Ralliketju

  • 1 687 577
  • 13 413

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä RedGrey kuvio on se mitä esim. Dirtfish on spekuloinut. Eivät antaneet kovin suuria prosentteja sen kummemmin Fordin kun Toyotankaan sopparille, mutta rivien välistä tavattuna jotain omaan talliin liittyvää uutista olisi ehkä tulossa. Ihmettelen kyllä olisiko se edelleen Huyndain R5 millä jatkavat vai jotain ihan muuta...

Ainakin hyvin oudolta kuulostaisi jos Hyundai antaisi Tänäkin pyöriä missään niihin liittyvässä asiassa. Itsellä kävisi jopa mielessä että alkaisiko RedGrey pyörittää Toyotan Rally 2 autoa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ihmettelen kyllä olisiko se edelleen Huyndain R5 millä jatkavat vai jotain ihan muuta...
Voihan yksityisen tiimin valikoimista löytyä useampiakin vaihtoehtoja, muun muassa Printsportilla on ollut tarjolla asiakasuatoiksi R5 Poloa ja Skodaa sekä Rally3-Fiestaa ja asiakkaiden omien autojen ylläpito on vielä oma lukunsa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin hyvin oudolta kuulostaisi jos Hyundai antaisi Tänäkin pyöriä missään niihin liittyvässä asiassa. Itsellä kävisi jopa mielessä että alkaisiko RedGrey pyörittää Toyotan Rally 2 autoa.
Markko Märtin Motorsport (RedGreyn edeltäjä) ajatti mm. Katsutaa sekä Araita Fiesta R5:lla joten suhteita on sekä Malcolmiin että Toyotalle. Toki Toyotan suhteet vähän kärsi silloin kun Tänak lähti tallista...
Voihan yksityisen tiimin valikoimista löytyä useampiakin vaihtoehtoja, muun muassa Printsportilla on ollut tarjolla asiakasuatoiksi R5 Poloa ja Skodaa sekä Rally3-Fiestaa ja asiakkaiden omien autojen ylläpito on vielä oma lukunsa.
Kaikki toki mahdollista mutta jotenkin ymmärsin tuon jutun niin että jos tuo realisoituu niin suunntelma on jossain suuremmassa kun Printsport tyyppisessä asiakas-tallissa...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kaikki toki mahdollista mutta jotenkin ymmärsin tuon jutun niin että jos tuo realisoituu niin suunntelma on jossain suuremmassa kun Printsport tyyppisessä asiakas-tallissa...
Juu, varmastikin isommassa mittakaavassa, mutta heitin tuon vain esimerkkinä, että merkkejä ja luokkia voi olla yhdellä tiimillä useampia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ainakin hyvin oudolta kuulostaisi jos Hyundai antaisi Tänäkin pyöriä missään niihin liittyvässä asiassa. Itsellä kävisi jopa mielessä että alkaisiko RedGrey pyörittää Toyotan Rally 2 autoa.

Tuossa sopassa taitaa olla myös Printsport yhtenä tekijänä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ainakin hyvin oudolta kuulostaisi jos Hyundai antaisi Tänäkin pyöriä missään niihin liittyvässä asiassa. Itsellä kävisi jopa mielessä että alkaisiko RedGrey pyörittää Toyotan Rally 2 autoa.
Kenties näihin asioihin saadaan piakkoin selvyyttä, sillä huhutaan, että Toyota julkistaisi uuden Rally2-projektinsa Japanin MM-osakilpailun yhteydessä.
 

Outsider

Jäsen
Eikö yksi syy Tänakin Toyotalta lähtöön ollut se, että Hyundain kanssa pääsivät pyörittämään omaa tiimiä ja Toyota ei tällaiseen kuvioon lämmennyt? Nyt kun Toyotalla Tommin rooliakin vähennettiin ja mm. siirrettiin toimintaa omiin tiloihin, niin en jaksa uskoa, että Tänakin kanssa lähdetään minkäänlaisiin virityksiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö yksi syy Tänakin Toyotalta lähtöön ollut se, että Hyundain kanssa pääsivät pyörittämään omaa tiimiä ja Toyota ei tällaiseen kuvioon lämmennyt? Nyt kun Toyotalla Tommin rooliakin vähennettiin ja mm. siirrettiin toimintaa omiin tiloihin, niin en jaksa uskoa, että Tänakin kanssa lähdetään minkäänlaisiin virityksiin.

Toisaalta joku ulkopuolinen taho jokatapauksessa varmaan ottaa tuon rally2 autojen pyörittämisen ja myynin haltuun Toyotalla ja ennen kaikkea siinä olisi kyse bisneksen teosta koko projektissa, nyt puhun ihan vain arvoituksen tasolla kun en tiedä onko tuo kaksikko saanut autoja miten hyvin kaupaksi, mutta jos on niin kyllähän tuommoinen voisi Toyotaa kiinostaa?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Nyt huhutaan, että Sordon ohjelma käsittää Hyundailla ensi kaudella kaikkiaan kahdeksan osakilpailua. Eli hänelle tulisi lisää kisoja, mutta Hyundailla on siis edelleen kuskivajetta.
 

Sambody

Jäsen
Dirtfishin mukaan Mikkelsenin paluu Hyundain rattiin on sinettiä vaille valmis. Ei tietoa millaisella ohjelmalla. Olettaen että pyörittäisivät 4 kuskin palettia niin kuin tähän mennessä Tänakin talliin tulon jälkeen niin vielä olisi Neuvillen, Sordon ja Mikkelsenin seurassa tilaa. Tosin ennen Tänakin tuloa talliin vain Neuville ajoi täyden ohjelman ja 4 muuta kuskia täyttivät muut ajopaikat milloin kukin. Voittivat tuolla setillä valmistajien mestaruuden.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tosin ennen Tänakin tuloa talliin vain Neuville ajoi täyden ohjelman ja 4 muuta kuskia täyttivät muut ajopaikat milloin kukin. Voittivat tuolla setillä valmistajien mestaruuden.

Mikkelsen ajoi Neuvillen rinnalla kaksi kautta täyden ohjelman.
 

Sambody

Jäsen
Mikkelsen ajoi Neuvillen rinnalla kaksi kautta täyden ohjelman.
Ajoi kaudella 2018 täyden kauden. 2019 ei osallistunut Korsikan, Portugalin ja Katalonian ralleihin. Noissa kisoissa Hyundailla osallistui Neuville, Sordo ja Loeb.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Dirtfishin mukaan Mikkelsenin paluu Hyundain rattiin on sinettiä vaille valmis. Ei tietoa millaisella ohjelmalla. Olettaen että pyörittäisivät 4 kuskin palettia niin kuin tähän mennessä Tänakin talliin tulon jälkeen niin vielä olisi Neuvillen, Sordon ja Mikkelsenin seurassa tilaa. Tosin ennen Tänakin tuloa talliin vain Neuville ajoi täyden ohjelman ja 4 muuta kuskia täyttivät muut ajopaikat milloin kukin. Voittivat tuolla setillä valmistajien mestaruuden.

Jos Evansia tai Breeniä ei ole saatavissa Suninen varmaan ihan hyvä vaihtoehto varsinkin vetämään niitä nopeampi kisoja kuten Suomi ja Viro.
 

Sambody

Jäsen
Jos Evansia tai Breeniä ei ole saatavissa Suninen varmaan ihan hyvä vaihtoehto varsinkin vetämään niitä nopeampi kisoja kuten Suomi ja Viro.
Mikäli Sordon ohjelma kattaa 8 kilpailua jäisi 6 kilpailua spekuloidusta kalenterista jollekin toiselle kuskille. Sordo ei varmaankaan lähde nopeisiin sora/lumi-ralleihin, joten Ruotsiin, Viroon, Suomeen ja Chileen olisi kuski ainakin hakusessa. Sordo ei myöskään ole kovin usein viime vuosina lähtenyt Monteen mukaan, joten olisiko sekin tarjolla jollekin muulle. Se kuudes missattu kilpailu voisi sitten olla vaikka Meksiko. Olisi ihan Sunisen näköinen paketti, mutta toisaalta ihan hyvin nuo kisat voisi mennä Mikkelsenillekin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Saa nähdä ketä kaikkia kuljettajia lopulta Hyundailla pyörii ensi kaudella, mutta itsellä on vahva tunne, että Suninen pääsee ajamaan joka tapauksessa joitain kisoja Rally1-autolla ja sitten myös tietenkin Rally2-autolla. Sunisen lainattuja kommentteja:

– Tietenkin tavoitteena on päästä takaisin Rally1-autoon. Minulla ei ole lapsia, joten ajan mielelläni täyden kauden, Suninen sanoi viitaten ilmeisesti maanmieheensä Esapekka Lappiin ja Sebastien Ogieriin, jotka tänä vuonna ajoivat puolikkaan sesongin Toyotalla.

Sekä Lappi että Ogier ovat toistuvasti sanoneet, että puolikas ajokausi on täydellinen perheen kanssa. Sunisen ja taustajoukkojen verkot ovat niin sanotusti vesillä ja kaikki tehdään Rally1-paikan eteen.

– Managerini puhuu muutamien tiimien kanssa. Luotan hänen työhönsä, Suninen kertoi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
... Tosin ennen Tänakin tuloa talliin vain Neuville ajoi täyden ohjelman ja 4 muuta kuskia täyttivät muut ajopaikat milloin kukin. Voittivat tuolla setillä valmistajien mestaruuden.
Puheista päätellen Toyotan paketti on nk. kasassa ja se käytännössä on sama kuin kuluvana vuonnakin, vain Katsutan kohtalo on avoin, ajaako ja millä tasolla. Lappi olisi näin ulkona muiden tallien kuljettajakaavailuista kuten Ogier ja Evanskin.
Hyundai voi hyvinkin lähteä liikkeelle samoin kuin aikana ennen Tänakia eli Neuville ajaa täyden kauden ja muut(?) valikoituja, heille sopivia ralleja. Tällä tavoin olisi (teoriassa ainakin hyvä) mahdollisuus ajattaa Neuvilleä maailmanmestariksi ja samalla kerätä merkkipisteitä aina mestaruuteen asti. Keitä nuo keikkakuskit sitten olisivat, on vain arvailuissa, mutta nyt Sordo ainakin, Mikkelsen todennäköisesti, Suninen ehkä ja Breen hyvin mahdollisesti, jos lähtee/joutuu pois M-Sportilta Tänakin tieltä.
M-Sportille jää kyllä (jälleen) Musta Pekka kouraan, jos Tänak ei enää jatka eikä näin aja myöskään Fordilla. Heidän kuljettajapolitiikkansa nojaa vahvasti nk. maksukykyisiin kuskeihin, mutta siinä joutuu tyytymään silloin nuoriin, kokemattomiin arpoihin, jotka ovat kuluneella kaudella osoittautuneen täysin tyhjiksi. Tosin, edellisellä kaudella pettivät myös Lappi ja Suninenkin, joskin niin testiohjelma kuin autokin olivat nk. kilpailukelvottomia eikä brittiläinen arroganssi ja suomalainen vähäpuheisuus oikein sopineet samaan pöytään.
Nykyinen auto, Puma, on osoittautunut voittajaautoksi, kun ratin ja penkin väliin istuu sellainen sompailija, jolla riittää kokemus pitää auto kumipuoli alaspäin pikkuisen hankalimmissakin olosuhteissa ja nopeutta viedä/tuoda autoa palkintopallivauhtia. Tänak on ehdottomasti sellainen, ainoa vapaa kuski tällä hetkellä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO

Ogier ei aja täyttä ohjelmaa ensi kaudella.


Maikkarin mukaan Hyundai tarjonnut Lapille sopimusta.
 

Outsider

Jäsen
Lappi ansaitsisi kyllä paikan ajaa täyttä sarjaa, mutta varmaan joutuu silti vähän miettimään, vaikka Hyundai sellaista tarjoaisi, kun edellisellä kerralla Toyotalta lähdettyä Citikka pisti yllättäen pillit pussiin ja Hyundain touhukin on ainakin huhuissa ollut vähän epävarmalla pohjalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saako mitään huhua aikaan siitä että Lapin 2022 Yaris on tullut myyntiin itse Lapin laittamana?


https://m.nettiauto.com/toyota/gr-yaris/13216539

Jos hankinassa sähköauto kalliin bensanhinnan takia? Kyllähän se tietenkin epäilyttää että alle vuoden vanha auto myynissä 2700 km jälkeen. Ei ainakaan yhtään todennnäköisemmältä näytä Toyotalla jatkaminen. Ehkä isoin kysymys jos siirtyy Hyundaille niin kuka tilalle? Suninen tietenkin jäisi vapaaksi todennäköisesti siinä tapauksessa ja myös jossain huhuissa Meeken paluuta kilpailemaan myös taidettu huhuilla.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Jos hankinassa sähköauto kalliin bensanhinnan takia? Kyllähän se tietenkin epäilyttää että alle vuoden vanha auto myynissä 2700 km jälkeen. Ei ainakaan yhtään todennnäköisemmältä näytä Toyotalla jatkaminen. Ehkä isoin kysymys jos siirtyy Hyundaille niin kuka tilalle? Suninen tietenkin jäisi vapaaksi todennäköisesti siinä tapauksessa ja myös jossain huhuissa Meeken paluuta kilpailemaan myös taidettu huhuilla.

Toyota pudottaa neljännen auton pois? Täyden ohjelman ajaa Kalle ja Evans, kolmannessa autossa vuorottelee Ogier ja Katsuta?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Katsutan vauhti ei ole kyllä tänä vuonna ollut kohdillaan. Pisteitä on kertynyt, mutta huipputulokset puuttuvat. En jaksa uskoa Katsutan tuloon ykköstiimiin. Ajanee neljännellä autolla jos rahoitus järjestyy. Mielestäni tämä kausi on kuitenkin se jolloin Katsutankin olisi pitänyt ajaa koviakin tuloksia, mutta ei ole oikein vauhtia löytynyt missään.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ogierin rinnalla nähdään Japanissa uusi kartturi, Loubet'n viereltä tuttu Vincent Landais. Lainauksia Ogierin kommenteista:

– Päätöskisa on hyvä mahdollisuus valmistautua ja arvioida tiettyjä asioita tulevaisuutta varten sekä antaa mahdollisuus Vincentille, joka on lahjakas ja motivoitunut nuori kartanlukija. Hän on tehnyt töitä etuautoryhmässämme (yhdessä kilpailussa) ja tämän hyvän kokemuksen jälkeen olen innoissani, kun pääsen ensimmäisen kerran kilpailemaan hänen kanssaan. Katsotaan, miten se sujuu.

Kun Ogier ajanee Toyotalla ensi kaudella taas valikoituja kisoja, niin saa sitten nähdä onko Landais myös silloin hänen kartanlukijansa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rallin SM3-luokan suomen mestari Roope Korhonen, 24, ajaa ensi kaudella SM1-luokassa Pololla ja MM-sarjassa WRC3-luokassa Fiestalla. Polo on Rautio Motorsport tiimin auto, joka oli päättyneellä kaudella Egon Kaurin käytössä. Rautio Motorsport tiedotti tänään, että se panostaa jatkossa nuoriin rallikuljettajiin, joiden uraa pyritään viemään eteenpäin. Projektiin ensimmäiseksi kuljettajapariksi valikoitui Korhonen ja kartanlukija Anssi Viinikka. Korhosen ajatuksia valinnasta:

– Valinta oli unelmien täyttymys. Jokainen tietää, kuinka paljon pyrkijöitä rallin ylimmälle tasolle on, ja kun pystyin tästä joukosta erottumaan, niin hyvältähän se tuntuu. Ensi vuoden ajo-ohjelma on kattava ja uutta on paljon luvassa. Rally2-autosta minulla ei ole kuin yksi lyhyt ajokokeilu, joten kaikki sen luokan auton suhteen on uutta. Ajoimme rallin SM-sarjan tänä vuonna WRC3-kalustolla ja osallistuimme myös Viron MM-ralliin WRC3-luokan autolla, ja se ralli oli meidän ensimmäinen ja ainoa MM-rallimme yleensäkin. Mielenkiintoinen vuosi tulossa. Pääsen ensimmäisen kerran urallani keskittymään toden teolla ajamiseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsutan vauhti ei ole kyllä tänä vuonna ollut kohdillaan. Pisteitä on kertynyt, mutta huipputulokset puuttuvat. En jaksa uskoa Katsutan tuloon ykköstiimiin. Ajanee neljännellä autolla jos rahoitus järjestyy. Mielestäni tämä kausi on kuitenkin se jolloin Katsutankin olisi pitänyt ajaa koviakin tuloksia, mutta ei ole oikein vauhtia löytynyt missään.

Safarissa ja sitä ennen tuntui hyvällä itseluottamuksella ajavan mutta juuri safarin viimeisten erikoiskokeiden jälkeen itseluottamus tuntui kadota. Sitten vielä miettii että juuri Safari on se katsutan vahvuuksia, mutta todennäköisesti kuuluisi Ogierin haluttuihin kisoihin. Ei jäisi montaa jossa oikeasti voisi pärjätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös