Ralliketju

  • 1 834 366
  • 14 798

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

FIA:n pomo oli ehdottanut, että Toyotan ja Hyuandain pitäisi ottaa myös rangaistukset kuljettajille, jotta Tänak saataisiin kamppailuun mukaan. Eihän tuossa ehdotuksessa ole mitään järkeä. Juttu on maksumuurin takana.
Siis mitä helvettiä? Ensin FIA antaa rangaistuksen yhdelle kuljettajalle, ja sitten pyytää muita talleja ottamaan vastaavat rangaistukset että tuo rangaistu kuljettaja saataisiin samalle viivalle. Jos tuo rangaistus ei tämän FIA:n pomon mukaan ollut oikein, niin miksi se ylipäänsä annettiin? Ja miksi sitä ei voinut ottaa Tänakilta pois sen sijaan, että pyydetään kilpakumppaneita ottamaan vastaavanlaiset rangaistukset? Mitä helvetin uunoja tuo FIA on täynnä? Ihan samanlaista uunoiluahan se on F1:ssäkin, että ensin tehdään itse ongelma jollakin typerällä säännöllä tai sääntötulkinnalla, ja sitten pyritään ratkaisemaan tuo itse aiheutettu ongelma jollakin ylimonimutkaisella tavalla, joka aiheuttaa joukon uusia ongelmia.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tavallaan ymmärtää tuon kiireen Oliverin kohdalla. Kalle teki tuloaan rallin huipulle ja mikä olisi ollut mahtavampaa kuin nuori taistelupari kisaamaan keskenään. Toki tuossa taidettiin sekä yliarvioda Oliverin potentiaali sekä vastaavasti aliarvioida Kallen. Mutta niinkuin sanottu niin nuorihan Oliver vielä on, Kallen täysin poikkeuksellinen lahjakkuus on saanut ehkä joiltain unohtumaan sen että ei noin nuorena yleensä olla huipulle noustu vaan vasta kypsemmällä iällä.
Aika pitkälti juuri näin. Kyllähän tuo Oliver lahjakas poika on, ei sitä voi kiistää, mutta kun Rovanperästä oli kohuttu jo pitkään ja odotettu hänestä mestaria, niin Solbergin ympärille nostettiin vähän ylisuuri hype, joka ei ihan ehkä vastannut sitten hänen todellista tasoaan kuljettajana. Osittain syynä oli Solbergin taustajoukot, jotka eivät halunneet hänen jäävän Rovanperän varjoon, mutta osittain myös media joka halusi luoda tällaisen kaksintaisteluasetelman näiden kahden nuoren lupauksen välille.

Nuorelle pojalle tuo iso hype ja varsin aikaisessa vaiheessa avautunut mahdollisuus Rally1-autoon taisi loppujen lopuksi olla henkisesti vähän liian iso kakku. Ja Hyundai ei välttämättä ollut muutenkaan tallina (henkisesti) ihan paras ympäristö itseluottamustaan hakevalle kokemattomalle kuljettajalle, koska tallin sisällä oli muutakin skismaa ja kädenvääntöä.

Rovanperällekin olisi voinut käydä ihan samalla tavalla, vaikka hän taisi loppujen lopuksi olla myös Solbergia lahjakkaampi ja valmiimpi kuljettaja jo nuorena, mutta Kallen onni oli että hänen ympärillään on ollut mm. isä-Harrin, Toni Gardemeisterin ja Tommi Mäkisen kaltaisia tervepäisiä ihmisiä, jotka eivät ole kiiruhtaneet liikaa vaan päinvastoin rauhoitelleet menoa tarvittaessa ja antaneet aikaa kehittymiselle ja kypsymiselle.

Kyllä Solbergillakin vielä aikaa on, koska harva kuljettajahan saa edes mahdollisuuden pääluokassa noin nuorena. Nyt vaan kaikessa rauhassa hyvää työtä Rally2-luokassa ja pikkuhiljaa kaikki perusasiat ja itseluottamus kuntoon, ja sitten uusi yritys vahvemmilla pohjilla, terveemmillä odotuksilla ja toivon mukaan paremmassa ympäristössä. Kyllä hänessä potentiaali on vähintäänkin hyväksi Rally1-kuljettajaksi, ellei jopa mestariksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Dino kiteytti asian tyylikkäästi.

Kyllähän näissä tekniikkaongelmissa pitäisi rangaista tallia, vaikka sitten sakolla tai sillä, että ko. kuljettaja ei kerää tallipisteitä. Auto määrä Rally1 luokassa kun on mitä on, niin yksi 5 min aikarangaistus ei merkkaa mitään.

Nyt rangaistiin Tänakkia asiasta, joka ei ollut hänen vikansa. Samalla ns "tapettiin" rallin mielenkiinto osittain ennen kuin ralli edes alkoi
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt rangaistiin Tänakkia asiasta, joka ei ollut hänen vikansa. Samalla ns "tapettiin" rallin mielenkiinto osittain ennen kuin ralli edes alkoi
Periaatteessahan aika moni muukin tekniikan takia tuleva rangaistus menee juuri noin, että kuljettaja saa aikasakkoa siitä että tekniikka porsii tai talli mokaa. Ja tavallaan jopa ymmärtääkin sen, miksi noin on, koska tallit aika herkästi alkaa käyttää noita hyväkseen jos jätetään jokin porsaanreikä. Mutta tuota en ymmärrä, että jos FIA itsekin pitää tuota sääntöä/sääntötulkintaa hölmönä ja vääränä, niin miksi se sääntö silloin on ylipäänsä olemassa? Ja miksi kilpakumppaneiden pitäisi kompensoida sitä, että FIA:n mielestä sääntö on hölmö ja epäoikeudenmukainen? Ei se nyt Hyundain ja Toyotankaan vika ole, jos Fordin moottori hajoaa ja siitä tulee rangaistusta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei FIA sitä sääntöä hölmönä pidä. Yksi FIAn toimitsija pitää...

Mutta samaa mieltä muuten yllekirjoittaneen kanssa. Jos vain tallia rankaistaan niin tiannettahan käytettäisiin hyväksi ja otetaan "miljoonan" sakolla uusi moottori kun kilpakumppanilla on loppuun ajettu...
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Ei FIA sitä sääntöä hölmönä pidä. Yksi FIAn toimitsija pitää...

Jos vain tallia rankaistaan niin tiannettahan käytettäisiin hyväksi ja otetaan "miljoonan" sakolla uusi moottori kun kilpakumppanilla on loppuun ajettu...
Tätähän harrastetaan jo formuloissa, sillä erotuksella että kuljettaja saa lähtöruuturangaistuksen. Tätä sitten hyödynnetään sellaisissa kisoissa joissa on helppo ajella takaa ohi. Katuradoilla monesti tuota harrastetaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varmaan sitä voisi rangaista sekä että, tallia ja kuljettajaa, mutta tuo rangaistuksen suuruus oli ihan älytön.

Verraten formulaan: Vaihda moottori ja saat 5 kierrosta rankkua. Koita siinä sitten nousta podiumille, vaikka olisit Verstappen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmaan sitä voisi rangaista sekä että, tallia ja kuljettajaa, mutta tuo rangaistuksen suuruus oli ihan älytön.

Verraten formulaan: Vaihda moottori ja saat 5 kierrosta rankkua. Koita siinä sitten nousta podiumille, vaikka olisit Verstappen.

Ehkä joku 30 sekunttia lähempänä sitä mitä voisi olla, siis semmoinen jonka takia moottoria ei kannata huvikseen vaihtaa kuitenkaan. Lisäksi voisi varmaan tuota moottorirajoituksen ylitystäkin miettiä että onko 5 minuuttia likaa siitäkin, totta kai siinä pitää olla joku rangaistus ettei porukka vain rupea ylittämään lukua mutta ehkä minuutti tai kaksi niin olisi edes johonkin mahdollisuus.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vakio viiden minuutin rangaistus on eriarvoinen eri ralleissa, vaikka kello käy samaa vauhtia joka maassa ja mantereella.

Suomessa ja Virossa sekunnin kiinniajo on eri asia kuin vaikkapa Keniassa.
 

Sambody

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rautio Motorsport ainakin ostaa Toyotan Rally2 auton ensi kaudeksi.
Ostaisiko useammankin, ainakin pari, kun tiimipäällikkö Markku Rautio puhuu Toyotoista monikossa? Mielenkiintoista muutenkin nähdä paljonko Toyotan Rally2-autoja pyörii ensi kaudella mukana eri sarjoissa. Autothan tulevat olemaan joka tapauksessa yksityistiimeissä, kun Toyota ei ajata omaa WRC2-tiimiä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Foordista oli levinnyt taas mylly, tällä kertaa testeissä. Kyseisellä moottorilla oli ajettu enemmän kuin Virossa hajonneella koneella. Ei kyllä vakuuta Fordin tekniikka, mutta niihän sanotaan, että FORD on lyhenne sanonnasta Fix Or Repair Daily.
Se Virossa hajonnut oli täysin uusi moottori... Mikä on sitten huono asia Tänakille koska käytännössä se tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa kautta on pakko ottaa vielä toinen 5min penalti. Tuota hajonnutta moottoria ei saa käyttää enää tämän kauden aikana...

 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Nyt näyttää siltä, että viikon päästä tullaan ajamaan todella märissä olosuhteissa. Miten vaikuttaa Kallen auraukseen perjantaina, ei varmaankaan niin pahasti kuin viime vuonna?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Nyt näyttää siltä, että viikon päästä tullaan ajamaan todella märissä olosuhteissa. Miten vaikuttaa Kallen auraukseen perjantaina, ei varmaankaan niin pahasti kuin viime vuonna?

Joo kyllähän se lähtökohtaisesti helpottaa Kallen duunia, ja kaiken lisäksi Kallehan on yksi sarjan parhaita ajamaan märissä/haastavissa olosuhteissa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Foordista oli levinnyt taas mylly, tällä kertaa testeissä. Kyseisellä moottorilla oli ajettu enemmän kuin Virossa hajonneella koneella. Ei kyllä vakuuta Fordin tekniikka, mutta niihän sanotaan, että FORD on lyhenne sanonnasta Fix Or Repair Daily.
Olisiko Fordilla vedetty vähän riskillä tekniikan suhteen, kun ovat kuitenkin jo lähtökohtaisesti aika altavastaajia?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Viikonloppuna riittää taas C Morelta seurattavaa, kun rallin EM-sarjan osakilpailu, Rally di Roma Capitale starttaa perjantaina ja loppuu sunnuntaina. Asvalttirallissa ajetaan kaikkiaan 13 erikoiskoetta ja pituutta pätkillä on yhteensä noin 190km. Sarjassa kuudentena majaileva Mikko Heikkilä saa ralliin käyttöönsä uuden Skodan. Rallissa on mukana myös Lauri Joona, jolle nuotteja pudottelee jälleen "lainakartturi" Janni Hussi.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Viikonloppuna riittää taas C Morelta seurattavaa, kun rallin EM-sarjan osakilpailu, Rally di Roma Capitale starttaa perjantaina ja loppuu sunnuntaina. Asvalttirallissa ajetaan kaikkiaan 13 erikoiskoetta ja pituutta pätkillä on yhteensä noin 190km. Sarjassa kuudentena majaileva Mikko Heikkilä saa ralliin käyttöönsä uuden Skodan. Rallissa on mukana myös Lauri Joona, jolle nuotteja pudottelee jälleen "lainakartturi" Janni Hussi.
ERC on ollut tällä kaudella kyllä oikein viihdyttävä ja pakko sanoa, että sen integroiminen vahvasti WRC:n kanssa on helpottanut sen seuraamista huomattavasti. WRC+ -tilauksella voi katsella myös tuota ja pitkälti samaa poppoota tuolla pyörii tuotannon puolelta. Enemmän vain automerkkejä viivalla tietysti Skoda -ylivoimaa lukuunottamatta!
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rautio Motorsport on julkaissut tiedotteen:

Rautio Motorsport suunnittelee Korhoselle ensi kaudeksi SM-sarjan lisäksi 5–7 MM-rallin ohjelmaa. Tiimipäällikkö Markku Rautio haluaa korjata Kalajokiseutu-lehden artikkelia, jossa oli lainaus tulevaisuuden suunnitelmista.

-Sanoin, että meidän ykkösvaihtoehtomme on kilpailla Toyotan Rally2-autolla kaudella 2024. Olen Jari-Matin (Latvala) kanssa keskustellut asiasta, mutta mikään ei ole vielä varmaa. Kukaan ei tiedä esimerkiksi koska auto luokitellaan tai millaisiin tuotantomääriin he pystyvät autojen ja varaosien suhteen. Jos Toyotan luokittelu siirtyy myöhemmäksi niin markkinoilla on olemassa myös muita vaihtoehtoja, korjaa Markku Rautio.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se Virossa hajonnut oli täysin uusi moottori... Mikä on sitten huono asia Tänakille koska käytännössä se tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa kautta on pakko ottaa vielä toinen 5min penalti. Tuota hajonnutta moottoria ei saa käyttää enää tämän kauden aikana...


Mä meen näissä jo sekaisin, eikös jossain ollut että vain kahta saisi käyttää kauden aikana ilman rangaistusta ja eikö sieltä nyt pari myllyä ole jo hajonnut?
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Ostaisiko useammankin, ainakin pari, kun tiimipäällikkö Markku Rautio puhuu Toyotoista monikossa? Mielenkiintoista muutenkin nähdä paljonko Toyotan Rally2-autoja pyörii ensi kaudella mukana eri sarjoissa. Autothan tulevat olemaan joka tapauksessa yksityistiimeissä, kun Toyota ei ajata omaa WRC2-tiimiä.

Varmasti! Riippuu varmasti hinnastakin, mutta jos pystyy haastamaan Skodan, niin silloin paljonkin. Hyundain Rally2 -auto esimerkiksi ei ole ainakaan WRC -sarjassa ole enää mikään yleinen ilmestys ainakaan kärkikahinoissa.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varmasti! Riippuu varmasti hinnastakin, mutta jos pystyy haastamaan Skodan, niin silloin paljonkin. Hyundain Rally2 -auto esimerkiksi ei ole ainakaan WRC -sarjassa ole enää mikään yleinen ilmestys ainakaan kärkikahinoissa.

Aika moni varmaan odottanut tuota uutta Skodaa ja tulevaisuudessa tuota Toyotan autoa. Siinä on sitten M-Sport ja Hyundai jäänyt vähän nuolemaan näppejä. Eikä helpottanut nuo taustalla olleet märtinit ja Tänäkin touhut todennäköisesti jonkin aikaa kehitykselle annettu tasoitusta samalla kun Skoda täysillä puskee uusia päivityksiä omaansa. Tosin tämä nyt voi vielä tasoittua kun Suninen ja Lindholm varmasti saa autoa parannettua jos panostus vain korkealla pysyy tallissa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä meen näissä jo sekaisin, eikös jossain ollut että vain kahta saisi käyttää kauden aikana ilman rangaistusta ja eikö sieltä nyt pari myllyä ole jo hajonnut?
Ne testimoottorit ei käsittääkseni ole mukana tuossa kahden moottorin vuosisaldossa. Eikä oikein voi ollakaan koska testiauto on yleensä ihan eri, ja samana päivänä sillä voi ajaa useampikin kuski.
Mutta siitä kahden moottorin saldosta yksi hajosi Virossa ja se oli siis ihan uusi pannu. Ja sitä katsastuksen jälkeen pois otettua moottoria ei saa enää tällä kaudella käyttää. Nyt on jäljellä enää se millä on jo alkukausi ajettu. Ja on siis erittäin epätodennäköistä että se kestää koko loppukauden ja Ott joutuu siis ottamaan vielä yhden moottorin joka tuo sen viiden minuutin sakon vielä kerran... Ellei FIA viisaudessaan ala nyt muuttamaan sääntöjä kesken kauden...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Aika moni varmaan odottanut tuota uutta Skodaa ja tulevaisuudessa tuota Toyotan autoa. Siinä on sitten M-Sport ja Hyundai jäänyt vähän nuolemaan näppejä. Eikä helpottanut nuo taustalla olleet märtinit ja Tänäkin touhut todennäköisesti jonkin aikaa kehitykselle annettu tasoitusta samalla kun Skoda täysillä puskee uusia päivityksiä omaansa. Tosin tämä nyt voi vielä tasoittua kun Suninen ja Lindholm varmasti saa autoa parannettua jos panostus vain korkealla pysyy tallissa.
Skodalla on siinä mielessä hyvä tilanne Hyundaihin, Toyotaan ja M-Sportiin nähden, että Skodalla voidaan keskittyä täysillä pelkästään Rally2-auton kehittämiseen, kun muilla pääpanostus on kuitenkin Rally1-autoissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mutta siitä kahden moottorin saldosta yksi hajosi Virossa ja se oli siis ihan uusi pannu. Ja sitä katsastuksen jälkeen pois otettua moottoria ei saa enää tällä kaudella käyttää.
Eikö muka ole mahdollista korjata rikki mennyttä ja vaihtaa se käyttöön ja ottaa siitä 5 min sakko?

Mikä järki ja kustannussäästö se on, jos aina pitää tehdä uusi moottori kisakäyttöön?

Toki jos nuo rikki menneet siirtyvät rajoituksetta vaikka testiautoihin, niin sitten hommassa on jotain järkeä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös