Ralliketju

  • 1 834 450
  • 14 798

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Melkoisen pliisuja vehkeitä ovat verrattuna Rally1 autoihin. Se jokin wow-efekti jää kokematta kyllä paikan päällä katsottuna vrt. pääluokan autoihin.
Joo olen samaa mieltä tästä. Perjantaina kun oli katsomassa, niin luokkien välinen ero oli kuin yö ja päivä. Rally 2+ voisi olla se toimiva konsepti, jos hinnat eivät kipuaisi miljoonatasolle. Valmistajia tai yksityistiimejä tarvitaan lisää ja tämä viikonloppu osoitti monella tavalla sarjan kehnon puolen, kun Myhinpää teki tehtävänsä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkoisen pliisuja vehkeitä ovat verrattuna Rally1 autoihin. Se jokin wow-efekti jää kokematta kyllä paikan päällä katsottuna vrt. pääluokan autoihin.
Täysin sama. Ei rallin MM-sarjaa sillä pelasteta, että pääluokassa olisi tehottomia ja tylsiä autoja.

Tehot ja nopeus pitäisi pystyä pääluokassa pitämään lähes samoissa, mutta jotenkin pitäisi tehdä autoista halvempia - tai ainakin valmistajien kannalta mielenkiintoisempia.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Ralliradion lähetyksen päätteeksi Tony Melville sanoi, että hän oli ekaa kertaa ralliradiossa mukana vuonna 1992 eikä kuuna päivänä olisi uskonut, että on mukana vielä vuonna 2023. Sitten Tonyn ääni murtui omasta liikutuksestaan, hetken päästä kokosi itsensä ja kuulutti vielä, että aussien kadonneita tavaroita voi kysellä poliisilta. Tony ei varsinaisesti sanonut, että se oli siinä, ehkä oli tarkoitus sanoa, mutta kenties ei kyennyt kun murtui ratkaisevalla hetkellä. Olikohan se siinä?
Ei ei ei ja vielä kerran ei. Kaikki kunnia sannalle, jussille ja kumppaneille mutta mihin me joudumme ilman Sir Tonya kun tulee aika eläköityä? Kammottava ajatus.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rally 2+ voisi olla se toimiva konsepti, jos hinnat eivät kipuaisi miljoonatasolle. Valmistajia tai yksityistiimejä tarvitaan lisää
Eräänlainen Rally2+ autot voisivat ollakin paras ratkaisu ja pelastus näivyttyneelle rallin MM-sarjalle, kuten Tahkokin nosti esiin jo Viron rallin aikaan. Nyt Rally2 auto maksaa jotain 350 000 euroa ja, jos hintaa nostettaisiin johonkin puoleen miljoonaan, niin se mahdollistaisi autoihin lisää tekniikkaa ja sitä kautta myös lisää suorituskykyä ja nopeutta. Aluksi muutos voisi pikkaisen kirpaista rallikansaa, kuten 1987, kun tuolloin vielä tehottomat A-ryhmän autot korvasivat B-ryhmän monsterit, mutta tuolloinkaan ei mennyt kovin pitkään, niin A-ryhmän vehkeet alkoivat mennä pätkiä jo samaa vauhtia, mitä B-ryhmäläiset meni. Rally2+ autot toisivat varmastastikin lisää merkkejä, talleja ja yksityistiimejä sarjaan mukaan ja se nostaisi sarjan kiinnostavuutta huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Eräänalainen Rally2+ autot voisivat ollakin paras ratkaisu ja pelastus näivyttyneelle rallin MM-sarjalle, kuten Tahkokin nosti esiin jo Viron rallin aikaan. Nyt Rally2 auto maksaa jotain 350 000 euroa ja, jos hintaa nostettaisiin johonkin puoleen miljoonaan, niin se mahdollistaisi autoihin lisää tekniikkaa ja sitä kautta myös lisää suorituskykyä ja nopeutta. Aluksi muutos voisi pikkaisen kirpaista rallikansaa, kuten 1987, kun tuolloin vielä tehottomat A-ryhmän autot korvasivat B-ryhmän monsterit, mutta tuolloinkaan ei mennyt kovin pitkään, niin A-ryhmän vehkeet alkoivat mennä pätkiä jo samaa vauhtia, mitä B-ryhmäläiset meni. Rally2+ autot toisivat varmastastikin lisää merkkejä, talleja ja yksityistiimejä sarjaan mukaan ja se nostaisi sarjan kiinnostavuutta huomattavasti.
Kysehän ei edes ole siitä kuinka kovaa autoilla mennään. Kris Meeke muistaakseni tuli 2016 Ouninpohjan läpi kovempaa kuin sitä oli ikinä tultu. Ei se vain näyttänyt siltä, kun sen aikaiset WRC:t olivat tehoiltaan lähellä nykyisiä Rally2-autoja ja alusta sen verran hyvin, että mutkat mentiin kuin kiskoilla. Rallifanit varmasti jalkautuisivat katsomaan myös Rally2-autoja, mutta suurelle yleisölle tarvitaan näyttävyyttä.

