Kauden avaavaan Irlannin ralliin on ilmoittautunut todella vähän kuljettajia, ainoastaan 43 kuljettaja on lähtöluettelossa.
Kyllähän sen hieman arvasi, että näin tässä tulee käymään, ja autojen lukumäärä jää suhteellisen alhaiseksi. Tosin Irlannissa on enemmän WRC-autoja omistuksessa, kuin missään muualla maailmassa, joten siihen nähden niitä autokuntia olisi voinut olla enemmänkin. Vähän on sellainen tutina, että tämä maailman talouslama on nyt vaikuttanut tähänkin asiaan. Britteinsaarilla on yleensäkin mennyt tähän asti varsin mukavasti, mutta se paljon puhuttu lama on varmaan iskenyt nyt sitten heidänkin hommiinsa.
MM-sarjaan on ilmoittautunut neljä tallia: Ford, Citroen, Stobart-Ford ja Citroen Junior.
Kyllä tähän listaan pitää lisätä myöskin Munchi's-talli, vaikka he eivät nyt Irlannissa olekkaan ajamassa. Sääntö kait sanoo, että kahdeksaan osakilpailuun pitää osallistua ollakseen tallipisteiden arvoinen suorittaja, ja sen tämä talli on luvannut hoitaa.
Citikalla jatkaa Loeb ja Sordo, sekä junnutiimissä nuo edellämainitut Atkinson, Ogier sekä Rautenbach.
Tähän junioriteamin listaan pitää lisätä nuori venäläinen Jevgeni Novikov, joka ajaa ilmeisesti kahdeksan osakilpailua. Mielenkiintoinen tuttavuus, ja onkin mukava nähdä kuinka poika saa auton kulkemaan suhteessa muihin nuorukaisiin verrattuna.
Määrä kuulostaa tosi pieneltä, mutta muistelisin, että muutamia vuosia sitten ( silloin kun mm sarjalla meni paremmin ) olisi ollut suunnilleen saman verran ilmoittautuneita Monte Carlon ralliin.
Montessa on tosiaan aina ollut suhteellisen vähän ilmoittautuneita. Tähän on syynä kaksikin asiaa.
Nimittäin ilmoittautumismaksu tähän ruhtinaskuntaan on aina huomattavasti suurempi, kuin muihin kisoihin. Se on aika hyvä karsija, kun puhutaan yksityiskuljettajista. Heistä se lopullinen lista sitten kuitenkin koostuu.
Toinen seikka on siellä käytössä oleva rengassääntö. Nimittäin tuo käytettävä rengas on periaatteessa ihan tavallinen nastarengas, joita me siviilikuljettajat käytämme täällä Suomessa talviaikaan. Ruhtinaskunnan pomot eivät anna autojen ajella alhaalla Monacossa niillä kunnon piikeillä, joten tätä rallia varten on sitten laadittu ihan oma rengassääntönsä. Tämäkin on yksityisille oma mielenkiintoa heikentävä seikka. Ei sinne Turinin huipulle ole kiva lähteä liukastelemaan, kun alla on siviilirengas. On mukavampi valita kalenterista joku muu talviralli, jossa sitten pääsee ajamaan oikein kunnon piikkirenkaalla.
Jos Petteri ei saa auto wrc sarjaan, niin olisiko fiksu veto ajaa IRC ?. Saisi tuntumaa tulevaan autoon jolla MM-sarjaa ajetaan ja toisihan se vähän lisää väriä ja vetovoimaa myös IRC sarjaan ?
Petterin kunnianhimo on sitä luokkaa, että tämä voi olla hänelle liian suuri arvonalennus. Tosin pitäisin sitä myös hyvänä pointtina, mikäli parempi auto MM-sarjaan jää saamatta. Nyt on kuitenkin liian aikaista sanoa yhtään mitään, koska taustalla tehdään kovasti töitä sen eteen, että Petter saa jostain WRC-auton. Norjan MM-ralli muutti jo ilmoittautumisajan päättymistäkin, että Petter saataiiin kisaan mukaan. Ei tämäkään ihan jokapäiväistä touhua ole muissa valtioissa. Tosin tuonne viikinkien maahan taitaa olla menossa niin vähän kilpailijoita, että nyt on otettava kaikki keinot käyttöön, jotta saataisiin edes yksi kuljettaja lisää. Ja onhan Petter toki lähes kuninkaasta seuraava kaveri, kun puhutaan tunnettavuudesta Norjassa.