Mainos

Ralliketju

  • 1 847 105
  • 14 891

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se oli sitten sellainen ralli. Jännää taistelua ja ärsyttävää taktikointia, ja jälleen voittajana Sebastien. Onneksi ei kuitenkaan tullut ranskalaisille ihan kaksoisvoittoa vaikka ei ollut sekään kaukana. Se oli sittenkin Loeb joka pääsi hyötymään tuosta eilisen taktikoinnista kun tiet oli aamulla kosteat, mutta täytyy kyllä nostaa hattua Loebille siitä kuinka valmis hän oli heti aamusta ja iski niin tylyt lukemat tauluun heti eka pätkällä että taisi poikasilta usko loppua siihen. Hyvin Latvala vielä lopussa nousi mutta nuo hyvät säädöt löytyi vähän liian myöhään ja takaa-ajo jäi kesken.

Suomalaisittain tätä Jyväskylää ei voi kyllä pitää mitenkään onnistuneena oikeastaan muiden kuin Hännisen kohdalla. Latvala kyllä taisteli hyvin ja pysyi hyvin Citikoiden kyydissä, mutta oli liian paljon hukassa autonsa säätöjen kanssa ja siinä taisi olla se ratkaiseva ero. Latvala jäi aina aamupäivän pätkillä pahasti ja sai säädöt kohdalleen vasta iltapäiväksi, ja antoi siinä liikaa tasoitusta Citroenille. Hirvonen tuli ihan perkeleellisen lujaa kaksi päivää ja oli nopeuden puolesta oikeastaan ihan ylivoimainen tässä rallissa, mutta tuo torstai pilasi kaiken - oli se sitten hänen oma vikansa tai joku mystinen vika autossa. Mutta noin paljon ei vaan pysty Jyväskylässä antamaan eteen muille vaikka olisi miten nopea. Oli Mikolla tuossa paljon huonoa tuuriakin koska tuo osuma ei loppujen lopuksi ollut mikään kovin iso, mutta tuo törmäyksessä hajonnut pyörän napa aloitti sitten sellaisen ketjureaktion että Mikko ajoi lopulta autolla jossa ei ollut jarruja ja takatasauspyörästö rikki.

Kimi ajoi ehjän kisan ilman isompia virheitä ja pääsi Jyväskylässä ensimmäisen kerran maaliin ja myös pisteille. Mutta sikäli oli kyllä pieni pettymys että kyllä tuo Wilson olisi pitänyt ainakin takana pitää. Ihan ei riittänyt vauhti siihen mutta tärkeää on sekin että Kimi on tällä kaudella oppinut ajamaan maaliin saakka.

Jari Ketomaa oli lopulta pettymys vaikka ensimmäinen päivä olikin ihan huikea. Mutta toisena päivänä ensinnäkin vauhti katosi ihan täysin ja sitten tuli vielä keskeyttämiseen johtanut ulosajo. Ehkä se ensimmäisen päivän taktikointi oli turhaa ja Ketomaan olisi kannattanut ajaa vaan omaa ajoaan, mutta helppohan se täältä ruudun takaa on aina sanoa. Matti Rantaseen pätee oikeastaan sama eli ensimmäinen pätkä lupasi paljon mutta sitten taisi mennä vähän yliyrittämiseksi ja tuloksena romutettu Mini. Ei varmaan kumpaakaan hirveästi auttanut uran luomisessa tämä kisa vaikka Ketomaan vauhti torstaina olikin kovaa luokkaa.

Vaikka Loeb ajoikin tasaisen varman kisan, ja lauantaiaamuna oli jopa huikean hyäv, niin kisan The Man/I] oli minusta Juho Hänninen. Ihan käsittämättömän kovaa vauhti S2000-luokan autolla ja pistesija monen WRC-auton edellä. Ja mikäli Ott Tänak ei olisi eilen lipsauttanut ulos niin uskon että Hänninen olisi saattanut olla vielä Räikkösen ja Wilsoninkin edellä. Kun kova kilpakumppani S2000-voitosta jäi minuuttien päähän niin Hänninenkin alkoi varmistelemaan ja vauhti tippui sen verran että pistesijakin meinasi mennä siihen. Mutta kyllä tuo 10. sija Jyväskylässä S2000-autolla on kovan luokan suoritus siitä huolimatta. Ja kyllä pitää antaa tunnustusta myös Ott Tänakille joka meni Hännisen kanssa jokseenkin samanlaista vauhtia ennen tuota pientä lipsahdustaan. Nämä miehet ansaitsisivat kyllä molemmat WRC-autot alleen ennemmin kuin nämä "turistit" joista osalla teki tiukkaa jopa pärjätä Mikko Pajusen kaksivetoiselle Cliolle.

Minien kisa alkoi hyvin mutta vauhti hiipui oikeastaan koko ajan rallin edetessä ja lopulta sekä Meeke että Sordo joutuivat keskeyttämään teknisiin vikoihin. Ja Rantanenhan mytisteli oman Mininsä jo ihan kisan alussa. Mutta keskeytyksistä ja ajoittaisesta vauhdin puutteesta huolimatta tuossa Minin autossa on kyllä potentiaalia on kunhan saavat vaan lisää testiä ja kisoja alle.


Nyt olisi Hirvosen Mikon, Latvalan Jari-Matin ja miksei Kovalaisen Heikinkin aika ottaa radikaalit otteet käyttöön. Ei muuta kuin nimenmuutospaperit maistraattiin, sillä ei nykypäivän autourheilussa noilla nimillä pärjää.

Sebastian Hirvonen, Sebastian Latvala ja Sebastian Kovalainen. Eiköhän alkaisi voittoja ropista.

Pitäisiköhän Sebastian Lindholmin muuten vielä kerran kaivella ajovarusteet naftaliinista ja hommata auto alleen, jos se onkin tosiaan tuosta kiinni?
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen jo kotiuduttiin Jyväskylän reissulta ja kaikki meni jotakuinkin kuten oli suunniteltukin. Oma reitti meni seuraavasti Ruuhimäen shakedown --> Lankamaan latomutka --> Hassi --> Koivukehän kallionkierto --> Leustun maalin hyppysuora + huomio.

Latomutkassa jengiä oli aivan tuhottomasti. Siiman taakse menimme jo siinä melkein kolme tuntia ennen ja ei silti päästy lähellekään eturiviä. Viime vuoden huimat kaadot paikassa selkeästi vetivät ihmisiä varsinkin, kun Laukaa oli käytännössä ainut vaihtoehto Lankamaan lisäksi. Koivukehällä nähtiin Araujon ulkoilu pellolle, mutta ei juuri muita tilanteita paria Historic-autojen roikkuja lukuunottamatta. Leustun maalimutkassa meni ekalla kierroksella yksi Historic-mini ja toisella kierroksella vanhempi Kuipers laittoi Focuksensa melkoisen huonoon kuntoon.

Päälimmäisenä tämän vuoden NORF:ista jäi mieleen lähinnä se, miten parkkimaksut olivat aivat törkeät. Viime vuosina pysäköintimaksu on yleensä ollut 5 euroa ja joskus on 10 euroakin tullut maksettua. Tälle vuodelle oli muutettu näitä maksuja niin, että jos aiot yöpyä, saat maksaa ryöstöhinnan. Nukuimme pakettiautossa, joten tapana oli, että edellisenä iltana siirrymme jo valmiiksi aamun ensimmäiselle EK:lle. Ruuhimäessä yöpyminen 25€, Hassissa 20€ ja Leustussa 15€. Ruuhimäessä ja Leustussa löysimmekin vaihtoehtoisen majoituspaikan, mutta Hassissa emme jaksaneet enää lähteä etsimään mitään parkkipaikkaa kauempaa. En ole ikinä maksanut 20 euroa, siitä että saan ajaa auton pellolle ja nukkua autossani. Hikiset puuceet olivat yleensä tarjolla, mutta ei muita mukavuuksia. Toivottavasti tästä tulee paljon palautetta, jotta ensi vuodelle hinnat edes vähän laskisivat.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ruuhimäessä yöpyminen 25€, Hassissa 20€ ja Leustussa 15€.

Aika arvokasta. Vietimme ensimmäisen yön autossa Hassissa Mutasen risteyksen kulmilla pellolla, eikä maksanut mitään. Pe-la yö meni Leustussa Saalahdessa. Parkkimaksusta ei hajuakaan. Oisko ollut vitosen. Itse nukuin mukavasti taivasalla, kun seuralaiset päättivät lähteä Jämsään viihteelle ja yöpyä siellä ja skipata Leustu 1. Hieno reissu taas takana joskin lompakon päälle kävi kyllä rankasti. 370 euroa meni, mutta eipä haittaa. Ralli on vaan kerran vuodessa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi ajoi ehjän kisan ilman isompia virheitä ja pääsi Jyväskylässä ensimmäisen kerran maaliin ja myös pisteille. Mutta sikäli oli kyllä pieni pettymys että kyllä tuo Wilson olisi pitänyt ainakin takana pitää. Ihan ei riittänyt vauhti siihen
Kimihän nousi lauantaina jo 2,5 sekunnin päähän Henningistä, ajamalla Meeken ohi ja sai Wilsoniin 15 sekunnin etumatkan, mutta rikkoi autoaan pyörähdettyään Leustu2:lla. Autoon tuli sen verran kolhua, että vauhti tippui tästä. Mutta eipä tätä asiaa Maxin rallitiimikään huomannut. Joskaan se ei ole mikään ihme.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Hieno ja jännittävä ralli takana. Ikävä kyllä en paikalle kyennyt, mutta laitetaan parit viivat.


- Loeb. Superäijä. Alusta loppuun ekana autona ja comfortable voitto. Sanokaa mitä sanotte kosteista aamuista, mutta huikea suoritus sorarallissa. Kyykytti Ogieria lopulta nätisti.
- Ogier, kova nuorimies. Tulee itkettämään suomalaisia pitkään post-Loeb aikakaudella.
- Hirvonen. Vauhtia löytyi paineettomana hienosti. Ne painetilanteet ovatkin sitten toinen juttu. Hieno nousu jokatapauksessa. Vältti katastrofin hienolla nousulla ja lopetuksella.
- Latvala, onko vielä Fordin täysi luotto takana? En tiedä, toivottavasti. Hyvä loppukausi tilauksessa.
- Räikkönen. On kehittynyt koko ajan. Vauhtia alkaa löytymään ja varmuuttakin tullut helvetisti lisää. Toivon todellakin, että Kimi jatkaa rallissa ja näyttää kaikille tuon potentiaalinsa ensi kaudella.

Ja isoimpana. Säännöt. Nyt ollaan menossa hyvään suuntaan rallissa, tiimejä tulee lisää, autoja tulee helvetisti lisää, säännöt paranevat jne. Miksi helvetissä sitä uutta ajojärjestystä ei voida noudattaa jo nyt? Okei, vastaus on selvä, eli Loebin ylivoima, mutta olihan tuo to/pe kikkailu aivan täyttä paskaa. Todellista vauhtia piilotellaan ja himmaillaan lopussa jne. Ei näin.

Saa nähdä lopettaako se Loeb, kun säännötkin tulevat paranemaan ja miehelle löytyy pikkuhiljaa uusia haastajiakin. 8.maailmanmestaruus on tulossa, kiinnostaako enempi?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja isoimpana. Säännöt. Nyt ollaan menossa hyvään suuntaan rallissa, tiimejä tulee lisää, autoja tulee helvetisti lisää, säännöt paranevat jne. Miksi helvetissä sitä uutta ajojärjestystä ei voida noudattaa jo nyt? Okei, vastaus on selvä, eli Loebin ylivoima, mutta olihan tuo to/pe kikkailu aivan täyttä paskaa. Todellista vauhtia piilotellaan ja himmaillaan lopussa jne. Ei näin.

Saa nähdä lopettaako se Loeb, kun säännötkin tulevat paranemaan ja miehelle löytyy pikkuhiljaa uusia haastajiakin. 8.maailmanmestaruus on tulossa, kiinnostaako enempi?

Ihmettelen, että tämä sääntöasia tuntuu olevan jotenkin uusi asia niin monelle? Säännöt ovat lähtöjärjestyksen osalta perseestä, mutta niinhän tilanne on ollut ties kuinka pitkään, jotain poikkeusvuotta lukuun ottamatta. Nyt, kun Loeb ei sano mitään muuta haastatteluissa, kuin kitisee tienauraajan roolistaan (vaikka Jyväskylässä ei ykkösauto jurikaan edes joutunut auraamaan), alkaa suuri yleisökin heräämään, että hetkinen, eihän tässä säännössä ole mitään järkeä.

Joka tapauksessa, kun Loebin piti ottaa asia esille joka käänteessä (ja luonnollisesti jätti mainitsematta aamukosteuden lauantaina, vaan jatkoi samaa mantraansa), tulee väkisin mieleen, että Loebillä on todellakin pelko perseessä, ettei vauhti kohta enää riitä Ogieria vastaan. Keskittyisi siihen ajamiseen ja voitosta nauttimiseen. Aikaisemmin Loebistä on huokunut rehti ja muita kuskeja kunnioittava asenne, mutta mitä enemmän Ogierin suunnalta tulee painetta, sitä kusipäisemmäksi Loeb tuntuu muuttuvan.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins

Vau.. Olet mielestäni aika kujalla tässä asiassa. Suuri yleisökin on tähän varmasti ajat sitten havahtunut. Nyt kun on FIA:kin tämän hoksannut ja keksinytkin jo paremman järjestelmän tilalle, pitäisi sitä ehdottomasti käyttää jo nyt. Esim. Jyväskylän kaksi ensimmäistä päivää ovat täyttä leikkimistä ja tämä on pelkästään tämän säännön syytä.

Ja Loeb ei enää usko pärjäävänsä? Lähinnä sitä taitaa vitutta se Ogierin kukkoilu. Tuo määrä, jonka mies on näistä jo joutunut vuosien mittaan kärsimään oikeuttaisi mielestäni helvetisti isompaan ilakointiin asiaa vastaan. Nythän hän lähinnä toteaa asian siitä kysyttäessä.

Ja kyllä se auraaminen on tuolla Jyväskylässä nytkin menoa hidastanut, vaikka ei toki ihan pahimmalla mahdollisella tavalla. Silti sitä kuulasoraa on niissä jarrupaikoissa ja iltapäivät pölisevät, kuin aamusta asti kuivillakin keleillä. Aika typerää väittää muuta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esim. Jyväskylän kaksi ensimmäistä päivää ovat täyttä leikkimistä ja tämä on pelkästään tämän säännön syytä.

Ja Loeb ei enää usko pärjäävänsä? Lähinnä sitä taitaa vitutta se Ogierin kukkoilu. Tuo määrä, jonka mies on näistä jo joutunut vuosien mittaan kärsimään oikeuttaisi mielestäni helvetisti isompaan ilakointiin asiaa vastaan. Nythän hän lähinnä toteaa asian siitä kysyttäessä.

Jyväskylän kaksi ensimmäistä päivää olivat leikkimistä, mutta sääntöhän on nyt tavallaan korostunut sen takia, ettei Citikalla ole tallimääräyksiä. Eli nyt vasta asiasta enemmän meteliä pitäviä tuntuu närästävän tallimääräysten puute, mitä pidän varsin eriskummallisena.

Ja sama juttu Ogierin "kukkoilun" kannalta. Onko se kukkoilua, jos tallikavereiden annetaan ajaa kilpaa keskenään? Minusta se lisää mielenkiintoa huomattavasti lajissa, jossa tallimääräykset ovat kuuluneet kulttuuriin ties kuinka kauan.

Ja Loeb ei toki kertonut ajatuksiaan lähtöjärjestyksestä "vain kysyttäessä". Ralliradiota kuunnellessa tuli hyvin selville se mantra, jota Loeb toisteli pätkien maalissa saatuaan rullattua ikkunan alas.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Ja sama juttu Ogierin "kukkoilun" kannalta. Onko se kukkoilua, jos tallikavereiden annetaan ajaa kilpaa keskenään? Minusta se lisää mielenkiintoa huomattavasti lajissa, jossa tallimääräykset ovat kuuluneet kulttuuriin ties kuinka kauan.

Ja Loeb ei toki kertonut ajatuksiaan lähtöjärjestyksestä "vain kysyttäessä". Ralliradiota kuunnellessa tuli hyvin selville se mantra, jota Loeb toisteli pätkien maalissa saatuaan rullattua ikkunan alas.

Kyllähän se Ogier laukoo sellaisia totuuksia koko ajan, että luulisi hänen olevan kohta kahdeksankertainen maailmanmestari. Lupaava kaveri, mutta vähän lisää nöyryyttä ei välttämättä hidastaisi menoa yhtään.

Ja esim. lähettimien kanssa kikkailu siten, että kukaan muu (edes oma talli) ei tiedä kuskin väliaikoja menee vähän kukkoilun ja kikkailun puolelle myös. Mielenkiintoa se kyllä lisää.

Ralliradio oli auki koko ajan ja itse koin hänen kyllä pääosin puhuvan asiasta kysyttäessä.

Tallimääräykset -
Ajojärjestys nyt -
Ajojärjestys tulevaisuudessa +
Lisää kilpailua +
Ogierin ajotaidot +
Ogierin asenne -
Loeb +
Latvalan asenne +
Latvalan nopeus +
Latvalan keskittymiskyky -
Hirvonen -
Hirvosen asenne +

Tuossa nopeasti omia mielipiteitäni. Ogier on huippukuski ja tuleva maailmanmestari, mutta niin kauan kuin lajin kuningas on mukana, on kuningas myös maailmanmestari, vaikka muut saavatkin vielä tämän kauden isosti tasoitusta sääntöjen kautta.

Itse uskon, että jos Loeb jatkaa ensi vuonna, hän jatkaa lähinnä opettaakseen Ogieria.

Sanotaan vielä sen verran, että Suomessa Loebia väheksytään yleisesti aivan helvetisti. Kaveri on oikeasti ylivoimaisesti kovin rallimies ikinä, mutta Suomessa koetaan hänen voittavan koko ajan tuurilla ja olevan muutenkin paska jätkä. Tämä asenne vituttaa itseäni. Vähän sama juttu, jos sanoisi että Einstein oli vitun tyhmä jätkä, koska ei ole suomalainen.
 

minarc

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Boston Bruins
Oma reissuni oli:

To: Shakedown* ja Lankamaa (lato)
Pe: Hassi (sähkölinja)

* "Grizzlyn" hyppy, eli isoin. Kyseisellä taiteilijanimellä vuonna 2002 ajanut italialainen subaru-kuski veti täystuhon kyseisellä hypyllä ja olisin luultavasti jäänyt alle, jos ei puu olisi ollut välissä.

+++ Mini, 6 auton voimin matkassa, olisi ollut tylsää seurattavaa kärjen takana ilman tätä väriläiskää.
+++ Ralliradio, mukavaa kuunneltavaa paljon huumoria ja asiantuntevat henkilöt tekemässä.
+ Keli oli erinomainen verrattuna viime vuoden älyttömään helteeseen.

-- Näkee silmällä, että Citroen askeleen Fordia edellä.
--- Novikov, meno rauhoittunut että varmaan itseäänkin hävettää. Vaisuja pätkäaikoja ja lopulta sitikan kone karstottui.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän se Ogier laukoo sellaisia totuuksia koko ajan, että luulisi hänen olevan kohta kahdeksankertainen maailmanmestari. Lupaava kaveri, mutta vähän lisää nöyryyttä ei välttämättä hidastaisi menoa yhtään.

En kyllä tiedä että mitä "totuuksia" tuo Ogier mukamas on sitten laukonut, ja oikein koko ajan vielä? Ei minulle tule kyllä mieleen mitään oikein erityisen ärsyttäviä kukkoiluja Ogierilta, jos ei sitten kukkoiluksi käsitetä sitä että ei kumartele Loebin edessä samalla tavalla kuin tämän edelliset tallikaverit. Minusta Ogier on lähtenyt haastamaan Loebia ihan terveellä itseluottamuksella ja se on oikea asenne. Ei se tarkoita jos tallikaveri on kahdeksankertainen maailmanmestari että hänelle pitäisi antaa kaikki ilmaiseksi ja olla koko ajan polvillaan tämän edessä. Ei Ogier ole kuitenkaan minusta mitenkään härskisti tai epäkorrektisti käyttäytynyt Loebia kohtaan. Ja jos kukkoilua on tuo väliaikojen yms. piilottelu niin kyllä siellä molemmat näyttää yrittävän jallittaa toista, esimerkkinä tämä Loebin myöhästyminen AT:lta Jyväskylässä jolla yritti pudottaa itsensä Ogierin taakse.

Sanotaan vielä sen verran, että Suomessa Loebia väheksytään yleisesti aivan helvetisti. Kaveri on oikeasti ylivoimaisesti kovin rallimies ikinä, mutta Suomessa koetaan hänen voittavan koko ajan tuurilla ja olevan muutenkin paska jätkä.

Tämä on ihan totta että Loeb saa liikaakin paskaa niskaansa Suomesta, ja varmaan olen itsekin siihen syyllistynyt. Mutta kyllä minä olen myös sitä mieltä että osa porukasta yliarvostaa Loebia raskaasti. Kyllä Loebin saavutukset on kovaa luokkaa, tilastoissa on ihan ylivoimainen ykkönen. Mutta onko hän sitten kuljettajana ylivoimainen ykkönen kautta aikojen, siitä en olisi ihan niin varma. Olen tästä joskus ennenkin kirjoittanut että eri aikakausien kuljettajien vertailu on tavattoman vaikeaa koska olosuhteet on erilaiset, eri aikakausina kilpailu on ihan erilaista ja hommaan vaikuttaa myös se minkälainen auto on alla. Tilastotkaan kun ei ihan kaikkea kerro, pistelaskujärjestelmät on muuttuneet ja rallien määrä kaudessa on muuttunut siten että nämä tilastot eivät ole mitenkään vertailukelpoisia keskenään.

Edes maailmanmestaruuksien määrä ei kerro ihan kaikkea koska Loeb on ajanut maailmanmestaruutensa sellaisena aikana jolloin kilpailua on ollut aika vähän, vain pari kuljettajaa on pystynyt taistelemaan maailmanmestaruudesta koska riittävän hyvää kalustoa ja tehdastiimin tukea ei yksinkertaisesti ole ollut tarjolla kuin kolmelle-neljälle kaverille. Ja sen lisäksi ennen tätä kautta Loebin ei ole tarvinnut oikeastaan ikinä taistella kovan luokan tallikavereita vastaan.

Ja sen jälkeen kun Bosse Grönholm ja Tommi Mäkinen lähtivät sarjasta ja Carlos Sainz alkoi käydä liian iäkkääksi niin ei siellä MM-sarjassa ole oikein ollut sellaista kovan luokan vastustajaa (ehkä Petter Solberg olisi voinut olla tällainen mutta kun ei ole ollut riittävän hyvää kalustoa eikä tehdastiimiä takana). Hirvoselta näyttää puuttuvan juuri se viimeinen varmuus ja viimeinen "tappajanvaisto" että pystyisi haastamaan Loebin jatkuvasti eikä vaan ajoittain. Ja Latvala on ollut ihan poikanen vielä, ja hänenkin kehitys on mennyt eteenpäin ehkä hitaammin kuin alunperin odotettiin. Valmis hänkään ei ainakaan vielä ole. Ja tähän kun lisätään vielä että Citroenin auto on ollut sarjan paras oikeastaan koko Loebin MM-uran ajan niin minusta Loeb on vaan päässyt urallaan vähän liian helpolla että julistaisin hänet yksimielisesti kautta aikojen kovimmaksi rallimieheksi. Yksi kovimmista on ihan ehdottomasti, ja ehkä jopa paras, mutta en menisi sanomaan että ylivoimaisesti.

Jos lähdetään vertaamaan vaikkapa 70- ja 80-luvuilla ajaneisiin miehiin niin kyllähän silloin kilpailu oli ihan toista luokkaa. Sarjassa oli enemmän automerkkejä ja B-ryhmän lakkauttamisen jälkeen oli aikoja jolloin jopa yksityistallien kalustolla pystyttiin taistelemaan voitoista. Ja tehdastalleissa oli myös enemmän kuljettajapaikkoja, ja saattoi olla että samassa tallissa ajoi useampikin maailmanmestari. Silloin saattoi joutua ihan oikeasti ajamaan myös tallikavereitaan vastaan hampaat irvessä, toisin kuin Loeb Sordoa vastaan. Sordo on ihan OK kuljettaja mutta ei nyt kuitenkaan läheskään edes Hirvosen ja Latvalan tasoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
+++ Mini, 6 auton voimin matkassa, olisi ollut tylsää seurattavaa kärjen takana ilman tätä väriläiskää.

Tästä muuten iso plussa Minille, että vaikka kyseessä on ainakin tässä vaiheessa vielä varsin pieni projekti niin silti autoja on saatu valmiiksi ja myyty varsin paljon yksityiskuskeille. Ja sama kiitos menee myös Fordin suuntaan, heillä tosin puitteet on jo jonkin verran isommat kuin Minillä. Citikka sen sijaan lyö rahaa MM-sarjaan ihan tähtitieteellisiä summia mutta uusia DS3:ia ei olla kovin paljoa nähty näiden sarjan vakiokiertäjien (Loeb, Ogier, Solberg, Räikkönen) lisäksi. Minä uskoisin että Citroenilla voisi riittää rahkeet valmistaa noita autoja myös enemmänkin jotta WRC-autoja saataisiin enemmän viivalle.

Harmi vaan että liian iso osa WRC-autoista on yleensäkin niin osaamattomissa (mutta rikkaissa) käsissä. Ymmärrän toki miksi näin on, koska kyllähän tallit saavat lisärahoitusta tuota kautta, mutta silti sitä aina vaan mieluummin näkisi että parhaat kädet olisi näiden parhaiden autojen rateissa. Nyt esim. Hänninen, Tänak, Prokop, P-G Andersson jne. ajelivat kakkosryhmän autoilla kun taas jotkut Araujo, Oliveira, R. Kuipers, Al Qassimi jne. ajoivat ihan järkyttävän heikkoja aikoja WRC-kalustolla. Ja kyllä minä mm. Räikkösen ja Wilsoninkin laskisin myös näiden "harrastelijoiden" luokkaan joiden tilalla mieluummin näkisi kovemman luokan rattimiehiä haastamassa kärkeä, vaikka Räikkönen sinänsä tuokin sarjaan lisämielenkiintoa. Mutta mieluummin niin että harrastelijat ja opiskelijat harjoittelisivat pienemmän luokan autoilla ja valmiit rattimiehet sitten pääsisi käsiksi parhaaseen mahdolliseen kalustoon.

Mutta kuten sanoin aikaisemminkin niin money talks an bullshit walks. Jos joku Al Qassimi tuo Abu Dhabista säkeittäin rahaa Fordin tehtaalle niin aika vaikea siinä on varmaan sanoa että "Ei me sulle autoa anneta kun et osaa ajaa".
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jaksaa kyllä huvittaa kuinka Solberg jaksaa kertoa kerta toisensa jälkeen kuinka auto ei tuntunut enää yhtä hyvältä kuin testeissä, vaikka kaikki MM-rallia seuraavat tietävät että Citroen ei anna Solbergin vahingossakaan uhata tehdaskuskien asemaa eivätkä näinollen anna hänelle yhtä tehokasta autoa kisoissa kuin se millä hän testaa.
 

Supreme

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Loeb jatkaa Citikalla

Taitaa Loebia motivoida ainakin jollain lailla Ogierin tuoma haaste kun jatkaa Citikalla. Nyt Loebilla on todellinen haastaja myös tallin sisältä, Sordo oli täysi turisti verrattuma Ogieriin. Jo pidempään on kuulunut huhuja ettei henki tallin sisällä ole paras mahdollinen ja talli on ainakin jossain määrin jakaantunut kahteen leiriin. Ylimpiä ystäviä Sebut keskenään ei ole, joten mielenkiintoista nähdä tuleeko seuraavien kahden vuoden aikana yhteenottoja tallin sisällä. Toinen motivaation lähde Loebille taitaa olla uusi lähtöjärjestys ensi kaudelle. Loeb pääsee tykittämään täysillä, ja silloin nähdään kuinka suuri ero Loebilla on Ogieriin, Latvalaan ja Hirvoseen nähden.

Seuraavat 2 vuotta ovat myös Latvalalle&Hirvoselle viimeinen mahdollisuus voittaa Loeb. Citikka on ollut jo monta vuotta autona paljon edellä Fordia, mutta toivotaan että ensi vuonna kalustot olisivat kohtuu tasaväkiset ja nähtäisiin pystyvätkö suomalaiset haastamaan ajamalla Loebia. Jos seuraava kuljettajien MM tulee suomeen vasta Loebin lopetettua on siinä hieman väljähtynyt maku. Loeb on kiistatta yksi kaikkien aikojen parhaista kuskeista, ellei jopa paras. Mutta Bossen lopetettua kukaan ei yksinkertaisesti ole pystynyt Loebia haastamaan. Nyt Ogierilla ja suomalaiskaksikolla on viimeinen sauma näyttää pystyvätkö he Loebin vauhtiin ja voittamaan ajamalla kuljettajien MM-tittelin.

Nyt kun Loeb jatkaa Citikalla uskallan väittää että kun Volkkari tulee MM-sarjaan, yhtä näistä autoista ajaa Juho Hänninen. Jos Loeb olisi Volkkarille mennyt olisi Juholla ollut vaikeampaa mahtua Volkkarin tiimiin, vaikka saman konsernin miehiä onkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sopimuskin loppuu sopivasti sitten kun VW vasta alkaa tulla tosissaan hommiin, juuri kun Citikan ylivalta todella ruvetaan haastamaan.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Siellä ne Ranskanpojat tykittää kohtuullisen ylivoimaisesti Saksassa.
Ei ole muilla mitään paukkuja tohon vauhtiin.

Loeb kärjessä, viisi sekuntia Ogierista.
Siitä sitten puoli minuuttia Hirvoseen, ajettuna 3/19 pätkää!

Esim. Petter on jo minuutin Ogierista..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Fordilla munattiin renkaiden kanssa + Latvalalle rengasrikko ja Räkä pyörähti ekan EK:n kolmannessa mutkassa, näin nopeasti suomalaisittain.

Tuolta infoa
YLE Urheilu | yle.fi

Linkki YLE Urheilu
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
On se kyllä kumma, että aina kun tulee väärä rengasvalinta, niin se kohdistuu suomipoikiin. Eikö nyt jo näinä päivinä saisi hoidettua sellaista sadepalvelua, jonka turvin pystyy ennustamaan sateet edes välttävästi?

Ford on sortunut tuohon samaan miinaan jo vaikka kuinka monesti eikä mitään opita. Vituttaa oikein poikien puolesta, kun ensimmäinen EK antoi viitteitä vauhdin riittämisestä Citikkaa vastaan.
 

cubicman

Jäsen
Ei tuo eka pätkä kerro mitään Fordin ja Citikan nopeudesta kun oli erilaisilla renkailla ajettu.
JOS olis ollu kuivaa 2 ja 3 pätkilläkin niin fordit ois ajanu kovemmilla renkaillaan pohjat kaikille, nyt kun alko satamaan niin citikat hävis pehmeämmillä renkaillaan ykkösellä mutta kuittas tappiot ja meni ohi pätkillä 2 ja 3.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Siellä ne Ranskanpojat tykittää kohtuullisen ylivoimaisesti Saksassa.
Eihän tuolle Fordin touhulle voi nykyään melkein kuin nauraa. Mukavasti antavat "tasoitusta" ranskiksille, näillä väärillä rengasvalinnoilla ja ihan yleisillä koomailuilla. Tähän kun lisää Fordin epäluotettavuuden, niin soppa on valmis. Citroen kouluttaa Fordia kyllä kaikessa.
Puolustukseksi kuitenkin pitää sanoa, jos sade olisi alkanut 10min. myöhemmin, niin tuo Fordin taktiikka olisi luultavasti toiminut.

Suomalaisittain karu ensimmäinen päivä. Molemmilla Fordeilla väärät renkaat ja Latvalalle vielä teknisiä ongelmia. Hänninenkin keskeytti ulosajoon super2000 kärkipaikalta.
Latvalaa käy välillä sääliksi. Vauhti parantunut ja ulosajot vähentyneet, mutta alkaa tulemaan Räikkösen McLaren-ura mieleen noista teknisistä vioista. Kimiltä tässä kilpailussa jälleen tuollaista perusvarmaa ajoa parilla pienellä virheellä.

Minille peukku! Onneksi VW on tulossa mukaan, niin saadaan lisää autoja pistetaistoon. Nyt siellä kaiken maailman suharit kerää jämäpisteitä kärjestä 14 minuuttia jääneenä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
On se kyllä kumma, että aina kun tulee väärä rengasvalinta, niin se kohdistuu suomipoikiin. Eikö nyt jo näinä päivinä saisi hoidettua sellaista sadepalvelua, jonka turvin pystyy ennustamaan sateet edes välttävästi?

Ford on sortunut tuohon samaan miinaan jo vaikka kuinka monesti eikä mitään opita. Vituttaa oikein poikien puolesta, kun ensimmäinen EK antoi viitteitä vauhdin riittämisestä Citikkaa vastaan.

Valitettavasti juuri näissä asioissa näkyy se rahoituksen ero, Citroenilla on varaa pitää alan parhaat ammattilaiset remmissä kun öljysheikkien avokätisyyteen luottava Ford joutuu turvautumaan vähemmän kokeneisiin jannuihin ja heikompaan tekniikkaan. Tämä korostui aiemmin esimerkiksi Neste Oil Rallissa jolloin Latvala löysi vasta viimeisille erikoiskokeille halutut säädöt.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä on huvittavaa tuo "maailman nopeimman kansan" räpellys taas vaihteeksi. Ei kai ole sattumaa että rengasrikot vaivaavat aina lähes poikkeuksetta tätä kaksikkoa. Olisiko ajotaidoilla ja -tyyleillä mitään tekemistä tämän asian kanssa. Niin kauan kun Loeb on kehissä,ei pokaali muualle mene!
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Kiva seurata noita Minejä, kun ne sotkee normaalia järjestystä kärjessä. Sordo ja Meeke ajaa loistavasti!

Ei tosiaan voi olla sattumaa että rengasrikkoja osuu aina vain suomalaisten kohdalle. Tässä rallissa myös P. Solbergille on tullut pari rengasrikkoa...

Edit. Hänninen ja tallikaveri ajoivat eilen samassa kohdassa ulos samoin seurauksin: Hanninen & Hermann Gassner Jr Crash (youtube)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös