Ralliketju

  • 1 834 590
  • 14 798

TJ MACKEY

Jäsen

Viimeinen niitti sille, ettei ainakaan rallin mm-sarjassa tulla näkemään täysiä sähköhärpättimiä? Olkoon vetyautot seuraava suunta eteenpäin.
Olen aika varma, että jossakin vaiheessa, mikäli rallin MM-sarjaa vielä tulevaisuudessa ajetaan se tehdään sähköautoilla. Tämä ihan siitä syystä, että sarja on lopulta kuitenkin kiinni automerkkien kiinnostuksesta mainostaa omaa myyntituotettaan ja mainostaa omaa erinomaisuuttaan vs. kilpaileva taho. Polttomoottorit on häviävä voimanlähde isossa kuvassa ja vety ei tahdo ottaa tuulta alleen missään muualla kuin Jari-Matti Latvalan puheissa.

Toki kaikki tämähän voi olla esim. vasta kymmenen vuoden päästä, mutta vääjäämättä kohti sähköä mennään automarkkinassa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen aika varma, että jossakin vaiheessa, mikäli rallin MM-sarjaa vielä tulevaisuudessa ajetaan se tehdään sähköautoilla. Tämä ihan siitä syystä, että sarja on lopulta kuitenkin kiinni automerkkien kiinnostuksesta mainostaa omaa myyntituotettaan ja mainostaa omaa erinomaisuuttaan vs. kilpaileva taho. Polttomoottorit on häviävä voimanlähde isossa kuvassa ja vety ei tahdo ottaa tuulta alleen missään muualla kuin Jari-Matti Latvalan puheissa.

Toki kaikki tämähän voi olla esim. vasta kymmenen vuoden päästä, mutta vääjäämättä kohti sähköä mennään automarkkinassa.

Oon samaa mieltä juuri tuon markkinointi näkökulman takia. Mutta se mikä on hämärän peitossa, on aikataulu. Akkuteknologiassa pitää tapahtua valtavaa kehitystä ennenkuin sähköautoilla rallia ajetaan. Jotenkin en usko että tämä nykyinen on parasta saatavilla olevaa sillä saralla. Kehitys on toki nopeaa, mutta oma arvio on että vähintään kymmenen vuotta menee ennenkuin akut ovat niin hyvällä tasolla keston ja turvallisuuden kannalta, että niillä uskalletaan ajaa rallia. Ja myös koko laji muuttuu samalla hyvin erityyppiseksi.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
TOP 5 ekan lenkin jälkeen:
1.
Cais Erik - Bacigál Igor
Škoda Fabia RS Rally2
35:04.0
2.
Kopecký Jan - Hloušek Jan
Škoda Fabia RS Rally2
35:05.8+1.8
+1.8
3.
Csomós Miklós - Bán Viktor
Škoda Fabia Rally2 evo
35:11.7+7.7
+5.9
4.
Østberg Mads - Barth Patrik
Citroën C3 Rally2
35:13.4+9.4
+1.7
5.
Wagner Simon - Winter Gerald
Škoda Fabia RS Rally2
35:16.3+12.3
+2.9

Paddon on kahdeksantena 28.5 sekuntia perässä. Hävisi nelospätkällä (25.64 km) melkein 19 sekuntia.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rallin nurjempi puoli näytti tänään osansa, Sastamalassa ajetussa harrasterallissa tuli todella paljon romua, pahimmalta kuitenkin säästyttiin, mutta Ruotsissa ajetussa kilpailussa kuoli kuljettaja ulosajon seurauksena. Onnettomuus sattui tänään iltapäivällä.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Rallin nurjempi puoli näytti tänään osansa, Sastamalassa ajetussa harrasterallissa tuli todella paljon romua, pahimmalta kuitenkin säästyttiin, mutta Ruotsissa ajetussa kilpailussa kuoli kuljettaja ulosajon seurauksena. Onnettomuus sattui tänään iltapäivällä.
Lajin yksi viehättävä tekijä on yleensä myös sen yksi vahvimpia nurjapuolia. Onneksi ei käynyt pahemmin! Ruotsin osalta tilanne on tietysti erittäin harmillinen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Rallin nurjempi puoli näytti tänään osansa, Sastamalassa ajetussa harrasterallissa tuli todella paljon romua, pahimmalta kuitenkin säästyttiin, mutta Ruotsissa ajetussa kilpailussa kuoli kuljettaja ulosajon seurauksena. Onnettomuus sattui tänään iltapäivällä.

Valitettavasti suuntaus on ollut viime vuosina ikävänlainen(poisluetaan Breenin onnettomuus, joka oli täysin freak accident-luokkaa). Autojen tekniikka, eli alusta sekä kone/voimansiirto on kehittynyt hiljalleen tasolle joka sallii entistä kovemmat mutkanopeudet yhdistettynä siihen että rallit viedään monesti leveille ja nopeille valtionteille, jotka on helpompi luvittaa kuin hitaammat ja kapeat yksityistiet. Yhtälö on vaikea, ja luulen että näistä on lähitulevaisuudessa pakko käydä isoja keskusteluja.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Viimeksi muokattu:

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Eilen tuli Sastamalassa (tai tarkemmin Häijäällä) oltua ykkösellä ja yllätyin hieman kuinka paljon väkeä oli penkalla kun kyseessä kuitenkin oli harrasterallia. Autoja oli Porin tien varressa niinkuin olisi jyskälässä ollut. Hienoa että porukka löysi penkalle ja kaikki vaikutti olevan hyvällä fiiliksellä liikkeellä. Järjestelyt toimi ja yleisö oli "kiltisti".

Tuolla tosiaan oli parilla viimeisellä EK:lla tilanteita ja helppo yhtyä näihin kahteen viestiin sen enempää ottamatta kantaa:

Lajin yksi viehättävä tekijä on yleensä myös sen yksi vahvimpia nurjapuolia.

Valitettavasti suuntaus on ollut viime vuosina ikävänlainen(poisluetaan Breenin onnettomuus, joka oli täysin freak accident-luokkaa). Autojen tekniikka, eli alusta sekä kone/voimansiirto on kehittynyt hiljalleen tasolle joka sallii entistä kovemmat mutkanopeudet yhdistettynä siihen että rallit viedään monesti leveille ja nopeille valtionteille, jotka on helpompi luvittaa kuin hitaammat ja kapeat yksityistiet. Yhtälö on vaikea, ja luulen että näistä on lähitulevaisuudessa pakko käydä isoja keskusteluja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valitettavasti suuntaus on ollut viime vuosina ikävänlainen(poisluetaan Breenin onnettomuus, joka oli täysin freak accident-luokkaa). Autojen tekniikka, eli alusta sekä kone/voimansiirto on kehittynyt hiljalleen tasolle joka sallii entistä kovemmat mutkanopeudet yhdistettynä siihen että rallit viedään monesti leveille ja nopeille valtionteille, jotka on helpompi luvittaa kuin hitaammat ja kapeat yksityistiet. Yhtälö on vaikea, ja luulen että näistä on lähitulevaisuudessa pakko käydä isoja keskusteluja.

Isoin vaikeus näissä taitaa olla että aika moni kuolonkolari viimevuosilta on kansallisissa pienissä kisoissa joissa kalusto onkin sitten aika värikästä ja lisäksi viimeaikoina on aika paljon noussut suosioon eri historic rallit myös. Enkä edes tiedä onko näitä pahemmin enemmän viimevuosina edes tullut, nyt ehkä taas uutiskynnyksen ylittää nuo Breenin onnettomuuden jälkeen.

Itse kyllä loppupeleissä yllättynyt kuinka vähän rallissa lopulta käy isoja onnettomuuksia ottaen huomioon että käytännössä kuka tahansa voi ostaa ralliauton ja lähteä heti sillä ajamaan, ihan sama osaatko edes ajaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Isoin vaikeus näissä taitaa olla että aika moni kuolonkolari viimevuosilta on kansallisissa pienissä kisoissa joissa kalusto onkin sitten aika värikästä ja lisäksi viimeaikoina on aika paljon noussut suosioon eri historic rallit myös. Enkä edes tiedä onko näitä pahemmin enemmän viimevuosina edes tullut, nyt ehkä taas uutiskynnyksen ylittää nuo Breenin onnettomuuden jälkeen.
Vaikka kalusto onkin kansallisissa kisoissa värikkäämpää ja varsinkin viime vuosina suosituksi nousseissa harrasteralleissa, niin turvavarusteet ovat kuitenkin hyväksytyt ja kunnossa, muuten auto ei läpäise turvakatsastusta. Sillä ei myöskään ole niinkään väliä, onko kyseessä historic ralli, vai joku muu, jos vakavampi onnettomuus on sattuakseen. Mitä tuossa äkkiä vilkaisin muutamaa viime vuotta, niin silmiin osuivat ainakin seuraavat kuolemaan johtaneet onnettomuudet.

2021: Juuka, kartanlukija menehtyi. Puola, kartanlukija menehtyi.
2022: Keuruu, kartanlukija menehtyi ja kuljettaja loukkaantui vakavasti. Italia, kartanlukija menehtyi ja kuljettaja loukkaantui vakavasti.
2023: Irlanti, kuljettaja sekä kartanlukija menehtyivät. Yhdysvallat, kartanlukija menehtyi. Espanja, kartanlukija sekä kuljettaja menehtyivät. Ruotsi, kuljettaja menehtyi ja sitten tietenkin isosti uutisoitu Breenin menehtyminen testeissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaikka kalusto onkin kansallisissa kisoissa värikkäämpää ja varsinkin viime vuosina suosituksi nousseissa harrasteralleissa, niin turvavarusteet ovat kuitenkin hyväksytyt ja kunnossa, muuten auto ei läpäise turvakatsastusta. Sillä ei myöskään ole niinkään väliä, onko kyseessä historic ralli, vai joku muu, jos vakavampi onnettomuus on sattuakseen.
Turvavarusteet nousevat lähinnä esiin sen vuoksi että ymmärtääkseni nämä harrasterallien sarjajärjestäjät hyväksyvät vanhemmatkin turvavarusteet jotka eivät enää välttämättä kävisi FIA:n(ja näinollen AKK:n) alaisissa kisoissa. Sinällään mikäli nuo ajopuvut, HANSit kypärät etc eivät ole loppuunkäytettyjä(katsastajahan toki katsoo näiden kunnon) niin tuo ei ole ongelma. Turvakaarista nousee esiin myös höpinää, mutta ongelmahan on se että kaaret on lähtökohtaisesti suunniteltu pitämään ohjaamon puoli "kasassa" mikäli auto kaatuu. Turvakaaret eivät sen sijaan kestä sitä että auto osuu suurella nopeudella katto edellä puuhun/kiveen(kuten ainakin tuossa tämän vuoden Espanjan kuolonkolarissa kävi)
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Turvakaaret eivät sen sijaan kestä sitä että auto osuu suurella nopeudella katto edellä puuhun/kiveen(kuten ainakin tuossa tämän vuoden Espanjan kuolonkolarissa kävi)
Yleensähän vakavammat loukkaantumiset tai, jopa kuolemantapaukset tulevat juurikin äkkipysäyksestä , kovasta osumasta kiveen, puuhun tai johonkin muuhun esteeseen, joka ei juurikaan anna periksi. Myös kova "töksy" vaikkapa ojan vastapenkkaan voi olla vaarallinen. Joskus myös jokin "esine", yleensä jonkinlaisia kaiteen tai aidan pätkiä voi tunkeutua sisään ohjaamoon, kuten Breenin tapauksessa kävi. Jossain kohtaahan tulee raja vastaan myös turvavarusteissakin, mitä ne kestävät. Vakavimpien onnettomuuksien jälkeenhän onnettomuusautot ja niiden turvavarusteet tarkistetaan, onko niissä ollut mahdollisesti jotain ongelmaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ja Suninen ajaa Chilessä Huihain Rally1:sellä, niinkuin ennakoitiinkin. Ei tarvitse enää keltaisen lehdistön päivitellä:

 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ralli näytti viikonloppuna jälleen nurjempaa puoltaan. Espanjassa ajetussa Valle De Laciana rallissa menehtyi lauantaina tapahtuneessa ulosajossa kartanlukija Barbara Gomez, 29. Kilpailu päätettiin lopettaa onnettomuuden jälkeen.

Pohjois-Karjalassa Kolilla sattui puolestaan onnettomuus testeissä, kun kansallisen tason kuljettaja ajoi ulos 150km/h:n vauhdista osuen kiviin. Kartturi selvisi onneksi ilman isompia vammoja, mutta kuljettajan somepäivityksen mukaan kuljettajalla itsellään on murtuma selkärangassa ja hän on hoidettavana Kuopion yliopistollisessa sairaalassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keli ilmeisesti vaihtunut Kreikassa kuivuudesta kaatosateisiin ja myrskyyn. jännä nähdä mitä viikonloppu tuo eteensä. pystytäänkö jokainen erikoiskoe ajamaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Jännä nähdä vaikuttaako itse ralliin jotain, tämähän saattaisi hyödyttää Rovanperää jonkin verran jos ei ole niin kuivaa kun Kreikassa yleensä ja jos satuttaisiin vaikka perjantailta perua joku erikoiskoe tai lyhentämään.
Juu, eihän tuo nyt hirmu hyvältä näytä, eilen illasta kisajärjestäjät tiedottivat jo muutoksista nuotituksen aikatauluihin. No toivottovasti kaikki pätkät saataisiin kuitenkin ajettua ja ralli ylipäätään vietyä läpi, sillä sääolosuhteet ovat olleet viime aikoina kuitenkin varsin ennalta arvaamattomia, eikä taida kukaan osata varmuudella ennustaa, mitä tuleman pitää. Toivotaan kuitenkin parasta.

 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Latvalan mukaan on erittäin todennäköistä, että sekä Rovanperä että Ogier jatkavat Toyotalla:

Jari-Matti Latvala täräytti podcastissa paljastuksen Kalle Rovanperän tulevaisuudesta


Latvalan mukaan Ogier ei myöskään olisi ajamassa täyttä kautta kuten jotkut ovat huhunneet, vaan ajaa entiseen tapaan noin puolet kisoista. Tämä tarkoittanee sitä, että ainakaan Toyotalta ei avaudu paikkaa Tänakille, koska Latvala puhui jo aiemmin että Toyotalla ei haluta välttämättä kolmea maailmanmestaria talliin. Lisäksi Latvala tuntui pitävän Tänakia vähän sooloilijana eikä niinkään tiimipelurina, joten rivien välistä oli luettavissa että virolainen ei ole ihan ykkösenä Toyotan listoilla. Voi olla aika todennäköistä, että Toyotalla jatkaa koko nykyinen nelikko.

Mutta avautuuko Tänakille paikkaa sitten Hyundailtakaan? Neuville on varma, Lapilla ei ole vielä sopimusta mutta näkisin hänenkin jatkonsa aika todennäköisenä sen perusteella mitä Hyundailla on hänestä puhuttu, ja Suniselle käsittääkseni on jo sovittu muutama ralli ensi kaudelle. Vuorotteleeko Sunisen kanssa sitten edelleen Sordo vai mitä Hyundai tekee Emil Lindholmin kanssa? Mikäli Hyundai ei tuo mukaan neljättä autoa, niin en tiedä onko tuossa paikkaa Tänakille enää?

Ja haluaako Tänak jatkaa Fordillakaan, mikäli tehdas ei ala panostaa enemmän kehitystyöhön? Kyllähän Tänak hyvää tiliä tekee M-Sportilla, mutta jossakin analyysissa oli nostettu, että motivoiko epäluotettavalla ja hankalasti ajettavalla autolla rämpiminen perhekeskeistä miestä, joka haluaisi viettää mahdollisimman paljon aikaa perheensä kanssa? Ja jos Tänak lopettaa, niin pistääkö Ford kokonaan pillit pussiin? Tuntuisi aika turhalle pyöriä joukon jatkona jollakin Loubet-Greensmith -kaksikolla tms. ja olisiko esim. Oliver Solbergista vieläkään ottamaan tallia harteilleen?
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Latvalan mukaan on erittäin todennäköistä, että sekä Rovanperä että Ogier jatkavat Toyotalla:
Kova luotto löytyy!

Olen tässä nyt viime aikoina ihan mielenkiinnosta seurannut WEC -sarjan kehittymistä. Tuo heidän uusin hypercar -luokka on avannut kyllä portit valmistajavirralle oikein toden teolla. Bemari on nyt tulossa mukaan ja näköjään myös Aston Martin. Isoimmaksi syyksi oli katsottu sarjan aktiivinen keskusteluyhteys valmistajiin ja heidän toiveisiin. GT3 -luokasta tuttu BoP, vapaa suunnittelu ja tietty hybridipainotus ovat olleet isoja tekijöitä. Kulutkin käsittääkseni ovat kohtuulliset ja noilla autoilla voi ajaa useammassa sarjassa.

Mietin vain, että kannattaisiko tuosta ohjekirjasta ottaa WRC:n sivu talteen? Sanoisin, että kestävyysajot eivät ole mikään helpoin seurattava myöskään lajina, kun kilpailut kestävät 6-24 tuntia putkeen. Toki autot ovat radalla, että televisiointi toimii, mutta en silti ymmärrä, että miten WEC vetää noin paljon
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Grégoire Munster ja Alberto Heller ajavat Fordin rally1-autoilla Chilen rallin. Jo ennen kautta oli huhuja, että Jourdain Serderidis antaisi oman rally1-Fordinsa suojattinsa Munsterin käyttöön, ja nyt tuo toteutuu. Heller on ilmeisesti vaan kerännyt riittävän ison potin rahaa ja vuokrannut M-Sportilta auton käyttöönsä.

Kummaltakaan tuskin odotettavissa mitään supersuorituksia. Munster on ajanut tällä kaudella seitsemän MM-rallia rally2-autolla ja yhden rally3-autolla ilman kovin merkittäviä saavutuksia, paras sijoitus omassa luokassa taitaa olla 7. Chilenäinen Heller ajanut lähinnä kotimaansa kisoja rally2-Citroenilla, hänellä on kahden viime kauden ajalta vain yksi MM-ralli, jossa hän ei ollut lähelläkään luokkansa kärkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös