Loebin autoa tutkitaan mahdollisen sääntörikkeen vuoksi. Liekö joku puoli milliä liian ohuet takalasit?
Ohoh, ei olisi uskonut että näinkin voi käydä. Itselleni todella iso yllätys, että Citroen on syyllistynyt tälläiseen rikkeeseen, etenkin kun he ovat viime vuosina olleet mm-sarjassa todella vahvoilla. Tämä "episodi" sai omassa pienessä mielessäni rattaa raksuttamaan ja ilmoille tupsahti pari kysymystä: Ihan alkuun kuitenkin mainitsen että en ole autojen tekniikan asiantuntija vaan todellinen ummikko, joten jotkut kysymykset saattavat tuntua oudoilta.
- Onko tämä ensimmäinen ralli jossa Citroenin etukallistuksenvakaajat ovat olleet sääntöjenvastaiset ?
- Jos on niin miksi talli on "tietoisesti" ? mennyt muuttamaan ko. osat luokittelemattomiksi ( en tiedä miten käytännössä tämä tapahtuu ). Mistään vahingosta tuskin voidaan puhua, sillä 3 autossa ovat ko. osat olleet väärät.
- Jos kyse ei ole ensimmäisestä rallista, niin kuinka kauan ko. osat ovat olleet vääränlaiset ? Ja miksi asiaa ei ole aiemmin huomattu.
- Kuinka suuri etu ko. osilla on saavutettu, eli kuinka paljon osat ovat vaikuttaneet auton ajettavuuteen, ilmeisesti sitä parantamalla. Tästä on varmasti saavutettu ajallisesti etua ?
-Miksi annettiin "vain" 1 minuutin aikasakko ?
Jotenkin nyt tuntuu, että kaikkia kuljettajia ja talleja ei kohdella MM-sarjassa samalla tavalla. Koirapojan mainitsemat puoli millimetriä liian ohuet takalasit aiheuttivat Hirvoselle ja Grönholmille
5 minuutin aikasakon (linkki Wikipediaan) Portugalin mm-rallissa 2007. Ford:in "rikos" ei ole missään suhteessa rinnastettavissa Citroenin tekemään sääntörikkeeseen. Takalasit eivät missään suhteessa vaikuta auton ajettavuuteen samalla tavalla kuin etukallistuksen vakaajat. Puolen millimetrin poikkeaman havaitseminen vaatii hieman paremman mittalaitteen kuin ihan tavallisen tönärin. Lisäksi on erittäin todennäköistä että mittausta suoritettaessa tapahtuu jonkin sortin mittavirhe. Eiköhän täältäkin palstalta löydy joku matemaatikko joka laskee suit sait sukkelaan mittauksen virheen todennäköisyyden ?
Mainittakoon vielä, että ko. Portugalin rallissa Grönholmin saama 5 minuutin aikasakko aiheutti se, että hän putosi sijalta 2 sijalle 4 ja sai näin ollen 8 pisteen sijasta 5 pistettä. Tuolla 3 pisteen muutoksella oli erittäin merkittävä osuus
MM-sarjan lopputuloksissa ! (linkki wikipediaan) Voidaan sanoa, että nuo 3 pistettä maksoivat Grönholmille jälleen yhden maailmanmestaruuden. Ero lopputuloksissa kauden jälkeen oli Loebin eduksi 116-112 suhteessa Busseen. Kolme pinnaa lisää Grönholmille olisi kaventanut eron 116-115 ja ottaen huomioon sen seikan että Mikko voitti kauden päättäneen
Walesin mm-rallin (linkki maikkarin sivuille), Bussen sijoittuessa toiseksi ja Loebin ollessa kolmas. Nyt kun ero olisi ollut 1 piste, olisi Ford voinut taktikoida voiton Busselle ja siten mestaruuden. Tosin pitää ottaa huomioon se tosiasia, että Loebin ei tarvinnut ajaa Walesissa tuolloin täysillä vaan hieman varmistellen. Pahasti sanottuna Grönholm on menettänyt 2 maailmanmestaruutta (myös omien virheiden vuoksi) typeriin säännöissä oleviin porsaan reikiin. Grönholm 2 (+2) maailmanmestaruutta Loeb 5 (-2) maailmanmestaruutta !
Sydämessäni toivon hartaasti, että tänä vuonna mestaruus ei ratkea tuohon "vain minuutin" aikasakkoon, jos Loeb olisi saanut 5 minuutin sakon, olisi hän pudonnut sijalta 2 sijalle 3 ja saanut 2 pistettävä vähemmän.
MM sarjan kannalta tämä "auttaa" Mikkoa jonkin verran, mutta silti on vielä 2 rallia ajamatta. Nyt kaikki on ns. Mikon omissa käsissä ja ainakin Walesissa Mikko tulee ehdottomasti tarvitsemaan vielä Latvalan apua. Mikon kannalta tilanne olisi paremi jos ero olisi 5 pinnan sijasta 7 pistettä.