Ogier merkitään voittajaksi tilastoihin.Kuka tän ny oikeasti voitti
Ogier vei.Kuka tän ny oikeasti voitti
Ogier voitti, koska oli kokonaiskilpailun päätyttyä nopein.Niinhän siinä kävi, että Sebastien Ogier on Kroatian rallin voittaja oltuaan perjantain ja lauantain kolmas, sunnuntain kolmas ja Power stagen kolmas. Pisteitä hän sentään keräsi eniten.
Ja kuten tällaiseen kunnon pistejärjestelmään kuuluu, niin pe-la voittaja Neuville oli viikonlopun pistesaldossa vasta kolmas ja sunnuntain voittaja Katsuta viides. Toiseksi eniten viikonlopulta keräsi pisteitä pe-la epäonnistunut Tänak, ja hänkin vain yhden vähemmän kuin Ogier.
Ei tätä voi kuin viikonloppu toisensa jälkeen hämmästellä...
Toki Kallen voitto Keniassa oli täysin ansaittu. Muut sortuivat virheisiin ja renkaita paukkui. Kalle vältti virheet ja rengasrikot ja repi ison eron takanatuleviin pe-la aikana. Sitten ajeli pappia kirkkoon loppurallin. Urheilullisesti ansaittu voitto, se että nyt typerä pistejärjestelmä tasoittaa tuollaista dominoivaa suoritusta on yksinkertaisesti väärin.Vaikka pistesysteemi on täysi susi niin sen voi sentään antaa, että nämä osa-aikakuskit saavat vietyä rallivoitot samalla kun MM-taistossa olevat ajavat pisteistä. Tästä esimerkkinä tämä tai Kallen voitto Keniassa. Kummassakaan toki ole mitään urheilullista.
Tästä täysin samaa mieltä. Kyllähän Kalle ajoi omienkin sanojensa mukaan kutakuinkin täydellisen Kenian rallin. Mutta jos taistelisi MM-tittelistä, olisi ollut syytä porskuttaa sunnuntaina vielä muutenkin kuin terveisiä ajellen. Nyt kun tavoite on rallin voitto niin himmailu on fiksua, MM-taistossa olevilta soisi näkevän enemmän.Toki Kallen voitto Keniassa oli täysin ansaittu. Muut sortuivat virheisiin ja renkaita paukkui. Kalle vältti virheet ja rengasrikot ja repi ison eron takanatuleviin pe-la aikana. Sitten ajeli pappia kirkkoon loppurallin. Urheilullisesti ansaittu voitto, se että nyt typerä pistejärjestelmä tasoittaa tuollaista dominoivaa suoritusta on yksinkertaisesti väärin.
Totta. Fourmaux on onnistunut hyvin alkukaudesta, ja ajanut aika lailla maksimituloksen jokaisesta kisasta. Ehkä joku Tänak olisi pystynyt vauhdillisesti parempaan, mutta Fourmaux on pystynyt nyt myös tuomaan auton maaliin ja välttänyt tekniset ongelmatkin, mitä Tänakilla oli koko ajan Fordilla. Samalla kyykyttänyt Munsterin jokseenkin täydellisesti. Hyvä comeback on kyllä ollut Fourmaux'lta vaikeiden vuosien jälkeen.Tuosta Fourmauxista sanon vielä, että on kyllä kaveri ottanut aimo harppauksen eteenpäin. En olisi kauden -22 jälkeen uskonut, että kaveri paukuttaa podiumille ja powerin ykköseksi. Mutta niin vain teki hyvää pudotus alempaan sarjaan kaudeksi. Siellä on tehty töitä ja tultu uudella raikkaalla asenteella mukaan. Nyt Kroatiassa oli vauhtiakin nostettu pykälä. Toki siellä se lipsahduskin tuli, mutta on kaveri tehnyt ainakin itseeni vaikutuksen nyt alkukaudesta. Jos sama tahti jatkuu, niin tästä kaverista kuullaan vielä jatkossakin.
Samalla kyykyttänyt Munsterin jokseenkin täydellisesti. Hyvä comeback on kyllä ollut Fourmaux'lta vaikeiden vuosien jälkeen.
Näin on. Ei Munster ole kummoinenkaan mittari tallikaverille, mutta Fourmaux on minusta suoriutunut juuri niin kuin pitääkin tuon tason tallikaveria vastaan, eli käytännössä murskannut tuloksellisesti. Ehkä paras vertailukohta Fourmaux'lle onkin täyttä sarjaa ajavista Katsuta, ja on pärjännyt hyvin myös Katsutaa vastaan.Toki Munster on tuossa autossa osaamisensa/kokemukseensa nähden aivan liian aikaisin, WRC2:ssa näytöt olivat vielä aika ohuet(toissa vuonna Japanissa toki luokkavoitto kun vastauksena olivat luokan huipuista vain Suninen joka otti isosti AT:ta ja Lindholm joka varmisteli itselleen pisteitä luokkamestaruuteen).
Vanhalla mallilla sunnuntai oli yleensä puhdasta köröttelyä, kun erot olivat yleensä selkeät ja renkaat piti tosiaan säästää powerille. Tällä mallilla haluttiin sunnuntaista kunnon ajopäivä.En enää edes muista mikä se ongelma oli jota tällä pistesysteemillä lähdettiin ratkomaan? Siis muu kuin renkaiden säästely powerille?
Juu, kun luulisi että uudet renkaat powerille antamalla olisi ratkennut jo aika iso osa ongelmaa. Jos taas erot on isot ja siksi ei ole maximun attack päällä, nii se ei välttämättä ole ongelma ensinkään vaan ominaisuus, mutta olisi sen voinut ratkaista sitten vaikka antamalla sunnuntain jokaisesta EK:sta voittajalle 1p + nykyinen poweri. Tai jotain. Ihan mitä tahansa muuta.Vanhalla mallilla sunnuntai oli yleensä puhdasta köröttelyä, kun erot olivat yleensä selkeät ja renkaat piti tosiaan säästää powerille. Tällä mallilla haluttiin sunnuntaista kunnon ajopäivä.
Juu, kun luulisi että uudet renkaat powerille antamalla olisi ratkennut jo aika iso osa ongelmaa. Jos taas erot on isot ja siksi ei ole maximun attack päällä, nii se ei välttämättä ole ongelma ensinkään vaan ominaisuus, mutta olisi sen voinut ratkaista sitten vaikka antamalla sunnuntain jokaisesta EK:sta voittajalle 1p + nykyinen poweri. Tai jotain. Ihan mitä tahansa muuta.
Tietysti mestaruuden voittaa aina kuski jolla on eniten pisteitä kauden päättyessä kulloisillakin säännöillä, mutta jotenkin voi hieman kyseenalaistaa tämän kauden mestaruuden arvoa. Mestaruuden voittaa se kenellä käy paras arpaonni hieman kärjistäen. Sitten kauden päätteksi voikin vertailun vuoksi ja huvikseen laskea kuka olisi ollut mestari vanhoilla säännöillä. Ei ole kyllä FIA:n päätökset ennenkään kaikessa osuneet kohdalleen, mutta tämä on jo heiltäkin pohjanoteeraus ja vaikeuttaa myös huomattavasti yksittäisen rallin seuraamistakin.Kuten moneen kertaan todettu, on tuo systeemi kyllä melkoisen älytön himmeli. Alkaa enemmin tulemaan mieleen kun kausi etenee, että olisikohan ollut edes mahdollista enää keksiä kovin paljoa pöljempää systeemiä vaikka yrittäisi? Paljon parempia ehdotuksia on tässäkin ketjussa kasapäin, kun tämä FIA:n suuressa viisaudessaan päätetyksi nuijittu hölmöily
En ihan näinkään sanoisi, pikemminkin "onnen" merkitys on nyt pienempi, kun yksittäinen rengasrikko tai tekninen vika tms ei merkitse niin paljon. En usko että historiankirjoissa kukaan muistaa tämän (toivottavasti) yksittäisen kauden pistelaskua tai sen takia arvostaa mestaruutta vähemmän kuin vaikka 2001 Burnsin yhden voiton mestaruutta. Mutta perseestä tämä silti on.Mestaruuden voittaa se kenellä käy paras arpaonni hieman kärjistäen
Juuri näin. Tällä menolla en yhtään ihmettele jos näitä puolikkaan kauden kuskeja on entistä enemmän ja uusia talleja ei saada mukaan karkeloihin. Ketään ei kiinnosta osallistua tuohon pelleilyyn vakavasti niin kauan kun säännöt ovat nämä. Ymmärrän kyllä sen että sääntöjä piti muuttaa, että saadaan kilpailua sunnuntaille, mutta se ettei voitolla ole enään mitään merkitystä on erittäin typerää.Onhan toi kyllä FIA lta saavutus saada autokilpailussa voitto täysin merkityksettömäksi asiaksi.
En ihan näinkään sanoisi, pikemminkin "onnen" merkitys on nyt pienempi, kun yksittäinen rengasrikko tai tekninen vika tms ei merkitse niin paljon. En usko että historiankirjoissa kukaan muistaa tämän (toivottavasti) yksittäisen kauden pistelaskua tai sen takia arvostaa mestaruutta vähemmän kuin vaikka 2001 Burnsin yhden voiton mestaruutta. Mutta perseestä tämä silti on.
Tähänkin vain lääkkeenä olisi se, että Shakedown toimisi samalla aika-ajona, jolloin lähtöjärjestys päätetään sen mukaan. Tämä on ollut joskus WRC:ssä ja on nykyään ERC:ssä. Siellä se ainakin toimii.Soraralleissa saattaa jopa vähän suosia sarjan kärkipään kuskeja kun normaalisti menettäisivät aikaa lähtöpaikan takia, mutta nyt voivat kaksi päivää ajella muiden mukana, mutta ajamalla sunnuntaina täysiä tulla silti samat pisteet. Miettii kuitenkin vaikka ranskalaisten mestaruusvuosia niin yksi isoimpia syitä kun eivät saaneet täysiä pisteitä oli juuri tuo että menettivät liikaa aikaa perjantaina soraralleissa. Olisivat tuolla nykyisellä järjestelmällä aika ylivoimaisia olleet sunnuntaina.
Tähänkin vain lääkkeenä olisi se, että Shakedown toimisi samalla aika-ajona, jolloin lähtöjärjestys päätetään sen mukaan. Tämä on ollut joskus WRC:ssä ja on nykyään ERC:ssä. Siellä se ainakin toimii.