Ralliketju

  • 1 687 325
  • 13 413
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Käyttämäni lainaukset ovat lainauksia kokonaisuuksista eri kotimaisilta moottoriurheilusivustoilta tai muista medioista, joidenka jutut ovat usein taas lainauksia muiden muun muassa ulkomaisten sivustojen jutuista tai eri tiimien sekä kuljettajien tiedotteista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käyttämäni lainaukset ovat lainauksia kokonaisuuksista eri kotimaisilta moottoriurheilusivustoilta tai muista medioista, joidenka jutut ovat usein taas lainauksia muiden muun muassa ulkomaisten sivustojen jutuista tai eri tiimien sekä kuljettajien tiedotteista.

Joku lähde vaikka loppuun voisi hyvä kuitenkin muuten teksti voisi olla kenen tahansa päästäkin keksitty.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuosta Vääränvaihdon uutisesta jäi puuttumaan ehkä se vielä merkittävämpi osuus, eli se että uutisessa vahvistettiin myös se että "Suomalaisen ralliautoilun kummisetä" Timo Jouhki vahvisti että Kalle Rovanperä on viimeinen kuski jonka hän luotsaa maailmalle, ilmeisesti ideana olisi että Rautio Motorsportin Markku Rautio jatkaisi Jouhkin jalanjäljissä(Rautio on ottanut jo Jouhkilta Sunisen asiat hoidettavakseen) Suomi-kuskien taustapiruna.

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saako mitään huhua aikaan siitä että Lapin 2022 Yaris on tullut myyntiin itse Lapin laittamana?


https://m.nettiauto.com/toyota/gr-yaris/13216539

Tästä muuten taisi olla joku toimittaja kysellyt eikä halunnut kommentoida, kukapa ei jos on 60 000e auto myynissä. Tuonkin huhuilun olisi halutessa voinut katkaista helposti, yleensähän auto myydään kun uusi tulossa, eli hyvin paljon tää mielestäni vahvistaa että vähintään isot neuvottelut menossa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tästä muuten taisi olla joku toimittaja kysellyt eikä halunnut kommentoida, kukapa ei jos on 60 000e auto myynissä. Tuonkin huhuilun olisi halutessa voinut katkaista helposti, yleensähän auto myydään kun uusi tulossa, eli hyvin paljon tää mielestäni vahvistaa että vähintään isot neuvottelut menossa.
Tai sitten hän vaan ihan myy ns. 2-auton/hupiauton pois. Voi olla hyvinkin, että kyseisellä autolla on jokin yhteys jotenkin hänen bisneksiin ja osakkuuteen RTE-Motorsportissa, jolla on, muun muassa ollut vuokrattavana Toyota Yaris N5-auto? Mutta siis varmastikin jotain keskusteluja käydään tai on jo käyty, jos kerran Hyundai on tarjonnut sopimusta?
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten hän vaan ihan myy ns. 2-auton/hupiauton pois. Voi olla hyvinkin, että kyseisellä autolla on jokin yhteys jotenkin hänen bisneksiin ja osakkuuteen RTE-Motorsportissa, jolla on, muun muassa ollut vuokrattavana Toyota Yaris N5-auto? Mutta siis varmastikin jotain keskusteluja käydään tai on jo käyty, jos kerran Hyundai on tarjonnut sopimusta?
Pieksämäen poikana tiedän faktana että Esupille tulossa uutta Supraa talliin niin pitää kauppakassista luopua.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Millener harvinaisen suorasanaisesti tyrmää Tänakin saapumisen Fordille. Tietysti Iiro Viinanen sanoi, ettei markkaa devalvoida, mutta yleensä näissä on tapana jättää takaportti auki:

“Of course we are speaking to everyone we can,” Millener told Autosport. “Ott is an incredible person, but with his success comes a cost and whether that is achievable for us is something that is questionable. I think it would be pretty tricky for us to do.

“There is certainly nothing of substance to say on the rumours. It would be great to have him back in the team, but at the moment I think the rumours are doing more than the reality.”


Eli eiköhän sieltä Japanin rallissa julkaista virolaisten Toyota-soppari ja Evans vastavuoroisesti siirry M-Sportille, koska hänen sopimuksensa täytyy ostaa ulos ja Malcolm saa itselleen halvalla todistetusti voittavan kuljettajan (vaikka tämä kausi vihkoon menikin). Puma kulkee kyllä, ja ehkä Breeninkin suoritustaso nousisi ilman ykköskuskin paineita. Loeb vielä ajamaan aikatauluunsa sopivat asfaltit ja teknisemmät sorakisat niin luulisi tulosta tulevan.

Linkki Autosportin juttuun kuskimarkkinoista
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli eiköhän sieltä Japanin rallissa julkaista virolaisten Toyota-soppari ja Evans vastavuoroisesti siirry M-Sportille, koska hänen sopimuksensa täytyy ostaa ulos ja Malcolm saa itselleen halvalla todistetusti voittavan kuljettajan (vaikka tämä kausi vihkoon menikin). Puma kulkee kyllä, ja ehkä Breeninkin suoritustaso nousisi ilman ykköskuskin paineita. Loeb vielä ajamaan aikatauluunsa sopivat asfaltit ja teknisemmät sorakisat niin luulisi tulosta tulevan.

Linkki Autosportin juttuun kuskimarkkinoista

Olisiko sekään sitten poissuljettua että Rovanperä, Tänäk, Evans kaikki kolme samassa tallissa, Ogierin huippupalkan verran kuitenkin tuossa saattaisi olla liukumavaraa kun Rovanperälle tuskin vielä jättisummaa ainakaan ensikaudesta tarvitsee maksaa kun sopimus tehty ennen mestaruutta, toki varmasti palkkaa saatettu tarkistaa ylöspäin.

Ei ainakaan Evansin palkkakaan aivan edullisin varsinkin jos se pitää vielä ostaa pois, vanhoja juttuja selaamalla Evansin peruspalkka olisi n.2 miljoonan tasolla. Ennen kaikkea jos sitä rahaa ei ole niin kallis. Tosin parhaimmassa tapauksessa Toyota voisi haluta itsekin sopimuksesta eroon ja päästää pois.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olisiko sekään sitten poissuljettua että Rovanperä, Tänäk, Evans kaikki kolme samassa tallissa, Ogierin huippupalkan verran kuitenkin tuossa saattaisi olla liukumavaraa kun Rovanperälle tuskin vielä jättisummaa ainakaan ensikaudesta tarvitsee maksaa kun sopimus tehty ennen mestaruutta, toki varmasti palkkaa saatettu tarkistaa ylöspäin.
Tuollaiseen en kyllä jaksa uskoa, koska vain kolmella autolla saa tiimipisteitä. Neljäs Toyohan on ollut puhtaasti Katsutan harjoitteluvälineenä. Ogier ei tuolta ole lähdössä mihinkään eikä edes häntä ole järkeä ajattaa tavallaan turhaan (tämä koskisi toki kaikkia muitakin Toyotan kuljettajia). Tästä syystä jos Tänak ajaisi koko kauden Toyotalla, pidän salettina että Evans ostettaisiin ulos. Mennäkö sitten Hyundaille vai Fordille, siitä on paha sanoa (ajattelin alkuperäisesti vähän turhan romanttisesti). Neuvillehän taisi jossain sanoakin, että Evans olisi Hyundaille hyvä äijä, ja Hyundailla on resurssia sekä ennen kaikkea tarvetta toiselle huippukuskille. Fordia taas puoltaisi ykköskuskin asema, koska varsin selvästi Evansin mieltä on nakertanut ruma tappio Kallelle.

Yksi varsin vähän esillä ollut vaihtoehto Tänakille on auton jakaminen Ogierin kanssa - varsinkin jos kotipuolessa tilanne on erityisen paha mutta ajohaluja kuitenkin löytyisi. M-Sportilta moista on turha odottaa, heillä on jo yksi kuljettaja jolle maksaa keikkahommista ja jonka ohjelmaa Malcolm kovasti haluaisi kasvattaa.

Jännäksi menee kyllä tämä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ogier ei tuolta ole lähdössä mihinkään eikä edes häntä ole järkeä ajattaa tavallaan turhaan (tämä koskisi toki kaikkia muitakin Toyotan kuljettajia). Tästä syystä jos Tänak ajaisi koko kauden Toyotalla, pidän salettina että Evans ostettaisiin ulos.
Samaa mieltä, enkä ihmettele vaikka Evans miettisi jo muutenkin tallin vaihtoa, koska on jäämässä ensi kaudella kakkoskuljettajan rooliin Toyotalla. Vastaavasti myös kannattaako Tänakin tulla/ottaa koko ohjelmalla Toyotalle Kallen aisapariksi. Näkisin, että parivaljakon kannattaisi ajaa eri talleissa, se olisi paras vaihtoehto molempien sarjan kärkikuljettajan kannalta.

Hyundain tehdastiimihän etsii paria uutta kuljettajaa ensi kaudelle. Suninen tuntuisi luonnolliselta valinnalta ensi kaudeksi Hyundain kolmanteen Rally1-autoon, jonka ohjaimissa hän voisi vuorotella Sordon kanssa. Lisäksi Suninen voisi jatkaa kilpailemista Rally2-autolla. Tallipäällikkö Moncetin mukaan suomalaiselle löytyy ajopaikka varmuudella ainakin WRC2-luokan puolelta.

– Etsimme luotettavaa ja kokenutta kuljettajaa. Teemu on toki listalla. Mutta sitä en voi vielä kertoa, aiommeko valita hänet. Haluamme ehdottomasti hänen jatkavan kanssamme, se on selvä juttu. Hän on tehnyt loistavaa työtä, joten miksemme jatkaisi hänen kanssaan, Moncet alleviivaa. (Rallit.fi)

Saa nähdä millaisen ohjelman Suninen sitten lopulta saa, mutta itse uskon, että suomalainen pääsee ajamaan ainakin joitain kisoja Rally1-autolla, vaikkei valittaisikaan varsinaiseksi tehdastiimin kuljettajaksi.
 

Outsider

Jäsen
Useampaan kertaan spekuloitu, että Evans on jäänyt/jäämässä Toyotalla kakkoskuljettajaksi ja se olisi joku syy lähteä pois. Kahdella kaudella mestaruus oli omissa käsissä samassa tallissa ajanutta moninkertaista maailmanmestaria vastaan, mutta nytkö ei enää anneta mahdollisuutta voittaa, kun vastassa on Kalle?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Useampaan kertaan spekuloitu, että Evans on jäänyt/jäämässä Toyotalla kakkoskuljettajaksi ja se olisi joku syy lähteä pois. Kahdella kaudella mestaruus oli omissa käsissä samassa tallissa ajanutta moninkertaista maailmanmestaria vastaan, mutta nytkö ei enää anneta mahdollisuutta voittaa, kun vastassa on Kalle?
Tämä Evansin lähdön pekulointi liittyy siihen että jos Tänak tulee talliin, niin siellä ei sen jälkeen ole paikkoja kaikille. Siinä tapauksessa Kalle ja Tänak ajaa täyden kauden. Ogier on sellaisessa roolissa, että ajaa mitä haluaa eikä sitä olla potkimassa pois, ja Lappi ajaa ne rallit mitkä Ogierilta jää. Silloin ikävä kyllä Evans olisi se joka jää tuolileikissä viimeiseksi. Itse pidän edelleen epätodennäköisenä Tänakin tuloa talliin, vaikka kaikki toki mahdollista.

Jossain oli vielä uutinen että Fourmaux ei ajaisi Japanissa vaikka ilmoittautuneiden listalla onkin. Ei sinänsä yllätys. Suhteellisen kallis kaveri MSportille ollut vaikka on maksanutkin ajamisesta...
 

Outsider

Jäsen
Tämä Evansin lähdön pekulointi liittyy siihen että jos Tänak tulee talliin, niin siellä ei sen jälkeen ole paikkoja kaikille. Siinä tapauksessa Kalle ja Tänak ajaa täyden kauden. Ogier on sellaisessa roolissa, että ajaa mitä haluaa eikä sitä olla potkimassa pois, ja Lappi ajaa ne rallit mitkä Ogierilta jää. Silloin ikävä kyllä Evans olisi se joka jää tuolileikissä viimeiseksi. Itse pidän edelleen epätodennäköisenä Tänakin tuloa talliin, vaikka kaikki toki mahdollista.

Just tossa mun viestin yläpuolella viimeksi kirjoitettiin, että Evans saattaisi miettiä tallin vaihtoa, koska on jäämässä ensi kaudella kakkoskuljettajan rooliin ja samaa muistan täältä lukeneeni jo aiemmin kauden aikana ennen Tänakin ilmoitusta lähteä Hyundailta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Just tossa mun viestin yläpuolella viimeksi kirjoitettiin, että Evans saattaisi miettiä tallin vaihtoa, koska on jäämässä ensi kaudella kakkoskuljettajan rooliin ja samaa muistan täältä lukeneeni jo aiemmin kauden aikana ennen Tänakin ilmoitusta lähteä Hyundailta.
Pekulointiahan sekin on ihan kuin tuo mun kirjoittamakin, varsinkin siitä syystä että Evansilla on voimassa oleva soppari Toyotan kanssa ensikaudesta. Mutta noin omalla mutulla tuo mun esittämä skenaario on se ainoa, minkä takia Evans vaihtaa tallia. En usko että hänellä on syytä tai halua lähteä voittavasta tallista vaan sen takia että Kalle on maailmanmestari. Eli omasta halustaan en usko että on lähdössä. Jos lähtee niin siksi ettei ole enää paikkaa ja Toyota maksaa sopparin purkamisesta. Mutta reilu viikko, niin sitten selviää. Toyota käsittääkseni Japanissa ilmoittaa ensi kauden kuljettajat.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Toyota käsittääkseni Japanissa ilmoittaa ensi kauden kuljettajat.
Juu näin ovat ilmoittaneet.
Useampaan kertaan spekuloitu, että Evans on jäänyt/jäämässä Toyotalla kakkoskuljettajaksi ja se olisi joku syy lähteä pois.
Evans kakkoskuljettajaksi tarkoitan sitä, että Kalle on ajanut nyt Toyotalla maailman mestaruuden ja hallitsevalla mestarilla on lähes poikkeuksetta neuvottelupöydissä etulöyntiasema toisiin kuljettajiin nähden. Formuloissa tätä tehdään välillä varsin näkyvästikin, mutta sitä on nähty vuosien mittaan lukemattomia kertoja rallissakin, että ykköskuljettaja voi saada kauden mittaan pikkuetujuja, joita eivät muut saa. Toki siis, eihän näitä rallin puolella hirveästi julki huudella, mutta aina sieltä välillä tietoa tihkuu. Molemmat ranskikset Loeb ja Ogier ovat olleet useilla kausilla tässä asemassa ja muun muassa Tommi Mäkinen oli Mitsulla aikoinaan.

Eikä tässä mitään, tämä on normaalia toimintaa, eikä ykköskuskin asemaa ja etuja anneta, ne pitää ansaita ja Kalle, jos kuka siihen pystyy. Maailman mestaruuden lisäksi hän osoitti, miten nopea ja varma kuljettaja hän on tällä hetkellä, vaikkapa juuri Evansiin nähden. Ihmettelen, jos Toyota ei satsaa vielä pikkaisen ekstraa Kalleen tulevalla kaudella, sillä hän on tällä hetkellä voittavakuljettaja. Luulen, että Evanskin näitä miettii ja puntaroi? Toyota on voittaja-auto, mutta jäit pahasti tallikaverin jalkoihin ja ei ole viitteitä siitä, että tallikaveri vauhti olisi mihinkään katoamassa ja asema varmastikin vain vahvistuu ensi kaudella tallissa. Luulen, että Evans kuitenkin jatkaa Toyotalla, (jos Tänak ei sinne ilmesty) sillä ei tallinvaihtokaan ihan yksinkertainen juttu ole. Ehtiihän sitä seuraavan kauden jälkeen sitten vaihtaa tallia, kun Kalle juhlii jo toista maailman mestaruuttaan! ;)
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ranskalaislehti Autohebdo uutisoi, että Fourmauxilta jäisi kauden päättävä Japanin rallin ajamatta. Saa sitten nähdä miten rankalaiskuljettajan ura jatkuu ylipäätään?

Toyotan pääjohtaja Toyoda puolestaan kertoo Car Watch-sivustolla, että Juha Kankkunen ajaa GR Yaris Rally2 -autolla Japanin MM-rallin yhteydessä Okazaki Cityn yleisöerikoiskokeella. Hieno kunniatehtävä vanhalle mestarille. Samalla erikoiskokeella nähdään tositoimissa myös toinen suomalainen rallilegenda, Toyotan entinen tallipäällikkö Tommi Mäkinen. Nelinkertainen maailmanmestari ajaa yleisöpätkällä Toyotan kehittämällä vetyralliautolla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Samaa mieltä, enkä ihmettele vaikka Evans miettisi jo muutenkin tallin vaihtoa, koska on jäämässä ensi kaudella kakkoskuljettajan rooliin Toyotalla.
Evans saa Toyotalla täsmälleen saman kohtelun ja kaluston kuin Kallekin. Hän ei ole jäädessään mikään kakkoskuljettaja, vaan potentiaalinen mestariehdokas.

Kaikki on vaan omissa käsissä. Pitää ajaa lujaa ja pysyä tiellä, sen se tulee vaatimaan.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt huhutaan että Subaru ilmoittaa paluustaan Japanin rallin yhteydessä. Se olisi kyllä loistava uutinen rallin kannalta!
Samalla myös Tänakin kohtalo saattaisi ratketa. Hänhän ilmoitti siirtyvänsä uusien haasteiden pariin. Eli ehkei hän menekään M-Sportille (mitä esim. Ketomaa piti varmana), vaan tekee "Ogierit" ja pitää välivuoden, kehittäen uutta autoa.
Toki pääluokan säännöt muuttuvat kaudeksi 2025, eli palaisiko Subaru jo kaudeksi 2024, vai vasta 25 kun lähdetään taas puhtaalta pöydältä...?

 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Koska pekulointi on kivaa, niin heitänpä pienen arvelun joka ei perustu mihinkään...

Ogier vaihtoi kartturia. Yksi kisa jäljellä ja entisen kanssa homma on toiminut ihan ok. Miksi? Jos Veillas ei pysty sitoutumaan koko sarjan kiertämiseen mutta tämä uusi kaveri taas pystyy. Ogier on sanonut että ei halua ajaa koko kautta mutta ei olisi eka kerta kun puheet syödään... Haluaa vielä kerran kokeilla miten riittää Kallea vastaan. Tarkoittaa sitä että Lapilla ei ole töitä...

Lappi laittoi Toyotan myyntiin(siis sen siviilimallin). Miksi? Koska työnantaja vaihtuu. Hyundai tarvitsee Növillen rinnalle kokemusta ja nopeutta. Sellaisia kuskeja ei vapaana ole yhtään ja varatuistakin Lappi on ihan kärki päässä. Lappikin on sanonut että ei kaipaa enempää kun muutaman rallin, mutta Huyndai maksaa hyvin ja tottahan se koko kausi kuitenkin sen verran kiehtoo... Sordo ei halua ajaa koko kautta ja lopuista kisoista taistelee Mikkelsen ja Suninen...

Eli Toyotan kuskit kaudelle 2023 Kalle/Evans/Ogier/Katsuta, ja Huyndai Növille/Lappi/(Sordo/Mikkelsen/Suninen). Fordilla Breen/Loubet/Greensmith...

Tänak alkaa tallipääliköksi...
 
Viimeksi muokattu:

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuosta Vääränvaihdon uutisesta jäi puuttumaan ehkä se vielä merkittävämpi osuus, eli se että uutisessa vahvistettiin myös se että "Suomalaisen ralliautoilun kummisetä" Timo Jouhki vahvisti että Kalle Rovanperä on viimeinen kuski jonka hän luotsaa maailmalle, ilmeisesti ideana olisi että Rautio Motorsportin Markku Rautio jatkaisi Jouhkin jalanjäljissä(Rautio on ottanut jo Jouhkilta Sunisen asiat hoidettavakseen) Suomi-kuskien taustapiruna.

Tässä Roope on San Marinon Rallylegends kisassa Kallen kartturina! Homma toimii yhtä hyvin kun siinä Kallen 8v Starlet videossa!

 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt huhutaan että Subaru ilmoittaa paluustaan Japanin rallin yhteydessä. Se olisi kyllä loistava uutinen rallin kannalta!
Samalla myös Tänakin kohtalo saattaisi ratketa. Hänhän ilmoitti siirtyvänsä uusien haasteiden pariin. Eli ehkei hän menekään M-Sportille (mitä esim. Ketomaa piti varmana), vaan tekee "Ogierit" ja pitää välivuoden, kehittäen uutta autoa.
Toki pääluokan säännöt muuttuvat kaudeksi 2025, eli palaisiko Subaru jo kaudeksi 2024, vai vasta 25 kun lähdetään taas puhtaalta pöydältä...?

Olisi kyllä tosi hieno juttu rallille! Vielä kun Italiaanot saisi Fiatin tai Lancian tulille WRC luokkaan niin ralli ohittaisi maailmalla kiinnostavuudessaan F1:set joka on ollut ihan täyttä kuraa viimevuosina johtuen jatkuvista sääntömuutoksista ja niiden tulkinnoista. Kimin lopetettua formulat ei ole enää kiinnostanut yhtään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olisi kyllä tosi hieno juttu rallille! Vielä kun Italiaanot saisi Fiatin tai Lancian tulille WRC luokkaan niin ralli ohittaisi maailmalla kiinnostavuudessaan F1:set joka on ollut ihan täyttä kuraa viimevuosina johtuen jatkuvista sääntömuutoksista ja niiden tulkinnoista. Kimin lopetettua formulat ei ole enää kiinnostanut yhtään.
Juurikin näin. F1:stä on viimeinkin tullut sirkus sanan varsinaisessa merkityksessä. Sikukset olivat kivoja, kun ikää oli maksimissaan 13 vuotta. Olen kasvanut jo ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös