Mainos

Ralliketju

  • 1 838 973
  • 14 827
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Nyt huhutaan että Subaru ilmoittaa paluustaan Japanin rallin yhteydessä. Se olisi kyllä loistava uutinen rallin kannalta!
Olisi hienoa saada ralleissa aikoinaan menestynyt Subaru takaisin ja ylipäätään eri merkkejä sekä talleja lisää MM-sarjaan. Mitä enempi, sen parempi.
Olisi kyllä tosi hieno juttu rallille! Vielä kun Italiaanot saisi Fiatin tai Lancian tulille WRC luokkaan niin ralli ohittaisi maailmalla kiinnostavuudessaan F1:set
Olen itsekin enemmän rallin ystävä, mutta tässä kohtaa täytyy olla realisti ja ymmärtää, että vaikka merkkejä tulisi lisää rallin MM-sarjaan, niin ralli on isossa kuvassa maailmalla kiinnostavuudessaan ja markkina-arvoltaan kuitenkin pienempi laji, kuin F1-sirkus, vaikka täällä Suomessa me rallifanit toisin ajattelisimmekin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Hyundain tallipäällikkö Moncet kertoo WRCWings.tech-sivustolla, että Hyundai aikoo pitää testialueensa Suomessa myös jatkossa. Hyundain testialueelta Jämsästä löytyy vauhdikkaita sorateitä sekä myös hieman teknisempiä osuuksia, kuten myös Toyotankin testialueelta.

– Tämä on auttanut meitä, sillä aiemmin meillä oli vain pieni testialue Saksassa. Kilpailijoillamme oli tässä asiassa etulyöntiasema. Saimme uusia mahdollisuuksia esimerkiksi Viron ja Suomen kaltaisia ralleja varten, kun otimme käyttöön testialueen Suomessa. Se oli siis hyvä ratkaisu, ja suunnitelmana on jatkaa siellä ensi vuonna, Moncet kertoi.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisi kyllä tosi hieno juttu rallille! Vielä kun Italiaanot saisi Fiatin tai Lancian tulille WRC luokkaan niin ralli ohittaisi maailmalla kiinnostavuudessaan F1:set joka on ollut ihan täyttä kuraa viimevuosina johtuen jatkuvista sääntömuutoksista ja niiden tulkinnoista. Kimin lopetettua formulat ei ole enää kiinnostanut yhtään.
Juurikin näin. F1:stä on viimeinkin tullut sirkus sanan varsinaisessa merkityksessä. Sikukset olivat kivoja, kun ikää oli maksimissaan 13 vuotta. Olen kasvanut jo ohi.
F1 taitaa olla suositumpi ja seuratumpi kuin ikinä. Uskoakseni myös yli 13 vuotiaissa.

En tiedä riittääkö mikään asteikko siihen, kuinka paljon suositumpi F1 on kuin WRC. Tai esim millä sijalla WRC on suosiossa kaikki maailman moottoriurheilusarjat huomioiden. Top 10 on tiukassa?
 
Suosikkijoukkue
KK
F1 taitaa olla suositumpi ja seuratumpi kuin ikinä. Uskoakseni myös yli 13 vuotiaissa.

En tiedä riittääkö mikään asteikko siihen, kuinka paljon suositumpi F1 on kuin WRC. Tai esim millä sijalla WRC on suosiossa kaikki maailman moottoriurheilusarjat huomioiden. Top 10 on tiukassa?
Puhuin itsestäni. Toki siteerasin lausetta, jossa verrattiin yleisesti WRC:n ja F1:n kiinnostavuudesta. Itseäni moinen sirkus ei siis ole hetkeen kiinnostanut
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
F1 taitaa olla suositumpi ja seuratumpi kuin ikinä. Uskoakseni myös yli 13 vuotiaissa.

En tiedä riittääkö mikään asteikko siihen, kuinka paljon suositumpi F1 on kuin WRC. Tai esim millä sijalla WRC on suosiossa kaikki maailman moottoriurheilusarjat huomioiden. Top 10 on tiukassa?
Onhan F1 suositumpaa edelleen mutta nykyinen WRC liven tv formaatti tekee rallista katsoja ystävällisen lajin televisiossa ja mielkkäämpää seurattavaa kuin formulat kaikkine in car ja on board kameroineen. Ralli on lajina vaikeampaa kuin mitä rinkulan kiertäjien laji. Formulat on vauhdikkaampa mutta kuljettajien virheiden minimoimiseksi on tuva-alueet hiekan sijasta asfalttia tai nurmea ja samalla käytetään radan rata-alueiden ulkopuolta hyväksi menettämättä yhtään vauhtia. Siinä on yksi asia missä pitäisi palata entiseen formuloissa jolloin se oli seurattavuudeltaan paljon milekkäämpää. Rallissa ei ole turva-alueita ,on ojia ,puita ,kiviä muuttuvia olosuhteita jopa erikoiskokeen sisällä ja muutenkin rallissa on kaikki aidompaa ,rehdimpää, vapautuneempaa kuin mitä formuloissa jossa kuskit on kuin juuri teatterikoulusta vapautuneita. Ralli on miesten laji ja kuten Markku Alen sanoi aikoinaan Jyväskylän suurajoissa kun häneltä kysyttiin taktiikkaa kisaan, niin Mr Maximum Attac vastasi siihen että aloitetaan täysillä ja jos se ei riitä niin lisätään vauhtia.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja mitä Tänakiin tulee niin uskon hänen ajavan ensikaudella Fordia . Tänak haluaa olla tallinsa ykkös kuljettaja ja Toyotalla kaikki kuskit lähtee samalta viivalta ykkös kuskin suhteen. Toivottavasti Sununen on yksi "Huihai" tallin kuljettajista ensikaudella. Lappi jatkanee Toyotalla satunnaisia kisoja ajaen.
 

Sambody

Jäsen
Timo Jouhki antanut omat kommenttinsa Tänak tilanteeseen:
Ei missään nimessä Toyotalle. Se on päivänselvä asia, Jouhki toteaa.
Kaikki näkevät selvästi, että tallin suorituskyky on jo nyt rajusti alaspäin suhteessa muihin. Rahaa kehitystyöhön ei ole lähellekään yhtä paljon kuin Toyotalla ja Hyundailla. Miksi Tänak menisi M-Sportille, kun ei hän tulisi saavuttamaan siellä mitään? Jouhki toteaa.
Minun mielestäni Tänakin ainoa realistinen vaihtoehto on jäädä kotiin, Jouhki kertoo.

Yleensä Jouhki tavannut tietää mistä puhuu. Toki Tänak yllätti hänet jo lähtemällä Hyundailta. No jokatapauksessa hyvin vahva mielipide löytyy meidän managerivelholta ettei Toyotalle ole Tänakilla asiaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Sunisen tilannehan näyttää ensi kautta ajatellen lupaavalta, mutta kilpaveljen Huttusen ei niinkään. Kausi Fordin Rally2-autolla ei ole ollut tuloksellisesti kovin hääppöinen, kaksi podiumsijaa,mutta voitot ovat jääneet uupumaan. Toki kalustossa Suninen antaa osin tasoitusta. Huttunen kertoo tilanteestaan Rallit.fi-sivuston jutussa:

– Se onkin hyvä kysymys. Ei ole minkäänlaisia suunnitelmia eikä tietoa ensi vuoden suhteen. Minun mielestäni tuloksien pitää puhua puolestaan, mutta nyt on se ongelma, että niitä tuloksia ei oikein ole. Siinä mielessä on vähän pattitilanne.

Huttunen sai järjestettyä manageri Grönholmin kanssa Suomen MM-ralliin Rally1-luokituksen auton, mutta tuokin näyttöpaikka valui hukkaan Fordin jatkuvien teknisten ongelmien takia. Oliko siirtyminen M-Sportille virheliike?

– Siitä lähtien, kun olemme Rally2-autolla ajaneet, niin yhtä pitkään on myös mietitty, mikä olisi järkevin tapa rakentaa uraa. Jälkeenpäin on tietenkin hyvä jossitella. En tiedä, mikä se oikein tyyli olisi, Huttunen pyörittelee.

Skodan uusi Rally2-auto debytoi rallipikataipaleilla ensi viikolla Saksassa. Jo ennestään tshekkimerkki on dominoinut luokkaansa MM-sarjassa sekä muissa sarjoissa. M-Sportilla Huttunen on päässyt ajamaan suhteellisesti pienemmillä kustannuksilla.

– Tilanne on juuri siksi hankala, kun rahaa ei vain ole, Huttunen myöntää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sunisen tilannehan näyttää ensi kautta ajatellen lupaavalta, mutta kilpaveljen Huttusen ei niinkään. Kausi Fordin Rally2-autolla ei ole ollut tuloksellisesti kovin hääppöinen, kaksi podiumsijaa,mutta voitot ovat jääneet uupumaan. Toki kalustossa Suninen antaa osin tasoitusta. Huttunen kertoo tilanteestaan Rallit.fi-sivuston jutussa:

Huttusella alkaa olemaan ongelma että ikä lähenee jo 30v ja verrattain kokematon kuski. Eli kenelläkään tallilla ei järkeä tarjota testimahdollisuutta ja kun taustajoukoilla ei rahaa/haluta rahaa pistää niin tilanne on mikä on. Jotenkin tuossa pitäisi kaivaa se auto ainakin Viroon ja Suomeen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Huttusella alkaa olemaan ongelma että ikä lähenee jo 30v ja verrattain kokematon kuski. Eli kenelläkään tallilla ei järkeä tarjota testimahdollisuutta ja kun taustajoukoilla ei rahaa/haluta rahaa pistää niin tilanne on mikä on. Jotenkin tuossa pitäisi kaivaa se auto ainakin Viroon ja Suomeen.
En näe tässä vaiheessa enää realistiseksi tavoitella Rally1-autoa edes yksittäiseen kisaan, vaan siinäkin riittää jo varmastikin työmaata, että saisi ajettua joitain MM-kisoja WRC2-autolla. Saa nähdä missä, millä ja kenties mitä sarjaa Huttunen sitten lopulta ajaa, vai ajaako missään? Printsport on ollut Huttusen kuvioissa mukana, löytyisikö kenties sieltä jotain pakettia vaikkapa rallin SM-sarjaan ja esim. Ruotsin ja Suomen MM-ralleihin? Toki sekään ei ole ilmaista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En näe tässä vaiheessa enää realistiseksi tavoitella Rally1-autoa edes yksittäiseen kisaan, vaan siinäkin riittää jo varmastikin työmaata, että saisi ajettua joitain MM-kisoja WRC2-autolla. Saa nähdä missä, millä ja kenties mitä sarjaa Huttunen sitten lopulta ajaa, vai ajaako missään? Printsport on ollut Huttusen kuvioissa mukana, löytyisikö kenties sieltä jotain pakettia vaikkapa rallin SM-sarjaan ja esim. Ruotsin ja Suomen MM-ralleihin? Toki sekään ei ole ilmaista.

Joo tuossa vain alkaa olemaan se että jos yksi kisa vaikkapa Rally 2 autolla maksaisi 100 000e ja rally 1 autolla 300 000e niin ehkä se yksittäinen kisa saattaisi tuoda sen jackpotin. Alkaa olemaan viimeisiä hetkiä yrittää ammattilaiseksi jos ei halua vain harrastaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Joo tuossa vain alkaa olemaan se että jos yksi kisa vaikkapa Rally 2 autolla maksaisi 100 000e ja rally 1 autolla 300 000e niin ehkä se yksittäinen kisa saattaisi tuoda sen jackpotin. Alkaa olemaan viimeisiä hetkiä yrittää ammattilaiseksi jos ei halua vain harrastaa.
Veikkaan, että nyt saattaa ollakin jo edessä se tilanne, jotta ajaminen kääntyy enemmän harrastamisen puolelle. SM-sarjan SM1-luokka on kovatasoinen ja sitä "harrastamalla" saa hyvin pidettyä ajotuntumaa yllä ja sarjalla/luokalla on hyvin markkina-arvoakin, joten Huttusen tasoisella kuljettajalla ei liene vaikeuksia saada tukijoita/pakettia sarjaan. Siihen kylkeen jokunen EM- tai MM-ralli päälle, ei liene myöskään mahdoton tavoite. Noin 100 ek-kilometrinen SM-ralli, avaimet käteen systeemillä, yhdellä testipäivällä, iloittautumisineen, polttoaineineen, renkaineen ja huoltoineen WRC2/R5-vuokra-autolla maksoi pari vuotta sitten noin 25 000 euroa.
 

Sambody

Jäsen
Jouhki taas äänessä Suniseen ja Hyundaihin liittyen:
Yksi uusi kuljettajasopimus on jo lyöty kiinni. Näyttäisi siltä, että Teemulle on tarjolla vain puolikas ohjelma, Jouhki paljastaa.
Siitä sitten vain spekuloimaan onko tämä uusi Hyundai kuski Mikkelsen, Lappi tai kenties Breen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Sambody

Jäsen
Jostain luin englanninkielisen artikkelin että Mikkelsen olisi aika lähellä sitä Hyundai-diiliä.
Muistaakseni Dirtfish uutisoi jo viikko tai pari sitten, että Mikkelsenin Hyundai sopimus on käytännössä julkaisua vaille valmis.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Muistaakseni Dirtfish uutisoi jo viikko tai pari sitten, että Mikkelsenin Hyundai sopimus on käytännössä julkaisua vaille valmis.

No se artikkeli se todennäköisesti oli. Dirtfishiä vähän muistelinkin täksi lähteeksi.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mä ainaki oon melko saletti et Hyundailla täyden kauden ajaa Neuville ja Mikkelsen. Kolmosautossa vuorottelee Sordo ja Suninen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Melkoinen antikliimaksi olisi kaiken näiden spekulaatioiden ja märkien päiväunien jälkeen kun Toyotalla jatkaisikin Rovanperä, Evans, Katsuta/Lappi/Ogier. Hyundailla nuo mainitsemasi ja M-Sportilla myös jatkaisi samat. Tänak pitäisi välivuoden.
Tänak tuskin jatkaa vuoden päästä, ellei nyt saa täyttä kautta suoraan. Ja sanoihan hän, että nyt alkaa uudet kuviot. Joten alkaa näyttää, että nuo uudet tuulet tarkoittaa poistumista Riston takaa. Tokivain omia mietteitä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Malcom Wilson kommentoi Dirtfish-sivustolla, miksi miksi Fourmaux ei pääse ajamaan kaukokisaa Japanissa.

– Tämä on puhtaasti budjettiin liittyvä asia. Ei tästä ole sen kummempaa sanottavaa. Kausi on lopuillaan ja budjetti on tiukka, kuten aina. Adrien kuuluu kokoonpanoomme ensi kaudella, Wilson painotti, muttei tarkentanut, millainen ohjelma ranskalaiselle on luvassa.

Fourmaux ei ole saanut M-Sportilta palkkaa ajamisesta, vaan hän on kilpaillut Ranskan autourheiluliiton ja Red Bullin tukemana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyundai parhaillaan testaamassa Jämsässä, varmojen lähteiden(velipoika joka ajoi työasioissa testipaikan ohi) mukaan paikalla Neuville ja toinen kuski joka pysytteli autossa, somepäivitysten perusteella ainakaan Sordo ei ole Suomessa ja Hyundailla tuskin on intressejä ajattaa enää Tänakia soralla.

E:Somen perusteella Mikkelsenille syntynyt lapsi pari päivää sitten, joten liekö hänkään?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Hyundai parhaillaan testaamassa Jämsässä, varmojen lähteiden(velipoika joka ajoi työasioissa testipaikan ohi) mukaan paikalla Neuville ja toinen kuski joka pysytteli autossa, somepäivitysten perusteella ainakaan Sordo ei ole Suomessa ja Hyundailla tuskin on intressejä ajattaa enää Tänakia soralla.
Tuttava on ollut usein mukana Hyundain testihommissa joka paikan höylänä, apukäsinä ja sulkumiehenä, pitäs kysyä, ketä siellä ajelee? Toki vastausta ei aina saa, koska näillä apureilla on aina välillä myös vaitiolovelvollisuus tietyistä asioista. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös