Tässä videossa Novikovin toinen ulosajo pätkältä 22 (Youtube). Hurjaa touhua! Kartturiakin alkaa jo kypsyttää.
Ei ole helppoa karttureilla Novikovin kyydissä, ilmeisesti poika ei oikein malta kuunnella nuotteja tai sitten päättää vaan olla tottelematta niitä koska tällaisia ulosajoja ja hurjia tilanteita on sattunut ennenkin. Novikovin entinen kartturi Dale Moscatt muistaakseni lopetti kartturina juuri sen takia kun Novikov ei uskonut yhtään mitä hän sanoo vaan ajoi ihan oman päänsä mukaan ja yleensä aina lopulta ulos. Olikohan juuri se Jyväskylän hurja loikka ja sitä hetken päästä seurannut ulosajo mikä katkaisi lopulta kamelin selän ja Moscatt päätti lopettaa? Onhan tuollaisen kyydissä vitun vaarallista istua kun ei pysty luottamaan yhtään siihen että kuljettaja tekisi niin kuin kartturi sanoo. Ihan karmea sähläri!
Hirvoselle tärkeä voitto vaikka se tulikin Latvalan hidastelun ansiosta. Ei siis mikään suuri hetki Mikon uralla mutta turhapa Fordin on antaa yhtään tasoitusta Citroenille koska siellä ei kyllä koskaan epäröidä taktikoinnin kanssa. Nähtiinhän tuo nytkin kun MM-pisteissä toisena oleva, ja täydet MM-mahdollisuudet vielä omaava Ogier pistettiin hidastamaan Loebin edeltä sekä kokonaiskilpailussa että vielä power-stagellakin. Valitettavasti Ford oli taas kerran askeleen perässä ja Latvalalle ei annettu selkeää tavoiteaikaa, ja niinpä Latvala vei Hirvoselta yhden tärkeän pisteen.
Kyllähän sitä mieluummin näkisi että kaikki ajaisivat tosissaan ja tällaista taktikointia ei nähtäisi, varsinkin silloin jos molemmilla tallin kuljettajilla on vielä mahdollisuudet mestaruuteen. Mutta niinhän se on että kun yksi taktikoi niin ei toisella oikein ole varaa antaa rehellisyyden ja rehdin urheilun nimissä tasoitusta. Kyllähän esim. Hirvonen ja Ford on jo yhden mestaruuden hävinnyt Loebille parilla pisteellä kun Latvalan annettiin voittaa kilpailu missä Hirvonen oli toinen.
Ogierinkin vitutuksen kyllä ymmärtää, koska on minusta osoittanut tällä kaudella että pystyy vastaamaan Loebin vauhtiin ja ansaitsee minusta ihan tasapuolisen kohtelun tallikaverinsa kanssa tämän mestaruuksista huolimatta. Sitten laitetaan hidastelemaan ja pelaamaan pisteitä Loebille vaikka itselläkin olisi vielä mestaruuteen mahdollisuudet. Minä pidän kyllä ihmeenä jos Ogier Citikalla vuotta pidempään enää ajaa mikäli tuo tallin toiminta tällaisena jatkuu.
Tuota superralli-sääntöjä minä olen muutaman kerran miettinyt, juuri erityisesti näissä kaukomaiden kisoissa missä on vähän WRC-autoja tai yleensäkään osanottajia mukana, että pitäisiköhän tuota sääntöä vähän päivittää siten että jokaisesta väliinjääneestä EK:sta tulisi enemmän sakkoa kuin tuo 5 minuuttia? Nyt esim. Loeb oli ulosajonsa jälkeen puoli tuntia muita perässä mutta pystyi silti nousemaan viimeiselle pistesijalle kun muutama WRC-auto keskeytti ja N-ryhmäläiset ovat vaan niin paljon hitaampia noilla pitkillä pätkillä. Näissä kaukomaiden kisassa keskeyttäneen kuljettajan on liian helppo nousta vielä korkeallekin pisteille ja minusta se ei ole välttämättä hyvä juttu. Nythän esim. Al Qassimi oli viidennellä sijalla yli 12 minuuttia kärjelle jääneenä joten periaatteessa joku lauantain viimeisillä pätkillä kärkipäästä keskeyttänyt olisi pystynyt nousemaan vielä viidennelle sijalle keskeytyksensä jälkeen.