Se oli sitten sellainen ralli. Jännää taistelua ja ärsyttävää taktikointia, ja jälleen voittajana Sebastien. Onneksi ei kuitenkaan tullut ranskalaisille ihan kaksoisvoittoa vaikka ei ollut sekään kaukana. Se oli sittenkin Loeb joka pääsi hyötymään tuosta eilisen taktikoinnista kun tiet oli aamulla kosteat, mutta täytyy kyllä nostaa hattua Loebille siitä kuinka valmis hän oli heti aamusta ja iski niin tylyt lukemat tauluun heti eka pätkällä että taisi poikasilta usko loppua siihen. Hyvin Latvala vielä lopussa nousi mutta nuo hyvät säädöt löytyi vähän liian myöhään ja takaa-ajo jäi kesken.
Suomalaisittain tätä Jyväskylää ei voi kyllä pitää mitenkään onnistuneena oikeastaan muiden kuin Hännisen kohdalla. Latvala kyllä taisteli hyvin ja pysyi hyvin Citikoiden kyydissä, mutta oli liian paljon hukassa autonsa säätöjen kanssa ja siinä taisi olla se ratkaiseva ero. Latvala jäi aina aamupäivän pätkillä pahasti ja sai säädöt kohdalleen vasta iltapäiväksi, ja antoi siinä liikaa tasoitusta Citroenille. Hirvonen tuli ihan perkeleellisen lujaa kaksi päivää ja oli nopeuden puolesta oikeastaan ihan ylivoimainen tässä rallissa, mutta tuo torstai pilasi kaiken - oli se sitten hänen oma vikansa tai joku mystinen vika autossa. Mutta noin paljon ei vaan pysty Jyväskylässä antamaan eteen muille vaikka olisi miten nopea. Oli Mikolla tuossa paljon huonoa tuuriakin koska tuo osuma ei loppujen lopuksi ollut mikään kovin iso, mutta tuo törmäyksessä hajonnut pyörän napa aloitti sitten sellaisen ketjureaktion että Mikko ajoi lopulta autolla jossa ei ollut jarruja ja takatasauspyörästö rikki.
Kimi ajoi ehjän kisan ilman isompia virheitä ja pääsi Jyväskylässä ensimmäisen kerran maaliin ja myös pisteille. Mutta sikäli oli kyllä pieni pettymys että kyllä tuo Wilson olisi pitänyt ainakin takana pitää. Ihan ei riittänyt vauhti siihen mutta tärkeää on sekin että Kimi on tällä kaudella oppinut ajamaan maaliin saakka.
Jari Ketomaa oli lopulta pettymys vaikka ensimmäinen päivä olikin ihan huikea. Mutta toisena päivänä ensinnäkin vauhti katosi ihan täysin ja sitten tuli vielä keskeyttämiseen johtanut ulosajo. Ehkä se ensimmäisen päivän taktikointi oli turhaa ja Ketomaan olisi kannattanut ajaa vaan omaa ajoaan, mutta helppohan se täältä ruudun takaa on aina sanoa. Matti Rantaseen pätee oikeastaan sama eli ensimmäinen pätkä lupasi paljon mutta sitten taisi mennä vähän yliyrittämiseksi ja tuloksena romutettu Mini. Ei varmaan kumpaakaan hirveästi auttanut uran luomisessa tämä kisa vaikka Ketomaan vauhti torstaina olikin kovaa luokkaa.
Vaikka Loeb ajoikin tasaisen varman kisan, ja lauantaiaamuna oli jopa huikean hyäv, niin kisan The Man/I] oli minusta Juho Hänninen. Ihan käsittämättömän kovaa vauhti S2000-luokan autolla ja pistesija monen WRC-auton edellä. Ja mikäli Ott Tänak ei olisi eilen lipsauttanut ulos niin uskon että Hänninen olisi saattanut olla vielä Räikkösen ja Wilsoninkin edellä. Kun kova kilpakumppani S2000-voitosta jäi minuuttien päähän niin Hänninenkin alkoi varmistelemaan ja vauhti tippui sen verran että pistesijakin meinasi mennä siihen. Mutta kyllä tuo 10. sija Jyväskylässä S2000-autolla on kovan luokan suoritus siitä huolimatta. Ja kyllä pitää antaa tunnustusta myös Ott Tänakille joka meni Hännisen kanssa jokseenkin samanlaista vauhtia ennen tuota pientä lipsahdustaan. Nämä miehet ansaitsisivat kyllä molemmat WRC-autot alleen ennemmin kuin nämä "turistit" joista osalla teki tiukkaa jopa pärjätä Mikko Pajusen kaksivetoiselle Cliolle.
Minien kisa alkoi hyvin mutta vauhti hiipui oikeastaan koko ajan rallin edetessä ja lopulta sekä Meeke että Sordo joutuivat keskeyttämään teknisiin vikoihin. Ja Rantanenhan mytisteli oman Mininsä jo ihan kisan alussa. Mutta keskeytyksistä ja ajoittaisesta vauhdin puutteesta huolimatta tuossa Minin autossa on kyllä potentiaalia on kunhan saavat vaan lisää testiä ja kisoja alle.
Pitäisiköhän Sebastian Lindholmin muuten vielä kerran kaivella ajovarusteet naftaliinista ja hommata auto alleen, jos se onkin tosiaan tuosta kiinni?
Suomalaisittain tätä Jyväskylää ei voi kyllä pitää mitenkään onnistuneena oikeastaan muiden kuin Hännisen kohdalla. Latvala kyllä taisteli hyvin ja pysyi hyvin Citikoiden kyydissä, mutta oli liian paljon hukassa autonsa säätöjen kanssa ja siinä taisi olla se ratkaiseva ero. Latvala jäi aina aamupäivän pätkillä pahasti ja sai säädöt kohdalleen vasta iltapäiväksi, ja antoi siinä liikaa tasoitusta Citroenille. Hirvonen tuli ihan perkeleellisen lujaa kaksi päivää ja oli nopeuden puolesta oikeastaan ihan ylivoimainen tässä rallissa, mutta tuo torstai pilasi kaiken - oli se sitten hänen oma vikansa tai joku mystinen vika autossa. Mutta noin paljon ei vaan pysty Jyväskylässä antamaan eteen muille vaikka olisi miten nopea. Oli Mikolla tuossa paljon huonoa tuuriakin koska tuo osuma ei loppujen lopuksi ollut mikään kovin iso, mutta tuo törmäyksessä hajonnut pyörän napa aloitti sitten sellaisen ketjureaktion että Mikko ajoi lopulta autolla jossa ei ollut jarruja ja takatasauspyörästö rikki.
Kimi ajoi ehjän kisan ilman isompia virheitä ja pääsi Jyväskylässä ensimmäisen kerran maaliin ja myös pisteille. Mutta sikäli oli kyllä pieni pettymys että kyllä tuo Wilson olisi pitänyt ainakin takana pitää. Ihan ei riittänyt vauhti siihen mutta tärkeää on sekin että Kimi on tällä kaudella oppinut ajamaan maaliin saakka.
Jari Ketomaa oli lopulta pettymys vaikka ensimmäinen päivä olikin ihan huikea. Mutta toisena päivänä ensinnäkin vauhti katosi ihan täysin ja sitten tuli vielä keskeyttämiseen johtanut ulosajo. Ehkä se ensimmäisen päivän taktikointi oli turhaa ja Ketomaan olisi kannattanut ajaa vaan omaa ajoaan, mutta helppohan se täältä ruudun takaa on aina sanoa. Matti Rantaseen pätee oikeastaan sama eli ensimmäinen pätkä lupasi paljon mutta sitten taisi mennä vähän yliyrittämiseksi ja tuloksena romutettu Mini. Ei varmaan kumpaakaan hirveästi auttanut uran luomisessa tämä kisa vaikka Ketomaan vauhti torstaina olikin kovaa luokkaa.
Vaikka Loeb ajoikin tasaisen varman kisan, ja lauantaiaamuna oli jopa huikean hyäv, niin kisan The Man/I] oli minusta Juho Hänninen. Ihan käsittämättömän kovaa vauhti S2000-luokan autolla ja pistesija monen WRC-auton edellä. Ja mikäli Ott Tänak ei olisi eilen lipsauttanut ulos niin uskon että Hänninen olisi saattanut olla vielä Räikkösen ja Wilsoninkin edellä. Kun kova kilpakumppani S2000-voitosta jäi minuuttien päähän niin Hänninenkin alkoi varmistelemaan ja vauhti tippui sen verran että pistesijakin meinasi mennä siihen. Mutta kyllä tuo 10. sija Jyväskylässä S2000-autolla on kovan luokan suoritus siitä huolimatta. Ja kyllä pitää antaa tunnustusta myös Ott Tänakille joka meni Hännisen kanssa jokseenkin samanlaista vauhtia ennen tuota pientä lipsahdustaan. Nämä miehet ansaitsisivat kyllä molemmat WRC-autot alleen ennemmin kuin nämä "turistit" joista osalla teki tiukkaa jopa pärjätä Mikko Pajusen kaksivetoiselle Cliolle.
Minien kisa alkoi hyvin mutta vauhti hiipui oikeastaan koko ajan rallin edetessä ja lopulta sekä Meeke että Sordo joutuivat keskeyttämään teknisiin vikoihin. Ja Rantanenhan mytisteli oman Mininsä jo ihan kisan alussa. Mutta keskeytyksistä ja ajoittaisesta vauhdin puutteesta huolimatta tuossa Minin autossa on kyllä potentiaalia on kunhan saavat vaan lisää testiä ja kisoja alle.
Nyt olisi Hirvosen Mikon, Latvalan Jari-Matin ja miksei Kovalaisen Heikinkin aika ottaa radikaalit otteet käyttöön. Ei muuta kuin nimenmuutospaperit maistraattiin, sillä ei nykypäivän autourheilussa noilla nimillä pärjää.
Sebastian Hirvonen, Sebastian Latvala ja Sebastian Kovalainen. Eiköhän alkaisi voittoja ropista.
Pitäisiköhän Sebastian Lindholmin muuten vielä kerran kaivella ajovarusteet naftaliinista ja hommata auto alleen, jos se onkin tosiaan tuosta kiinni?