Näin kirjoitin 1.8. Rinkelinmäki ja HPK:n palvelut-ketjuun:
"Vaikka viime kausi oli upea yleisömäärineen kaikkineen niin kaikkihan voi romahtaa yhdessä kaudessa. Toivottavasti toimiston puolella pysyy järki päässä ja ymmärretään, että sitä upeaa työtä, jolla viime kaudella luotiin paljon hyviä asioita, pitää jatkaa entistä kovemmin myös tulevallakin kaudella, jotta saadaan pidettyä tuote kiinnostavana jatkossakin."
Nyt voisi toimistolta kysyä onko jokin muuttunut viime kaudesta. Miksi markkinointimiehen ei annettu jatkaa, kun oli hyvässä vauhdissa. Toisaalta, mitäs sitä enää tarvitsee jatkaa, kun kaikki on saatu hyvälle alulle. Odotetaan, että kaikki taas pikkuhiljaa rapistuu ja palkataan sitten joku rakentamaan kaikki uudestaan lähes tyhjästä. Silloinhan pitäisi takoa, kun rauta on kuumaa! Lisää vaan pökköä pesään ja entistä kovemmin hommia! Jos kyse on rahasta niin väärästä päästä säästetään. Vaikka en mikään markkinointi tai myynti ihminen olekaan niin sen verran mäkin tajuan, että se on niin, että joko toimintaa laajennetaan ja kasvatetaan tai sitten lopetetaan hommat kokonaan ja lyödään pillit pussiin. Itsensä pystyy aika nopeasti säästämään hengiltä.
Olen itsekin sitä mielessäni pohtinut, että miksei HPK:n edustaja hankkisi tunnuksia tänne Jatkoaikaan ja perustettaisiin uusi ketju kysymyksille seuran suuntaan tyyliin: "Kannattajat kysyvät, Kerho vastaa". Tässä voitaisiin vielä olla edelläkävijöitä ja luulen, että moni seura seuraisi perässä. Itse asiassa ihmettelen suuresti, ettei tällaista ole jo joku seura ällännyt.
Kun kerta on kaikenmaailman Twitterit ja Facebookit niin miksei sitten tällainenkin. Tämä jos mikä olisi vuorovaikutusta kannattajien suuntaan. Ei tarvitisi olla edes mitään vakiopäivää, jolloin kysymyksiin vastattaisiin vaan sitä mukaa, kun kerkiää. Samoja tunnuksiahan pystyisi käyttämään useampikin seuran edustaja, kommentin alle vain vastaajan nimi niin tiedettäisiin mitä kukin vastailee. Se on tietysti eri asia kuinka paljon seura haluaa asoita kertoa vai ovatko vastaukset vain ympäripyöreitä heittoja tyyliin: "Seuran sisäisiä asioita". Mutta se vähäinenkin tieto siitä, missä kulloinkin mennään, saa kannattajat tuntemaan itsensä arvokkaaksi seuralle ja on siksi erittäin tärkeää. Esimerkiksi tuosta OY-tilanteesta moni haluaisi tietää missä mennään. Myös toiveita pystyisi esittämään tätä kautta koskien vaikka sitten fanituotteita tai ottelutapahtumaa.
Oranssi alue-teema on hyvä keksintö mutta on todellakin jäänyt hieman taka-alalle. Mulle tulee tuosta mieleen se, että kaikki jotka seuran kanssa ovat tekemisissä kuuluvat samaan ryhmään. Oli sitten pelaaja, yhteistyökumppani, kannattaja tai mitä tahansa. Mutta jotenkin se on jätetty leijumaan vain ilmaan. Enemmän pitäisi korostaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, jotta jokainen kokisi olevansa tavallaan yhtä suurta perhettä. Pitäisi olla oikeus ja lähestulkoon ylpeyden aihe kuulua siihen. Miten tämä sitten toteutettaisiin? Lisäämällä mainontaa, eiks niin? Oranssia, logoja ym. pitäisi olla mahdolisimman monessa paikassa, jotta seura pysyy ihmisten mielissä.
Kyllähän viime kaudella otettiin harppaus eteenpäin monessakin asiassa. Fanituotteita uudistettiin ja siellä on ihan hyvän näköistä kamaa myynnissä. Ottelutapahtuma tietysti hienosti toteutettu. Sisääntulo videot, erätaukokilpailut, nää kaikki vaikuttaa kuitenkin vaikka tuntuisivatkin pieniltä asioilta. Mutta onko jääty tuleen makaamaan eikä pystytä uudistumaan lisää, vai eikö edes haluta?
En tiedä käytäisiinkö tätä keskustelua jollei joukkue pelaisi niinkuin se tällä hetkellä pelaa. Siinä mielessä hyväkin asia, että porukka kyseenalaistaa muutakin kuin urheilullsisa asioita.
Katastrofikauden jälkeen(johon muuten tämäkin kausi on kovaa vauhtia menossa) seurassa istuttiin alas ja linjattiin tulevaisuuden suuntaviivat. Viime kausi osoitti, että oikealla tiellä oltiin. Siitä tietysti kiitosta sinne suuntaan. Mutta miksi ihmeessä kaikki lopetettiin kesken, ihan kuin se olisi ollut jonkinlainen testi sille, että mitenhän tällainen juttu toimisi.
Nyt pitäisi pitää samanlainen istunto ja vakavissaan miettiä mihin suuntaa seuraa oikeasti ollaan viemässä. Onko HPK jatkossa vain seura jolle riittää osallistuminen sarjaan ja pleijaripaikka muutaman kauden välein SaiPan tyyliin vai ruvetaanko oikeasti ajamaan uutta strategiaa ja päämäärää sisään JYP:n tyyliin. JYPissä otettiin uusi suunta ja se on nyt yksi vakaimmista organisaatioista. Joukkue pelaa mestaruuksista ja porukkaa käy hallissa. Itseasiassa Tynihän aikoinaan sanoi, että silloin, kun he miettivät miten toimintaa voisi kehittää niin he ottivat mallia HPK:sta ja totesivat, että jos homma heilläkin toimii niin miksei sitten meilläkin.
Tiedä sitten, kuinka paljon markkinointiin panostettiin esim. Jalosen menestyskausilla. Silloin mentiin varmaan pelkän urheilullisen vetovoiman johdolla ja luotettiin siihen, että porukka käy hallilla, kun joukkue pärjää. Nyt, kun sitä veto-apua ei ole ollut niin tulos on nähtävissä.