Mainos

Ralliketju

  • 1 839 904
  • 14 835

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varsinkin jos Monte Carlo rallin kaltaista liveseurantaa saisi mukaan, ihmettelen ettei tuota enemmänkin vaikka maikkarilla ole pystytty toteuttamana, että vaikka ihan jokainen erikoiskoe näkyisi livenä. Nykytekniikalla kun taitaa muutenkin joka autossa olla kamera niin ei luulisi olevan vaikea toteuttaa lähetystä.

Tuo on ollut tekniikka kysymys. Eli auton päällä pitää olla helikopteri joka ottaa vastaan autosta tulevan signaalin. Esim. Suomessa tuo on välillä hankalaa puista tulevan katveen vuoksi. Tahtoo signaali katkeilla joten lähetys pätkii. Muuten samaa mieltä tuosta. Esim. Skotlannin IRC kisa oli loistavaa seurattavaa Eurosportilla. Lähdossa ja maalissa kiinteät kamerat, Incaria monesta autosta ja ilmakuvaa. Jännitys säilyi komeasti koko lähetyksen. Toisaalta viimenen MM-ralli Walesissa oli samaa tasoa vikan pätkän osalta joten on sitä osaamista ollut silläkin puolella...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Positiivisia suomalaisuutisia vaihteeksi rallista. Jari Ketomaa ajaa ainakin viisi MM-rallia Dmackin tiimin WRC-Fiestalla. Ensimmäinen kisa on Ruotsin ralli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ruotsin rallin ilmoittautuneet on nyt julkaistu ja WRC-kalustoa näyttäisi olevan ihan mukavasti paikalla, ainakin viisi enemmän kuin Montessa.

Citroeneja on mukana viisi kappaletta (Loeb, Hirvonen, Al Attiyah, Neuville ja Van Merksteijn Jr), Fordeja peräti kymmenen (Latvala, P. Solberg, H. Solberg, Wilson, Östberg, Tänak, Prokop, Solowow, Ketomaa ja Novikov) ja Minejäkin löytyy viisi (Sordo, Göransson, Sandell, Araujo ja Nobre). Eli ihan hyvät kisat pitäisi kyllä tulla kun ilahduttavan moni noista autoista on osaavissa käsissäkin.

Ja WRC-kaluston lisäksi myös S2000-luokassa on varsin hyvä osanotto. Siellä on mm. Ogier ja Mikkelsen Volkkarin tehtaan ajattamilla Skodilla, uudet tehtaan Protonit kuljettajinaan Andersson ja McRae ja noiden lisäksi monta hyvää yksityiskuljettajaa (esim. Paddon, Flodin ja Brynildsen). Ja samassa luokassa ajaa sitten Subarulla paluun MM-ralleihin tekevä Chris Atkinson sekä Suomen Mikko Pajunen.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tossa kuukausi takaperin, oli keskustelua suomalaisista tulevaisuuden rallitoivoista, niin Riihimäki rallissa Pajunen pääsee näyttämään kunnon kalustolla:
(9) 1 Mikko Pajunen JyvUA Kaj Lindström FCDA Tommi Mäkinen Racing Oy Subaru Impreza WRX Sti TMR R4

Olen huomena menossa Riihimäelle ja otan kameran mukaan. Koitan saada jonkinlaista striimiä pystyyn raviradalla ajettavasta erikoiskokeesta mikäli internetyhteys paikanpäällä sen sallii.

Myös sääolosuhteet hieman mietityttää, sillä lumisateessa voi olla vaikea erottaa autoja. Myöskään minkäänlaista kelloa tuskin pystyn striimiin lisäämään, sillä autoja lähtee minuutin välein joten niitä on aina vähintään kaksi radalla, oma motoriikka/kapasiteetti ei kyl riitä millään moisia päivittämään.

Yrittämään kuitenkin mennään, lähetyksen olisi tarkoitus näkyä kisojen virallisilla sivuilla: Riihimäki-ralli 13.-14.1.2012

Erikoiskoe alkaa kello 12.00
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Näyttää siltä, että Juha Salo saatetaan suistaa valtaistuimeltaan tänä vuonna.

Riihimäki rallissa voittoon ajamassa 20-vuotias Esapekka Lappi ja jo mainittu Mikko Pajunen podiumille hienosti Salon ollessa kakkonen. Kun on juttua ollut nuorista toivoista, sanottakoon myös, että F-cup mestari Jukka Korhonen nelikko debyytissään viides.

En osaa sanoa vaikuttiko lähtöpaikka sijoituksiin millälailla, kun en tänä vuonna reitillä ollut, lunta ainakin tässä parinkymmenen kilometrin päässä on satanut tänään ja eilen.

Lappi muuten kuuluu paitsi AKK huippuvalmennusryhmään, niin myös norjalaisen even rallyn kehitys ohjelmaan. Tavoitteena tehdaskuskin paikka.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Yhteys Riihimäen "raviskalla" oli heikko, mutta tästä huolimatta melko hyvää jälkeä sain aikaiseksi. Täytyy ensi kerralla tästä vielä parantaa niin hyvä siitä tulee. Nyt katsojia oli n. 1500 joten ihan mielellään sitä käy liikkuvaa kuvaa lähtettämässä. Keli oli myös mitä mainioin!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
AKK:n valmennusporukkaan kuuluu Lapin lisäksi myös Pajunen ja Jukka Korhonen. Hieno suoritus kaikilta kolmelta. Lapilla on käytössään sarjan nopein auto joten tulosta pitääkin syntyä. Voitto kuitenkin heti ekassa kisassa oli pieni ylläri. Pajusella oli kova yritys nousta Salon ohi mutta se loppui vaihdekepin katkeamiseen toka vikalla pätkällä. Hieno homma kaikkiaan kun Salolle löytyi noin paljon haastajia. Jo mainittujen lisäksi vanha herra Vihavainen sekä Joni Nikko voivat sekoittaa kärkipakkaa kun sattuu tähdet kohdilleen...
 

scholl

Jäsen
Onhan toi hieno privaattimuseo. Hienoa, että kalusto säilyy hienossa kunnossa, eikä lahoa jossain vajan takana. Grönholmilla on pitkämatka nyt tuohon, kun kerää Inkooseen jotain kokoelmaa kanssa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onhan toi hieno privaattimuseo. Hienoa, että kalusto säilyy hienossa kunnossa, eikä lahoa jossain vajan takana.

Täytyy tosin todeta että Kankku on pistänyt pitkän pennin noiden kunnostamiseen, esimerkiksi tuo Celica Twincam Turbo löytyi jostain rahtikontista pahassa kunnossa ja kuvien yhteydessä mainittu Mäkelä Auto Tuning kunnosti sen nykykuntoonsa. Kannattaa tsekata: MAT - Makela Auto Tuning - HISTORIC SPORTS AND RACING CAR SPECIALIST , kuvia useiden Kankun autojen kunnostusprojekteista.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytyy tosin todeta että Kankku on pistänyt pitkän pennin noiden kunnostamiseen, esimerkiksi tuo Celica Twincam Turbo löytyi jostain rahtikontista pahassa kunnossa ja kuvien yhteydessä mainittu Mäkelä Auto Tuning kunnosti sen nykykuntoonsa. Kannattaa tsekata: MAT - Makela Auto Tuning - HISTORIC SPORTS AND RACING CAR SPECIALIST , kuvia useiden Kankun autojen kunnostusprojekteista.
No joo, näyttää tuo kokoelma siltä että ihan pikkurahalla ei ole kasattu. Kai sillä Juhalla ihan hyvin fyrkkaa on, vaikka voisi kuvitella että rallitienestit ei kuitenkaan hänen huippuvuosinaan vielä ihan tähtitieteellisiä ollut.

Jotain on kuitenkin jäänyt sukanvarteen joko ajohommista tai muista bisneksistä ja ennen kaikkea tuolla omalla museokokoelmalla jää jotain aika hienoa ja arvokasta edelleen talteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Monte Carlo käynnissä.

Onko tämä tosiaan 5 päivän ralli? Mihin tämä perustuu, ajetaanko lyhyempiä päiviä vai miten on venytetty rallia näin paljon. Eikös juuri viime vuonna ajettu joitain ralleja kahdessa päivässä pe ja la.

EK1: Loeb otti komennon
EK2: Jari-Matti tullut lujaa

Rally Monte-Carlo Live Result

Edit: Näköjään peliin astui Montessa erittäin tärkeät rengasvalinnat..

_
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko tarkempaa tietoa rallin tv-lähetyksistä?

Yritin ohjelmatietoja selailla ja MAXilla näyttäisi olevan joka päivällä lähetyksiä teemalla "tunnelmia lauantailta jne". Missä suorat lähetykset?


_
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onhan Montessa myös lyhyitä päiviä, kuten sunnuntaikin, jolloin on vain 5 km:n power stage. Aikaa turhalta tuntuvaa venytystä järjestäjältä tuo on. Kyllä neljässä päivässä saa ajettua riittävän määrän kilometrejä. Tosin Montessa noita EK-kilometrejä on n. 450, joka on about 100 km enemmän, kuin normaalisti olemme tottuneet näkemään.

Ilmeisesti ranskalaiset ovat halunneet tehdä tästä kilpailusta enemmänkin seikkailun, koska superrallisääntökin on pois käytöstä. Pitkässä ja vaativassa rallissa ei ole varaa sähläyksiin, mikäli haluaa olla tuloksissa korkealla, koska mitään takaporttia ei ole käytössä.

Olipahan hurja aika EK:lle 2 Latvalalta. Melkein minuutti nopeammin kuin Loeb. No, se vaan kertoo siitä, josta jo edellä oli juttua. Eli rengasvalinta näyttelee suurta roolia, ja vaikuttaa ratkaisevasti aikoihin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nythän ralli on palannut juurilleen. Ei mitään superralleja eikä väliaikoja autoihin. Ralli on myös luotettavuus kilpailu, ei pelkkä nopeuskisa. Pitää myös muistaa että tässä kisassa on yli 400km ek:a ja nyt on vasta ajettu reilu 70...
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Tomi Tuomisen kanssa samoilla linjoilla, että superralli sääntö oli aivan hanurista, keskeytys kuitenkin aina se keskeytys. Tuo superralli ehkä tyhmimmistä ideoista koskaan.

Mutta toivottavasti tästä kaudesta nyt ei aivan suurta Loebin näytöstä tulisi, niin jaksaisi pitkästä aikaa jotenkin seurailla.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Olipahan hurja aika EK:lle 2 Latvalalta. Melkein minuutti nopeammin kuin Loeb. No, se vaan kertoo siitä, josta jo edellä oli juttua. Eli rengasvalinta näyttelee suurta roolia, ja vaikuttaa ratkaisevasti aikoihin.
Juuri rengasvalintaan nähden aika oli huikea verrattuna Loebiin, sillä molemmat ajoivat samanlaisilla renkailla.

Tämä rengastus oli sitten todella eriskummallinen. Autojen alle laitettiin kaksi nastallista sekä nastatonta rengasta. Nastarenkaat laitettiin vasemmalle eteen ja oikealle taakse! Etukäteen ajateltuna aivan järjetön ratkaisu, mutta ilmeisen toimiva Latvalan osalta. Loeb ei taasen saanut kyseisellä rengaistuksella autoaan kunnon vauhtiin lumisella ja jäisellä pätkällä.

Epäilen kyllä, että myös Loeb olisi ottanut tuollaisen hazardivaihtoehdon kokeiluun, mutta näin oli ainakin uutisoinnin mukaan. Ilmeisesti Latvalalla oli ollut superpehmeät renkaat alla ja Loebilla vain pehmeät.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ogier S2000:llaan lähes tasoissa Hirvosen (WRC) kanssa. Mutta onhan tässä vielä ajoa jäljellä ja rengasvalinnat keliolosuhteiden kanssa muuttaa tilannetta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tomi Tuomisen kanssa samoilla linjoilla, että superralli sääntö oli aivan hanurista, keskeytys kuitenkin aina se keskeytys. Tuo superralli ehkä tyhmimmistä ideoista koskaan.
Raha puhuu, niin se menee tässäkin lajissa. Kun keskeyttänyt auto on seuraavana päivänä taas mukana, niin paremmin se vetää yleisöä ja yleistä mielenkiintoa lajia kohtaan. Ja se taas merkitsee rahavirtaa siihen suuntaan, että rallien järjestäjillä, ja mukana olevilla yrityksillä menee paremmin.

Ei se huono sääntö ole mielestäni, tosin siitä voidaan keskustella onko nykyinen vakio 5 minuutin sakko jokaisesta ajamatta jääneestä pätkästä sopiva määrä. Tosin jos ajamatta jää vain päivän viimeinen, sakko on 10 minuuttia.

Ehkä tuossa sakossa pitäisi olla joku liikkumavara riippuen siitä siitä paljonko autoja lähtee ja mikä on kisan luonne noin ylipäätään. Esim. Jyväskylässä 5 min. sakko riittää paremmin, kuin jossain muualla, vaikkapa Australiassa tai Uudessa Seelannissa.
Juuri rengasvalintaan nähden aika oli huikea verrattuna Loebiin, sillä molemmat ajoivat samanlaisilla renkailla.
Kuten epäilitkin, ei ollut pojilla samanlaiset renkaat. Jari-Matti ja Petter olivat superpehmeällä ja se ei ollut Citroenin valinta. Heillä oli käsittääkseni seuraava kovempi seos, joka on jo eri rengas.

Vaikka suomalaisia pitäisi kehua ajotaitojen suhteen, niin ei Loeb häviä 52 sekunttia Latvalalle 30 km:n pätkällä, varsinkaan asvaltilla, pelkästään ajamalla.
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joo, ei yllätä, ei sitten yhtään. Hirvonenkin on hidas.

Mutta mitäs on tapahtunu WRC.comille? Ei uutisia, ei liveseurantaa, ei väliaikoja, ei mitään! Upeeta...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
En tiedä itkeäkö vaiko nauraa. Latvala lähtee ykköskuskina kauteen, mutta pahoin pelkään hänen keräävän vähemmän pisteitä kun Solberg. Fordilla tulee Mikkoa ikävä.

Sinällään harmi homma, että taas näin kävi. En kuitenkaan ole millään tavalla yllättynyt vaan oli nimenomaan ajan kysymys vain. Zero points goes to J-M Latvala. "Sano ettei tää oo totta! Sano ettei tää oo totta!" Johon Anttila, että "on se..."

Legendaarista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ai rallikausi alkoi jo, ei tainut esimerkiksi maikkarilla olla kovat panostukset tähän kauteen lähdettäessä kun en edes tajunnut kauden alkaneen..

Aika isot erot näyttää jo ekan päivän aika tulleen.. eipä yllätä kuka sitä rallia taas johtaa :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta mitäs on tapahtunu WRC.comille? Ei uutisia, ei liveseurantaa, ei väliaikoja, ei mitään! Upeeta...

Taitaa olla FIA:lla vielä aika vaiheessa nuo mediajutskat yleensäkin kun TV-oikeuksistakaan ei taida vielä olla sovittu muiden rallien kuin Monten osalta. Käsittääksenihän homma oli niin että tuo sama pulju joka hallinnoi rallin mediaoikeuksia (joka siis keikahti kumoon tuossa talvitauon aikana) hoiti myös kisojen ajanoton yms. Ja nyt kun FIA irtisanoi nuo entiset sopparit niin siellä on tuo ajanottokin mennyt uusiin puihin ja luulisin että sen takia on kaikki vielä aika pahasti puolitiessä.

Ai rallikausi alkoi jo, ei tainut esimerkiksi maikkarilla olla kovat panostukset tähän kauteen lähdettäessä kun en edes tajunnut kauden alkaneen..

Tämäkin johtunee tuosta edellisestä, kun Maikkarilla ei käsittääkseni vielä muutama päivä sitten ollut mitään varmuutta onko heillä minkäänlaisia sopimuksia kenenkään kanssa TV-oikeuksista, kun tuo pulju jonka kanssa ne sopimukset aikoinaan tehtiin on nyt ulkona kuvioista.


Paska homma tuo Latvalan ulosajo jo näin aikaisessa vaiheessa, varsinkin kun alku vielä oli hyvä. Mutta Monte on supervaikea ralli ja tuota nelospätkää kai moni kuljettaja pelkäsi jo etukäteen että olosuhteet tulee olemaan todella vaikeat. Ilmeisesti Latvala innostui vähän liikaa taas tuosta hyvästä alusta ja keskittyminen vähän herpaantui. Itsehän tuo Latvala-Anttila pari sanoi että ulosajo johtui siitä että Jari-Matti oli keskittynyt liikaa jäiseen tiehen ja unohtanut kuunnella nuotteja...

Ja kun tässä Montessa ei ole nyt tuota superralli-sääntöäkään niin Latvalan kisa oli sitten siinä. Että ei mikään kovin hyvä kauden alku suomalaisittain taas, kun Hirvonenkin on tutussa asfalttivauhdissaan... (tosin vauhtia on kuulemma hidastanut myös rikkoutunut jarrulevy) No, Monte on sellainen ralli jossa voi sattua ihan mitä tahansa ja joku minuutin ero saattaa kuroutua kiinni ihan pelkällä rengasvalinnalla, joten tässä voi käydä ihan miten vaan. Paitsi että Loebhan tämän tulee taas viemään...

Ogierilta aika huima aloitus S2000-Skodalla! Neljäs sija, takanaan mm. Hirvonen, Delecour, Tänak, Wilson jne. Ja on siellä pari muutakin S2000-autoa aika hyvin tullut, esim. Andersson uudella Protonilla sijalla 10. ja Ogierin tallitoveri Abbring heti perässä sijalla 11.

Mikähän lienee ollut syy Neuvillen keskeytykseen?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vitun Jari-Matti. Juuri tätä mä pelkäsin kaikkein eniten. Eli kun lähtee hyvin liikkeelle, niin sitten on pyörät päin jeesusta jossain rotkossa.

No, Mikko kerää jämäpisteet ja siirrytään uudella innolla Ruotsin lumille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös