Mainos

Ralliketju

  • 1 838 735
  • 14 825

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei niissä nyt sentään varsinaisia manuaalivaihteistoja ole, vaikka kepistä vaihdetaankin, vaan samanlaisella sekventiaalivaihteistolla mennään.
Manuaalinen siten että vaihteen vaihto tapahtuu mekaanisen linkin avulla ilman muuta käytettävää voimaa. Eli sähköistä tai hydraulista vaihteenvaihtoa ei saa käyttää. Ja perusperiaate itse vaihteistossa on kyllä sama riippumatta siitä käytetäänkö vaihtamiseen perinteistä H-kaaviota tai sekventaalista vaihdekeppiä...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Outsider

Jäsen
Manuaalinen siten että vaihteen vaihto tapahtuu mekaanisen linkin avulla ilman muuta käytettävää voimaa. Eli sähköistä tai hydraulista vaihteenvaihtoa ei saa käyttää. Ja perusperiaate itse vaihteistossa on kyllä sama riippumatta siitä käytetäänkö vaihtamiseen perinteistä H-kaaviota tai sekventaalista vaihdekeppiä...

Oletin että tässä yhteydessä manuaalivaihteistolla tarkoitettiin nimenomaan perinteistä h-kaaviota, kerran sen nopeutta ihmeteltiin, ja eihän ne aiemminkaan automaatteja olleet.

Vaihtotapahtuman keston kannalta ei taida olla olennaista eroa entiseen, ja mahtaako kuluissakaan tulla ihmeemmin säästöä, kun sen verran vanhasta tekniikasta on jo kyse, että siinä mielessä ehkä vähän turha muutos. Ymmärrän hyvin että noissa vauhdeissa kuljettajat pitäisivät mielellään kädet ratissa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletin että tässä yhteydessä manuaalivaihteistolla tarkoitettiin nimenomaan perinteistä h-kaaviota, kerran sen nopeutta ihmeteltiin, ja eihän ne aiemminkaan automaatteja olleet.

Vaihtotapahtuman keston kannalta ei taida olla olennaista eroa entiseen, ja mahtaako kuluissakaan tulla ihmeemmin säästöä, kun sen verran vanhasta tekniikasta on jo kyse, että siinä mielessä ehkä vähän turha muutos. Ymmärrän hyvin että noissa vauhdeissa kuljettajat pitäisivät mielellään kädet ratissa.
Sen verran eroa että niitä läppävaihteita siellä laatikossa ohjaamaan tarvitaan solenoidit tai joku muu mikä sen itse vaihteenvaihdon suorittaa. Eli ehkä ne oli lähempänä automaattilaatikkoa, kutsutaanko niitä vaikka puoliautomaattisiksi. Niissä napilla annetaan käsky ja sähkö hoitaa vaihtamisen. Nykyisissä siis kuskin kädestä käsky menee laatikkoon vivuston tai välitangon avulla mekaanisesti suoraan joten "manuaalisempi" noin ihan käytännössäkin. Onhan siinä mukana sen verran elektroniikkaa että jokin sytytyksen katko on sinne rakennettu mikä helpottaa vaihteen päälle menemistä eikä sen takia tarvitse nostaa jalkaa kaasulta. Kytkintähän noissa ei tarvitse käyttää kun lähdössä...
 

Outsider

Jäsen
Sen verran eroa että niitä läppävaihteita siellä laatikossa ohjaamaan tarvitaan solenoidit tai joku muu mikä sen itse vaihteenvaihdon suorittaa. Eli ehkä ne oli lähempänä automaattilaatikkoa, kutsutaanko niitä vaikka puoliautomaattisiksi. Niissä napilla annetaan käsky ja sähkö hoitaa vaihtamisen. Nykyisissä siis kuskin kädestä käsky menee laatikkoon vivuston tai välitangon avulla mekaanisesti suoraan joten "manuaalisempi" noin ihan käytännössäkin. Onhan siinä mukana sen verran elektroniikkaa että jokin sytytyksen katko on sinne rakennettu mikä helpottaa vaihteen päälle menemistä eikä sen takia tarvitse nostaa jalkaa kaasulta. Kytkintähän noissa ei tarvitse käyttää kun lähdössä...

Joo tiedän hyvin mikä ero niillä teknisesti on, mutta tarkoitin eroa ajamiseen. Heitän ihan mutulla, mutta rattivaihteissa käytetään sähköhydrauliikkaa, koska se on huomattavasti järkevämpi toteutus siihen tarkoitukseen ts. suora mekaaninen yhteys olisi tarpeettoman monimutkainen tuohon paikkaan, kun taas kepin sijoittelu tarjoaa mahdollisuuden yksinkertaisempaan ratkaisun. Toki ensimmäinen vaihtoehto mahdollistaa ainakin vaihteiston suojaamisen kuljettajan virheiltä/mahdollisilta vikatilanteilta, mutta jos vaan ajetaan suoraan ja vaihdetaan vaihteita, niin tapahtuman kestossa ei liene merkittävää eroa(?).

Mutta vaikka nyt alunperin kirjoitinkin, että kyseessä ei ole (perinteinen)manuaalivaihteisto, niin kyllä mä pidän kaikkea mikä tapahtuu kuljettajan käskystä manuaalisena, siirtyi se käsky sitten miten tahansa eteenpäin.

Mitä taas eri vaihteistotyyppeihin tulee, niin mun mielestä sen voi tiivistää niin, että automaattivaihteistolla voi kyllä halutessaan vaihtaa myös manuaalisesti, mutta manuaalivaihteistossa ei vaihteet vaihdu ikinä automaattisesti.



Alkais jo!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Outsider juu asia on juuri noin mitä sanot... Vaihtamisen nopeudesta sen verran että olen joskus nähnyt siitä ihan dataa miten nopeasti vaihteet vaihtuu. Manuaalisesti se on aina hitaampi kun sähköisesti. Ero toki sekunnin osia mutta ero kuitenkin. Ja tosiaa sähköinen vaihteensiirto ei vaihda ennenkuin kaikki parametrit mahdollistaa sen vaihdon. Esim. manuaalisesti saat vaihdettua pienemmälle kun moottorin kierrokset on liian suuret ja silloin on riski koneen ylikierrokset ja koneen hajoaminen. Sähköisesti ohjattu ei anna vaihtaa ennenkuin kierrokset on turvallisella tasolla...
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Youtubesta taas "koko päivä" tunturista liveä: https://www.youtube.com/c/Moottoriurheilutv
Eilen ainakin pelitti paremmin kuin viime kaudella. Mukava laittaa "taustalle" pyörimään.

Illalla klo 19 wrc aloitustapahtuma livenä myös tuben puolella: https://www.youtube.com/user/wrc

Ennakkospekulaatiot jätän tällä kertaa väliin; niin monta muuttuvaa palasta että innolla odotetaan alkua! Jälkipään lähtijöissä nimet Loix, Delecour ja Lefebvre. Camillin kartturi Veillas näyttää istahtavan Ogierin viereen ja Mikkelsen on löytänyt uuden kartturin Östbergin rinnalta tutuksi tulleen Torstein Eriksenin.

All live hankintalistalla myös tällä kaudella ja samalla maksulla käsittääkseni saa tänä vuonna myös erc rallit joita alkaa kuvaamaan sama firma kuin wrc ralleja. Joten jos löytyy alekoodeja niin vinkit otetaan vastaan ;-)

EDIT: Laitetaan nyt vielä Breenin ulosajo testeistä (~1:30 ->):
 

Hexa

Jäsen
Mutta vaikka nyt alunperin kirjoitinkin, että kyseessä ei ole (perinteinen)manuaalivaihteisto, niin kyllä mä pidän kaikkea mikä tapahtuu kuljettajan käskystä manuaalisena, siirtyi se käsky sitten miten tahansa eteenpäin.
Samoin pidän itse myös manuaalisena näitä vaihteistoja, koska siinä joudutaan nyt koskemaan vaihdekeppiin vaihtaessa. Aiemmin taisi olla painonapit ratissa ylös ja alas vaihtamiselle ja ohjaus sähköhydraulisesti. Suorakytkentäinen vaihdelaatikko ja sekvenssikaavio mahdollistaa siis nopean vaihtamisen nyt. Sekvenssikaaviolla ei kuitenkaan voi ilmeisesti ”vahingossa” ohittaa yhtään vaihdetta, vaan pitää vaihtaa portaittain ylös tai alas. Näin ei pysty siis myöskään saamaan konetta hajalle niin helposti.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Youtubesta taas "koko päivä" tunturista liveä
Aika dramaattinen oli tunturin viimeinen pätkä. Asunmaa pihalle tiukasta voittokamppailusta ja näin joensuulaisittain eritoten harmittaa Vesa "Idän Pikajuna" Hirvosen ulosajo selvästä SM2-luokan johdosta.
All live hankintalistalla myös tällä kaudella ja samalla maksulla käsittääkseni saa tänä vuonna myös erc rallit joita alkaa kuvaamaan sama firma kuin wrc ralleja.
Itse kattelen WRC-lähetykset C Moresta. Sieltä tulee kattavaa livesettiä kaikista kisoista paitsi Suomen MM-rallista, joka tulee viime vuotiseen tapaan Yleltä.
Illalla klo 19 wrc aloitustapahtuma livenä myös tuben puolella
C More näytti tilausuuden. Ihan kyllä rupesi jo rallikuume nousemaan kunnolla, kun ensin seurasi pari päivää tunturia ja sitten illasta esiteltiin uudet Rally1 autot. Kohta nähdään miten uudet vehkeet kulkevat. Toki Monte on sen verran erikoinen kisa, että sen perusteella on turha tehdä vielä syväluotaavia analyyseja tallien voimasuhteista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään alkaa kausi sitten kun Monte korkataan auki. Klo 20 tv 2 alkutunnelmia ja viimekauden koostetta ja klo 21 yle areena ek 1. C morelta taas jokainen pätkä suorana jos sattuu kanava löytymään.

Voimasuhteet on kyllä aivan auki ja valtaistuin on vapaana Ogierin ajaessa vain yksittäisiä kisoja, toki mies on ehkä isoin ennakkosuosikki itse kisaan, mutta mestaruustaistelu on sitten avoin. Katselin kertoimia niin Rovanperä on useassa paikassa mestarisuosikki n. 4 kertoimella ja aivan kannassa on sitten Evans ja Tänäk. 7 kertoimella sitten Breen ja Neuville. Huikeeta tavallaan että Rovanperä on kärkikamppailussa ainakin enakko-asetelmissa kun kyseessä kuitenkin 21v jamppa ja mahdollisesti vielä lähes 20v uraa jäljellä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tänään alkaa kausi sitten kun Monte korkataan auki. Klo 20 tv 2 alkutunnelmia ja viimekauden koostetta ja klo 21 yle areena ek 1. C morelta taas jokainen pätkä suorana jos sattuu kanava löytymään.
On kyllä tavallista enemmän odottavat ja osin jännittyneetkin fiilikset nyt sarjan alkaessa, kun kauteen lähdetään uusilla autoilla. Mielenkiintoista nähdä tallien voimasuhteet, mutta toki niistä tuskin vielä Montessa saa perusteellista kokonaiskuvaa. Täytyy toivoa, että Toyota ja Hyundai ovat edelleen tasaisen nopeita ja ennen kaikkea, että Ford pysyisi nyt vauhdissa mukana ja haastaisi näitä kahta muuta merkkiä. Näin saataisiin lisää mielenkiintoa sarjaan.

Kattelin aamusta C Moren lähetystarjontaa rallista, niin sitä kyllä riittää. Harmitti tuossa joku aika sitten, kun F1 poistuu kanavalta, mutta rallilähetykset tulevat nyt sopivasti tilalle. Huomenna osa lähetyksistä menee töissä ollessa harakoille, mutta kotiin päästyä pitää laittaa kunnon kisastudio pystyyn oheistuotteineen. Rallia ja väliin sitten kiekkoa.
 

Outsider

Jäsen
Onko täällä All Liven tilaajia? Onko tuo tosiaan kalliimpi tilata koko kausi kerralla kuin ottaa aina kuukausi kerrallaan silloin kun ajetaan?
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Onko täällä All Liven tilaajia? Onko tuo tosiaan kalliimpi tilata koko kausi kerralla kuin ottaa aina kuukausi kerrallaan silloin kun ajetaan?
Kuukausittainen tulisi hieman halvemmaksi kauden mittaan, mutta vaatii kikkailua ajoitusten suhteen. Ja pitää muistaa perua tilaus, koska se jatkuu automaattisesti.

Tuo kuukausi on siis 30 päivää tilaushetkestä, eli tälle kaudelle tulisi
Monte Carlo
Ruotsi
Kroatia
Portugali + Sardinia
Safari + Viro
Suomi + mahd. kisa elokuun lopussa
Kreikka + Uusi-Seelanti
Katalonia + Japani

Vaihtoehtoina on siis 100€ ilman sähellystä tai 88€, mutta pitää muistaa itse pätkäistä nuo. Itse ottaisin tuon vuositilauksen.
 

Outsider

Jäsen
Kuukausittainen tulisi hieman halvemmaksi kauden mittaan, mutta vaatii kikkailua ajoitusten suhteen. Ja pitää muistaa perua tilaus, koska se jatkuu automaattisesti.

Tuo kuukausi on siis 30 päivää tilaushetkestä, eli tälle kaudelle tulisi
Monte Carlo
Ruotsi
Kroatia
Portugali + Sardinia
Safari + Viro
Suomi + mahd. kisa elokuun lopussa
Kreikka + Uusi-Seelanti
Katalonia + Japani

Vaihtoehtoina on siis 100€ ilman sähellystä tai 88€, mutta pitää muistaa itse pätkäistä nuo. Itse ottaisin tuon vuositilauksen.

Erikoinen tapa hinnoitella tuote, mutta laskin siis ihan oikein. Eihän tuo 100€ mikään paha summa ole, mutta taidan kuitenkin ottaa kuukausi kerrallaan, kun en vielä tiedä pystynkö joka kisaa seuraamaan ja voihan myös korona sotkea kalenteria vielä tälläkin kaudella.
 

Sambody

Jäsen
Eka veto tuota lyhyttä vajaan parin minuutin syheröä shakedownia takana. Vanha mestari Loeb nopein. Kaikilta kolmelta merkiltä kilpailukykyiset ajat tauluun, mutta noin lyhyt syherö ei ihan hirveästi varmaan kerro. Mielenkiintoista oli että Tänäk ajoi läpi ilmeisesti ilman hybridia ekan vedon häviten Neuvillelle vain 1 sekunnin.

WRC:n selostajat puhelivat että on tulossa kuivin Monte moneen vuoteen, joten siinä suhteessa voimme nähdä ihan oikeita voimasuhteita assulla tänä viikonloppuna, jos ei tarvitse jään ja lumen päällä tansahdella menemään.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
WRC:n selostajat puhelivat että on tulossa kuivin Monte moneen vuoteen, joten siinä suhteessa voimme nähdä ihan oikeita voimasuhteita assulla tänä viikonloppuna, jos ei tarvitse jään ja lumen päällä tansahdella menemään.
Tuo olisi hienio juttu, jos keli pysyisi kuivana. Nähtäisiin kunnollista kilvanajoa, eikä mitään lottoamista olusuhteiden ja rengasvalintojen suhteen.

Eka vedolla ilmeni teknisiä ongelmia ainakin Tänakilla, Greensmithillä ja Katsutalla, joka ei päässyt pätkälle lainkaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo olisi hienio juttu, jos keli pysyisi kuivana. Nähtäisiin kunnollista kilvanajoa, eikä mitään lottoamista olusuhteiden ja rengasvalintojen suhteen.

Eka vedolla ilmeni teknisiä ongelmia ainakin Tänakilla, Greensmithillä ja Katsutalla, joka ei päässyt pätkälle lainkaan.

Toisaalta taitoa nuo rengasvalinnatkin vaatii ja osa Montea, tavallaan just toivoisi kunnon lumista ja vaihtelevaa olosuhteita. Yksi tämmöinen ralli kyllä kalenteriin aina mahtuu. Tosin nyt varmasti riittää muuttujia auton teknisen kestämisenkin osalta.

M-Sport näyttäisi kulkevan yllätävän kovaa kuivalla asfaltilla testierikoiskokeen perusteella kun Loeb nopein kummallakin vedolla ja muidenkin vauhti vertailukelpoista. Tulisiko jopa kahden ranskalaisen mestarin kamppailu tästä kisasta..
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eihän Montea kuulu ajaa missään kuivassa kelissä, vaan sinne kuuluu jää,, vesi, loska ja lumi. Nämä kaikki neljä elementtiä vieläpä samalla pätkällä. Ei Monte kuulu olla asfalttikilpailu, vaan nimenomaan muuttuvien keliolosuhteiden armoilla ajamista. Ehkä se on lottoa, mutta se on tämän kilpailun haaste kuskeille. Kai nyt kaikki osaa ajaa kuivalla asfaltilla...
 

Sambody

Jäsen
Eihän Montea kuulu ajaa missään kuivassa kelissä, vaan sinne kuuluu jää,, vesi, loska ja lumi. Nämä kaikki neljä elementtiä vieläpä samalla pätkällä. Ei Monte kuulu olla asfalttikilpailu, vaan nimenomaan muuttuvien keliolosuhteiden armoilla ajamista. Ehkä se on lottoa, mutta se on tämän kilpailun haaste kuskeille. Kai nyt kaikki osaa ajaa kuivalla asfaltilla...
Näin juuri. Toisaalta tälläinen vuosi jolloin tuodaan kokonaan uudet autot viivalle voin antaa anteeksi säänherralle mikäli ei tällä kertaa tarjoa arpajaismaisia olosuhteita kuljettajien riesaksi.
 

Hexa

Jäsen
M-Sport näyttäisi kulkevan yllätävän kovaa kuivalla asfaltilla testierikoiskokeen perusteella kun Loeb nopein kummallakin vedolla ja muidenkin vauhti vertailukelpoista. Tulisiko jopa kahden ranskalaisen mestarin kamppailu tästä kisasta..
Loeb on ainakin testannut melko paljon ennen rallia Monten maisemissa ja nimenomaan kuivalla asvaltilla kerkesi testata. Siitä on varmasti ollut jotain hyötyä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
M-Sport näyttäisi kulkevan yllätävän kovaa kuivalla asfaltilla testierikoiskokeen perusteella kun Loeb nopein kummallakin vedolla ja muidenkin vauhti vertailukelpoista.
Miksi tämä yllättää ketään? Käytännössä joka kerta, kun tällä vuosituhannella on tuotu uudet autot, on voittaja ollut nimenomaan M-Sport.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
M-Sporthan veti niin säästöliekillä kuin vain mahdollista pari edelliskautta. He ovat juuri tästä syystä kehitystyössä aina vahvoilla, kun Wilson porukoineen pyörittää tallia toisenlaisella filosofialla kuin markkinointibudjetilla toimivat tehtaat.

Jännä nähdä, mihin Breenin vauhti kokonaisella kaudella riittää. Kovat näytöt viime kaudelta, mutta toisaalta lajissa missä kokemuksella on iso rooli, en ihan lähtisi Breenin hypejunaan. Varma kuski Breen tietysti on ja aivan varmasti voittaa jonkin rallin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
M-Sporthan veti niin säästöliekillä kuin vain mahdollista pari edelliskautta. He ovat juuri tästä syystä kehitystyössä aina vahvoilla,
Totta. Eikös Fordilla ollut uusi Rally1 auto esitteillä ja testeissä jo paljon ennen kuin Toyotalla ja Hyundailla? Ja lisäksi eikös Fordin tehdas ole nyt taas touhussa enemmän mukana kuin viime kausina?
Jännä nähdä, mihin Breenin vauhti kokonaisella kaudella riittää. Kovat näytöt viime kaudelta, mutta toisaalta lajissa missä kokemuksella on iso rooli, en ihan lähtisi Breenin hypejunaan. Varma kuski Breen tietysti on ja aivan varmasti voittaa jonkin rallin.
Mahdollinen menestyminen ei ole ainakaan Breenin motivaatiosta, sitoutumisesta tai intohimosta kiinni. Kaveri elää ja hengittää rallia, kuten hän on sanonut eri yhteyksissä. Minulla oli ilo tavata hänet aikoinaan SM-Itärallin yhteydessä, kun hän ajoi ennen rallia ja itse rallissakin rengastestejä. Silloin hänen kanssaan jutellessa tuli moneen kertaan esiin hänen intohimoinen suhtautumisensa ralliin. Kaveri nauttii jokaisesta testistä ja kisasta. Toki nyt kun hän on Fordilla ykköskuljettajan asemassa, niin homma voi mennä välillä totiseksikin, kun odotukset ja tulospaineet kovenevat. Aika näyttää, mutta itse ainakin toivon hänen menestyvän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös