Hyvä tulos Kreikasta on taas helpommin sanottu kuin tehty. Ei ole mikään auraajaystävällinen ralli. Sanotaanko että sitä kolmos-nelossijaa sieltä pitää hakea. Ogier myös mukana hyvältä lähtöpaikalta, eli automaattisesti ykkössuosikki.
Perjantaina ajetaan 5 pätkää, joista vain 1, Loutraki (EK2 ja EK4 ) 18,1 km ajetaan kahteen kertaan. Muut pätkät ovat Pissia EK3 16,43 km, Livadia EK5 21,03 km sekä Elatia EK 6 28,32 km. Eli yhteensä n. 102 km. Tämä näkyy pakosti kellossa. Aika näyttää kuinka paljon...
Akropolis tulee olemaan mielenkiintoinen. Mietityttää, että voi tulla paljonkin rengasrikkoja, kun on niin kiviset tiet.
Todellakin tulee mielenkiintoinen kisa. Noissa Välimeren maiden ralleissa, Korsika, Turkki ja Kreikka tiet ovat tosiaan aika paljon erilaisia kuin Suomessa. Ainakin mitä televisiossa on aikojen saatossa näytetty. Kieli keskellä suuta siellä saa ajaa. Renkaiden lisäksi varmasti iskarit ja jousetkin ovat kovilla. Ihme on jos kärkiporukasta ei tule keskeytyksiä
Suomalaisittain ikävä juttu tietysti tuo Kallen puhdas nollakisa, mutta MM-sarjan kannalta tuo teki hyvää. Edelleen Kallen asema on vahva mestaruutta ajatellen, mutta ihan pelkkä varmistelu ei riitä mestaruuteen vaikka Evans ja Neuville voittaisivat ristiin jäljellä olevat kilpailut.
Onhan siellä vielä myös Tänakilla, Ogierilla ja Lapillakin teoreettinen mahdollisuus mestaruuteen, mutta käytännössä tästä tuli nyt kolmen kauppa. Mutta Toyota näyttää sen verran vahvalta, että saattaa jopa olla vain kahden kauppa. Evans sai varmaan hyvän itseluottamusbuustin tästä vahvasta kisasta joten kyllä minä häntä ykköshaastajana nyt pidän.
Kallen kannalta saattaa olla hyvä asia sekin, että Ogier taitaa ajaa kaikki jäljellä olevat kisat, koska Evans tarvitsee nyt voittoja kipeämmin kuin Kalle. Lähtöpaikkaedun turvin paineettomasti ajava Ogier saattaa napsia vielä voittoja jäljellä olevista kisoista, ja jokainen voitto Ogierille kaventaa Evansin (ja Neuvillen) mahdollisuuksia saada Kalle kiinni koska muilla sijoituksilla sijoitusten väliset erot ovat pienempiä.
Myös Tänak saattaa vielä sotkea mestaruustaistelua vaikka onkin ollut viime aikoina aika kovassa vastatuulessa, ja joutuu varmaan vielä toisenkin moottorirangaistuksen kärsimään. Mutta Tänakia ei voi ikinä laskea ulos kärkitaistelusta.
Kyllä mä lähtisin siitä, että mestaruustaisto käydään Kallen, Evansin ja Neuvillen kesken. Ovat sopivasti 36 pisteen sisällä toisistaan. Tänak on jo kuitenkin 66 pistettä Kallea perässä... Vaikka kisoista onkin vielä 120 pinnaa jaossa, niin vaatisi kyllä todella ison ihmeen, jos Tänak veisi mestaruuden. Siinä pitäisi tosiaan TOP 3:lle alkaa tuleen enempi keskeytyksiä / huonoja sijoituksia ja Tänakin sen sijaan pitisi ajaa sinne kolmen joukkoon lopuissa kisoissa...
Joskin Tänak ja Ogier ovat Kreikkaan lähdettäessä hyvillä sijoilla rallin lähtöpaikkojen suhteen, niin Tänakillä ei ole vastaavaa apua tallin sisältä kuin on Kalle/Evans sekä Neuville. Toyotalla varmaan saavat keskenään ajaa kilpaa, mutta kyllähän Lappi on viulunsoittajana Hyundailla. Kyllä sieltä käsky käy jos näyttää että Neuville tarvitsee apuja sijoituksissa... Tänak joutuu puskemaan tosissaan, että pääsee hyville sijoituksille...
Saatoin käsittää väärin, mutta mun mielestä sanoivat ralliradiossa että Fordilla alkaa oleen moottorit käytetty kauden osalta? Kauhuskenaario voisi jopa olla, että kausi pakettiin jos tuota Jyväskylässä "hajonnutta" konetta ei saataisi kuntoon. Mutta tosiaan se olisi se PAHIN mahdollinen vaihtoehto. Paljon pitää mennä metsään, jotta siihen tilanteeseen jouduttaisiin.
E: Vähän turhan aikaista rueta Pajaria jo nostamaan pääluokkaan. Ensin pitää kisasta toiseen ajaa jäljet muiden selkään kakkosluokassa, alustalla kuin alustalla, ja mieluusti ainakin parin kauden ajan. Sitten pikkuhiljaa nelosautolla vajaa ohjelma kauden tai kaksi, ennenkuin täyspäiväiseksi tehdaskuskiksi.
Pajari on tosiaan vasta 21 v, täyttää joulukuun alussa 22. Annetaan kaverin tosiaan kehittyä rauhassa. Ei ole mitään hätää vielä.
Joo Kalle on jo Maailman mestari, mutta kyllähän Kalle ja Sami ovat ihan eri tason kavereita. Kalle on äärimmäinen lahjakkuus. Ei tule toista ihan äkkiä. Ja mitään ei voi ottaa pois Samiltakaan.
Mutta tosiaan rauhassa, ajokokemus kuntoon, auton kehitystyö kuntoon ja etenkin taloudellinen taustatuki on oltava kunnossa. Tyhjin taskuin ei tuohon hommaan kannata lähteä...
Tuossa kävi Virosta vieraita ja toivat mulle Postimees-lehden. Siinä on Wilsonin haastattelu. On kauhean huolissaan omasta tiimistään ja myös koko rallin mm-sarjasta. M-Sportin businessmalli on perustunut siihen, että tekevät ja myyvät asiakasautoja. 18 kuukauden aikana on myyty 1 kpl. Ei mene kaupaksi ja rahaa pitäisi jostain saada. Sanoi, että rakastaa rallin MM-sarjaa kaikkein eniten, mutta ei vaan kannata se homma. Panostavat jatkossa enemmän aavikkosarjaan, siellä kuulemma hyvä pöhinä ja uusia talleja. Rivien välistä voisi lukea, että M-Sport laittaa pillit pussiin rallin MM-sarjan osalta.
Jotain pitäisi tehdä, että mm-sarjassa olisi kovempi kilpailu ja parempi pöhinä. Itte kannattaisin Rally-2-sarjasta uutta pääsarjaa.
Olisi katastrofi jos Ford lähtisi pois. Se olisi kuolin isku sarjalle. Ainakin pääluokan osalta.
Nyt pitäisi kiireesti painaa paniikkinappula pohjaan.
Mun mielestä Rally-2 sarja menisi täysin pääluokasta. Siellä on jo nyt Skoda, Hyudai, Ford, taitaa olla jokunen Citroen sekä myös Toyotalla taitaa olla paketti aika valmis.