Rally2 on kaikille valmistajille tällä hetkellä asiakasprojekti. Hyundai ja Toyota eivät tulleet sarjaan tekemään bisnestä vaan markkinoimaan automerkkiään. Jokatapauksessa sarjan kiertäminen maksaa helvetisti rahaa riippumatta siitä onko sen yhden pääluokan auton hintalappu 0,5 tai 1 miljoona enkä ole kyllä yhtään varma kiinnostaako näitä automerkkejäkään työntää isoja rahoja sarjaan, minkä kiinnostus suuren yleisön silmissä pienenee eikä tarjoa enää mainosmielessä samanlaista wow-efektiä.

Urheilullisessa mielessä ehdottomasti pitäisi saada enemmän autoja viivalle ykkösluokkaan ja tehdä helpommaksi pääluokan ulkopuolelta tulla näyttämään kykyjään. Yhtälö ei vain ole missään nimessä helppo.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Urheilullisessa mielessä ehdottomasti pitäisi saada enemmän autoja viivalle ykkösluokkaan ja tehdä helpommaksi pääluokan ulkopuolelta tulla näyttämään kykyjään. Yhtälö ei vain ole missään nimessä helppo.
Periaatteessa yhtälö on, niin hankala, että se on jopa lähes mahdoton.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
P.S. Olenko se vain minä, vain oliko ralliradiokin huomattavasti entistä vaisumpi? Kuulolla olin lähes koko ajan, mutta ei oikein tahtonut lähteä lentoon.

Tuossa kun välillä käänsi radion kanavalle niin tuli jotain monen minuutin hihittelyä ja useasti toistelivat jotain kyllä pynski tietää mainosta. Tämä vielä toistuu toisellakin kertaa kun radion avasi. Kuitenkin fokus pitäisi olla itse rallissa eikä mitään hauskuutus ohjelmaa tehdä. Vähän samalle linjalle välillä tuntui myös C morella mennä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo olen samaa mieltä tästä. Perjantaina kun oli katsomassa, niin luokkien välinen ero oli kuin yö ja päivä. Rally 2+ voisi olla se toimiva konsepti, jos hinnat eivät kipuaisi miljoonatasolle. Valmistajia tai yksityistiimejä tarvitaan lisää ja tämä viikonloppu osoitti monella tavalla sarjan kehnon puolen, kun Myhinpää teki tehtävänsä.

Tuossa yhtälössä vain myös se että saataisiinko valmistajia lisää ja miten nykyiset rally2 tallit tuohon suhtautuu, menisikö nykyinen rally2 sarja alas ja sitten vielä vähemmän nimiä mukana vaikka muutama yksityistallin kuski saataisiin mukaan rally1 luokkaan. Noh jotain tuohon pitäisi joka tapauksessa saada, jos auto maksaa noin miljoonan ja yhden kisan ajaminen n. 400 000e ilman ajosopimusta niin hinta on liian kova.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kuitenkin fokus pitäisi olla itse rallissa eikä mitään hauskuutus ohjelmaa tehdä. Vähän samalle linjalle välillä tuntui myös C morella mennä.
C Morella tästä "väkisin tehdystä hauskasta" osuudesta vastaa lähinnä edelleenkin omille jutuilleen hihittelevä Ketomaa. Hauska on hauskaa, kun se tulee luontevasti ja fokus pysyy kuitenkin samalla myös olennaisessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
C Morella tästä "väkisin tehdystä hauskasta" osuudesta vastaa lähinnä edelleenkin omille jutuilleen hihittelevä Ketomaa. Hauska on hauskaa, kun se tulee luontevasti ja fokus pysyy kuitenkin samalla myös olennaisessa.

Tuntui vain se naisjuontajakin lähtevän tähän hihityslinjalle Suomessa, mutta tuossa hyvä esimerkki oli Mikko Hirvonen ja Haapamäki edellisvuosina, luontevasti kun tulee juttua ulos niin voi olla hauskaa silti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rally1-auto maksaa käsittääkseni 1,5 miljoonaa ja, jos ns. Rally2+ auto maksaisi jotain 0,5 miljoonaa, kuten Tahko ehdotti, niin kyllähän tuossa hinnassa on rajusti eroa, varsinkin yksityistiimien kannalta.

Jossain oli Puman hintaa viimevuoden osalta 980 000e ilman alv. Varmaan sitten Toyota ja Hyundai tuon päälle. Toki varmasti kulutkin noussut viimeaikoina. Joka tapauksessa hintaa pitäisi saada alaspäin reilusti alle miljoonaan. Pikaisella Googlauksella WRC:n hinnat lähti 800 000e ja silloin oli joitakin yksityistalleja/kuskeja mukana ettei hinta välttämättä aivan sinne puoleen miljoonaankaan tarvitsisi mennä niin tilanne voisi ainakin parantua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rallin tulevaisuutta voi tietysti pohtia menneisyyden kauttakin, eli mikä oli rallin kulta-aikaa? B-ryhmäläiset olivat näyttäviä ja edistyksellisiä (ja ainakin aikanaan nopeita), mutta autoja oli tiukasti laskien vain kolme (Audi, Lancia, Pökötti), muut aika kuriositeetteja. Mutta esim 1999 oli tehdastalleja seitsemän ja kaiken kukkuraksi etuvetoiset vielä voittivat asfalttiralleja (no toki B-ryhmän aikanakin takavetoiset pärjäsivät esim Safarissa). Tuon torjumiseksi ei kai kuitenkaan nopeutettu WRC-autoja, vaan hidastettiin (tehtiin painavammiksi) niitä Bugalskien Kit Careja?

Ts onko se auton absoluuttinen nopeus kuitenkaan lajin suosiossa kovinkaan keskeistä? Riittää että on nopein paikalla olijoista? Henkilökohtaisesti voin sanoa, että minulle olisi tv-katsojana aivan samantekevää vaikka Rally1 korvattasiin kakkosella hetimiten. Ymmärrän että paikan päällä katsoessa tilanne olisi eri, mutta olisiko tällä kuitenkaan lopulta lipunmyynnin kannalta merkitystä, niin kauan kuin Rovanperä ajaisi maailmanmestaruudesta.

Toki autonvalmistajilla on osin eri intressit, eli he eivät ole lajissa mukana vuokratakseen ralliautoja vaan myydäkseen siviiliautoja. Mutta onko sillä lopulta kuluttajamarkkinoinnissa väliä, mitä Yariksen, i20:n tai Fiestan kuorien alla on, jos sillä voitetaan rallin kuninkuusluokan maailmanmestaruus? Eikö markkinoinnissa kaikkein arvokkainta ole se, mitä useamman valmistajan auto jää taakse?

Perinteisesti ralli on ajateltu myös uuden teknologian kehitys- ja esittelyalustana, mutta kun se hybridiyksikkökin tulee kolmannelta taholta ja täyssähköralliautoja näistä tuskin on tulossa, niin onko tätä kulmaa edes enää?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perinteisesti ralli on ajateltu myös uuden teknologian kehitys- ja esittelyalustana, mutta kun se hybridiyksikkökin tulee kolmannelta taholta ja täyssähköralliautoja näistä tuskin on tulossa, niin onko tätä kulmaa edes enää?

Lisäksi esimerkiksi ympäristöystävällisyyttä pystyisi varmasti tuomaan sarjaan monella tapaa myös muilla tavoin kuin tekniikan kautta, esimerkiksi polttoaineen kautta (jota jo tehtykin) ja onhan tuossa jo käsittääkseni Suomen rallin yhteydessä ollutkin jotain puiden istutusta ja muuta. Noita pystyisi varmaan enemmänkin esille tuoda.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lisäksi esimerkiksi ympäristöystävällisyyttä pystyisi varmasti tuomaan sarjaan monella tapaa myös muilla tavoin kuin tekniikan kautta, esimerkiksi polttoaineen kautta (jota jo tehtykin) ja onhan tuossa jo käsittääkseni Suomen rallin yhteydessä ollutkin jotain puiden istutusta ja muuta. Noita pystyisi varmaan enemmänkin esille tuoda.
Joo, ja onhan rallissa sekin kulma, että sitä harrastetaan luonnon keskellä, voisiko sanoa jopa että sopusoinnussa. Versus rata-autoilu. Lajit ovat kuin suunnistus ja golf. Toki tämänkin voi elinaaaltolat nähdä myös negatiivisena. Mutta onhan rallissa myös se sosiaalinen aspekti, että siinä sekä tiimit että (tv-)katsojat tutustuvat kuhunkin maahan ja sen ihmisiin vähän eri tavalla kuin esim formuloissa.
Bio-/synteettiset polttoaineet on kannatettava ja rummutettava juttu, mutta taitaa olla niin että ne ei tällä hetkellä kiinnosta ketään (mitä tulee uusien autojen myymiseen) ja ovat myös kuluttajille liian vaikea asia. Sähköä olla pittää.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Sellaista. Voisi sanoa et vuosisadan nimilista oli tähän kisaan mutta aikamoinen pannkaka tuli tuosta kisasta puolin ja toisin. Vähän vesitti omaakin mielenkiintoa rallia kohtaan mutta, aina ei voi olla juhlaa.

Melkoisen pliisuja vehkeitä ovat verrattuna Rally1 autoihin. Se jokin wow-efekti jää kokematta kyllä paikan päällä katsottuna vrt. pääluokan autoihin.
SM-sarjan kisoissa katsoneena nuo R5:t näyttää aivan tykeiltä, sitten WRC-tasolla ovat enemmänkin viritetyn mopon tasoa. On kyllä sanottava et R5/Rally2-luokka ois se mistä itse ehkä toivoisin seur. pääluokan tulevan. Rally4 hyväksytään myös (litrainen turbokone + neliveto). Kummastakin saisi ihan mielenkiintoista kalustoa vähän jatkojalostamalla, jos sillä saataisiin vähän kustannuksiakin alemmaksi.

Tuossa kun välillä käänsi radion kanavalle niin tuli jotain monen minuutin hihittelyä ja useasti toistelivat jotain kyllä pynski tietää mainosta. Tämä vielä toistuu toisellakin kertaa kun radion avasi. Kuitenkin fokus pitäisi olla itse rallissa eikä mitään hauskuutus ohjelmaa tehdä. Vähän samalle linjalle välillä tuntui myös C morella mennä.
Ralliradion kritisoimisesta oli niin perkeleen monta viestiä etten ees jaksa kaikkia lainata. Totean vaan et moni saa kokeilla tehdä radiolähetystä ke-illasta su-iltapäivään niin et päivän pituus venähtää siihen +10 tuntiin (sisältäen kaikkee muuta mediahommaa, ennakkovalmisteluista haastatteluihin). Veikkaan et tosi harva on skarppina kuin tikanpoika vielä viimeisenä päivänä. Enemmän itseä häiritsi välissä soineet biisit jotka olivat selkeesti suunnattu keski-ikäisemmälle yleisölle, Kuumaa-yhtyeestä tuli saatua yliannostus ainakin vuodeksi. Pitää myös muistaa et ralliradio asiantuntijoineen palvelee peltoparkkien ja yleisökarsinaristeysten tavoin suurta yleisöä huomattavasti enemmän mitä meitä aktiivisempia ralliperunoita jotka suunnilleen muistamme sääntökirjat ulkoa ja jaksamme vuodessa käyttää aikaamme suht reippaasti siihen et useemman kymmentä viikonloppua menee piipahtaessa penkalla katsomassa ähväkappia, ralliässämmää ja historictrophyä.
@Motti-Masa toivotaan että ois vielä One more Year Tony
Loppuspiikissään sanoi et jatkaa vielä ensi vuonna. Se joka nuo saappaat saa joskus täytettäväkseen, joutuu aikamoiseen mankeliin. Ei nimittäin piisaa koon 58 kalossit... Melvillellä kun on takana työvuosia pelkästään ralliradiossa enemmän mitä keskiverto nykyajan runkipetterssonilla ikää.

Suopuro+Haapamäelle kyllä jatkoa, Suopurolla tuntuu olevan sana valmiudessa ja se yhdistettynä tuohon Haapamäen lennokkaisiin aforismeihin ja kielikuviin on kyllä jonkinasteinen jackpot. En tiedä mistä Haabäg repii tuota energisyyttään ja jutuntynkäänsä, mutta noilla puheenlahjoilla saisi myytyä jäätelöä pohjoisnavallakin. Miehen sanoja siteeraten "haisee touhulle"
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Äänien ja siipien tekeminen ei ole kyllä mikään iso juttu? Kylällä ku kattoo millaisilla vehkeillä teinit vetää. On ääntä ( pakiputki varmaan vuotaa ) ja löytyy levikettä ja uloketta jne.
Varmaan heitit pienellä vitsillä nämä kommentit?

Äänen tekee moottori ja pakoputki on oleellinen osa sitä, että saadaan vastapainetta aikaiseksi. Pakokaasujen pitää tulla ulos sopivasti vastustaen, mutta ei holtittomasti.

Siipien suunnitteluun ja testaukseen kuluu yllättävästi aikaa ja rahaa. Renkaat, alusta ja siivet ovat se pyhä kolminaisuus, jolla auto pysyy tiessä kiinni kovissa nopeuksissa mutkia ajettaessa.

Kallen tapaus tosin osoitti, että sekään ei riitä, kun takapyörien alle osuu yhtä aikaa mutainen kohta. Pito vaan häviää keksipakovoiman ansiosta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eräänlainen Rally2+ autot voisivat ollakin paras ratkaisu ja pelastus näivyttyneelle rallin MM-sarjalle, kuten Tahkokin nosti esiin jo Viron rallin aikaan. Nyt Rally2 auto maksaa jotain 350 000 euroa ja, jos hintaa nostettaisiin johonkin puoleen miljoonaan, niin se mahdollistaisi autoihin lisää tekniikkaa ja sitä kautta myös lisää suorituskykyä ja nopeutta. Aluksi muutos voisi pikkaisen kirpaista rallikansaa, kuten 1987, kun tuolloin vielä tehottomat A-ryhmän autot korvasivat B-ryhmän monsterit, mutta tuolloinkaan ei mennyt kovin pitkään, niin A-ryhmän vehkeet alkoivat mennä pätkiä jo samaa vauhtia, mitä B-ryhmäläiset meni. Rally2+ autot toisivat varmastastikin lisää merkkejä, talleja ja yksityistiimejä sarjaan mukaan ja se nostaisi sarjan kiinnostavuutta huomattavasti.
Minä olen sanonut ennenkin, että riippuu myös paljon perspektiivistä, miltä autot näyttää ja kuulostaa. Kyllähän jotkut A-ryhmäläiset näytti ja kuulosti aika tussareilta B-ryhmäläisten jälkeen, mutta siihen tottui aika nopeasti, ja kun kisoissa katseli jotain N-ryhmäläisiä tai pikku-A:n autoja, niin ne A-ryhmäläisetkin alkoi tuntumaan ihan kunnon kilpa-autoilta.

Jos Rally1-autoista siirryttäisiin jokonkin "Rally2+"-autoihin, se tuntuisi alussa samalla tavalla vaisults. Mutta kun kisoissa ei olisi enää muuta vertailukohtaa kuin Rally2- ja Rally3-autot, niin eiköhän noillakin ihan yleisöön menevä show saataisi.

Ennen kaikkea olisi tärkeää, että mukaan saataisiin talleja, autoja ja kuljettajia, ja sekä kisojen voitoista että mestaruuksista käytäisiin kunnon taistelua. Ja että ehkä joku muukin kuin muotitalon perijä tai kreikkalainen miljonäärituristi joskus uskaltautuisi vuokraamaan pääluokan auton johonkin kisaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Eikö se oikea resepti ny oo jo monesta suusta kuultu: Rally2-autoihin lisää siipeä ja 50hv lisää tehoa=meillä on uusi pääluokka. Simple as fuck. FIA, olkaa hyvä ja toteuttakaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö se oikea resepti ny oo jo monesta suusta kuultu: Rally2-autoihin lisää siipeä ja 50hv lisää tehoa=meillä on uusi pääluokka. Simple as fuck. FIA, olkaa hyvä ja toteuttakaa.
Ei tarvitse enää kuin saada ne tehtaat innostumaan niin homma valmis...
 

Sambody

Jäsen
Ennen kaikkea olisi tärkeää, että mukaan saataisiin talleja, autoja ja kuljettajia, ja sekä kisojen voitoista että mestaruuksista käytäisiin kunnon taistelua. Ja että ehkä joku muukin kuin muotitalon perijä tai kreikkalainen miljonäärituristi joskus uskaltautuisi vuokraamaan pääluokan auton johonkin kisaan.
En tiedä käytäisiinkö sitä lopulta sen isompaa taistelua kuin nykyäänkään. Rahalla saa ja hevosella pääsee. Parhaat kuljettajat hakeutuisivat edelleen syvimmät taskut omaaviin talleihin, jotka pystyvät parhaiten autojaan kehittämään. Jos tuolla saadaan tehdastalleja mukaan niin hyvä niin, mutta kauan niiden mielenkiinto riittää, kun kyyti ei riitä parhaiden matkaan. Nytkin Rally2 on näennäisesti tasainen autojen suhteen, mutta niin vain viimeisen 6 vuoden ajalta 5 mestaruutta on ajettu Skodalla ja mm-osakilpailuistakin yli puolet on voitettu kyseisellä automerkillä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuosi sitten ollut tällainen artikkeli. Siinä käy ilmi, että Rellu ja Ooppeli saattaisivat tulla mukaan, jos ajetaan sähköllä. Sotka voisi myös tulla ykkösryhmään, jos sääntöjä muutetaan, mutta eivät tarkenna kantaansa että miten pitäisi muuttaa.


Näissä tuntuu olevan aina että kerrotaan olevan kiinnostuneita mutta ei sitten että millä ehdoilla. Kuinkahan moni lopulta sitten olisi mukana jos vaikkapa sähköyksikkö lopulta tulisi ulkopuoliselta toimijalta. Samalla todennäköisesti erikoiskokeet menisi myös enemmän sprinttikisa tyyliseksi.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Pari viikonloppua päässyt olemaan penkalla ja kelit on ollut... no, suomen kelejä. Onneksi tuolta saa sadeviittaa parilla eurolla ja piskotikkuja luulisi löytyvän tämän maan joka tuvasta.

Vajaa pari viikkoa takaperin Hyacenter ja savon pätkällä ekalla lenkillä. Pari vuotta pirkanmaalla asustaneena tuli ajeltua savo ensimmäistä kertaa läpi ja on kyllä huikea 8km pituinen soratie. Siitä vaan tarjoilemaan emännälle kyytiä seuraavalla ideaparkin reissulla; nopeusrajoitus riittää tähän kyyditykseen. Tapahtumia ei ollut ja hieman oli köröttelymeininkiä jonka toki ymmärtää kun kyseessä oli kilpailu ilman mitään panosta. Satoi kokoajan, mutta fiilis oli kyllä hyvä. Aamulla arvoin huvittaako vesisateeseen lähteä, mutta onneksi tuli lähdettyä.

Viime viikonloppuna rapsulassa isontien alamäkivasurissa jossa Fourmauxilla hieman meinasi karata ja teki itsellensä virtuaalishikaanin sekä vetomiehissä nuottivirheen seurauksena BMW heitti voltin hakkuulle. Hieno paikka katsoa kun tullaan vauhdikkaasti vasuriin ja kiihdytys kohti kakaristoa. Näkemää riittää ja pääsee kohtuu lähelle tietä katsomaan. Fiilistä söi perjantain tapahtumat, mutta oli kyllä taasen hieno reissu. Yli kolmekymmentä vuotta putkeen ja ensi vuonna taas jos jalat kantaa.

Täytyy sanoa että suomalainen mies osaa lohduttaa kun BMW kuskit tulivat penkalle ulosajon jälkeen niin joku kävi lohduttamassa muutaman lonkeron voimalla: "tulitta poijat ylivoimaisesti kovinta vauhtia tähän paikkaan" : ) Huumori se paras lohduttaja on; onneksi miehistö on kunnossa ja uutta bemaria vaan kasaamaan.

Järjestelyt olivat tuossa kyllä persiillänsä rapsulassa. En tiedä onko viime vuosina päijälässä vaan tottunut liian hyvään, mutta onhan se nyt ihme sekoilua kun menee hieman yli kaksi tuntia ennen ensimmäistä autoa niin laitetaan mettään rämpimään koska järjestevä taho haluaa (vaikka joka julkaisussa sanottiin että tie on auki kävelijöille 30min ennen ensimmäistä autoa) sekä sanomalla että siimoitettu polku menee. No siima oli vedetty mutta polusta ei ollut tietoakaan; siellä liukkaiden oksien sekä kivien seassa ylös alas. Itse pärjäsi, mutta osa oli mukkelismakkelis vähän väliä. Sitten kun itse sai rämmittyä paikalle niin sitten joku heräsi ja päästettiin väkeä tietä pitkin; kiva kiitos niille jotka vaivautuu hyvissä ajoin paikalle. Ulosajossa auto jätettiin ulosajolinjalle ja käskytettiin liinamiehet helvettiin. Pitäisi muistaa että ei se kolmio mikään pyhimys ole ja kaikkea voi sattua. Auto olisi saatu minuutissa parissa turvallisempaan paikkaan, mutta näin lauantaina. Ehkä vaan en ymmärrä tai sitten maalaisjärjen käyttö on kielletty niistä ajoista kun itse tuli oltua järkkärinä/sulkumiehenä ralleissa (~20v takaperin). Tai pitäisi ruveta inttämään vastaan, mutta entisenä samoissa touhuissa mukana olleena en siihen ala koska arvostan kaikkia jotka tätä duunia tekevät. Kiitos kuuluu vapaaehtoisille jotka tämän sirkuksen mahdollistaa. Niitä kuunnellaan ja he ottavat myös vastuun päätöksistä.

Hyvää mietintää edellä olevissa viesteissä rallin tulevaisuudesta. Täytyy sanoa että Rally1 autot ovat kyllä perkeleen näyttäviä ja hienoja pelejä katsoa, mutta totuus on että tuo konsepti on kestämätön tulevaisuutta ajatellen. Rally2 autot ovat kuin mopoautoja mm-rallissa, mutta sm-rallissa niiden meno tuntuu sitten jotenkin "huimalta" penkalle kun ne ovat kovinta mitä on tarjolla. Itsellä on ollut mielessä myös että joku "rally2+"-versio voisi olla hyvä vaihtoehto, mutta vaikea ottaa kantaa kun ei riitä tietotaito alkuunkaan. Mutta jos Ford ilmoittaa ettei pysty jatkamaan ykkösluokassa niin kiire tulee tehdä muutoksia koska sitten niitä on pakko tehdä ja nopeasti. Nyt tämä keskustelu tuntuu junnaavan ikuisessa luupissa; jonkun täytyisi ottaa johtajuutta ja nuijia päätös jota kohti mennään.

Parin viikon päästä sastamalaan harrasterallia katsomaan jos ei joku myrsky iske just silloin päällensä. Tänä viikonloppuna myös tarjolla taasen SM-Rallia tubesta (+ futiksessa valioliigan avaus). Hyvä viikonloppu penkkiurheilijalle tulossa!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös