Ralliketju

  • 1 832 848
  • 14 796

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta on uutinen jo WRC:n virallisillakin sivuilla että eiköhän tuo totta ole. Ihan mukava piristysruiske MM-sarjaan vaikka Bosse ei nyt varmaan tuolla autolla ihmeitä kykene tekemäänkään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hieno juttu että Busse ei malttanut pysyä poissa ajohommista. Selvä piristysruiske koko MM-sarjalle, etenkin tässä tilanteessa. Sarja kaipaa ehdottomasti huippukuskeja. Auto vaan taitaa valitettavasti olla sellainen, jolla ei ihan Loebin vauhtiin ehdi.
Miten vaikuttaa "ajamattomuus" ?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miten vaikuttaa "ajamattomuus" ?
Hyvä, että pistit lainausmerkkeihin. Kaikkea muuta kuin ajamattomuus, mutta tosin vertailuajat kovia vastaan puuttuvat.

Tämä on kova paikka P.Solbergille, mikäli Subarulla ehtii lähelle Fordin, ja "Citikan" aikoja. Ja voitosta Marcus ajaa ihan varmasti, kun mitään muuta panosta ei ole olemassa. Paras homma olisi se, että Marcus kiilaisi itsensä Ford-kuskien ja Loebin väliin, mutta tuo lienee enemmänkin toiveunta.

Olisiko muuten taka-ajatuksena jo Neste-Rally, ja nyt vaan haetaan vauhtia, ja tuntumaa sitä varten?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Stobartilta saattaa kohta Veikkaajan mukaan aueta kuljettajanpaikka kun Urmo Aava on ilmeisesti menettämässä pääsponsorinsa ja sitä myötä tietysti myös rahoituksen tälle kaudelle. Harmi, koska Aava on esittänyt välillä varsin hyviä otteita. Yrittääköhän Solberg iskeä tilaisuuteen kiinni ja velipojan tallikaveriksi?
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täytyy sanoa, että tuo Lauantain EK:t on aika väsyneitä viime vuotisiin. Ei Ounin maastoja, ei Juupajokea...

Olisikohan niin ,ettei tuossa jutussa mainita kaikkia lauantain pätkiä. Eli tuossa on poimittuna mainittu: Moksi-Leustu, Himos, Surkee, Urria, Kavala ja Väärinmaja ja lisäksi ei ole mainintaa, että noita ajettaisiin kahdesti. Ei tuosta ryppäästä vielä kovin kiivastahtista lauantaita saa kuten lauantaita esitellessä mainitaan.

Perjantaikin taitaa mennä odotellessa kun ajetaan neljä pätkää kahteen kertaan niin uusintakierrosta saa odotella varmaankin jonkin tunnin kun ekakierroksella ne kaikki ilmoittautuneet vajaat viisikymmentäautoa on tunnissa pyyhältänyt ohi.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Olisikohan niin ,ettei tuossa jutussa mainita kaikkia lauantain pätkiä. Eli tuossa on poimittuna mainittu: Moksi-Leustu, Himos, Surkee, Urria, Kavala ja Väärinmaja ja lisäksi ei ole mainintaa, että noita ajettaisiin kahdesti. Ei tuosta ryppäästä vielä kovin kiivastahtista lauantaita saa kuten lauantaita esitellessä mainitaan.

Rally Guide 1 on nyt julkistettu ja sen uumenista löytyy myös aikataulu: http://www.nesteoilrallyfinland.fi/attachements/2009-02-27T13-31-33253.pdf

Pikaisella silmäilyllä katsottuna paljon hyvää on pudonnut reitiltä kyllä pois: Vellipohja, Juupajoki, Ouninpohja, Ehikki... Perjantai koostuu näemmä kahdesta kahden tunnin rykäisystä ja nyt ei siis sunnata Korpilahden suuntaan Vellipohjaan, vaan pyöritään Jyväskylän länsi- ja pohjoispuolella. Lauantaissa parasta omasta mielestäni on Leustun paluu aamun avaukseksi. Se on vaan niin makee pätkä ison tien osuuksineen. Mutta muuten lauantai on sanalla sanoen valju. Ei tosiaan mitään osaa Ounista käytössä, eikä edes Ehikkiä... Voin muuten sanoa, että Urria on jonkin verran tukossa lauantaina, kun periaatteessa kaikki, jotka suuntaavaat päiväpätkien jälkeen Jyväskylään yöksi, todennäköisesti menevät mieluummin Leustusta tai Surkeesta nimenomaan Urriaan kuin pois päin Jyväskylästä (Kavala/Väärinmaja).
Sunnuntain pätkät ovat sinällään ok, mutta niin turha päivähän tuo on jo vuosikausia ollut kilpailun kannalta että ei mitään tolkkua.

Toivottavasti joku tykkää uudistuneesta reitistä. Itse en juurikaan innostu.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllähän se niin on, että Neste-rally ilman Ouninpohjaa on kuin rakastelu ilman tunnetta. Se vaan olisi kuulunut tähän pakettiin mukaan. Mutta kun tuota juttua voi aiempina vuosina on liikkunut, että järjestelykoneiston kanssa sille pätkälle on ollut ongelmia, niin siihen nähden ratkaisun ymmärtää.

Myöskin tuo Juupajoki olisi ollut hieno pätkä. Viime vuonna sieltä löytyi yksi kisan "kaatopaikoistakin". Sen heikkous on epäilemättä sijainti. Kun yksi pätkä menee turhan kauaksi Jyväskylästä, niin päivästä vaan tahtoo helposti tulla turhan pitkä.

Kyllähän tuota Rally Guidea katsomalla huomaa hyvin, että pääpointti on pistää katsojat liikkeelle heti aamusta, ja jättää heille sitten illat vapaiksi, jotta sitä rahavirtaa saadaan suunnattua entistä enemmän paikallisille yrityksille.

Samaa mieltä Gianfrancon kanssa tuosta sunnuntailenkistä. Se olisi vaatinut mukaan jonkun 30 kilometrisen pätkän, tai jopa ylikin. Sitten se olisi ajettu viimeisenä, niin silloin olisi saattanut tulla vielä jotain ratkaisujakin. Joku Ruuhimäki ei sitä tule missään nimessä tarjoamaan. Et pysty tekemään enää oikeastaan mitään viimeisellä pätkällä sen pituuden vuoksi. Rutiiniajolla häviät maksimissaan 3-4 sekunttia nopeammalle, joten tiukkaa pitää sijoitusten kanssa olla, mikäli siellä nähdään jotain muuta, kuin niitä ns. normaaleja vetoja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Maikkari uutisoi, että uusiin wrc autot korvaaviin Super2000 autoihin ei tulisikaan Turboa.
Mielenkiintoinen uutinen, tiedä sitten miten paljon kovempaa nykyiset IRC sarjan autot kulkisivat turbon kanssa. Mutta pääasia on että uudesta luokasta saadaan mahdollisimman edullinen jotta uusia automerkkejä saataisiin sarjaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Maikkari uutisoi, että uusiin wrc autot korvaaviin Super2000 autoihin ei tulisikaan Turboa.
Mielenkiintoinen uutinen, tiedä sitten miten paljon kovempaa nykyiset IRC sarjan autot kulkisivat turbon kanssa. Mutta pääasia on että uudesta luokasta saadaan mahdollisimman edullinen jotta uusia automerkkejä saataisiin sarjaan.

Vähän eri mieltä. Jos sarjasta tulee tasainen vauhdin kustannuksella, niin silloin sarja ei mielestäni ole RALLIN mm-sarjan arvoinen.

Kyllähän ihmiset menevät Jyväskyläänkin katsomaan nimenomaan vauhtia, hyppyjä, rätinää ja pauketta, eikä mitään hyssyttelyä, vaikka olisi kuinka tasainen kisa. Toki tämän kauden sarja on lajin irvikuva, kun on vain muutama varteenotettava vaihtoehto osakilpailuiden voittajaksi (tai siis yksi = Loeb), mutta liian radikaaleihin muutoksiin ei mielestäni pitäisi mennä. Yksi suuri moka tapahtui jo tänä vuonna, kun legendaarinen Monte Carlo jätettiin ajamatta.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vähän eri mieltä.

Tästä vahvasti samaa mieltä. Kustannussäästöissäkin pitää pitää joku tolkku mukana. Kyllä turboton touhu vie MM-sarjalta sen lopunkin arvovallan. Okei, nyt joku raahaa areenalle vertailun superautojen ajan päättymisestä ja siirtymisestä A-ryhmän autoihin. Näkökanta se on sekin, mutta itse näen tässä enemmänkin jo piirteitä siitä, kun F2-luokkaa yritettiin nostaa 90-luvun puolivälissä MM-sarjan pääluokaksi. Se jäi vahvasti suunnitelmien astelle, jumalan kiitos. Saman soisi käyvän myös tälle aivopierulle. Ennemminhän sitä sitten seuraa jo N-ryhmäläisiä!
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
MM-sarjassa todellakin suunnitelmat ovat melko "mielenkiintoiset". On päätetty, että tehot ja kustannukset vedetään alas ja nyt suurin murhe tuntuu olevan, kuinka varmistetaan, ettei yksityiskuskit aja kovempaa kuin MM-sarjalaiset. On tää touhua...

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/t/ralli/1661343

No, vanhalla mallilla ei voitu jatkaa, se on selvä, mutta kyllä nyt taas tuntuu, että mennään vähän turhan lujaa vauhtia sitten sinne toiseen äärilaitaan ja lipsahtaa taas nyytti lapsiveden mukana. Mutta jos autotehtaat todella haluavat ajaa 1,6 -litraisilla mosntereilla rallin MM-sarjaa, niin ei kai siihen voi todeta kuin että "money talks and bullshit walks". Se, että kuka sitä sitten vaivautuu katsomaan, on jo eri juttu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tämä pahasti alkaa näyttää että tästä kaudesta on tulossa yksi historian tylsimmistä - ellei tylsin. Enpä ihmettelisi suuresti jos kävisi sellainenkin juttu että muuan Loeb voittaa kauden jokaisen rallin, varsinkin kun kilpailuiden määrää pudotettiin. Kyllähän Loeb tuon porukan paras rattimies on, siitä ei ole epäilystäkään, mutta tällä hetkellä hänellä näyttäisi olevan myös selkeästi paras auto, Dani Sordokin nimittäin pystyy helpohkosti pitämään Fordit takanaan.

Kyproksen rallista siis ajettu ensimmäinen päivä, 6 EK:ta, ja Loebilla on minuutin johto Hirvoseen. Ja väliin mahtuu siis vielä Sordo jolla eroa Hirvoseen on jo parikymmentä sekuntia. Latvala 8 sekuntia perässä Hirvosta jonka jälkeen onkin taas sitten yli minuutin ero seuraavaan. Eli eipä kyllä kovin mielenkiintoiselta näytä tämä rallin jatko, varsinkin kun tietää vielä Citroenin kovan luotettavuuden (rallissa). Kyllä tämä ralli vaikuttaisi olevan jo melkeinpä valmiiksi taputeltu, nyt vaan odotellaan sunnuntaihin että saadaan tulokset vahvistettua...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
http://static.iltalehti.fi/etusivu/kansiralli1503JP_410_et.gif
(Linkissä Iltalehden sivuilta napattu "lööppi")

Ja taas kerran kotimainen media hehkuttaa Hirvosen viimeisen kilpailupäivän kiriä, "minuutin ero supistui alle puoleen minuuttiin viimeisenä kilpailupäivänä". Kuka kertoisi medialle, että Loeb tuskin painaa kaasu pohjassa päätöspäivän muutamaa ek:ta, kun ei minuutin johdossa enää tarvitse painaa? Kun ei Hirvonen pärjää niin ei vaan pärjää. Perjantaina ja lauantaina nämä rallit ratkaistaan ja silloin Loebille ei kukaan pärjää, se on jo nähty niin monta kertaa.

Rallin MM-sarjan nykytilasta on kirjoitettu jo kaikki mahdollinen, joten rallihullu jättää lisäkommentit kirjoittamatta. Sen verran on pakko sanoa, että taidanpa sunnuntain kunniaksi pistää dvd:t pyörimään, 80- ja 90-luvun MM-rallikoosteita. Oi niitä aikoja, Kankkunen, Alen, Vatanen, Salonen, Biasion, Sainz, McRae, Mäkinen... Lancia, Peugeot, Mitsubishi, Toyota, Mazda... Huippukuljettajia, huipputalleja, sekuntitaistelua...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, kyllähän tämäkin ralli ratkesi jo perjantaina kun Loeb veti melkein minuutin kaulan kaikkiin muihin, loppu oli vain kosmetiikkaa. Hirvonen kyllä tuli sen minkä pystyi ja yritti laittaa painetta Loebille mutta kun eroa on noin reilusti niin tilannetta on helppo kontrolloida. Loeb pystyy antamaan välillä siimaa ja jos Hirvonen näyttää pääsevän liian lähelle niin sitten taas ajetaan tosissaan pari pätkää. Tosin kyllähän Loebillakin eilen oli yksi läheltäpiti-tilanne kun hän pyörähti ja teloi hieman autoaan, mutta menetti sitten loppujen lopuksi tuossakin vain n. 15 sekuntia. Mutta totuus on että Loeb ja Citroen on tällä hetkellä niin kova paketti että sille ei mahda kukaan yhtään mitään. Hän pystyy perjantaina tekemään jo sen ratkaisevan eron minkä avulla sitten pystyy kontrolloimaan tilannetta kaksi päivää ja ottamaan "helpon voiton".

Kuten sanoin jo tuossa aikaisemmin niin en pitäisi suurena ihmeenä mikäli Loeb voittaisi tällä kaudella kaikki rallit. Citroen on luotettava kuin perkele ja jos mitään ulosajoja ei satu, tai Ford ei jostain löydä reilusti lisää vauhtia autoonsa, niin Loeb pystyy hallitsemaan loppukaudenkin ralleja ihan yhtä suvereenilla tavalla kuin tähänkin asti.

Sääli että MM-sarja on mennyt tähän jamaan mutta se vaan nyt pitää kestää ja toivoa että tämä uusi kalusto ja uudet säännöt muuttavat tilannetta ja tulevilla kausilla olisi vähän mielenkiintoisempaa meno MM-sarjassa. Minusta se autojen tehottomuuskaan ei ole niin iso juttu sen asian rinnalla että MM-sarjasta saataisiin tasaisempi ja kisoihin kunnon taistelua jossa mukana olisi useampikin kuin kaksi autoa. Ja kyllähän historia on näyttänyt että vaikka sääntöjä miten muuteltaisiin ja autoja hidastettaisiin niin jostain sitä vauhtia aina vaan löytyy lisää, näin uskon käyvän myös S2000-kaluston kohdalla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vähän eloa tähänkin ketjuun.

Marcus oli tällä viikolla testaamassa Espanjassa tulevaa Portugalin rallia varten. Kuten arvata saattaa, niin autoon on tullut aika paljon muutoksia sitten Petter Solbergin ja Chris Atkinsonin.

Tuo nyt ei sinällään ole mikään yllätys, kun katsoo kuinka kovia auton säätäjiä nuo jätkät ovat olleet. Paras esimerkki tästä on tuo vanhemman mallinen Subaru, joka kulki teinityyliin perse pystyssä. Samaan aikaan sekä Ford että ranskalaismerkit yrittivät päästä lähemmäksi maapalloa hinnalla millä hyvänsä.

Mutta joo, ihan mukavasti tuo Subaru näytti tosiaan kulkevan, mitä nyt videokuvan perustella uskaltaa sanoa. Ihan radikaaleja muutoksia tuskin pojat ovat saaneet tehtyä, kun luokittelematonta osaa ei pysty autoon pistämään.

Sen verran vahva usko omiin kykyihinkin näytti kuitenkin olevan, että veikkasi itselleen sijaa kolme tuossa kilpailussa. Erittäin yksinkertaisella matematiikalla laskettuna se vaan tarkoittaa sitä, että jompi kumpi suomalaisista Ford-kuljettajista tippuu pois podiumilta.

Ja Fordista puheen ollen, niin ovat saaneet siihen seuraavan asteen moottorin luokiteltua. Ei mitään isoja muutoksia, mutta kaikki on ns. kotiin päin, koska Citroénilla on kiistatta sarjan paras moottori autossaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
3 katsojaa on kuollut

Tshekeistä kantautuu todella ikäviä uutisia, kuten iltasanomat kertoo. Tälläistä ei soisi tapahtuvan, ei missään päin maailmaa.
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Bossen vauhti ennallaan !

2 EK:n jälkeen hienoa suomalaisluettavaa :

1. Latvala
2. Sordo +5.0s
3. Grönholm (!) + 6.5s
4. Hirvonen +6.9s
5. P.Sohlberg +22.5s
6. Wilson +24.1s
7. Loeb +24.3s

Uskomaton jätkä tuo Grönholm !
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Aikast noloa ns. nykykuskeille kun eläkkeeltä tullaan näyttämään kuka käskee ja määrää...
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aikast noloa ns. nykykuskeille kun eläkkeeltä tullaan näyttämään kuka käskee ja määrää...

Itse suhtaudun vielä vähän varauksella noihin aikaeroihin, kun Bosse kuitenkin hyötyy tuolla aikalailla lähtöpaikastaan. Mutta ei oteta silti kunniaa pois, onhan se selvää että kyseessä "Rattimies".

-S
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kovaa ajaa Bosse. Kolmannellakin pätkällä nopeammin kuin mm. Hirvonen ja Loeb. Ilmeisesti Marcus hieman hyötyy lähtönumerostaan ja seuraavina päivinä vasta nähdään todellinen nopeus. Kuitenkin pitkän tauon jälkeen ja vieläpä Subarulla erittäin hyvä suoritus jo nyt.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ja Latvala veti vaihteeksi pihalle. Lentoa kesti tällä kertaa kokonaiset 3 erikoiskoetta. Saa nähdä pystyykö jatkamaan, mutta kärkisijoista ei kait kannata enää haaveilla. Tosin kuka jaksoi uskoa, että mies pääsee Portugalissa maaliin saakka?

EDIT: Ja Bosse siis nyt 4 EK:n jälkeen 3,2 sekuntia kärjestä (Sordo). Ei muuta kuin loppukauden kestävää pahvia vääntämään. Mukavampi seuratakin, kun jotenkin uskon miehen iskukykyyn "eläkeläisenäkin" ja Subarullakin enemmän kuin esim. Hirvosen.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ja Latvala veti vaihteeksi pihalle. Lentoa kesti tällä kertaa kokonaiset 3 erikoiskoetta. Saa nähdä pystyykö jatkamaan, mutta kärkisijoista ei kait kannata enää haaveilla. Tosin kuka jaksoi uskoa, että mies pääsee Portugalissa maaliin saakka?

Jumalauta tuota Latvalaa. Ei pysy auto tiellä ei. Kannattaisikohan ottaa piirun verran vauhdista pois ja tuoda auto joksus ehjänä maaliin? Fordilta tulee kohta monoa, jos ei tahti muutu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Periaatteessa on aina parempi olla nopea mutta virhealtis, kuin hidas mutta varma. Koska sitä varmuutta on helpompi hankkia kuin nopeutta. Mutta kyllä Latvalan pitäisi nyt ihan jo työpaikkansa takia ottaa edes hitusen vauhdista pois ja yrittää saada auto joskus maaliinkin. Latvala on niin nopea että ei Wilson hänestä varmasti ihan helposti halua luopua mutta kyllä noita ulosajoja alkaa tulla jo ihan liikaa, ja se vaikeuttaa Fordin asemaa merkkien välisessä MM-taistelussa aika merkittävästi, joten voi olla että Latvala laitetaan taas "hyllylle" joksikin aikaa.

Bosse on kyllä tehnyt vakuuttavaa jälkeä vanhalla Subarulla. Lähtöpaikka vaikuttaa varmasti ja todellinen nopeus nähdään vasta huomenna, mutta onhan tuo "eläkeläiseltä" aika kova näyttö tulla suht' vähällä testaamisella yli vuoden tauon jälkeen takaisin ja heti kärkisijoista taistelemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös