Mainos

Ralliketju

  • 1 864 767
  • 15 013

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Good midday, people of rallying! (tiedätte kyllä kenen äänellä tämä pitää lukea)

On tää ollut kyllä pirun hieno kilpailu, ei kahta sanaa. Keli on ollut kuin morsian, kostea ja kaunis. Toivottavasti vielä joskus näemme WRC-kalenterissa talvikisana Artic Rallyn Rollossa ja Jyväskylän läheisyydessä perinteiset suurajot.

Ralliradio on myös aina 6/5.

Onhan noita ollut useampikin, Fabrizia Pons ja Ilka Minor varmaan ne tunnetuimmat. Loeb ja Vatanen ajoivat vaimojensa kanssa jotain pikkukisoja. Naiskuljettajaa ei ole tainnut ylimmässä luokassa olla sitten Isolde Holderiedin.
Veeärseen maalipään haastattelija Molly Taylorilla on ainakin ollut rallitaustaa, ajoi Jyväskylässäkin "pari" vuotta sitten eli 2014 vai 2015 DS3 Citroenilla. Onhan noita pienemmissä luokissa toki nähty tässä viimeisen 20v aikana JWRC:n puolella (tai no nykyinen WRC3) ja Fiesta Trophy Cupissa 2008.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Loubet tarjoili vähän ylimääräistä sykettä. Rallin viimeisessä mutkassa penkkaan, mutta pääsi sieltä irti omin voimin. Olisi ollut tyylikästä keskeyttää mun ruutulippu näkyy silmissä.
 

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Kalle ajoi pohjat Power Stagelle. Olipahan tiukkaa taistelua.

Edit: Kalle johtaa sarjaa nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Hienoo Kalle!!! Paras "ei korealainen"...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Loubet tarjoili vähän ylimääräistä sykettä. Rallin viimeisessä mutkassa penkkaan, mutta pääsi sieltä irti omin voimin. Olisi ollut tyylikästä keskeyttää mun ruutulippu näkyy silmissä.
Solbergilla oli samat piruetit hetkeä aiemmin.

Pakko kyllä sanoa et siinä on melkeinpä vielä kovempi rattimies kuin Rovanperä. Ei ihan joka kuski aja ekassa kisassaan WRC-tykillä jälkiä selkään 7-kertaiselle ranskalaismestarille.

Rovanperä 39
Neuville 35
Ogier 32
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Solbergilla oli samat piruetit hetkeä aiemmin.

Pakko kyllä sanoa et siinä on melkeinpä vielä kovempi rattimies kuin Rovanperä. Ei ihan joka kuski aja ekassa kisassaan WRC-tykillä jälkiä selkään 7-kertaiselle ranskalaismestarille.

Rovanperä 39
Neuville 35
Ogier 32
*Hetkeä myöhemmin

Solberg toki pääsi ajamaan ilman paineita tutuissa maastoissa, tutummissa kuin lähes kaikilla muilla WRC kuskeille ja sarjan nopeimmalla autolla (ainakin tässä rallissa). Kova suoritus silti.
 

Sambody

Jäsen
Solbergilla oli samat piruetit hetkeä aiemmin.

Pakko kyllä sanoa et siinä on melkeinpä vielä kovempi rattimies kuin Rovanperä. Ei ihan joka kuski aja ekassa kisassaan WRC-tykillä jälkiä selkään 7-kertaiselle ranskalaismestarille.
Koko sen lopun, kun oli tv-kuvissa pelotti, koska penkat kutsuu. Tuli jotenkin kuvienkin perusteella niin tautisella riskillä ja kello tykkäsi. Harmi ettei ihan maalivaatteelle asti pysynyt pelit penkkojen välissä. Kyllä se tietenkin jostain kertoo, että sieltä löytyy tuollaista vauhtipotentiaalia. Silti hieman kaivattaisiin vielä näyttöjä vauhdista ja tasaisuudesta ennen kuin ruvetaan Rovanperää kovemmaksi rallilupaukseksi hehkuttamaan. Tämä kilpailu tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin oli epätyypillisen tasainen, kun vertasi näiden kakkoskorin kuskien(Katsuta, Loubet, Solberg) nopeuttaa suhteessa niihin kärkikuskeihin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tämä kilpailu tosiaan niin kuin aikaisemmin kirjoitin oli epätyypillisen tasainen, kun vertasi näiden kakkoskorin kuskien(Katsuta, Loubet, Solberg) nopeuttaa suhteessa niihin kärkikuskeihin.
Toki Katsuta, Solberg ja Rovanperä on articlaplandia ajaneet ennenkin joka vähän vääristää tätä tasaisuutta.

Mutta sitten taas voi kääntää tilanteen päälaelleen. Pitempään sarjaa kiertäneille kärkikuskeillekin on helpompi ajaa jotain Turinia/Panzerplattea kuin ensikertalaisille, kun sen ek:n on useempaan otteeseen ajanut monessa eri muodossa.

Mielenkiinnolla odotan Kroatiaa joka on seuraavana kalenterissa, pitäisi olla uutukainen kisa kaikille.

Solbergilla ainakin näyttöinä Baltian mestaruus x2, Latvian mestaruus x1 ja Euroopan mestaruussarjan junnusarjan voitto viimevuodelta.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Mitenköhän ensi kauden tallipaikat menevät? Ogier lopettanee, joten Latvalan tallissa on yksi huippupaikka auki. Kuka tilalle? Vaihtaisiko Neuville Latvalan talliin ensi kaudelle? Vai saisiko joku nuori lupaus näytönpaikan?

Korealaisilta vapautuisi näin mahdollisesti yksi huippupaikka ja kukas siihen istuisi? Lappi, Mikkelsen, Breen vai joku muu? Kai siihen joku varma suorittaja tarvitaan, jotta merkkipisteitä tulee riittävästi joka kilpailusta.

Fordilla/M-Sportilla taitaa laihat vuodet jatkua, joten ajaako Suninen taas osittaisen MM-sarjan, jos saa vielä paikan ensi kaudeksi.
Muut paikat sitten maksukuskeille.

Jos Jyväskylän ralli tänä kesänä ajetaan, niin olisikohan Lapilla näillä tämän viikonlopun näytöillä Jyväskylässä WRC-kalusto alla.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Nyt on kyllä klikkiotsikkojen aatelia taas Ilta-Sanomilla. Rovanperän rangaistus siis peräti 200 euron sakko (osa kypärähupusta oli ajopuvun ulkopuolella viimeisellä erikoiskokeella). Otsikon huutomerkistä olisi voinut kuvitella jotain suurempaakin rangaistusta.
 

Sambody

Jäsen
Mitenköhän ensi kauden tallipaikat menevät? Ogier lopettanee, joten Latvalan tallissa on yksi huippupaikka auki. Kuka tilalle? Vaihtaisiko Neuville Latvalan talliin ensi kaudelle? Vai saisiko joku nuori lupaus näytönpaikan?
Toyotan johto halunnee Katsutan maskotiksi mukaan. Siinä sitten riippuu paljon millaisella budjetilla vedetään ja kuinka tosissaan halutaan merkkimestaruutta että ajatetaanko Katsutaa ylimääräisenä toisessa tiimissä ja koitetaan ottaa kolmanteen ykköstiimin autoon Neuville/Lappi/Breen/Mikkelsen/Suninen tyylistä kokenutta tasonsa osoittanutta kuskia tuomaan merkkipisteitä.

Fordilla/M-Sportilla taitaa laihat vuodet jatkua, joten ajaako Suninen taas osittaisen MM-sarjan, jos saa vielä paikan ensi kaudeksi.
Muut paikat sitten maksukuskeille.
Jotain puhetta on ollut, että M-sport saisi vähän budjettiaan parempaan iskuun ensi kaudeksi ja täten halutaan tiimiin rattimiehiä eikä pelkästään maksumiehiä. Tarkoittaako tuo sitten yhtä vai kahta autoa ihan ajotaidoilla sen ansaitseville sitä on vaikea sanoa. No Neuvillea on vaikea nähdä siirtyvän Fordin puikkohin joten vaihtoehdot lienee Mikkelsen/Lappi/Suninen/Breen.

Niin ja ei ole tainnut Hyundailta edes tulla vielä vahvistusta, että tulevat viivalle ensi kaudella. Olisi kyllä harvinaisen perseestä mikäli Hyundai jättää leikin kesken tämän kauden jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitenköhän ensi kauden tallipaikat menevät? Ogier lopettanee, joten Latvalan tallissa on yksi huippupaikka auki. Kuka tilalle? Vaihtaisiko Neuville Latvalan talliin ensi kaudelle? Vai saisiko joku nuori lupaus näytönpaikan?

Ihan jännä nähdä kyllä miten tuo tuolileikki menee, ainakin tämän kisan näyttöjen perusteella Oliver Solbergia ei varmaan voi sulkea pois, jos ei nyt täyttä kalenteria WRC niin ainakin valittuja kisoja. Toyotalla olisi kyllä kaksi melko hyvää nuorta kuskia joten periaatessa tuohon tarvittaisiin vain hyvä kolmas lenkki tuomaan tallipisteitä. Voisiko kenties Ogier jatkaa uraansa niin että ajaa yksittäisi kisoja ja sitten joku Lappi tai Mikkelsen vetäisi sitten sorakisoissa hyvältä lähtöpaikalta pisteitä kotiin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mitenköhän ensi kauden tallipaikat menevät? Ogier lopettanee, joten Latvalan tallissa on yksi huippupaikka auki. Kuka tilalle? Vaihtaisiko Neuville Latvalan talliin ensi kaudelle? Vai saisiko joku nuori lupaus näytönpaikan?

Korealaisilta vapautuisi näin mahdollisesti yksi huippupaikka ja kukas siihen istuisi? Lappi, Mikkelsen, Breen vai joku muu? Kai siihen joku varma suorittaja tarvitaan, jotta merkkipisteitä tulee riittävästi joka kilpailusta.
Nyt kun Toyotan teamista on Mäkinen lähtenyt lätkimään niin Lappi voisi jopa palatakkin sinne. Hyundai varmaan pitää kynsinhampain kiinni Solbergista ja Breenistä. Greensmith varmaan leikkii rallikuskia isänsä öljyrahoilla ensi kaudellakin.

Mikkelsenin pisteet taisi vähän laskea, puheet siitä kuinka "dominoi WRC2-luokkaa" muuttui aivan totaalisesti kun Lappi tulikin näyttämään dominaattorille kuka se oikea isäntä on.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli muuten todella jännittävä tuo Poweri, jokainen ajoi ihan sen mitä autoissa lähti ja 5 kärki oli 1,8 sekunnin sisällä vaikka oli toistakymentä kilometriä pituutta erikoiskokeella.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Sopimus Ruotsista on ensi kaudesta, mutta tuo pitää paikkansa, että kilpailu vaaditaan siirtämään pohjoisemmaksi. Suomeen normioloissa tuskin kahta MM-rallia saadaan, mutta minun mielestä olisi mielenkiintoinen vaihtoehto, että ajettaisiin vuorotellen rallit Rovaniemellä ja Jyväskylässä. Eli joka toinen vuosi olisi talviralli ja joka toinen vuosi taas kesäralli. Joskus muinoin tämmöisestä olikin jonkin verran puhetta, mutta siitä on jo aikaa.
Ajatuksen tasolla mielenkiintoista tuo että vuorotellen kesäralli ja vuorotellen talviralli, mutta toisaalta en kyllä millään usko että kesällä ajettavasta "Sorateiden Grand Prixistä" ollaan luopumassa mistään hinnasta. Yleisesti ottaen tuota rallia taidetaan pitää maailman parhaana MM-rallina, se on monen kuskin suosikki ja lisäksi siellä on normioloissa ihan helvetisti yleisöä. Taitaa olla sellainen rahantekokone MM-sarjalle että vaatisi kyllä melkoisia ihmeitä että tuosta oltaisiin luopumassa.

Toki kyllähän tämä MM-sarjan versio Tunturallista antoi nyt melko kovat näytöt siitä että kyllä tuollakin osataan MM-ralli järjestää, joten mielenkiinnolla seuraan tulevaisuutta. Sinänsä vähän outoa jos FIA:n pitää hirttäytyä johonkin ajatukseen että ei voi ajaa kahdesti samassa maassa saman kauden aikana, kai se olisi tärkeää että saadaan kunnolliset olosuhteet ajaa talviralli.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Sinänsä vähän outoa jos FIA:n pitää hirttäytyä johonkin ajatukseen että ei voi ajaa kahdesti samassa maassa saman kauden aikana, kai se olisi tärkeää että saadaan kunnolliset olosuhteet ajaa talviralli.
FIA on toki ranskalainen puulaaki jonka pääkonttori on Ranskassa + puheenjohtajana fransmanni, joten kaikki on mahdollista...

Kumma juttu vaan jos 2010-luvullakin Monte Carlo ja Ranska mahtui "kummasti" saman vuoden kisakalenteriin viidesti... etenkin kun jälkimmäisessä sijainti oli lähestulkoon joka vuosi Ajacciossa (300km päässä Montesta joka vastaisi samaa jos Nesterallin lisäksi ajettaisiin talviralli Rantsilassa)

Jos asiaa jauhaisi kisaan liittyen niin ainakin Rovaniemen jatkolle löytyisi montakin hyvää syytä. Tässä muutama omasta mielestä:

- Tiet kesti yllättävän hyvin, kuljettajat ei tainneet valittaa juuri ollenkaan teiden kunnosta, ei edes niillä pätkillä jotka ajettiin kk aiemmin Articlaplandissa
- Lunta piisasi
- yleisöttömässä kisassa ei yleisöä näkynyt
- todella alhainen kisan keskeytysprosentti, yli 90% kisaajista ajoi maaliin
 

Hexa

Jäsen
FIA on toki ranskalainen puulaaki jonka pääkonttori on Ranskassa + puheenjohtajana fransmanni, joten kaikki on mahdollista...
Toisaalta Todtilla on kosketuspintaa Suomeen ja suomalaisiin ja on oppinut sekä päässyt sitä kautta tutustumaan ja ymmärtämään suomalaista rallikulttuuria sekä olosuhteita ja kulttuuria ylipäätäänkin paremmin kuin tavallinen FIA:n virkamies, joten henkilökohtaisesti hän voisi vaikka asettuakin puoltamaan urheilullisessa mielessä parasta ratkaisua. Ranskalaisethan ovat kuitenkin aina tunnetusti vetäneet päätöksissä melko härskistikin kotiinpäin, silloin kun on ollut kyse heidän eduistaan. Nyt FIA:n olisi kuitenkin aika luopua kaavoihin kangistuneista ajatusmalleista ja uudistaa hieman ajatusmaailmaansa vastaamaan myöskin rallin promoottorin toiveita. Kaikkien etu olisi, että kilpailtaisiin parhaimmilla teillä eri olosuhteissa sekä alustoilla.
 

Sambody

Jäsen
Täyty muuten taas palautella mieleen, että Kalle Rovanperä on 20-vuotias ja lähti tähän kilpailuun vähintään yhtenä isoimmista ennakkosuosikeista ja niin varmaan tekee myös Virossa ja Jyväskylässä mikäli nuo kilpailut päästään ajamaan. Tuo on minun rallin seuraamisaikana ainakin aivan ennen kuulumatonta.
 

Vatso

Jäsen
Toki Katsuta, Solberg ja Rovanperä on articlaplandia ajaneet ennenkin joka vähän vääristää tätä tasaisuutta.

Pitänee huomioida myös se, että myös Tänak on ajanut Tunturin aikaisemminkin WRC:llä, tosin siitä se kymmenisen vuotta on jo aikaa. Oliko tuosta sitten mitään apua, tuskinpa, kunhan nyt halusin muistuttaa ettei ole ensimmäistä kertaa näissä maisemissa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kuljettajat ainakin hehkutti rallia.
On kyllä mielenkiintosta nähdä onko kiittämättömyys maailman palkka. Rallin järjestäjät kun teki loistotyön siinä että saivat pikasesti rallin järjestettyä ja pelastivat näin FIA:n kun Ruotsin ralli peruttiin. Tuntuisi reilulta kiitokselta että Rovaniemelle vielä palattaisiin niin että yleisökin pääsisi ihastelemaan menoa.

Ei tossa rallissa ollut kuin yksi pikkuinen kauneusvirhe (kirjamellisesti). Puissa kun ois ollu enemmän lunta niin ois ollu kyllä ihan täyden 10 arvoista talvimaisemaa tarjolla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä mielenkiintosta nähdä onko kiittämättömyys maailman palkka. Rallin järjestäjät kun teki loistotyön siinä että saivat pikasesti rallin järjestettyä ja pelastivat näin FIA:n kun Ruotsin ralli peruttiin. Tuntuisi reilulta kiitokselta että Rovaniemelle vielä palattaisiin niin että yleisökin pääsisi ihastelemaan menoa.
Kieltämättä on mielenkiintoista nähdä mitä tulevaisuudessa tehdään. Käsittääkseni mm-sarjassa haluttaisiin yksi talviralli pitää. Rovaniemellä tuohon olisi ainakin olosuhteet aina kunnossa, sekä majoitustilaa löytyy rallikaravaanille. Ruotsin rallista ei oikein pitkään aikaan ole talvirallina voinut puhua (tämän vuoden lumitilannetta en tiedä mitä siellä olisi ollut) ja tämä on ongelma. Ralli pitäisi sada Ruotsissa siirrettyä pohjoisemmaksi, mutta onko se mahdollista. Muualta Euroopassa ei juuri talviralleja taida löytyä, jos nyt ei Venäjälle sitten lähdetä. Luulisi että Rovaniemen osakkeet on nousussa, varsinkin kun järjestelytkin osuivat nappiin. Kahta rallia FIA ei samaan maahan oikein haluaisi, mutta minkäs teet, kun sekä Jyväskylä että Rovaniemi ovat molemmat aivan priimaa. Eiköhän tuota voisi kiertää ajamalla Rovaniemeä vaikka nimellä "Arctic Lapland Rally" ja vaikka Santa Claus perään vielä.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Muualta Euroopassa ei juuri talviralleja taida löytyä, jos nyt ei Venäjälle sitten lähdetä.
Norjassahan ne ajo ihan WRC skaboja vuonna 2007 ja 2009. Ja tossa kuun youtubeen laitoin hakusanaksi winter rally niin näyttäs että ainakin Romaniassa ja Virossa on talviralleja useana vuotena ajettu. Tietenkin jos lajin suosiota koitettas saada kasvamaan Pohjois-Amerikassa niin Kanadassa ja USA:ssa ois alueita missä on talvella lunta ja myös talvi ralleja järjestetty.

Kyllähän tota on hoettu että kahta rallia ei samaan maahan haluttas. Mutta kyseessä on kuitenkin TV-laji ja jos halutaan pommin varmasti talviralli jossa on upeata maisemaa taustalla niin ei noita vaihtoehtoja kovin montaa ole. Mutta niinkuin tossa linkkaamassani uutisessa oli mainittu niin Latvalahan väläytti että Lapin ralli ajettas Ruotsin rallin jälkeisenä viikonloppuna, eli (logistiikka) kustannukset ei nousis ihan hirveästi. Eli jos tuolta nyt joku kisa ois tippumassa veke niin voihan se olla että Lappin ralli on sitten paikkajana harkintajoukossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös