Ralliketju

  • 1 680 303
  • 13 385

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Reitistä sen verran että yksi suunta on ollut aika lailla pois käytöstä jo kymmenisen vuotta, eli Päijänteen itäpuoli.
Mikä on varsin harmillista. "Ennen vanhaan" oli kätevää kun sunnuntain pätkät ajettiin tuolla. Kohti etelää valuessa pääsi katsomaan vielä parikin pätkää helposti. Monesti tosin kisa oli toki jo ratkennut mutta hauska oli arvioida vielä mukana olevien turistikuskien menopelien ehjän peltipinnan määrää. Aika rupukunnossa alkoi kalusto olemaan sunnuntaina.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Löytyykö muuten mistään, että miten siinä Vetomies -kisassa kävi?

Lindroos veti kyllä todella hienosti, pitää kuitenkin muistaa että veti huimasti pihalle torstaina Ruuhimäellä, ja kasasi hyvin itsensä ja ajoi suvereeniin voittoon, yksi pätkä pohja taisi mennä muille. Uskon että tässä on seuraava tulevaisuuden kuljettaja, tietysti Hänninen on myös, mutta tämä kuljettaja myös on sellainen mielenkiintoinen uusi tuttavuus, toivottavasti antaa näyttöjä tarpeeksi jotta saisi mahdollisuuden päästä ajamaan tallissa jonain päivänä!

-Stouni-
 

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
En ainakaan itse rallin elinikäisenä ystävänä sinänsä ole pahoillani jos joku yksityinen tahokin on keksinyt oivan liikeidean maaseudulla. Ja kun AKK on itsekin parhaansa mukaan keksinyt tapoja rahastaa (huollon keskittäminen Paville ja huoltoparkkimaksut näin yhtenä esimerkkinä), on vielä vaikeampaa tuntea AKK:ta kohtaan suurta sympatiaa, varsinkin kun käsittääkseni seuroille suuntautuva rahavirta ei sinällään ole hirveästi tainnut suurentua.

Oletko miettinyt sellaista että peruskatsojien lipunhinnat ja niiden nousu saataisi johtua osittain siitä että näitä sponsori/vip-tuloja on karannut yksityisten toimijoiden taskuihin. Ja kun puhut AKK:n rahastuksesta niin mielestäni 55eur koko viikonlopusta on ihan kohtuullinen hinta verrattuna muihin yleisötapahtumiin. (esim. tänään on Madonnan keikka, johon halvimmat liput olivat sadan euron luokkaa)

Etähuollothan poistuivat FIA:n muutettua sääntöjä ei AKK:n takia.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ja kun AKK on itsekin parhaansa mukaan keksinyt tapoja rahastaa (huollon keskittäminen Paville ja huoltoparkkimaksut näin yhtenä esimerkkinä), on vielä vaikeampaa tuntea AKK:ta kohtaan suurta sympatiaa, varsinkin kun käsittääkseni seuroille suuntautuva rahavirta ei sinällään ole hirveästi tainnut suurentua.

Riippuu nyt tietysti mistä seuroista tuossa on kysymys. Oma vankka käsitykseni puolestaan on, että tienkunnostukset, erikoiskokeiden järjestämiseen osallistuvat autourheilu-, kylätoimikunta-, sun muut marttaseurat, liikenteenvalvojat ja kaikenmoiset muut viskaalit osaavat kyllä tätä nykyä hinnoitella oman "talkootyönsä" yhä "paremmin". Kilpailunjärjestäjä tarjoaa majoitusta, ruokailua, matkakorvauksia sun mitä muuta tahansa. Ja joku vuosi sittenhän viranomaistaholta tuli myös säädös, että erikoiskokeella järkkärinä toimivilla on oltava jv-kortti. Ja tiedän, kun tuttavani kortin AKK:n kustannuksella hankki, että kilpailun järjestäjä maksoi jv-kurssin halukkaille (olisiko kurssin hinta reilut 100 euroa/hlö, anyone?).

Eli tuskinpa on rallinjärjestämiskustannukset ainakaan laskeneet tässä valtakunnassa. Ja kun jokainen haluaa oman pienen siivunsa samasta kakusta, niin enpä yhtään ihmettele, jos kilpailunjärjestäjä haluaa välillä tosiaan ahneimmaksi heittäytyviä maanomistajia vähän näpäyttää.

Ja koska osakeyhtiö on rallin järjestämisorganisaation taustalla, niin voittoahan toiminnalla joka tapauksessa yritetään tehdä. Ja mihin viivan alle jäävä raha sitten kanavoituu? Suomalaisen autourheilun kehittämiseen ja varmasti myös Neste Oil Rallin kehittämiseen. Ja tuon kehitystyön onnistumisesta voidaan sitten kysellä sarjaa kiertäviltä tahoilta...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta ei voi muuta sanoa kuin; "on se sairas mies", miten voi tuota vauhtia tulla tuohon, siinä on saattanut kartturi vain rukoilla että auto tulee vielä oikein päin maahan!

Sellaista huhua on Jyskälän jälkeen ollut kuulemma ilmassa että Dale Moscatt olisi saanut tarpeekseen Novikovin kyydissä istumisesta ja hänen tilalleen tulisi kokenut Stephane Prevot. Ainakin tuolta mieheltä löytyisi kokemusta näistä astetta raisummista otteista kun on mm. Duvalin ja Atkinsonin vierellä nuotteja lukenut.

Voihan se olla että tuollaisen tempauksen jälkeen on vähän luottamus kovilla, jos kuljettaja päättää olla noudattamatta nuottia ja tekee melkein backflipin sen takia.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ja joku vuosi sittenhän viranomaistaholta tuli myös säädös, että erikoiskokeella järkkärinä toimivilla on oltava jv-kortti. Ja tiedän, kun tuttavani kortin AKK:n kustannuksella hankki, että kilpailun järjestäjä maksoi jv-kurssin halukkaille (olisiko kurssin hinta reilut 100 euroa/hlö, anyone?).

Ei tarvitse olla korttia, väliaikainen lupa riittää ralliin ja tämän myöntää paikallinen nimismies/poliisiviranomainen/mikä lie. Ei ainakaan Kakaristossa toimineella jv-porukalla ollut kaikilla korttia 2008.

Just, eli Tuulilasi julkaisi näemmä tämän "salaisuuden". Kyllähän tuosta oli tietoja jo keväällä ettei Ounia/Kakaristoa ajettaisi ja yksi syy olisi nimenomaan tämä, että AKK:ta kaihersi suunnattomasti tämä Kakariston toiminta, josta ralli ei saa penniäkään.

Ja miksi en tätä ole julkisuuteen tuonut, on ihan se, että olen vähän liian lähellä tätä juttua (ts. tunnen toisen osapuolen erittäinkin hyvin).
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Juupajoki pitäisi saada aivan ehdottomasti takaisin mukaan reitistöön. Se on sijainniltaan erittäin osuva esimerkiksi ennen Väärinmajaa ja erittäin katsojaystävällinen monin perinteisin tapahtumapaikkoineen. Tunnetuin näistä on varmasti juurikin tuo lopun Armisen kurvi, jossa on nähty oikeastaan joka vuosi jotakin. Hieman ennen sitä on "Sainzin paikka" - en nyt mene aivan takuuseen, mutta kyseessä voi olla tämä. Toisinpäen ajettaessa tunnetaan talonpiha ja Manfred Stohlin ulosajopaikka vuodelta 2007.

Jos nyt tarkoitat että onko tuo Pirelli-rallin ja 1989 Sainzin ulosajopaikka sama, voisin aika varmuudella sanoa etteivät ole. Muistikuvien mukaan Sainzin 1989 ulosajopaikka on sellaisen talonpihan nurkalla, missä kasvoi iso pensasaita ja tullaan jonkun pienen nypyn takaa vasemmalle kääntyvään mutkaan ja tässä Matador sitten veti autonsa katon kautta pellolle.

Olisin kyllä kans samaa mieltä, että ei Sokolov ja PG (+Galli ja Salo) samassa paikassa kipanneet, mutta tarkistan tämän henkilöltä joka on sahannut noita teitä 40 vuotta kauemmin kuin minä. Mulla on sellainen mielikuva että Sokolov itseasiassa rysäytti autonsa pihalle sillä Ounin alun tiellä mitä ei ajettu 2008 Kakariston osuutena ollenkaan ja PG:n paikka on Kakaristosta ~5 km Mutaselle. Ellei tosiaan Sokolov ole kipannut muuallakin, mutta ei tuo paikka mitenkään tube-videoiden perusteella näytä samalta.

Mutta tarkistan asian ja myönnän kyllä virheeni jos kyseessä on sama mutka.

Sellaista huhua on Jyskälän jälkeen ollut kuulemma ilmassa että Dale Moscatt olisi saanut tarpeekseen Novikovin kyydissä istumisesta ja hänen tilalleen tulisi kokenut Stephane Prevot. Ainakin tuolta mieheltä löytyisi kokemusta näistä astetta raisummista otteista kun on mm. Duvalin ja Atkinsonin vierellä nuotteja lukenut.

Taas kyllä voi muisti pätkiä, mutta olisikohan Prevot hypännyt Duvalin rinnalle "samaan rooliin" kun edellinen kartturi, Jean-Marc Fortin sai tarpeekseen FD:n jatkuvista ulosajoista. En nyt satavarma ole, oliko syy tuo, mutta hämäriä muistikuvia asian suhteen on.
 
Viimeksi muokattu:

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ei tarvitse olla korttia, väliaikainen lupa riittää ralliin ja tämän myöntää paikallinen nimismies/poliisiviranomainen/mikä lie. Ei ainakaan Kakaristossa toimineella jv-porukalla ollut kaikilla korttia 2008

Kaikilla ei tarvitse olla, joo, mutta ilmeisesti poliisiviranomainen vaatii, että joukossa on jonkunlainen määrä kortillisiakin ukkoja. Poliisilaitoksellehan toimitetaan lista ihmisistä, joille anotaan lupaa toimia tilapäisesti järjestyksenvalvojina (kortittomat), ja niistä poliisi veloittaa 15 egee per nuppi, kun hyväksyvät henkilön toimeen. Eli ei ole ilmaista sekään lysti!

Olisin kyllä kans samaa mieltä, että ei Sokolov ja PG (+Galli ja Salo) samassa paikassa kipanneet, mutta tarkistan tämän henkilöltä joka on sahannut noita teitä 40 vuotta kauemmin kuin minä. Mulla on sellainen mielikuva että Sokolov itseasiassa rysäytti autonsa pihalle sillä Ounin alun tiellä mitä ei ajettu 2008 Kakariston osuutena ollenkaan ja PG:n paikka on Kakaristosta ~5 km Mutaselle. Ellei tosiaan Sokolov ole kipannut muuallakin, mutta ei tuo paikka mitenkään tube-videoiden perusteella näytä samalta.

Kyllä se sama nyppylä on. Paikka on ehkä juuri tuon viitisen kilsaa Kakaristosta Mutaseen päin, muutama sata metri ennen kuin viime vuonna pätkä viikkasi yksityistielle oikealle. Sokolovin lailla yhtä tyylikkään poistumisen paikassa esitti vuotta myöhemmin (2007) joku Vetomiehissä ajanut BMW, ja tosiaan viime vuonna, kun paikka ajettiin toiseen suuntaan, PG, Salo ja Galli poistuivat saman nypyn päältä, mutta luonnollisesti eri kohtaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taas kyllä voi muisti pätkiä, mutta olisikohan Prevot hypännyt Duvalin rinnalle "samaan rooliin" kun edellinen kartturi, Jean-Marc Fortin sai tarpeekseen FD:n jatkuvista ulosajoista. En nyt satavarma ole, oliko syy tuo, mutta hämäriä muistikuvia asian suhteen on.

Minä muistelen että se oli juuri Prevot joka sai tarpeekseen jatkuvista ulosajoista kaudella 2005, ja hänen tilalleen tuli sitten Sven Smeets. Että yllättävää on kyllä jos hän nyt sitten Novikovin kartturiksi lähtee vielä. Vaan mikäli tuo huhu paikkansa pitää niin en kyllä ihmettele yhtään tuotakaan Moscattin päätöstä, kyllähän Novikov perseili siihen malliin Jyväskylässä (ja aiemmissakin ralleissa) että varmaan pistää jo miettimään että onko touhu enää ihan turvallista.

EDIT: Sen verran vielä tuosta Novikovista että tekisiköhän kaverille oikeasti hyvää ajella vähän hitaammilla autoilla jonkin aikaa? Ei siinä, kyllähän nuorille kuljettajille aina näitä ulosajoja ja virheitä tuppaa tulemaan, onhan Latvalakin tällä kaudella aika monta kertaa tosiaan ulosajoon keskeyttänyt. Mutta siinä missä nämä Latvalan virheet näyttää tulevan yleensä jostain hetkellisestä keskittymisen herpaantumisesta niin mitä tämän Novikovin menoa olen katsellut niin ajo on ihan kokonaisvaltaisesti aika holtittoman näköistä. Ei jotenkin ole oikein mitään järkeä tuon nuorukaisen ajossa, roiskii ihan miten sattuu. Nopeutta kyllä ajoittain löytyy mutta saattaisi kyllä tehdä hyvää opetella ihan niitä perusjuttuja vähän hitaammalla kalustolla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lieveilmiöt
Jos nyt tarkoitat että onko tuo Pirelli-rallin ja 1989 Sainzin ulosajopaikka sama, voisin aika varmuudella sanoa etteivät ole. Muistikuvien mukaan Sainzin 1989 ulosajopaikka on sellaisen talonpihan nurkalla, missä kasvoi iso pensasaita ja tullaan jonkun pienen nypyn takaa vasemmalle kääntyvään mutkaan ja tässä Matador sitten veti autonsa katon kautta pellolle.

Sainzin ulosajopaikka on noin neljän kilometriä Juupajoen vuoden 2007 lähdöstä eteenpäin. Tästä videosta katsottuna mutkat menevät seuraavasti:

1:12 - nk. Kankkusen paikka eli talonpiha, ei tapahtumia 2007, kiellettyä aluetta yleisöltä
1:27 - nk. Pinomäen paikka eli viimevuotinen Villagran ja Armisen ulosajopaikka toisinpäin
1:40 - nk. Saizin paikka - eli kivenkierto-S-peltoyhdistelmä toisinpäin ajettuna, lienee toiminut joskus myös tässä ajosuunnassa, ei tapahtumia 2007
2:02 - kivenkierto-pelto-oikea, tapahtumia ollut mutten muista milloin...
2:37 - nk. Stohlin paikka - Manfred ulos 2007
2:55 - nk. Tahkon paikka, lanssitauko Tahkon ulosajosta 2007

Videon Sokolovin paikka on Gallin paikka toisinpäin. Viimevuotinen ulosajokohta sattuu nyt olemaan vain sen nyppylän takana, josta Sokolov kaahaa paikkaan.

GDR
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kaikilla ei tarvitse olla, joo, mutta ilmeisesti poliisiviranomainen vaatii, että joukossa on jonkunlainen määrä kortillisiakin ukkoja. Poliisilaitoksellehan toimitetaan lista ihmisistä, joille anotaan lupaa toimia tilapäisesti järjestyksenvalvojina (kortittomat), ja niistä poliisi veloittaa 15 egee per nuppi, kun hyväksyvät henkilön toimeen. Eli ei ole ilmaista sekään lysti!

En mistään tietystä määrästä ole sen enempää kuullut, ainoa minkä olen itse noteerannut että jaksopäälliköllä että hänen varamiehellään on oltava kortti. Tiedä joustetaanko tästäkin tarvittaessa, mutta ainakin missä minä olen toiminut, ollaan noudatettu tätä käytäntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lieveilmiöt
Ensi viikonloppuna kurvaillaan sitten F-cupia Porin alueen erittäin haastavilla tieosuuksilla. Viivalle on ilmottautunut liki kaksisataa autokuntaa. joten tiedossa on oikein vaativat ja mielenkiintoiset rallikapinat. Kiinnostuneille voisin vinkata yhtä erittäin mielenkiintoista ja liki ulosajovarmaa katselupaikkaa vaikkapa yksityisviestin voimalla.

Novikovin uraa aion seurata tämänvuotisen NORF-höykytyksen jälkeen entistä suuremmalla mielenkiinnolla. Kartturin piikkiin ulosajot eivät kyllä mene.

GDR
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Kiitoksia GDR:lle tuosta video linkistä, joka pätkästä saisi olla samanlainen video että näin kaukaakin tulevat tietäisi hieman pätkistä, ettei tarvitse summa mutikassa mennä paikkaan mikä katsoja-oppaassa on. Kun aikaa ei hirveästi ole kierrellä pätkiä läpi kyseisenä viikonloppuna.

-Stouni-
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Paikka on ehkä juuri tuon viitisen kilsaa Kakaristosta Mutaseen päin, muutama sata metri ennen kuin viime vuonna pätkä viikkasi yksityistielle oikealle. Sokolovin lailla yhtä tyylikkään poistumisen paikassa esitti vuotta myöhemmin (2007) joku Vetomiehissä ajanut BMW, ja tosiaan viime vuonna, kun paikka ajettiin toiseen suuntaan, PG, Salo ja Galli poistuivat saman nypyn päältä, mutta luonnollisesti eri kohtaan.

No niin, pistetääs hieman videoklippiä paikasta.

Mutasesta Kakaristoon päin:

Vetomies -BMW (klippi siis päättyy kaatoon ko. paikassa) - vuosi 2007

Sokolov -vuosi 2006

Ja toiseen suuntaan:

Galli - Vuosi 2008

PG Andersson -vuosi 2008

In car -kuva nyt on vähän mitä sattuu laadultaan, mutta näistä kuvista nyt joka tapauksessa käynee ilmi, että saman nyppylän ylityksestä puhutaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sellaista huhua on Jyskälän jälkeen ollut kuulemma ilmassa että Dale Moscatt olisi saanut tarpeekseen Novikovin kyydissä istumisesta ja hänen tilalleen tulisi kokenut Stephane Prevot.

Nyt on sitten tullut varmistus tälle huhulle: Novikovin kartturi sai tarpeekseen (MTV3).

Sitä ei tosin ole vielä vahvistettu että onko se juuri Prevot joka tilalle tulee mutta eiköhän asia näin ole.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
WRC Crew on upannut Novikovin incarin Leustu 2:lta youtubeen: http://www.youtube.com/watch?v=ChsTlYfS_Fw

Huimaa menoa, jossa the hyppy (3:30), roikku (8:00) ja lopuksi puihin (9:20). Niinkuin olisi kartturin tilitystä leikattu pois ulosajon jälkeen tai sitten vain hetkellinen "blackout" : )
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rallin mm-sarjan kannalta todella positiivisiä huhuja liikkeellä pitkästä aikaa.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/08/933803

Eli kaksi uutta autonvalmistajaa valmistelemassa tuloaan rallin pariin. Ja nämä ovat Fiat ja Volksvagen. Kauankohan menee, että Italiassa hoksataan tämä Fiatin paluu ja uutisoidaan Kimin siirtymisestä Fiatille ensi kaudeksi rallia ajamaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Skoda sen sijaan ilmeisesti ei ole tulossa MM-sarjaan mukaan, vaan jatkaa kilpailemista IRC-sarjassa tällä nykyisellä S2000-kalustolla. En tiedä lieneekö ihan kustannusten takia koska tämä MM-sarjaan tuleva kalusto ei kuitenkaan sitten olekaan niin edullista kuin aluksi toivottiin/oletettiin, vai onko kyse vaan konsernin strategiasta että kaksi saman konsernin merkkiä ei taistele toisiaan vastaan samassa sarjassa.

Mutta hieno homma olisi jos Fiat ja VW olisivat tosissaan tulossa mukaan MM-sarjaan. Fiatilla on jo nyt hyvä S2000-luokan auto josta varmasti olisi mahdollista saada suhteellisen nopeasti ja helposti kilpailukykyinen auto myös MM-sarjaan ja VW:n resursseillakin pitäisi pystyä kyllä saamaan aika nopeasti hyvä auto aikaiseksi mikäli ihan tosissaan mukaan lähdetään. Ja miksi VW:n kaltainen yhtiö ei lähtisi mukaan tosissaan?

Näillä näkymin MM-sarjassa olisi siis mukana ainakin neljä tallia mikäli nuo huhut pitävät paikkansa. Tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna tilanne olisi kyllä erinomainen, koska uskoisin että hieman pienemmät kustannukset tuovat mukanaan myös jokusen uuden satelliittitiimin ja mahdollisesti nämä tehdastiimitkin saattaisivat ajattaa useampaa kuin kahta autoa. Kyllä tuolla porukalla jo ihan hyviä kilpailuja saataisiin aikaiseksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Skoda sen sijaan ilmeisesti ei ole tulossa MM-sarjaan mukaan, vaan jatkaa kilpailemista IRC-sarjassa tällä nykyisellä S2000-kalustolla. En tiedä lieneekö ihan kustannusten takia koska tämä MM-sarjaan tuleva kalusto ei kuitenkaan sitten olekaan niin edullista kuin aluksi toivottiin/oletettiin, vai onko kyse vaan konsernin strategiasta että kaksi saman konsernin merkkiä ei taistele toisiaan vastaan samassa sarjassa.

Niin itse "arvuuttelin" tätä asiaa jo tuossa parisen viikkoa sitten.

Saa nähdä miten käy sitten Skodan jos Volkswagen tulisi tehdastallina tulevaan sarjaan... Käsittääkseni Volkswagen omistaa tuon Skodan joten tuskin "omistaja" ajattaisi kahta eri tehdastallin merkkiä sarjassa, etenkin kun tilanne maailmassa on mikä on. Vaikkakin PSA ajatti taannoin Citroenia ja Pösöä niin ajat ovat muuttuneet totaalisesti.

Lopullista syytä emme varmaan saa tietää, mutta markkinointiin liittyviäkin syitä saattaa olla. Tosin Volkswagen nyt käy kaupaksi muutenkin kuin häkä ja tuntuu olevan ainakin suomalaisien autolehtien suorittamien "testien" kestovoittaja. Oli sitten kyse Golf:sta tai Passatista niin muut automerkit ovat yleensä olleet statistin roolissa.

Mutta hieno homma olisi jos Fiat ja VW olisivat tosissaan tulossa mukaan MM-sarjaan. Fiatilla on jo nyt hyvä S2000-luokan auto josta varmasti olisi mahdollista saada suhteellisen nopeasti ja helposti kilpailukykyinen auto myös MM-sarjaan ja VW:n resursseillakin pitäisi pystyä kyllä saamaan aika nopeasti hyvä auto aikaiseksi mikäli ihan tosissaan mukaan lähdetään. Ja miksi VW:n kaltainen yhtiö ei lähtisi mukaan tosissaan?

Näillä näkymin MM-sarjassa olisi siis mukana ainakin neljä tallia mikäli nuo huhut pitävät paikkansa. Tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna tilanne olisi kyllä erinomainen, koska uskoisin että hieman pienemmät kustannukset tuovat mukanaan myös jokusen uuden satelliittitiimin ja mahdollisesti nämä tehdastiimitkin saattaisivat ajattaa useampaa kuin kahta autoa. Kyllä tuolla porukalla jo ihan hyviä kilpailuja saataisiin aikaiseksi.

Niin uusien automerkkien tulo sarjaan olisi sarjan kannalta "lottovoitto". Edellyttäen tietenkin, että ko. merkit pystyisivät kilpailemaan voitoista yhdessä Citroenin ja Fordin kanssa. Suzukin kaltaista WRC floppia ei toivo kenellekkään. Siinä vaan palaa rutosti rahaa ja tuloksena on sontaa händyllä.

Kilpailukykyisen auton rakentaminen ottaa oman aikansa ja se vaatii verta, hikeä ja kyyneliä. Mutta tässä suhteessa kaikki ovat ns. samalla viivalla, Ford ja Citroen joutuvat myös rakentamaan autonsa aina piirrustuspöydältä lähtien. Osittain Fordilla ja Citroenilla on pieni etu, kun ovat kiertäneet vuositolkulla MM-sarjaa, mutta kyse on kuitenkin aivan eri autoista nyt kuin WRC -autoista. Toisaalta Fiat on ajanut paljon tällä nykyisellä autolla ja olet oikeassa siinä, että siitä on "helppo" tai ainakin helpompi kehittää toimiva ja luotettava auto tulevaan MM-sarjaan.

Itsellä heräsi kysymys, että jos Volkswagen päättää oikeasti liittyä tulevaan MM-sarjaan, mistä automallista se aikoisi kehittää ko. auton ? Varteenotettava vaihtoehto on oikeastaan vain Polo, sillä Golf on kokonsa puolesta aivan liian iso. Myöskin uutuusmalli Scirocco on ulkoisilta mitoiltaan liian iso. Yksi huomioon otettava asia on myös se, että ilmeisesti automallia on pitänyt myydä tietty määrä, ennen kuin siitä "saa" rakentaa auton.
Poloa on takuulla myyty enemän kuin Sciroccoa.

Muutkin "autotehtaat" ovat suuntautumassa tässä uudessa sarjassa nykyisiä autoja pienempiin "korvaajiin". Kuten tiedämme Ford aikoo kilpailla jatkossa Fiestalla ja Citroen puolestaan aikoo "huhujen" perusteella rakentaa oman autonsa vielä esittelemättömästä DS3 -mallista. Joissakin huhuissa on liikkunut tieto, että Citroen yrittäisi saada rakennettua ko. autosta jo jonkinlaisen version ensi vuoden alkupuolilla.
Tässäkin suhteessa olisi Volkswagenilta tyhmää lähteä suunnittelemaan autoaan näitä kilpailijoita suurempaan versioon.
Yksi vaihtoehto olisi tietenkin se, että Volkswagen tekisi oman autonsa Citroenin tapaan täysin uudesta mallista, mutta siinä tulisi varmasti aikataulullisia ongelmia muiden ongelmien lisäksi.

Mutta kuuluu rallin kannalta myös muitakin hyviä asioita. Myös Legendaarinen Mini olisi kiinnostunut tulemaan mukaan MM-sarjaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hieno homma olisi kyllä tuo Minin tulo MM-sarjaan, Minillä on kuitenkin melkoinen historia rallista. Josko sieltä Bemarilta vähän vapautuisi nyt resursseja muuhun autourheilutoimintaan kun päättivät vetäytyä F1:stä joten lähtisvätkö sitten kokeilemaan vähän erilaista (ja halvempaa) touhua välillä? Mini olisi kyllä hieno lisä MM-sarjaan.

Tuohon Volkkarin autoon vielä sen verran että kyllä sen on melkein pakko olla Polo. Sciroccossa ei sinänsä varmaan ulkomitat (n. 20 cm pidempi kuin Grande Punto) ole se suurin ongelma vaan paino, se on kuitenkin sen jonkun 300 kiloa painavampi vakiona kuin esim. Fordin Fiesta. Luulisin ainakin että mitoiltaan ja mittasuhteiltaan tuo Scirocco saattaisi muuten ollakin ihan hyvä kilpa-auton aihio koska se on matala ja leveä. Mutta tuo paino on siinä se ongelma. Ei ole tainnut Volkkarilla olla missään näyttelyissäkään mitään pikkusportin konseptia esillä, että lähtisivät rakentamaan ralliautoa ihan uudesta mallista kuten Citroen?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaihteeksi hyviä suomalaisuutisia rallista. Tai ei nyt vielä varsinaisesti hyviä mutta lupaavia ainakin. Nimittäin Jyväskylässä erittäin hienosti vanhalla Subarulla ajanut Jari Ketomaa on tehnyt Adaptan ja Prodriven porukkaan vaikutuksen paitsi pätkäajoillaan niin myös kyvyllä säätää tuo vanha autonraakki toimivaksi. Ketomaa oli ajanut kovempia aikoja kuin Prodrive-Subarun tehdaskuskit parina edellisenä vuotena. Adapta haluaakin nyt siis testata Ketomaata ja jos testit menee hyvin niin Ketomaalla on mahdollisuus päästä Mads Östbergin tallikaveriksi MM-sarjaan 2010. On myös mahdollista että Ketomaa ajaa Subarulla jo tämän vuoden Walesin rallissa mikäli asiat järjestyvät.

MTV3:n uutinen aiheesta
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mukava kuulla, että Ketomaan ammattimaisuus auton säätäjänä on myöskin huomattu muuallakin, kuin Suomessa. Jari on kehittynyt tässä hommassa pitkin harppauksin viimeisten 2-3 vuoden aikana. Se kertoo juuri ammattimiehestä näissä säätöasioissa, että pystyy kunnolla perustelemaan jokaisen halunsa muuttaa autoa. Muutenhan siinä muutossa ei ole mitään järkeä, jos joutuu niitä arvoja hatusta ampumaan. Toivottavasti rahoitus saadaan kuntoon ensi kaudeksi, niin ajaminen on mahdollista WRC-kalustolla.

Kohta muuten pyörähtää MM-ralli taas käyntiin, ja kaukana Australiassa. Reitti kulkee uusilla alueilla, joten tämän pitäisi suosia ainakin Mikkoa. Loeb on tunnetusti parhaimmillaan, kun on ajettu pätkä aiemminkin. Aivan järjetön määrä noita erikoiskokeita löytyy, 35 kpl:tta, joka nykypäivänä on reilusti normaalista poikkeava tyyli. Kait ne pitkät pätkät ovat sitten olleet niin kiven takana, että on ollut pakko mennä näihin lyhyisiin rykäisyihin.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Paljon on pätkiä nykypäivän ralleihin, mutta niin on pitkät päivät myös tunneissa kun ajetaan 11,14 ja 15 tuntia.

Niin ja tiedetään(!), kuinka pitkään ennen vedettiin jne.

Mikkoa suosinee uudet tiet, mutta vastaavasti lähtöpaikka on todella vaativa. Uudet pätkät ja luultavasti tuttua kuulalaakerisoraa + ensimmäisenä autona. Taktikoinniksihan tää taas mennee.

Ulosajojakin nähdään varmaan taas useamman miehen voimin kun on uudet ja erittäin liukkaat pätkät. Toivottavasti Suomipojat pysyy ojien välissä.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Voi, voi, voi... Se on D. Elenalla taas täyttä tuskaa työnteko, kun joutuu heräämään aamulla turkasen aikasin. Perjantaina eka huolto alkaa klo 05:30, lauantaina klo 05:00 ja sunnuntaina klo 05:00. Saa taas aihetta itkulle ja hampaidenkiristykselle, kun jää just ne parhaat unet näkemättä...

On kyllä näinä päivinä eksoottisen näköinen aikataulu Australiassa: 35 erikoiskoetta (johon sisältyy siis Tweed -super-ek kuusi kertaa ajettuna) ja osittain vaikuttais enemmän SM-rallin aikataululle pätkäpituuksien puolesta kuin MM-rallille. No mutta kaipa nuo äijät eroja noillakin pätkillä aikaiseksi saa.

Toivotaan nyt suotuisia lentokelejä Mikolle. Sebin edellä pitäisi Australiassa kyllä pysyä, niin olisi helpompi hengittää kahdessa viimeisessä kisassa. Ainakin näin ennakkoon ajateltuna...

Ja sitten päivän kevennys: Vetomiehen ajonäyte Väärinmajassa. Ja ettäkö nuotinluku helppoa hommaa... Pitkän pätkän aikana ehtii kartturi jokusen kerran tippua nuotilta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös