Ralliketju

  • 1 676 157
  • 13 384

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Onko Janne Tuohinolla nainen kartturina?
Pisti itselläkin korvaan joten piti gooletella että näköjään Reeta Hämäläinen oli kartturina.
On vielä suhteelisen nuori tapaus. Itse kun WRC pelejä tahkotessa olen aina valinnut naispuolisen kartturin, niin ois kyllä makeeta nähdä jos Hämäläinen pääsisi jonkun suomalaisen huippukuskin kartturiksi. Ja jos jonkun kuskin pitää sponsoreita houkutella niin varmasti niitä sais helpommin Reetalla ja uskon että naispuolinen kartturi saattas tuoda ainakin Suomessa pikkasen lisää näkyvyyttä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Veli @Barcelona tossa mainitsi tuosta Latvalan ideasta, että Ruotsin jälkeen ajettaisiin perään Lapissa. Mutta mites toimisiko ajatus että Ruotsin kanssa kisa jaettaisiinkin? Eli osa pätkistä Suomen puolella ja osa Ruotsin. Pääpaikka ois vaikka Ruotsissa?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Veli @Barcelona tossa mainitsi tuosta Latvalan ideasta, että Ruotsin jälkeen ajettaisiin perään Lapissa. Mutta mites toimisiko ajatus että Ruotsin kanssa kisa jaettaisiinkin? Eli osa pätkistä Suomen puolella ja osa Ruotsin. Pääpaikka ois vaikka Ruotsissa?

Vaatisi, että Ruotsin ralli siirrettäisiin pohjoisemmaksi. Muussa tapauksessa välimatkojen vuoksi ei ole mitään mahdollisuutta järjestää. Jos taas Ruotsin ralli ajettaisiin pohjoisemmassa niin ei olisi mitään syytä ajaa Suomen puolella talvirallia. Eli yhdistelmää tuossa muodossa ei tulla näkemään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei oikein ole mahkua viikon välein muutenkaan kun kisan jälkeen huoltoparkin purkamiseen menee vähintään pari päivää ja uuden rakentamiseen vähintään toiset kaksi... Ja siirtymiseen vähintään päivä. Eli jos sunnuntaina alkaa purkaa niin aikaisintaan perjantaina on uudessa paikassa valmista kun pitäisi olla viimeistään keskiviikko aamuna... Plus muun tekniikan(TV tuotanto ym...) Siirtäminen ja pystyttäminen on varsin suuri työmaa sekin joten en usko että viikon välein ajetaan kisoja missään. Ainoastaan siinä tapauksessa että voidaan käyttää samaa huoltoparkkia molemmissa kilpailuissa... Nuo nykyiset huoltorakennukset on aikamoista tehtaita ja niiden siirtäminen on melkoinen työmaa...
 

IMATION

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen, Canes
Rovaniemen etuna on Pohjois-Ruotsiin sen suuri majoituskapasiteetti ja ammattitaito järjestää ralleja ja isoja tapahtumia.
Nyt oli helppo joo kun ei ollut yleisöä, mutta kuplan ylläpitäminen vaati kyllä yllättävän isoja ponnisteluja organisaatiolta.
Tuohon viikon taukoon kahden rallin välissä en oikein usko. Mutulla heitän että vaatii väliin kaksi viikkoa.
Mutta tosiaan Rovaniemellä on suurta matkailu, ja majoituskapasiteetti on suuri.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Perimmäinen ongelma on siinä että Suomen kokoiselle maalle( eikä yleensä yhdellekään muulle, poislukien Ranska jossa käytännössä on useasti ajettu 2 MM-osakilpailua sen vajolla että toisen kilpailukeskus on Monacossa vaikka kaikki EK:t ovat Ranskassa) ei olla myöntämässä yhden vuoden kalenteriin kahta MM-osakisaa, eli tuo vähintään tarkoittaisi että Rovaniemi ja Jyväskylä joutuisivat vuorottelemaan. Ja olen aika varma että Jyvässeutu (sekä Ruotsalaiset) eivät ihan purematta ole nielemässä että muutenkin turistirikas Rovaniemi ryöväisi heiltä sen maakunnan isoimman tapahtumatulonlähteen.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Aijai, tässähän alkaa ihan K-S kotiseutulaulu soimaan päässä,

"täällä on naapuri Heimoni verta, täällä on ystävä voittamaton."

Niin kovia ukkoja nämä, K-S miehet kuten Juha kankkunen. Ei paljon tallimääräykset hetkauta kun rallia ajetaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kuljettajat ainakin hehkutti rallia.

On kyllä mielenkiintosta nähdä onko kiittämättömyys maailman palkka. Rallin järjestäjät kun teki loistotyön siinä että saivat pikasesti rallin järjestettyä ja pelastivat näin FIA:n kun Ruotsin ralli peruttiin. Tuntuisi reilulta kiitokselta että Rovaniemelle vielä palattaisiin niin että yleisökin pääsisi ihastelemaan menoa.
Eikös tuo Rovaniemellä MM-rallin järjestäminen ollut kaikkien (talvirallien kanssa puuhailevien) märkä haave ja nyt kun se päästiin toteuttamaan, kiittämättömyys on maailman palkka ja reilu kiitos pitäisi saada? Ymmärrän että ralli onnistui ja etenkin suomalaiset haluaisivat jatkoa, mutta luulisi että tämä yksikin kerta oli jo palkinto sinänsä ja tässä nyt hyötyivät jo kumpikin taho.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ensi kauden tallipaikoista kun jo puhuttiin, niin todettakoon että M.Wilson on ilmoittanut haluavansa jonkun TOP3-miehistä tiiminsä. Fordin kaikki panostus on jo siellä, ja tästä tulee väkisin hieman välikausi.

Tänak ja Neuville ovat molemmat siellä jo ajaneet, joten saas nähdä päätyykö heistä toinen sinne. GG sitten tuo rahaa ja saa kakkoskuskin paikan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paljon riippuu nyt siitä onko huihain tilanne oikeasti lopussa vai pelkkä pluffi... Jos huihai lopettaa niin tallipaikkoja on niin vähän ettei Malcolmilla ole vaikeakaan saada huippu kattaus ensikaudelle...
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Väittäisin, että Neuville saattaisi siirtyä Fordille. Tänakin tulo Hyundaille käytännössä pudotti Neuvillen ykköskuskin penkiltä, jos ei varsinaisesti kakkoskuskiksi, niin kuitenkin tunnutaan Tänakiin panostettavan enemmän.

Ensi kaudellehan tulee nuo uudet autot, joten sitä myöten Ford saattaisi olla hyväkin vaihtoehto. Wilsonin pajaltahan tulee kyllä laadukkaita ja kilpailukykyisiä autoja, tai siis ensimmäisenä vuonna kilpailukykyisiä, kun muilla on enemmän resursseja kehittää omia autojaan. Fordilta pitäisi tosiaan tulla jatkossa enemmän tukea, niin saattaisi ehkä pysyä pidempään kilpailukykyisenä.

Ja villinä korttina vielä tällainen: Petter Solbergin on puuhamassa uutta tehdastallia ensi kaudelle. Tämän Autosportin uutisen mukaan keskusteluja on ollut kahden valmistajan kanssa. Solberg in talks with manufacturers for team return to WRC

Tuohon ylläolevaan vielä sen verran, että rallifoorumeilla on ollut huhua jonkin kiinalaisvalmistajan rallihaluista. Kun laskee yhteen nuo Solberg- ja kiinahuhut sekä sen, että vakioautojen MM-sarjassa ruotsalainen Cyan Racing (entinen Volvon "tehdastiimi") ajattaa Geelyn omistaman Lynk & Co -merkin autoja ja kyseistä merkkiä ollaan puskemassa Euroopan (ja oikeastaan maailman) markkinoille, niin olisiko tuossa sitten yksi vaihtoehto.

Ensi kauden tallipaikoista myös Toyotalla saattaa olla paikka auki, jos/kun Ogier lopettaa ja Katsutaa edelleen ajatetaan "nelosautona". Itse veikkaan, että Neuvilleä ei tuolla nähdä, mutta mitenkäs Lappi? Tommin kanssa meni käsittääkseni sukset ristiin, mutta nyt kun siellä on Latvala tiimipäälikkönä, niin entä jos... Neuvillen lähtiessä Hyundain paikka menee poika-Solbergille (ellei sitten tuosta isä-Solbergin projektista tule jotain), ja Huttunen mahdollisesti sitten jakamaan kolmosautoa Breenin kanssa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuohon viikon taukoon kahden rallin välissä en oikein usko. Mutulla heitän että vaatii väliin kaksi viikkoa.
Saatas olla mielenkiinnon kannalta kanssa hyvä juttu että tossa ois kahden viikon väli, eikä kisoja ajettas peräkkäisinä viikonloppuina. Ruotsin ralli voitaisiin ajaa perinteisesti helmikuun tokana viikonloppuna ja sitten Artic Rally kuun vaihteessa kuten nyt ajettiin.

Mutta kuten palstatoverit täällä on todennut niin aika kaukaselta ajatukselta se vielä tuntuu että Suomi sais kaksi kisaa. Vaatis varmaan sen että kisojen määrä päätettäs pitää tossa 14 kpl, joku perinteinen maa/järjestäjä ois vaikeuksissa ja että maailmalla Artic Rally ois todella kova juttu. En täysin hautaa unelmaa kun ralli on kuitenkin TV-laji ja yksi lajin hienoukista on ne maisemat missä kisoja ajetaan. Kyllä Lappi tässä asiassa pystyy oman mausteensa sarjalle tarjoamaan.

Tää oli sen verran hyvä tribuutti pätkä Hannu Mikkolasta että linkataan varmuuden vuoksi tänne.



Jotenkin tosta jäi Michèle Mouton kommentit mieleen. Mouton kun sai aikoinaan joiltain koleegoilta aika tylyäkin kohtelua niin Mikkola oli tosiaan kohdellut häntä tasa-arvoisesti. Mikkola oli lopetellu jo kun aloin seuramaan rallia mutta on toki legendaarinen kuski ja tuli aikoinaan kateltua tä dokkari youtubesta tosta vuoden 1970 London - Mexico World Cup Rallystä jonka siis Mikkola voitti.



Audi tekee siis comebäkkiä ralliympröihin.
Kyllä toi WRC sarja tarviis lisää merkkejä ja talleja.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Audi tekee siis comebäkkiä ralliympröihin.
Kyllä toi WRC sarja tarviis lisää merkkejä ja talleja.

Tuohon sellainen huomio, että ei tee. Kyseessä on yksityinen Rally2-Kit (entinen R4-kit) -auto, eli PSA:n 1,6 l turbokone ja standardisoitu nelivetojärjestelmä upotettuna Audin kuoriin. Jos on rallin SM-sarjaa seurannut, niin viime vuonna Riku Tahkolla oli tuon saman luokan Mini allaan. Nuo ovat vauhdiltaan vanhojen N-ryhmän Mitsujen tasolla, eli siis hitaampia kuin nykyiset Rally2, eli R5-autot. Ja tosiaan Quattroa tuossa ei ole yhtään mikään ja Audiakin vain kori. Eikä ole edes ensimmäinen Audin koriin rakennettu. Audi A1 R4 - eWRC-results.com

Tuosta jälkimmäisestä kyllä samaa mieltä, eli lisää talleja vaan ja paljon.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
@Barcelona olisiko ollut Walter Röhrl tämä kuski, joka kohteli huonosti Moutonia? Tämä saksalainen kakkahousuhan ei mm. uskaltanut osallistua Suurajoihin, koska nopeudet olivat liian suuret. Blomqvist ja Mikkola olivat herrasmiehiä siihen verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@Barcelona olisiko ollut Walter Röhl tämä kuski, joka kohteli huonosti Moutonia?
Ainakin Röhrl ja Vatanen sanoivat julkisesti, etteivät voi hävitä naiselle. Ei kummankaan kohdalla varsinainen yllätys.

On muuten kehuttava Tomi Tuomisen podcastiä. Hyviä juttuja. Tuominen entisenä aktiivina luonnollisesti tietää kulissien takaisista asioista paljon ja tuntee kaikki. En voinut sietää Tuomista Maikkarin F1-lähetyksissä, mutta Ylen rallitiimissä on selvästi rentoutunut.
 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ainakin Röhrl ja Vatanen sanoivat julkisesti, etteivät voi hävitä naiselle. Ei kummankaan kohdalla varsinainen yllätys.

Röhrl oli vielä samassa tallissa, Audillahan oli kova nelikko, kun kuskeina olivat Blomqvist, Mikkola, Mouton ja Röhrl. 80-luvulla kuskit eivät osallistuneet kaikkiin kilpailuihin, vaan pystyivät taktikoimaan, kuten myös tallit. Moutonhan oli enemmän kestävyyskilpailuiden Safarin ja Norsunluurannikon specialisti.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Rallin 9-kertainen maailmanmestari Sebastien Loeb on laittanut kartturinsa Daniel Elenan kilometritehtaalle. Ilmeisesti Loebin talli (Prodrive) on myös pitkälti päätöksen takana. Edellinen Dakar sujui mollivoittoisesti ja kaksikko joutui keskeyttämään. Loeb ja Elena ehtivät tehdä yhteistyötä peräti 23 vuotta (eli esim. kaikki maailmanmestaruudet WRC:ssä yhdessä). Ilmeisesti Dakarin tyyppisissä ralleissa mm. Elenan navigointikyky on vajavainen.

Sebastien Loeb varmasti haluaa uransa kruunuksi myös Dakarin voiton, joten tämä vaikea päätös oli ilmeisesti lähes pakollinen.

Daniel Elena onkin ollut sosiaalisessa mediassa "melko" vihainen Prodrivea kohtaan, eikä ole todellakaan säästellyt sanojaan. Loebia kohtaan hänellä ei tunnu olevan mitään hampaankolossa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rallin 9-kertainen maailmanmestari Sebastien Loeb on laittanut kartturinsa Daniel Elenan kilometritehtaalle. Ilmeisesti Loebin talli (Prodrive) on myös pitkälti päätöksen takana. Edellinen Dakar sujui mollivoittoisesti ja kaksikko joutui keskeyttämään. Loeb ja Elena ehtivät tehdä yhteistyötä peräti 23 vuotta (eli esim. kaikki maailmanmestaruudet WRC:ssä yhdessä). Ilmeisesti Dakarin tyyppisissä ralleissa mm. Elenan navigointikyky on vajavainen.

En tiedä liittyykö myös tuohon että Elenena näyttää enemän siltä että olisi jossain Mäkkärin mainoksessa, kiloja ja ikää tullut mittariin. Sponsoreilla tuota kuitenkin pyöritetään niin tiedä onko tuoltakin puolelta tullut jotain sanomista.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Keskisuomalaisen pitkäaikainen moottoriurheilutoimittaja Ari Mäntylä kirjoittaa paikallislehdessä kolumnin otsikolla "Jyväskylän MM-ralli järjestetään tavalla tai toisella".

Reitti tulee julki tässä kuussa, mutta se ei ole välttämättä lopullinen. Ainakin yhdestä vajaasta 40 km:n erikoiskokeesta on tehty suunnitelmia, eri asia on sitten ajetaanko se tuossa mallissa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Keskisuomalaisen pitkäaikainen moottoriurheilutoimittaja Ari Mäntylä kirjoittaa paikallislehdessä kolumnin otsikolla "Jyväskylän MM-ralli järjestetään tavalla tai toisella".

Reitti tulee julki tässä kuussa, mutta se ei ole välttämättä lopullinen. Ainakin yhdestä vajaasta 40 km:n erikoiskokeesta on tehty suunnitelmia, eri asia on sitten ajetaanko se tuossa mallissa.

Pirkanmaan ELY-keskuksen sivuilta löytyy valtionteiden sulkuaikoja. Niissä on tosiaan varaukset normaalille rallille ja myös lyhennetylle, samaan tyyliin kuin MM-Tunturissa, sillä jokaiselle pätkälle on varattuna kaksi sulkuaikaa.

Näitä ollaan spekuloitu jo toisilla foorumeilla, ja oma veikkaukseni ns. normaalireitistä on seuraava

Torstai
SD Vesala
Harju

Perjantai
Laukaa x2
Ruuhimäki x2

Ässämäki x2
Sahloinen-Moksi x2
Harju

Lauantai
Päijälä x2
Kakaristo-Arvaja x2
Vaheri x2
Laajavuori

Sunnuntai
Oittila x2
Laajavuori

Eli viime vuoden reitistä Humalamäki pois, Vaheri korvaa Pihlajakosken ja Kakaristosta ja Arvajasta tehdään yhdistelmäpätkä.


Tuo 40 km:n erikoiskoe olisi luultavasti tuo Kakaristo-Arvaja -yhdistelmä, mutta sen ek:n muodosta ei ole tietoa muuta tietoa kuin, että sulut eivät mahdollista 2020 Kakariston ajamista sellaisenaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tuo 40 km:n erikoiskoe olisi luultavasti tuo Kakaristo-Arvaja -yhdistelmä, mutta sen ek:n muodosta ei ole tietoa muuta tietoa kuin, että sulut eivät mahdollista 2020 Kakariston ajamista sellaisenaan.

Kakaristoon ei tulla tutussa mallissa pitkälti sen takia että Ouninpohjantie kunnostettiin viime vuonna ja sitä ei mielellään muutamaan vuoteen anneta rallikäyttöön.
Kakaristo - Arvaja oli kyllä tämä pätkä, mutta Arvajanreitintietä ei ole suljettavien valtionteiden joukossa , joten vaikuttaisi siltä että Kakariston startti on aivan ysitien vierestä, josta painetaan Kakaristoon ja jatketaan tuttuja polkuja pitkin Kattilajärvelle..eli myös tämä Hassin hyppyri jäisi kait pois.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Kakaristoon ei tulla tutussa mallissa pitkälti sen takia että Ouninpohjantie kunnostettiin viime vuonna ja sitä ei mielellään muutamaan vuoteen anneta rallikäyttöön.

Kakaristo - Arvaja oli kyllä tämä pätkä, mutta Arvajanreitintietä ei ole suljettavien valtionteiden joukossa , joten vaikuttaisi siltä että Kakariston startti on aivan ysitien vierestä, josta painetaan Kakaristoon ja jatketaan tuttuja polkuja pitkin Kattilajärvelle..eli myös tämä Hassin hyppyri jäisi kait pois.

Niin joo, siellähän oli juurikin tuo kunnostusasia taustalla. Se viimevuotinenkin reitti lähti Rapsulantieltä, eli ei sinne Ouninpohjantielle ollut tarvettakaan mennä. Olisi kuvitellut, että tänäkin vuonna lähtö olisi siellä, mutta mikäli noita sulkutietoja tulkittiin oikein, niin suljettava osuus alkaisi vasta Rapsulantien jälkeen, eli sitä ei voitaisi silloin käyttää.

Yksi mahdollisuushan on, että Liisanmutkasta jatketaan pohjoiseen ja sieltä sitten 2020-Arvajaa päinvastaiseen suuntaan, jolloin maali olisi Kilpijärventiellä. Sehän lienee yksityistie?

Eli siis jotenkin näin: Kakaristo-Arvaja [MapFab.com]

Tuosta tulisi reilu 30 km, ja tuossa on se Rapsulantien osuus mukana. Tuollain se myös sopisi noihin sulkuihin (pl. ehkä se Rapsulantie). Mutta jos noin 40 km pätkää on huhuttu, niin tiedä sitten, mistä ne puuttuvat kilometrit tuohon kaivaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Niin joo, siellähän oli juurikin tuo kunnostusasia taustalla. Se viimevuotinenkin reitti lähti Rapsulantieltä, eli ei sinne Ouninpohjantielle ollut tarvettakaan mennä.

Sorry, tarkoitin Okskulmantietä. Eli juurikin sitä tietä mistä Rapsulantieltä tullaan että päästään Kakaristoon.

Yksi mahdollisuushan on, että Liisanmutkasta jatketaan pohjoiseen ja sieltä sitten 2020-Arvajaa päinvastaiseen suuntaan, jolloin maali olisi Kilpijärventiellä. Sehän lienee yksityistie?

Eli siis jotenkin näin: Kakaristo-Arvaja [MapFab.com]

Noinpäin se voi tietysti mennä ja Kilpijärventie on yksityistie. Se vajaat 40 km olisi tullut siitä, että olisi Pitkäjärventieltä lähdetty kohti neljäntien risteystä ja sieltä Kilpijärventielle ja maali olisi ollut takaisin Alhojärvellä.
Mutta Arvajanreitintie on valtiontie, joten vaikuttaisi että tämä skenaario ei ole tällä hetkellä reittitiimillä tapetilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös