Ralliketju

  • 1 678 233
  • 13 385

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvin odotetusti Suzuki aikoo kuulemma maanantaina ilmoittaa vetäytymisestään MM-sarjasta. Ikävä uutinen MM-sarjan kannalta koska ei noita tehdastiimejä siellä liikaa ole, mutta toisaalta ihan turha tuolla on rimpuilla vajaalla budjetilla ja "puolivaloilla". Suzuki lähti alusta saakka täysin väärällä strategialla WRC-hommiin mukaan ja vaisu menestys ei siksi tullut varmaan kenellekään yllätyksenä. Toivottavasti Suzukin kuitenkin edelleen jatkaa S2000-projektiaan koska siellä puolella heillä on hyvää osaamista ja todennäköisesti tämä WRC-vuosi antaisi heille paremmat valmiudet siihen mitä MM-sarjassa ajaminen on, sitten kun vuodesta 2010 siirrytään MM-sarjassa tuohon S2000-kalustoon.

Mutta miten vaikuttaa Suzukin toimintaan yleensäkin tämä GM:n todennäköiseltä näyttävä konkurssi? Eikös Suzuki ole ainakin osittain GM:n omistuksessa?


EDIT: Ilmeisesti Suzuki vetäytyy kokonaan rallista, eikä siis ole mukana sittenkään kun siirrytään edullisempaan S2000-kalustoon. Harmi, koska Suzuki olisi saattanut olla ihan suht' kova tekijä niissä kinkereissä aiemman kokemuksensa ansiosta.

Linkki uutiseen: Gardemeister työttömäksi - Suzuki vetäytyi MM-sarjasta
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Grönholmin paluu kariutumassa?

Se Grönholmin paluu ei sittenkään ollut niin varma uutinen kuin mitä Ilta-Sanomat antoi ymmärtää. Huhujen mukaan Subaru olisikin taloustilanteen takia supistanut reilusti Grönholmille tarjottua ohjelmaa ja Bossen ajettavaksi jäisikin vain neljä rallia. Tämä ei ilmeisesti Bosselle kelpaa vaan hän haluaisi ajaa ymmärrettävästi täyden sarjan. Eli ilmeisesti se comeback jää sittenkin tulematta.

Mitenkähän tämä uutinen Subarun budjetin supistamisesta vaikuttaa siihen satelliittitiimiin jota Subarulle kaavailtiin ensi kaudeksi? Vai tuleeko rahoitus siihen kokonaisuudessaan norjalaisilta jolloin Subarun huoleksi jäisi vain autojen toimittaminen?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eiköhän se Subarun mahdollinen satelliittitalli joudu maksamaan kovan rahan saadakseen autot kaikkine tarpeineen käyttöönsä. Näin se aina on mennyt, kun tulet valmiiksi katettuun pöytään.

Marcus tuskin on kiinnostunut ajamaan vain neljää rallia, vaikka se kolmasosa kauden ralleista onkin. Ajotuntuma siinä eniten on koetuksella, ja Loebia vastaan pitää kuitenkin päästellä ihan tosissaan, mikäli sille aikoo pärjätä. Kusisseissa tietysti etsitään monenlaisia ratkaisuja asiaan, mutta vaikeaa sopivan paketin löytyminen saattaa olla.

Toni joutui ikävään välikäteen, vaikka puhdas ajosopimus ensi kaudesta taskussa olikin. Ei siinä itku auta, kun emoyhtiö päättää lopettaa rahoittamisen. Toni olisi kyllä erittäin hyvä lisä ensi kauden rallin SM-sarjaan. Siihen sitten erikseen hankitulla budjetilla hyvä auto perseen alle Jyväskylän MM-ralliin, niin saisi kauden aikana ajettua 8 kilpailua.

Mitä yleensä tulee nyt näihin lopettamispäätöksiin koskien F1:n Hondaa ja rallin Suzukia. Nimittäin olen kyllä vähän sitä mieltä, että nyt pystyy varsin helpolla lopettamaan huonon tallin vetoamalla maailmantalouden epävakaaseen tilaan, vaikka todellinen syyllinen saattaa löytyä peilistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitä yleensä tulee nyt näihin lopettamispäätöksiin koskien F1:n Hondaa ja rallin Suzukia. Nimittäin olen kyllä vähän sitä mieltä, että nyt pystyy varsin helpolla lopettamaan huonon tallin vetoamalla maailmantalouden epävakaaseen tilaan, vaikka todellinen syyllinen saattaa löytyä peilistä.

Totta! Taloustilanteeseen vetoaminen on "tyylikäs tapa" poistua, verrattuna siihen että sanottaisiin tyyliin "Ei tämä nyt perkele onnistunut, eiköhän meidän ole parempi lyödä pillit pussiin." Joku Suzukin lähti jo koko projektiin ihan väärällä lähestymistavalla ja koko projekti oli melkein alusta asti lähes tuhoon tuomittu. Noiden virheiden myöntäminen olisi todella paljon vaikeampaa kuin epävakaaseen maailmantilanteeseen vetoaminen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Subarukin vetäytymässä sarjasta? Maikkarin tietojen mukaan näyttäisi siltä, että ei pelkästään Bosse ole jäämässä ilman Subaru-pestiä:

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/12/764726

-S

Jos näin todellakin tulee käymään, on se ralliautoilun loppu. Ketä kiinnostaa MM-sarja jossa ajaisi Ford ja Citroen tehdastallina ?
Miten kävisi uuden 2010 alkavan luokan ? Onko silloin enään "välivuoden" jälkeen kiinnostusta ko. lajiin. Kyse on vakavasta asiasta, jos ajatellaan vaikka Jyväskylän rallia ja tuomia euroja keski-suomeen.

Totta! Taloustilanteeseen vetoaminen on "tyylikäs tapa" poistua, verrattuna siihen että sanottaisiin tyyliin "Ei tämä nyt perkele onnistunut, eiköhän meidän ole parempi lyödä pillit pussiin." Joku Suzukin lähti jo koko projektiin ihan väärällä lähestymistavalla ja koko projekti oli melkein alusta asti lähes tuhoon tuomittu. Noiden virheiden myöntäminen olisi todella paljon vaikeampaa kuin epävakaaseen maailmantilanteeseen vetoaminen.

Niin aiemin ollaan voitu vedota tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin. Nyt on coolimpaa sanoa että Maailmantalous on syyllinen tähän ja tähän irtisanomiseen tai lomautukseen.

Suzukihan taisi menestyä ihan tyylikkäästi junioreiden sarjassa. Ja nythän on ollut jo aieminkin huhua, että sinä ja sinä vuonna siirrytään WRC -autoista Super 2000 -luokan autohin. Jälkiviisaana voi hyvin todeta että Suzukin tulo WRC -luokkaan oli mitä suuremmassa määrin itsemurha. Mitä olisikaan saatu jos olisi jo alettu alunperin keskittymään tulevaan Super 2000 -luokan autoon.
WRC projektiin syydetyt rahat olisi helpommin kannattanut sijoittaa Super 2000 autoon, jolla olisi nyt voitu ajaa IRC luokkaa. Toinen täysimittainen kausi IRC luokassa olisi luonut hyvän pohjan tulevaan MM sarjaan. Auto olisi ollut huomattavasti halvempi rakentaa ja kehitystyötä olisi voitu ja voitaisiin tehdä nyt kokoajan. Kauden 2010 alussa olisi jo voitu taistella täysillä jopa osakilpailuvoitoista !
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös Subarukin ole ainakin jollain tavalla kytköksissä GM:ään? Muistelen että ainakin amerikassa olisi jotain Subarun maastureita myyty Saabina tms. Eli olisiko tuo GM:n "heikohko" taloudellinen tilanne nyt osittain vetämässä peräti kaksi tiimiä pois MM-sarjasta?

Aika huonolta kyllä kuulostaa jos ainoastaan kaksi tehdastiimiä jää ensi kauden sarjaan. Toivottavasti tähän uuteen sarjaan tulisi kuitenkin sitten lisää tiimejä, jos ensi kausi nyt jäisikin vähän "välivuodeksi". En minä usko että tämä kuitenkaan vielä ralliautoilun loppu olisi vaikka ensi kaudeksi jäisikin vaan Ford ja Citroen, muistaakseni joskus 90-luvulla oli ainakin lähes samanlainen tilanne että mukana oli todella vähän tehdastiimejä. Uusi luokka voi muuttaa kaiken, riippuen tietenkin mihin suuntaan maailman taloustilanne kehittyy.
 

fakiiri

Jäsen
Jos näin todellakin tulee käymään, on se ralliautoilun loppu. Ketä kiinnostaa MM-sarja jossa ajaisi Ford ja Citroen tehdastallina ?
Miten kävisi uuden 2010 alkavan luokan ? Onko silloin enään "välivuoden" jälkeen kiinnostusta ko. lajiin. Kyse on vakavasta asiasta, jos ajatellaan vaikka Jyväskylän rallia ja tuomia euroja keski-suomeen.

Vaikka rallin tilanne on nyt hyvin huolestuttava, ei liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata tehdä. Laji on kautta historiansa elänyt erilaisia ylä- ja alamäkiä. Nyt on alamäen, joskin jyrkän sellaisen, vuoro.

Monille on syntynyt virheellinen illuusio rallin MM-sarjan historiasta 2000-luvun alkupuolen huikeiden vuosien johdosta. Vaikka vuosina 1999-2005 rallin MM-sarjassa riitti talleja ja tähtiä, kuinka moni muistaa esimerkiksi MM-sarjat vuosilta 1987 ja 1988? Silloin oli mukana Lancia, sitten oli sellainen italialainen autonvalmistaja kuin Lancia, Martinin väreissä kilpaili Lancian rallitalli ja taisi mukana olla muutama tiimin sekä satelliittitallin Lancia. Ai niin, muutamissa kisoissa joukon jatkona pyöri Mazda ja Ford. Eli ei tämä nykyinen lama sinänsä uusi tilanne MM-sarjalle ole.

Vuonna 1993 Jyskälässä oli huimat kolme tallia, kärkipään kalustoa riitti noin kymmenelle kuskille. Vuonna 1992 N-ryhmän autolla kurvailtiin Jyskälässä kympin kärkeen...Tälläkin hetkellä rallin MM-sarja on kovemmassa tikissä kuin vaikkapa vuonna 1996, jolloin mukana oli kolme tallia ja kuusi tehdastason autoa suurimmassa osassa kilpailuista. Eikä kukaan puhunut MM-sarjan kuolemasta tuolloin mukaan.

Ensi vuodesta tulee väistämättä lamavuosi. Mutta vuosi 2010 voi olla jo toisenlainen. S2000-luokan autoja alkaa olla luokiteltuna kymmenkunta, eikä tämä taloudellinen tilanne loputtomiin alavireisenä jatku.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Muistelen että ainakin amerikassa olisi jotain Subarun maastureita myyty Saabina tms.

Nej, tai melkein. Saab 9-2X perustuu Subaru Imprezaan ainakin ulkonäöltään. Konepuolesta en ole varma, mutta ulkonäöltään tuo 9-2X on kuin saabimainen Subaru.

Eikös se mennyt niin, että GM omistaa 20% Fujista, joka omistaa Subarun?
 

Outsider

Jäsen
Käsittääkseni Subaru ei ole GM:n omistuksessa enää. Ikävää silti lajin kannalta, jos Subaru jättää leikin kesken. Tosin eipä Fordkaan taida kovin vahvoilla tällä hetkellä olla, vaikka sarjaan ilmoittautuivatkin.

Vaikka 80-luvun lopulla automerkkejä oli vähemmän mukana, niin silti voitosta ajoi useampi kuski kun nykypäivänä.
 

fakiiri

Jäsen
Käsittääkseni Subaru ei ole GM:n omistuksessa enää. Ikävää silti lajin kannalta, jos Subaru jättää leikin kesken. Tosin eipä Fordkaan taida kovin vahvoilla tällä hetkellä olla, vaikka sarjaan ilmoittautuivatkin.

Vaikka 80-luvun lopulla automerkkejä oli vähemmän mukana, niin silti voitosta ajoi useampi kuski kun nykypäivänä.

No, esimerkiksi vuonna 1987 voitosta käytännössä ajoi Lancia-kolmikko Kankkunen, Alèn&Biasion. Seuraavana vuonna tilanne oli aikalailla sama, joskin Kankkunen ajoi voitoista vain muutamissa ralleissa tallinvaihdon vuoksi. Vuonna 1989 Mitsu-kuskit Vatanen&Eriksson ja Toyota-kaksikko Kankkunen&Sainz haastoivat, mutta Lancian dominointi jatkoi. Ei niitä voitosta oikeasti ajaneita kuskeja kahta-kolme per kisa enempää ollut.

Ja moni muistelee lämmöllä B-ryhmän aikakautta. Autot olivat hienoja, mutta ei tuolloinkaan voitoista kauhean moni kuski ajanut. Vuosina 1981-1984 voitoista ajoivat lähinnä Audi-kuskit keskenään. Lancia haastoi, voitot jäivät vähiin. Vasta Peugeot pystyi Audin kukistamaan. Sitten Audi putosikin kehityksen kelkasta ja vuonna 1986 voitosta ajoi jälleen vain kaksi tallia, Peugeot ja Lancia.

Jos, ja toivottavasti kun, voitoista ajaa edes Ford-kaksikko ja Citroen -kaksikko, ykkössijasta tappelee neljä kuskia. Pitkässä perspektiivissä se on aika normaali määrä MM-sarjasta puhuttaessa.
 

Outsider

Jäsen
No, esimerkiksi vuonna 1987 voitosta käytännössä ajoi Lancia-kolmikko Kankkunen, Alèn&Biasion. Seuraavana vuonna tilanne oli aikalailla sama, joskin Kankkunen ajoi voitoista vain muutamissa ralleissa tallinvaihdon vuoksi. Vuonna 1989 Mitsu-kuskit Vatanen&Eriksson ja Toyota-kaksikko Kankkunen&Sainz haastoivat, mutta Lancian dominointi jatkoi. Ei niitä voitosta oikeasti ajaneita kuskeja kahta-kolme per kisa enempää ollut.

Ja moni muistelee lämmöllä B-ryhmän aikakautta. Autot olivat hienoja, mutta ei tuolloinkaan voitoista kauhean moni kuski ajanut. Vuosina 1981-1984 voitoista ajoivat lähinnä Audi-kuskit keskenään. Lancia haastoi, voitot jäivät vähiin. Vasta Peugeot pystyi Audin kukistamaan. Sitten Audi putosikin kehityksen kelkasta ja vuonna 1986 voitosta ajoi jälleen vain kaksi tallia, Peugeot ja Lancia.

Jos, ja toivottavasti kun, voitoista ajaa edes Ford-kaksikko ja Citroen -kaksikko, ykkössijasta tappelee neljä kuskia. Pitkässä perspektiivissä se on aika normaali määrä MM-sarjasta puhuttaessa.

No 80-luvulla meininki oli sen verran erilaista, että liikaa on turha verrata, kun kuskitkaan eivät edes osallistuneet kaikkiin kilpailuihin. Em. syystä voittajia olikin kyllä useampia. Tarkoitin lähinnä että tuolloin oli useammalla kuskilla lähtökohtaisesti mahdollisuus ajaa saman kisan voitosta, eikä niin että Loeb voittaa aina asfaltilla ja Suomalaiset ehkä soralla/lumella. Siis kärjistettynä.

Jos ensi kaudelle osallistuu Ford ja Citroen, niin silti voitoista ajaa maksimissaan Loeb, Hirvonen ja Latvala ja harvemmin nekään samassa kisassa. Sama vaikka näillä merkeillä olisi useampi talli/auto kisassa. Toivottavasti olen väärässä ja toivottavasti Subaru jatkaa ja saisi sorvattua Bossellekin sen täyden sarjan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ensi kaudelle osallistuu Ford ja Citroen, niin silti voitoista ajaa maksimissaan Loeb, Hirvonen ja Latvala ja harvemmin nekään samassa kisassa.

Kuinka moni tällä kaudella ajoi tosissaan voitosta? Käytännössä Loeb, Hirvonen ja Latvala. Ei Subaruilla tai Suzukilla ollut mitään mahdollisuuksia voittotaistoihin, joten siinä suhteessa tilanne ei muutu vaikka molemmat jättävät sarjan. Tietysti olisi ollut mahdollista että Bossen tulo Subarulle olisi nostanut Subarunkin voittotaisteluun mukaan, mutta jos tähän kauteen vertaa niin kärkitaisteluun ei tule todennäköisesti mitään muutoksia ensi kaudellakaan.
 

Outsider

Jäsen
Kuinka moni tällä kaudella ajoi tosissaan voitosta? Käytännössä Loeb, Hirvonen ja Latvala. Ei Subaruilla tai Suzukilla ollut mitään mahdollisuuksia voittotaistoihin, joten siinä suhteessa tilanne ei muutu vaikka molemmat jättävät sarjan. Tietysti olisi ollut mahdollista että Bossen tulo Subarulle olisi nostanut Subarunkin voittotaisteluun mukaan, mutta jos tähän kauteen vertaa niin kärkitaisteluun ei tule todennäköisesti mitään muutoksia ensi kaudellakaan.

Vastasin siis tähän:

Jos, ja toivottavasti kun, voitoista ajaa edes Ford-kaksikko ja Citroen -kaksikko, ykkössijasta tappelee neljä kuskia. Pitkässä perspektiivissä se on aika normaali määrä MM-sarjasta puhuttaessa.
 

Nupe#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se oli sitten siinä. Subaru vahvisti juuri, että vetäytyvät sarjasta:
http://www.yle.fi/urheilu/lajit/moo...hvisti_vetaytymisensa_mm-sarjasta_130215.html

Jos ensi kaudelle ovat osallistumassa vain Ford ja Citroen, niin taitaa rallit jäädä ajamatta. Taitaa nimittäin olla minimi 3 tehdastallia, että MM-sarjaa edes ajetaan. Ja vaikka ajettaisiin kahdenkin tehdastallin voimin, niin aika hölmöltä se vaikuttaisi. Vaikka eihän tälläkään kaudella voitoista kyennyt kisaamaan kuin se 2 tallia.
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Maailman tylsin MM sarja?

Rallin MM sarja on huono vitsi. Loeb täysin ylivoimainen, Garde puuttuu, Petter puuttuu, Atkinson puuttuu, Marcus tulee puuttumaan. Perukaa koko kausi. Ei mitään älyä kilpailla pelkästään Fordin ja Citikan kesken.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Rallin MM sarja on huono vitsi. Loeb täysin ylivoimainen, Garde puuttuu, Petter puuttuu, Atkinson puuttuu, Marcus tulee puuttumaan. Perukaa koko kausi. Ei mitään älyä kilpailla pelkästään Fordin ja Citikan kesken.

Täyttä asiaa. Sama kun vedettäisiin SM-liigaa neljällä joukkueella, joista kaksi paskoja ja yksi ylivoimainen ja yksi siinä välissä. Ei järjen häivääkään. Omasta puolestani joutavat pysyä pois jos ei kunnon kisaa tule.

Taitaa Jyväskylälläkin olla järjestämisestä kustannuksia kohta enemmän kun hyötyä jos tätä rataa mennään.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Rallin MM sarja on huono vitsi.

Ollut jo pitkän aikaa. Autonvalmistajien on helppo jättää väliin bileet, joissa kukaan ei oikeasti viihdy. Näin tekevät nyt Suzuki ja Subbe. Finanssikriisi on osasyy, mutta myös erittäin hyvä tekosyy sille, että japanialaiset voivat kertoa konkreettisesti FIA:lle, että rallin MM-sarja on täyttä paskaa. Ja toisaalta Pariisissa herrat keräävät nyt sitä satoa, mitä itse ovat kasvattaneet. Politikointi on ajanut sarjan tähän pisteeseen; jos sarjaa olisi kehitetty oikeasti mielenkiintoiseksi ja sen markkinointiin ja kokonaislaatuun olisi panostettu silloin kun fyrkkaa vielä oli, nyt olisi varmasti autonvalmistajillakin korkeampi kynnys jättäytyä hommasta sivuun. Mutta nythän tuo on kovin helppoa, kun ei tunne menettävänsä juuri mitään...

Itse asiassa ei harmita nämä uutiset yhtään, vaikka rallia läheltä seuraankin. Jos herrojen mieltä ei voi kääntää kuin pohjamutien kautta, niin mennään sitten sitä reittiä. Lappu luukulle hetkeksi ja mietitään rallin MM-sarja uusiks. Ihmeen pitkään on Subarultakin mielenkiintoa hommaan löytynyt, vaikka urheilullinen menestys on jo vuosikausia ollut ihan mitä sattuu. Eiköhän Ford ja Citikkakin löydä rahoilleen muita kohteita, jos oikein tarkasti miettii. Rallin MM-sarja on autourheilun oma mehupurkkisarja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
FIA sai lopulta mitä halusi. Tai sanotaanko sen, mitä se on kovasti tilannut tässä viimeiset vuodet. Säännöt ovat muuttuneet joka vuosi, kustannussäästöihin vedoten. Siirryttiin mm. vain yhteen rengastoimittajaan ja yksityyppirenkaaseen. Paljonko saatiin säästöä ? Etuautot kiellettiin, säästöjen nimessä. Tästä kuskit vetivät herneen nenään ja aiheesta. Turvallisuudelle viitattiin kintaalla, onneksi ei sattunut mitään vakavampaa. Moisella "säästöllä" ei ole mitään merkitystä niin kauan kun kilpa-auton hinta pyörii yli 1 milj. euron tasolla!
FIA on jo vuosi viitannut kintaalla tallien ehdotuksille, puheille ja pyynnöiile. FIA:n "päättäjät" kuninkaan ja diktaattoreiden asemassa näyttivät kuka käskee. Kuka on herra ja ketkä ovat narreja.
Nyt on tullut toinen ääni kelloon. Narrit näpäyttivät nyt suurta ja mahtavaa kuningasta rajusti näpeille. FIA ei muistanut sitä että nämä Narrit ovat kustantaneet koko leikkimisen.
Okei, ralli on ajan saatossa kokenut rajujakin muutoksia ja 2000 -luvulla on ollut "kulta-aikaa" ja menestystä. Mutta nuo ovat vain karu muisto menneisyydestä. MM-sarja on menettänyt aivan liikaa autonvalmistajia. Mitsubishi, Peugeot, Toyota, Skoda, Seat, Hyundai ja nyt Suzuki ja Subaru !
Citroen vietti "välivuoden" tehdastallina 2006 ja teki vakuuttavan paluun 2007 uudella C4 wrc:llä. Nyt on aika kuitenkin aivan toinen. Miten käy sarjan 2010 vuonna ? Totuus on se, että WRC:n taru on nyt lopullisesti haudattu. R.I.P wrc.
Vain rajut muutokset voivat pelastaa MM-sarjan. Se edellyttää myös rajua tuuletusta FIA:n päättävissä elimissä. Vanhat jäärät olisi välittömästi heivattava pihalle. Uutta verta kehiin ja mieluiten sellaista joilla on oikeasti kokemusta Rallin saralta. MM-sarjaan pysyvästi 12 rallia, joista n.8 kpl on joka vuosi samoja kisoja, kisoja joilla on vankat ja vahvat perinteet. Loput 4 rallia voivat olla ns. kierrätettäviä ralleja. Autojen hinnat murto-osaan nykyisestä sekä kunnon promoottori joka ottaa sarjan pyörittämisen haltuunsa. Max Mously voi lähteä meneen ja vaikka leikkiin niitä omia leikkejään
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllähän sitä haikein mielin muistelee esim. vuosituhannen vaihteen aikoja, jolloin sarjassa ajoivat mm. Mäkinen, Kankkunen, McRae, Burns, Auriol, Sainz, Grönholm, Rovanperä, Panizzi, Solberg, Märtin, Delecour, Loeb aloitteli jne. sekä autoista mm. Toyota viimeisiä vuosiaan, Subaru, Mitsubishi, Peugeot, Ford, sitten Citroën myöhemmin sekä vähän huonommin menestyneet Skoda ja Hyundai. Joka ralliin oli tarjolla monta voittajakuskia ja -autoa. Pistesijojakaan ei riittänyt kaikille.

Nykyisin? Jaa'a, tarttis tehdä jotain.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ensi kaudelle ovat osallistumassa vain Ford ja Citroen, niin taitaa rallit jäädä ajamatta. Taitaa nimittäin olla minimi 3 tehdastallia, että MM-sarjaa edes ajetaan.

Ei tuollaista sääntöä minun tietääkseni ole olemassa että vaadittaisiin tietty määrä tehdastalleja, joten ei varmasti MM-sarja jää ajamatta Subarun ja Suzukin vetäytymisten takia mikäli vaan Ford ja Citroen pysyvät päätöksessään ja jatkavat. Ensi kaudesta tulee vähän "välivuosi" siinä suhteessa että mukana on tosiaan vaan kaksi tehdastallia mutta en minä usko että tämä kuitenkaan rallin MM-sarjaa kaataa. On rallissa ennenkin ollut vaikeita aikoja (tuolta ylempää löytyy mm. juttua siitä) mutta aina se on lopulta onnistunut nousemaan sieltä. Uusi S2000-luokka tulee todella hyvään palaan nyt ja se saattaa olla se "pelastusrengas" jota ralli nyt tarvitsee. Kyllä minä uskon että ralli nousee vielä.

Ja tosiaan ei noiden kahden tallin puuttuminen edes muuta kärkikamppailua mitenkään. Kun sitä kärkikamppailua on kuitenkin parin viime kauden ajan käyty ainoastaan Fordien ja Citroenien kesken. Siellä on ne samat Loeb, Hirvonen, Latvala ja Sordo edelleen kamppailemassa voitoista ja mestaruudesta. Subarun ja Suzukin puuttuminen muuttaa ainoastaan tuota keskikastin kamppailua, nyt siellä tullaan todennäköisesti näkemään enemmän yksityiskuskeja ja satelliittitiimien autoja. Ja tietysti jos Ford ja Citroen eivät enää hirveästi kehitä WRC-kalustoaan kun siitä joka tapauksessa kauden jälkeen luovutaan, niin saattaa käydä niinkin että satelliittitiimien autot ovatkin lähempänä kärjen vauhtia kuin esim. tällä kaudella (mikäli siis esim. Stobart ja Kronos päättävät jatkaa vielä mukana).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämän päivän Karjalaisessa oli juttua tästä Subarun vetäytymisestä, ja siinä oli myös kolumni vetäytymisen syistä. En ehtinyt lukemaan juttua kovin tarkkaan mutta pääpiirteittäin se taisi mennä niin että Subarun vetäytyminen oli osittain näpäytys FIA:lle, osittain taas ihan käytännön sanelema juttu, ja suurin syy tuohon vetäytymiseen oli FIA:n päätös siirtyä MM-sarjassa S2000-luokan kalustoon.

Subaruhan on jo vuosia satsannut voimakkaasti N-ryhmän Imprezan kehitykseen ja pääsikin lopulla Mitsun tasolle tuossa luokassa. Alunperin tuossa uusitussa MM-sarjassa piti käsittääkseni saada kilpailla myös N-ryhmäläisistä jalostetulla kalustolla, mutta nyt sitten päätettiin että MM-sarjassa ajetaan pelkästään tuolla S2000-kalustolla joka on kehitetty etuvetoisista autoista. Subarulla ei taasen ole mallistossaan yhtään etuvetoista autoa joten he joutuisivat tuota autoluokkaa varten kehittämään uuden mallin ja se ei välttämättä ole enää kovin halpaa ja järkevää leikkiä. Jos N-ryhmäläiset olisi sallittu niin heillä olisi ollut lähes valmis hyvä kalusto tähän uuteenkin luokkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja vaihteeksi myös positiivisia ralliuutisia. Juho Hänninen on tehnyt kahden vuoden sopimuksen Skoda Motorsportin kanssa IRC-sarjan ajamisesta uudella Fabia S2000:lla. IRC-sarjan ulkopuolista ohjelmaa ei olla vielä lyöty lukkoon mutta on mahdollista että Hänninen ajaa Skodalla myös muita ralleja.

Ja vaikka tässä vaiheessa ei ilmeisesti vielä olla puhuttu julkisesti MM-sarjasta niin enpä keksi mitään syytä miksei Skoda lähtisi mukaan tähän uuteen MM-sarjaan kun se starttaa ensi kauden jälkeen. Ja jos Hänninen vaan onnistuu ensi kaudella hyvin niin hänellä olisi mahdollisuus päästä ajamaan MM-sarjaa Skodalla.

Toivotaan että tällä kertaa Skoda onnistuisi paremmin kuin tuossa WRC-projektissaan, joka ei missään vaiheessa oikein lähtenyt kovin hyvin rullaamaan. Ainakin tuo uusi auto näyttää todella hyvältä vaikka nyt ei kulkisikaan.

Linkki MTV3:n juttuun ja kuva autosta
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Negatiivisia asioita on paljon liikkunut lajin parissa viime aikoina, mutta välillä saadaan sentän jotain positiivistakin mukaan. Eli Citroen ajattaa ensi kaudella junioriteamia, johon kuuluu neljä kuljettajaa.

Juniorien maailmanmestaruuden voittanut Sébastien Ogier on tietysti aika itseoikeutettu kuski teamiin, koska ajoi sarjan voiton juuri Citroenilla.

Lisäksi mukaan kuuluu viime kaudellakin C4:llä ajanut zimbabwelainen Conrad Rautenbach, jonka ajotaidoissa on toki hieman toivomisen varaa. Pääasia nyt kuitenkin on, että mukaan saadaan mahdollisimman paljon autoja japanilaistallien vetäydyttyä sarjasta.

Todella positiivisena yllätyksenä tulee tieto, että Chris Atkinson on saanut sovittua ajopaikan tähän talliin. Sopimus ei kata toistaiseksi kuin kauden ensimmäisen kilpailun Irlannissa, mutta siihen on varmaankin odotettavissa lisää, jos vaan rahoituspuoli saadaan hoidettua kuntoon.

Neljäntenä kaverina talliin kuuluu nuori venäläinen lahjakkuus Jevgeni Novikov, joka on jo sopinut kahdeksan rallin ohjelmasta. Rahasta tuskin tämän kohdalla on pulaa, mutta itse suorittaminen onkin sitten jo kokonaan toinen juttu.

Petter Solberg on myös saanut budjetin jonkinlaiseen kuntoon, mutta auto puuttuu edelleen. Kauden avaus jää näin väliin, mutta Petteriä voidaan myöskin odotella palaavaksi sarjaan ainakin muutamiin kilpailuihin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noista Citikan "junnukuskeista" Rautenbach ajaa täyden sarjan, Ogierilla on tällä hetkellä kuudesta rallista sopimus, Novikov ajaa tuon Aeromanin mainitseman kahdeksan rallia ja Atkinsonille on ilmeisesti luvattu tässä vaiheessa ainakin tuo yksi ralli mutta enemmän lienee tulossa. Mitenhän käynee välillä hyvin Citikalla väläytelleelle Urmo Aavalle?

Onko Stobart muuten ilmoitellut vielä mitään ensi kauden kuvioistaan? Tuntuisi että nyt kun Citroenille tulee ensi kaudeksi useita "apukuskeja" niin Fordillakaan ei olisi varaa ainakaan lopettaa Stobartin tukemista? Kai se Wilson ainakin omalle pojalleen paikan järjestää... Munchi's ilmeisesti jatkaa ainakin Villagran ajattamista ja toisestakin kuskista kai on ollut puhetta joten ainakin yksi Fordia ajattava yksityistalli on mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös