Sen verran eroa että niitä läppävaihteita siellä laatikossa ohjaamaan tarvitaan solenoidit tai joku muu mikä sen itse vaihteenvaihdon suorittaa. Eli ehkä ne oli lähempänä automaattilaatikkoa, kutsutaanko niitä vaikka puoliautomaattisiksi. Niissä napilla annetaan käsky ja sähkö hoitaa vaihtamisen. Nykyisissä siis kuskin kädestä käsky menee laatikkoon vivuston tai välitangon avulla mekaanisesti suoraan joten "manuaalisempi" noin ihan käytännössäkin. Onhan siinä mukana sen verran elektroniikkaa että jokin sytytyksen katko on sinne rakennettu mikä helpottaa vaihteen päälle menemistä eikä sen takia tarvitse nostaa jalkaa kaasulta. Kytkintähän noissa ei tarvitse käyttää kun lähdössä...
Joo tiedän hyvin mikä ero niillä teknisesti on, mutta tarkoitin eroa ajamiseen. Heitän ihan mutulla, mutta rattivaihteissa käytetään sähköhydrauliikkaa, koska se on huomattavasti järkevämpi toteutus siihen tarkoitukseen ts. suora mekaaninen yhteys olisi tarpeettoman monimutkainen tuohon paikkaan, kun taas kepin sijoittelu tarjoaa mahdollisuuden yksinkertaisempaan ratkaisun. Toki ensimmäinen vaihtoehto mahdollistaa ainakin vaihteiston suojaamisen kuljettajan virheiltä/mahdollisilta vikatilanteilta, mutta jos vaan ajetaan suoraan ja vaihdetaan vaihteita, niin tapahtuman kestossa ei liene merkittävää eroa(?).
Mutta vaikka nyt alunperin kirjoitinkin, että kyseessä ei ole (perinteinen)manuaalivaihteisto, niin kyllä mä pidän kaikkea mikä tapahtuu kuljettajan käskystä manuaalisena, siirtyi se käsky sitten miten tahansa eteenpäin.
Mitä taas eri vaihteistotyyppeihin tulee, niin mun mielestä sen voi tiivistää niin, että automaattivaihteistolla voi kyllä halutessaan vaihtaa myös manuaalisesti, mutta manuaalivaihteistossa ei vaihteet vaihdu ikinä automaattisesti.
Alkais jo!