Gianfranco
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jukurit
Löytyykö muuten mistään, että miten siinä Vetomies -kisassa kävi?
Täältä löytyy tuloskäppyröitä:
http://www.nesteoilrallyfinland.fi/vetomies/veto09/tulokset/
Löytyykö muuten mistään, että miten siinä Vetomies -kisassa kävi?
Mikä on varsin harmillista. "Ennen vanhaan" oli kätevää kun sunnuntain pätkät ajettiin tuolla. Kohti etelää valuessa pääsi katsomaan vielä parikin pätkää helposti. Monesti tosin kisa oli toki jo ratkennut mutta hauska oli arvioida vielä mukana olevien turistikuskien menopelien ehjän peltipinnan määrää. Aika rupukunnossa alkoi kalusto olemaan sunnuntaina.Reitistä sen verran että yksi suunta on ollut aika lailla pois käytöstä jo kymmenisen vuotta, eli Päijänteen itäpuoli.
Löytyykö muuten mistään, että miten siinä Vetomies -kisassa kävi?
En ainakaan itse rallin elinikäisenä ystävänä sinänsä ole pahoillani jos joku yksityinen tahokin on keksinyt oivan liikeidean maaseudulla. Ja kun AKK on itsekin parhaansa mukaan keksinyt tapoja rahastaa (huollon keskittäminen Paville ja huoltoparkkimaksut näin yhtenä esimerkkinä), on vielä vaikeampaa tuntea AKK:ta kohtaan suurta sympatiaa, varsinkin kun käsittääkseni seuroille suuntautuva rahavirta ei sinällään ole hirveästi tainnut suurentua.
Ja kun AKK on itsekin parhaansa mukaan keksinyt tapoja rahastaa (huollon keskittäminen Paville ja huoltoparkkimaksut näin yhtenä esimerkkinä), on vielä vaikeampaa tuntea AKK:ta kohtaan suurta sympatiaa, varsinkin kun käsittääkseni seuroille suuntautuva rahavirta ei sinällään ole hirveästi tainnut suurentua.
Mutta ei voi muuta sanoa kuin; "on se sairas mies", miten voi tuota vauhtia tulla tuohon, siinä on saattanut kartturi vain rukoilla että auto tulee vielä oikein päin maahan!
Ja joku vuosi sittenhän viranomaistaholta tuli myös säädös, että erikoiskokeella järkkärinä toimivilla on oltava jv-kortti. Ja tiedän, kun tuttavani kortin AKK:n kustannuksella hankki, että kilpailun järjestäjä maksoi jv-kurssin halukkaille (olisiko kurssin hinta reilut 100 euroa/hlö, anyone?).
Juupajoki pitäisi saada aivan ehdottomasti takaisin mukaan reitistöön. Se on sijainniltaan erittäin osuva esimerkiksi ennen Väärinmajaa ja erittäin katsojaystävällinen monin perinteisin tapahtumapaikkoineen. Tunnetuin näistä on varmasti juurikin tuo lopun Armisen kurvi, jossa on nähty oikeastaan joka vuosi jotakin. Hieman ennen sitä on "Sainzin paikka" - en nyt mene aivan takuuseen, mutta kyseessä voi olla tämä. Toisinpäen ajettaessa tunnetaan talonpiha ja Manfred Stohlin ulosajopaikka vuodelta 2007.
Sellaista huhua on Jyskälän jälkeen ollut kuulemma ilmassa että Dale Moscatt olisi saanut tarpeekseen Novikovin kyydissä istumisesta ja hänen tilalleen tulisi kokenut Stephane Prevot. Ainakin tuolta mieheltä löytyisi kokemusta näistä astetta raisummista otteista kun on mm. Duvalin ja Atkinsonin vierellä nuotteja lukenut.
Ei tarvitse olla korttia, väliaikainen lupa riittää ralliin ja tämän myöntää paikallinen nimismies/poliisiviranomainen/mikä lie. Ei ainakaan Kakaristossa toimineella jv-porukalla ollut kaikilla korttia 2008
Olisin kyllä kans samaa mieltä, että ei Sokolov ja PG (+Galli ja Salo) samassa paikassa kipanneet, mutta tarkistan tämän henkilöltä joka on sahannut noita teitä 40 vuotta kauemmin kuin minä. Mulla on sellainen mielikuva että Sokolov itseasiassa rysäytti autonsa pihalle sillä Ounin alun tiellä mitä ei ajettu 2008 Kakariston osuutena ollenkaan ja PG:n paikka on Kakaristosta ~5 km Mutaselle. Ellei tosiaan Sokolov ole kipannut muuallakin, mutta ei tuo paikka mitenkään tube-videoiden perusteella näytä samalta.
Taas kyllä voi muisti pätkiä, mutta olisikohan Prevot hypännyt Duvalin rinnalle "samaan rooliin" kun edellinen kartturi, Jean-Marc Fortin sai tarpeekseen FD:n jatkuvista ulosajoista. En nyt satavarma ole, oliko syy tuo, mutta hämäriä muistikuvia asian suhteen on.
Jos nyt tarkoitat että onko tuo Pirelli-rallin ja 1989 Sainzin ulosajopaikka sama, voisin aika varmuudella sanoa etteivät ole. Muistikuvien mukaan Sainzin 1989 ulosajopaikka on sellaisen talonpihan nurkalla, missä kasvoi iso pensasaita ja tullaan jonkun pienen nypyn takaa vasemmalle kääntyvään mutkaan ja tässä Matador sitten veti autonsa katon kautta pellolle.
Kaikilla ei tarvitse olla, joo, mutta ilmeisesti poliisiviranomainen vaatii, että joukossa on jonkunlainen määrä kortillisiakin ukkoja. Poliisilaitoksellehan toimitetaan lista ihmisistä, joille anotaan lupaa toimia tilapäisesti järjestyksenvalvojina (kortittomat), ja niistä poliisi veloittaa 15 egee per nuppi, kun hyväksyvät henkilön toimeen. Eli ei ole ilmaista sekään lysti!
Paikka on ehkä juuri tuon viitisen kilsaa Kakaristosta Mutaseen päin, muutama sata metri ennen kuin viime vuonna pätkä viikkasi yksityistielle oikealle. Sokolovin lailla yhtä tyylikkään poistumisen paikassa esitti vuotta myöhemmin (2007) joku Vetomiehissä ajanut BMW, ja tosiaan viime vuonna, kun paikka ajettiin toiseen suuntaan, PG, Salo ja Galli poistuivat saman nypyn päältä, mutta luonnollisesti eri kohtaan.
Sellaista huhua on Jyskälän jälkeen ollut kuulemma ilmassa että Dale Moscatt olisi saanut tarpeekseen Novikovin kyydissä istumisesta ja hänen tilalleen tulisi kokenut Stephane Prevot.
Skoda sen sijaan ilmeisesti ei ole tulossa MM-sarjaan mukaan, vaan jatkaa kilpailemista IRC-sarjassa tällä nykyisellä S2000-kalustolla. En tiedä lieneekö ihan kustannusten takia koska tämä MM-sarjaan tuleva kalusto ei kuitenkaan sitten olekaan niin edullista kuin aluksi toivottiin/oletettiin, vai onko kyse vaan konsernin strategiasta että kaksi saman konsernin merkkiä ei taistele toisiaan vastaan samassa sarjassa.
Saa nähdä miten käy sitten Skodan jos Volkswagen tulisi tehdastallina tulevaan sarjaan... Käsittääkseni Volkswagen omistaa tuon Skodan joten tuskin "omistaja" ajattaisi kahta eri tehdastallin merkkiä sarjassa, etenkin kun tilanne maailmassa on mikä on. Vaikkakin PSA ajatti taannoin Citroenia ja Pösöä niin ajat ovat muuttuneet totaalisesti.
Mutta hieno homma olisi jos Fiat ja VW olisivat tosissaan tulossa mukaan MM-sarjaan. Fiatilla on jo nyt hyvä S2000-luokan auto josta varmasti olisi mahdollista saada suhteellisen nopeasti ja helposti kilpailukykyinen auto myös MM-sarjaan ja VW:n resursseillakin pitäisi pystyä kyllä saamaan aika nopeasti hyvä auto aikaiseksi mikäli ihan tosissaan mukaan lähdetään. Ja miksi VW:n kaltainen yhtiö ei lähtisi mukaan tosissaan?
Näillä näkymin MM-sarjassa olisi siis mukana ainakin neljä tallia mikäli nuo huhut pitävät paikkansa. Tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna tilanne olisi kyllä erinomainen, koska uskoisin että hieman pienemmät kustannukset tuovat mukanaan myös jokusen uuden satelliittitiimin ja mahdollisesti nämä tehdastiimitkin saattaisivat ajattaa useampaa kuin kahta autoa. Kyllä tuolla porukalla jo ihan hyviä kilpailuja saataisiin aikaiseksi.