkki Samsung Galaxy Watchiin Amazonissa:

Linkki Huawei Watch GT malliin gigantissa:

Linkki Amazfit GTR kelloon Verkkokaupassa:
Kiitos kattavasta selonteosta. En aio käyttää kelloa puhelimena tai korkeintaan niin että katsoo kellosta kuka mahdollisesti soittaa tai on lähettänyt viestin mutta puhelin toimisi edelleen viestivälineenä. Puhelimena tällä hetkellä OnePlus 5, mutta saattaa mennä piakkoin uusittavaksi, vakkei tuossa mitään varsinaista vikaa olekaan.
Tärkeintä olisi asiallinen ulkonäkö, ettei näytä ihan pelkältä urheilukellolta mutta sisältäisi kuitenkin urheilukellon ominaisuuksia, joita olisi sykkeen mittaus ranteesta, aktiivisuuden ja unen seuranta sekä eri urheilulajien ohjelmat. Plussaa myös hyvästä akusta ettei tarvitsisi ladata useita kertoja viikossa. Täytyy nyt katsoa näitä vielä livenä ja testata omassa ranteessa. Mielipide tuntuu itsellä muuttuvan melkein päivittäin eri malleja googletellessa. Kipuraja hintalapussa voisi olla 300-400 euroa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse en ole pitänyt rannekelloa kohta 30 vuoteen. En tykkää, että ranteissa on mitään, eikä rannekello ole nykyään edes kovin tarpeellinen, kun kännykässä on kello.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Itse en ole pitänyt rannekelloa kohta 30 vuoteen. En tykkää, että ranteissa on mitään, eikä rannekello ole nykyään edes kovin tarpeellinen, kun kännykässä on kello.
No eihän herrasmies katso aikaa mistään hiton puhelimesta ainakaan julkisella paikalla. Eikä kyllä sykemittaristakaan.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Kiitos kattavasta selonteosta. En aio käyttää kelloa puhelimena tai korkeintaan niin että katsoo kellosta kuka mahdollisesti soittaa tai on lähettänyt viestin mutta puhelin toimisi edelleen viestivälineenä. Puhelimena tällä hetkellä OnePlus 5, mutta saattaa mennä piakkoin uusittavaksi, vakkei tuossa mitään varsinaista vikaa olekaan.
Tärkeintä olisi asiallinen ulkonäkö, ettei näytä ihan pelkältä urheilukellolta mutta sisältäisi kuitenkin urheilukellon ominaisuuksia, joita olisi sykkeen mittaus ranteesta, aktiivisuuden ja unen seuranta sekä eri urheilulajien ohjelmat. Plussaa myös hyvästä akusta ettei tarvitsisi ladata useita kertoja viikossa. Täytyy nyt katsoa näitä vielä livenä ja testata omassa ranteessa. Mielipide tuntuu itsellä muuttuvan melkein päivittäin eri malleja googletellessa. Kipuraja hintalapussa voisi olla 300-400 euroa.

Tiedän kyllä kokemuksesta myös, että älykellon hankinta on hankalaa. On monia eri ominaisuuksia, jotka poissulkee sitten toisia asioita. Itsellä tuli juuri noin kahden kuukauden harkinnan jälkeen päätös. Ostin Garminin Vivoactive 3:n kun oli hyvässä hinnassakin. Omasta mielestäni Garminin softa ja appi on parasta urheilukelloissa. Lisäksi tärkeä asia itselleni on, että koko ajan päällä oleva kellotaulu ei rankaise luvattua akunkestoa. Monissa amoled näyttöisissä kelloissa jos lykkää always on displayn päälle, niin luvattu akunkesto romahtaa huomattavasti. Mutta noilla spekseillä tosiaan Huawei GT2 ei olisi huono, mutta heitän toisen vaihtoehdon, eli Garmin Venu. Se olisi ollut itsellekin ykkösvaihtoehto, mutta hinta oli vähän liikaa mulle.
 

markrenton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NYI
Itse olen kelloihmisiä, jos kello unohtuu ranteesta niin on jotenkin orpo fiilis. Nykyään useimmiten ranteesta löytyy Casion G-Shock gw-5000, ihan ylivoimainen peli arkikelloksi.

Jokunen kuukausi sitten ostin Samsungin Galaxy Watchin jollaista tuolla edellä joku tuumi hankkivansa. Olin pitkään miettinyt että älykelloa olisi hauska kokeilla, muutenkin kun tykkään älyllisten vempeleiden kanssa pelailla. Lenkillä musiikkia spotifysta bluetooth-luureihin kellolla, aktiivisuuden seurantaa, muuta blaablaablaa. Mutta nyt tuo vempele on hyllyssä seissyt viimeisen kuukauden, en oikeastaan keksi mihin sitä itse tarvitsisin. Akun kestosta olin positiivisesti yllättynyt kun kesti öbaut 5 päivää. Viestejä tai sähköposteja tuolla ei jaksa lueskella saati vastata kun näyttö on kuitenkin pieni kuin postimerkki. Aktiivisuuden seuranta sun muu ei jaksanutkaan kiinnostaa kun tulee sitä samalla tavalla liikuttua muutenkin. Loppupeleissä pitäisi jotain hyvin innovatiivisia ja mullistavia uudistuksia tulla jotta uudestaan älykellosta innostuisin, kellot kelloina ja älypuhelin kulkee taskussa melkein joka paikkaan muutenkin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämähän on hyvin tulkinnallinen, mielipide ja kiisteltykin asia, mikä on se todellinen in-house. Onko se sellainen, joka on tehty ihan alusta pitäen itse. Sellainen, joka on kehittynyt jostain alustasta jne. jne.

Tuossa mun viestissä oli omaa ajatusvirtapohdintaa siitä, että kun tässä puntaroin ns. "arvokkaan in-housen ostamista", että minkä mä itse lasken sellaiseksi in-houseksi, johon pistäisin mahdollisesti tonnitolkulla rahaa. Sitä tässä olen nyt tosiaan ankarasti ja vähemmän ankarasti pohtinut. Siis esim. sellainen malli johon koneisto on rakennettu ensin, ja sitten sitä on käytetty saman merkin toisessa kellossa tms. ym. jne.

Määrittelykysymyshän tuo in-house tosiaan on: ovatko kaikki osat tehty itse ilman yhtäkään alihankkijaa - vai mihin raja vedetään. Häilyvä rajahan tuo on.

Voi myös miettiä mitä siltä koneistolta haluaa? Itse käytin aikoinaan reilun vuoden eri vaihtoehtojen tutkimiseen - ja päädyin ostamaan Zenithin El Primeron. Eikä ole tarvinnut päätöstä katua. Näitä löytyy sitten luonnollisesti vähän paksummallekin lompakolle - sekä vintageakin.

Mikäli merkittävä kriteeri on arvon säilyminen, silloin valinta on aika helppo: Rolex. Itseäni Rolexit eivät juurikaan ole sytyttäneet. Ainakaan vielä.
 

Fordél

Jäsen
Ilmeisen hyvää koneistoa käyttävät. Onko tuon Certina rakentanut jonkin ETA-koneiston pohjalta?

Kyllä, kyse on hyvin pitkälti ETA 2824-koneistosta, jota on vähän muokattu. Koneisto on yleisesti käytössä eri Swatch groupin kelloissa.

Mikäli merkittävä kriteeri on arvon säilyminen, silloin valinta on aika helppo: Rolex. Itseäni Rolexit eivät juurikaan ole sytyttäneet. Ainakaan vielä.

Toki Rolexin lisäksi muutama muukin merkki ja niiden malli tulee kysymykseen, mikäli arvon säilyttäminen on ykkösjuttu, kuten Patekilta Nautilus, AP:lta Royal Oak etc. Toki tulevaisuushan voi olla ihan toinen ja arvostukset voivat muuttua. Siksi ostaisin kellon aina ensisijaisesti oman mieltymyksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Aika hurja on tuo käyntivara 80h. En tiennyt, että noin pitkiä aikoja saa irti ETAn peruskoneistoihin. Toki se voi olla jalostettu vaikka kuinka pitkälle. Vaikutta kyllä erinomaiselta hinta-laatusuhteelta.

Kyllä, se on hyvä saavutus, joka on saatu mm. laskemalla käyntitaajuus perinteisestä 28 800 vph:sta 21 000. Itselläni on ollut tämä koneisto yhdessä kellossa ja ei ollut kyllä mitään valittamista.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kyllä, kyse on hyvin pitkälti ETA 2824-koneistosta, jota on vähän muokattu. Koneisto on yleisesti käytössä eri Swatch groupin kelloissa.



Toki Rolexin lisäksi muutama muukin merkki ja niiden malli tulee kysymykseen, mikäli arvon säilyttäminen on ykkösjuttu, kuten Patekilta Nautilus, AP:lta Royal Oak etc. Toki tulevaisuushan voi olla ihan toinen ja arvostukset voivat muuttua. Siksi ostaisin kellon aina ensisijaisesti oman mieltymyksen mukaan.

Ennustaminen on aina hankalaa - erityisesti tulevaisuuden ennustaminen.

Oman maan mukainen kello toki kannattaa ostaa - mainitsin vain tuon Rolexin mikäli arvon säilyminen on tärkeäkin valintakriteeri. On toki muitakin kuin Rolex jotka arvonsa säilyttävät. Rolex vaan on ns. helppo valinta tuon kriteerin mukaan.

Sehän se vasta kivaa olisikin kun osaisi ennustaa hintojen kehityksen. Oman Speedmasterin kanssa kävi aikoinaan tuuri - tosin tuossa mielessä ko. kello ei koskaan tullutkaan ranteeseeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös