Ralliketju

  • 1 702 975
  • 13 507
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ford on ilmeisesti saamassa rahoituksen kuntoon ja ovat palkkaamassa nuoremman Solbergin toiseksi kuljettajaksi. Erittäin hieno homma. Voittajat tässä paikka-arvonnassa ovat ehdottomasti Latvala ja Solberg. Ogier suurin häviäjä. Mikko otti varman päälle ihan fiksusti, mutta saa nähdä onko haastamiseen. Tuskin ja menee vähän tappion puolelle tallivalinta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MSport ei vielä ole vahvistanut Ford jatkoa ja voi olla ettei vahvistakkaan. Eli jatkavat yksityistallina. Petteri taas siinä tapauksessa ostaa itselleen jakkaran kakkosautosta. Ilman tehtaan tukea ei MSportilla ole varaa maksaa Petterille palkkaa, hyvä jos on varaa maksaa edes JM:lle.
 

Sambody

Jäsen
Eli siis mikä tämä kuvio on? Ford jatkamassa muttei M-Sportin kanssa vaan, jonkun muun ja tehdasfordin puikkoihin Petter ja yksityistiimin M-Sportin vessoja ohjastaisivat sitten Latvala ja Tänäk? Vai sitten, että M-Sport saanut rahoituksen kuntoon ja jatkavat Fordin kanssa kuljettajinaan Latvala ja Solberg?

Itse sain tuosta Autosportin uutisesta käsityksen, että M-Sport edelleen jatkaisi Fordien ajattamista mm-sarjassa ja nyt testien mennessä odotetusti keskusteltaisiin viikonloppuna Solbergin tallipaikasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli siis mikä tämä kuvio on?

Ei taida tietää oikein kukaan vielä, ja tilanne muuttui vaan epäselvemmäksi kun tämä rallin mediaoikeuden omistanut pulju keikahti ja sen omistaja pistettiin rautoihin. Tallit haluaa jonkinlaista varmuutta tilanteeseen ennen kuin ilmoittautuvat sarjaan ja voi olla että FIA joutuu edelleenkin venyttämään tuota ilmoittautumisaikaa.

Tuo Fordin/M-Sportin tilannehan on sikäli hankala että käytännössä molemmat tarvitsevat toisiaan ja kumpikaan ei haluaisi antaa periksi. M-Sport tarvitsee Fordia kumppanikseen koska yksityistiiminä täysin ilman tehtaan tukea ei MM-sarjassa pitkälle pötkitä, mutta myös Ford tarvitsee M-Sportia koska muutakaan hyvää kumppania ei oikein tällä hetkellä ole. Suurin tietotaito WRC-Fiestasta on M-Sportilla ja mitään sellaista tiimiä joka pystyisi lyhyellä varoitusajalla hyppäämään Fordin kumppaniksi kehittämään ja ajattamaan Fiestoja ei oikein ole. Ford haluaisi lisää päätäntävaltaa M-Sportilla mutta Malcolm Wilson ei haluaisi antaa Fordille liikaa valtaa omassa tiimissään koska sekin tuo hänelle omia hankaluuksia. Esim. tuo Abu Dhabi -diili meni puihin sen takia kun Ford haluaa tehdä vain kolmevuotisia sopimuksia, koska se etenee ralliprojektissaan aina kolme vuotta kerrallaan, mutta Abu Dhabi olisi halunnut kerralla viisivuotisen diilin. Hankala tilanne siis mutta toivottavasti saavan jonkin järkevän ratkaisun aikaiseksi.

Joku arpaili sellaista toisella forumilla että tuossa Petterin Ford-diilissä saattaisi olla kysymys samanlaisesta systeemistä kuin mitä parilla aikaisemmallakin kaudella on nähty. Eli Petter itse kerää ainakin osan rahoituksesta ja maksaa siis ajamisestaan M-Sportille, ja syy miksi hän suostuu tähän vaikka on sanonut ettei enää halua ajaa omalla rahoituksella on se että Fordilta hän saisi maksukuljettajanakin alleen samanlaisen kaluston ja kohtelun kuin Latvala, mitä yksityiskuljettaja ei taas tule ikinä saamaan Citroenilta ainakaan niin kauan kuin Loeb ajaa siellä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Malcolmihan olisi hieman tyhmä jos maksaisi Petterille ajamisesta koska Petterillä on hirveä hinku ajamaan ja takanaan sponsseja jotka ovat tähänkin saakka olleet valmiit maksamaan hänen ajamisensa. On nimittäin niin rahan ahne tuo Wilsson Sr ettei varmasti jätä tuota lypsylehmää käyttämättä jos siihen vain tulee mahdollisuus. Ja Petteri taas saa puhuttua rahat koska Malcolmi antaa takuun siitä että auto on samanlainen kun JM:lla... Eli voi ajaa "taas" voitosta...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joku arpaili sellaista toisella forumilla että tuossa Petterin Ford-diilissä saattaisi olla kysymys samanlaisesta systeemistä kuin mitä parilla aikaisemmallakin kaudella on nähty. Eli Petter itse kerää ainakin osan rahoituksesta ja maksaa siis ajamisestaan M-Sportille, ja syy miksi hän suostuu tähän vaikka on sanonut ettei enää halua ajaa omalla rahoituksella on se että Fordilta hän saisi maksukuljettajanakin alleen samanlaisen kaluston ja kohtelun kuin Latvala, mitä yksityiskuljettaja ei taas tule ikinä saamaan Citroenilta ainakaan niin kauan kuin Loeb ajaa siellä.

Eiköhän Solberg kuitenkin yritä päästä M-Sportin leipiin mahdollisten rahakkaiden tukijoidensa avulla(varsinkin kun Abu Dhabi jää pois Fordin tukijoista), ei M-Sportkaan myy sateelliittitiimeilleen tai yksityiskuskeille ihan yhtä suorituskykyisiä vehkeitä kuin millä tallikuskit itse ajavat, Fordilla tuo järjestely vain on huomattavasti hienovaraisempi kuin Citroenilla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tänään sitten Ford julkaisi kaksivuotisen sopimuksen M-Sportin kanssa. Ja Latvalan pari on todellakin Petter Solberg. Hieno oli kuulla varmistus asiaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Todella tärkeää, että Ford jatkaa edelleen MM-sarjassa, vaikkakin sopimusneuvottelut Abu Dhabin kanssa ovat ilmeisesti kaatuneet, koska teamin virallinen nimi ensi kaudella on Ford World Rally Team ja auto sen mukaisessa värityksessä.

Jari-Matti astuu tämän sopimuksen myötä ykköskuljettajan saappaisiin, joten mielenkiintoa tulee lisää sitä kautta. Mikko taas vastaavasti kakkokuskin paikalle, joten pojat vaihtoivat paikkansa.

Petterin jatkaminen on myös tärkeä asia lajin kannalta, koska oikeasti kovaa ajavia kuljettajia ei koskaan ole liikaa. Petter pystyy kuitenkin parempaan, kuin esim. veljensä sekä moni muu, joka on mukana kuvioissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hieno juttu tuo Fordin jatko, ja hieno juttu myös se että toiseen autoon tulee ihan oikea rattimies eikä mitään Al Qassimeja jne. hyvin maksavia harrastelijoita. Vaikka Petterin menestyksen vuosista alkaa olla jo aikaa niin kyllä hän edelleen osaava kuljettaja on ja myös todella mahtava persoona joka on hyvä mainosmies rallille.

Tarkoittaakohan tuo tallin virallinen nimi nyt sitä että Ford sai tahtonsa läpi ja näinollen enemmän valtaa M-Sportilla? Ainakin se M-Sport on nyt tosiaan pudonnut pois tuosta tallin virallisesta nimestä. Eipähän tuolla tosin suurta merkitystä ole, pääasia että Fordin tehdas on edelleen mukana ettei ihan yksityistiiminä tarvitse edetä. Mutta toivottavasti Fordin tehdas on lisännyt panostustaan siten että talli pystyisi tosissaan haastamaan Citroenin.

Saas nyt nähdä minkälaisen ohjelman Ott Tänak saa ajaa. Kaverillahan on pitkä sopimus M-Sportin kanssa ja huhuttiin että saisi tulevalla kaudella alleen WRC-Fiestan. Mutta nyt kun Petter tuli talliin niin tietääkö tämä sitten sitä että Tänak jatkaa edelleen S2000-kalustolla ja ajaa vain maksimissaan pari kisaa WRC-autolla?
 

Sambody

Jäsen
Ainakin se M-Sport on nyt tosiaan pudonnut pois tuosta tallin virallisesta nimestä

Eihän tuossa nimessä käsittääkseni ole mitään M-Sportia ollutkaan. Viime kaudellahan tuon virallinen nimi oli Ford Abu Dhabi World Rally Team, josta ensi vuodelle vain puonnut pois nuo Qassimin masseja kuvastavat sanat Abu Dhabi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eihän tuossa nimessä käsittääkseni ole mitään M-Sportia ollutkaan.

My bad, se M-Sport olikin Stobartin nimessä mukana.

--------

Sen verran uusia ralliuutisia että Citroen on nyt virallisesti ilmoittanut sen minkä kuljettaja itse kertoi jo jonkin aikaa sitten, eli Nasser Al Attiyah ajaa tehdastallin Citroenilla kaksitoista rallia. Avauskisa Monte Carlo jää väliin koska mies osallistuu skeet-ammunnan Qatarin olympiakarsintoihin mutta Ruotsin rallista eteenpäin hän on mukana. Ei mikään huono juttu koska kyllä tämä Al Attiyah ihan rattimieheltä vaikuttaa, ainakin on ihan toista luokkaa kuin tämä toinen samalta suunnalta tuleva mies joka on Abu Dhabin rahoilla jo vuosikauden räpeltänyt huippuautolla.

Myös Martin Prokop/B] on ilmoittanut ajavansa WRC-Fordilla kaikki euroopan kisat eli yhteensä kymmenen rallia. Hänellä on ihan oma tiimi Czech Ford National Team minkä nimissä hän ajaa.

Ott Tänakista Malcolm Wilson oli sanonut sen verran että haluavat seurata hänen kehitystään ensi kauden aikana ja ilmeisesti Tänak pääsee ainakin muutaman rallin ajamaan WRC-Fiestalla.

Eli aika hyvin nämä S2000-huippunimet näyttää nyt saavan WRC-autoja alleen mutta näyttää pahasti siltä että se S2000:n paras jää edelleen nuolemaan näppejään. Juho Hännisen tulevista kuvioista ei ole ainakaan vielä tainnut mitään kuulua. No, jos se Volkkari-paikka sitten tulisi sieltä...

Myös tämä heikompi Solberg eli Henning jatkaa Fordilla entiseen malliin, eli kalusto ja huolto tulee M-Sportilta mutta rahoitus miehen omilta sponsoreilta.

Jevgeni Novikov neuvottelee kuulemma vielä sekä Fordin että Citroenin kanssa kalustosta ja hänenkin kohdallaan kyse siis sellaisesta että auto ja huolto vuokrataa jostakin mutta rahoitus tulee omilta sponsseilta.

Ken Block jatkaa edelleen omalla Monster-tiimillään entiseen malliin. Ohjelman laajuudesta ei ole vielä tietoa mutta ainakin Block on vahvistanut tulevansa tänä vuonna Jyväskylään koska se sattuu nyt eri viikonlopulle X-Gamesin kanssa.

Viisikymppinen Francois Delecour ajaa Monte Carlossa ilmeisesti ihan tuossa Fordin/M-Sportin tehdastiimissä mutta romanialaisrahoituksella. Muita ralleja hänellä ei ole suunnitteilla.

Muita mahdollisia WRC-miehiä on ainakin umpipaska Daniel Oliveira joka jatkanee edelleen yksityis-Minillä, ja huhuja on ollut siitäkin että nuori britti Harry Hunt yrittäisi saada WRC-auton alleen. Viime kaudella enemmän ajaneista ainakin Federico Villagra on ilmeisesti lopettelemassa WRC-touhuja ja Denis Kuipersin ja Peter Van Merksteijnin jatkosta ei ole mitään tietoa vaan eiköhän molemmat ole edelleen mukana. Al Qassmini WRC-ura ilmeisesti loppui ainakin toistaiseksi tuohon Abu Dhabin ja Fordin sopimuksen kaatumiseen, ja näyttää myös siltä että Matthew Wilsonkaan ei löydä rahoitusta MM-sarjan ajamiseen ja ajanee IRC-sarjassa.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Juho Hännisen kohdalla kuvioihin tuli vahvistus, kun Skoda ilmoitti miehen jatkavan tsekkiteamissä myös ensi kaudella. Jan Kopencky jatkaa Hännisen tallikaverina.

Valitettavaa sinänsä, että sarjana jatkuu kansainvälinen IRC-sarja, jossa team on ollut mukana jo monta vuotta. Näin Hännisen kohdalla painopiste ei ole vieläkään MM-sarjassa vaan ns. kakkossarjassa.

No, rahoituspuoli lienee kuitenkin sen verran hyvä, että Juho nähdään ainakin Jyväskylässä elokuun alussa. Tosin S2000-autolla ei voi taistella yleiskilpailun voitosta. Olisikin mielenkiintoista nähdä Juhon vauhtia WRC-autolla kotimaan MM-rallissa, joten pitää toivoa tällaisen rahoituskuvion olevan mahdollista.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No, rahoituspuoli lienee kuitenkin sen verran hyvä, että Juho nähdään ainakin Jyväskylässä elokuun alussa. Tosin S2000-autolla ei voi taistella yleiskilpailun voitosta. Olisikin mielenkiintoista nähdä Juhon vauhtia WRC-autolla kotimaan MM-rallissa, joten pitää toivoa tällaisen rahoituskuvion olevan mahdollista.

Eikö siis Juho kierrä S2000 MM-sarjaa ollenkaan, vaan vain tuota IRC-sarjaa? Kiersihän hän tälläkin kaudella kummatkin sarjat. Tämä jatkaminen Skodalla kyllä viittaisi siihen, että kaudeksi 2013 tavoite on Volkwagenin tehdastiimissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Al Qassimi WRC-ura ilmeisesti loppui ainakin toistaiseksi tuohon Abu Dhabin ja Fordin sopimuksen kaatumiseen, ja näyttää myös siltä että Matthew Wilsonkaan ei löydä rahoitusta MM-sarjan ajamiseen ja ajanee IRC-sarjassa.

Tätä on jo odotettukin, pikku-Wilson ei vain ole kehittynyt niin paljoa että jatkuva vaikipaikka WRC:n puikoissa olisi mitenkään oikeutettu. Ihan ensimmäisiä WRC-kisoja ajaessaan kaverissa oli kyllä lupauksen aineksia, mutta muutama paha kaato taisi sitten pelottaa kaveria liikaa. Kassi-alman kaltaisia isolla rahalla mukana olevia höntsäilijöitä ei tule ikävä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikö siis Juho kierrä S2000 MM-sarjaa ollenkaan, vaan vain tuota IRC-sarjaa? Kiersihän hän tälläkin kaudella kummatkin sarjat.
Paljon mahdollista, että kiertää. Tosin virallinen vahvistus asialle puuttuu edelleen.

Tämä jatkaminen Skodalla kyllä viittaisi siihen, että kaudeksi 2013 tavoite on Volkwagenin tehdastiimissä.

Mistäs tällaiseen päätelmään tulit?


***

Kun kerran Petterin Ford-sopimus on julki, niin materiaaliakin testeistä on nähtävissä. Tässä yksi pätkä

Ja tässä vielä kevennykseksi yksi kuva ralliautoilun tosifanista. Itse autohan, jolla nämä hollantilaispojat ajelevat, niin kyllä todella kaunis. Harmi vaan, että kuskit ovat mitä ovat. Menee näin hieno ajopeli vähän hukkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja tässä vielä kevennykseksi yksi kuva ralliautoilun tosifanista. Itse autohan, jolla nämä hollantilaispojat ajelevat, niin kyllä todella kaunis. Harmi vaan, että kuskit ovat mitä ovat. Menee näin hieno ajopeli vähän hukkaan.

Hieno kuva... Onneksi tuossa perheessä pojasta on polvi vähän parantunut ja Dennis ei ole ihan niin kädetön kuin isänsä. Eihän nuo Dennis Kuipersinkaan suoritukset mitään häikäiseviä olleet mutta tuossa kauden lopussa ajoi noissa parissa asfalttikisassa varsin mallikkaasti. Isä-Rene voisi kyllä harrastella jossain muussa luokassa ja rahoittaa mieluummin jonkun osaavan kuljettajan tuon Fiestan rattiin.


EDIT: F1Forumilla näköjään joku huhuilee että Jari Ketomaa ajaisi ensi kaudella ainakin 6 rallia WRC-Fiestalla. Hieno homma jos toteutuu, MM-sarjaan pitäisi saada välillä uusiakin suomalaisia mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Muuten hyvä, mutta Ketomaa alkaa olla ikänsä puolesta sellainen tapaus että tehdaspaikoille nouseminen alkaa olemaan kohta aika vaikeaa ellei ihan jotain maagisia suorituksia synny parina seuraavana vuotena. Itse pistäisin rahani Pajusen Mikkoon tai Lindroosin Joonakseen jos seuraavaa kansainvälistä tähteä suomesta rallikartalle pitäisi veikata. Joonas tosin sahasi vähän omaa oksaansa joka olisi saattanut hänet rallipuun huipulle nostaa kaatamalla sekä 2010 että 2011 Suurajoissa autonsa suht näyttävästi.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Ketomaan kuuden rallin paketti kai oli selvä jo aiemmin kaudella? Harmi ettei hyvä ajo suoritus laina autolla yksittäisessä kisassa enää riitä edes pieneen kausi ohjelmaan, vaan taustajoukot on oltava jo lähes junnusta asti maailmanluokkaa. Pajunen ja Lindrooskin alkaa olla jo sen ikäisiä että näytöt jyväskylästä pitäisi olla annettuna ja suuntana ulkomaiden rallit ja niissä vauhdin näyttö ala Östberg&Tänäk. Tietysti Pajunen on jo kiertänyt Brittejä mutta etuvedolla. Toivotaan manageri asiat kuntoon ja kunnon nelikot alle ensi kesäksi, ettei tarvitse ihan Hallian ja Roviksen poikiin asti odottaa seuraavia kansainvälisiä nuoria rallihuippuja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Citroen hankki nuoren belgialaiskuskin - MTV3.fi - Urheilu - Ralli - Uutiset

Naurattaa vieläkin että MTV3:n teksti-tv:ssä otsikko taitaa vieläkin olla "Citroen hankki ranskalaiskuskin". Noh, ehkä tuo kaveri äidinkielenään puhuu ranskaa jos on Walloniasta kotoisin. Tietysti tällä haluttiin herättää pelkoja siitä että Loebin lopettaessa Hirvonen ei perikään häneltä ykköskuskin paikkaa, vaan siihen tungetaan Citroenin imagoon paremmin sopiva keskieurooppalainen kuski.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuo on jopa mahdollista että Neuville kuuluu Citroenin tulevaisuudensuunnitelmiin tiiviimmin kuin Hirvonen, mutta tietysti tulevat kaudet näyttää paljon miten erittäin lupaava mutta vielä suht' kokematon Neuville kehittyy ja toisaalta tuoko tallinvaihto Mikon otteisiin uutta potkua. Hyvä joka tapauksessa että WRC-laitteiden rattiin saadaan vaihteeksi näitä oikeasti lupaaviakin kavereita kaiken maailman Van Merksteijnien ja Al Quassimien sijasta.

Sellainenkin juttu muuten että Prodrive Mini ei vieläkään ole ilmoittautunut MM-sarjaan ja ilmoittautuminen on jo umpeutunut... Eli käyköhän tässä sittenkin niin kuin pelättiin että tallin rahat ei riitä täyden sarjan ajamiseen ja sen takia eivät ole ilmoittautuneet MM-sarjaan. Talli kuitenkin ilmeisesti vielä yrittää neuvotella BMW:n kanssa josko sieltä tulisi vähän lisää rahoitusta ja myös FIA:n kanssa neuvotellaan siitä että pystyisikö talli ilmoittautumaan mukaan vielä deadlinen jälkeenkin.

On kyllä todella harmillinen juttu jos homma jää rahoituksen puutteesta kiinni koska tuo Countryman vaikutti oikeasti lupaavalta autolta ja kunnon rahoituksella tuolla olisi voinut jo ensi kaudella ajaa voitoista ainakin joissakin kisoissa, olihan Sordo lähellä voittoa jo avauskaudella.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika mielenkiintoinen huhu tuota Minin tilannetta koskien on se että Mads Östberg saattaa Adaptan rahoilla pelastaa Minin kauden ja samalla syrjäyttää Kris Meeken. Mini ilmeisesti ajaa varmasti kaikki Euroopan kisat mutta jos Sordo saa kerättyä Espanjasta rahoitusta ja Östberg tuo omat sponsorinsa mukana niin silloin Prodrive saisi mahdollisesti ajettua ihan täyden sarjan. Vaikka MM-sarjaan ilmoittautuminen meni jo umpeen niin Prodrive-Minillä olisi mahdollisuus päästä vielä mukaan FIA:n erikoisluvalla.

On kyllä ihmeellistä touhua BMW:ltä että ensin tuollainen projekti käynnistetään ja sitten erittäin lupaavan ensikauden jälkeen supistetaan tukea niin paljon että koko projektin tulevaisuus on vaarassa. Toivottavasti saisivat kerättyä sen verran rahaa että pystyisivät ajamaan täyden ja täysipainoisen kauden, ja myös kehittämään autoa koska potentiaalia tuossa autossa tosiaankin on. Jospa tuo hyvä kausi herättäisi sponsorit/emotehtaan että tulevaisuudessa rahoitus olisi paremmassa kuosissa.

Meeken kannaltahan tuo on todella sääli koska ei hän huonosti ajanut tällä kaudella. Mutta kyllä minä sanoisin että Minin kannalta Östberg olisi Meekeä parempi vaihtoehto muutenkin kuin taloudellisesti, norski ajoi nimittäin erittäin hyvän kauden Stobartin Fordilla ja ilman älytöntä epäonnea mm. rengasrikkojen kanssa Östberg olisi pystynyt haastamaan maanmiehensä P. Solbergin sarjan viidennestä sijasta ihan tosissaan.

S2000-luokasta vielä sen verran että sinne on lähdössä ihan uusi automerkki mukaan. Malesialainen Proton-talli lähtee mukaan ainakin seitsemään ralliin uudella Satria Neo -autollaan. Ykköskuljettajana ajaa P-G Andersson ja toisessa autossa vuorottelevat Alister McRae ja Giandomenico Basso.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
On kyllä ihmeellistä touhua BMW:ltä että ensin tuollainen projekti käynnistetään ja sitten erittäin lupaavan ensikauden jälkeen supistetaan tukea niin paljon että koko projektin tulevaisuus on vaarassa. Toivottavasti saisivat kerättyä sen verran rahaa että pystyisivät ajamaan täyden ja täysipainoisen kauden, ja myös kehittämään autoa koska potentiaalia tuossa autossa tosiaankin on. Jospa tuo hyvä kausi herättäisi sponsorit/emotehtaan että tulevaisuudessa rahoitus olisi paremmassa kuosissa.

Meeken kannaltahan tuo on todella sääli koska ei hän huonosti ajanut tällä kaudella. Mutta kyllä minä sanoisin että Minin kannalta Östberg olisi Meekeä parempi vaihtoehto muutenkin kuin taloudellisesti, norski ajoi nimittäin erittäin hyvän kauden Stobartin Fordilla ja ilman älytöntä epäonnea mm. rengasrikkojen kanssa Östberg olisi pystynyt haastamaan maanmiehensä P. Solbergin sarjan viidennestä sijasta ihan tosissaan.

Loppupelissä Mini on vain kuitenkin Bemarille tuollainen kiva "sivubrändi" ja tuo BMW:n oma DTM-projekti syö merkin suurimman huomion, kilpaileehan se siellä pahimpia kilpailijoitaan Mersua ja Audia vastaan.

Ja tuosta kommentista älyttömästä epäonnesta rengasrikkojen kanssa, suurimmaksi osaksi rengasrikot eivät ole pelkkää epäonnea, vaan seurausta huomattavalla riskillä ajamisesta ja mahdollisesti siitä että nuoteja tehtäessä ei ole tutkittu niitä leikkauspaikkoja tarpeeksi tarkasti
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja tuosta kommentista älyttömästä epäonnesta rengasrikkojen kanssa, suurimmaksi osaksi rengasrikot eivät ole pelkkää epäonnea, vaan seurausta huomattavalla riskillä ajamisesta ja mahdollisesti siitä että nuoteja tehtäessä ei ole tutkittu niitä leikkauspaikkoja tarpeeksi tarkasti

Tuo on kyllä ihan totta. Mutta muistan että Östbergillä oli kauden aikaa pari kertaa myös todella huono tuuri noissa ja taisipa jollain power-stagellakin heti lähdöstä tyhjentyä rengas vaikka ei edes ehtinyt osua mihinkään.

Colin Clark muuten näköjään kirjoitellut Minin tilanteesta seuraavaa Twitteriinsä:
"News from Prodrive not good. Things look very bad, offered a reduced prog by FIA, but couldn't commit. Monte looks dire, maybe only one car!"

Eli kyllähän tuo todella huolestuttavalta näyttää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatketaan Minin tilanteen päivittämistä:
Tilanne on nyt se että Kris Meekelle on annettu kenkää ja talli tulee ajamaan kymmenen rallia ensi kaudella siten että toisessa autossa on Sordo ja toisessa joku joka maksaa hyvin. Montessa toista Miniä ajaa viime kaudella Ranskassa hyvin yksityis-Minillä ajanut Pierre Campana ja Ruotsin rallissa Sordon tallikaverina olisi rallipiireissä suht' tuntematon ja kokematon ratakuski Richard Göransson jonka ilmoitettiin jo aikaisemmin ajavan Ruotsin rallissa WRC-autolla.

Suurimman osan kaudesta Mini/Prodrive siis on mukana mutta tuossa tilanteessa on varmaan turha puhua mistään auton ja tallin kehittämisestä ja homma voi mennä aikamoiseksi selviytymistaisteluksi. Vituttaa kyllä tällainen koska muutenkin heikossa jamassa kituva sarja olisi tarvinnut uusia autoja/kuskeja kärkitaisteluun ja Ministä olisi voinut olla oikeasti Fordin ja Citroenin haastajaksi. Ja vituttaa toki myös Meeken puolesta koska ei hän tällaista olisi kyllä ansainnut että tallipaikka menee alta ihan kauden alla. Mutta niin se vaan tässäkin menee että money talks...

EDIT: Korjataan nyt vielä sen verran että Meeke ei olekaan varsinaisesti saanut kenkää vaan jatkaa edelleen tallin palveluksessa. Hän vaan todennäköisesti ei pääse ajamaan kuin maksimissaan muutaman kisan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Paska homma tosiaan kun Mini ei saa edes yhtä autoa ajamaan koko sarjaa. Toki nuo kolme Euroopan ulkopuolella ajettavaa kisaa maksavat kokonaispotissa enemmän, kuin niiden prosenttuaalinen osuus on. Matkat kun ovat niin pitkiä, varsinkin Uusi Seelanti on kaukana.

Pitää vaan toivoa, että yksittäiset vetomiehet löytäisivät mahdollisimman paljon rahoittajia taakseen, ja sitä kautta saataisiin laajuutta lähtöluetteloihin. Jyväskylässä on totuttu siihen, että n. 30 WRC-autoa löytyy aina lähtöviivalta. Nyt on jotenkin sellainen fiilis, että useassa kisassa tuosta lukemasta jäädään paljonkin.

Malesialainen Proton-talli on taas pienoinen piristysruiske S2000-luokkaan. Auton kilpailukyvystä en nyt osaa sanoa mitään tarkkaa, mutta käsittääkseni suomalaisjätkät ovat vähän karsastaneet kyseistä merkkiä, ja tehneet kauppoja ja muita sopimuksia mielummin Fordin tai Skodan superien kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös