Rallin MM-sarja on irvikuva kilpaurheilusta. Yksi mies, Loeb ja yksi talli, Citroen ajaa voitosta, toinen sitikka ja kaksi Fordia kisailevat sitten muista kärkipään sijoista.
Tavallaan totta. Mutta on se niinkin, että eipä niitä kuskeja nyt maailmalla montaa ole, jotka pystyivät ajamaan aivan kärkisijoituksia, vaikka alla olisi mikä auto tahansa. Marcus olisi tietysti yksi, mutta muuten ei työttömänä ole oikeastaan yhtään potentiaalista kärkimiestä, jos kriiteerinä on kaikki kolme alustaa.
Loeb on yksinkertaisesti niin kova luu alustalla kuin alustalla, että hänen voittamisensa vaatii nyt aika paljon. Mikko on lähellä, mutta aavistuksen omainen väli näilläkin on. Tietysti jos nyt ajatellaan tuota Norjassa tullutta eroa, niin kukaan ei pysty silmällä sanomaan, kumpi ajoi kovempaa. Kello on sen verran tarkempi mittari, että se pisti miehet sitten paremmusjärjestykseen.
Mutta tosiaan, ensi viikonloppuna Mikkelin maisemissa kotoisen SM-sarjan toinen osakilpailu ja maisemat varmasti vähintään yhtä lumiset kuin Norjassa tässä viikonvaihteessa. Ja itse kilpailu on monta kertaa mielenkiintoisempaa, kun erot kuljettajien kesken on huomattavasti pienempiä, mutta meno siitä huolimatta ihan maailman kärkiluokkaa N-ryhmässä.
Joo, kyllä meillä on hyvä, ja tasainen kärki. Herrat Salo, Katajamäki ja Ketomaa, ehkä varauksella Ketomäkikin, on sellainen ryhmittymä, että ei paremmasta väliä. Arcticissakin pojat juttelivat, että on tämä hullua touhua. Suoraan ajetaan yli nuotista, ja toivotaan, ettei hanki kutsu.
Jos tuolla Mikkelissä on paljon lunta, niin sama homma varmaan tulee jatkumaan. Siihen hankeen on hyvä nojata, jos se on kova. Hiukan se syö puskureita, mutta se on silloin murheista pienin, kun taistellaan tosissaan podiumpaikoista.
Ja Kimi tosiaan tulee taas mukaan, joten Mikkeli saa julkisuutta, sekä siinä ohessa rahaa kaupunkiin, kun paikalle tulee varmasti katsojia, jotka muuten olisivat jääneet tulematta. Mielenkiintoista on seurata, kuinka se Grande Punto nyt pärjää muita vastaan.
Tien luonne muuttuu jonkin verran sitten Rovaniemen alueen. Mukaan tulee paljon ylityksiä, joissa nuottiin uskominen on kaiken perusta yhdistettynä oikeaan ajolinjaan nypyltä yli mentäessä. Sen verran tarkkaan nuo ylitykset on osuttava, että jo renkaan leveyden verran kun on liiaksi ulkona, niin lapiohommiksi menee, jos vauhtia vaan on riittävästi.