Ralliketju

  • 1 890 920
  • 15 187

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Miten tuo Neuville jaksaa aina valittaa. 90-luvulla tuo oli täysin normaali ilmiö, että paikalliset keikkakuskit tulivat haastamaan tehdaskuskeja. Toki hienoja yksilösuorituksia nähtiin, mutta harvoin siellä nyt oikeasti helistiin.

Kytölehdon Jarmon 2 kolmossijaa Jyskälästä 96-97 ovat oikeastaan merkittävimmät yksityiskuskin saavutukset tuolta ajalta(en laske 96-97 Toyotan normikuskien ajoja Celicoilla ihan täysiksi yksityistiimin ajoiksi). Ja Gianfranco Cunico voitti toki 1993 yksityisellä/maahantuojan Fordilla San Remo-rallin, mutta käytännössä kisassa oli tallikuskeina vain Fordin Delecour ja Biassion(jotka keskeyttivät jo heti alussa) ja puolittaisina tallikuskeina Jolly Club Lancioilla Sainz(hylättiin) ja Andrea Aghini(keskeytti myös heti alussa)
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

MSport odotetusti Munsterin kanssa ensi kauteen. Onhan tämä surullista. MSportin takia luovuttiin hybrideistä kun ne maksaa liikaa ja sitten he lähtevät sarjaan "kolmoskuskilla"... Kilpailun kannalta sama lopputulos olisi ollut se että laittavat pillit pussiin ja Toyota sekä Huyndai jatkavat hybrideillä...
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Onhan tuo nyt tehnyt monesta rallista ja mestaruuskamppailusta mielenkiintoisemman kuitenkin, muuten Ogier ja Rovanperä olisi viimevuosina painellut voitosta voittoon.
Eli mieluummin mielenkiintoinen kuin reilu?
 

Sambody

Jäsen
MSport odotetusti Munsterin kanssa ensi kauteen. Onhan tämä surullista. MSportin takia luovuttiin hybrideistä kun ne maksaa liikaa ja sitten he lähtevät sarjaan "kolmoskuskilla"... Kilpailun kannalta sama lopputulos olisi ollut se että laittavat pillit pussiin ja Toyota sekä Huyndai jatkavat hybrideillä...
Veikkaan vaikken tiedä, että tuskin olisi Toyotallakaan nyt julkaistua miehitystä ensi kaudelle hybridien kanssa. Voi ihan hyvin olla, että hybridien kanssa pelailun kustannuksilla saatiin Pajarille täysi kausi ja parhaimmillaan 5 Toyotaa viivalle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli mieluummin mielenkiintoinen kuin reilu?

Melkein sanoisin että on sarjalle kyllä usein näin parempi ja onhan tuossa nyt se vielä että tämän ja viimevuoden pistejärjestelmä kuitenkin auttaa todella paljon jos kuski vain sunnuntaina onnistuu ajamaan kovaa. Eli lähtöpaikan merkitys hyvään pistemäärään on vähentynyt. Jos mentäisiin reiluuden perusteella olisihan liigakin auki jne.. mutta joskus sitä omaa businestä suojellaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miten tuo Neuville jaksaa aina valittaa. 90-luvulla tuo oli täysin normaali ilmiö, että paikalliset keikkakuskit tulivat haastamaan tehdaskuskeja. Toki hienoja yksilösuorituksia nähtiin, mutta harvoin siellä nyt oikeasti helistiin.
Vuonna 1999 Philippe Bugalski (RIP) voitti sekä Korsikan että Katalonian MM-rallit etuvetoisella Citroenin Kit Car:lla. Kyllä siinä oli ihmettelemistä monessakin suunnassa, että mitäs nyt oikein tapahtuu, kun tehdaskuskit neliveto WRC-autoillaan jäivät taakse.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Eihän se ole käännetty, vaan paras joutuu auraamaan? Käännettyhän oli loistava systeemi, mutta joidenkin mielestä Loeb ja Ogier olivat liian ylivoimaisia. Joka tietysti on urheilun tarkoitus.
Käännetty suuntaan tai toiseen, miten sen nyt ottaa, mutta en vieläkään ymmärtänyt, että miten se on lajin tappanut?

Todennäköisestihän tuo nykyinen lähtöjärjestys vain lisää lajin mielenkiintoa ja kilpailun tasaisuutta. Urheilun tarkoitus ei varmastikaan ole luoda ylivoimaisuutta.

Olisiko reilua, että esimerkiksi hiihdossa tai juoksussa vaikkapa edellisen kilpailun voittaja pääsisikin lähtemään etumatkalta? Juoksussa Usain Bolt olisi voinut vaikka juosta aina ainoastaan 95 metriä, koska ansaitsi sen ylivoimaisuudellaan? Rallin lähtöjärjestyksestä ei saa etenkään soraralleihin täysin tasapuolista, mutta ei sekään olisi reilua, että sarjan johtajaa suositaan parhaalla lähtöpaikalla. Lähtöjärjestys on väkisinkin jonkinlainen kompromissi, mutta ei se ole lajia suuntaan tai toiseen "tappanut".
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vuonna 1999 Philippe Bugalski (RIP) voitti sekä Korsikan että Katalonian MM-rallit etuvetoisella Citroenin Kit Car:lla. Kyllä siinä oli ihmettelemistä monessakin suunnassa, että mitäs nyt oikein tapahtuu, kun tehdaskuskit neliveto WRC-autoillaan jäivät taakse.
Tuohon aikaan taisi olla sellaiset säännöt, että nuo pikku-A:n kit carit olivat todella köykäisiä, ja noissa hitaissa asfalttiralleissa siitä oli enemmän iloa kuin nelivedosta. Silloin ison A:n nelikot ei vielä olleet nykyisen kaltaisia, joita viedään kaikilla alustalla nokka edellä kuten rata-autoa, joten nuo hyvin rata-automaisesti käyttäytyneet, suht' tehokkaat mutta todella kevyet Peugeotit ja Citroenit olivat täysin kilpailukykyisiä kuivalla ajettaessa.

Sääntöjähän taidettiin sitten muuttaa noiden Bugalskin voittojen myötä, koska "isot pojat" ei oikein tykänneet kun noilla etuvedoilla tykiteltiin asfaltilla podiumeja ja jopa voittoja. Gilles Panizzihan taisi jo pari kautta aiemmin samoissa ralleissa ajaa Peugeotilla kolmen sakkiin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rallin lähtöjärjestyksestä ei saa etenkään soraralleihin täysin tasapuolista, mutta ei sekään olisi reilua, että sarjan johtajaa suositaan parhaalla lähtöpaikalla. Lähtöjärjestys on väkisinkin jonkinlainen kompromissi, mutta ei se ole lajia suuntaan tai toiseen "tappanut".
Mutta eikös se tavallaan olis reilua. Olet ollut paras eli nopein, niin siitä palkitaan lähtökohtaisesti paremmalla lähtöpaikalla, eikä niin että olemalla paras ja nopein sinua ikäänkuin rangaistaan siitä. Toki ymmärrän miksi sääntö on olemassa. Nähtiinhän siitä osviittaa menneelläkin kaudella, kun Kalle pääsi hyviltä lähtöpaikoilta ajelemaan. Meni aika menojaan. Esimerkiksi Safari oli komea näytös. Ja kyllä, niitä ulosajojakin tuli Kallelle, mutta kyllä se vauhti oli välillä aika hurjaa menoa. Jyväskylä oli huimaa näytöstä, kunnes se kuuluisa kivi sinne ajolinjalle pomppasi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
McErlean M-Sportille sai vahvistuksen. Ja yllättäen koko kauden kattava sopimus. Aika vitsille alkaa kyllä näyttää M-Sport ensi kaudella. Ilmeisesti Seskille ei ole tulossa yhtään kisaa vaan Serderidis ja jotkin muut rahakkaat keikkakuskit saattavat ajaa yksittäisiä kisoja.

Turkkilainen JWRC:ssä ajanut Ali Türkkan aikoo ajaa ainakin pari kilpailua M-Sportin Rally1-autolla tulevalla kaudella, vaikka päätavoite on edelleen JWRC:ssä. Ilmeisesti mukana sinakin Sardiniassa.

 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
McErlean M-Sportille sai vahvistuksen. Ja yllättäen koko kauden kattava sopimus. Aika vitsille alkaa kyllä näyttää M-Sport ensi kaudella. Ilmeisesti Seskille ei ole tulossa yhtään kisaa vaan Serderidis ja jotkin muut rahakkaat keikkakuskit saattavat ajaa yksittäisiä kisoja.

Ajanut Skodalla rally2 sarjaa ja silti ei oikein vauhtia riittänyt kun kerran podiumille. Munsterikin väläytteli enemmän hitaamalla M-sportin rally2 autolla. Onhan tuo naurettavaa jos Sesk tulee vain pari kisaa ajamaan jos jostain rahaa.. Näin lähtökohtaisesti pystyyköhän Mcerlean edes tallikaveriaan haastaa ja sekin on kuitenkin täysi turisti. Eikä tallilla ole edes mitään Loebiä tai muuta kokenutta joka voisi todistaa auton vauhtia..
 

Hexa

Jäsen
Ajanut Skodalla rally2 sarjaa ja silti ei oikein vauhtia riittänyt kun kerran podiumille. Munsterikin väläytteli enemmän hitaamalla M-sportin rally2 autolla. Onhan tuo naurettavaa jos Sesk tulee vain pari kisaa ajamaan jos jostain rahaa.. Näin lähtökohtaisesti pystyyköhän Mcerlean edes tallikaveriaan haastaa ja sekin on kuitenkin täysi turisti. Eikä tallilla ole edes mitään Loebiä tai muuta kokenutta joka voisi todistaa auton vauhtia..
Munster voi ensi kaudella ehkä jo väläytellä myös Rally1 puolella. Tämä kausi meni opetteluun ja kokemuksen hakemiseen. Ajoi silti mielestäni muutamia kisoja ihan kohtuullisesti ja välillä oli jopa melko lähellä Fourmauxin vauhtia. Ei ollut mikään katastrofi myöskään ulosajojen suhteen. Tästä syystä M-Sport varmasti jatkoi sopimusta ja ensi kaudella häneen kohdistuu jo selvästi enemmän tulosodotuksia tallin puolelta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Munster voi ensi kaudella ehkä jo väläytellä myös Rally1 puolella. Tämä kausi meni opetteluun ja kokemuksen hakemiseen. Ajoi silti mielestäni muutamia kisoja ihan kohtuullisesti ja välillä oli jopa melko lähellä Fourmauxin vauhtia. Ei ollut mikään katastrofi myöskään ulosajojen suhteen. Tästä syystä M-Sport varmasti jatkoi sopimusta ja ensi kaudella häneen kohdistuu jo selvästi enemmän tulosodotuksia tallin puolelta.

Niin ja nyt tietenkin pääsee ykköskuskin statuksella, viimekaudella varmaan suurin osa testeistä ym.. meni tallikaverille. Tosin alkaa epäilyttämään että siirtääkö talli jo kaikki voimavarat uuden auton kehitykseen heti kun uudet säännöt lyödään lopullisesti lukkoon.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Tosin alkaa epäilyttämään että siirtääkö talli jo kaikki voimavarat uuden auton kehitykseen heti kun uudet säännöt lyödään lopullisesti lukkoon.
Aivan varmasti siirtää ja se näkyy myös jo nyt kuskivalinnoissa. Molemmat tuovat sen verran rahaa, että jo pelkästään tuosta jää M-Sportille sukan varteen tulevia vuosia varten.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllähän tuo vahvasti välivuodelta haiskahtaa M-Sportin osalta. Jos kauteen lähdetään Gregoire Munster ykköskuljettajana, niin ei siinö menestystoiveet voi kovin korkealla olla. Munster on toki nuori kaveri vielä, mutta ei ole oikeastaan missään luokassa saavuttanut kansainvälisissä kisoissa mitään kovin ihmeellistä menestystä. Muutama OK sijoitus on kisoista, joissa ollut paljon keskeytyksiä. Munsterin vahvuus onkin varmaan siinä, että on ajanut suht' varmasti maaliin ja pystyy näin joskus keräilemään hyviä sijoituksia muiden keskeyttäessä.

Mutta kun Fourmaux'takaan en ihan ykköskorin mieheksi laske ja Munster hävisi tällekin aika pystyyn, ja myös Sesks kykeni heti kylmiltään ja ilman hybridiäkin parempaan vauhtiin kuin Munster, niin paljon pitäisi kehitystä tapahtua että M-Sportin autolla edes yksi podium ajettaisiin tulevalla kaudella.

McErlean menee myös aika samaan sarjaan kuin Munster. Ajanut WRC2:n keskikastissa ilman ihmeellistä menestystä. Yksi podium viime kaudella Portugalissa kun iso osa kärkimiehistä keskeytti. Kokemusta Rally1-kalustosta ei ole joten opetteluksi menee suurin osa kaudesta.

Mutta kun tallissa ei ole yhtään kuljettajaa jolle tarvitsisi maksaa ja päinvastoin molemmat vakkarit ja satunnaiset keikkakuskit tuovat taloon rahaa, niin M-Sportin budjetti kiittää ja se auttaa tulevan auton suunnittelussa.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Kyllähän tuo vahvasti välivuodelta haiskahtaa M-Sportin osalta. Jos kauteen lähdetään Gregoire Munster ykköskuljettajana, niin ei siinö menestystoiveet voi kovin korkealla olla. Munster on toki nuori kaveri vielä, mutta ei ole oikeastaan missään luokassa saavuttanut kansainvälisissä kisoissa mitään kovin ihmeellistä menestystä. Muutama OK sijoitus on kisoista, joissa ollut paljon keskeytyksiä. Munsterin vahvuus onkin varmaan siinä, että on ajanut suht' varmasti maaliin ja pystyy näin joskus keräilemään hyviä sijoituksia muiden keskeyttäessä.

Mutta kun Fourmaux'takaan en ihan ykköskorin mieheksi laske ja Munster hävisi tällekin aika pystyyn, ja myös Sesks kykeni heti kylmiltään ja ilman hybridiäkin parempaan vauhtiin kuin Munster, niin paljon pitäisi kehitystä tapahtua että M-Sportin autolla edes yksi podium ajettaisiin tulevalla kaudella.

McErlean menee myös aika samaan sarjaan kuin Munster. Ajanut WRC2:n keskikastissa ilman ihmeellistä menestystä. Yksi podium viime kaudella Portugalissa kun iso osa kärkimiehistä keskeytti. Kokemusta Rally1-kalustosta ei ole joten opetteluksi menee suurin osa kaudesta.

Mutta kun tallissa ei ole yhtään kuljettajaa jolle tarvitsisi maksaa ja päinvastoin molemmat vakkarit ja satunnaiset keikkakuskit tuovat taloon rahaa, niin M-Sportin budjetti kiittää ja se auttaa tulevan auton suunnittelussa.
Näinhän se vähän inhorealistisesti menee. Enää herää kysymys, että kukahan sitä tulevaisuuden autoa sitten tulee testaamaan? Nykyiset kuljettajat vaiko sitten jälleen Mathew Wilson? Toki Mathew on ihan kokenut rattimies näihin ensi kauden kisakuskeihin verrattuna, ja taisi olla nykyistäkin Pumaa kehittämässä
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näinhän se vähän inhorealistisesti menee. Enää herää kysymys, että kukahan sitä tulevaisuuden autoa sitten tulee testaamaan? Nykyiset kuljettajat vaiko sitten jälleen Mathew Wilson? Toki Mathew on ihan kokenut rattimies näihin ensi kauden kisakuskeihin verrattuna, ja taisi olla nykyistäkin Pumaa kehittämässä
Luulisi, että kokenut Wilson on tuossa aika isossa roolissa ja Munster sitten apuna. McErleanilla lienee niin paljon uuden opettelua vielä, että hyöty testimielessä voi olla sika rajallinen.

M-Sport on kyllä ollut usein vahvimmillaan näissä murrosvaiheissa, kun tulee uudet autot, ja Wilson on käsittääkseni ollut jo useamman menestyneen auton kehityksessä mukana. Eli siinä mielessä tämä voi olla ihan hyväkin veto M-Sportilta, että laitetaan kaikki taloudelliset paukut nyt siihen uuteen autoon.

Mutta voi olla kyllä melko tuskainen vaellus ensi kausi. Mietin tuossa, että Toyotalla ja Hyundailla on 5+3 autoa viivalla ensi kaudella, ja M-Sportin ykköskuski ei mahtuisi kumpaankaan talliin. Ja vaikka Hyundai ottaisi neljännenkin auton, niin siihenkin löytyisi heti helposti ainakin 4-5 Munsteria parempaa vaihtoehtoa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta voi olla kyllä melko tuskainen vaellus ensi kausi. Mietin tuossa, että Toyotalla ja Hyundailla on 5+3 autoa viivalla ensi kaudella, ja M-Sportin ykköskuski ei mahtuisi kumpaankaan talliin. Ja vaikka Hyundai ottaisi neljännenkin auton, niin siihenkin löytyisi heti helposti ainakin 4-5 Munsteria parempaa vaihtoehtoa.

Rupesin jopa miettimään että kuinkahan pitkä aika ajassa pitää mennä taaksepäin että edes Munsteria huonompia kuskeja löytyy joka ajaa täyden ohjelman tai lähes täyden ohjelman. Jotain yksittäisiä kisoja tainnut jotkut ajella mutta ei pahemmin koko kauden ohjelmalla kuskeja jotka ei olisi alemmissa luokissa pärjännyt. Onhan tämä tavallaan aika karua että Lindholmit ja Huttuset ei sitten saa ykkösluokan autoa alle, tai no saihan Huttunen sen yhden kisan rikkinäisellä omalla rahalla. Lindholmille ei tullut vaikka olisi saanut rahoitusta promottorilta.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Onhan tämä tavallaan aika karua että Lindholmit ja Huttuset ei sitten saa ykkösluokan autoa alle, tai no saihan Huttunen sen yhden kisan rikkinäisellä omalla rahalla. Lindholmille ei tullut vaikka olisi saanut rahoitusta promottorilta.
Ei muuta kun muutama miljoona rahaa ja koputtelemaan ovelle Cockermouthissa, niin varmasti löytyy Puma viivalle koko kaudeksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
AJeleeko Munster vielä Serderidiksen sponssaamana vai mistä massit tulee? Jotenkin surkuhupaisaa että sitten kun Serderidis ymmärtää jäädä pois ja antaa autonsa/tukensa/rahansa jollekin niin sekin on sitten kuski jolla ei ajotaitojen puolesta pitäisi olla asiaa Rally1-auton rattiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
AJeleeko Munster vielä Serderidiksen sponssaamana vai mistä massit tulee? Jotenkin surkuhupaisaa että sitten kun Serderidis ymmärtää jäädä pois ja antaa autonsa/tukensa/rahansa jollekin niin sekin on sitten kuski jolla ei ajotaitojen puolesta pitäisi olla asiaa Rally1-auton rattiin.
Eiköhän Serderidis vielä jatka kummisetänä. Munsterin haalareissa ja auton kyljessä oli viime kaudellakin isolla Fleetbackin logo, joka on osa ARHS-ohjelmistoyritystä, jonka omistajiin ja johtoon kreikkalais-belgialainen Serderidis kuuluu. Tuo Munster-kytkös tulee tuosta, että tuo Serderidisin firma toimii Luxemburgissa.

Serderidisin piti omien sanojensa mukaan lopettaa MM-rallit jo kauden 2023 jälkeen mutta viime kaudellakin taisi pari rallia päästellä, ja ilmeisesti tulevallakin aikoo vielä jonkun rallin Pumalla ajaa.
 

Hexa

Jäsen
Rupesin jopa miettimään että kuinkahan pitkä aika ajassa pitää mennä taaksepäin että edes Munsteria huonompia kuskeja löytyy joka ajaa täyden ohjelman tai lähes täyden ohjelman.
Ei ehkä tarvitse M-Sportilla mennä edes kovin kauas. Gus Greensmith taisi olla aika lailla samaa tasoa. Omasta mielestä Munster saattaa olla jopa hienoinen upgrade. Yhtä kaikki, ison summan sponsorirahoja molemmat ovat tuoneet M-Sportille ja sitä kautta ostaneet ajopaikkansa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei ehkä tarvitse M-Sportilla mennä edes kovin kauas. Gus Greensmith taisi olla aika lailla samaa tasoa. Omasta mielestä Munster saattaa olla jopa hienoinen upgrade. Yhtä kaikki, ison summan sponsorirahoja molemmat ovat tuoneet M-Sportille ja sitä kautta ostaneet ajopaikkansa.
No enpähän tiedä. Greensmithilläkin oli kovemmat näytöt WRC2:sta M-Sportille tullessaan ja tehnyt jonkinlaista tulosta WRC2:ssä sen jälkeenkin. Myös WRC:ssä toistaiseksi Greensmithillä parempia tuloksia, vaikka ne reilut pari vuotta WRC:ssä ei millään tavalla putkeen mennytkään. Mutta katsotaan tapahtuuko Munsterissa nyt mitään kehitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös