Mainos

Ralliketju

  • 1 846 384
  • 14 888

scholl

Jäsen
Mikko Hirvosesta on kasvanut voittaja!

Todellakin. Kukapa olisi uskonut. Mies on kasvanut hurjasti viimeisen puolen vuoden aikana. Fordin täytyy olla suhteessa nopeampi kuin viime vuonna verrattuna Citikkaan, mutta silti... Hirvonen oli ennen varma, mutta ei tarpeeksi nopea kuljettaja. Nyt nopeus on löytynyt. Veikkaan, että viimeinen silaus on tullut siitä, kun Loeb on tehnyt virheitä viime kisoissa. Itseluottamus on sitä myötä kasvanut. Hirvonen uskoo omaan tekemiseen ja nyt hänellä on elämänsä paikka ajaa maailmanmestaruuteen.

Skodan S2000 auto on ilmeisesti kyllä kaikista paras tällä hetkellä. Abarth Grande Punto ei ole enää aivan yhtä uusi vehje, joten ovat vähän pudonneet kehityksen kelkasta. Ihan realistista ei ole, että Anton Alén taistelisi Hännisen kanssa ihan samalla viivalla. Olen samaa mieltä siitä, että olisi mahtava juttu, jos nuo tehtaan lähtisivät mukaan mm-touhuihin. Italialaisväriä on odotettu Lancian jälkeen liian kauan ja sen kuudenneksi ajaneen ranskalaisen jälkeen seuraava nopea juniori taitaa olla se joku tsekki, joten miksikäs ei Skoda. Kuskien työpaikkojen kannalta on hyvä asia, jos tehtaita tulee tosiaan laajalla rintamalla mukaan. Piristää lajia.

Räikkösestä sen verran, että jostain kumman syystä hän on muuttunut mies. Liekö se syynä, kun korkki on laitettu täksi kaudeksi kiinni. Vapautuneemmanoloinen ja henkilö, joka on tavannut hänet kertoi minulle, että mies on jotenkin kasvanut. Fiksummanoloinen kuin ennen. Jyväskylän kisoille on hieno asia, että Räikkönen ajoi siellä ja Vettel oli Red Bullin puolesta mukana katsomassa. Palstatilaa tulee ulkomaisissa lehdissä paljon enemmän.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Isot onnittelut Mikolle rallin voitosta, hienoa taistelua melkein puolitoista päivää Sebastienin kanssa kunnes Citikasta rengas hajosi, mutta Mikko oli näyttänyt jo ennen sitä että meno maittaa ja Loeb jäi lauantaina tasaisesti. Mitä todennäköisemmin Ford oli parantunut näillä pienilläkin teillä viime vuodesta jossa Mikko jäi joka kerta Loebille. Ehkä ratkaisu tuli jo osittain Surkee 1:llä, siellä kaikkien juttujen perusteella Loebin olisi pitänyt voittaa Mikkoa, toisin kävi ja tämän jälkeen yritystä piti lisätä ja silloin kolahti, mutta kyllä Mikko on parantanut vauhtiaan käsittämättömästi vuoden takaisesta.

J-M oli melko vaisu lauantain puoleen väliin saakka, toki lauantai aamun ymmärtää, kerran ruokamyrkytys oli, tai tiedä vaikka Ford olisi käynyt juhlistamassa perjantain etappien jälkeen Mikon synttäreitä ja "ruokamyrkytys" tuli tämän kautta ja tauolla pari loiventavaa olisi kohottanut oloa jolloin ajo rupesi natsaamaan. Mutta jokatapauksessa hyvin J-M viimeiset puolitoista päivää taisteli Sordoa vastaan ja näytti vauhtinsa ja sai Fordille muutaman tehdas pisteen lisää. Jotenkin ihmetytti se perjantain vauhti, ei oikeen osunut, liekkö sitten J-M:n mainostamat paineet ja Puolan rallin epäonnistuminen ollut takana niin paljon, ei tainnut J-M olla niin kylmäpäinen mitä Loeb on, kun tälläkin ollut pari keskeytystä, mutta silti pystyi jo perjantainakin hyvään vauhtiin. Tärkeintä kuitenkin on se että J-M pääsi maaliin ilman super-ralli sääntöä!

Sordosta on sanottava että on vielä tulevaisuuden kuski, pystyi pysymään kärjen tuntumassa ensimmäisen päivän, ja muutenkin hyviä pätkä aikoja tuli pitkin rallia. Tietysti asfaltti kuskihan Dani vielä on, mutta kokemusta kun kertyy soralta niin tulee olemaan kova kuski kun siirrytään S2000:n pariin.

Rantanen ajoi myös hyvin ensimmäisen päivän, ja kun Henning jätti leikin kesken lähti vissiin ajamaan terveisiä ja takaata tullut Ogier meinasin ohittaa vielä Matin, yritystä ei puuttunut viimeiseltä päivältä Rantasenkaan otteista, ainakin Myhinpään ensimmäisellä lenkillä tuli omaan katselupaikkaani leveimmällä linjalla kuin kukaan muu. Onneksi toisen kerran ajettaessa ei jäänyt paljoa Ogierista ja pystyi pitämään Ruuhimäessä sijansa, tietysti itse odotin Matilta enemmän, no toki on muistettava sekin että toinen ralli vasta WRC kalustolla, mutta kuitenkin. Ogier olisi pitänyt voittaa enemmän.

Ogier tuli hienosti kun sai auton balanssiin, oli ehkä pienoinen yllätys, mutta en kyllä itse kauheasti yllättynyt ajosta, ajoihan nuorukainen jo jossain tämän vuoden rallissa todella hyvän tuloksen. Tietysti Jyväskylä erinlainen ralli ollut, mutta vauhtia löytyi täälläkin.

Ketomaa veti todella näyttävästi, itse nostaisin Jarin suurimmaksi yllättäjäksi tässä rallissa, ensimmäistä kertaa WRC:n puikoissa ja pystyi olemaan useasti viiden sakissa pätkä ajoissa, tietysti ei viimeisenä päivänä sitä viimeistä yritystä ollut kun matkaa eteen ja taakse oli sen verran paljon. Ilman vaikeuksia olisi Jari ollut kiusaamassa Mattia ja Ogieria, mikä minusta on todella kova suoritus ensikertalaiselta WRC:n ratissa ja kun katsoo millä autolla tämän suorituksen teki.

Hänniseltä hienoa ajoa läpi rallin, tämä vissiin oli kaikkien tiedossa että Juho tämän luokan vie ilman ongelmia, mutta se että taakse jäi jopa yksi WRC auto on kova suoritus omasta mielestäni. Ja ero seuraavaan tulevaan omassa luokassa oli päätä huimaava.

Kimi pisteli myös hienosti, pari virhettä sattui josta toinen tuo kaato, mutta näitä sattuu kun kokemusta ei ole paljoa, ja se on normaalia, kaikki mestarit ovat kaataneet enemmän tai vähemmän autoja!

Novikovin hyppy oli sairas, miten uskalsikin ladata tuohon hyppyyn tuolla vauhdilla, olisi se ollut mukavaa kun se olis mennyt siitä vielä vähän enemmän ympäri, olisi kaveri oppinut jotain, tuskin tuosta vielä takaraivoon mitään jäi noilla otteilla kerran ei poistuttu, mutta ihmetyttää se missä ihmiset olivat katsomassa, tuosta kun olisi venäläisen Citikka lähtenyt käsistä ni siinä olisi taas monta ihmistä jäänyt alle.

Östbergillekkin nostan hattua, hienosti nuori norski veti niin pitkään kunnes tuo nyppy vasuri tuli silmille. Sama on sanottava myös toisesta norskista, P.Solberg ajoi todella hienosti, mutta suureksi harmiksi kävi miten kävi, olisi ehjällä ajolla heilunut neljän sakissa varmasti.

Ennenkaikkea hienot rallit ja hieno tulos suomalaisittain, ensi vuotta odotellessa, silloin juhla ralli ja kiva katsoa millaisen reitin saavat tehtyä, mitä uuttavanhaa tuolle reitille eksyy.

-Stouni-
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hänniseltä hienoa ajoa läpi rallin, tämä vissiin oli kaikkien tiedossa että Juho tämän luokan vie ilman ongelmia, mutta se että taakse jäi jopa yksi WRC auto on kova suoritus omasta mielestäni. Ja ero seuraavaan tulevaan omassa luokassa oli päätä huimaava.

Minusta Hänninen teki ihan käsittämättömän kovan suorituksen kun pystyi koko rallin ajan melko lähelle samoihin aikoihin kuin Villagra ja viimeisenä päivänä tuli 27 sekunnin takaa-ajoasemasta ajamalla ohi. Olihan siellä tietysti esim. Mattias Therman samanlaisella WRC-Fordilla myös reilusti Hännistä hitaampi koko rallin ajan mutta hän onkin oikeastaan pelkkä turisti ja ajoi ensimmäistä kertaa WRC-autolla. Villagra on kuitenkin jo melko kokenut kuljettaja WRC-auton ratissa ja ajanut tällä kaudella MM-pisteitäkin joten ei hän nyt aivan toivoton tapaus ole. Silti Hänninen pystyi pikkuluokan autolla ajamaan kovempaa. Se on todella kova saavutus!
 

scholl

Jäsen
Olihan siellä tietysti esim. Mattias Therman samanlaisella WRC-Fordilla myös reilusti Hännistä hitaampi koko rallin ajan mutta hän onkin oikeastaan pelkkä turisti

onko mr. ravintoloitsija ikinä aikaisemmin ajanut edes rallia missään? Itse olen erittäin yllättynyt Thermanin sijoituksesta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
onko mr. ravintoloitsija ikinä aikaisemmin ajanut edes rallia missään? Itse olen erittäin yllättynyt Thermanin sijoituksesta.

On Therman Suomessa jotain ralleja ja sprinttejä N-ryhmän Mitsulla ajellut, ja taisipa viime vuonna osallistua Walesin MM-ralliinkin. 15 sija on tietysti ensikertalaiselle ihan OK mutta kyllähän tuollaisella autolla pitäisi edes pystyä kaikki S1600-luokan autot taakseen jättämään, nyt Prokop ehti edelle aika selvästikin. Puhumattakaan että Hänninen ja muut S2000/N-ryhmän kärkinimet kyykyttivät Thermanin yli kymmenellä minuutilla.

Ei siinä mitään, omilla rahoillaanhan saa tehdä mitä haluaa ja harrastaminen WRC-autolla on varmasti helvetin kivaa, mutta on se kyllä sääli että niin iso osa noista WRC-pyssyistä on ihan totaalisen väärissä käsissä. Siellä oli esim. Jyväskylässä viisi satelliittitiimien WRC-Fordia joista voi sanoa että kahdessa (Rantanen ja H. Solberg) oli ratissa ihan "vetomies". Muuten enemmän tai vähemmän rikkaita turisteja oli tuo porukka (Villagra, Therman, Wilson +tehtaan autolla ajava Al Qassimi). Jos esim. Matthew "Wilslow" Wilsonin isä ei olisi M-Sportin pääjehu niin tuskin olisi poika saanut noin monta kautta yrittää MM-sarjassa hyvällä autolla. Kyllähän Wilson Jr ajaa varmasti maaliin mutta vauhdissa ei ole tapahtunut oikeastaan mitään kehitystä moneen vuoteen, sijoitukset on parantuneet ainoastaan kun WRC-autojen määrä kisoissa on vähentynyt vuosi vuodelta ja muiden WRC-autojen rattiin on tullut koko ajan enemmän ja enemmän vielä Wilsoniakin hitaampia turisteja.
 

scholl

Jäsen
on se kyllä sääli että niin iso osa noista WRC-pyssyistä on ihan totaalisen väärissä käsissä.


Tuskin ne autot kortilla on kuin jossakin Pohjois-Koreassa. Jos joku haluaa ostaa sellaisen niin eiköhän sellainen valmisteta. Tai vuokrata. Eiköhän niitä jossain ole käyttämättömänäkin Suurajojen aikaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuskin ne autot kortilla on kuin jossakin Pohjois-Koreassa. Jos joku haluaa ostaa sellaisen niin eiköhän sellainen valmisteta. Tai vuokrata. Eiköhän niitä jossain ole käyttämättömänäkin Suurajojen aikaan.

Juu, onhan niitä toki. Mutta tarkoitankin juuri sitä että kun nämä WRC-autot ovat niin saatanan kalliita nykyisin että käytännössä niihin ei ole enää varaa kuin näillä öljysheikeillä ja miljoonaperijöillä, joten siksi liian iso osa näistä vähistä WRC-autoista mitä ralleissa tänä päivänä pyörii on varsin osaamattomissa käsissä. Samaan aikaan oikeasti lahjakkaat kuljettajat tahkoaa jollain pikkuluokan autoilla kun rahoitus ei riitä WRC-kalustoon. Olikohan niin että esim. Matti Rantaselle tuo WRC-Fordin vuokraaminen yhteen kisaan huoltoineen maksoi n. 200 000 euroa. Kyllähän tuollaisen summan vielä joten kuten raapii yhteen kisaan, mikäli vaan on hyvät taustavoimat, mutta rahoituksen hankkiminen useampaan kilpailuun kaudessa on kyllä monelle lahjakkaallekin kuljettajalle aika mahdoton tehtävä. Kun näyttäähän tuo olevan vaikeata jopa maailmamestarille, Petter Solberg jättää Australian rallin väliin rahoituksen puutteen takia.
 

scholl

Jäsen
Osittain kustannukset karanneet, mutta osittain kertoo kyllä myös lajin kiinnostamattomuudesta tällä hetkellä, jos ja kun Kronoksen, Astran jne. tapaisia yksityistalleja ei kierrä mm-sarjaa kovin moni. Formuloiden Toro Rossot, Force Indiat ja jopa Williamsit tai Toyotat ovat poissa, kun on vain kahden kauppaa koko laji. Jos sponsorirahaa löytyisi ja laji kiinnostaisi niin talleja olisi enemmän mukana. Täytyy toivoa, että tilanne muuttuu, kun säännöt muuttuvat. Ja ennenkaikkea toivoisin mukaan suomalaistiimiä - Tommi Mäkinen Racingia. Aki Ajo on road racingissä osoittanut, että kyllä se sitä pohjolastakin tiimiä voi pyörittää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osittain kustannukset karanneet, mutta osittain kertoo kyllä myös lajin kiinnostamattomuudesta tällä hetkellä, jos ja kun Kronoksen, Astran jne. tapaisia yksityistalleja ei kierrä mm-sarjaa kovin moni.

Muistaakseni Prodriven David Richards kertoili tuossa talvella että samalla rahalla mikä menee kahden WRC-auton ajattamiseen, pystyy ajattamaan kuutta S2000-luokan autoa. Tämä IRC-sarja on saavuttanut muualla Euroopassa jopa yllättävänkin suuren suosion, vaikka sitä ei olla kovin paljoa Suomessa noteerattukaan, joten minusta ei ole suuri ihme että esim. Kronos toimii mieluummin siinä sarjassa. Varsinkin kun tämä taloustilanne on mikä on ja rahoitusta ralliin (tai muihinkaan lajeihin) ei kovin helpolla ole saatavissa.

Rallissa annettiin tilanteen mennä liian huonoksi ennen kuin alettiin toimia. Lähes kaikki tehdastallit ehtivät lopettaa kun kustannukset karkasivat käsistä, ja FIA:n olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin päätöksiä joilla näitä kustannuksia saadaan alaspäin. Nyt rallin mielenkiinto on päässyt hiipumaan kun tosissaan mestaruudesta ajaa vain pari kuskia, ja se taas vaikeuttaa entisestään pikkutallien asemaa.

Niin paljon kuin Bernie Ecclestonen aivoituksia on tullut itsekin arvosteltua niin kyllä se täytyy myöntää että hän on tehnyt ykkösten tunnettuvuuden ja mediaseksikkyyden eteen paljon hyvää työtä. Rallin parista tuollainen Bernie on puuttunut ja sekin on osaltaan vaikuttanut siihen että ralliin ei ole niin helppoa saada rahoitusta kuin esim. ykkösiin.

Nyt on viime vuosina tehty hyviä päätöksiä jotka saattavat onnistua lajin vielä kuiville pelastamaan. Mm. sarjan kaupallisia oikeuksia saatiin pyörittämään uusi taho joka ainakin yrittää samaa minkä Bernie on tehnyt ykkösille. Lisäksi tämä uusi pääluokka tulee ainakin alussa pudottamaan kustannuksia reilusti ja mahdollistaa uusien tiimien mukaantulon. Kyllähän noidenkin autojen kustannukset tulee takuuvarmasti nousemaan koko ajan mutta nyt sitten olisi toiveissa että asiaan puututtaisiin nopeammin siten että ei anneta tilanteen mennä liian pitkälle.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Thermanhan oli vain sillä periaatteella mukana WRC-autolla, että nyt kun on viimeinen mahdollisuus (tai siis viime vuoden kisan jälkeen oli tällainen tieto) niin pakko päästä kokeilemaan tuollaisella tykillä jyskälään... no, nyt tietysti vielä ensi kaudella olisi mahdollisuus, mutta eräänlainen haaveiden toteutus miehelle. Ei varmasti ollut sijoitustavoitteita, ajaa vain reitti läpi. Jos olisi itselläni samat rahavarat niin olisihan tuo hieno vetäästä läpi :P

Therman on kierrelly SM:ssä (ainakin) Mitsullansa ja siellä on sitä yritystäkin ollut. Keravalla (2008) hieman jopa liikaa: http://rallikuvat.1g.fi/2008/kerava/images/kerava_28.jpg (kuva Thermanista Keravan rallista)

Sordo oli kyllä todellinen yllätys jyskälässä ja suomalaisittain Ogierin ekat wrc-ajot Suomessa muistuttivat pelottavan paljon Loebin ajoja alkutaipaleella :)
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...tietysti itse odotin Matilta enemmän, no toki on muistettava sekin että toinen ralli vasta WRC kalustolla, mutta kuitenkin. Ogier olisi pitänyt voittaa enemmän.

En nyt muista, että minkä vuoden auto Ogierilla on, mutta muistaakseni Rantasen auto oli viimevuoden kalustoa, joten siinäkin voi osaltaan olla pientä selitystä. Ja testikilometrejä ei ollut... Ja Rantanen kuitenkin paransi viimevuoden sijoitustaan ja pääasia oli kaiketi tuoda bilikka maaliin asti ja saada herätettyä huomiota talleissa/ vaikuttajissa. Olisi ollut todella tyhmä veto ottaa isoja riskejä ja pyöräyttää yliyrittämisen takia. Vahva, tasainen ja helvetin hyvä suoritus.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vahva, tasainen ja helvetin hyvä suoritus.
Niin, Rantasen ajosta voidaan olla yhtä mieltä oikeastaan vain tuosta viimeisestä kohdasta. Paras mahdollinen sijoitus toki tuli, kun kukaan kärkinelikosta ei joutunut jättämään leikkiä kesken, tai muuten kohdannut suuria ongelmia matkalla. Mutta tuo vahva ja tasainen määritelmä ei oikein sopinut kuvaan.

Miehen kommentit lauantaina iltapäivällä olivat sitä luokkaa, ettei takaa voi kukaan enää saada kiinni. Nyt kun muistetaan, että Ogier ajoi todella lähelle Rantasen ollessa oikeastaan kokoajan tuon kommentinsa jälkeen ottavana osapuolena, niin vahvasta suorituksesta on vaikea puhua. Ogier ajoi nopeampia aikoja kerta toisensa jälkeen, eikä kunnon vastausta tullut oikeastaan kuin viimeisellä pätkällä. Se onneksi riitti siihen parhaaseen saavutettavissa olevaan tulokseen.

Mikko teki kyllä miehen työn, ja ajamalla kärjessä koko viikonlopun oli voittaja vailla uhkaa. Erittäin jäätävä suoritus, ja voitto oli täysin ansaittu.

Jari-Matille pitää myöskin antaa vilpittömät kehut. Perjantain taktiikka oli vain ajaa lenkki läpi katsomatta muiden aikoja. Sitten lauantaina nostetaan vauhtia, ja poimitaan Sordo edeltä kiinni. Näin juuri tapahtui, eikä kärkikaksikkoa ollutkaan sen paremmin tarkoitus ahdistaa. Loebin rengasrikko oli tuoda siihenkin kohtaan pientä muutosta taktiikkaan. Mutta ei siinä kuitenkaan ollut lopulta mitään sanomista, kuka on kilpailun toinen, kun podiumille saavutaan.

Jari Ketomaa antoi ennen kilpailua aivan utopistisen kommentin sijoitustavoitteestaan, kun puheli sijasta kolme. Tuo olisi tarkoittanut yksinkertaisesti kahden kärkikuljettajan keskeyttämistä. Muuten siihen ei ollut mitään mahdollisuutta. Sen verran parempia miehiä ja ennenkaikkea paremmalla kalustolla ajavia siellä kärjessä oli. Omat turhat hölmöilyt ja auton pienet häiriöt maksoivat sitten lopulta sen viidennenkin sijan, joka muuten olisi toki ollut saavutettavissa. Miehen ajotyyli on rajua, mutta yllättävän hyvin kello siitä tykkäsi.

Kaiken kaikkiaan hieno kilpailu, ja vauhti kärkimiesten osalta oli kovaa. Riskiä otettiin monessa autokunnassa ja monessa paikassa, mutta niin sen kuuluukin olla, kun maailmanmestaruuspisteistä taistellaan oikein tosissaan.

Ralli on ja oli muutenkin niin hyvin hoidettu, järjestetty ja kuljettajien keskuudessa pidetty, että viiden vuoden jatkosopimus kirjoitettiin tämän ralllin kanssa. Huomion arvoista on se, ettei minkään muun rallin kanssa ole tehty vastaavaa sopimusta, ainakaan toistaiseksi. Toki tähän pyritään muutaman rallin kanssa, mutta koska niitä saadaan, on sitten jo toinen tarina.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, Rantasen ajosta voidaan olla yhtä mieltä oikeastaan vain tuosta viimeisestä kohdasta. Paras mahdollinen sijoitus toki tuli, kun kukaan kärkinelikosta ei joutunut jättämään leikkiä kesken, tai muuten kohdannut suuria ongelmia matkalla. Mutta tuo vahva ja tasainen määritelmä ei oikein sopinut kuvaan.

Miehen kommentit lauantaina iltapäivällä olivat sitä luokkaa, ettei takaa voi kukaan enää saada kiinni.

Niin, oikeastaan Rantanen ajoi todella hyvin siihen saakka kunnes Henning Solberg keskeytti. Sitten alkoi jotenkin varmistella ehkä liikaa ja ajeli vähän "mummokyytiä" kun eroa oli reilusti kumpaankin suuntaan. Rantanen oikeastaan heräsi uudelleen vasta sitten kun Ogier oli jo päässyt ihan iskuetäisyydelle. Sitten alkoi taas vauhtia löytymään ja varsinkin Ruuhimäki oli jo vahva esitys.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Rantanen oikeastaan heräsi uudelleen vasta sitten kun Ogier oli jo päässyt ihan iskuetäisyydelle.
Niin, sitä eroa taisi olla, tarkistamatta, noin 17-18 sekunttia, kun sunnuntaipäivään lähdettiin. Ja ero oli vain 0,6 sekunttia ennen viimeistä pätkää, joten en ihan allekirjoita tuota herämisväitettä. Kyllä siinä olisi pitänyt pystyä parempaan heti Hannulan pätkästä alkaen, mutta tekemättä jäi.
Ruuhimäki oli jo vahva esitys.
Tämä on kyllä totta, ja sijoitus, kuten mainitsin, paras mahdollinen, jonka voi saavuttaa kärkinelikon ajaessa hyvän kilpailun.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, sitä eroa taisi olla, tarkistamatta, noin 17-18 sekunttia, kun sunnuntaipäivään lähdettiin. Ja ero oli vain 0,6 sekunttia ennen viimeistä pätkää, joten en ihan allekirjoita tuota herämisväitettä. Kyllä siinä olisi pitänyt pystyä parempaan heti Hannulan pätkästä alkaen, mutta tekemättä jäi.

No joo, ehkä sanoin väärin kun kirjoitin että "iskuetäisyydelle", pitäisikö ennemminkin sanoa "tappituntumaan". Eli jotenkin näytti että Rantanen ei ollut vielä sunnuntaiaamunakaan ihan hereillä mutta sitten kun Myhinpää I:llä Ogier ajoi häntä kymmenen sekuntia kiinni ja pääsi alle viiden sekunnin päähän kokonaistilanteessa niin Rantanen alkoi ehkä vähän heräillä. Myhinpää II:lla hän jäi "enää" neljä sekuntia ja Ruuhimäessä sitten aika oli käytännössä sama kuin Ogierilla. Eli todella lähelle pääsi Ogier ennen kuin Rantanen taas heräsi taistelemaan. Minä vähän veikkaan että mikäli Henning Solberg ei olisi keskeyttänyt niin Ogier ei olisi koskaan päässyt noin lähelle Rantasta, sen Solbergin keskeytyksen jälkeen Rantanen oli koko ajan Ogieria hitaampi kun ennen sitä ajoivat samoja aikoja tai sitten Rantanen oli hitusen nopeampi.

Mutta oli miten oli niin joka tapauksessa Rantasen ajo lauantaina ja sunnuntain aamupäivällä oli pettymys, sen sijaan perjantaina hän ajoi todella vahvasti.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, Rantasen ajosta voidaan olla yhtä mieltä oikeastaan vain tuosta viimeisestä kohdasta. Paras mahdollinen sijoitus toki tuli, kun kukaan kärkinelikosta ei joutunut jättämään leikkiä kesken, tai muuten kohdannut suuria ongelmia matkalla. Mutta tuo vahva ja tasainen määritelmä ei oikein sopinut kuvaan.

Miehen kommentit lauantaina iltapäivällä olivat sitä luokkaa, ettei takaa voi kukaan enää saada kiinni. Nyt kun muistetaan, että Ogier ajoi todella lähelle Rantasen ollessa oikeastaan kokoajan tuon kommentinsa jälkeen ottavana osapuolena, niin vahvasta suorituksesta on vaikea puhua. Ogier ajoi nopeampia aikoja kerta toisensa jälkeen, eikä kunnon vastausta tullut oikeastaan kuin viimeisellä pätkällä. Se onneksi riitti siihen parhaaseen saavutettavissa olevaan tulokseen.

Oma näkemykseni Rantasen ajosta on, että auto ei tainnut toimia perjantain jälkeen ihan niinkuin piti tai ainakin näin olin rivien välistä hänen kommenteistaan lukevinaan. Matti ei ennen kisaa antanut mitään tarkkaa sijatavoitetta, mutta totesi, että viime vuoden 7. sijan on parennuttava ja eroa kärkeen saa tulla enintään kolme minuuttia. Nyt sitä tuli noin 4.20, joten tuskin Matti tahallaan siellä himmaili vaikkei viides sija jossain vaiheessa suoranaisen uhan alla ollutkaan.

Jos auto oli täysin kunnossa ja sellainen kuin Rantanen sen oletti olevan niin kyllähän tuo ajo vähän mollivoittoiseksi jää ainakin minun papereissani ja varmaan Matinkin.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ralli on ja oli muutenkin niin hyvin hoidettu, järjestetty ja kuljettajien keskuudessa pidetty, että viiden vuoden jatkosopimus kirjoitettiin tämän ralllin kanssa. Huomion arvoista on se, ettei minkään muun rallin kanssa ole tehty vastaavaa sopimusta, ainakaan toistaiseksi.

Tämä siitä on tuloksena, kun päätöksiä tehdään muillakin perusteilla kuin niillä homehtuneilla FIA-tuhnujen politikoinneilla. Helvettiin kaikkien osakilpailujen kierrätykset ja ties mitkä muut aivokuolleena syntyneet ajatukset. Nyt puhuu raha. Ja ei, en tarkoita sitä, että Mahosen leiri olisi maksanut diilistä, vaan sitä että Suomen MM-ralli on markkinoinnilliselta, urheilulliselta ja monelta muulta aspektilta tarkasteltuna aivan omassa kastissaan koko sarjassa. MM-sarja tarvitsee Suomen MM-rallia, koska meillä nyt vaan sattuu olemaan kaikkein paras osakilpailu. Ja nyt kun päätöksiä tehdään sen perusteella kuinka WRC -brändiä aletaan ISC:n toimesta todenteolla rakentamaan ja "kiillottamaan", niin kyllä nämä tietyt kivijalka-osakilpailut tulevat saamaan oman vankan aseman kalenterissa moneksi vuodeksi eteenpäin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...Ja ei, en tarkoita sitä, että Mahosen leiri olisi maksanut diilistä, vaan sitä että Suomen MM-ralli on markkinoinnilliselta, urheilulliselta ja monelta muulta aspektilta tarkasteltuna aivan omassa kastissaan koko sarjassa. MM-sarja tarvitsee Suomen MM-rallia, koska meillä nyt vaan sattuu olemaan kaikkein paras osakilpailu. Ja nyt kun päätöksiä tehdään sen perusteella kuinka WRC -brändiä aletaan ISC:n toimesta todenteolla rakentamaan ja "kiillottamaan", niin kyllä nämä tietyt kivijalka-osakilpailut tulevat saamaan oman vankan aseman kalenterissa moneksi vuodeksi eteenpäin.


Tuo on kyllä täysin totta! Jos katsotaan ihan koko rallin imagon kannalta niin ajatellaan esimerkiksi niin että sinun pitäisi tehdä mainosfilmi rallin MM-sarjasta: Laittaisitko siihen mieluummin videokuvaa urku auki Ruuhimäen hyppyreistä leiskauttelevasta autosta vai päänkokoisia kiviä Kyproksen teillä 50 km/h väistelevästä autosta?

Kyllä nämä muutamat perinteikkäät "kivijalkakilpailut" ovat niitä joista tulisi pitää kiinni eikä laittaa minkään kierrätyksen uhriksi, ja hyvä että nyt näyttää siltä kuin lopultakin myös siellä johtavissa elimissä olisi tajuttu tämä. Nythän täältä ISC:ltä oli muistaakseni tullut jonkinlainen toivomus kisajärjestäjille siitäkin että nämä alkaisivat käyttää ensi kaudesta alkaen kilpailuittensa markkinoinnissa mieluummin näitä perinteikkäitä nimiä sponsoreiden nimien sijaan (esim. RAC-rally, 1000 Lakes Rally jne.).
 
Suosikkijoukkue
Lieveilmiöt
Novikovin hyppy oli sairas, miten uskalsikin ladata tuohon hyppyyn tuolla vauhdilla, olisi se ollut mukavaa kun se olis mennyt siitä vielä vähän enemmän ympäri, olisi kaveri oppinut jotain, tuskin tuosta vielä takaraivoon mitään jäi noilla otteilla kerran ei poistuttu, mutta ihmetyttää se missä ihmiset olivat katsomassa, tuosta kun olisi venäläisen Citikka lähtenyt käsistä ni siinä olisi taas monta ihmistä jäänyt alle.

Jos ja kun Novikovin nuotti paikkaan oli "nyppy täys", eniten ihmettelen kakkoskuskin kykyä istua WRC-autossa kartturina. Edellisen kerran Leustun jättihypylle täräytti samanlaisella nuotilla Guy Wilks, joka joutui muistaakseni loikan jälkimainingeissa keskeyttämään.

Itse katselin kilpailua Väärinmajassa erittäin vauhdikkaassa hyppyri + kirraava piiitkä vasuri -yhdistelmässä (tunnettu myös Compancin paikkana). Hyppy tuli totaalisen silmille liki kaikille kuljettajille - paikassa nähtiin muutamia erittäin rajuja loikkia, autoja taisi mennä rikki useampia kappaleita. Suositeltava katselualue myös tulevina vuosina, sillä yleisöä paikassa oli korkeintaan sata katsojaa (ei virallinen karsina). Kiminkin paikka vaikutti myös oikein vauhdikkaalta, mutta tämänvuotisen julkisuuden myötä nyppylällä saattaa olla melkoinen tungos tulevina vuosina.

Juupajokea odotan kovasti ensi vuoden reittiin mukaan. Oma rankasti uusittu unelmakilpailuni voisi näyttää seuraavalta...

Torstai
EK1 Killeri (pakollinen mutta tylsä aloitus)

Perjantai
EK2 Palsankylä 1 (tuttu ja turvallinen, hyvä aloitus Saarijärven suuntaan)
EK3 Muittari 1 (Saarijärven suunnan EK, viimeksi 2000)
EK4 Konttimäki (lähellä Muittaria, viimeksi 2000)

EK5 Palsankylä 2
EK6 Muittari 2
EK7 Mahlu (mahtaakohan sitä Mahlun rinttipätkää olla mahdollista ajaa pidennettynä? jos mahtaa, mukaan!)

EK8 Urria (jatkuu Petäjäveden kupeesta)
EK9 Laukaa
EK10 Äijälä (vielä mahdollinen?)

Lauantai
EK11 Leustu 1 (lähellä valtatietä, kerää väkeä)
EK12 Himos 1 (sama kuin edelliseen, mieluiten nollakasi alulla)
EK13 Kakaristo 1

EK14 Leustu 2
EK15 Himos 2
EK16 Kakaristo 2

EK17 Lauttakulma
EK18 Väärinmaja
EK19 Pengonpohja

Sunnuntai
tämänvuotiseen tapaan
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Itse katselin kilpailua Väärinmajassa erittäin vauhdikkaassa hyppyri + kirraava piiitkä vasuri -yhdistelmässä (tunnettu myös Compancin paikkana). Hyppy tuli totaalisen silmille liki kaikille kuljettajille - paikassa nähtiin muutamia erittäin rajuja loikkia, autoja taisi mennä rikki useampia kappaleita. Suositeltava katselualue myös tulevina vuosina, sillä yleisöä paikassa oli korkeintaan sata katsojaa (ei virallinen karsina). Kiminkin paikka vaikutti myös oikein vauhdikkaalta, mutta tämänvuotisen julkisuuden myötä nyppylällä saattaa olla melkoinen tungos tulevina vuosina.

Juupajokea odotan kovasti ensi vuoden reittiin mukaan. Oma rankasti uusittu unelmakilpailuni voisi näyttää seuraavalta...

Torstai
EK1 Killeri (pakollinen mutta tylsä aloitus)

Perjantai
EK2 Palsankylä 1 (tuttu ja turvallinen, hyvä aloitus Saarijärven suuntaan)
EK3 Muittari 1 (Saarijärven suunnan EK, viimeksi 2000)
EK4 Konttimäki (lähellä Muittaria, viimeksi 2000)

EK5 Palsankylä 2
EK6 Muittari 2
EK7 Mahlu (mahtaakohan sitä Mahlun rinttipätkää olla mahdollista ajaa pidennettynä? jos mahtaa, mukaan!)

EK8 Urria (jatkuu Petäjäveden kupeesta)
EK9 Laukaa
EK10 Äijälä (vielä mahdollinen?)

Lauantai
EK11 Leustu 1 (lähellä valtatietä, kerää väkeä)
EK12 Himos 1 (sama kuin edelliseen, mieluiten nollakasi alulla)
EK13 Kakaristo 1

EK14 Leustu 2
EK15 Himos 2
EK16 Kakaristo 2

EK17 Lauttakulma
EK18 Väärinmaja
EK19 Pengonpohja

Sunnuntai
tämänvuotiseen tapaan

Meidänkin oli tarkoitus tulla Väärinmajalle juurikin tuohon Compancin paikkaan, mutta se vähän jäi kun olisi pistänyt kiireeksi tuolta Himoksen lähdöstä, oliko kyseisessä paikassa samanlaisia tilanteita kuin viime vuonna argentiinalaisella että meni vasuri pitkäksi? Ja varmasti tulee tuossa Kimin paikassa olemaan jengiä tulevina vuosina, mikäli ajetaan yhtä pitkänä ensi vuonnakin.

Itse odotin täksi vuodeksi Juupajokea mukaan, mutta ei vain näkynyt, tuo Villagran ja Armisen paikka olisi varmasti saattanut toimia tänäkin vuonna, kun olisi vetomiehet tulleet. Ehkä sitten ensi vuonna, toivottavasti.

Tuosta sinun reitistä, vaikutti ihan pätevältä, Muittarissa on yksi todella hieno hyppy-vasuri, ja juurikin tuolloin -00 kun se ajettiin, niin Grönholm meinasi tuossa paikassa vetää useamman kierroksen katon kautta, mutta onneksi pysyi lapasessa auto, meni aivan limitissä siihen. Äijälästä ei ole tietoa, viimeksi kun kyseinen pätkä on suur-ajoissa ajettu olin itse pieni rallista innostunut poika, missä päin kyseinen erikoiskoe sijaitsee? Mahlusta en taas ole koskaan kuullutkaan. Pengonpohja on hurja pätkä, näin olen itse kuullut/mitä olen nähnyt Välimäen auton sisältä videon kyseisestä erikoiskokeesta. Missä päin tämä pätkä mahtaa sijaita? Ja Lauttakulma sama kuin Lauttaperä?!? Ja ilmanmuuta Myhinpää jatkossakin kartalle, ja sieltä myös näitä Mynnilä/Lempää akselista joku pätkä mukaan, muistaakseni ajettiin sillä suunnalla myös? Mutta Harjukin saattaa olla yksi mahdollinen pätkä ensi vuoden ohjelmistossa, itse kun kuuntelin tuota ralli-iltaa viime tiistailta niin Harjukin nousi siellä esiin mahdollisena pätkänä. Mutta on jännä nähdä missä ensi vuonna ajetaan. Tietysti kun juhlavuosi niin Ouninpohjakin olisi mukava pikis, ihan niinkuin ennen vanhaan on ajettu, ei niinkuin vuosi sitten Kakaristona, mutta vaatii liikaa järkkäreitä, joten jää pois todennäköisesti kartalta, valitettavasti.

-Stouni-
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Stounin ehdottamat muutokset ovat "aika rajuja" mutta osa pätkistä ihan hyviä ja varteen otettavia vaihtoehtoja. Ei nyt ihan viilata pilkkua, mutta muistaakseni reittiä saa muuttaa n. 30 % edellisvuoteen, joten ihan noita kaikkia pätkiä ei voida ottaa mukaan.
Tämän vuoden reitti oli mielestäni ihan kompakti paketti, monta pätkää pienellä alueella joka on katsojien kannalta erittäin hyvä juttu, esim. Palsankylältä oli todella helppo siirtyä Mökkiperälle kun siirtymä oli n. 20 kilsaa ja aikaa oli vaikka kuinka ja paljon.
Muistelen että joskus vuonna miekka ja kilpi olisi ajettu sellainenkin pätkä kun Humalamäki ? Tämä voisi olla ihan hyvä vaihtoehto vetäistä vaikka pe illan päätteeksi ja sitten siihen perään vaikka Killeri. Humalamäen sijainti olisi todella loistava, muutama kilometri Killeriltä Keuruun suuntaan. Väkimäärä olisi takuulla taattu.

Ja eiköhän taas ensi vuodeksi saada jonkinlaista muutosta reittiin. Taas tuli todistettua, että Suomen MM-ralli on se Maailman Paras !. Jo huoltoparkki eri oheistoimintoineen hakee vertaistaan maailmalta. Todella paljon toimintaa ja nähtävää, myös niille joita ei kiinnosta lähteä rämpimään metsiin. Sijainti on todella fantastinen, aivan kaupungin keskustan kupeessa, hyvien liikenneyhteyksien varrella...
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Jos ja kun Novikovin nuotti paikkaan oli "nyppy täys", eniten ihmettelen kakkoskuskin kykyä istua WRC-autossa kartturina. Edellisen kerran Leustun jättihypylle täräytti samanlaisella nuotilla Guy Wilks, joka joutui muistaakseni loikan jälkimainingeissa keskeyttämään.

Nuotti tosiaan oli alunperin juuri "nyppy täys". Jonkun suomalaiskartturin (en muista kenen) neuvosta tuo oli kuitenkin muutettu. Ensimmäisellä kiekallahan Novikov veti tuon normaalisti, mutta toisella sitten ei uskonut nuottia vaan painoi talla pohjassa nypyn yli, nähdyin seurauksin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nuotti tosiaan oli alunperin juuri "nyppy täys". Jonkun suomalaiskartturin (en muista kenen) neuvosta tuo oli kuitenkin muutettu. Ensimmäisellä kiekallahan Novikov veti tuon normaalisti, mutta toisella sitten ei uskonut nuottia vaan painoi talla pohjassa nypyn yli, nähdyin seurauksin.

Juho Hänninen sitä oli kuulemma aamulla käynyt jonkun toisen suomalaiskuskin kanssa kyselemässä, ja kun olivat kuulleet että Novikovin nuoteissa tuo kohta on "nyppy täys" niin Hännisen kommentti oli ollut jotain tyyliin "Ei vittu! Ei sitä noin voi vetää!". Tämän jälkeen Moscatt oli korjannut nuottia vaan tietenkin Novikovin oli pitänyt sitten toisella kierroksella kokeilla sitä alkuperäistäkin...

Tässä muuten aika loistava otos tuosta Novikovin järjettömästä loikasta.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Stounin ehdottamat muutokset ovat "aika rajuja" mutta osa pätkistä ihan hyviä ja varteen otettavia vaihtoehtoja. Ei nyt ihan viilata pilkkua, mutta muistaakseni reittiä saa muuttaa n. 30 % edellisvuoteen, joten ihan noita kaikkia pätkiä ei voida ottaa mukaan.
Tästä en tiennytkään että reittiä saa muutta tuon 30%, mutta hyvä että kerroit, taas tulee hiukan fiksummaksi!

Tämän vuoden reitti oli mielestäni ihan kompakti paketti, monta pätkää pienellä alueella joka on katsojien kannalta erittäin hyvä juttu, esim. Palsankylältä oli todella helppo siirtyä Mökkiperälle kun siirtymä oli n. 20 kilsaa ja aikaa oli vaikka kuinka ja paljon.
Toisaaltaan siinä on hyvät ja huonot puolensa, nykyisin kun ajetaan pienellä alueella ja jos jengiä vaihtaa paikasta a paikkaan b paljonkin, ja aikaa on se 1.5-2 tuntia korkeintaan, on tiet aivan tukossa, ja monesti käy myös niin ettei niitä parkkipaikkojakaan ole paljoa jäljellä, itse ainakin olen sitä mieltä että hiukan etäämmällä toisista pätkistä saisi mennä, ei olisi niin paljon ruuhkia!

Muistelen että joskus vuonna miekka ja kilpi olisi ajettu sellainenkin pätkä kun Humalamäki ? Tämä voisi olla ihan hyvä vaihtoehto vetäistä vaikka pe illan päätteeksi ja sitten siihen perään vaikka Killeri. Humalamäen sijainti olisi todella loistava, muutama kilometri Killeriltä Keuruun suuntaan. Väkimäärä olisi takuulla taattu.
En nyt mene ihan takuuseen asiasta, mutta jotenkin jäänyt sellainen muistikuva Humalamäestä että se olisi asfvaltoitu ainakin joltain osin, keski-suomalaiset osaavat varmasti valaista asiaa enemmän? Muuten vauhdikas ja nopea pätkä hienoineen hyppyineen.

-Stouni-
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
Juho Hänninen sitä oli kuulemma aamulla käynyt jonkun toisen suomalaiskuskin kanssa kyselemässä, ja kun olivat kuulleet että Novikovin nuoteissa tuo kohta on "nyppy täys" niin Hännisen kommentti oli ollut jotain tyyliin "Ei vittu! Ei sitä noin voi vetää!". Tämän jälkeen Moscatt oli korjannut nuottia vaan tietenkin Novikovin oli pitänyt sitten toisella kierroksella kokeilla sitä alkuperäistäkin...

Tässä muuten aika loistava otos tuosta Novikovin järjettömästä loikasta.

Olisikohan toinen kuski ollut Anton Alén? En nyt ihan varmaksi muista kuka se toinen oli, mutta jostain muistaisin näin lukeneeni. Mutta ei voi muuta sanoa kuin; "on se sairas mies", miten voi tuota vauhtia tulla tuohon, siinä on saattanut kartturi vain rukoilla että auto tulee vielä oikein päin maahan! Mitäköhän olisi tapahtunut Urriassa, jos olisi sinne asti päässyt? :)

-Stouni-
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös