Mainos

Ralliketju

  • 1 864 375
  • 15 007

Hexa

Jäsen
Paljonkos se Suninen yleensä oli vaikka Greensmithiä nopeampi. Jos haluaisi jossitella.
Greensmith on kyllä kehittynyt niistä ajoista. Kartturinvaihdos on myös tuonut selvästi lisää vauhtia. Nyt voitaisiin olla jo aika tasoissa vauhdin puolesta. Joissakin olosuhteissa Greensmith saattaisi olla jo nopeampikin. Onhan nytkin kisassa ainakin vielä toistaiseksi Breeniä edellä.
 

Outsider

Jäsen
Perusaliohjaavuudelle on vaikea mitään tehdä. Se on tämän teknisen ratkaisun perusominaisuus, ei pelkkä säätökysymys. On ihan perusteltua olettaa, että Kalle ei entiseen vauhtiinsa tällä autolla pääse koko kaudella. Toivotaan, ettei niin käy.

En osannut googlettaa varmistusta, mutta eikö R5-autoissa ole kanssa kiinteä keskilukko? Ihan hyvinhän se Skoda tuntui Kallelle sopivan, että en nyt vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Toki autossa voi olla muutakin sellaista mitä ei säätämällä saa mieleiseksi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pappa tuli vähän näyttämään nuoremmilleen ajamisen mallia. On se Loeb vaan kova ukko. Ei oikein muuta voi sanoa. Vaikka 10 vuotta sitten vitutti Loebin jatkuva ylivoima, niin kummasti sitä nyt toivoo, että pappa jaksaa maaliin ja ottaisi vieläpä voiton. Alleviivaisi kaikille kuinka kova kuljettaja oikeasti on kyseessä. Vaikka yhdeksää mestaruutta ei tuurilla voitetakkaan, niin jossittelua kyllä kuulee kuinka kaveri ajoi aikana jolloin kilpailua ei ollut.
 

Sambody

Jäsen
En osannut googlettaa varmistusta, mutta eikö R5-autoissa ole kanssa kiinteä keskilukko? Ihan hyvinhän se Skoda tuntui Kallelle sopivan, että en nyt vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Toki autossa voi olla muutakin sellaista mitä ei säätämällä saa mieleiseksi.
Nyt mennää ulkomuistista, mutta Latvala taisi ylen kausiennakossa puhella, että tuo keskilukko, jousituksen muutokset ja lisäpaino tekevät autosta aika rajusti enemmän aliohjaavan. Eiköhän tuohon ajan kanssa tiimit löydä lääkkeitä, mutta ilmeisesti muutamille kuskeille aiheuttaa ison kasan harmaita hiuksia uudet autot tällä hetkellä.

Nyt jo ollut aika reilusti hybridin toimivuuden kanssa ongelmia. Toivottavasti nuo saataisiin kauden mittaan toimimaan paremmin. Nopeammilla teillä ja hyvällä pidolla varmaan tulee isompiakin eroja, jos ei järjestelmä toimi kuten kuuluu.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En osannut googlettaa varmistusta, mutta eikö R5-autoissa ole kanssa kiinteä keskilukko? Ihan hyvinhän se Skoda tuntui Kallelle sopivan, että en nyt vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Toki autossa voi olla muutakin sellaista mitä ei säätämällä saa mieleiseksi.
EIlen Cmoren lähetyksessä muistaakseni puhuivat että Kallen stintti Fiesta R5:lla (2017?) jäi lyhyeksi juuri koska auto oli paljon aliohjaavampi kuin Skoda. Ketomaalla omien sanojensa mukaan samanlainen ajotyyli kuin Kallella.

Pappa tuli vähän näyttämään nuoremmilleen ajamisen mallia. On se Loeb vaan kova ukko. Ei oikein muuta voi sanoa. Vaikka 10 vuotta sitten vitutti Loebin jatkuva ylivoima, niin kummasti sitä nyt toivoo, että pappa jaksaa maaliin ja ottaisi vieläpä voiton. Alleviivaisi kaikille kuinka kova kuljettaja oikeasti on kyseessä. Vaikka yhdeksää mestaruutta ei tuurilla voitetakkaan, niin jossittelua kyllä kuulee kuinka kaveri ajoi aikana jolloin kilpailua ei ollut.
Loebin bandwagonissa itsekin, mutta olihan Loeb 2020 myös Montessa mukana Huyndailla eli ihan tasaväkisellä kalustolla, mutta ajeli about 5. parhaita aikoja, ei puhettakaan Neuvillen, Evansin ja Ogierin vauhtiin. Eli onhan tuon uuden Fordin oltava todella hyvä suhteessa muihin ja hyvin vanhan mestarin käteen sopiva.
 

Byvajet

Jäsen
En osannut googlettaa varmistusta, mutta eikö R5-autoissa ole kanssa kiinteä keskilukko? Ihan hyvinhän se Skoda tuntui Kallelle sopivan, että en nyt vielä heittäisi kirvestä kaivoon. Toki autossa voi olla muutakin sellaista mitä ei säätämällä saa mieleiseksi.
Ihan varmasti autoa pystytään parantamaan paremmin käteen sopivaksi. Viime kauden suoritusten perusteella kuitenkin oletin, että Kalle pystyisi jopa taistelemaan mestaruudesta.

Jos tilanne on nyt kuitenkin se, että auto ei Kallen ajotyylille sovi, on vaikea uskoa, että hän yltäisi taisteluun viimeisistä kymmenyksistä ja sekunneista, jotka mestaruuteen usein tarvitaan.

Muutkin kuin Kalle valittavat aliohjautuvuudesta. Luontainen ajotyyli sitten ratkaisee, hyötyykö siitä suhteessa muihin vai häviääkö.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Vaikka yhdeksää mestaruutta ei tuurilla voitetakkaan, niin jossittelua kyllä kuulee kuinka kaveri ajoi aikana jolloin kilpailua ei ollut.
Vaikka Loebia suuresti arvostankin ja toivon voittavan Monten, ne Loebin mestaruusvuodet olivat kyllä aika synkkiä. Ok, 04 ja 05 kilpailu oli kireää ja Loeb murskasi koko porukan. 06 tapahtui tehtaiden joukkopako ja kun Grönholm seuraavana vuonna lopetti, ei Hirvosesta tai Latvalasta ihan ollut mestariksi. Hirvonen toki pääsi ihmeen lähelle silloin 2009, ja Ogier nousi pari vuotta myöhemmin horjuttamaan Loebin ylivaltaa. Harmi että kunnon mittelöä näiden kahden välillä ei lopulta nähty.

Ehkä tämän osa-aikaeläkkeen myötä itsellekin on lopullisesti auennut käsitys, kuinka hyvä kuski Loeb oikeasti on ollut ja on. Eihän se hänen vikansa ollut, että FIA ryssi aikoinaan sarjan kehittämisen. Ja jos vastassa on primessaan ajaneet Solberg, Grönholm, Märtin sekä edelleen erinomainen Carlos, niin saa ajaakin.
 

Outsider

Jäsen
Ihan varmasti autoa pystytään parantamaan paremmin käteen sopivaksi. Viime kauden suoritusten perusteella kuitenkin oletin, että Kalle pystyisi jopa taistelemaan mestaruudesta.

Jos tilanne on nyt kuitenkin se, että auto ei Kallen ajotyylille sovi, on vaikea uskoa, että hän yltäisi taisteluun viimeisistä kymmenyksistä ja sekunneista, jotka mestaruuteen usein tarvitaan.

Muutkin kuin Kalle valittavat aliohjautuvuudesta. Luontainen ajotyyli sitten ratkaisee, hyötyykö siitä suhteessa muihin vai häviääkö.

Ei varmasti Kalle tai kukaan muukaan aja mestaruudesta, jos auto ei sovi ajotyyliin, kun kilpailu on sen verran kovaa, mutta yritin kysyä mikä on se tekninen perus ominaisuus mikä estää, että aliohjausta ei saataisi korjattua?
 

Byvajet

Jäsen
Ei varmasti Kalle tai kukaan muukaan aja mestaruudesta, jos auto ei sovi ajotyyliin, kun kilpailu on sen verran kovaa, mutta yritin kysyä mikä on se tekninen perus ominaisuus mikä estää, että aliohjausta ei saataisi korjattua?

Joku sen F1-foorumilla selitti, mutta en millään muista, missä ketjussa.

Jos aliohjautuvuus olisi helposti korjattavissa, se olisi saatu testeissä kuriin. Kallen lausunnot koko testien ajalta jättivät sellaisen kuvan, että auto ei oikein miellytä. Eilen sitten sanoi ihan suoraan, ettei sovi käteen.

Eihän ongelma tässä kisassa yllätyksenä tullut. Se tiedettiin jo testeissä. Kauden mittaan autoa voidaan kehittää ja parantaa, mutta eri asia on, saadaanko siitä sellainen, että se oikeasti tuntuu omalta ja että siihen uskaltaa luottaa.

Toki vasta aivan alussa mennään, joten toivoa on.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku sen F1-foorumilla selitti, mutta en millään muista, missä ketjussa.

Jos aliohjautuvuus olisi helposti korjattavissa, se olisi saatu testeissä kuriin. Kallen lausunnot koko testien ajalta jättivät sellaisen kuvan, että auto ei oikein miellytä. Eilen sitten sanoi ihan suoraan, ettei sovi käteen.

Eihän ongelma tässä kisassa yllätyksenä tullut. Se tiedettiin jo testeissä. Kauden mittaan autoa voidaan kehittää ja parantaa, mutta eri asia on, saadaanko siitä sellainen, että se oikeasti tuntuu omalta ja että siihen uskaltaa luottaa.

Toki vasta aivan alussa mennään, joten toivoa on.

Joo ja tässä voi olla se että Toyota voi sopia paljon paremmin sitten soralle, nyt voisi veikata että Ford on saatu hyvin istumaan Loebin avulla asfaltille kun sillä alustalla ajettu paljon testiä. Portugalissa ja Sardiniassa voi Rovanperän vauhti olla jo ihan eri taas.
 

Hexa

Jäsen
Jos aliohjautuvuus olisi helposti korjattavissa, se olisi saatu testeissä kuriin. Kallen lausunnot koko testien ajalta jättivät sellaisen kuvan, että auto ei oikein miellytä. Eilen sitten sanoi ihan suoraan, ettei sovi käteen.
Jos asiaan olisi helppo ratkaisu, niin se varmaan olisi saatu testeissä kuriin jousitusta säätämällä sekä kallistuksenvakaajien kanssa pelaamalla. Tuo on kuitenkin pitkälti vain hienosäätöä kuskin mieltymysten mukaan. Suurin piirtein kaikki kuitenkin valittavat aliohjautuvuutta, joten se täytyy johtua autojen perusrakenteesta ja hybridiyksikön tuomasta lisäpainosta taakse. Periaattessahan auton painonjakauma voisi olla jopa ihanteellinen nyt.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Suurin piirtein kaikki kuitenkin valittavat aliohjautuvuutta, joten se täytyy johtua autojen perusrakenteesta ja hybridiyksikön tuomasta lisäpainosta taakse
Eihän tuo Kallen näkökulmasta kovin hyvältä kuulosta, koska sinun esittämässä tilanteessa auto käytännössä pitäisi rakentaa uusiksi. Täytyy toivoa, että Toyota sopii soralla edes paremmin ajotyylille tai sitten on alettava opettelemaan ajaminen uusiksi.

Fordin menoa on ollut ilo katsoa, mutta näen tuossa auton hehkuttamisessa ja onnistumisessa sen lasin puoli tyhjänä. Loeb on saanut olla testaamassa autoa asfaltille ja etenkin Monteen sopivaksi niin jotenkin hieman särähtää, että kaikki kehuu autoa kilpaa ja silti jäävät Evansille, kuka taas ei ole oikeastaan yhtään tyytyväinen autoonsa. Eli tarkoitan, että jäät autolla mikä on käytännössä vallitseviin olosuhteisiin täydellinen , kun toinen autokunta vielä hakee omaa parastaan. Hyundai oli ainakin rallin alun ihan pihalla ja saman tahdin jatkuessa pitkä on kausi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu ei Monten puolentoista ajopäivän jälkeen kannata kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä. Ruotsi on taas ihan eri alusta ja kaikki voi kääntyä ihan päälaelleen. Muutama ralli alle ja katsotaan sitten kenellä kulkee ja kenellä ei...
 

Hexa

Jäsen
Eihän tuo Kallen näkökulmasta kovin hyvältä kuulosta, koska sinun esittämässä tilanteessa auto käytännössä pitäisi rakentaa uusiksi. Täytyy toivoa, että Toyota sopii soralla edes paremmin ajotyylille tai sitten on alettava opettelemaan ajaminen uusiksi.
Kyllä tallit kuitenkin kekseliäitä on. Ehkä kaikkia ratkaisuja ei ole vielä ehditty testaamaan. Eikä tietysti olekaan, koska aikaa oli niin vähän uuteen kauteen valmistautumisessa. Eiköhän siellä ole talleilla kaikenlaista taas takataskussa seuraavaan kisaan mennessä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei varmasti Kalle tai kukaan muukaan aja mestaruudesta, jos auto ei sovi ajotyyliin, kun kilpailu on sen verran kovaa, mutta yritin kysyä mikä on se tekninen perus ominaisuus mikä estää, että aliohjausta ei saataisi korjattua?

Näin vielä suuremmin perehtymättä noissa autoissa käytettyihin ratkaisuihin, veikkaisin vahvasti että tuo johtuu suoraan aktiivisen keskustasauspyörästön lukon poistumisesta ja siitä miten tuo on vaikuttanut siihen miten auton moottorin(plus tämän uuden sähkömoottorin) voima jaetaan pyörille. Aktiivilukossahan tietokone tarkkaili pyörien asentoa, jarrun ja kaasun painallusta, G-voimia yms ja sääti sen mukaan lukittumisastetta ja viivettä, tällä auto saatiin helpommin kuskia miellyttävään tasapainoon.
 

Outsider

Jäsen
Näin vielä suuremmin perehtymättä noissa autoissa käytettyihin ratkaisuihin, veikkaisin vahvasti että tuo johtuu suoraan aktiivisen keskustasauspyörästön lukon poistumisesta ja siitä miten tuo on vaikuttanut siihen miten auton moottorin(plus tämän uuden sähkömoottorin) voima jaetaan pyörille. Aktiivilukossahan tietokone tarkkaili pyörien asentoa, jarrun ja kaasun painallusta, G-voimia yms ja sääti sen mukaan lukittumisastetta ja viivettä, tällä auto saatiin helpommin kuskia miellyttävään tasapainoon.
Joo tästä varmaan ongelmat pitkälti johtuu nyt, mutta kysymys oli, että miksi se tarkoittaa automaattisesti sitä, että asiaa ei pystyttäisi korjaamaan? @benicio kirjoitti, että R5 Fiesta ei aliohjaavana aikanaan sopinut Kallelle, mutta koska samojen sääntöjen mukainen Skoda kuitenkin sopi, niin silloin se molemmista autoista löytyvä kiinteä keskilukko ei voinut olla se syy asiaan.
 

Hexa

Jäsen
Näin vielä suuremmin perehtymättä noissa autoissa käytettyihin ratkaisuihin, veikkaisin vahvasti että tuo johtuu suoraan aktiivisen keskustasauspyörästön lukon poistumisesta ja siitä miten tuo on vaikuttanut siihen miten auton moottorin(plus tämän uuden sähkömoottorin) voima jaetaan pyörille. Aktiivilukossahan tietokone tarkkaili pyörien asentoa, jarrun ja kaasun painallusta, G-voimia yms ja sääti sen mukaan lukittumisastetta ja viivettä, tällä auto saatiin helpommin kuskia miellyttävään tasapainoon.
Tuo on varmasti yksi syy, ellei sitten se suurin. Moni, kuten tallipäällikkö Latvala oletti, että tuo muutos olisi sopinut hyvin juuri Kallelle, mutta se onkin osoittautunut haastavaksi.
 

Outsider

Jäsen
Kalle päivän ensimmäisellä toinen 0,7 sekuntia Evansin perässä. Yhdellä vararenkaalla liikkeellä olevalle Tänakille rengasrikko ja yli minuutti tappiota.
 

Hexa

Jäsen
Ja Loeb vasta 7:s päivän ensimmäisellä EK:lla. Jatkaa kuitenkin vielä kärjessä. Yllättävän nopeasti löytyi Kallen vauhti. Pieniä muutoksiahan autoon tehtiin jo eilen iltapäivän pätkille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja siellä Oliver on pusikossa, vähän odotetettua ja pistää kyllä vähän miettimään näitä Hyundain valintoja.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän draamaa nyt päivän toisella pätkällä toistaiseksi. Solberg tosiaan veti pusikkoon. Kalle on tullut hyvää kyytiä pätkän ja vauhti on nyt löytynyt. Katsutalta spinniä ja Greensmithillä rengasrikko ja jotain muutakin ongelmaa. Neuvillella ilmeisesti myöskin teknistä vikaa, ainakin sanoi pätkän maalissa "it's over". Tänäk jää myös lisää, kun ei voi ottaa riskejä ja rikkoa yhtäkään rengasta, kun vararenkaita ei enää ole ja siirtymillä oltava neljä ehjää rengasta alla. Mielenkiintoinen alku lauantai päivälle!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän draamaa nyt päivän toisella pätkällä toistaiseksi. Solberg tosiaan veti pusikkoon. Kalle on tullut hyvää kyytiä pätkän ja vauhti on nyt löytynyt. Katsutalta spinniä ja Greensmithillä rengasrikko ja jotain muutakin ongelmaa. Neuvillella ilmeisesti myöskin teknistä vikaa, ainakin sanoi pätkän maalissa "it's over". Tänäk jää myös lisää, kun ei voi ottaa riskejä ja rikkoa yhtäkään rengasta, kun vararenkaita ei enää ole ja siirtymillä oltava neljä ehjää rengasta alla. Mielenkiintoinen alku lauantai päivälle!

Joo ja kaiken kruunaa se että Sebastianit jakaa kärkipaikkaa kun lähdetään erikoiskeelle jossa Jäätä ja lunta. Eikä myöskään Evans ole kun 9 sekunnin päästä joten saa nähdä mitä tapahtuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös