Mainos

Ralliketju

  • 1 864 767
  • 15 013

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vielä tuosta Stobartin tilanteesta että ainakaan Henning Solberg ei ilmeisesti ole ajamassa ensi kaudella Stobartin autoja. Solberg yrittää saada jonkinlaista kalustoa alleen ensi kaudeksi ja hänelle on annettu Irlannin ralliin jatkoaikaa ilmoittautumiseen jos onnistuu saamaan auton alleen. Tällä hetkellä vaihtoehtoina ovat yksityistallin Ford ja yllättäen Bozian-teamin vanha Peugeot 307 WRC. Eli ei ole ihan nappiin mennyt asiat viime aikoina Solbergin veljeksillä kun toinen on kokonaan ilman autoa ja toisellakin vahvimpana vaihtoehtona kolme vuotta vanha, jo alkujaankin hieman epäonnistunut WRC-auto.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Henning Solberg jatkaa Fordilla. Vieläkään ei ole tietoa (ainakaan minulla) mitä Stobart tekee ensi kaudella, tuossa uutisessa sanotaan että Solberg ajaa Expert-ketjun tuella M-Sportin rakentamalla autolla.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kauden avaavaan Irlannin ralliin on ilmoittautunut todella vähän kuljettajia, ainoastaan 43 kuljettaja on lähtöluettelossa.

MM-sarjaan on ilmoittautunut neljä tallia: Ford, Citroen, Stobart-Ford ja Citroen Junior. Irlannissa kullakin tallilla Citroenin ykköstallia lukuunottamatta on mukana kolme kuljettajaa. Mukana on kuitenkin parikymmentä WRC-kalustolla ajavaa kun muutama paikallinen on ilmoittautunut Fordin ja Subarun WRC-kalustolla.

Positiivista on sekin että etelänaapurin Urmo Aava sai kuin saikin WRC-kaluston alleen ja ajaa ainakin kahdeksan rallia Stobartin Fordilla. Muut Stobartin ilmoittamat kuljettajat ovat Matthew Wilson (yllätys...) ja Henning Solberg. Fordin ykköstiimissä ajaa suomalaiskaksikko Hirvonen ja Latvala, sekä Al Qassimi. Citikalla jatkaa Loeb ja Sordo, sekä junnutiimissä nuo edellämainitut Atkinson, Ogier sekä Rautenbach.


EDIT: Juttu ja linkki lähtölistaan löytyy tältä sivulta: www.rallyireland.com
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kauden avaavaan Irlannin ralliin on ilmoittautunut todella vähän kuljettajia, ainoastaan 43 kuljettaja on lähtöluettelossa.

Määrä kuulostaa tosi pieneltä, mutta muistelisin, että muutamia vuosia sitten ( silloin kun mm sarjalla meni paremmin ) olisi ollut suunnilleen saman verran ilmoittautuneita Monte Carlon ralliin. Ehkäpä seuraavassa kisassa on sitten osallistujia enemän.

Petterin käsi murtunut ? kertoo maikkarin sivusto. Petterihän on yleensä tupannut tuulettamaan mitä erikoisemmillla tavoilla. Milloin auton ulkopuolella roikkuen tai katolla hyppien. Toivottavasti ei ole pahasti murtunut ja paranee nopeasti.
Jos Petteri ei saa auto wrc sarjaan, niin olisiko fiksu veto ajaa IRC ?. Saisi tuntumaa tulevaan autoon jolla MM-sarjaa ajetaan ja toisihan se vähän lisää väriä ja vetovoimaa myös IRC sarjaan ?
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kauden avaavaan Irlannin ralliin on ilmoittautunut todella vähän kuljettajia, ainoastaan 43 kuljettaja on lähtöluettelossa.
Kyllähän sen hieman arvasi, että näin tässä tulee käymään, ja autojen lukumäärä jää suhteellisen alhaiseksi. Tosin Irlannissa on enemmän WRC-autoja omistuksessa, kuin missään muualla maailmassa, joten siihen nähden niitä autokuntia olisi voinut olla enemmänkin. Vähän on sellainen tutina, että tämä maailman talouslama on nyt vaikuttanut tähänkin asiaan. Britteinsaarilla on yleensäkin mennyt tähän asti varsin mukavasti, mutta se paljon puhuttu lama on varmaan iskenyt nyt sitten heidänkin hommiinsa.
MM-sarjaan on ilmoittautunut neljä tallia: Ford, Citroen, Stobart-Ford ja Citroen Junior.
Kyllä tähän listaan pitää lisätä myöskin Munchi's-talli, vaikka he eivät nyt Irlannissa olekkaan ajamassa. Sääntö kait sanoo, että kahdeksaan osakilpailuun pitää osallistua ollakseen tallipisteiden arvoinen suorittaja, ja sen tämä talli on luvannut hoitaa.
Citikalla jatkaa Loeb ja Sordo, sekä junnutiimissä nuo edellämainitut Atkinson, Ogier sekä Rautenbach.
Tähän junioriteamin listaan pitää lisätä nuori venäläinen Jevgeni Novikov, joka ajaa ilmeisesti kahdeksan osakilpailua. Mielenkiintoinen tuttavuus, ja onkin mukava nähdä kuinka poika saa auton kulkemaan suhteessa muihin nuorukaisiin verrattuna.
Määrä kuulostaa tosi pieneltä, mutta muistelisin, että muutamia vuosia sitten ( silloin kun mm sarjalla meni paremmin ) olisi ollut suunnilleen saman verran ilmoittautuneita Monte Carlon ralliin.
Montessa on tosiaan aina ollut suhteellisen vähän ilmoittautuneita. Tähän on syynä kaksikin asiaa.

Nimittäin ilmoittautumismaksu tähän ruhtinaskuntaan on aina huomattavasti suurempi, kuin muihin kisoihin. Se on aika hyvä karsija, kun puhutaan yksityiskuljettajista. Heistä se lopullinen lista sitten kuitenkin koostuu.

Toinen seikka on siellä käytössä oleva rengassääntö. Nimittäin tuo käytettävä rengas on periaatteessa ihan tavallinen nastarengas, joita me siviilikuljettajat käytämme täällä Suomessa talviaikaan. Ruhtinaskunnan pomot eivät anna autojen ajella alhaalla Monacossa niillä kunnon piikeillä, joten tätä rallia varten on sitten laadittu ihan oma rengassääntönsä. Tämäkin on yksityisille oma mielenkiintoa heikentävä seikka. Ei sinne Turinin huipulle ole kiva lähteä liukastelemaan, kun alla on siviilirengas. On mukavampi valita kalenterista joku muu talviralli, jossa sitten pääsee ajamaan oikein kunnon piikkirenkaalla.
Jos Petteri ei saa auto wrc sarjaan, niin olisiko fiksu veto ajaa IRC ?. Saisi tuntumaa tulevaan autoon jolla MM-sarjaa ajetaan ja toisihan se vähän lisää väriä ja vetovoimaa myös IRC sarjaan ?
Petterin kunnianhimo on sitä luokkaa, että tämä voi olla hänelle liian suuri arvonalennus. Tosin pitäisin sitä myös hyvänä pointtina, mikäli parempi auto MM-sarjaan jää saamatta. Nyt on kuitenkin liian aikaista sanoa yhtään mitään, koska taustalla tehdään kovasti töitä sen eteen, että Petter saa jostain WRC-auton. Norjan MM-ralli muutti jo ilmoittautumisajan päättymistäkin, että Petter saataiiin kisaan mukaan. Ei tämäkään ihan jokapäiväistä touhua ole muissa valtioissa. Tosin tuonne viikinkien maahan taitaa olla menossa niin vähän kilpailijoita, että nyt on otettava kaikki keinot käyttöön, jotta saataisiin edes yksi kuljettaja lisää. Ja onhan Petter toki lähes kuninkaasta seuraava kaveri, kun puhutaan tunnettavuudesta Norjassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Montessa on tosiaan aina ollut suhteellisen vähän ilmoittautuneita.

Tuosta tulikin mieleen että tämän vuoden Monteen on ilmoittautunut kolme suomalaiskuskia. Montehan ei ole tänä vuonna MM-sarjassa vaan siellä ajetaan IRC-sarjan avauskilpailu.

Toni Gardemeister on saanut taas Astra-tallilta auton alleen, tällä kertaa Fiat Grande Punton. Anton Alen on mukana Abarthin tehtaan Puntolla ja Juho Hänninen uutukaisella Skoda Fabia S2000:lla. Hyvä että Gardekin sai auton alleen ainakin tähän kisaan, näiden IRC-kilpailuiden kiertäminenhän saattaa olla varsin viisas teko tulevaisuutta ajatellen. Toivottavasti Petter Solbergin pystyy nielemään tuon "arvonalennuksen" mikäli ei saa kilpailukykyistä WRC-kalustoa alleen, hänenkaltaisensa kuljettajan tulo nostaisi koko IRC-sarjan arvoa ja toisaalta olisi hyödyksi hänelle itselleenkin sitten kun MM-sarjaa aletaan ajamaan samankaltaisella kalustolla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Otetaan pieni katsaus myöskin kotoiseen SM-sarjaamme, kun se käynnistyy jo vajaan kahden viikon kuluttua Rovaniemen ympäristössä ajttavalla Arctic Lapland-rallilla.

Kisa on saanut taas mukaan meidän tunnettuja F1-kuljettajiamme. Vanha tuttu vierailija Mika Häkkinen tulee taas mukaan, ja ajaa N-ryhmän Mitsubishin Lancer Evo:lla. Toinen kuljettaja onkin sitten uusi tuttavuus rallipoluilla, nimittäin Kimi Räikkönen tulee myöskin kokeilemaan, mitä on ajaa rallia vaativissa Lapin maisemissa. Kimi on ostanut itselleen, yllätys yllätys, Fiat Grande Punton, joka kuuluu Super-2000 luokkaan. Tosin nämä edellä mainitut luokat ajavat keskenään kilpaa samoista pisteistä, joten siinä mielessä tuo on mielenkiinoinen asia. Mika vastaan Kimi, josta veikkaan, että Mika hoitaa homman kotiin huomattavasti suuremman kokemuksensa turvin.

Jossain medialähteessä oli jo juttua, että Kimi ei olisi kertonut aikeistaan mitään työnantajalleen Ferrari-tallille. En asian todenperää varmaksi tiedä, mutta tuskin se asia ihan näinkään menee. Sen verran tärkeästä kuljettajasta tallissa on kuitenkin kysymys, että kyllä siellä jotain tietoa asiasta täytyy olla.

Kilpailun ilmoittautumisaika päätty huomenna maanantaina 12.1 klo 18, joten vielä sinne ehtii mukaan esim. itse Keke, joka on ollut myöskin monta vuotta ajamassa Lapissa.

Sarjasta voisi sanoa sen verran, että luokituksia koskeva sääntämuutos tuli nyt sitten voimaan, ja WRC-autoilta vietiin SM-arvo. Jäljelle jäi toki Suomen Cup, mutta se tarkoittaa vaan sitä, että lähtöpaikka näillä paremmilla autoilla tulee olemaan SM-luokkien takana. Se on varmasti karsiva juttu, kun ajatellaan mahdollisia kuljettajia mukaan kisoihin. Suomessa kyllä on WRC-autoja muutamia, mutta voi olla, että niillä ajetaan esim. Eestin mestaruussarjaa. Siellä kun ne autot ovat edelleen käytössä, ja niillä pääsee lähtöluettelon kärkipäähän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoista on kyllä nähdä miten Kimi vie Puntoa lumirännissä. Kaveri vaikuttaa kyllä aikamoiselta luonnonlahjakkuudelta auton ratissa että voi olla heti aika nopea, tai sitten käy kuten niin monelle ratakuskille ennenkin ralliauton ratissa ja penkat kutsuu... Veikkaan että saattaa olla nopeampi kuin Häkä mutta loppujen lopuksi Häkä vie kuitenkin voiton.

Onko noita S2000-autoja muuten ilmoittautunut miten paljon Arctic Laplandiin?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuosta tulikin mieleen että tämän vuoden Monteen on ilmoittautunut kolme suomalaiskuskia.
Ihan hyvin ovat pojat saaneet hoidettua asiansa, kun pääsevät mukaan Monteen. Alen ja Hänninen ajavat tulevaisuudestaan tai tekevät töitä sen eteen. No ehkä Gardekin, kun haluaa vielä mukana olla ensi vuoden sarjassa. Nämä kaksi ensin mainittua ovat kuitenkin nyt siinä tilassa, että hyviä näyttöjä tulevaisuutta ajatellen on annettava, mikäli jonkun tehdaspaikan ensi kaudeksi haluavat. Tonin tuntevat kaikki, joten hän ei sinällään pysty enää mitään uutta kenellekään antamaan ajamalla tuota sarjaa. Toni on hyvä kakkos- tai kolmoskuljettaja tallissa kuin tallissa, mutta ykkökuljettajaksi hänestä ei ole. Sehän on nähty monena vuonna, eikä 2008 tehnyt siihen asiaan mitään muutosta. P-G Andersson oli lopulta parempi, ja se ei ollut Tonin kannalta hyvä juttu.
Juho Hänninen uutukaisella Skoda Fabia S2000:lla.
Alla olevasta youtube-linkistä löytyy testiä kyseisen auton osalta:

http://www.youtube.com/watch?v=SgHPaa6yZbM

Jotenkin tuosta autosta tulee mieleen Skoda Fabia WRC:n ja Suzuki SX4 WRC:n risteytys. Saattahan tuo mennä vaikka kuinka kovaa, mutta uskoisin, että tässä luokassa tällä hetkellä on yksi auto ylitse muiden.

Nimittäin tuolla Peugeotin 207 mallilla on jo paljon ajettu, ja se tuntuu ihan pätevältä ajopeliltä. Voi toki olla, että erehdynkin tässä asiassa, mutta tuntuma tällä hetkellä on tämän suuntainen. Esim. tuo Fiatin Punto on ihan hyvä ollut jossain pyörityksissä, mutta oikein metsässä se ei ole vastannut huutoon, kuten olisi odottanut. No, näiden kauden avauskilpailujen jälkeen ollaan huomattavasti viisaampia, kun saadaan tuloksia käteemme, ja näin voidaan verrata eri ajokkeja siltä kantilta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Alen ja Hänninen ajavat tulevaisuudestaan tai tekevät töitä sen eteen. No ehkä Gardekin, kun haluaa vielä mukana olla ensi vuoden sarjassa. Nämä kaksi ensin mainittua ovat kuitenkin nyt siinä tilassa, että hyviä näyttöjä tulevaisuutta ajatellen on annettava, mikäli jonkun tehdaspaikan ensi kaudeksi haluavat.

Hännisellähän on itse asiassa kahden vuoden sopimus Skodalle, ja ilmeisesti Skoda kuitenkin on lähdössä mukaan tähän uusittuun MM-sarjaan heti vuodelle 2010. Ei se toki varmaa ole että Hänninen ajaisi Skodan tehdasautoa MM-sarjassa, kyllä hänen täytyy sen eteen antaa hyvät näytöt tältä kaudelta, mutta sopimus ensi kaudestakin joka tapauksessa on jo olemassa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hännisellähän on itse asiassa kahden vuoden sopimus Skodalle, ja ilmeisesti Skoda kuitenkin on lähdössä mukaan tähän uusittuun MM-sarjaan heti vuodelle 2010. Ei se toki varmaa ole että Hänninen ajaisi Skodan tehdasautoa MM-sarjassa,
Kirjoitin ehkä hieman huonosti, mutta juuri tästä on nimenomaan kysymys.

Nyt on näytönpaikka edessä, ja se pitää käyttää mahdollisimman hyvin hyödykseen, että ensi vuodeksi löytyy se tehdaspaikka. Jos käy niin, että kilpailukalenteri tulee sisältämään vain valikoituja kilpailuja, niin se ei palvele kuljettajaa. Kilometrejä pitää päästää ajamaan tasaisesti ja paljon heti kauden alusta alkaen, jotta mahdollisuus johonkin suurempaan on olemassa.

Esim. Alenin kohdalla tästä on ollut kysymys. Isä Markku on joutunut järjestämään kilpailuja pojalleen eri puolilla maailmaa, että niitä arvokkaita metrejä on saatu alle. Testejä tarvitaan, mutta kilpailu on aina kilpailu, koska siinä voidaan tehdä vertauksia toisia kuljettajia vastaan kellon avulla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Otetaanpa pieni päivitys SM-sarjan avauskilpailun lähtoluetteloon, kun ilmoittautumisaika meni umpeen kolme tuntia sitten.

Eli formulakuljettajistamme on kisaan ilmoittautunut peräti neljä nimeä. Häkkisen ja Räikkösen lisäksi kisassa nähdään Mika Salo sekä Jyrki Järvilehto. Aika mielenkiintoinen nelikko kieltämättä, kun ajavat vielä samassa luokassa, niin pääsee vertailuita tekemään ihan rehellisesti.

Sen verran mitä näitä herroja tunnen, niin kilpailuvietti on kaikilla kova, ja katseet on suunnattu juurikin näihin toisiin ratamiehiin. Hanki tulee pöllymään, kun jokainen näistä neljästä yrittää olla muita nopeampi. Jos ihan veikata pitäisi, kuka herroista on todellakin nopein, niin Järvilehto saa suurimmat ennakkosuosikin paineet meikäläiseltä. Häkkinen sekä Salo ajavat lähellä toistensa vauhtia, ja Räikkönen pitää perää olemattoman kokemuksen takia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Räikköstä lukuunottamatta ovat vielä ihan samanlaisella kalustolla liikkeellä. Ja taitaa tuon Räkän Puntonkin vauhti olla suurin piirtein samaa luokkaan noiden Ännäläisten Mitsujen kanssa. Että ihan mielenkiintoista taistelua varmaan tulee olemaan ratamiesten kesken. Tuohonhan olisi vielä pitänyt saada Kovalainenkin mukaan!

JJ on varmaan omaa luokkaansa noista neljästä mutta sitten on varmaan tasaista. Vaikka Kimillä ei kokemusta rallin puolelta ole niin luulen että hän saattaa siltikin olla yllättävän nopea jos vaan pysyy penkkojen välissä. Voi pistää Häkälle ja Salolle ihan tosissaan kampoihin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jälleen kaikki tietävä FIA on kunnostautunut hyppimällä tallien nenille. EI voi kun ihmetellä tätäkin päätöstä etuautojen määrän vähentämisestä! Tässä asetetaan jälleen kerran kuljettajien ja katsojienkin turvallisuus alttiiksi. Kyse on hyvin pienistä summista mitä tallille koituu siitä, jos se ajattaa kahta etuautoa. Kaiken huippu on se, että etuauton takapenkilläkään ei saa istua "ylimääräistä" ihmistä.
Jatkaa samaan malliin vaan Max ja kumppanit. Kiellettäisiinkö vaikka Formula 1 talleilta sadekelissä saderenkailla ajaminen ??
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kotimaisissa sarjoissakin on jo ajettu kauden ensimmäiset kilpailut. Eilen tuli käytyä tässä ihan naapuripitäjässä Orimattilan Historic -rallia seuraamassa kipakassa pakkassäässä. Talviralliksi tuota ei paljon voinut kutsua, mutta tiet olivat jäässä ja kestivät erinomaisesti tuon vajaan kahden sadan lähtijän verran.

Historic-luokissa ei mitään ihmeellistä tapahtunut. Timo Kjelin voitti Historicin yleiskilpailun ajaen viidelle EK:lle kuudesta pohjat Mika Rahkosen ollessa toinen. Yleisessä luokassa voiton otti odotetusti kisan ainoalla WRC-nelikolla Jarmo Mikkonen. Petri Kymäläinen oli toinen ja Juha Högstörm kolmas parhaana kaksivetoisena. Kymäläinen ja Högström tosin myrskyläläisinä hyötyivät teistä, jotka pyörivät aivan näiden kotinurkissa. Högströmillä oli kuulemma 10km säteellä kaikki EK:t kotoaan.

Kisa meni ihan mukavasti ja itsekin löysimme katselupaikan kolmannen EK:n maalimutkista, jossa oli kyllä näyttäviä suorituksia tarjolla. Yleisöä oli liikkellä todella paljon.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas kauden eka IRC ralli on polkaistu käyntiin ja Hänninen johtaa ekan ajopäivän jälkeen. Hyvä juttu. Joskohan nyt ois tulenkestävät kalsaritkin jalassa =). Garde ja Antoni jääneet aika paljon ja ylläri pylläri, Gardella ei auto toimi ! Joka kerta sama juttu, tuli vaan mieleen, että voiko kaverilla olla aina noin huonoa tuuria vai oisko vika sittenkin ratin ja penkin selkänojan välissä ja auton säädöt eivät olisi kohdalla. Viime vuonna PEEGEE taisi olla mennen tullen ja palatessa Gardea nopeampi ???
linkki uutiseen
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joka kerta sama juttu, tuli vaan mieleen, että voiko kaverilla olla aina noin huonoa tuuria vai oisko vika sittenkin ratin ja penkin selkänojan välissä ja auton säädöt eivät olisi kohdalla. Viime vuonna PEEGEE taisi olla mennen tullen ja palatessa Gardea nopeampi ???

No jaa, Gardehan on aina ollut Montessa nopea joten oudolta tuntuisi jos nyt jää noin paljon ihan pelkästi omasta syystään. Ja tuokin että käytännössä suoralla tiellä tulee hirveitä eroja kertoo siitä että autossa todennäköisesti jotain häikkää on. Mutta tiedäpä häntä, toivottavasti saisi nyt kuitenkin säädöt/auton kuntoon ja vauhti alkaisi löytyä.

Ja ei se PäärGunnari nyt ihan mennen tullen kuitenkaan Gardea viime kaudella piessyt. Koko kautta ajatellen oli hivenen parempi ja tasaisempi mutta aika lailla tasan tuo parivaljakko ajeli kyllä.

Mutta erittäin positiivista on kyllä tuo että Hänninen on uutukaisella Skodalla heti nopea. Olisi hyvä koko tiimille jos auto toimisi ja Hänninen saisi heti hyvän tuloksen. Toivottavasti Skoda toimii nyt loppuun asti luotettavasti.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hänninen on muuten jatkanut hyvässä vauhdissa tänäänkin. Kun yksi tämän päivän pätkistä on ajamatta niin Hännisen johto kakkosena olevaan Sebastien Ogieriin on karvan yli puolitoista minuuttia. Positiivista tuossa on paitsi se että Skoda on heti ensimmäisessä kisassaan hyvässä vauhdissa, myös se että Hänninen on ollut tallikaveriaan Kopeckya nopeampi. Tällä hetkellä eroa on yli viisi ja puoli minuuttia mutta ilmeisesti Kopeckylla on ollut ongelmiakin välillä.

Myös Garde on löytänyt vauhtia kun latausongelmista on päästy eroon, sijoitus on noussut tänään viidenneksi ja eroa neljäntenä olevaan Kris Meekeen on enää vain parikymmentä sekuntia. Anton Alen on tällä hetkellä sijalla yhdeksän.

Live-tilanneseurantaa täällä (järjestäjän sivut)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä sitten kestänytkään Hännisen johto vaan viimeisellä pätkällä pieni hipaisu muuriin, siitä rengasrikko ja yli kaksi minuuttia takkiin. Puolentoista minuutin johto vaihtui lähes minuutin takaa-ajoasemaan, ykkösenä tällä hetkellä Sebastien Ogier. Hännisen sijoitus kolmas ja siinä välissä vajaan puolen minuutin päässä Freddy Loix.

Gardeltakaan viimeinen pätkä ei ihan putkeen ja parikymmentä sekuntia lisää eroa Meekeen, sijoitus kuitenkin edelleen turvallisesti viides. Anton Alen edelleen yhdeksäs ja ainakaan ylöspäin ei ole tuosta enää menossa mikäli ei tule muille ongelmia, eroa on jo nelisen minuuttia eteenpäin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nonni, nyt se Hänninen sitten meni heti ensimmäisen pätkän ensimmäisessä mutkassa pihalle ja kisa oli siinä... Pari mutkaa myöhemmin ulos myös Meeke, ja tämä Meeken ulosajo hidastutti Freddy Loixia pari minuuttia joten yht'äkkiä Toni Gardemeister onkin sijalla kaksi! Ogierilla on Gardeen lähes kahden minuutin johto joten ajamalla Garde ei voittoon nouse mutta näköjään kaikki on mahdollista kun olosuhteet on tarpeeksi vaikeat. Ajamatta on vielä neljä pätkää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monten viimeinen päivä on sitten mennyt suomalaisittain ihan päin vittua. Hänninen tosiaan keskeytti jo ensimmäiseen mutkaan ja nyt myös Gardemeister ja Alen ovat joutuneet ongelmiin ja ilmeisesti molemmat joutuvat/ovat joutuneet keskeyttämään. Alenilla ainakin moottoririkko mutta Gardemeisterin auton viasta ei ole tietoa. Hyvältä se näytti vielä eilen mutta niin vaan taitaa Keski- ja Etelä-Euroopan hemmot viedä kaikki palkintosijat.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Katselin noita Monten live-lähetyksiä ja minusta ihan onnistunut toteutus. Pitkiä in car-pätkiä ja hyvin pysyi mukana missä mennään aikojen ja tilanteiden osalta. Haastattelut vielä pätkän loppuun. Miksi ei vastaavia ole esim. WRC:n puolella? Taisi olla Eurosportin omaa tuotantoa. Eniveis, hienon näköistä menoa esim. se Turinin yöpätkä. Oli muuten katsojat valinneet paikkansa parissa kohtaa aikamoisella hasardilla. Esim. ne muutamat tyypit pitkän suoran jälkeisessä tiukassa ysikympissä ulkokaarteessa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kimi Räikkönen on ollut tuolla Arctic-rallyssa sittenkin nopeanpi kuin moni osasi arvellakaan, vähän kuten ounastelinkin. JJ taitaa mennä menojaan mutta hänellä onkin jo aika reilusti kokemusta rallista verrattuna näihin muihin F1-miehiin, Häkkinen ja Salo ovat sen sijaan jääneet jo todella reilusti Räikkösestä. Räkä vaikuttaa kyllä sellaiselta kaverilta joka on heti nopea, annettiinpa alle minkälainen laite vaan. Ainoa kysymysmerkki on vaan että pysyykö Kimi penkkojen välissä kun kokemusta alkaa tulla vähän lisää ja tekee mieli kokeilla missä ne rajat kulkee.


Katselin noita Monten live-lähetyksiä ja minusta ihan onnistunut toteutus. Pitkiä in car-pätkiä ja hyvin pysyi mukana missä mennään aikojen ja tilanteiden osalta.

Totta. Ja noitahan pystyy netistäkin katselemaan jälkeenpäin Eurosportin sivuilta. En muista osoitetta mutta IRC-sarjan kotisivuilta löytyy linkki noihin videoihin. Kaikin puolin hyvin toteutettua.

Harmi että tuo Monten loppu meni suomalaisilta aika lailla vihkoon. Anton Alen nyt pääsi loppujen lopuksi maaliin mutta eroa kärkeen todella reilusti koko ajan ja jonkinlaisia ongelmia auton moottorin kanssa oli koko viimeisen päivän ajan. Tuo IRC-sarja vaikuttaa kyllä tällä hetkellä varsin mielenkiintoiselta, hyviä tasaisia kilpailuja ja varsin nimekäs kuljettajakaartikin. Toivottavasti Garde saa lisää ralleja ajettavakseen koska alkuvaikeuksien jälkeen kisa sujui todella hyvin siihen asti kunnes latausongelmat alkoivat uudestaan ja pakottivat lopulta keskeyttämään. Myös Hännisen ja uuden Skodan vauhti oli positiivinen yllätys. Vauhtia näytti löytyvän ja ei autossa tainnut mitään ongelmia olla vaan keskeytys johtui omasta virheestä, myös toinen kuski Kopecky pääsi maaliin asti joten luotettavuus taitaa Skodassa olla ihan hyvällä tasolla uudeksi autoksi. Mutta nopeammat rallit näyttää sitten millä tasolla nopeudessa ihan oikeasti mennään, tämä Montehan on vähän sellaista liukastelua että välttämättä ei kerro ihan oikeaa kuvaa auton nopeudesta. Lupaavalta näyttää joka tapauksessa. Toivottavasti tämä rohkaisee Skodaa laajentamaan ohjelmaansa mahdollisimman moneen ralliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös