Mainos

Ralliketju

  • 1 865 002
  • 15 013

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En tiedä käytäisiinkö sitä lopulta sen isompaa taistelua kuin nykyäänkään. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Parhaat kuljettajat hakeutuisivat edelleen syvimmät taskut omaaviin talleihin, jotka pystyvät parhaiten autojaan kehittämään. Jos tuolla saadaan tehdastalleja mukaan niin hyvä niin, mutta kauan niiden mielenkiinto riittää, kun kyyti ei riitä parhaiden matkaan. Nytkin Rally2 on näennäisesti tasainen autojen suhteen, mutta niin vain viimeisen 6 vuoden ajalta 5 mestaruutta on ajettu Skodalla ja mm-osakilpailuistakin yli puolet on voitettu kyseisellä automerkillä.
Sekin jo auttaisi, että viivalle saataisiin enemmän pääluokan autoja. Tiukin voittotaistelu todennäköisesti käytäisiin edelleenkin parin tallin ja parin-kolmen kuljettajan välillä, mutta takana voisi olla huomattavasti tiiviimpää. Ja nämä kärkikuljettajatkaan ei saisi ihan ilmaiseksi mitään kun mukana olisi enemmän autoja. Nyt kärkikuljettajilla on keskeytyksenkin jälkeen monesti vielä saumat pisteille, kun viivalla ei ole lähtökohtaisestikaan edes sitä kymmentä Rally1-autoa.

Ennen kaikkea toivoisi sitä, että yksityiskuljettajille tulisi paremmat mahdollisuudet saada kilpailukykyinen auto alleen ilman että tarvitsee ihan hirveällä riskillä panostaa yhteen kilpailuun (vrt. Huttunen viime syksynä). Ja että noita autoja voisi vuokrata muutkin kuin rikkaat perijät ym. ralliharrastelijat.

Minä olisin siis valmis uhraamaan osan autojen näyttävyydestä ja wow-efektistä sen eteen, että niitä pääluokan autoja saataisiin jokaiseen kisaan enemmän kuin se 10 kpl joille jaetaan pisteitä.
 

Sambody

Jäsen
Tätä voi katsoa myös toiselta kantilta. Yksi asia mitä vaaditaan, jos yksityistiimejä halutaan takaisin ja näin myös mahdollistaa enemmän mahdollisuuksia kuljettajille saada ajokenkää oven väliin pääluokkaan on halvemmat autot. Toinen on sarjan markkinointi ja tuotteen kiinnostavuus yleisön silmissä. Ralli kilpailee näkyvyydestä aika monen muun autourheilu sarjan kanssa niistä autonvalmistajien markkinointirahoista. Mikäli haaveillaan isommasta määrästä valmistajia pääluokassa tarvitsee sarjasta tehdä heille myös markkinointi mielessä kiinnostavampi. Tuleeko sarjasta mielenkiintoisempi, jos siinä ajaa enemmän kuskeja, mutta Rovanperä voittaa lopulta? Ehkä mutta se voi myös vaatia muutoksia kisatapahtumiin ja isoja panostuksia sarjan markkinointiin. Tämä on monitahoinen ongelma, mutta siitä että kalustokustannuksia täytyy saada laskettua lienee lähes kaikki yksimielisiä.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tätä voi katsoa myös toiselta kantilta. Yksi asia mitä vaaditaan, jos yksityistiimejä halutaan takaisin ja näin myös mahdollistaa enemmän mahdollisuuksia kuljettajille saada ajokenkää oven väliin pääluokkaan on halvemmat autot. Toinen on sarjan markkinointi ja tuotteen kiinnostavuus yleisön silmissä. Ralli kilpailee näkyvyydestä aika monen muun autourheilu sarjan kanssa niistä autonvalmistajien markkinointirahoista. Mikäli haaveillaan isommasta määrästä valmistajia pääluokassa tarvitsee sarjasta tehdä heille myös markkinointi mielessä kiinnostavampi. Tuleeko sarjasta mielenkiintoisempi, jos siinä ajaa enemmän kuskeja, mutta Rovanperä voittaa lopulta? Ehkä mutta se voi myös vaatia muutoksia kisatapahtumiin ja isoja panostuksia sarjan markkinointiin. Tämä on monitahoinen ongelma, mutta siitä että kalustokustannuksia täytyy saada laskettua lienee lähes kaikki yksimielisiä.
Isoin ongelma on lähinnä siinä, että koko tuote seisoo tumput suorassa ja pohtii sekä latoo näitä faktoja tiskiin, mutta mitään ei loppujen lopuksi tehdä. Periaatteessa siis aivan samaa mitä mekin teemme täällä viikosta toiseen. Heillä vain olisi niitä pelinappuloita tehdä asioille jotain. Markkinointi ei ole muuttunut mihinkään moneen vuoteen eikä uusia valmistajia ole lähelläkään.

Vaikka kisaviikonloput ovat lähes aina mielenkiintoisia ja vääntö voitosta on laadukasta, niin silti juuri muutama ulosajo muuttaa kisan luonteen täysin. Mielestäni kakkosen puolella on paljon laadukkaita kuskeja, jotka ovat jumissa alasarjassa ajopaikkojen vuoksi. Ajattaisivat sitten kaikki vaikka neljää autoa tai perustaisivat niitä sateliittitiimejä takaisin. Vaikka tämän kaiken jälkeen Rovanperä voittaisikin, niin ainakin sitten virheen sattuessa se köröttely varmoille pisteille ei ole itsestäänselvyys.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Järjestelyt olivat tuossa kyllä persiillänsä rapsulassa. En tiedä onko viime vuosina päijälässä vaan tottunut liian hyvään, mutta onhan se nyt ihme sekoilua kun menee hieman yli kaksi tuntia ennen ensimmäistä autoa niin laitetaan mettään rämpimään koska järjestevä taho haluaa (vaikka joka julkaisussa sanottiin että tie on auki kävelijöille 30min ennen ensimmäistä autoa) sekä sanomalla että siimoitettu polku menee. No siima oli vedetty mutta polusta ei ollut tietoakaan; siellä liukkaiden oksien sekä kivien seassa ylös alas. Itse pärjäsi, mutta osa oli mukkelismakkelis vähän väliä. Sitten kun itse sai rämmittyä paikalle niin sitten joku heräsi ja päästettiin väkeä tietä pitkin; kiva kiitos niille jotka vaivautuu hyvissä ajoin paikalle. Ulosajossa auto jätettiin ulosajolinjalle ja käskytettiin liinamiehet helvettiin. Pitäisi muistaa että ei se kolmio mikään pyhimys ole ja kaikkea voi sattua. Auto olisi saatu minuutissa parissa turvallisempaan paikkaan, mutta näin lauantaina. Ehkä vaan en ymmärrä tai sitten maalaisjärjen käyttö on kielletty niistä ajoista kun itse tuli oltua järkkärinä/sulkumiehenä ralleissa (~20v takaperin). Tai pitäisi ruveta inttämään vastaan, mutta entisenä samoissa touhuissa mukana olleena en siihen ala koska arvostan kaikkia jotka tätä duunia tekevät. Kiitos kuuluu vapaaehtoisille jotka tämän sirkuksen mahdollistaa. Niitä kuunnellaan ja he ottavat myös vastuun päätöksistä.

Jos oikein ymmärsin, niin tarkoitat tätä kulku-uraa mikä meni Kakaristosta kohti sitä Bemarin ulosajopaikkaa? Kyllä me ohjeistimme järkkäreitä että puoli tuntia ennen saa vielä tiellä kävellä, että tuo sinulle sanottu selitys oli täysin omasta päästä keksitty.
Tai sitten kyseessä oli jonkinmoinen tiedonkulkukatkos, mutta jos olen oikeassa kohdassa pätkää, antaisimme mielellämme palautetta sen jakson järjestäneelle porukalle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos oikein ymmärsin, niin tarkoitat tätä kulku-uraa mikä meni Kakaristosta kohti sitä Bemarin ulosajopaikkaa? Kyllä me ohjeistimme järkkäreitä että puoli tuntia ennen saa vielä tiellä kävellä, että tuo sinulle sanottu selitys oli täysin omasta päästä keksitty.
Tai sitten kyseessä oli jonkinmoinen tiedonkulkukatkos, mutta jos olen oikeassa kohdassa pätkää, antaisimme mielellämme palautetta sen jakson järjestäneelle porukalle.

Tätä samaa näki myös Rapsulan alkupäässä, Taikinamäessä(missä Rapsulantie liittyy Okskulmantiehen) järkkärit eivät myöskään olleet kuulleet tästä muutoksesta mitään. Yritin saada Ralliradion kautta viestiä kilpailun johtokeskukselle että laittavat alaspäin sieltä EK- ja Jaksopäälliköille viestiä asiasta, mutta en tiedä menikö viesti läpi.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Jos oikein ymmärsin, niin tarkoitat tätä kulku-uraa mikä meni Kakaristosta kohti sitä Bemarin ulosajopaikkaa? Kyllä me ohjeistimme järkkäreitä että puoli tuntia ennen saa vielä tiellä kävellä, että tuo sinulle sanottu selitys oli täysin omasta päästä keksitty.
Tai sitten kyseessä oli jonkinmoinen tiedonkulkukatkos, mutta jos olen oikeassa kohdassa pätkää, antaisimme mielellämme palautetta sen jakson järjestäneelle porukalle.
Itse asiassa siis tultiin siitä lähdöstä päin mikä on muutaman sadan metrien päästä paikasta eli onko se nyt sitten okskulmantien ja rapsulantien risteyksestä. P2:lla tienvarressa oli autoparkissa. (eli käsittääkseni puhutaan Uuhiksen kanssa samasta risteyksestä).

Ja täytyy sanoa että minä pärjään kyllä muutaman sadan metrin rämpimisen kanssa, mutta kyllä siellä muutamalla vanhemmalla ihmisellä oli melkoista menoa ja meininkiä kun oli liukasta; muutamat nostotalkoot saatiin jo aamulla pitää. Ja tämä on sana tarkka selitys järkkäreiltä: Meidän puolesta saisitte mennä, mutta järjestävä taho on kieltänyt kävelyn erikoiskokeella.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jos oikein ymmärsin, niin tarkoitat tätä kulku-uraa mikä meni Kakaristosta kohti sitä Bemarin ulosajopaikkaa? Kyllä me ohjeistimme järkkäreitä että puoli tuntia ennen saa vielä tiellä kävellä, että tuo sinulle sanottu selitys oli täysin omasta päästä keksitty.
Tai sitten kyseessä oli jonkinmoinen tiedonkulkukatkos, mutta jos olen oikeassa kohdassa pätkää, antaisimme mielellämme palautetta sen jakson järjestäneelle porukalle.
Tätä samaa näki myös Rapsulan alkupäässä, Taikinamäessä(missä Rapsulantie liittyy Okskulmantiehen) järkkärit eivät myöskään olleet kuulleet tästä muutoksesta mitään. Yritin saada Ralliradion kautta viestiä kilpailun johtokeskukselle että laittavat alaspäin sieltä EK- ja Jaksopäälliköille viestiä asiasta, mutta en tiedä menikö viesti läpi.
Västilässä ei yksi järkkäri tiennyt oikein mistään mitään, muutenkin tuntui siltä et kyseinen eläkeläinen oli viittä vaille pakotettu paikalle kun ei tuntunut yhtään smalltalkkiin lähtevän.

Saman pätkän toinen jaksopäällikkö käski mennä peltoa pitkin kun "sieltä saattaa tulla auto", muuten hyvä mutta 10 henkilöä kävelee 50m edempänä tietä pitkin aukealla ja suunnilleen lentokentän levyisellä tieosuudella.

Halttulan maalimutkissa taas naispuoleinen jv meinasi vetää herneen nenään siitä kun joku kysyi toisen vedon viimeisen kilpa-auton kohdalla et koskahan se purkuauto tulee mahdollisesti (ennen tätä toki teki kaikkensa ettei kukaan kävele tietä pitkin), lopulta hänellä taisi mennä moti paimentamiseen vesisateessa kun yhtäkkiä rynnittiin maalin kautta useemman kymmenen hengen voimin läpi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Itse asiassa siis tultiin siitä lähdöstä päin mikä on muutaman sadan metrien päästä paikasta eli onko se nyt sitten okskulmantien ja rapsulantien risteyksestä. P2:lla tienvarressa oli autoparkissa. (eli käsittääkseni puhutaan Uuhiksen kanssa samasta risteyksestä).

Ja täytyy sanoa että minä pärjään kyllä muutaman sadan metrin rämpimisen kanssa, mutta kyllä siellä muutamalla vanhemmalla ihmisellä oli melkoista menoa ja meininkiä kun oli liukasta; muutamat nostotalkoot saatiin jo aamulla pitää. Ja tämä on sana tarkka selitys järkkäreiltä: Meidän puolesta saisitte mennä, mutta järjestävä taho on kieltänyt kävelyn erikoiskokeella.

Joo, sehän se kun tullaan metsästä isolle tielle.
Kiitos tiedoista molemmille, nämä menee eteenpäin ja painetaan mahdollista ensi vuotta varten mieleen.
Voi olla että kaikille ei ole mennyt tämä puoli tuntia jakeluun, mutta tuo on ihan höpöhöpöä, että ek:n järjestävä organisaatio olisi noin väittänyt, koska kuten todettua tämä puoli tuntia oli peräti FIA:n tahto.
Koska se on muuallakin käytössä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Halttulan maalimutkissa taas naispuoleinen jv meinasi vetää herneen nenään siitä kun joku kysyi toisen vedon viimeisen kilpa-auton kohdalla et koskahan se purkuauto tulee mahdollisesti (ennen tätä toki teki kaikkensa ettei kukaan kävele tietä pitkin), lopulta hänellä taisi mennä moti paimentamiseen vesisateessa kun yhtäkkiä rynnittiin maalin kautta useemman kymmenen hengen voimin läpi.
Ei se nainen tiedä mikä on viimeinen auto. Kun purku saapuu, se on hänelle viimeinen ja sitten on tie auki.

En tiedä kuinka tarkkoja nuo maalilinjan kennot ovat ihmisten rikkoessa linjan. Aiemmin sitä linjaa ei saanut rikkoa kävellen missään nimessä. Onko tekniikka noissa kehittynyt, uskoisin että kyllä.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
se voi myös vaatia muutoksia kisatapahtumiin
Kisat ovat usein kestoltaan aivan liian pitkiä nykyajan "pikaruokaa" suosiville katsojamassoille, niin paikan päällä, kuin vastaanottimienkin ääressä oleville. Myös kuljettajilta on tullut viestiä tästä. Jos ralli alkaa jo torstaina jollain yleisöpyörityksellä ja loppuu sunnuntaina, niin harvan jänne kestää enää näin pitkään seurata intensiivisesti kisatapahtumia. Sunnuntai alkaa olla usein jo pakkopullaa jolloin vain lähinnä odotellaan kisan loppua. Heinäkuun alkupuolella Ruotsissa kahteen päivään ajettua EM-rallia oli mukava seurata, siinä oli hyvä formaatti, varsin tiivis paketti. Perjantaina ajettiin aamupäivästä neljän pätkän lenkki ja huollon jälkeen samat neljä pätkää uudelleen. Lauantaina aamusta taas uusi neljän pätkän lenkki ja huollon jälkeen taas samat pätkät uudelleen, kahteen päivään 16 pätkää, joten koko ajan oli tapahtumia ja seurattavaa. MM-rallikin voitaisiin tiivistää ihan hyvin kahteen tai maksimissaan kolmeen päivään, jolloin ekana päivänä ajettaisiin shakedown ja kisasta riippuen jokin yleisöpätkä ja sitten parina seuraavana päivänä muut pätkät.

EM-ralleissahan ajetaan harjoituspätkä, jonka jälkeen samalla pätkällä ajetaan aika-ajot, joidenka tulosten perusteella valitaan lähtöpaikat. Sama käytäntö on ollut aikoinaan käytössä myös MM-ralleissa, olisiko aika-ajot kenties syytä palauttaa MM-sarjaan, voisi tuoda mukavasti lisää mielenkiintoa touhuun.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
K-Suomessa asuvan kaverin kanssa tästä pituudesta vkloppuna keskusteltiin. Eli tuotahan kai on jonain vuonna kokeiltu, että ralli alkaa torstaina ja päättyy lauantaina.

Ongelmana kuulema oli se, että rallituristit hävisivät paikalta lauantaina ja yrittäjiltä jäi melkoisesti rahaa saamatta. Nythän ainakin torstaina oli jo kylä täynnä (kun Harjullakin jengiä 19000), näin varmasti myös perjantaina ja lauantaina. Ja sunnuntaina ainakin Himoksen suunnassa oli vilskettä. Varmasti hotellit olivat täynnä myös Jyväskylässä.

Ensi vuonna Jyväskylässä onkin sitten vielä enemmän säpinää, kun ralli sekä kuninkuusravit ovat siellä. Peräkkäisinä viikonloppuina. Tästä näin ainakin Kouvolan kuninkuusravilähetyksessä pienen mainospätkän, kun ohjastaja Santtu Raitala tarjosi Rovanperän Kallelle maistiaisia raviohjastuksesta ja sitten myös päinvastoin.

.... ja SU lienee tynkäpäivä ralleissa siksi että ne turistit ehtii sieltä poiskin?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sunnuntain tärkein pointti on telkkari. Iltapäivän powerstagen lähetys on erittäin seurattu ympäri maailmaa ja hyvällä paikalla. Vastaava lähetys lauantai iltana jää auttamatta potkupallon ja muun viihteen jalkoihin. Tästä oli jossain juttua jokin aika sitten. Siksi formaatin muuttaminen on riski.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Monessa paikassa tuo torstainen yksi pätkä on jätetty väliin. Tietysti Harju kerää väkeä, mutta jotenkin omissa silmissäni torstai-Harju on melko turha juttu jolle voitaisiin esitellä kirvestä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
K-Suomessa asuvan kaverin kanssa tästä pituudesta vkloppuna keskusteltiin. Eli tuotahan kai on jonain vuonna kokeiltu, että ralli alkaa torstaina ja päättyy lauantaina.

Ongelmana kuulema oli se, että rallituristit hävisivät paikalta lauantaina ja yrittäjiltä jäi melkoisesti rahaa saamatta. Nythän ainakin torstaina oli jo kylä täynnä (kun Harjullakin jengiä 19000), näin varmasti myös perjantaina ja lauantaina. Ja sunnuntaina ainakin Himoksen suunnassa oli vilskettä. Varmasti hotellit olivat täynnä myös Jyväskylässä.

Ensi vuonna Jyväskylässä onkin sitten vielä enemmän säpinää, kun ralli sekä kuninkuusravit ovat siellä. Peräkkäisinä viikonloppuina. Tästä näin ainakin Kouvolan kuninkuusravilähetyksessä pienen mainospätkän, kun ohjastaja Santtu Raitala tarjosi Rovanperän Kallelle maistiaisia raviohjastuksesta ja sitten myös päinvastoin.

.... ja SU lienee tynkäpäivä ralleissa siksi että ne turistit ehtii sieltä poiskin?
Oon ollut joskus rallia katsomassa to-la-kokeilulla, toisaalta hyvä siinä mielessä et kerkeäisi vähän palautua ennen maanantaita, mutta siinäpä ne hyödyt onkin. Toki ihan sama onko se viimeinen päivä maanantaina, keskiviikkona vai sunnuntaina, siinä on lähinnä sellainen säästöliekillä veto kuitenkin menossa, niin yleisöllä, kuin kisaajilla kun leijonanosa kalustosta on jäänyt metsiin ja huoltoparkkiin.
Sunnuntain tärkein pointti on telkkari. Iltapäivän powerstagen lähetys on erittäin seurattu ympäri maailmaa ja hyvällä paikalla. Vastaava lähetys lauantai iltana jää auttamatta potkupallon ja muun viihteen jalkoihin. Tästä oli jossain juttua jokin aika sitten. Siksi formaatin muuttaminen on riski.
Kuskeista ainakin Lappi on sanonut joskus et ennemmin kisat olisi to-la, mutta suomalainen promoottori tätä avasi aika hyvin jossain Tomin nuoteista-episodissa josta avasitkin tuossa olennaisimman.
Monessa paikassa tuo torstainen yksi pätkä on jätetty väliin. Tietysti Harju kerää väkeä, mutta jotenkin omissa silmissäni torstai-Harju on melko turha juttu jolle voitaisiin esitellä kirvestä.
Hämärä muistikuva et tähänkin liittyy jotenkin FIA:n säännöt, mutta mä edustan toista mielipidettä, to-Harju maistuu helvetin hyvälle. Toki vielä ennemmin ottaisin jonkun pienen metsäpätkän torstaille (tai jopa kombo SD+metsäpätkä+Harju 1) mutta ei taida säännöt sallia sitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hämärä muistikuva et tähänkin liittyy jotenkin FIA:n säännöt, mutta mä edustan toista mielipidettä, to-Harju maistuu helvetin hyvälle. Toki vielä ennemmin ottaisin jonkun pienen metsäpätkän torstaille (tai jopa kombo SD+metsäpätkä+Harju 1) mutta ei taida säännöt sallia sitä.

Jos säännöt sallisi itse ottaisin torstai päivälle vaikka Laajavuoren EK:n, ilallla voitaisiin ajaa Killerillä. PE-LA päivän päättäisi Harju. Perjantaina voitaisiin vaikka sitten vähän kevyemmin ajaa kun nyt.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hämärä muistikuva et tähänkin liittyy jotenkin FIA:n säännöt, mutta mä edustan toista mielipidettä, to-Harju maistuu helvetin hyvälle. Toki vielä ennemmin ottaisin jonkun pienen metsäpätkän torstaille (tai jopa kombo SD+metsäpätkä+Harju 1) mutta ei taida säännöt sallia sitä.
Juu. Taitaa olla niin että torstaina saa olla yksi superspesial-stage eli juuri Harju tai Killerin tyyppinen, mutta ei metsäpätkää... Mut onhan se hankala yhtälö miten kaikki saataisiin tyytyväiseksi...
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Latvala loistaa poissaolollaan seuraavassakin MM-rallissa tallipäällikön tehtävistä. Latvala ajaa samaan aikaan Japanin rallisarjassa Hännisen kanssa Toyotan Rally2-autolla.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Latvala loistaa poissaolollaan seuraavassakin MM-rallissa tallipäällikön tehtävistä. Latvala ajaa samaan aikaan Japanin rallisarjassa Hännisen kanssa Toyotan Rally2-autolla.
Odotan kyllä mielenkiinnolla ensi kautta, että paljonko tuota Yarista löytyy kakkosen ilmoittautujalistoilta. Skoda taitaa olla edelleen se ykkösauto, jota kaikki hamuaa, mutta yksi valmistaja lisää on aina tervetullut tähän lajiin oli se kategoria mikä tahansa!
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuossa rally2-puolella taitaa olla se ongelma, että Skoda on ainoa joka on ns. "tosissaan" mukana. Eli he panostavat pelkästään tuohon rally2-autoon, kun taas Ford, Hyundai ja käsittääkseni myös Toyota ennemminkin tekevät bisnestä noilla. Panostus R2-autoihin ei käsittääkseni ole ihan Skodan luokkaa.

Mutta mielenkiintoiata nähdä, millä tasolla tuo Toyotan R2 on. Toyotalla ei rallipuolelta paljon epäonnistumisia ole, joten tätäkään autoa tuskin on ihan vasurilla tehty.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tuossa rally2-puolella taitaa olla se ongelma, että Skoda on ainoa joka on ns. "tosissaan" mukana. Eli he panostavat pelkästään tuohon rally2-autoon, kun taas Ford, Hyundai ja käsittääkseni myös Toyota ennemminkin tekevät bisnestä noilla. Panostus R2-autoihin ei käsittääkseni ole ihan Skodan luokkaa.

Mutta mielenkiintoiata nähdä, millä tasolla tuo Toyotan R2 on. Toyotalla ei rallipuolelta paljon epäonnistumisia ole, joten tätäkään autoa tuskin on ihan vasurilla tehty.
Skodakin voisi vain kohta ilmoitella jo, että liittyvät Rally1 -luokkaan. Monella kuskilla on hyvä historia auton kanssa ja Toksportin preesens esim. huoltoparkissa on lähes samaa mitä pääluokan autoilla. Talli on kyllä vuosi kaudet kiusoitellut alemmassa kategoriassa läsnäolollaan. Fabia on tullut pitkän matkan WRC -debyytistään melkein 20 vuotta sitten.
 

raakku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Julian Draxler
K-Suomessa asuvan kaverin kanssa tästä pituudesta vkloppuna keskusteltiin. Eli tuotahan kai on jonain vuonna kokeiltu, että ralli alkaa torstaina ja päättyy lauantaina.

Ongelmana kuulema oli se, että rallituristit hävisivät paikalta lauantaina ja yrittäjiltä jäi melkoisesti rahaa saamatta. Nythän ainakin torstaina oli jo kylä täynnä (kun Harjullakin jengiä 19000), näin varmasti myös perjantaina ja lauantaina. Ja sunnuntaina ainakin Himoksen suunnassa oli vilskettä. Varmasti hotellit olivat täynnä myös Jyväskylässä.

Ensi vuonna Jyväskylässä onkin sitten vielä enemmän säpinää, kun ralli sekä kuninkuusravit ovat siellä. Peräkkäisinä viikonloppuina. Tästä näin ainakin Kouvolan kuninkuusravilähetyksessä pienen mainospätkän, kun ohjastaja Santtu Raitala tarjosi Rovanperän Kallelle maistiaisia raviohjastuksesta ja sitten myös päinvastoin.

.... ja SU lienee tynkäpäivä ralleissa siksi että ne turistit ehtii sieltä poiskin?


 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuossa rally2-puolella taitaa olla se ongelma, että Skoda on ainoa joka on ns. "tosissaan" mukana. Eli he panostavat pelkästään tuohon rally2-autoon, kun taas Ford, Hyundai ja käsittääkseni myös Toyota ennemminkin tekevät bisnestä noilla. Panostus R2-autoihin ei käsittääkseni ole ihan Skodan luokkaa.
Toki esim Hyundain kohdalla on muistettava että tuo Rally2-puoli on ollut vähän myllerryksessä kun tuon homman vetovastuu hyppäsi kesken kaiken tietyistä syistä pois virolaisesta Red and Grey-poppoolta. Citroen ymmärtääksei on oikeastaan tehtaan tuella mukana, mutta panostukset ovat tietty myös vähäisemmät. Ja Skodiakin ajattaa MM/EM-tasolka pääasiassa Toksport-yksityistiimi. Toki Skoda on tuonut nyt jo toisen isomman kehitysversion autostaan, kun muut Fordia lukuunottamatta menevät vielä ensimmäisellä asteella. Fordinkin touhussa näkyy valitettavasti MSportin rajalliset resurssit.

Muutenhan kuvio on aika selkeä, Rally2-autot kiinnostavat riimejä paitsi edullisempina vaihtoehtoina, niin myös siksi että niillä saadaan aika laajaa näkyvyyttä kun ne leviävät EM-sarjan lisäksi muihin alueellisiin ja kansallisiin mestaruussarjoihin. Tämän vuoksi vähän kyseenalaistaisin Jarmo Mahosen FIA:n rallikomission johtajana tekemää linjausta että MM-sarjan pääluokan autot pysyvät vain MM-sarjan herkkuna. Voisin heittää epäilyn että tämä laajempi näkyvyys yhdistettynä huokeampaan hintaan(sillä kuka edes ostaisi Rally1-autoa SM-sarjaan?) olisi se avain saada noita valmistajia kiinnostumaan. Auton kehitys/rakennuskustannuksia kun voisi osittain kuolettaa myymällä ne tehdasautot eteenpäin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ensi vuonna Jyväskylässä onkin sitten vielä enemmän säpinää, kun ralli sekä kuninkuusravit ovat siellä. Peräkkäisinä viikonloppuina. Tästä näin ainakin Kouvolan kuninkuusravilähetyksessä pienen mainospätkän, kun ohjastaja Santtu Raitala tarjosi Rovanperän Kallelle maistiaisia raviohjastuksesta ja sitten myös päinvastoin.
Rallien ja ravien ohella Jyväskylässä pelataan ensi kesänä myös pesäpallon Itä-Länsi. Ajankohtaa pesispelille en löytänyt, mutta toivottavasti eivät tee samaa virhettä kuin tänä vuonna, eli rallia ja pesäpalloa suhaillaan samaan aikaan. En tiedä mikä tämä tämän vuoden Itä-Länsi oli ajoitukseltaan, eikö Sotkamossa saatu stadionia käyttöön muuten kuin rallien aikaan.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Rallien ja ravien ohella Jyväskylässä pelataan ensi kesänä myös pesäpallon Itä-Länsi. Ajankohtaa pesispelille en löytänyt, mutta toivottavasti eivät tee samaa virhettä kuin tänä vuonna, eli rallia ja pesäpalloa suhaillaan samaan aikaan. En tiedä mikä tämä tämän vuoden Itä-Länsi oli ajoitukseltaan, eikö Sotkamossa saatu stadionia käyttöön muuten kuin rallien aikaan.
+ jos vanhat merkit pitää paikkansa niin Vetomiesten huolto on mitä todennäköisemmin taas kerran Hippoksella joka aiheuttaa jo pelkästään melkoisen sumpun kisakalustoa sinne...





Västilässä oltiin sitten maisemoitu, eikä vaan vähän. Monenlaista huhua on tullut kuultua mahdollisista tekijöistä, mutta ei viitsi sen suuremmin huudella kun ei ole satavarmaa tietoa, joutuu vielä itse raastupaan kunnianloukkauksesta... Kuitenkin, melkoinen normaalin rallikansan muroihin kuseminen tämä. Veikkaan et Västilästä ei tarvitse ensi vuoden reitillä haaveilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös