Ralliketju

  • 1 670 712
  • 13 308

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, ei paha suoritus Kimiltä. Ensimmäisessä rallissa 13. sija ja ainoastaan minuutin perässä paljon kokeneempaa JJ Lehtoa. Häkkinenkin jäi Räikkösestä yli 7 minuuttia. Mika Salolle keskeytys mutta ei hänenkään vauhti riittänyt Räikköselle ollenkaan missään vaiheessa. Muutamalla lyhyemmällä pätkällä Räkä ajoi jopa ihan näiden oikeiden rallimiesten vauhdissa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkennusta

Olen nyt tässä parin päivän ajan yrittänyt löytää tietoa, mutta huonolla menestyksellä, joten kysynkin:

Mitä eroa noissa P2000 autoissa nyt siis on toisaalta N-ryhmään ja toisaalta WRC:hen ?
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös Pena-Matti tässä pari iltaa sitten sanonut Tulosruudussa, että ei hän vielä Irlannissa lähde voittamaan?
Eli Pena-Matilla tuli tavoite täyteen Irlannin rallin puolesta.
Ei nyt millään pahalla Pena-Mattia ja Hirvosen Penaa kohtaan, mutta mulla on Grönholmia ikävä. Mäkisestä ja Kankkusesta nyt puhumattakaan... joopa, vali vali, ennen oli kaikki paremmin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin no tämähän nyt olikin sitten melkein jo odotettavissa, että näin käy.
Jarska otti riskin ja lähti toisenlaisella renkaalla liikenteeseen kuin muut. Ekalla pätkällä hyvät pohjat mutta sitten kosahti. Vähän on kutina että ihan tietä pitkin ei ole ajettu. Eiköhän ne renkaat nyt kuitenkin kestä ajoa, jos ajetaan tietä pitkin, eikä koluta tien sivustoja ja koeta oikoa mahdollisimman paljon, jotta saataisiin 0.001 sekunnin hyöty. Nyt sarakkeeseen 0 pojoa.
 

trap

Jäsen
Hitto että on kyllä lyhyt tauko rallikauden välissä. Ihan kuin just äsken olisi kausi loppunut ja nyt näköjään ajavat jo kauden ekaa kisaa.

On kyllä jotenkin masentava laji. Ei persoonallisia kuskeja ja tiimejäkin todella vähän. Subarukaan ei taida enää olla mukana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hitto että on kyllä lyhyt tauko rallikauden välissä. Ihan kuin just äsken olisi kausi loppunut ja nyt näköjään ajavat jo kauden ekaa kisaa.

Ja ihan sama menokin näyttää jatkuvan kuin mihin viime kausi loppui, Loeb ja Sordohan siellä kärjessä taas... Mutta eipä silti, Urmo Aava johti satelliittitiimin Fordilla ensimmäisten pätkien jälkeen joten ei tämä nyt ihan katastrofilta näytä ajatellen MM-sarjan kiinnostavuutta. Kun tästä nykyisestä kalustosta luovutaan tämän kauden jälkeen niin tehdastiimitkään ei välttämättä enää ihan kaikkea panosta WRC-kaluston kehittämiseen, niin se saattaa tuoda näitä satelliittitiimien autoja vähän lähemmäs kärkeä. Ainakin toivottavasti.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mutta eipä silti, Urmo Aava johti satelliittitiimin Fordilla ensimmäisten pätkien jälkeen joten ei tämä nyt ihan katastrofilta näytä ajatellen MM-sarjan kiinnostavuutta.
No just. Jos mestaruuspystiä ei ole viiteen vuoteen tarvinnut ottaa Loebilta pois ja tuleva kausi jatkuu varmasti samaan malliin, niin pienestä ne ilot on nykästävä. Suomalaiset ovat kyllä tosi värittömiä ja sen toisen kolmannet tilat ei paljoa jaksa innostaa, varsinkin näiden lukuisten kilpatallien aikoina.

Katsotaan nyt mitä ensi (ei siis nyt startannut) kausi tuo tullessaan, eipä sinne mitään keinotekoisia schumacher-sääntöjäkään tarvita, jos yksi vaan on parempi kuin muut.

Onpa tosiaan kyllä lyhyt tauko rallissa kausien välissä.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Mutta eipä silti, Urmo Aava johti satelliittitiimin Fordilla ensimmäisten pätkien jälkeen joten ei tämä nyt ihan katastrofilta näytä ajatellen MM-sarjan kiinnostavuutta.
Urmon johto oli rengasvalinnan ansiota, enkä hirveästi osaa tuosta riemua repiä. Kovin synkältä näyttää kilpailun suhteen, ainoa pelastus olisi Mikon nousu Loebin tasolle soraralleissa ja täten kunnollinen mestaruustaisto. Ärsyttää lähinnä, IRC on paljon parempaa viihdettä kuin tämä FIA:n aikaansaama sekoilu.

Täytyy todella toivoa, että S2000:sta on pelastajaksi.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Huikea MM-rallikauden avaus

Kauan ja todella suurella mielenkiinnolla odotettu MM-rallikauden avaus on nyt käynnissä ja Irlannin teillä on käynnissä todella kutkuttava sekuntitaisto. Avauspäivä karsi kärkikuljettajia jo kohtuullisen kovalla kädellä, mutta onneksi maukkaat asetelmat säilyivät kilpailussa. Toisen päivän kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen tilanne on siis (lähde: www.mtv3.fi):

Irlannin MM-ralli, tilanne EK 10/19:

1. Sebastien Loeb Citroen 1.37.20,6
2. Daniel Sordo Citroen +1.06,8
3. Mikko Hirvonen Ford +1.49,6
4. Henning Solberg Ford +4.56,8
5. Chris Atkinson Citroen +5.50,9
6. Matthew Wilson Ford +7.14,4

Kuuden kärki mahtuu siis reilun seitsemän minuutin sisään, mikä lupaa todella mielenkiintoista vääntöä vielä lauantain jälkimmäiselle puolikkaalle, kun lauantaiaamun kolme erikoiskoetta "tuplataan". Kuuden kärjessä on hienosti kaksi automerkkiä tasapäin vääntämässä avauskilpailun voitosta ja MM-pisteistä. Voisiko kauden avaus olla huikeampi?

Kyllähän tämä nykymeno vituttaa tällaista ralliautoilulle osan sielustaan menettänyttä tallustajaa niin ettei välillä edes veri kierrä. Eipä sillä, Suomessa hätä ei ole sen suurempi, koska meillä on hyvä rallitarjonta omasta takaa ja ensi viikonloppuna kaivetaan taas penkanvalloitusvarusteet naftaliinista ja suunnataan Mäntsälään katsomaan aitoa meininkiä. Ja sittenhän onkin jo kohta SM-sarjaa tarjolla Mikkelissä.

Tällä nykymenolla joudun oikeasti toteamaan, että Suomen MM-ralli saattaa hyvinkin jäädä kalenterista pois; ainakaan en sen hyväksi uhraa yhtään vapaapäivää duunista ja kustannuksiltanakin puoli viikkoa Keski-Suomessa on sen verran suolainen paukku, että rankasti menee harkintaan viettäiskö sen ajan nautiskellen terassi-ilmoista Etelä-Suomessa ja väijyen rallilähetykset telkkarista. Ja siis pidän moista pohdintaa todella huolestuttavana merkkinä, sillä Jyväskylässä on tullut käytyä MM-rallin puitteissa reilusti yli 20 vuotta. Viime kesän tapahtuma oli jo vaisu, ja tämän vuoden tapahtuma vaikuttaisi jo niin turhanpäiväiseltä, että taidan käydä tämän vuoden osalta tsekkaamassa Paviljongin maaliskuisen Jyväskylän Talvirallin ohessa ja odotella MM-rallin osalta aikoja parempia...
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hohhoijaa... Niin lähti uusi MM-rallikausi siis vauhtiin. Kuten jo eilen tuli julkisesti ihmeteltyä, tästä sarjasta on kyllä henki karannut kauas pois ja ihmetellä sopii millä tempuilla sarjan promoottori meinaa nyt julkisuuskuvaa kiillottaa. Kahdeksan kärjessä kaksi automerkkiä ja kahdeksanneksi sijoittuneen "Kassimiehen" ero kärkeen yli 14 minuuttia.

Alla ihan vertailun vuoksi Tunturin tulokset viime viikonlopulta. Kumpaa sarjaa sitten voi pitää mielenkiintoisempana, se jääköön jokaisen oman pohdiskelun varaan...

Irlannin MM-rallin tulokset;

1. Sebastien Loeb Citroen 2.48.25,7
2. Dani Sordo Citroen +1.27,9
3. Mikko Hirvonen Ford +2.07,8
4. Henning Solberg Ford +6.32,4
5. Chris Atkinson Citroen +7.51,9
6. Sebastien Ogier Citroen +10.44,0
7. Matthew Wilson Ford +11.23,8
8. Khalid Al Qassimi Ford +14.07,9

Arctic Rallyn lopputulokset:

1. Juha Salo Mitsub. 2.01.14,1
2. Kosti Katajamäki Mitsub. +15,2
3. Jari Ketomaa Subaru +33,2
4. Jussi Välimäki Mitsub. +1.24,5
5. Jukka Ketomäki Mitsub. +2.08,0
6. Janne Tuohino Mitsub. +2.21,3
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, olihan tämä avausralli MM-sarjassa juuri omiaan Citroenin ylivaltaa korostamaan. Varsinkin kun molemmille suomalaisille Ford-kuljettajille osui ongelmia matkaan, niin eroista tuli vieläkin suurempia.

Se on tietysti selvää, että kahdella merkillä tuolla mennään, koska Subarulla ei yksinkertaisesti ehdi näiden kahden muun vauhtiin.

Se ei itsessään ole mikään paha asia, jos olisi jokaisessa autossa tasavertaiset kuljettajat. Mutta kun ei ole, niin erot ovat kieltämättä suuret.

Kait tätä vuotta sitten voi kutsua vaikka välivuodeksi, jos niin haluaa. Mutta kyllä tästä varmaan saadaan aikaiseksi tiukempiakin kilpailuja, jota laji ehdottomasti kaipaa. Norjassa voi olla jo ihan eri meininki, kun alustaksi muuttuu lumi.
 

CamNeely#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Boston Bruins
Onneksi asfalttiralleja on vähemmän suhteessa tänä vuonna, joten saatetaan nähdä jopa kilpailua mestaruudesta. Tosin kaksi automerkkiä on kyllä köyhää meininkiä.
Asfaltilla kukaan ei voi Loebille mitään. Kakkossijasta voi tulla hyvä kisa jos Fordit menee ongelmitta. Lumella ja soralla voidaan nähdä tasaväkinen voittokamppailu kolmen kuljettajan kesken, Sordo saattaa jossain kisassa olla jopa podiumilla noilla alustoilla.

Kyllä tässä odottaa jo S2000-autoja (vielä jos niiihin saa turbot ja automaattilootat ym.). Silloin autot ovat kuskeille ja katsojille mieleisiä ja autovalmistajia on roppakaupalla mukana MM-sarjassa.
Tekniikan kehittyessä ei mene kauaa kun ajetaan lähelle WRC-luokan aikoja. B-ryhmän loputtua A-ryhmä tuntui vähän aikaa melko heppoiselta mutta nopeasti se muuttui parempaan ja WRC:llä ajettiin vanhat pohja-ajat nurin. Kyllä se tästä. Toivottavasti ainakin..
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Neste Oil Rallyyn on aikaa puoli vuotta, mutta reitistä tihkuu tietoja julkisuuteen.
Legendaarinen Kakariston risteysalue jää ilmeisesti kokonaan pois (tietoa ei ole, ajetaanko mitään osaa tuosta pätkästä.) Huhujen mukaan Vellipohja jäisi myös tänä vuonna ajamatta.

Virallisesti reitti tulee julkisuuteen kuukauden sisällä.

Neste Oil Rally 2009
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Virallisesti reitti tulee julkisuuteen kuukauden sisällä.

Neste Oil Rally 2009

Jännä, että tuossa Keskisuomalaisen jutussa kilpailunjohtaja kertoo muutoksia tulevan kovin maltillisesti, mutta "firman" oman uutiskirjeen mukaan lähes 30 % on muutettu: http://www.nesteoilrallyfinland.fi/...sapiirinuutiskirje109/uusireitti/default.html

Ei kovin yhdenmukainen tiedotuslinja, mutta mitäpä tuota arvailemaan. Luvitukset sun muut järjestävien seurojen kaivamiset aiheuttavat tiettyjä kompromisseja aina suunnitelmiin. Eli parempi vaan odotella ja kuullostella mitä tuleman pitää.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Olenko mä nyt ihan pihalla vai mistä mulla on sellainen mielikuva että tuo kolmasosa on joku FIA:n vaatimus miten mm-rallin reittiä pitää uudistaa joka vuosi? Vai joko tämä(kin) sääntö on painunut unholaan, kun komissio vaihtaa sääntöjä kuin alushousujaan?

Kakariston pudottamisesta oli huhuja jo viime syksynä, joten yllätyksenä tuo ei tule. Kunhan sen vielä näkisi todellisuudessakin...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huomattavasti jännempää taistelua on ollut Norjan rallin ensimmäisenä päivänä, kuin mitä oli tuo edellinen Irlannin osakilpailu. Yötauolle mentäessä Loeb johtaa parilla sekunnilla Hirvoseen ja Latvala kolmantena ihan iskuetäisyydellä hänkin. Todellinen yllättäjä on ollut P-G Andersson yksityistallin Skodalla(!); kuudes sija ja ihan samaa vauhtia Petter Solbergin ja myös Dani Sordon kanssa. Ja yksi pohja-aikakin taisi tulla. Vaikka hurri onkin niin mukava nähdä välillä tuollaisia yllättäjiä, toivottavasti vauhti jatkuisi huomennakin. Ja toivottavasti Fordit pystyisivät jättämään Loebin taakseen niin saataisiin välillä jotain muitakin voittajia...

Ja loppukevennykseksi:
Tuossa kun noita ralliuutisia lueskelin niin alkoi naurattamaan jostain syystä seuraava uutinen: Solberg Norjan rallissa vaimonsa hommaamilla rahoilla.
Erityisesti seuraava kohta sai mielikuvitukseni laukkaamaan: - Vaimoni Pernilla on tehnyt töitä yötä päivää tukijoiden kanssa, Solberg kuvaa tallin rahoitusta. Mitäpä sitä ei vaimo tekisi miehensä ralliharrastuksen eteen...

Joo väsynyt olen, liikaa töitä tällä viikolla... Ja kyllä, mielikuvitus on liian vilkas ja likainen tällä hetkellä...
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Urheilulehti tiivisti mainiosti Mikko Hirvosen arvostuksen urheilijana:

Kahden miehen kilpasarjassa Mikko on toiseksi paras. Hyvä Mikko ja metsiemme miehet, ootte yhtä kovia kun mäkihyppääjät. Edellä tosin Sabaajia..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei näytä riittävän Ford-miesten vauhti Loebille lumellakaan, aamun pätkillä Loeb on onnistunut vetämään jo yli 10 sekunnin kaulan Hirvoseen ja Latvalakin on jäänyt parikymmentä sekuntia lisää ja on kolmantena 49 sekunnin päässä Loebista. Kyllähän tästä(kin) kaudesta saattaa aikamoinen Loebin näytös tulla kun pystyy noin hyvin menemään lumellakin, asfaltillahan Loeb on aina ollut ylivoimainen joten siksi en vielä Irlannin jälkeen suostunut uskomaan Loebin ylivoimaan tällä kaudella. Mutta pahalta näyttää tällä hetkellä, Ford-miesten pitäisi kyllä nyt jostain löytää lisää vauhtia.

Ja myös tuo eilen mainitsemani P-G Andersson joutui sitten keskeyttämään kytkinvikaan. Todella harmi koska vanhalla yksityisautolla kuudes sija ensimmäisen päivän jälkeen oli todella hyvä suoritus.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Tynkäsarja

Rallin MM-sarja on irvikuva kilpaurheilusta. Yksi mies, Loeb ja yksi talli, Citroen ajaa voitosta, toinen sitikka ja kaksi Fordia kisailevat sitten muista kärkipään sijoista. Muilla ei ole edes teoreettista mahdollisuutta neljän parhaan joukkoon jos vehkeet pysyvät ehjinä.
Toivottavasti ensi vuoden sääntömuutokset tuovat lisää tasaisuutta ja ennenkaikkea uusia automerkkejä ja kuljettajia, jotta MM-sarjaan tulisi mielenkiintoa ja että siitä jaksaisi edes hieman innostua.
Vaikka olenkin täysin urheiluhullu, niin nykyisellään rallin MM-osakilpailujen tv-lähetyksetkään eivät kiinnosta pätkääkään.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hanson puhuu kyllä asiaa. Enemmän odottaa taas ensi viikonlopun kotimaista kapinaa SM-sarjassa ja tällä kertaa Mikkelin maisemissa. Se täytyy kyllä sanoa, että sen mitä Norjan settiä pikaisesti olen telkkarista Tulosruudusta nähnyt, niin maisemat ja meno Norjassa näytti olevan ihan aidon talvirallin näköistä. Itse kilpailuun ei paljon sanottavaa ole, samaa huttuahan tämä nyt on kisa toisensa jälkeen...

Mutta tosiaan, ensi viikonloppuna Mikkelin maisemissa kotoisen SM-sarjan toinen osakilpailu ja maisemat varmasti vähintään yhtä lumiset kuin Norjassa tässä viikonvaihteessa. Ja itse kilpailu on monta kertaa mielenkiintoisempaa, kun erot kuljettajien kesken on huomattavasti pienempiä, mutta meno siitä huolimatta ihan maailman kärkiluokkaa N-ryhmässä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Rallin MM-sarja on irvikuva kilpaurheilusta. Yksi mies, Loeb ja yksi talli, Citroen ajaa voitosta, toinen sitikka ja kaksi Fordia kisailevat sitten muista kärkipään sijoista.
Tavallaan totta. Mutta on se niinkin, että eipä niitä kuskeja nyt maailmalla montaa ole, jotka pystyivät ajamaan aivan kärkisijoituksia, vaikka alla olisi mikä auto tahansa. Marcus olisi tietysti yksi, mutta muuten ei työttömänä ole oikeastaan yhtään potentiaalista kärkimiestä, jos kriiteerinä on kaikki kolme alustaa.

Loeb on yksinkertaisesti niin kova luu alustalla kuin alustalla, että hänen voittamisensa vaatii nyt aika paljon. Mikko on lähellä, mutta aavistuksen omainen väli näilläkin on. Tietysti jos nyt ajatellaan tuota Norjassa tullutta eroa, niin kukaan ei pysty silmällä sanomaan, kumpi ajoi kovempaa. Kello on sen verran tarkempi mittari, että se pisti miehet sitten paremmusjärjestykseen.
Mutta tosiaan, ensi viikonloppuna Mikkelin maisemissa kotoisen SM-sarjan toinen osakilpailu ja maisemat varmasti vähintään yhtä lumiset kuin Norjassa tässä viikonvaihteessa. Ja itse kilpailu on monta kertaa mielenkiintoisempaa, kun erot kuljettajien kesken on huomattavasti pienempiä, mutta meno siitä huolimatta ihan maailman kärkiluokkaa N-ryhmässä.
Joo, kyllä meillä on hyvä, ja tasainen kärki. Herrat Salo, Katajamäki ja Ketomaa, ehkä varauksella Ketomäkikin, on sellainen ryhmittymä, että ei paremmasta väliä. Arcticissakin pojat juttelivat, että on tämä hullua touhua. Suoraan ajetaan yli nuotista, ja toivotaan, ettei hanki kutsu.

Jos tuolla Mikkelissä on paljon lunta, niin sama homma varmaan tulee jatkumaan. Siihen hankeen on hyvä nojata, jos se on kova. Hiukan se syö puskureita, mutta se on silloin murheista pienin, kun taistellaan tosissaan podiumpaikoista.

Ja Kimi tosiaan tulee taas mukaan, joten Mikkeli saa julkisuutta, sekä siinä ohessa rahaa kaupunkiin, kun paikalle tulee varmasti katsojia, jotka muuten olisivat jääneet tulematta. Mielenkiintoista on seurata, kuinka se Grande Punto nyt pärjää muita vastaan.

Tien luonne muuttuu jonkin verran sitten Rovaniemen alueen. Mukaan tulee paljon ylityksiä, joissa nuottiin uskominen on kaiken perusta yhdistettynä oikeaan ajolinjaan nypyltä yli mentäessä. Sen verran tarkkaan nuo ylitykset on osuttava, että jo renkaan leveyden verran kun on liiaksi ulkona, niin lapiohommiksi menee, jos vauhtia vaan on riittävästi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös