Ralliketju

  • 1 834 605
  • 14 798

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MM-ralli ennennäkemättömällä ryminällä C Moren tarjontaan – "Lajin televisioinnissa siirrytään uudelle aikakaudelle" (mtv3.fi)

Eli rallit siirtyy 2027 vuoteen asti C morelle. Ensikaudella vielä Ylellä sopimus, mutta C morelta jo tulee ensikaudelta lähtien suorat erikoiskokeet. Onhan tuo hyvä juttu että jokainen erikoiskoe on suorana mahdollista nähdä, mutta saa nähdä mikä kanavan panostus sitten loppuun asti on ralleissa ja sitten se että itsellä ei ainakaan olisi juuri tarve tilata c morea, tosin ehkä lätkäkaudelle voi tuolta kautta ottaa mutta ei koko vuodelle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lisäksi tuossa huolestuttaa se että todennäköisesti tuo yksinoikeussopimus takaa sen että WRC+ ei ilman VPN:ää ole enää saatavissa Suomeen. Ja kun ottaa huomioon kuinka kanavan "kärki" moottoriurheilutuote on tuotettu niin halvalla kuin on kehdattu, ei tälle kyllä uskalla hurrata.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyundain meno ei ole oikein vakuuttanut, Neuville veti paripäivää sitten auton täysin romuksi rotkoon ja kartturi loukkansi itseäään ja ilmeisesti ainut valmis auto oli tuo ja entisestään testaaminen hankaloittanut, muutenkin ehkä hieman jäljessä muita projekteja. Sitten vielä Adamo jätti tallipäälikön tehtävänsä. Loppukaudesta myöskään Tänäkkiä ei huvittanut oikein ajella kisoja niin mikä motivaatio siellä lopulta on ja työmoraali tallissa. Päälle vielä että Solberg keltanokkana kolmoskuskina. Jännä nähdä minkälaisia kausivetoja tarjotaan vedonlyönnissä, periaatessa pakka on täysin sekaisin ja mitä tahansa voi tapahtua.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sosiaalisessa mediassa liikkuu jälleen huhuja Ruotsin rallin perumisesta ja korvaamisesta taas Artic Lapland Rallyllä. Tavallaan en vielä itse tässä vaiheessa usko huhuihin, mutta toisaalta olin myös pahasti väärässä tämän vuoden osalta kun en ennalta osannut arvata että lajiystävällinen mesenaatti iskee niin paljon sponsorirahaa pöytään että ralli saatiin vedettyä nollatuloksella läpi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sellainen harmillinen huomautus että YLE on päättänyt keskittää podcast-tuotantonsa vain YLE Areenaan, joten esim loistava "Tomin nuoteista"-rallipodcast on poistettu esim Spotifystä täysin.
 

Hexa

Jäsen
Hyundain meno ei ole oikein vakuuttanut, Neuville veti paripäivää sitten auton täysin romuksi rotkoon ja kartturi loukkansi itseäään ja ilmeisesti ainut valmis auto oli tuo ja entisestään testaaminen hankaloittanut, muutenkin ehkä hieman jäljessä muita projekteja.
Heikosti tiellä pysyviä nämä uudet hybridit. Toyotan testiohjelmahan myös otti hieman osumaa Evansin ulosajon johdosta. Ovatko jotenkin hankalammin ajettavia sitten, sekä täynnä vielä lastentauteja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikosti tiellä pysyviä nämä uudet hybridit. Toyotan testiohjelmahan myös otti hieman osumaa Evansin ulosajon johdosta. Ovatko jotenkin hankalammin ajettavia sitten, sekä täynnä vielä lastentauteja.

Ilmeisesti myös Ogier vetänyt testeissä ulos, aika paljon ilmeisesti kaikilla kuskeilla ongelmia ollut autojen kanssa, hyvin jännä nähdä mikä on ensikauden meno kuskeilla ja mitkä voimasuhteet. "Mikko Hirvonen" tyylillä voi mestaruus ratketa.
 

Hexa

Jäsen
Ilmeisesti myös Ogier vetänyt testeissä ulos, aika paljon ilmeisesti kaikilla kuskeilla ongelmia ollut autojen kanssa, hyvin jännä nähdä mikä on ensikauden meno kuskeilla ja mitkä voimasuhteet. "Mikko Hirvonen" tyylillä voi mestaruus ratketa.
Sinällään hieman ironista, että Mikko Hirvonen ei tuolla tasaisuudella ja varmalla pisteiden keräämisellä kuitenkaan mestaruutta koskaan voittanut. Lähimmillään taisi päästä pisteen päähän Loebistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinällään hieman ironista, että Mikko Hirvonen ei tuolla tasaisuudella ja varmalla pisteiden keräämisellä kuitenkaan mestaruutta koskaan voittanut. Lähimmillään taisi päästä pisteen päähän Loebistä.

Joo eihän tuo tasaisuus aina hyvässä mutta nyt kun paljon muuttujia niin voi yllättäviäkin kuskeja taistella mestaruusta. Tuossa olisi esim. Katsutalla ja Greensmithillä mahdollisuus poimia hyviä sijoituksia jos sieltä paljonkin keskeytyksiä tulee.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ovatko jotenkin hankalammin ajettavia sitten, sekä täynnä vielä lastentauteja.
Ovat varmastikin haasteellisimpia ajaa edeltäjiinsä nähden, sen verran karsittiin tekniikkaa pois eri osa-alueilta, muun muassa voimansiirrosta, jousituksesta ja aerodynamiikasta. Nyt varmastikin kuljettajien osuus painaa entistä enemmän menestyksessä, vaikka toki on se tietenkin ennenkin vaikuttanut. Saa nähdä, mikä tai mitkä tiimit ovat valmiimpia uusien autojen kanssa, kun kausi alkaa?
 

Outsider

Jäsen
Joo eihän tuo tasaisuus aina hyvässä mutta nyt kun paljon muuttujia niin voi yllättäviäkin kuskeja taistella mestaruusta. Tuossa olisi esim. Katsutalla ja Greensmithillä mahdollisuus poimia hyviä sijoituksia jos sieltä paljonkin keskeytyksiä tulee.

Jos keskeytyksiä tulee paljon, ja ilmeisesti nimenomaan ajovirheiden seurauksena, niin ihan ensimmäisinä ei tulisi mieleen että Katsuta ja Greensmith ovat tästä hyötymässä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos keskeytyksiä tulee paljon, ja ilmeisesti nimenomaan ajovirheiden seurauksena, niin ihan ensimmäisinä ei tulisi mieleen että Katsuta ja Greensmith ovat tästä hyötymässä.

Kyllähän tuo juuri näille jonkinlaista mahdollisuutta tarjoaa, tuossa kun Katsutan sijoituksiakin katsoo viimekaudelta niin oli 6,6,6,4,4, 2 , kunnes sitten alkoi 4 kisan keskeytysputki. Osittain taisi vaikuttaa että kartturi vaihtui.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Outsider

Jäsen
Kyllähän tuo juuri näille jonkinlaista mahdollisuutta tarjoaa, tuossa kun Katsutan sijoituksiakin katsoo viimekaudelta niin oli 6,6,6,4,4, 2 , kunnes sitten alkoi 4 kisan keskeytysputki. Osittain taisi vaikuttaa että kartturi vaihtui.

Joo kyllähän toi Katsutan toinen sija Safarissa ( ja samalla myös Greensmith 4.) oli hyvä osoitus siitä, että yksittäisissä kisoissa voi tapahtua mitä vaan. Mutta jos autot nyt olisivat niin hankalia ajaa, että niillä ei enää meinaa pysyä tiellä, niin en vaan näe miten tässä skenaariossa juuri ne huonoimmat kuskit pysyisivät sen paremmin tiellä.
 

Hexa

Jäsen
Ovat varmastikin haasteellisimpia ajaa edeltäjiinsä nähden, sen verran karsittiin tekniikkaa pois eri osa-alueilta, muun muassa voimansiirrosta, jousituksesta ja aerodynamiikasta. Nyt varmastikin kuljettajien osuus painaa entistä enemmän menestyksessä, vaikka toki on se tietenkin ennenkin vaikuttanut. Saa nähdä, mikä tai mitkä tiimit ovat valmiimpia uusien autojen kanssa, kun kausi alkaa?
Tuo on kyllä mielenkiintoista, kun näitä ulosajoja on nyt sattunut testeissä ihan todistetuille rattimiehillekin, eli Ogier, Evans ja Neuville. Nykykuskit ovat niin tottuneita ajamaan autoillla joissa on hieman elektroniikkaa apuna. Jos arvalla pitäisi heittää kuka voisi hyötyä eniten ensi kauden sääntömuutoksista, niin ehkä Tänak. Mutta onko hänellä enää ylipäätänsä motivaatiota ja miten sekaisin koko Hyundai-talli on tällä hetkellä.

Fourmaux:ta ennustin aiemmin yhdeksi ensi kauden ylllättäjäksi, mutta en silloin ottanut huomioon uuden tekniikan vaikutusta. Hänenkin osalta vaikutus voi olla jopa päinvastainen.
 

Hexa

Jäsen
Kyllähän tuo juuri näille jonkinlaista mahdollisuutta tarjoaa, tuossa kun Katsutan sijoituksiakin katsoo viimekaudelta niin oli 6,6,6,4,4, 2 , kunnes sitten alkoi 4 kisan keskeytysputki. Osittain taisi vaikuttaa että kartturi vaihtui.
Katsuta oli hyvässä vauhdissa ja rytmissä ennen niitä kartturinvaihdoksia. Sitten paketti hieman levisi ja keskittyminen pääsi herpaantumaan loppukauden kisoissa. Ensi kausi on kuitenkin uusi alku hänellekin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Nykykuskit ovat niin tottuneita ajamaan autoillla joissa on hieman elektroniikkaa apuna. Jos arvalla pitäisi heittää kuka voisi hyötyä eniten ensi kauden sääntömuutoksista, niin ehkä Tänak.
Luulen, että yksi suurimmista hyötyjistä uuden kaluston suhteen on Rovanperä. Uusien autojen myötä kokemus kaluston puolella tasoittuu kokeneempiin kuljettajiin nähden, mutta toki ralleista ja reiteistä riippuen Rovanperä antanee niissä osin vieläkin pikkasen tasoitusta.

Mutta onhan kuljettajissa monta kovaa luuta mukana. Satunnaisessa järjestyksessä, varsinkin Rovanperä, Tänak, Neuville, Evans, Breen ja Ogier (silloin kun on mukana) luettaneen kärkikolmikkoon lähes kisassa kuin kisassa pystyviin kuljettajiin. Toki muillakin on mahdollisuudet ajaa kolmikkoon kisasta ja osin muiden epäonnestakin riippuen. Lappi ja Sordo ovat varmasti vahvoja tietyissä kisoissa kuten ehkäpä myös Solberg ja Fourmaux? ja eikös se "Lööppikin" aja joitain kisoja, saa sitten nähdä, mitä eläkeläisen vauhti on uusilla autoilla?

Mielenkiintoista myös nähdä, onko joku auto muita nopeampi? Taisi Fordilla olla ensimmäisenä uusi auto valmiina ja testeissä? Eniten uskon Fordiin ja Toyotaan, mutta toivotaan, että Hyundaikin on hyvässä iskussa, niin saadaan hyviä kilpailuja. Mitä tuossa on videoita katsonut testeistä, niin yhteistä on kaikille tiimeille, että videoilta on voinut jo ihan silmin havaita autojen muuttuvan koko ajan nopeammaksi, mitä enemmän testejä on ajettu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista myös nähdä, onko joku auto muita nopeampi? Taisi Fordilla olla ensimmäisenä uusi auto valmiina ja testeissä? Eniten uskon Fordiin ja Toyotaan, mutta toivotaan, että Hyundaikin on hyvässä iskussa, niin saadaan hyviä kilpailuja. Mitä tuossa on videoita katsonut testeistä, niin yhteistä on kaikille tiimeille, että videoilta on voinut jo ihan silmin havaita autojen muuttuvan koko ajan nopeammaksi, mitä enemmän testejä on ajettu.

Joo ja se oletettavaa tuossa on varmaan myös että tallit voi ottaa isoja harppauksia kauden aikana. Valmistautumisaika on ollut niin lyhyt että tallit lähtee ekoihin kisoihin käytännössä vasta testivaiheessa olevalla autolla. Kolmas kisa ajetaan 21.-24.4. Kroatiassa ja siihen onkin yli 5kk tästä päivästä ja kehitystyö varmasti ottaa isoja harppauksia tuossa ajassa. Montessa taitaa talleilla olla vielä se tilanne että hyvä jos autot on saatu kasaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Odotetusti Sebastian Loebin sopimus M-sportilla julkaistiin, tuon myötä M-Sport on Montessa neljällä autolla liikkeellä eli mestari ei vie suoraan keneltäkään ajopaikkaa ja tuo varmasti myös tärkeää tietoa autosta. Kokoajan mietityttää eniten tässä tuo Hyundain meno kun lähtevät vain 3 autolla kauden alussa liikkeelle ja vielä nuori Solberg kolmoskuskina. Muilla 4 autoa kun Toyotalla Katsuta ja nyt Loeb M-Sportilla.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rovanperän ja Halttusen mietteitä uudesta autosta ja muutoksista. Auton äänet ainakaan ole huonommat mitä tällä kaudella olleissa autoissa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaa uusi rallikausi kolkutella ovella. Huomenna alkaa Tunturi-ralli ja viikon päästä Monte... Jokainen MM-sarjan teami on kohdannut oman kaatonsa testeissä, viimeisimpänä Breen kaatoi Fordin eilen... Uusi kausi, uudet kujeet... Mielenkiintoinen nähdä miten uuden säännön autot kulkevat. Toivottavasti pahoja luotettavuus ongelmia ei tule kenellekään vastaan... Voimasuhteista vaikea testivideoiden perusteella sanoa mitään. Kello näyttää viikon päästä kenellä kulkee...
 

Hexa

Jäsen
Voimasuhteista vaikea testivideoiden perusteella sanoa mitään. Kello näyttää viikon päästä kenellä kulkee...
Vaikea tosiaan sanoa testivideoiden perusteella kenen autosta kello tykkää. Toyota kuulostaa kyllä äänten perusteella melko tehokkaalta ja huokuu raakaa voimaa. Samoin ehkä Hyundai. Ford vaikuttaa konservatiivisemmalta, eikä sen pito lumella vaikuta aivan yhtä hyvältä. Voi olla kuitenkin, että testasivat juuri siinä videossa erilaisia renkaita ilman nastoja.
 

Hexa

Jäsen
Kyllä tuo Fordikin nätisti menee testeissä, jopa Greensmithin käsittelyssä. Tuntuu vaihtavan todella nopeasti pykälältä toiselle, aivan kuin olisi nappivaihteisto, vaikka manuaaleja ilmeisesti ovatkin tänä vuonna. Jotenkin semmoinen tasapainoinen vaikutelma tulee Fordista, ei ihan niin repivä kuin Toyota ja Hyundai, eikä ihan niin korkeilla kierroksilla.
 

Outsider

Jäsen
Kyllä tuo Fordikin nätisti menee testeissä, jopa Greensmithin käsittelyssä. Tuntuu vaihtavan todella nopeasti pykälältä toiselle, aivan kuin olisi nappivaihteisto, vaikka manuaaleja ilmeisesti ovatkin tänä vuonna. Jotenkin semmoinen tasapainoinen vaikutelma tulee Fordista, ei ihan niin repivä kuin Toyota ja Hyundai, eikä ihan niin korkeilla kierroksilla.

Ei niissä nyt sentään varsinaisia manuaalivaihteistoja ole, vaikka kepistä vaihdetaankin, vaan samanlaisella sekventiaalivaihteistolla mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös