Ralliketju

  • 1 705 884
  • 13 532

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiva seurata noita Minejä, kun ne sotkee normaalia järjestystä kärjessä. Sordo ja Meeke ajaa loistavasti!

Ei tosiaan voi olla sattumaa että rengasrikkoja osuu aina vain suomalaisten kohdalle. Tässä rallissa myös P. Solbergille on tullut pari rengasrikkoa...

Eilen kävi semmoinen hassu juttua että myös Loeb kärsi rengasrikon eikä päässytkään tallimääräyksellä kärkeen. Semmoinen jännä tilanne myös on tulossa, että Ogier myös nousi samalla pahimmaksi uhkaajaksi mestaruuskamppailussa. Yksi keskeytys jos edes sattuisi loebille joskus tulemaan , niin olisivat tasapisteissä ogierin kanssa jos ogier voittaa ja loeb keskeyttää.

Minit kyllä sotkee mukavasti kärjen kamppailua. Suomen jälkeen mietin että Minit voisi ehkä loppukaudesta ottaa jopa palkintopallisijoituksen, mutta fordin koomailun jälkeen se tuli jo täällä. Loppukauden aikana jopa talli pystynee taistelemaan kilpailun voitosta jos muilla on vähän ongelmia, jokatapauksessa erittäin kilpailukykyinen auto jo tässävaiheessa. Ensikaudesta on tulossa jännä jos mukana on kolme tallia kärkikamppailussa ellei Ford tipu jo ihan vauhdissa kuten tällähetkellä on käymässä, edes soralla ei tunnu Ford enää ihan huippuvuohtiin yltävän ja asfaltilla jäädään jo ihan mahdottomasti.

Miten muuten ensikauden tallipaikat menee, onko Ogierilla sopimus myös ensikaudesta? näkisisin että Fordilla voisi Latvalan tilalle olla hyvä paikka hakea toista kuljettajaa ja varsinkin semmoista joka on hyvä asfaltilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miten muuten ensikauden tallipaikat menee, onko Ogierilla sopimus myös ensikaudesta?
Loeb ja Ogier jatkavat Citroenilla. Jari-Matti jatkaa Fordilla. Mikko on periaatteessa sopinut jatkosta Fordin kanssa, mutta voi myös siirtyä muualle, ja tämähän tarkoittaa sitten VW:tä. Minille Mikko tuskin menee.

Petter on myös vihjannut, ettei rakenna enää tallia itse itselleen, joten hänkin kärkkyy jotain paikkaa, käytännössä siis Minillä.

Sen verran olen skeptinen Hännisen mahdollisuuksiin Volkkarille, että Mikon mahdollinen meno sinne on pahaksi Hänniselle. Ei saksalaistalli ajata kahta suomipoikaa, vaan haluavat jonkun keski-euroopasta ajamaan toista autoaan. Ja tämä olisi puhtaasti bisnesajattelun takia.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Eilen kävi semmoinen hassu juttua että myös Loeb kärsi rengasrikon eikä päässytkään tallimääräyksellä kärkeen. Semmoinen jännä tilanne myös on tulossa, että Ogier myös nousi samalla pahimmaksi uhkaajaksi mestaruuskamppailussa. Yksi keskeytys jos edes sattuisi loebille joskus tulemaan , niin olisivat tasapisteissä ogierin kanssa jos ogier voittaa ja loeb keskeyttää.

Joo, kyllä huomaa että itseänikin alkaa jo turhauttamaan kun ikinä suomalaiset ei pääse haastamaan ranskalaisia ajamalla vaan aina tulee tekniikka tai muut selittelyt eteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Australian rallissa kerrankin myös Citroenilla ongelmia oikein kahden auton voimin. Ensin Loeb katon kautta ympäri ja sitten pari pätkää myöhemmin Ogier puuhun. Ogierilta virhe erittäin pahaan paikkaan koska Loebin keskeytyksen myötä hänellä olisi ollut mahdollisuudet nousta tasoihin pisteissä. Hirvosellehan tämä tietää hyvää koska hänellä on nyt mahdollisuudet nousta vielä MM-taisteluun mukaan, vaikka eipä tuosta taida loppujen lopuksi apua olla kun kaksi seuraavaa kisaa ajetaan asfaltilla ja eroa olisi silti yli 10 pistettä vaikka Hirvonen tämän rallin voittaisikin.

Australian ralliin on lähtenyt sen verran vähän WRC-autokuntia mukaan että alkaa kohta olla aika yllättäviä nimiä kärkipäässä jos kato on näin kovaa. Citikoiden lisäksi Novikov ajoi kiveen ja Block ulos jo aiemmin, ja sen myötä sellainenkin ajajasuuruus kuin Al Qassimi on noussut jo sijalle 6. Ja on siellä WRC-miehistä myös Van Merksteijnillä ja Oliveiralla ollut isosti ongelmia joten tässä rallissa saatetaan nähdä N-ryhmän autoja hyvinkin korkeilla sijoituksilla. Taitaa olla jo nyt Paddon sijalla 7. Subarulla.

EDIT: Ihan sairaan liukasta näyttää olevan Australiassa, kun tien pinnat on liejuisia ja käytössä on vain kova rengas. Monelle kuskille tullut lipsahduksia ja esim. yhdestä Hirvosen incar-videosta näkyy hyvin että pito vaan häviää yht'äkkiä ja Hirvonen lipsauttaa pellolle. Hirvonen jopa kritisoi aika kovasti tuota että ei ole muita renkaita käytössä koska noista kovista renkaista vaan häviää pito aivan silmänräpäyksessä kun tiellä on liejua. Tuo Ogierin ulosajo näytti olevan seurausta juuri tällaisesta, auto vaan spinnasi ja keula osui puuhun sen verran että tekniikka otti siipeensä. Loebin ulosajo sen sijaan oli ihan puhdasta huolimattomuutta, myönsi itsekin että oli katsellut ruudulta väliaikoja ja keskittyminen herpaantui sen takia. Aika rajusti meni Citroen ympäri useamman kerran mutta paikka oli sellainen että ei tuossa mitään isompaa vaaratilannetta näyttänyt olevan.

Erikoista on että molemmille Citikka-kuskeille tulee samaan kisaan paha virhe, mutta se vaan osoittaa että ihmisiä nuokin on eikä suinkaan täysin virheettömiä koneita.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Loebin suhteen täytyy muistaa, että hän ei missään tapauksessa ole parhaimmillaan ulosajon jälkeen, vaan tekee uudestaan helppoja virheitä. Tuntuu, että itseluottamus katoaa käsittämättömän helposti yhdestä virheestä. Ilmeisesti kuvittelee jo itsekin olevansa kone. Jännäksi loppupeleissä vetää tämänkin kauden suhteen, vaikka kaksi kolmesta jäljellä olevasta ajetaankin asfaltilla. Toivottavasti Mikko pystyy pistämään siellä ahtaalle Citikat, eikä enää tehdä vääriä rengasvalintoja. Edellisessä kisassa asfalttivauhti oli lupaavaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvala on mennyt tänään aika lailla omaa vauhtiansa ja jättänyt Hirvosen kauas taakseen, ilmeisesti sen verran on ollut lähtöpaikalla vaikutusta että Hirvonen ei pysty vastaamaan Latvalan vauhtiin ja Petter Solbergkin ottaa koko ajan vähän kiinni. Taas on ollut yksi WRC-auto (H. Solberg) vaikeuksissa ja tämän myötä Matthew Wilson on noussut neljänneksi ja Khalid Al Qassimi viidenneksi! Nämä kaukomaiden kisat on kyllä hyvä mahdollisuus näille vähälahjaisemmille kerätä hyviä sijoituksia ihan vaan ajamalla varmasti maaliin. Kun autoja on vähän niin tuollakin taktiikalla voi löytää itsensä ihan palkintokorokkeen tuntumasta. Nyt olisi ollut Kimillekin hyvä paikka napata uran paras sijoitus, mutta ilmeisesti matkustaminen tuonne on sen verran kallista lystiä että otti mieluummin sakot ja valmistajien sarjasta sulkemisen kuin lähti Australiaan kisaamaan.

Ogierilla on vielä pienet saumat pisteille koska pääsi jatkamaan superrallisäännön avulla ja on nyt ajanut noita viimeisillä pistesijoilla olevia N-ryhmäläisiä kiinni n. minuutin/pätkä. Noita pidempiä pätkiä on vielä jäljellä kuusi (+4 lyhempää) joten Ogier saattaa hyvinkin ehtiä ajamaan tuon n. 7-8 minuutin eron kiinni. Jos tuo Henning Solberg vielä tuosta putoaa kokonaan pois niin kyllä Ogier saattaa pisteille ehtiä. Loebin toivo pisteistä sen sijaan lepää power-stagen varassa koska eroa kärkeen on lähes puoli tuntia ja viimeiseen pistesijaankin yli vartti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Taitaa tulla foortilta tallimääräys ja Latvala päästää Hirvosen ohitseen huomenna. Hirvonen olisi vain 20 pisteen päässä tämän jälkeen Loebista ja näin ollen, mahdollisuudet maailman mestaruuteen säilyisivät. Kerrankin myös Citikalla on vastoinkäymisiä, vaikkakin olivat kuskien omia mokia...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taitaa tulla foortilta tallimääräys ja Latvala päästää Hirvosen ohitseen huomenna.

Näin varmasti tapahtuu, riippuen tietysti siitä kuinka lähelle tuo Solberg pääsee Hirvosta. Viimeisellä pätkällä jäi n. sekunnin Hirvosesta joten ero on nyt 38 sekuntia. Toivottavasti ei enää ainakaan kovin paljoa saisi kiinni niin se jättäisi Fordille enemmän pelivaraa.

Ja kyllähän tuolla vielä huomennakin ajetaan kuusi pätkää joten jos Latvala tämän päivän jälkeen lähtee ykkösenä ladulle ja eroa on tuo reilu 20 sekuntia mitä se tällä hetkellä on, niin saattaa olla ettei tarvita edes tallimääräystä vaan Hirvonen ehtii ajamaan tuon kiinni joka tapauksessa. Siellä on nimittäin huomenna kaksi kertaa ajettava 30 km pätkä jolla voi tulla reilustikin eroa ykkösenä ja kakkosena ajavan välillä. Tänäänkin Hirvonen hävisi noilla pisimmillä pätkillä pahimmillaan n. 10 sekuntia Latvalalle.

Ogierille jos ei tule mitään lisäongelmia niin nousee varmasti pisteille. On nyt jo noussut sijalle 12 ja sijalla 9 ajavaan Ännäläiseen on eroa nelisen minuuttia. Ja tuosta Ogierin edestä tippuu seuraavalla pätkällä vielä sähköongelmista kärsivä Henning Solberg. Novikovia Ogier ei ehdi varmaan kiinni ajaa mutta nuo Ännäläiset Guerra ja Saliuk on ihan haarukassa, sen verran näyttävät jäävän jokaisella pätkällä WRC-autoille. Ja huomenna saattaa vielä ehtiä ajamaan Kosciuszkon ja Paddoninkin kiinni, ei sitä eroa kuitenkaan ole kuin n. 7 minuuttia.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ja kyllähän tuolla vielä huomennakin ajetaan kuusi pätkää joten jos Latvala tämän päivän jälkeen lähtee ykkösenä ladulle ja eroa on tuo reilu 20 sekuntia mitä se tällä hetkellä on, niin saattaa olla ettei tarvita edes tallimääräystä vaan Hirvonen ehtii ajamaan tuon kiinni joka tapauksessa. Siellä on nimittäin huomenna kaksi kertaa ajettava 30 km pätkä jolla voi tulla reilustikin eroa ykkösenä ja kakkosena ajavan välillä. Tänäänkin Hirvonen hävisi noilla pisimmillä pätkillä pahimmillaan n. 10 sekuntia Latvalalle.

Sinänsä mielenkiintoista, kun Malcolm Wilson hehkutti tuota Hirvosen lähtöpaikkaa lauantaille. Hän sanoi, että tuo tulisi olemaan paras mesta ajaa, näin ei kuitenkaan käytännössä tapahtunut. En kyllä tiedä, minkälaisia puuhastelijoita tuo Fordin talli on täynnä? Citikalla tuo taktinen osaaminen on aivan eri tasolla kuin heillä. Vaikka Ford kuinka yrittäisi, niin silti Citikalla ollaan aina yksi askel edellä ajotaktiikassa. Tietysti silläkin on merkitystä, kuka niitä autoja ajaa, mutta silti.

Ärsyttää tuo ranskalaistallin ylivoimaisuus, mutta eipä Fordiltakaan jaksa mitään odottaa. Minin nousua odotan innolla ja luotan siihen, että he tulevat olemaan ensi kaudella varteen otettava haastaja nykyisille kärkitalleille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei Citroenillakaan aivan niin täydellisiä olla kuin voisi luulla, itseasiassa viimeiset kolme kisaa ovat osoittaneet että tallin sisällä on aika valtavia ristiriitoja. Jo Suomessa Ogier ja Loeb taktikoivat toisiaan vastaan, mikä hiukan paremmalla tuurilla olisi voinut auttaa Latvalan voittoon. Saksassa Loeb rikkoi renkaansa, menettäen hänelle pedatun voiton ja syytti siitä Ogieria joka Loebin mielestä ajoi turhan kovaa häntä vastaan. Ja nyt Australiassa molemmat Citikat kierivät heti avauspäivänä pihalle. Loebille on kyllä luvattu ilmeisesti jatkosopimuksen yhteydessä ykköskuskin asema, mutta mikäpä pakko Ogierin on totella hidastelukäskyjä jos hänkin on MM-taistossa mukana? Mikäli Citikka antaisi Ogierille potkut, olisi hänelle 100 % paikka heti tarjolla Minillä, Fordilla ja VW:llä. Jos taas Citroen yrittää menetellä Ogierin kanssa samoin kuin Solbergin kanssa(eli ei anneta täysitehoista autoa kisoihin), niin mitä hyötyä Ogierista on Loebille taistelussa Fordeja vastaan? Ehkä parasta Citroenin kannalta olisi ollut jos Loeb olisi sovinnolla lopettanut uransa tähän kauteen, nyt heillä on pari seuraavaa vuotta käsissään ruutitynnyri, mikä saattaa pelata suomalaisten pussiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinänsä mielenkiintoista, kun Malcolm Wilson hehkutti tuota Hirvosen lähtöpaikkaa lauantaille. Hän sanoi, että tuo tulisi olemaan paras mesta ajaa, näin ei kuitenkaan käytännössä tapahtunut.

En sitten tiedä että oliko tänään erilainen keli kuin eilen että se muutti tuota tilannetta, vai laskeskeltiinko Fordilla taas väärin mutta kyllä tuo siltä näytti että Hirvonen kärsi tänään tuosta aura-auton roolista.

Kyllähän Ford on oikeastaan melkein kaikilla osa-alueilla Citroenia perässä; niin auton nopeudessa kuin luotettavuudessakin ja myös tiimin toiminnassa. Silti Malcolm Wilsonin kommenteista tänä vuonna on voinut koko ajan lukea että Latvalalla ja Hirvosella olisi ihan tasavertainen kalusto ja tiimi Citroeniin verrattuna ja homma on kiinni pelkästään kuljettajista. Kyllä varmaan kuljettajissakin on vikaa mutta kyllä esim. Latvalalla on rikkoutunut auto tällä kaudella luvattoman monta kertaa kun taas Citroeneilta ei ole juuri rengasrikkoja kummempia ongelmia nähty. Että ei se ihan niin paljon ole kuljettajista ollut kiinni kuin Wilson antaa ymmärtää. Ikävä kyllä se näkyy vaan niin monessa asiassa että M-Sport on ihan nyrkkipaja verrattuna oikeaan tehdastiimiin.

Ei Citroenillakaan aivan niin täydellisiä olla kuin voisi luulla, itseasiassa viimeiset kolme kisaa ovat osoittaneet että tallin sisällä on aika valtavia ristiriitoja.

Mielenkiintoinen tosiaan tuo Citroenin tilanne. Ilmiselvästi tallin sisällä on pahoja ristiriitoja ja tuosta voi tulla vielä samanlainen tilanne kuin McLarenilla 80-luvun lopulla jolloin jomman kumman on pakko lähteä. Loeb on tietysti moninkertainen mestari ja tältä kaudelta saattaa tulla yksi lisää, mutta on silti aika mielenkiintoinen juttu jos Loebille on annettu sopimukseen selkeä ykköskuskin paikka kuten on huhuttu. Loeb ei kuitenkaan enää montaa kautta aja ja pahimmillaan tämä tilanne ajaa tulevaisuuden mestarin pois tallista esim. Volkswagenille. Olisi voinut kuvitella että talli pyrkisi pitämään Ogierin tallissaan vaikka silläkin uhalla että Loeb lähtee koska Ogier on vielä nuori ja jo tällä hetkellä lähes Loebin tasolla.

Ja se pitää sanoa että on kyllä Loebiltakin munatonta touhua jos on vaatinut tuollaisen pykälän sopimukseen. Minulta ei ole koskaan löytynyt hirveästi arvostusta näitä kuljettajia kohtaan jotka eivät halua ajaa tasavertaisella kalustolla tasavertaisessa asemassa tallikaveriaan vastaan. Mutta ei nyt tuomita kun ei oikeasti tiedetä onko tuollaisia pykäliä olemassakaan. Kovan luokan tekijä Loeb on joka tapauksessa.


EDIT: Katselin tuossa Youtubesta tuon Novikovin eilisen ulosajon ja ei voi kyllä muuta sanoa kuin että on melkoinen sähläri tuo Venäjän poika, parin vuoden takainen Latvala potenssiin kymmenen... Oikein nuottiin oli laitettu että "älä leikkaa" mutta niin vaan piti leikata ja täräyttää etupyörä kiveen. Kartturi Giraudet'n reaktio tilanteessa oli aika priceless: Kuljettaja sanoo "Don't worry" kun auto lähtee lapasesta ja kartturi alkaa huutamaan "Yes I worry! Yes I worry!" ja sitten tulee vaan oikein toruvalla äänensävyllä "Evgeny!".
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Menipä taas tuo rallin loppu melkoiseksi pelleilyksi. Olkoonkin että suomalaiset sentään otti sen kaksoisvoiton ja vielläpä niin että hirvonen voitti.

Ensin latvala hiljentelee toiseks viimeisellä pätkällä jotta hirvonen pääsee ohi ja sitten taas Ogier päästää 9 sijalta loebin ohitseen ottamalla aikasakkoa ja pysähtymällä. Lisäksi ogier viellä löysäili viimeisellä erikoiskeella jotta loeb saa täydet pisteet power stagelta. Tässä kohti taas ford mokasi ja antoi latvalan ajaa täysillä ja näin mikolta lähti yksi piste.. Eli ford taas mokasi taktikoinin ja citroen veti pitemmän korren.. mites muutenkaan :) Jotenkin vain Ford ei osaa mennä niin pitkälle koskaan ja sen takia ei varmaan mestaruuksiakaan tule.

Ogierilla selvästi alkaa tunteet kuumentua ja varmaan ensikauden tallipaikkakin alka pikkuhiljaa olemaan uhattuna jos noin kokoajan kiukuttelee ja on tallia vastaan. Saapa nähdä miten homma etenee jatkossa. Vähän alkaa pikkuhiljaa jokatapauksessa kiukuttelut olemaan jopa lian näkyviä joten saapa nähdä miten talli kohta tuohon puuttuu. Varmaan ensikauden jälkeen jompikumpi viimeistään lähtee johonkin päin, ei varmasti jatku homma noin pitkään.
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
...on melkoinen sähläri tuo Venäjän poika....

Tässä videossa Novikovin toinen ulosajo pätkältä 22 (Youtube). Hurjaa touhua! Kartturiakin alkaa jo kypsyttää.

On tuo taktikointi kyllä perseestä! Miettii niitä reitillä olevia katsojia, jotka ovat tulleet katsomaan kunnon kilvanajoa. Sitten joku heittää 10 minuutiksi auton parkkiin katsojien eteen... No ens kaudella homma taitaa muuttua kun loppuu ainakin lähtöpaikkapelleily.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä videossa Novikovin toinen ulosajo pätkältä 22 (Youtube). Hurjaa touhua! Kartturiakin alkaa jo kypsyttää.

Ei ole helppoa karttureilla Novikovin kyydissä, ilmeisesti poika ei oikein malta kuunnella nuotteja tai sitten päättää vaan olla tottelematta niitä koska tällaisia ulosajoja ja hurjia tilanteita on sattunut ennenkin. Novikovin entinen kartturi Dale Moscatt muistaakseni lopetti kartturina juuri sen takia kun Novikov ei uskonut yhtään mitä hän sanoo vaan ajoi ihan oman päänsä mukaan ja yleensä aina lopulta ulos. Olikohan juuri se Jyväskylän hurja loikka ja sitä hetken päästä seurannut ulosajo mikä katkaisi lopulta kamelin selän ja Moscatt päätti lopettaa? Onhan tuollaisen kyydissä vitun vaarallista istua kun ei pysty luottamaan yhtään siihen että kuljettaja tekisi niin kuin kartturi sanoo. Ihan karmea sähläri!

Hirvoselle tärkeä voitto vaikka se tulikin Latvalan hidastelun ansiosta. Ei siis mikään suuri hetki Mikon uralla mutta turhapa Fordin on antaa yhtään tasoitusta Citroenille koska siellä ei kyllä koskaan epäröidä taktikoinnin kanssa. Nähtiinhän tuo nytkin kun MM-pisteissä toisena oleva, ja täydet MM-mahdollisuudet vielä omaava Ogier pistettiin hidastamaan Loebin edeltä sekä kokonaiskilpailussa että vielä power-stagellakin. Valitettavasti Ford oli taas kerran askeleen perässä ja Latvalalle ei annettu selkeää tavoiteaikaa, ja niinpä Latvala vei Hirvoselta yhden tärkeän pisteen.

Kyllähän sitä mieluummin näkisi että kaikki ajaisivat tosissaan ja tällaista taktikointia ei nähtäisi, varsinkin silloin jos molemmilla tallin kuljettajilla on vielä mahdollisuudet mestaruuteen. Mutta niinhän se on että kun yksi taktikoi niin ei toisella oikein ole varaa antaa rehellisyyden ja rehdin urheilun nimissä tasoitusta. Kyllähän esim. Hirvonen ja Ford on jo yhden mestaruuden hävinnyt Loebille parilla pisteellä kun Latvalan annettiin voittaa kilpailu missä Hirvonen oli toinen.

Ogierinkin vitutuksen kyllä ymmärtää, koska on minusta osoittanut tällä kaudella että pystyy vastaamaan Loebin vauhtiin ja ansaitsee minusta ihan tasapuolisen kohtelun tallikaverinsa kanssa tämän mestaruuksista huolimatta. Sitten laitetaan hidastelemaan ja pelaamaan pisteitä Loebille vaikka itselläkin olisi vielä mestaruuteen mahdollisuudet. Minä pidän kyllä ihmeenä jos Ogier Citikalla vuotta pidempään enää ajaa mikäli tuo tallin toiminta tällaisena jatkuu.

Tuota superralli-sääntöjä minä olen muutaman kerran miettinyt, juuri erityisesti näissä kaukomaiden kisoissa missä on vähän WRC-autoja tai yleensäkään osanottajia mukana, että pitäisiköhän tuota sääntöä vähän päivittää siten että jokaisesta väliinjääneestä EK:sta tulisi enemmän sakkoa kuin tuo 5 minuuttia? Nyt esim. Loeb oli ulosajonsa jälkeen puoli tuntia muita perässä mutta pystyi silti nousemaan viimeiselle pistesijalle kun muutama WRC-auto keskeytti ja N-ryhmäläiset ovat vaan niin paljon hitaampia noilla pitkillä pätkillä. Näissä kaukomaiden kisassa keskeyttäneen kuljettajan on liian helppo nousta vielä korkeallekin pisteille ja minusta se ei ole välttämättä hyvä juttu. Nythän esim. Al Qassimi oli viidennellä sijalla yli 12 minuuttia kärjelle jääneenä joten periaatteessa joku lauantain viimeisillä pätkillä kärkipäästä keskeyttänyt olisi pystynyt nousemaan vielä viidennelle sijalle keskeytyksensä jälkeen.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
MM-osakilpailu taas ovella ja kannattaa huomioida että wrc.com tarjoaa live kuvaa pe 14.00 - 21.00 & la 13.45 - 20.30. Erikoiskokeilta tulee incar & helikopterikuvaa ja niiden lisäksi huoltoparkista tunnelmia + illan päätöksenä oleva lehdistötilaisuus. Ja ilmainen kaikenlisäksi.

JOS tämä toimii ja pysyy ilmaisena niin onpa melkoisen rattoiset oltavat rallifaneilla. Tosin pahoin pelkään että tässä "testivaiheessa" tämä on ilmainen ja ajanmyötä jos homma pelittää niin muuttuu maksulliseksi. Mutta hienoa että tällainen mahdollisuus rallin seuraamiseen saadaan. Vaikeuksia tulee varmasti olemaan etenkin tässä alkutaipaleella, mutta siitä sitä järjestelmää sitten pikkuhiljaa kehitellään kohti täydellisyyttä.
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MM-osakilpailu taas ovella ja kannattaa huomioida että wrc.com tarjoaa live kuvaa pe 14.00 - 21.00 & la 13.45 - 20.30. Erikoiskokeilta tulee incar & helikopterikuvaa ja niiden lisäksi huoltoparkista tunnelmia + illan päätöksenä oleva lehdistötilaisuus. Ja ilmainen kaikenlisäksi.

Ohhoh, onpas mennyt minulta täysin ohi tuo. Täytyykin klikkailla itsensä pelipaikoille perjantaina. Erinomaisen hienoa palvelua wrc.comilta. Kiitos infosta!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Fordin suomalaisilta aika jäätävä aloitus Ranskassa. Kolmannella pätkällä molemmat kävivät pihalla; Hirvonen jäi yli 49 sekuntia kärjelle ja Latvala lähes puolitoista minuuttia. Harmin paikka koska myös Loebin ilmoitettiin pysähtyneen EK3:lle ilmeisesti teknisen ongelman takia.

Kärjessä kolmen pätkän jälkeen siis Ogier (joka varmaan kiroaa nyt entistä enemmän kun joutui antamaan ilmaiseksi pisteitä Loebille edellisessä rallissa) ja kakkosena Petter Solberg 6,5 sekunnin päässä. Dani Sordo on taas tullut hyvin Minillä ja on vain 11,5 sekunnin päässä kärjestä kolmantena. Hirvonen on nyt viidentenä vajaan minuutin päässä kärjestä ja Latvala seitsemäntenä.

Räikkönen liittyy myös tuohon kolmannen pätkän epäonnisten suomalaisten joukkoon. Kimi oli ajanut ulos siirtymällä(!) lämmittäessään renkaita, eikä startannut ollenkaan kolmannelle pätkälle. Ihan päin vittua menee siis suomalaisittain mutta siihenhän ollaan jo näissä asfalttiralleissa totuttu.


EDIT: Ai niin, unohdin että Kris Meeke oli vielä tulossa takaa joten Hirvosen ja Latvalan sijoitukset putosi vielä yhdellä kun Meeke nousi neljänneksi Sordon taakse. Minillä siis pullat todella hyvin uunissa tällä hetkellä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Räikkönen liittyy myös tuohon kolmannen pätkän epäonnisten suomalaisten joukkoon. Kimi oli ajanut ulos siirtymällä(!) lämmittäessään renkaita, eikä startannut ollenkaan kolmannelle pätkälle. Ihan päin vittua menee siis suomalaisittain mutta siihenhän ollaan jo näissä asfalttiralleissa totuttu.

Kyllä suomalaiset jälleen osaavat. Nuo ulosajot erikoiskokeella eivät sinänsä ole niin paha asia, mutta tuo Räikkösen kämmi vetää jo vertaistaan. Taisi unohtua, ettei ralliautolla voi lämmitellä renkaita samalla tavalla kuin formulalla?! ;)

Minien vauhti ei yllätä yhtään, näyttivät Saksassa, että asfaltilla auto toimiii loistavasti. Siihen lisäksi vielä Sordo, joka taitaa tuon alustan, niin tulokset ovat odotettuja. Kunhan vain tekniikka kestää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä suomalaiset jälleen osaavat. Nuo ulosajot erikoiskokeella eivät sinänsä ole niin paha asia, mutta tuo Räikkösen kämmi vetää jo vertaistaan. Taisi unohtua, ettei ralliautolla voi lämmitellä renkaita samalla tavalla kuin formulalla?! ;)

Ilmeisesti tuo ei nyt menekään ihan täysin Kimin omaan piikkiin vaan tuo ulosajo on johtunut siitä kun Kimi on väistänyt toista kilpailijaa.

Siellä on ilmeisesti aika hurjan näköistä touhua noiden harjaterästen kanssa mitä sisäkurveihin on laitettu liikaa leikkaamista estämään. Järjestäjäthän olivat siis laittaneet harjateräksestä tehtyjä tankoja pystyyn sisäkurveihin kun aikaisempina vuosina mutkissa on leikattu niin paljon että asfaltille on noussut todella paljon hiekkaa. Nyt ainakin Kris Meeke oli kertonut että ne harjateräkset on alkaneet kääntymään siten että ne terästangot sojottaa 45 asteen kulmassa kohti autoja. Toivottavasti ei satu mitään vakavampaa noiden tankojen kanssa, Rautiaisen Timo ja Grönholmin Bossehan ainakin tietää miltä tuntuu kun tuollainen harjateräs tulee Up in the ass of Timo.

EDIT: Suomalaisten "loistopäivä" jatkuu. Juho Hänniselle rengasrikko EK3:lla (kuinkas muutenkaan!) ja eroa pahimpaan kilpailijaan Ott Tänakiin yli kaksi minuuttia.

EDIT: Latvala on tullut EK4:llä ihan järjettömän kovaa. Petter Solberg oli jäänyt 6,4 sekuntia ja Ogierkin 7,9 sekuntia Latvalan pohjista. Todennäköisesti menee tuon ansiosta ainakin Araujon ja Kuipersin ohitse ja nousee pari pykälää kokonaistilanteessa.

EDIT: Loeb ei ilmeisesti pysty jatkamaan huomennakaan superrallisäännöllä koska autossa on moottorivika. Nyt pitäisi siis Hirvosen pystyä itsensä nostamaan vaikka väkisin kärkikolmikkoon ja napata vielä joku piste power-stageltakin.

Tuo Kimin keskeytys on ilmeisesti johtunut siitä että Henning Solberg oli tehnyt edessä yllättäen äkkijarrutuksen ja Kimi oli niitannut Solbergin perään jolloin auton jousitus oli hajonnut.

EDIT: Sordo tullut myös tosi kovaa EK4:llä ja alkaa tosissaan haastamaan kärjessä ajavaa Citroen-kaksikkoa. Eroa Solbergiin enää 1,6 sekuntia ja Ogieriin 6,6.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Loebin jääminen pisteittä olisi MM-kamppailun kannalta mannaa, nyt täytyy toivoa että Hirvonen jollain ihmeellä kipuaisi edes sinne kolmen joukkoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hänninen oli sitten noiden harjaterästankojen ensimmäinen "uhri". Oli kertonut ralliradiossa että tuollainen tanko oli mennyt puskurista läpi ja puhkaissut renkaan. Vitun hyvä idea kyllä järjestäjältä nuo tangot...

EDIT: Kimi kertoo juuri tuosta kolarista/ulosajosta tuolla streamissa ja sanoo että oli vaan harmillinen väärinkäsitys eikä oikeastaan kenenkään vika. Oli yrittänyt ohittaa siirtymällä Henning Solbergia koska oli tämän edellä lähtöjärjestyksessä, ja Henning oli juuri silloin alkanut lämmittää jarrujaan tekemällä äkkijarrutuksia. Kimi oli ollut sen verran lähellä takana ettei ehtinyt tekemään mitään vaan oli niitannut Henningin perään, se oli sitten rikkonut ohjauksen minkä takia Kimi oli mennyt ojaan. Jousitus paskaksi ja kisa jäi siihen.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pientä pätkimistä ainakin allekirjoittaneen kakkaisella nettiyhteydellä, mutta muuten tämä WRC.comin streami toimii buenosti. Ogier näyttäisi karkaavan, ajamalla Hirvonen voinee nousta sijalle 5, mahdollisesti jopa neljänneksi sillä en usko Meeken vauhdin kestävän sunnuntaihin asti, mutta ilman kärkikolmikon epäonnea kolmen joukkoon ei ole asiaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla ei ole ollut mitään ongelmaa tuon streamin kanssa, toimii kerta kaikkiaan erinomaisesti. Kuvanlaatu on ollut todella positiivinen yllätys ja mukana on sekä incaria monesta eri kuvakulmasta ja vielä päälle helikopterikuvaa. Tuohon kun vielä saisi lisättyä päälle kunnon väliaikavertailun niin olisi kerta kaikkiaan erinomainen palvelu. Nyt on pakko katsoa väliajat eri sivulta.

Ogier menee koko ajan Hirvoselta karkuun mutta Solberg ja Sordo tarjoaa kyllä kunnon haasteen ranskalaiselle. Kutospätkällä Solberg otti kiinni sen minkä vitosella menetti ja ero taas tasan 5 sekuntia. Sordo ei ole vielä kutosta ajanut mutta otti edellisellä vähän Solbergia kiinni.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Citikalla näyttävät työskentelevän Loebin auton kanssa siihen malliin että haluavat hänet vielä mukaan. Tällä kertaa penaltia tulee niin paljon että en usko Loebin nousevan top10:een enää, mutta valitettavasti se perkele pääsee Super EK pisteille.

Tuossa WRC-radion toimittaja spekuloi sillä saako Loeb mahdollisesta moottorinvaihdosta Espanjaan 5 minuutin aikasakon koska Citroen oli ilmoittanut Loebin ajavan Saksan, Ranskan ja Espanjan asfalttikisan samalla koneella(kuten säännöt vaativat). Toinen vaihtoehto on se että Loeb saa nyt Ranskan ralliin tuon +5 minuuttia niiden penaltien päälle jotka hän saa pätkistä jotka jäävät ajamatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän se FIA taas anna jonkin porsaanreiän perusteella Citroenille luvan tuohon moottorinvaihtoon ilman mitään lisärangaisuksia, näinhän se on aina mennyt Citroenin kohdalla...

Jos näillä sijoituksilla mentäisiin loppuun saakka niin pistetilanne menisi niin että ykkösenä olisi Loeb 197 pisteellä, Ogier nousisi kakkoseksi 192 pisteellä ja Hirvonen olisi kolmas 190 pisteellä. Siihen jos vielä sekä Ogier että Hirvonen pystyisi power-stagelta jonkun lisäpisteen nappaamaan ja Loeb jäisi kokonaan nollille niin aika jännäksi tuo mestaruustaisto menisi. Vielä kun Hirvonen pystyisi tuosta pykälän-pari nousemaan mutta ei taida onnistua jos ei tule jollekin ongelmia.

EDIT: Menossa 36 km pituinen seiskapätkä ja väliajoissa Solberg on yli 6 sekuntia Ogierin edellä, eli jos näillä eroilla mennään niin kärkipaikka vaihtuu. Ja koko päivän Solbergin kanssa samoja aikoja ajanut Sordo ei ole vielä ajanut joten jännä nähdä miten käy.

EDIT: Hirvosen vauhti ei riitä kyllä mihinkään. Väliaikojen perusteella melkein 7 sekuntia Ogierin perässä mikä tarkoittaa sitä että on yli kymmenen sekuntia Solbergia hitaampi. Ei Mikko pysty kyllä tuosta vitossijalta nousemaan jos ei jollekin tule ongelmia.

EDIT: Ja viimeisellä splitillä Ogier peräti kymmenen sekuntia Hirvosta edellä.

EDIT: Ogier erittäin huolissaan autostaan, epäilee samoja ongelmia kuin minkä takia Loeb joutui keskeyttämään. Oli todella ihmeissään kuinka paljon edellä Solberg oli väliajoissa vaikka oli omasta mielestään tullut pätkän erittäin hyvin.

EDIT: Latvala vetää yli 7 sekuntia paremmin kuin Ogier, ja meni samalla myös Hirvosen ohi kokonaistilanteessa koska Mikko oli missannut jonkun risteyksen ja menettänyt siinä paljon aikaa.

EDIT: Ja Solberg siirtyy kärkeen 2,6 sekunnin turvin. Nyt odotellaan vielä pystyykö Sordokin ohittamaan Ogierin.

EDIT: Nyt on kunnon taistelua! Sordo nousi 0,4 sekunnin päähän Ogierista ja koko kärkikolmikko on nyt tasan 3 sekunnin sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös