Tuo valmistajien MM-sarja näyttää kyllä ensi kauden osalta murheelliselta. Mukaan ilmoittautunut kokonaiset kolme tallia (Citroen, Ford, Palmeirinhas) joista tuo viimeisin vieläpä yhden auton Mini-tiimi jonka ainoa kuljettaja on melkeinpä turistiksi laskettava Paulo Nobre. Yli nelikymppinen kaveri joka on ajellut PWRC:ssä Mitsulla ilman sen kummempaa menestystä, ja nyt sitten ajelee WRC-Minillä ilmeisesti täyden kauden. Helppoja tallipisteitä pitäisi ainakin olla tulossa kun vaan ajelee maaliin...
Eikä varmaan kyllä tuossa sarjan kärjessäkään mitään hirveätä taistelua tulla näkemään. Citroen on ihan erilaisilla pelimerkeillä liikenteessä kuin rahapulasta kärsivä Ford, ja tämän hetken paras rallikuljettaja Loeb ja todella varma ja kohtuullisen nopea Hirvonen kyllä aika todennäköisesti hoitavat tuon mestaruuden Citikalle ilman mitään ongelmia.
Surkeaan jamaan on kyllä ralli mennyt, ja taitaa olla vaan koko ajan syvemmälle menossa. Nythän oli huhuja liikenteessä siitäkin että Citroen olisi mukana enää pari vuotta ja kun Loebin ja Hirvosen sopimukset päättyvät niin myös talli siirtyisi aavikkorallien puolelle. Tosin on mahdollista että PSA-konserni jatkaa tuonkin jälkeen MM-ralleissa mutta Peugeotin nimellä. Mutta välttämättä siis VW:nkään mukaan tulo ei tarkoita sitä että mukana olisi enemmän talleja vaan pahimmillaan MM-sarja on sittenkin parin tallin taistelukenttä.
Ja kyllä tuosta Minin tilanteestakin FIA:n pitäisi kyllä jonkinlaisia johtopäätöksiä tehdä että rallissa ei ole kaikki kohdallaan, kun ensimmäisellä kaudellaan erittäin lupaavasti uudella autolla esiintynyt tiimi ei onnistu palkintosijoista huolimatta herättämään sponsoreissa minkäänlaista mielenkiintoa. Ja jos BMW:n kaltainen emotehdas katsoo että se ei saa rallista riittävästi hyötyä että haluaisi varmistaa tallin tulevaisuuden niin sekin on merkki siitä että jotain pitäisi tehdä. Tuo alkuperäinen S2000-sääntö olisi ollut todennäköisesti piristysruiske rallille mutta sitten FIA päätti lähteä tanssimaan Citroenin pillin mukaan ja muutti autosääntöä Citikan mieleiseksi, ja tuloksena on tämä että ralli on edelleen liian kallista varsinkin kun lajin kiinnostavuus rahoittajien parissa on romahtanut ja koko lajin mediatilanne on aivan sekaisin mediaoikeuksia hallinneen yhtiön kumahdettua nurin.
Mutta nyt taitaa olla taas jo liian myöhäistä rypistellä kun VW:kin kehittää täyttä häkää autoa näille säännöille. Katsellaan sitten uudestaan kun on taas muutama vuosi kituutettu näillä säännöillä parin hassun tallin voimin...
EDIT: Laitetaan tähän vielä yhteenvetoa kuljettajista jotka tulevat varmuudella ajamaan ensi kaudella useamman rallin WRC-kalustolla.
Sebastien Loeb Citroen Total WRT (kaikki rallit)
Mikko Hirvonen Citroen Total WRT (kaikki rallit)
Nasser Al Attiyah Citroen Total WRT (12 rallia)
Thierry Neuville Citroen Racing Technologies (9 rallia)
Jari-Matti Latvala Ford WRT (kaikki rallit)
Petter Solberg Ford WRT (kaikki rallit)
Dani Sordo Prodrive Mini (10 rallia)
Paulo Nobre Palmeirinha Rally Mini (kaikki rallit)
Martin Prokop Czech Ford National Team (10 rallia)
Ott Tänak Ford (ei vielä tiedossa ohjelman laajuutta eikä sitä kenen nimissä ajaa)
Ken Block Monster WRT Ford (ei tietoa ohjelmasta vielä)
Henning Solberg Ford (ohjelma ja tiimin nimi ei vielä tiedossa)
Noiden lisäksi jokseenkin varmoja tapauksia ovat Mads Östberg (Adapta Ford), Daniel Oliveira (Brazil WRT Mini), Dennis Kuipers (FERM Powertools Ford) ja Evgeny Novikov (?) mutta näiden kohdalta ei olla vielä ilmoitettu mitään varmaa. Ja ilmeisesti Kris Meekellekin pitäisi jokunen ralli irrota Minillä mutta se riippunee siitä saako Mini ja Meeke raavittua jostain vähän rahaa.
Varmuudella ainakin yhden kisan ajavat Pierre Campana (Mini), Richard Göransson (Mini) ja Francois Delecour (Ford) mutta tällaisia keikkakuskejahan tullaan varmaan näkemään paljon koska täyteen kauteen tai edes muutamaan kisaan näyttää aika harvan rahoitus riittävän.
Lisäksi sitten on esim. Ogierin tilanne sikäli auki että hänelle on varmistettu täysi sarja S2000-Skodalla mutta on mahdollista jos VW saa uuden Polon valmiiksi ja hyvään vauhtiin jo kauden aikana, niin Ogier pääsee ajamaan jonkun kisan myös tuolla WRC-Pololla.