Ralliketju

  • 1 677 558
  • 13 385
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ehkä kattojärjestön pitäis määrätä rengasvalinnat kaikille samois joka pätkälle, mutta siitäkin tulis kuraa kuskeilta joka pätkällä

Ja tällä olisi mitä vaikutusta asiaan? Ei yhtään mitään. Valinnat kun jo nyt ovat todella lähellä toisiaan ja vain harvoin käy enää täydellistä virhettä valinnoissa, varsinkaan jos ei yritetä todellisella riskillä jotain ihan muuta.
 

JakkeKasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja tällä olisi mitä vaikutusta asiaan? Ei yhtään mitään. Valinnat kun jo nyt ovat todella lähellä toisiaan ja vain harvoin käy enää täydellistä virhettä valinnoissa, varsinkaan jos ei yritetä todellisella riskillä jotain ihan muuta.
No ainakin sellanen vaikutus että kuskien ei tarvis tuijottaa satelliittikuvia, sääkarttoja ja tiimin antamaa infoo silmä kovana jokaisen pätkän välissä niin kauan kun on aikaa ja mahdollisuus vaihtaa niitä renkaita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta, harjoiteltiinhan sitä ennen vanhaankin viikkotolkulla pätkiä, mutta paikan päällä ajamalla? Paitsi Salonen, joka vesihiihti Nairobissa kun nuotti oli jo laitettu laakista kohdilleen, muistan anekdootin podcastista. Nykyään vaan sitten vähän erilaista harjoittelua, kevyempää, sanoisi varmaan vanhat parrat.
Eli pätkiin tutustuminen ja siitä edun hakeminen on aina ollut kiinteä osa rallia, eikä sitä voi oikein poistaa tai nykyisestä rajoittaakaan.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
No ainakin sellanen vaikutus että kuskien ei tarvis tuijottaa satelliittikuvia, sääkarttoja ja tiimin antamaa infoo silmä kovana jokaisen pätkän välissä niin kauan kun on aikaa ja mahdollisuus vaihtaa niitä renkaita.

Renkaita kun on nykyään käytännössä kaksi vaihtoehtoa, kova tai pehmeä, niin näihin ei kyllä saada aikaa kulumaan, kun valinnat ovat pääosin selviä jo ennen rallin alkua. Eri asia oli ennen kun oli omat rengasvalmistajat, seoksia vaikka mitä ja renkaita sai vielä leikata.

Kuskit eivät tuijota yhtään satelliittikuvaa tai sääkarttaa, sitä varten tiimeillä on omat meteorologit mukana ralleissa. Lisäksi pätkillä on säämiehet lähettämässä reaaliaikaista tietoa kelistä ja tiestä kuvineen. Näiden vaikutus pätkien välissä on suurempi auton säätöihin, kuin renkaisiin. Renkaitakaan kun ei joka pätkän jälkeen vaihdeta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toisaalta, harjoiteltiinhan sitä ennen vanhaankin viikkotolkulla pätkiä, mutta paikan päällä ajamalla? Paitsi Salonen, joka vesihiihti Nairobissa kun nuotti oli jo laitettu laakista kohdilleen, muistan anekdootin podcastista. Nykyään vaan sitten vähän erilaista harjoittelua, kevyempää, sanoisi varmaan vanhat parrat.
Eli pätkiin tutustuminen ja siitä edun hakeminen on aina ollut kiinteä osa rallia, eikä sitä voi oikein poistaa tai nykyisestä rajoittaakaan.
Minä luulen, että nykyisistäkin kuljettajista varmaan jokainen valitsisi mieluummin tuon vaihtoehdon, että kisamaahan tai jonnekin vastaaviin olosuhteisiin mentäisiin reilusti etukäteen ja ajettaisiin testiä oikealla autolla sen sijaan, että istutaan viikko hotellihuoneessa läppäri sylissä ja syynätään videoita aamusta iltaan. Uskoisin, että tuo jatkuva videoiden katselu ja nuotin viilaaminen on aika puuduttavaa pidemmän päälle.
 

Sambody

Jäsen
Nyt on nykyiset tallit laatineet yhteisen kirjeen FIAlle missä vastustavat ehdotettuja muutoksia mm-sarjan kaluston suhteen
Hieman ihmettelinkin, kun tehdaskuskit niin kärkkäästi kommentoivat ehdotettuja muutoksia Keniassa. Ilmeisesti muutokset eivät ole olleet työnantajien mieleen ja sen toivat ilmi haastatteluissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Heikkilän Mikko oli hyvässä vauhdissa EM-sarjan avauksessa Unkarissa, mutta EK 10:llä Toyotasta lähti kuljettajan puoleinen eturengas sekä iskunvaimennin tukivarren kanssa kävelemään, ilman ainakaan TV-kuviin näkynyttä syytä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt on valitettava ja erikoinen tapaus kyllä?


Tätä on puitu jo enemmän täällä:

 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kroatian rallin eka pätkä käynnissä. Nätin näköistä tietä. Aika rankasti oikovat. Voi olla tokalla vedolla mutaa ja hiekkaa aika paljon ladulla
 

Sambody

Jäsen
Mikkelsen assu-kilpailuihin alkaa näyttämään melkoiselta neronleimaukselta. Ekalla pätkällä Kroatiassa taakse jäi Rally1:stä vain Munster ja takaa meinasi Gryazin Rally2-luokastakin ehtiä edelle. Joo lähtöpaikka on surkea ja kokemusta Rally1:stä vähän, mutta se jo tiedettiinkin ennen kautta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu Mikkelsenin ero kärkeen on kyllä karu. Yli 2sek/km kärjelle on ihan karsea ero tuolla tasolla. Noin huomiona Suninen jäi Keski-Euroopan rallissa ekana päivänä 1,1-1,4sek/km kärjelle ja toisena päivänä noin 1sek/km kun lähtöpaikka oli parempi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikkelsenin ongelma korostuu senkin vuoksi että noiden paikan päällä tehtävien testien ajallisen rajaamisen vuoksi hän pääsee todella vähällä asfalttikokemuksella tuosta autosta ralliin. Jämsässähän Hyundai saa räpätä vapaammin, mutta eivät ole Palsinan nurkille vetäneet vielä asfalttia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikkelsenin ongelma korostuu senkin vuoksi että noiden paikan päällä tehtävien testien ajallisen rajaamisen vuoksi hän pääsee todella vähällä asfalttikokemuksella tuosta autosta ralliin. Jämsässähän Hyundai saa räpätä vapaammin, mutta eivät ole Palsinan nurkille vetäneet vielä asfalttia.
Totta tuo mutta sama ongelma oli myös Sunisella...
 

triceratops

Jäsen
Suosikkijoukkue
II-divisioona lohko 3
Aika sanattomaksi vetää Hyundain touhu siinä mielessä mikä päätös tehtiin Mikkelsen - Suninen keississä. Sunisella olisi kuitenkin ollut jo kokemusta Rally1 autosta muutaman kisan ajalta ja perstuntumaa autoon.

Toivottavasti vaikka Mikkelsenin kesken kauden vaihtavat pois.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Totta tuo mutta sama ongelma oli myös Sunisella...

En suoraan vertaa Mikkelseniä siihen mitä Suninen olisi mahdollisesti saanut aikaan, koska omasta mielestäni tuo kolmannen auton jakaminen kolmen kuskin kesken on muutenkin järjetöntä enkä oikein ymmärtänyt mitä sellaista Mikkelsen tuo asfaltille jota Sordo ei.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En suoraan vertaa Mikkelseniä siihen mitä Sininen olisi mahdollisesti saanut aikaan, koska omasta mielestäni tuo kolmannen auton jakaminen kolmen kuskin kesken on muutenkin järjetöntä enkä oikein ymmärtänyt mitä sellaista Mikkelsen tuo asfaltille jota Sordo ei.
Sordo ajaa ehkä vain yhden rallin tällä kaudella eli Portugalin ja se jäänee uran viimeiseksi... Mikkelsenin tilalle olisin ottanut vaikka Rossellin jos suninen ei kerran ollut riittävän hyvä. Testaamattomuus toki rasittaa kaikkia ja siksi sinne uusien kuskien onkin niin vaikea nousta...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Juu Mikkelsenin ero kärkeen on kyllä karu. Yli 2sek/km kärjelle on ihan karsea ero tuolla tasolla. Noin huomiona Suninen jäi Keski-Euroopan rallissa ekana päivänä 1,1-1,4sek/km kärjelle ja toisena päivänä noin 1sek/km kun lähtöpaikka oli parempi.

Auto heiluu ja huojuu koko ajan. Vitun vaikea on varmasti ajaa? Mutta tainnu itse säätää autonsa tuollaiseksi.
Kun ei ole luottoa autoon, ei uskalla tulla kovempaa? Tai sit kuskista itsestä ei enempää irti saa...

Eikä se kyllä Tänäkilläkään kulje. Pitäisi olla Neuville helpot pinnat tulossa, jos auto kestää ja mies ei itse hölmöile
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei ole kyllä tuo Tänakin ja Hyundain liitto mikään tähtiin kirjoitettu. Ei vaan tunnu oikein onnistuvan, vaikka kaiken järjen mukaan Tänakin pitäisi olla Neuvillea parempi kuljettaja.

Mikkelsen on kyllä vielä pahemmin hukassa, mikä ei sinällään ole edes kovin iso yllätys kun ajaa olemattoman vähäisellä kokemuksella autosta ja häntä ei muutenkaan ole minusta ikinä mitenkään asfalttispesialistina tunnettu. Sikäli tosiaan aika yllätys, että miksi Hyundai yleensä valitsi Mikkelsenin tuohon pestiin jonkun ihan oikean asfalttiosaajan tilalle. Jos jaetaan kolmosauto kolmen eri kuskin kesken, niin täytyisi pitää ainakin huoli siitä että sen auton ratissa on jokaisessa kisassa kyseisiin olosuhteisiin aina mahdollisimman hyvin sopeutuva kuljettaja.
 

triceratops

Jäsen
Suosikkijoukkue
II-divisioona lohko 3
Vähän jopa harmittaa kun Tänak ei vaan pysy perässä. Karmea alkukausi ja näyttäisi tuska jatkuvan ellei yllätyksiä tapahdu, ralli on kuitenkin vasta alussa.

Miltäs Pajarin ja Lindholmin meno on näyttänyt? En oo kerennyt Rally2 seuraamaan ollenkaan tässä aamupäivän aikana.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vähän jopa harmittaa kun Tänak ei vaan pysy perässä. Karmea alkukausi ja näyttäisi tuska jatkuvan ellei yllätyksiä tapahdu, ralli on kuitenkin vasta alussa.
Kun tämä kausi muutenkin vähän lässähti Rovanperän osa-aikaisuuden myötä, niin olisi toivonut että Tänak olisi pystynyt nousemaan tuohon Neuvillen ja Evansin haastajaksi.

Onhan tässä toki vielä aikaa, mutta ei Tänak pysty liikaa antamaan eteen. Nyt on jo mennyt monta kilpailua vähän penkin alle.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän jopa harmittaa kun Tänak ei vaan pysy perässä. Karmea alkukausi ja näyttäisi tuska jatkuvan ellei yllätyksiä tapahdu, ralli on kuitenkin vasta alussa.

Miltäs Pajarin ja Lindholmin meno on näyttänyt? En oo kerennyt Rally2 seuraamaan ollenkaan tässä aamupäivän aikana.
Lindholm on jäänyt aika paljon. Olisko ollut rengasrikko ekalla kun oli pysähtynyt pätkälle hetkeksi. Pajari tulee hyvin. Ilmeisesti ovat saaneet Tojotaa paremmaksi assullekin Monten jälkeen...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lindholm on jäänyt aika paljon. Olisko ollut rengasrikko ekalla kun oli pysähtynyt pätkälle hetkeksi. Pajari tulee hyvin. Ilmeisesti ovat saaneet Tojotaa paremmaksi assullekin Monten jälkeen...

Pajarilla tuntuu menevän ihan hyvin, vaikka ei pinnoista ajakkaan.
Emilillä tosiaan jotain murheita ekalla pätkällä ja otti huolella nokkaan.
 

Sambody

Jäsen
Kolmosauton tehtävä asfaltilla on kyllä epäkiitollinen. Saat aina perjantaina lähtöpaikan takia paskaisen tien eteesi. Kyllä silti kolmosautoon keikkakuskiksi valikoituneet Toyotalla ja Hyundailla pitäisi Munster ja Katsuta pystyä asfaltilla lyömään vauhdillisesti. Ennen kautta olisin sanonut, että myös Fourmaux olisi pitänyt olla paperia, mutta Adrian on ajanut yllättävän hyvän alkukauden vauhdillisestikin. Suninen ensi yrittämällä ei ihan pystynyt Katsutaa lyömään, mutta ei tuo Mikkelsen ainakaan paremmin tule Monten ja Kroatian ensimmäisen lenkin perusteella. Ihan sympaattinen tyyppi, joten toivottavasti kyyti paranee merkittävästi esim huomiselle, kun saa puhtaampaan linjaan ajaa ja on autosta kokemusta taas lisää.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Kun tämä kausi muutenkin vähän lässähti Rovanperän osa-aikaisuuden myötä, niin olisi toivonut että Tänak olisi pystynyt nousemaan tuohon Neuvillen ja Evansin haastajaksi.

Onhan tässä toki vielä aikaa, mutta ei Tänak pysty liikaa antamaan eteen. Nyt on jo mennyt monta kilpailua vähän penkin alle.
Täytyy tässä kisassa kuitenkin muistaa, että tänään Neuvillellä ja Evansilla vielä on kohtuuton etu muihin nähden lähtöpaikan turvin. Ei tuossa paskaisella asvaltilla pystyisi kukaan ajamaan mitenkään lähellekään Neuvillen vauhtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös