Mainos

Ralliketju

  • 1 846 421
  • 14 888

Sambody

Jäsen
tai tiedä sitten minkälaista sopimusta sitä on tehty.. voihan se olla että palkassa on pari miljoonaa enemmän annettu jos suostuu selkeään kakkoskuskin asemaan..

En tiedä miljoonista, mutta varsin selkeästi tuo näkyy olevan kirjattu sopimuksiin. Timo Jouhki näköjään maikkarin uutisessa sanoo sen suoraan:

Hirvonen voi ajaa kisojen voitosta aivan normaalisti, mutta loppukaudesta tilanne on samanlainen kuin mitä nyt Fordilla oli, sillä erolla, että Fordilla Hirvonen oli itse ykköskuljettajana, Jouhki vertaa.

Myös Ogierin manageri Kim Vatanen kertoilee mtv3:n uutisessa Loebin uudesta sopimuksesta:
Meillä oli selkeästi sopimuksessa, että molemmat kuljettajat ovat samassa asemassa, ja että molemmilla on oikeus ajaa niin kovaa kuin pystyy ja voittaa ralleja. Kun tämä muuttui, ei meidän sopimustamme enää noudatettu, Vatanen kertoi MTV3:lle.

Loebin tekemä uusi sopimus on selkeästi ristiriidassa meidän jo olemassa olevan sopimuksemme kanssa.

Lisäksi rivien välistä samaa on luottevissa myös Olivier Quesnelin puheista:
Mikon vauhti ja varmuus tulevat olemaan suuri apu taistelussamme kahdeksannesta valmistajien maailman mestaruudesta

Vielä jollekkin epäselvää mikä on Hirvosen rooli Citroënilla?
 

Jonzze

Jäsen
Suosikkijoukkue
PEPO, SaiPa
Uusimmassa Veikkaajassa oli toimitukselta kirjoitus: "Mikko Hirvonen on menossa Citroënille ja tietää varmasti joutuvansa alistumaan uraansa jatkavan Sebastien Loebin apupojaksi. Loeb vaati ja sai maininnan ykköskuskin asemasta uuteen sopimukseensa."

Jos tuo pitää paikkaansa, niin suomalaisittain voi olla odotettavissa tylsiä ralleja. Toivotaan nyt, että Latvala päihittäisi Ogierin, niin ei tarvitsisi suomalaisten koko kautta avitella ranskalaisia kilpaa.

edit. Siinähän tuota asiaa käytiinkin läpi jo edellisessä viestissä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Eiköhän Hirvosen sopimuksessa ole ajatuksena tutustua autoon ja talliin vuosi pari ja sitten ajaa mestaruudesta kun Loeb siirtyy syrjään. Onhan Mikko kuitenkin kuutisen vuotta Loebiä nuorempi. Citroenkin ajattelee varmasti jo hiljalleen tulavaisuuttaan ilman Loebiä.
Toki sen mestaruuden ajaminen tulee olemaan vaikeampaa kun mukana on kilpailukykyistä Miniä ja Volkkaria mutta en usko että nopeita kuskeja tulee samaan tahtiin kuin mahdollisesti autoja tulevina vuosina.
Jos Mikolla on tasavertainen auto muiden kanssa Loebin lopettaessa uskon vahvasti mestaruuden olevan saavutettavissa. Kokemus on kuitenkin tässä lajissa valttia, tulee tuntea maat ja mannut missä ajetaan sen nopeuden lisäksi.


_
 

Sambody

Jäsen
Toki sen mestaruuden ajaminen tulee olemaan vaikeampaa kun mukana on kilpailukykyistä Miniä ja Volkkaria mutta en usko että nopeita kuskeja tulee samaan tahtiin kuin mahdollisesti autoja tulevina vuosina.

Valitettavasti näkisin, että niitä nopeita ja kilpailukykyisiä kuskeja puskee ylöspäin enemmän kuin hyviä autoja on tarjolla. Niin sanottujen neljän kovan eli Loebin, Hirvosen, Ogierin ja Latvalan takana kuitenkin löytyy vielä Petter Solbergia, Dani Sordoa, Juho Hännistä, Ott Tänakiä, Andreas Mikkelseniä ja Mads Östbergiä. Sordo sarjan parhaita asfaltti kuskeja, Solberg parempi kuin viime aikojen tulokset antavat ymmärtää, Hänninen todennäköisesti tappelisi hyvällä kalustolla podium sijoista soralla, Tänak, Mikkelsen ja Östberg ovat tilanteessa jossa Latvala oli vielä pari vuotta sitten eli tarvitsevat vain kokemusta ja varmuutta matkalla aivan huippukuskeiksi. Kuten sanoit uusilla kuskeilla on vaikeaa juurikin siksi, että tässä lajissa niin paljon tekee se, että on kokemusta reitistä enemmän kuin sen nuotituksen verran.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
YLE kertoo, että Ogier meneekin Volkkarille!

Mielenkiintoinen käänne. Kuka on Fordin toinen kuski, Ott Tänak? MTV3 sivuillaan arvuuttelee, että Volkkari tarjosi enemmän rahaa kuin Ford, jolla on maikkarin mukaan taloudellisia ongelmia. Lisäksi mukana Ogieria houkuttelemassa on ollut Carlos Sainz, joka vetää Volkkarin ralliprojektia.
 
Viimeksi muokattu:

Jonzze

Jäsen
Suosikkijoukkue
PEPO, SaiPa
YLE kertoo, että Ogier meneekin Volkkarille!

Mielenkiintoinen käänne. Kuka on Fordin toinen kuski, Ott Tänak?

Aika yllättävä käänne. Ensi vuonna ei sitten Ogieria nähdäkään. Mielenkiintoista etenkin siksi, jos Latvala yllättäen olisikin 1.kuski ensi kaudella. Toivon todella, että näitä kilpailukykyisiä talleja tulisi lisää, joten peukut täältä pystyyn Volkswagenille!
 

TJ MACKEY

Jäsen
Mielenkiintoista etenkin siksi, jos Latvala yllättäen olisikin 1.kuski ensi kaudella.
Niin, tai onko Ford ollenkaan mukana ensi vuoden sarjassa? Voi joutua Latvala vielä aika tukalaan paikkaan. Jotenkin aika pahalta signaalilta Fordin suunnalta tuo Ogierin loikka Volkkarille tuntuu. Mies kuitenkin teki sopimuksen tulokastallin kanssa ja viettää välivuoden ensi kaudella.
 

Sambody

Jäsen
Jotenkin aika pahalta signaalilta Fordin suunnalta tuo Ogierin loikka Volkkarille tuntuu. Mies kuitenkin teki sopimuksen tulokastallin kanssa ja viettää välivuoden ensi kaudella.

Ja tallin kanssa, jonka piti olla Latvalan työnantaja ensi kauden jälkeen. Kyllähän on päässyt surkeaan jamaan rallin MM-sarja, kun ei M-Sport/Ford pakettikaan meinaa saada rahaa kasaan sarjaa varten. Mitä tuo sitten viestittää jonkun Prodriven/Minin mahdollisuuksista kerätä sponsorirahaa, jos ei selvästi voittajapotentiaalin autokaan loistavalla kuskilla vedä sponsoreita puoleensa. No liian hyvältähän tuo tilanne vielä hetki sitten näyttikin, kun oli vahvasti Fordia ja Citikkaa mukana ja taustalta omia autojaan tuomassa Mini ja Volkkari.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näyttää jopa siltä että Hirvonen saattoi olla näillä kuskimarkkinoilla se suurin voittaja ja Latvala jäädä nuolemaan näppejä. Jos Ford ei jatka niin taitaa olla lähinnä Mini ainut vaihtoehto Latvalalle, mutta silloinkin tarvitaan sitä rahaa ja sponsoreita jotta voisi ajaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taas alkaa näyttää siltä että FIA teki ison virheen siinä kun lähti tanssimaan Citroenin pillin mukaan ja siirtyi MM-sarjassa S2000-kaluston sijaan näihin nykyisiin WRC-autoihin. Ei nämä uudet WRC:t taida olla juuri sen halvempia kuin ne entisetkään ja kun Citroen on (tulossa olevan VW:n lisäksi) ainoa talli joka oikeasti panostaa tuohon touhuun isoja summia rahaa niin koko sarja uhkaa jälleen kerran kuivua kokoon. S2000-autoja olisi ollut monella merkillä jo valmiina ja jos nämä uudet WRC-autot olisi tehty vain hyvin pienin muutoksin noista S2000-autoista niin ehkä niitä kustannuksia olisi saatu ihan oikeasti pienemmiksi ja enemmän merkkejä mukaan.

Kyllähän tämä alkaa pahasti vaikuttaa siltä että Fordilla ollaan liikkeellä aika lailla säästöbudjetilla, jos ollaan liikkeellä yleensä ollenkaan. Sarjan kannalta on erittäin huono juttu että yksi parhaista kuskeista ajelee ilmeisesti ensi kaudella vaan testejä ja jos kisoja ajaa niin sitten S2000-autolla. Ja jos Mini ja Ford joutuu lähtemään kauteen pienellä budjetilla, ja Hirvonen on otettu Citikalle Loebin ovimatoksi niin melkein voi jo tässä vaiheessa onnitella Loebia (taas yhdestä) mestaruudesta.

IRC-sarjahan tästä tilanteesta hyvin todennäköisesti hyötyy kun WRC-tallipaikat alkaa olla enemmän ja enemmän kiven alla ja erittäin kalliita, niin varmaan entistäkin laadukkaampia kuljettajia siirtyy tuonne IRC:n puolelle. Harmi vaan että FIA taisi estää uusien S2000-autojen luokittelun joten uutta kalustoa ei siihenkään sarjaan enää ilmeisesti ole tulossa.

Ja tallin kanssa, jonka piti olla Latvalan työnantaja ensi kauden jälkeen.

Voi se olla edelleen huolimatta Ogierin sopimuksesta. VW:ltä kerrottiin jossain vaiheessa että suunnittelevat ajattavansa kolmea autoa joista kahteen hommataan kokeneet kuljettajat ja kolmanteen sitten joku nuori lupaus.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika perseestähän tämä touhu kyllä alkaa olemana. Pitäisi talleilla olla jokin hyvä vaihtoehto jos ajattaisivat vaikka 3-4 autoa eikä vaikka kahta niikuin nyt. kuluja pitäisi saada alaspäin ja kannattavammaksi ajattaa useampaa autoa. Fordin touhu kyllä alkaa näyttämään siltä että ensikauteen ei paljoa kyllä satsata jos ovat edes mukana. Loebiä voi jo kyllä melkein onnitella mestaruudesta ellei keskeytä useampaa kisaa jostain syystä ja Hirvonen pysty ottamaan näistä voittoja. Toki Sordo voi olla yllättävän kova haastaja jos mini saa autoaan viellä kehitettyä nykyisestä, mutta ei siinä siltäkään kovaa kamppailua taida mestaruudesta tulla.

Loeb on kyllä kova kuljettaja, mutta jotenkin vain ei osaa itse ainakaan arvostaa noita mestaruuksia niin paljoa kun vaikka kankkusen tai mäkisen vastaavia. En tiedä tosin kultaako sitten aika muistoja, mutta jotenkin vain semmoiset muistikuvat että jo kymmenisen vuotta sitten oli kärkikymmenikössä todella tunkua ja kärkisijoista, kun nyt on se muutama kuski joka voi taistella voitosta ja yksi sitten nappaa yleensä nekin.. Toki mitään ottamatta loebin saavutuksista pois, tottakai on lajin paras tai parhaimpia ainakin mestaruuksien ansiosta..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toki Sordo voi olla yllättävän kova haastaja jos mini saa autoaan viellä kehitettyä nykyisestä, mutta ei siinä siltäkään kovaa kamppailua taida mestaruudesta tulla.

Sordon vauhti soraralleissa, ja varsinkaan lumella, ei riitä mitenkään mestaruustaisteluun vaikka hyvä kuljettaja onkin. Asfalttiralleissa pystynee edelleen taistelemaan voitoista mutta siihen en jaksa uskoa että Sordo mestaruudesta ajaisi. Ja sekäänhän ei ole vielä edes varmaa ajaako Mini täyttä sarjaa vaan he pallottelevat sen välillä että testataanko enemmän ja ajetaan rajoitettu sarja, vai jätetäänkö testejä väliin ja ajetaan täysi sarja. Budjetti siis tiukalla sielläkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Loeb on kyllä kova kuljettaja, mutta jotenkin vain ei osaa itse ainakaan arvostaa noita mestaruuksia niin paljoa kun vaikka kankkusen tai mäkisen vastaavia. En tiedä tosin kultaako sitten aika muistoja, mutta jotenkin vain semmoiset muistikuvat että jo kymmenisen vuotta sitten oli kärkikymmenikössä todella tunkua ja kärkisijoista, kun nyt on se muutama kuski joka voi taistella voitosta ja yksi sitten nappaa yleensä nekin.. Toki mitään ottamatta loebin saavutuksista pois, tottakai on lajin paras tai parhaimpia ainakin mestaruuksien ansiosta..

90-luvun alun jälkeen ja 2000-luvun alussa MM-tasolla oli todella mukavasti kilpailijoita joilla oli mahdollisuus voittaa MM-osakilpailuja, mikä teki sarjasta mielenkiintoisemman, 80-luvun puolivälin jälkeenhän MM-sarja oli muutaman vuoden melkeinpä Lancia-cup, Peugeotin vetäydyttyä ja Toyota hioessa Celicaansa kilpailukykyiseksi useamman vuoden.

Loeb on kyllä todella nopea kuski, mutta sinälläänhän hänen saavutustensa vertaaminen esimerkiksi Kankkuseen on todella vaikeaa. Loeb on ajanut koko uransa yhdessä tiimissä joka on rakennettukin hänen menestyksensä varmistamiseksi, kun Kankkunen voitti mestaruutensa kolmelle eri valmistajalle ja ajoi useimmiten ihan rehellistä kisaa myös omia tallikavereitaan vastaan MM-tittelistä, mikä ei Loebille ole käynyt. Sinällään Tommi oli samanlaisessa tilanteessa kuin Loeb, Mitsu oli rankennettu vahvasti hänen ympärilleen eikä tallissa ollut koskaan toista vahvaa kuljettajaa Tommin rinnalla. Tosin, kuten sanottiin, Tommin aikana MM-osakisojen voitoista ajoi useampia tiimejä ja kuskeja joka taas teki hommasta haasteellisemman.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sordon vauhti soraralleissa, ja varsinkaan lumella, ei riitä mitenkään mestaruustaisteluun vaikka hyvä kuljettaja onkin. Asfalttiralleissa pystynee edelleen taistelemaan voitoista mutta siihen en jaksa uskoa että Sordo mestaruudesta ajaisi. Ja sekäänhän ei ole vielä edes varmaa ajaako Mini täyttä sarjaa vaan he pallottelevat sen välillä että testataanko enemmän ja ajetaan rajoitettu sarja, vai jätetäänkö testejä väliin ja ajetaan täysi sarja. Budjetti siis tiukalla sielläkin.

Kyllähän tuossa kauden jälkinmäisellä puolikkaalla sordo oli sorallakin hyvässä vauhdissa. Tosin tuo kyllä rajoittaa kampailun heti jos kaikkia ralleja ei ajeta. Ikävältähän tuo rallin tilanne kyllä alkaa näyttää, tason odotti nousevan näiden uusien autojen myötä, mutta näyttää siltä että autoja on yhä vain vähemmän ja ne vähäisetkin paikat menee sitten näille kenellä on rahaa eniten. Ikävä on Gigi Galleja, atkinsoja ja muita jotka ei ehkä ihan kärkikuskeja ollut, mutta välillä yllättävänkin kovia paloja purtavaksi ja persoonana semmoisia nimiä joita kaipaa takaisin. Nyt vaan menee niin että on se abaut 4 kuskia jotka ajaa kärkiautoilla joille maksetaan hommasta ja sitten pari rattimiestä jotka yrittää haalia sponsoreita ja yrittää haalia rahaa jotta voisi edes pari rallia ajaa ja sitten tuleekin jo täysin maksukuskeja jotka ovat lähinnä rahan ansiota mukana. Pistejärjestelmäkin pitäisi muuttaa paras kolmesta järjestelmään eikä lisätä pisteille pääsevien kuskien määrää.. paras kuudesta systeemikin olisi melkein nykyisellään lian iso purtava..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuossa kauden jälkinmäisellä puolikkaalla sordo oli sorallakin hyvässä vauhdissa.

Ei Mini edes ajanut tällä kaudella kuin kolme sorarallia (Sardinia, Jyväskylä, Wales) + sitten se Espanjan ensimmäinen päivä, ja ei Sordo missään noista ollut ihan kärjen vauhdissa vaan EK-ajat oli suurimmaksi osaksi siellä jossain 5-10 välillä. Ja noissa soraralleissa Meeken vauhti oli melkeinpä parempaa kuin Sordon vaikka Meekelle tulikin noita ulosajoja melkein joka rallissa. Noissa asfalttikisoissa Sordo ja Mini menivät kyllä sitten tosi kovaa, ja jos pystyvät vielä vähän kehittämään tuota autoa niin Sordo pystyy ihan varmasti ajamaan voitoista asfalttikisoissa. Mutta soralla sekä Minin auto että Sordo on kauempana kärjestä kuin asfaltilla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Oli kyllä mielenkiintoinen uutinen tämä! Abu Dhabin vetäytyessä ei ymmärrettävästi enää ollut varaa kahteen huippukuljettajaan, joten Ogier lähti Volkkarille. Toivottavasti Ford ja Mini saavat rahoituksensa kuntoon, tai ensi kaudella palkintosijoista taistelevat tasan Mikko, Loeb ja Östberg.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
VM:n mitauksissa Jyskälässä Ministä näytti puutuuvan hieman huippunopeutta, noin 10km/h muihin kärkiautoihin verrattuna. Mielestäni varsin hyvä suoritus kuitenkin kun kyseessä oli eka soraralli. Jos vain rahaa on kehtystyöhön niin potentiaalia autosta löytyy. Rantanen oli asiakas autolla Lankamaalla tosi hyvässä vauhdissa vaikka tehoa ei ollut samanvertaa kun tehtaan Mineissä.

Jostain luin että Latvala ajaa jokatapauksessa Fordilla koska hänellä on soppari MSportin kanssa, eikä siihen vaikuta Fordin tehtaan päätös. Ilmeisesti ajavat sitten yksityis-tallina. Jokatapauksessa MSport etsii sellaista kaveria kakkos-autoon joka tuo rahaa tullessaan. En tiedä millaiset rahat Tänakilla on takanaan mutta jos jotain voi päätellä siitä että hän ajaa Latvalan kanssa Ranskassa assu-rallin tänä viikonloppuna niin siinä voi olla Fordin/MSportin ensi vuoden kuljettaja kaksikko...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ralliuutisia ja -huhuja ulkomaalaisilta rallisivuilta ja F1-forumin ralliketjusta kopioituna:

Ogierin Volkkari-sopparin arvo on kuulemma 10 miljuunaa kolmesta vuodesta, Wilson oli tarjonnut Ogierille 700 tuhatta euroa kaudesta joten aika iso erohan noissa summissa on, ja kertonee osaltaan siitä että tuo M-Sportin/Fordin touhu on aika epävarmalla pohjalla. Sen lisäksi Ogier oli halunnut itselleen selvän ykköskuskin paikan mutta Wilson ei olisi halunnut suostua tähän Latvalan takia. Ogier ajaa siis ensi kaudella kaikki MM-rallit VW:n tiimin ajattamilla Skoda Fabia S2000-autoilla ja mahdollisesti kauden lopussa jonkun rallin uudella WRC-Pololla jos vaan talli katsoo auton olevan riittävän valmis ja nopea.

Kuten sanottua niin Fordin homma on edelleen hyvin epävarmalla pohjalla. Sopimusta M-Sportin kanssa ei ole edelleenkään kun sarjaan ilmoittautumiseen on enää pari viikkoa aikaa. Latvalalla on soppari M-Sportin kanssa joten hänen tulevaisuutensakin on nyt vähän auki. Joka tapauksessa Fordin tiimin budjetti tullee supistumaan ja se ei kyllä hyvää tiedä koska talli on ollut jo nyt Citroenia jäljessä.

Toiseen (ja mahdollisesti kolmanteen) Fordin autoon saattaa tulla joku sellainen joka tuo mukanaan rahaa. Ott Tänak on ollut vahvimmin huhuissa koska hänellä on jo olemassaoleva sopimus M-Sportin kanssa, mutta myös Solbergin veljekset on kuulemma lähestyneet Fordia. Petterin mahdollisuuksiin en jaksa uskoa koska jos herra hinnoitteli itsensä ulos Volkkarilta niin miten hän sitten suostuisi siihen että Fordilta saa vaan taskurahoja tai pahimmillaan pitää itse viedä rahaa talliin? Henningillähän on mm. Expert takanaan joten hänen mahdollisuutensa lienee paremmat. Varmaa on vain se että Francois Delecour ajaa Monte Carlo rallin yhdellä Fordilla. Hienoa että kun kuskeista on muutenkin ylitarjontaa niin yksi WRC-auto menee viisikymppiselle herralle... Ei siinä, hyvinhän Delecour ajoi tänäkin vuonna Montessa, taisi olla viides ja ajaa yhdet pohjatkin.

Juho Hännisen kohdalla vaikuttaa siltä että mahdollisuudet päästä VW:n tehdaskuskiksi on ihan hyvät. Kris Nissen VW:ltä sanoi että Hänninen on kokeneena ja "tiimin omana miehenä" yksi hyvä vaihtoehto Ogierin tallikaveriksi, ja nyt Juho oli päässyt testaamaankin WRC-Poloa. Tulijoita tuonne Volkkarille lienee paljon koska parin tallin tilanne on niin epävarma, joten ei tiedä yhtään mitä Volkkari tekee. Kolmanteen autoon kuitenkin lienee tulossa joku nuori saksalainen, esim. Sepp Wiegand.

Viimeisimpien huhujen mukaan Mini joutuu supistamaan ensi kauden ohjelmaansa koska rahaa ei vaan ole eikä uusia sponsoreita ole saatu. Tiimi olisi ajamassa siis vain 7-8 rallia ensi kaudella. Jotain kertoo siitä kuinka vaikea ralliin on saada nykyisin rahoitusta kun erittäin lupaavia suorituksia esittänyt talli ei saa millään tukijoita, tai sitten Minillä/Prodrivella tehdään tuossa asiassa erittäin huonoa työtä.

Ei tämä rallin MM-sarjan tulevaisuus siis edelleenkään näytä valoisalta koska näyttää siltä että ensi kaudella vain yksi automerkki panostaa touhuun tosissaan ja vaikka kaudella 2013 mukaan onkin tulossa toinen niin edelleenkään sarja ei juuri kehity vaan polkee samalla tavalla paikallaan ja mestaruudesta pystyy taistelemaan vain se 2 kuljettajaa kuten nyt jo monta vuotta peräkkäin. Tämän uuden WRC-säännön piti pelastaa MM-sarja mutta näyttää siltä että FIA mokasi taas ja siinä missä MM-sarja jatkaa kuihtumistaan niin IRC voi koko ajan paremmin kun ilman tallipaikkaa jääneitä kovan luokan kuljettajia siirtyy sinne.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ymmärrän täysin Ogierin valinnan, koska kyseessä on niin kunnianhimoinen jätkä. Haluaa olla se, joka on valokeilassa ja josta talli tunnetaan.

Fordilla kun on lisäksi ensi kauden kuviot vieläkin hieman auki, tai sitten Wilson vaan panttaa tietoa, niin vaihto "välikauteen" oli ymmärrettävää. Jari-Matti on Malcomille kuin oma poika, eikä häntä siirretä kakkoskuskin rooliin ennen kuin mestaruustaistossa tilanne sen vaatii.

Ajamaan Ogier pääsee varmasti ja paljonkin. Aiemmin jo joku kirjoitti ettei kilometrejä kertyisi paljotta, mutta väittäisin että Ogier ajaa ensi kaudella enemmän kuin kukaan muu. Toki ne huippuvauhtiset kilometrit toisia vastaan jäävät varsin pienelle määrälle.

Yleisellä tasolla pitää tosiaan toivoa, että nämä sponsorineuvottelut onnistuvat joka tallissa. Rahaa tarvitaan, mikäli halutaan saada sarjasta tasainen ja mielenkiintoinen. Citroen on nyt niin kova luu, että kenelläkään ei ole varaa antaa tasoitusta euronkaan vertaa, mikäli haluavat ranskalaistallin haastaa tosissaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ajamaan Ogier pääsee varmasti ja paljonkin. Aiemmin jo joku kirjoitti ettei kilometrejä kertyisi paljotta, mutta väittäisin että Ogier ajaa ensi kaudella enemmän kuin kukaan muu. Toki ne huippuvauhtiset kilometrit toisia vastaan jäävät varsin pienelle määrälle.

Varmasti tulee ainakin kilometrejä. Käsittääkseni VW:n testiohjelma on aika mittava ja siihen vielä päälle täysi MM-sarja Skodalla. Tuleekin olemaan muuten mielenkiintoista nähdä minkälaiseen vauhtii Ogier pystyy tuolla S2000-Skodalla. Viime kaudellahan Hänninen ja Tänak pystyivät noilla S2000-autoilla pistämään ihan tosissaan kampoihin näille kädettömien kuskaamille WRC-autoille ja pitivät muita kilpailijoita omassa luokassaan melkein pilkkanaan. Noista ainakin Hänninen saattaa jatkaa vielä MM-sarjan kiertämistä Skodalla joten on mielenkiintoista nähdä Ogierin vauhti suhteessa Hänniseen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kukaan seurannut viikonloppuna ajettavaa Monza Rallya? Vähän nihkeästi on tuloksia saatavilla.

Siellä on aika mielenkiintoinen osallistujalista kun mm. MotoGP:n puolelta on Valentino Rossi, hänen tallistaan Brivion veljekset sekä Rossin isä Graziano (ajaa muuten Corvetella) ja kaveri Alessio "Uccio" Salucci. Lisäksi Andrea Dovizioso on mukana. WRC:stä Loeb ja Sordo. Ei tuo Rossin ajo mitenkään huonolta näytä. Tuossa starttilistaa, aika herkullisia autovalintoja GT-luokassa (tähän niitä peukkuhymiöitä). Olisi aika hieno piristysruiske muihinkin sarjoihin jos tuollaisia pelejä olisi viivalla. Ainakin äänimaailma on mm. Porscheissa kohdallaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Noista ainakin Hänninen saattaa jatkaa vielä MM-sarjan kiertämistä Skodalla joten on mielenkiintoista nähdä Ogierin vauhti suhteessa Hänniseen.
Kyllä, hyvinkin mahdollinen skenaario. En oikein usko, että Hännisen perseen alta löytyy ensi kaudella Citroen, Ford tai Mini. Silloin se tarkoittaisi nimenomaan että Hänninen jatkaa Skodan puikoissa.

Hienoa olisi vielä, jos Juho saisi työnnettyä itsensä VW:n tiimiin mukaan, ja pääsisi tehdastalliin toiseksi kuskiksi. Näissä hommissa on kuitenkin monta mutkaa matkassa, ja muitakin vaihtoehtoja Ogierin kakkosmieheksi löytyy. Saksalaistalli toimii ensi kaudesta alkaen isolla budjetilla ja silloin myös kuljettajavalinnat harkitaan tarkkaan, sanoisinko jopa että sillä kuuluisalla saksalaisella tarkkuudella.

Juho on nyt 30-vuotias ammattilainen, joten ikä ei ole vielä este siirtymiselle VW:lle. Punkaharjulainen pystyy vielä vuosia ajamaan aivan maailman huipulla, mikäli hänelle sellainen kalusto annetaan. Se on kuitenkin sanottava, että ihan huippuvauhdin näyttämiseen Hännisellä ei ole oikein ollut mahdollisuuksia. Mitsun WRC:llä Juho on viimeksi ajanut isoja poikia vastaan, mutta siitä on jo aikaa ja kalustokin oli heikko.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Fordin tilanteesta on nyt uutta tietoa, tehdas voi jatkaa yhteistyötään MSportin kanssa, mutta haluaa enemmän valtaa tallin tekemisiin. Tästä seurauksena on sitten myös Abu Dhabin vetäytyminen, sillä öljysheikit olisivat halunneet tehdä 5 vuoden sponsorisopparin, mutta Ford olisi suostunut vain kolmeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jännä juttu että tästä autouudistuksesta odotettiin rallin pelastajaa mutta nyt kun ensimmäinen vuosi on takana niin näyttää että MM-sarja voi vaan entistäkin huonommin. Ford ja M-Sport eivät ole edelleenkään tehnyt sopimusta ja FIA siirsikin MM-sarjaan ilmoittautumisen takarajaa Fordin takia eteenpäin 19. päivään joulukuuta. Siihen mennessä pitäisi jonkinlainen päätös tulla ja jos Ford ei jatka niin M-Sport ajattaa muutamaa Fiestaa omalla rahoituksella, mikä tarkoittanee sitä että Latvalan kanssa ajaa sellaisia miehiä mitkä maksavat hyvin. Esimakua tästä saadaan jo Montessa kun viisikymppinen Francois Delecour ajaa romanialaisrahoituksella M-Sportin Fordia.

Ja jos ei tuo Ford-tilanteen epäselvyys vielä riitä niin nyt koko rallin MM-sarjan kaupallisia oikeuksia hallitseva firma oli keikahtanut kumoon ja firman omistaja pidätetty jostain taloussotkuista epäiltynä. Eli sielläkin on homma nyt ihan levällään ja varmaan sopimuksia menee uusiksi.

Ei tämä sarjan tilanne siis oikein valoisalta näytä, mutta toivottavasti saavat jotain järkeä touhuihin ja Volkkarin myötä vähän lisäkipinää sarjaan.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Ei tuo Rossin ajo mitenkään huonolta näytä. Tuossa starttilistaa, aika herkullisia autovalintoja GT-luokassa (tähän niitä peukkuhymiöitä). Olisi aika hieno piristysruiske muihinkin sarjoihin jos tuollaisia pelejä olisi viivalla. Ainakin äänimaailma on mm. Porscheissa kohdallaan.
Olis aika jäätävää kertoa lähikylän kuppilassa lähtevänsä Jyskälään ajamaan - Porschella.

Huikeat äänet tosiaan, ei ehkä hiekkateiden sankarin auto tuo Porsche GT3. Pikkuisen alusta vaikuttaa liian matalalta Ouninpohjan hyppyreihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös