Mainos

Ralliketju

  • 1 863 213
  • 14 991

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rallien ja ravien ohella Jyväskylässä pelataan ensi kesänä myös pesäpallon Itä-Länsi. Ajankohtaa pesispelille en löytänyt, mutta toivottavasti eivät tee samaa virhettä kuin tänä vuonna, eli rallia ja pesäpalloa suhaillaan samaan aikaan. En tiedä mikä tämä tämän vuoden Itä-Länsi oli ajoitukseltaan, eikö Sotkamossa saatu stadionia käyttöön muuten kuin rallien aikaan.

Pesäpalloa koskaan ole käyny katsomassa, koulussa tottakai pelattiin ja tossa aikuisiällä käytiin pelailemassa kesäsin kun saatiin paikallisen urheiluseuran tjsp varusteet käyttöön.

Mutta joo, luulisi, että Itä vs Länsi kamppailu vetää lajiväkeä useita tuhansia kaupunkiin, jossa tapahtuma järjestetään.
Ei taida majoituskapasiteetti riittää mitenkään, jos ovat samaan aikaan, kun jo rallinkin aikana kaikki on varmaan aivan täynnä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Captain Slow @Joe Plop ja @-pasi- Humalamäki ois kans varmaan aika kova setti. Vanha legendaarinen pätkä ja kanssa aika Jyväskylän kupeessa. Mutta joo kun kerta säännöt ei salli, niin mahda mitään

@Binisteri oli Skodalta "virhe" alkaa tekeen Octaviasta wrc autoa. Iso ja kankea pxska. Fabiasta olisi saatu varmasti kehitettyä paljon parempi. Mutta markkinat.

Pösöltä kanssa ihan hasardi se vtu 307cc. Iso ja kohlo. Busse antoi 4 vaihteisella aika hyvin tasoitusta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
+ jos vanhat merkit pitää paikkansa niin Vetomiesten huolto on mitä todennäköisemmin taas kerran Hippoksella joka aiheuttaa jo pelkästään melkoisen sumpun kisakalustoa sinne...





Västilässä oltiin sitten maisemoitu, eikä vaan vähän. Monenlaista huhua on tullut kuultua mahdollisista tekijöistä, mutta ei viitsi sen suuremmin huudella kun ei ole satavarmaa tietoa, joutuu vielä itse raastupaan kunnianloukkauksesta... Kuitenkin, melkoinen normaalin rallikansan muroihin kuseminen tämä. Veikkaan et Västilästä ei tarvitse ensi vuoden reitillä haaveilla.

Pistä ne hataratkin tietosi menemään ralliorganisaatiolle yleisövihjeenä. Olisi jatkon kannalta tosi hyvä juttu, jos tekijät joutuisivat tästä vastuuseen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Veikkaan et Västilästä ei tarvitse ensi vuoden reitillä haaveilla.

AKK oli niin kusessa Västilän kanssa koko kesän muutenkin (eivät löytäneet porukkaa), että aika lähellä olisi putoaminen ilman tämmöisiäkin.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Pistä ne hataratkin tietosi menemään ralliorganisaatiolle yleisövihjeenä.
Kyllä siellä on käsittääkseni jo ihan yleisesti tiedossa porukat tämän takana ja vastaavanlaiset hommat olisivat jatkuneet jo kuulemma pitkään kotimaisissa ralleissa. Saa nähdä sitten tuleeko tästä, mitään sen virallisempaa juttua? Jos jossain rallissa on "luontaisia" ulosajopaikkoja, niin siinä ei mitään, se kuuluu lajin kuvaan, mutta se on väärin jos ulosajopaikkoja tehdään keinotekoisesti puita kaatamalla tai muuten maastoa muokkaamalla ja raivaamalla.

No, mutta huomenna päästään taas seuraamaan rallia, joko penkalta tai sitten YouTubesta livelähetyksistä. Kyseessä on Lahdessa ajettava kaksipäiväinen SM-ralli, jossa kisataan myös kotimaisen Historic-sarjan sekä Historic EM-sarjan pisteistä. Perjantaina ajetaan neljä pätkää ja lauantaina loput kahdeksan pätkää.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Väärävaihto ja muut. Eikös toi jo tietyllä tapaa täytä rikoksen merkit jos tarkoitus on vahingoittaa henkilöitä? Siis hakutaan tehdä joku vaarallinen paikka muokkaamalla maisemaa.
Se jo tietenkin on tuomittavaa, että ilman maanomistajan lupaa mennään moottorisahalla kaatamaan puita.
Onhan niitä aina pieniä puskia tallottu mutta kyse on ollut about sormen paksuisesta ja pienemmästä parista pajusta tai lepästä
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
@Väärävaihto ja muut. Eikös toi jo tietyllä tapaa täytä rikoksen merkit jos tarkoitus on vahingoittaa henkilöitä? Siis hakutaan tehdä joku vaarallinen paikka muokkaamalla maisemaa.

Kyllähän toisten mailta metsän kaataminen sekin pelkältään on ihan virallisesti rikollista toimintaa. Tietysti jos vielä on yritetty luoda "runkipaikkaa", niin se korottaa panoksia oikeudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kyllä siellä on käsittääkseni jo ihan yleisesti tiedossa porukat tämän takana ja vastaavanlaiset hommat olisivat jatkuneet jo kuulemma pitkään kotimaisissa ralleissa. Saa nähdä sitten tuleeko tästä, mitään sen virallisempaa juttua? Jos jossain rallissa on "luontaisia" ulosajopaikkoja, niin siinä ei mitään, se kuuluu lajin kuvaan, mutta se on väärin jos ulosajopaikkoja tehdään keinotekoisesti puita kaatamalla tai muuten maastoa muokkaamalla ja raivaamalla.
Samaa minäkin olen kuullut, paristakin eri lähteestä et asialla olisi suomen rallipiireistä eräs vakiokasvo + muutama muu, jotka sattumalta tuntuvat löytävän noita pelipaikkoja lähestulkoon joka kisassa. Sen verran puolustuspuhetta voi heittää et tiesilmä kyllä harjaantuu pahoille paikoille, kun tarpeeksi monta vuotta kiertää noita kisoja, mutta epäilyksen varjo heidän suuntaan on jo etukäteen suhtkoht vahva, varsinkin kun muutama vuosi sitten jäivät kiinni talvirallissa maisemoinnista...

Muuten oon kyllä samaa mieltä tästä mitä sanoit, runkipaikat, ulosajot sun muut tiukat tilanteet kuuluu kisoihin, se on pelin henki, mutta tuo on aivan vitun perseestä suoraan sanottuna et maisemoidaan paikkaa sen toivossa et jo(t)ku(t) kaataa siinä kohtaa, samalla kun mylvitään kärki märkänä rungin ihanuutta auton kaatuessa useemman kerran ympäri.

Pari kertaa kun on huomannut mihin kuntoon se kilpa-auto menee kunnon kippauksen jälkeen ja miten perkeleesti sen pajoittamiseen menee aikaa (niin ajallisesti kuin rahallisesti), muista vammoista puhumattakaan, niin ei hirveemmin naurata, vaikka joissain tilanteissa se kovavauhtinen ulosajo onkin ollut näyttävä. Pahiten tälläisestä pelleilystä sitten sataa keskiverto katsojan laariin, jo valmiiksi kortilla olevia katselupaikkoja ja pätkiä rajoitetaan vielä tiukemmin, ainakin mm-ralleissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pari kertaa kun on huomannut mihin kuntoon se kilpa-auto menee kunnon kippauksen jälkeen ja miten perkeleesti sen pajoittamiseen menee aikaa (niin ajallisesti kuin rahallisesti), muista vammoista puhumattakaan, niin ei hirveemmin naurata, vaikka joissain tilanteissa se kovavauhtinen ulosajo onkin ollut näyttävä. Pahiten tälläisestä pelleilystä sitten sataa keskiverto katsojan laariin, jo valmiiksi kortilla olevia katselupaikkoja ja pätkiä rajoitetaan vielä tiukemmin, ainakin mm-ralleissa.

Ja kun muistetaan että viime aikoina on menetetty ihan kuskien ja kartturienkin henkiä erilaisissa ulosajossa(kuten tapaus Breen osoitti, niin vauhtia ei tarvita paljoa) niin nämä maisemoijat ja reittimerkkien poistelijat ovat kyllä pahinta pohjasakkaa mitä reitinvarrella näkyy.
 
Viimeksi muokattu:

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
@Niilo mitä legendaarinen Octavia. Hävisi minuuttitolkuilla jo avauspäivinä, jos ei ollut lahonnut jo siinä pisteessä!
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pistä ne hataratkin tietosi menemään ralliorganisaatiolle yleisövihjeenä. Olisi jatkon kannalta tosi hyvä juttu, jos tekijät joutuisivat tästä vastuuseen.

Ainakin EK-päällikkö(joka on aika kokenut ja arvostettu mies Ralli-piireissä) syyttää Somessa aika suoraan kuuluisaa ammattikatsoja "Kaljahattua" ja tämän possea, mutta tuo johti melkoiseen juupas/eipäs-vääntöön.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Ainakin EK-päällikkö(joka on aika kokenut ja arvostettu mies Ralli-piireissä) syyttää Somessa aika suoraan kuuluisaa ammattikatsoja "Kaljahattua" ja tämän possea, mutta tuo johti melkoiseen juupas/eipäs-vääntöön.
Tää on kalastajahattutyyppi joka on liinan kanssa about kaikilla kaatovideopätkällä mitä YouTube tarjoaa?

EK-päällikkö lienee melko hyvin tietoinen miltä pätkä näytti ennen katsojia, joten tuskin on ihan tuulesta temmattu syytteet.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Captain Slow @Joe Plop ja @-pasi- Humalamäki ois kans varmaan aika kova setti. Vanha legendaarinen pätkä ja kanssa aika Jyväskylän kupeessa. Mutta joo kun kerta säännöt ei salli, niin mahda mitään
Humalamäen piti palata reitille silloin juhlarallissa 2020 mikä peruttiin koronan takia, mutta sen jälkeen sitä taas ei ole oikein edes pekuloitu. Pari kertaa tuossa kesällä ajoin sen läpi ja onhan se iso tie nykyisille autoille nopea. Ja ne paloaukean legendaariset hypyt on madaltuneet vuosien ja tietöiden saatossa...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
oli Skodalta "virhe" alkaa tekeen Octaviasta wrc autoa. Iso ja kankea pxska. Fabiasta olisi saatu varmasti kehitettyä paljon parempi. Mutta markkinat.

Pösöltä kanssa ihan hasardi se vtu 307cc. Iso ja kohlo. Busse antoi 4 vaihteisella aika hyvin tasoitusta.
Bossen omien sanojen mukaan tuo 307 kun saatiin viimein kuntoon kaudelle 2005, niin pökötti päätti syystä tai toisesta vaihtaa renkaat Micheliniltä Pirellille, joka oli suuri virhe.

Fabiassahan oli kuuleman mukaan paljonkin potentiaalia, mutta auto vain oli raakile ja Skodan vetäytymisen myötä eivät päässeet koskaan siitä huippuautoa rakentamaan.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Bossen omien sanojen mukaan tuo 307 kun saatiin viimein kuntoon kaudelle 2005, niin pökötti päätti syystä tai toisesta vaihtaa renkaat Micheliniltä Pirellille, joka oli suuri virhe.

Fabiassahan oli kuuleman mukaan paljonkin potentiaalia, mutta auto vain oli raakile ja Skodan vetäytymisen myötä eivät päässeet koskaan siitä huippuautoa rakentamaan.
Joo eikös samas haastikses sanonu, et vanhat Michelinit oli kilometrillä puoli sekuntia nopeammat. Pirellin yksinoikeus rengasvalmistajana on aina saanut pohtimaan, että paljonko nuo pyörät vievät vauhtia nykyään F1 sekä WRC:n puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Siellä on YouTubessa menossa jo livelähetys Lahdesta, kun Historicit starttaavat ekalle kahden pätkän lenkille. Sitten on huolto ja sen jälkeen ajetaan samat pätkät uudelleen ja tässä vaiheessa mukaan tulevat myös SM-luokkien kilpailijat. Jari-Matti Latvala vetää Historiceissa Celicalla, kuten myös isänsä Jari Latvalakin. Jari-Matille nuotteja lukee Enni Mälkönen.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Siellä on YouTubessa menossa jo livelähetys Lahdesta, kun Historicit starttaavat ekalle kahden pätkän lenkille. Sitten on huolto ja sen jälkeen ajetaan samat pätkät uudelleen ja tässä vaiheessa mukaan tulevat myös SM-luokkien kilpailijat. Jari-Matti Latvala vetää Historiceissa Celicalla, kuten myös isänsä Jari Latvalakin. Jari-Matille nuotteja lukee Enni Mälkönen.
Tässä vielä linkki.



 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Historicit ajoivat eilen Lahdessa neljä pätkää ja SM-luokat kaksi. SM1-luokassa käydään tiukkaa kisaa:

1. Joona 2. Asunmaa +0,1 3. Salo +1,1 4. Korhonen +3,1 5. Huttunen +9,7.

SM3-luokassa nähtiin kaksi kovempaa tälliä Ojalan sekä Valkosen toimesta, joidenka takia illan molemmat pätkät jouduttiin keskeyttämään. Tästä johtuen SM4-luokan kilpailijat eivät päässeet ajamaan eilen pätkiä lainkaan. Pääasia kuitenkin, että Ojalan ja Valkosen autokunnat selvisivät ilman pahempia vammoja. Ralli jatkuu tänään ja nyt Historicit sekä SM-luokat ajavat kahdeksan pätkää. Historicit starttaavat aamun ekalle pätkälle 7:54 ja SM-luokat tavoitteen mukaan 10:37, mutta ainakin eilen SM-luokat starttasivat pätkille muistaakseni jotain puolituntia alkuperäistä aikataulua myöhemmin. Rallista on tarjolla jälleen Livelähetystä pitkin päivää ja lähetys alkaakin jo aivan piakkoin.



 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Joona jatkoi hyviä otteitaan ajaen ykköseksi Lahdessa ja hurjaan vauhtiin pitkästä aikaa yltynyt SM-konkari Salo oli toinen jääden vain 5,1 sekuntia voittajasta. Korhonen ajoi vauhdillisesti parhaan SM-rallinsa SM1-luokassa ollen kolmas 16,5 sekuntia voittajasta. Kannattaa huomioidä, että tuohon aikatappioon mahtuu mukaan reilusti aikaa vienyt pyörähdys. Korhonen johti rallia 1,6 sekunnilla ennen pyörähdystään. Neljänneksi sijoittuneen 30,3 sekuntia voittajasta jääneen Asunmaan ajosta puuttui paras terä ja Huttunen oli unessa läpi rallin jääden jo lähes minuutin kärjestä. Huttunen ihmetteli itsekin vaisua ajoaan, olosuhteet eivät selittäneet isoa aikatappiota.

Muut luokkavoittajat olivat, SM2: Hokkala, SM3: Välilä, SM4: Vatanen ja SM5: Saarinen, joka oli rallin maalissa täysin samalla ajalla kilpakumppaninsa Hautamäen kanssa. Voitto tuli Saariselle rallin ensimmäisen EK:n tulosten perusteella.

Rallin SM-mitalit ratkotaan syyskuun lopulla Kokkolassa. Alustavat pistetilanteet ennen päätöskilpailua:

SM1
1. Lauri Joona 103p
2. Jari Huttunen 100p
3. Teemu Asunmaa 97p

SM2
1. Benjamin Korhola 120p
2. Henri Hokkala 104p
3. Ville Ruokanen 61p

SM3
1. Tuomas Välilä 93p
2. Justus Räikkönen 85p
3. Daniel Polasek 63p

SM4
1. Tuukka Kauppinen 77p
2. Henri Sääskilahti 68p
3. Ville Vatanen 65p

SM5
1. Ville Hautamäki 117p
2. Konsta Saarinen 101p
3. Arttu Lähdeniemi 95p
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltalehti kertoo, että Suninen ei aja Kreikassa vaan hänen tilallaan kruisailee Sordon Dani. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu. Kreikan ralli on kuitenkin eräänlainen selvitymistaistelu kivien keskellä. Ei se yhtään paranna Sunisen uraa ajaa siellä?
Keski-Euroopan kisa voisi olla hyvä paikka testata vauhtia asfaltilla?

Tässä vielä linkki uutiseen.

Ja mitä taasen tulee @ToBey linkkaamaan uutiseen rallicrossista ja sen "nykytilasta", niin kuulostaa todella huolestuttavalta, kun edelleenkään ei tiedetä mistä "paska" lähti palamaan?

Ei yhtään helpota tulevaisuutta, vastaava palohan voi tapahtua ihan milloin vaan jatkossakin? Ja juu, kyllä polttiksiakin on palanut, että voihan niitäkin syttyä jatkossa. Kallista lystiä se taitaa rallicrossikin nykään olla. Vaikuttaa sponsseihin ja yleisöön varmasti, kun et saa sponssina vastinetta rahoillesi ja maksava yleisö ei pääse kisoja katsomaan paikan päällä tai kotona televisiosta
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Iltalehti kertoo, että Suninen ei aja Kreikassa vaan hänen tilallaan kruisailee Sordon Dani. Mielestäni ihan hyvä ratkaisu. Kreikan ralli on kuitenkin eräänlainen selvitymistaistelu kivien keskellä. Ei se yhtään paranna Sunisen uraa ajaa siellä?
Keski-Euroopan kisa voisi olla hyvä paikka testata vauhtia asfaltilla?

Tässä vielä linkki uutiseen.

Akropolis oli varmaan korvamerkattu Sordolle jo heti kauden alussa. Sunisenhan on huhuttu ajavan sitten Chilen rallin.
Asvalttikisoista ei vielä tietoa, Sordohan ajoi viime vuonna Japanissa jossa Huihai paloi poroksi.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Akropolis oli varmaan korvamerkattu Sordolle jo heti kauden alussa. Sunisenhan on huhuttu ajavan sitten Chilen rallin.
Huvittaa molempien iltapäivälehtien uutisointi, miten dramaattiseen sävyyn otsikoidaan, ettei Suninen aja Kreikassa. Sehän oli tiedossa jo etukäteen, että Suninen ajaa vielä ainakin yhden kisan tällä kaudella Rally1 autolla ja se kisa on mitä todennäköisemmin Chile. Nyt myöhemmin on väläytelty, että Suninen saattaa ajaa myös jonkin toisenkin kisan.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
ERC:tä tarjolla taas viikonloppuna. Tällä kertaa Tshekin asfalttiralli.

Onko tämä Wagnerin, Sesksin, Paddonin ja Östbergin vääntö, vai tuleeko konkari Jan Kopecky tai nuorukainen Erik Cais haastamaan? Pitäisi olla ihan hyvää vääntöä tarjolla!
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
ERC:tä tarjolla taas viikonloppuna. Tällä kertaa Tshekin asfalttiralli.

Onko tämä Wagnerin, Sesksin, Paddonin ja Östbergin vääntö, vai tuleeko konkari Jan Kopecky tai nuorukainen Erik Cais haastamaan? Pitäisi olla ihan hyvää vääntöä tarjolla!
Kopecky voi olla yllättävänkin kova kotikisassaan ja, miten sitten Lukuanyk, olisiko kärkikahinoihin?

Legendaarinen Barum ralli on yksi parhaista ja mielenkiitoisimmista asvalttiralleista. Tiet ovat usein aika kapeita, pomppuisia ja välillä mennään todella kovaa, joten vauhtia ja tilanteita on riittänyt joka kerta, mitä olen rallia seurannut. Muun muassa Huttunen veti Hyundailla toissa vuonna kovan osuman puuhun ja matka jäi siihen. Pitäähän se nytkin rallia seurata ja itseasiassa eilen ajettiin jo lähes kymppikilometrinen kaupunkipätkä. Tänään ajetaan kuusi pätkää ja huomenna toiset kuusi. Harmi, ettei seitsemäntenä sarjassa oleva Heikkilä ole kisassa mukana, sillä suomalaiskuljettaja löi tältä kaudelta jo pillit pussiin ja alkoi valmistautumaan seuraavaan kauteen.

Rallin lisäksi huomenna on tarjolla myös Rallicrossin MM-sarjaa Saksasta. Pääluokka ei edelleenkään kisaa, mutta RX2e-luokassa nähdään kaksi suomalaista, Hallman sekä Grönholm. YouTubesta voi seurata rallicrossin SM-sarjaa, mutta ainakin itsellä mielenkiinto lopahti siihen, kun katsoin osallistujalistoja, niin mukana on vain viisi Supercaria. AKK tappaa pikkuhiljaa koko sarjan ylipitkillä kisoillaan, jotka ovat kalliita viikonloppuja tiimeille, eikä yleisöäkään kiinnosta enää lähteä paikanpäälle, kuten ennen, kun kisapäivät venyvät todella pitkiksi. Toivottavasti ensi kaudella AKK kuuntelee SM-luokkien kilpailijoita ja kisaviikonloppujen aikataulut pistetään uusiksi. Katsotaan, mitkä luokat kuuluvat SM-kilpailuiden yhteyteen ja, mitkä ajavat sitten muualla. Ylimääräiset luokat omiin kisoihinsa, niin kisaviikonloput lyhenevät ja tiivistyvät, kenties yleisökin löytäisi kisoihin takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös