Pyöräily harrastuksena

  • 25 093
  • 242

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kyse oli siitä, että aikuinen ihmnen ymmärtää, ettei ole kilpapyöräiljä ja toimii kuin normaali ihminen myös liikenteessä. Turpaan pistän kun kun seuraavan kerran tekee tuollein.

Kerro nyt, että miten tämä sukeltaja teki? Tuliko yllättäen eteen? Eikö ollut takavaloja ja heijastimia? Vai sattuiko vaan ajamaan pientareella eikä sulla ollut keskittyminen ihan tiessä, ennen kuin viime hetkellä huomasit?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onko täällä paljon sellaisia, jotka huoltavat pyöränsä itse? Sitä vaan, että mistä osat ja tarvikkeet tällä hetkellä tilailette?
Entinen luottopaikkani Bikester on kai siinä ja siinä, että uskaltaa tilailla. Muistan lukeneeni, että maksunvälittäjän tms kanssa on ongelmia.
Huollan pääsääntöisesti itse. Bikester on yksi paikka, eikä ikinä ole ollut ongelmia. Sen lisäksi olen tilannut niin Rose:lta, Bike24 kuin Bike Discountista ja XXL:stä. Ja sit hakenut ihan kivijalkaliikkeestä tästä läheltä.
 
Viimeksi muokattu:

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laski siis tielle sivuhaarasta eteen, ja tiellä jolle tuli on 80kmh rajoitus, mutta tämä on käytännössä kovaliikenteinen tie, johon ei pitäisi olla mitään asiaa polkupyörällä. Jyväskylä-Keuruu tie
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Laski siis tielle sivuhaarasta eteen, ja tiellä jolle tuli on 80kmh rajoitus, mutta tämä on käytännössä kovaliikenteinen tie, johon ei pitäisi olla mitään asiaa polkupyörällä. Jyväskylä-Keuruu tie

No joo, jos suoraan eteen laskee, ymmärrän ärtymyksen.

Mutta ihan vain näin selvennyksenä, maantiellä saa pyöräillä. Jos varsinaista pyörätietä ei ole, ajetaan pyörällä pientareella. Ainoastaan moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä pyöräily on kielletty.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Laski siis tielle sivuhaarasta eteen, ja tiellä jolle tuli on 80kmh rajoitus, mutta tämä on käytännössä kovaliikenteinen tie, johon ei pitäisi olla mitään asiaa polkupyörällä. Jyväskylä-Keuruu tie
Kyllä pyöräilijät, myös me maantiepyöräilijät, saa ajaa tien pientareella, ja jos ei ole piennarta niin tiellä tien reunassa, pääsääntöisesti moottoritietä lukunottamatta melkeinpä kaikkialla. Ellei se ole merkein kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Asiastakin sen verran että onko porukalla minkä verran uusista sähkövaihteista? Maantiepyörä on ehkä menossa uusiksi jos firman työsuhdepyöräetu nytkähtää luvatusti eteenpäin. Aiempaa kokemusta ei oo moisista kamppeista. Budjettiin mahtuvista vehkeistä löytyy simpan 105 tai sramin Rival.
Mulla on kaikissa pyörissäni sähkövaihteet (2xShimano Ultegra Di2 2x11 + 1xSRAM Force AXS eTap 2x12), enkä palaisi mekaanisiin enää mistään hinnasta. Sähköiset on äärettömän helpot, pitävät säätönsä ja ainut mitä pitää muistaa on akkujen lataus (SRAMissa myös vaihdevipujen CR2032 nappi paristot). Nykyisin nuo halvemmatkin sarjat on ihan hyviä, Shimano 105 on ainakin ihan kehuttu osasarja, uskoisin et SRAM:nkin. Erona lähinnä on se et Shimanon sarjassa on yksi isompi akku ja sarja on johdotettu keskenään, kun SRAM:lla on omat akut vaihtajissa sekä CR2032 paristot vaihdevivuissa ja sarja on täysin johdoton. Shimanon akulla ajaa pidempään ja SRAM:a saa ladata useammin. Ja SRAMin vaihdevivuilla toisella vaihdetaan ylös- ja toisella alaspäin, Shimanolla vaihdevivuissa on molemmat suunnat.
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse oli siitä, että aikuinen ihmnen ymmärtää, ettei ole kilpapyöräiljä ja toimii kuin normaali ihminen myös liikenteessä. Turpaan pistän kun kun seuraavan kerran tekee tuollein.
Entäs jos henkilöautolla, rekalla, bussilla, kävellen tai vaikka potkukelkalla liikkuva henkilö tekee virheen kun satut olemaan paikalla...paiskotko niitäkin turpaan? Vai onko pyöräilijä ainoa joka saa kunnian vastaanottaa "palautteesi". Entäs jos kaupan kassajonossa joku vaikka kiilaa sun eteen, alkaako myllyt välittömästi vai vasta tuulikaapissa?

Rauhoitu hyvä ihminen ettet päädy iltapäivälehtien otsikoihin.
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Entäs jos henkilöautolla, rekalla, bussilla, kävellen tai vaikka potkukelkalla liikkuva henkilö tekee virheen kun satut olemaan paikalla...paiskotko niitäkin turpaan? Vai onko pyöräilijä ainoa joka saa kunnian vastaanottaa "palautteesi". Entäs jos kaupan kassajonossa joku vaikka kiilaa sun eteen, alkaako myllyt välittömästi vai vasta tuulikaapissa?

Rauhoitu hyvä ihminen ettet päädy iltapäivälehtien otsikoihin.
Ota nyt vaan ihan rauhassa, kaikki muut on sen verran terveitä, ettei pukeudu spandexiin ja lähde ihmisten kiusaksi liikenteeseen. Ok, puoliksi huumorilla, mutta ymmärrät varmaan
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ota nyt vaan ihan rauhassa, kaikki muut on sen verran terveitä, ettei pukeudu spandexiin ja lähde ihmisten kiusaksi liikenteeseen. Ok, puoliksi huumorilla, mutta ymmärrät varmaan
Pointtisi olen valitettavasti ymmärtänyt, vihaat pyöräilijöitä ja varsinkin maantiepyöräilijöitä. Suosittelen terapiaa, vihasta pääsee irti jos vaan haluaa.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ota nyt vaan ihan rauhassa, kaikki muut on sen verran terveitä, ettei pukeudu spandexiin ja lähde ihmisten kiusaksi liikenteeseen. Ok, puoliksi huumorilla, mutta ymmärrät varmaan
Aina kun joku rupeaa puhumaan spandexeista pyöräilykeskustelussa, olisi parempi jättää täysin huomioimatta koska asenne tulee täysin selväksi. Mutta mikä ihme siinä pukeutumisessa aiheuttaa tuollaisen reaktion? Saako hiihtäjä käyttää tyköistuvia vaatteita vai pitäisikö punttien lepattaa? Lippakypäräinen maastopyöräilijä sortsit jalassa saa varmaan ajaa rauhassa eikä sitä tee mieli vetää turpaan vaikka olisikin maantien laidassa ajamassa? Entäs jos ajaakin vähän pidempää reissua ja ottanut villapaidan päälleen ettei rupea haisemaan viikon jälkeen mutta samalla viekin laukkuineen enemmän tilaa leveyssuunnassa? Varmaan silti spandexeja kaikki...
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aina kun joku rupeaa puhumaan spandexeista pyöräilykeskustelussa, olisi parempi jättää täysin huomioimatta koska asenne tulee täysin selväksi. Mutta mikä ihme siinä pukeutumisessa aiheuttaa tuollaisen reaktion?
Tätä samaa olen ihmetellyt niin kauan kun olen pyöräilyä harrastanut, eli helkutin kauan. Joo onhan se keski-ikäinen ja keski-kokoinen setämies kuten minä välillä aika hassu näky noissa kledjuissa myönnetään, mutta siihen on ihan syynsä miksi ne vaatteet ovat sellaisia. Eihän jääkiekkoakaan pelata futiskamoissa tai jenkkifudaa pesisivermeissä.

Eihän näihin tosiaan pitäisi reagoida, mutta jos joku tulee laukomaan pyöräilykeskusteluun tuollaisia juttuja oli sitten "kännissä ja läpällä" tai ei niin mä en pysty olemaan hiljaa. Sen verran monta tilannetta minullakin on ollut vuosien varrella hullujen kanssa että toivon ettei kukaan noihin joutuisi. Esimerkkejä voisin kertoa vaikka kuinka monta, mutta jääköön nyt kertomatta, mä lähden lenkille.

Piis änd lööv
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Aina kun joku rupeaa puhumaan spandexeista pyöräilykeskustelussa, olisi parempi jättää täysin huomioimatta koska asenne tulee täysin selväksi. Mutta mikä ihme siinä pukeutumisessa aiheuttaa tuollaisen reaktion? Saako hiihtäjä käyttää tyköistuvia vaatteita vai pitäisikö punttien lepattaa? Lippakypäräinen maastopyöräilijä sortsit jalassa saa varmaan ajaa rauhassa eikä sitä tee mieli vetää turpaan vaikka olisikin maantien laidassa ajamassa? Entäs jos ajaakin vähän pidempää reissua ja ottanut villapaidan päälleen ettei rupea haisemaan viikon jälkeen mutta samalla viekin laukkuineen enemmän tilaa leveyssuunnassa? Varmaan silti spandexeja kaikki...

Se on varmaan kato se ku nuo verorahoilla tehdyt asfalttiväylät pitäisi olla varattu vaan kuningas autoilijalle, jonka on päästävä perille mieluiten eilen ja elämä romahtaa jos joutuu vaikka pyöräilijän takia vähän jarruttamaan. Toki oikea kuningas ei jarruta vaan painaa töötin pohjaan ja polkee kaasua kohdalla ohittaessaan ylämäkeen sulkuviivan aikana. Ja jos jokin vaaratilanne tän myötä tapahtuisi, olisi syyllisenä se spandexissa tien laitaa rauhakseen ajanut pyöräilijä eikä suinkaan kuningas. Jännä, ja ennen kaikkea hyvä, että tätä samaa vihaa ei kohdisteta vaikkapa rullahiihtäjiin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tätä samaa olen ihmetellyt niin kauan kun olen pyöräilyä harrastanut, eli helkutin kauan. Joo onhan se keski-ikäinen ja keski-kokoinen setämies kuten minä välillä aika hassu näky noissa kledjuissa myönnetään, mutta siihen on ihan syynsä miksi ne vaatteet ovat sellaisia. Eihän jääkiekkoakaan pelata futiskamoissa tai jenkkifudaa pesisivermeissä.

Eihän näihin tosiaan pitäisi reagoida, mutta jos joku tulee laukomaan pyöräilykeskusteluun tuollaisia juttuja oli sitten "kännissä ja läpällä" tai ei niin mä en pysty olemaan hiljaa. Sen verran monta tilannetta minullakin on ollut vuosien varrella hullujen kanssa että toivon ettei kukaan noihin joutuisi. Esimerkkejä voisin kertoa vaikka kuinka monta, mutta jääköön nyt kertomatta, mä lähden lenkille.

Piis änd lööv
Kun en harrasta pyöräilyä niin en ymmärrä, miksi juuri se kuntopyöräilijä näkyvine vaatteineen monia tuntuu vituttavan, mutta kaikki muut pyöräilijät pääsevät vähemmällä vaikka ajaisivat kuinka säännöistä välittämättä ja suhahtaisivat mustissaan valottomilla pyörillään auton eteen.

Kannattaa ottaa asia siltä kantilta, että joitakin yleensäkin ottaa päähän, jos jollakin on hyvä kunto ja/tai paremmat ja kalliimmat laitteet kuin itsellä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Aina kun joku rupeaa puhumaan spandexeista pyöräilykeskustelussa, olisi parempi jättää täysin huomioimatta koska asenne tulee täysin selväksi. Mutta mikä ihme siinä pukeutumisessa aiheuttaa tuollaisen reaktion? Saako hiihtäjä käyttää tyköistuvia vaatteita vai pitäisikö punttien lepattaa? Lippakypäräinen maastopyöräilijä sortsit jalassa saa varmaan ajaa rauhassa eikä sitä tee mieli vetää turpaan vaikka olisikin maantien laidassa ajamassa? Entäs jos ajaakin vähän pidempää reissua ja ottanut villapaidan päälleen ettei rupea haisemaan viikon jälkeen mutta samalla viekin laukkuineen enemmän tilaa leveyssuunnassa? Varmaan silti spandexeja kaikki...
Se on kato se kun meidän maantiepyöräilijöiden timmit kropat, varsinkin erityisen hyvin kehittyneet jalka- ja pakaralihakset näkyy selvästi tiukkojen vartalonmuötäisten pyöräilyasujen alta niin tekeehän se kateelliseksi varsinkin jos vieressä istuva rouva vähän vielä kuolaa meidän perään. Niin ja onhan ne urheilulliset ja aetodynaamiset maantiepyörätkin vielä niin kauniita ;)

Jos nyt vähän vakavammin niin ne tiukat vartalonmyötäiset pyöräilyasut on aerodynaamisia ja ilmanvastus on isoin voitettava vastus kun ajetaan yli 20km/h nopeudella. Ja maantiepyöräilyssä pyritään mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen kun yksi maantiepyöräilyn viehätyksistä on vauhti. Ja ennen kuin joku tulee kertomaan niin kaupunkialue ei ole se paikka jossa tuosta vauhdinhuumasta on tarkoitus nauttia, vaan vasta kun ollaan ulkona kaupungista ja tiellä missä vauhtia voi pitää.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään tuli kyllä taas kesää ikävä tai ainakin kevättä, suoraan sanoen hieman keljuttaa katsella vieressä menevää väylää joka on kuin kesällä samalla kun kiskot sitä paskasti hoidettua perunapelto-kelviä. Mutta ei auta kun odottaa vielä muutama kuukausi että lumet sulaa ja voi siirtyä maantie-kauteen, silloin ajan kelveillä vain pakolliset siirtymät ja muuten mennään hiljaisilla maalaisteillä. Näin talvella ei viitsi ajaa paikoissa joissa ei kelvejä ole, varsinkaan pimeällä.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kun en harrasta pyöräilyä niin en ymmärrä, miksi juuri se kuntopyöräilijä näkyvine vaatteineen monia tuntuu vituttavan, mutta kaikki muut pyöräilijät pääsevät vähemmällä vaikka ajaisivat kuinka säännöistä välittämättä ja suhahtaisivat mustissaan valottomilla pyörillään auton eteen.

Mä oon aidosti tullut siihen lopputulokseen että se ongelma on siinä kun sen pyöräilijän takia joutuu joskus hidastamaan vauhtia. Saman tyylistä keskustelua kuulee esim poroista. Eihän sellasta käyttäjäryhmää tien päällä olekaan etteikö joku joskus sääntöjä rikkoisi tai pelisilmä puuttuisi siitä että kannattaako omia oikeuksia käyttää ihan joka tilanteessa. En mä ainakaan tahallani aja täysperävaunurekan alle autolle vaikka kolmion takaa eteen tuliskin. Tää on keskustelun aiheena mielenkiintoinen mutta ehkei kumminkaan tän ketjun juttua täysin niin jätän offtopicin omalta osalta tähän.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Tänään tuli kyllä taas kesää ikävä tai ainakin kevättä, suoraan sanoen hieman keljuttaa katsella vieressä menevää väylää joka on kuin kesällä samalla kun kiskot sitä paskasti hoidettua perunapelto-kelviä. Mutta ei auta kun odottaa vielä muutama kuukausi että lumet sulaa ja voi siirtyä maantie-kauteen, silloin ajan kelveillä vain pakolliset siirtymät ja muuten mennään hiljaisilla maalaisteillä. Näin talvella ei viitsi ajaa paikoissa joissa ei kelvejä ole, varsinkaan pimeällä.

Joo tää on kyl parasta. Omalla vakioreitillä mennään pari kilsaa ison tien vartta kelvillä. Autotie aurataan tosi nopeesti sateen jälkeen ja osassa kohti se aurattu sohjo lentää kelville, joka on ajettu aamulla kukonpierun aikaan. Yleensä myös se aurattu sohjo siihen jätetään, paria poikkeusta lukuunottamatta. Eikä oo auttanut vaikka oon elylle palautetta laittanut vuosien varrella säännöllisesti.

Ja mä ymmärrän kyllä että autotien kriteerit on tiukemmat. Toivois vaan että sen kelvin osaltakin voitas sen verran kriteereitä tiukentaa että ajettas ees kahesti joka päivä jos kovin satelee
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autotie aurataan tosi nopeesti sateen jälkeen ja osassa kohti se aurattu sohjo lentää kelville, joka on ajettu aamulla kukonpierun aikaan. Yleensä myös se aurattu sohjo siihen jätetään, paria poikkeusta lukuunottamatta.
Mulla on kanssa työmatkalla kolme tällaista kohtaa, noihin saa sitten laittaa vähän voimaa peliin että pääsee läpi ja toivoa ettei sohjon alla oo ylläreitä.

Kaiken kaikkiaan täällä mun huudeilla on eniten käytetyt kelvit aika hyvässä kuosissa läpi talven, huonoa hoitoa on enemmän näin viilonloppuisin joka on harmi kun silloin olis enemmä aikaa ajella, se rytyytys alkaa välillä väkisinkin käydä käsille ja varsinkin korvien väliin.

Mut sellasta se talvipyöräily on...väitän että useampi ajaisi talvella jos pääväylien huolenpito olis tasolla kiitettävä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mulla on kanssa työmatkalla kolme tällaista kohtaa, noihin saa sitten laittaa vähän voimaa peliin että pääsee läpi ja toivoa ettei sohjon alla oo ylläreitä.

Kaiken kaikkiaan täällä mun huudeilla on eniten käytetyt kelvit aika hyvässä kuosissa läpi talven, huonoa hoitoa on enemmän näin viilonloppuisin joka on harmi kun silloin olis enemmä aikaa ajella, se rytyytys alkaa välillä väkisinkin käydä käsille ja varsinkin korvien väliin.

Mut sellasta se talvipyöräily on...väitän että useampi ajaisi talvella jos pääväylien huolenpito olis tasolla kiitettävä.
Ympäri vuoden työmatkapyöräilijöille nostan hattua.

Nyt on ollut kamalat kelit kävellenkin. Jokin aika sitten kotikadulla kotiin kävellessäni oli todella liukasta ja sohjoa kevyenliikenteenväylällä ja kävelin kieli keskellä suuta.

Minua vastaan pyöräili mies, jonka pyörä lähti alta (hän ei siis kaatunut) ja mietin että mitä tuosta tulee ei kai seuraava yritys ole kaatuminen kohdallani. Samanlainen yritys toistamiseen ja taas pyörä alta. Kohdallani hän totesi jotain, että ei taida onnistua pyöräileminen. Myötätuntoisesti hymyilin kommentille.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tänään tuli Saimaalla ajeltua parikymmentä kilsaa. Nyt alkaa olemaan talven parhaat kelit / polut. Vielä ei upota, mutta ei ole myöskään jääränniä pelkästään, kun läskiin ei viitsi nastoja laittaa. Taitaa maasturiin jäädä laittamatta nastat tänä talvena kokonaan. Ajellaan pääkallokelit trainerilla maantiepyärällä sisällä ja siitä kohta sitten pääseekin aloittelemaan maantiekautta vaikka gravelilla ensalkuun vähän karkeammalla renkaalla.

Riittävästi vaan kun ostaa erilaisia vehkeitä, niin pystyy ajelemaan.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Mut sellasta se talvipyöräily on...väitän että useampi ajaisi talvella jos pääväylien huolenpito olis tasolla kiitettävä.

Näinkin se on mutta väitän myös samaa. Eikai se aktiivipyöräilijänä ongelma ole mennä sohjon läpi mutta sit taas monelle on. Mä oon saanu piiskattua itseni siihen että lähen pyörällä kelillä kuin kelillä. Aina ei toki ole vaihtoehtoakaan mutta olis kai samaan rahaan ostanut kakkosauton mitä on käyttänyt pyörään ja oheishilppeisiin. Se iso ero tulee sit pakollisissa maksuissa ja bensassa. Eikä mua kaduta, osa pitää hulluna kun -30c ajelen pyörällä töihin tai käyn kaverin kans lenkillä syksyllä kaatosateessa mutta vois kai sen ajan huonomminkin käyttää. Tai ehkä joskus ei mutta sellasta se on.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On hieno harrastus. Pari vuotta menty nyt noin 5000km keskiarvolla, sitä ennen luokkaa 2000km. Nousun selittää lapset kun tulee pyörällä kuskattua valtaosa päiväkotimatkoista. Samalla tuli sit oikeastaan luovuttua autosta työmatkan kulkemisessa kun samalla vaivallapa sitä tekee molemmat. Hieno nähdä että tälläkin palstalla on tää klassinen kenelle maantiet kuuluvat-keskustelu, jossa lähes kukaan ei sano mitään järkevää mutta mieltä pahoitetaan senkin edestä. No, olihan se jo aikakin että saadaan ikiliikkuja keksittyä.

Asiastakin sen verran että onko porukalla minkä verran uusista sähkövaihteista? Maantiepyörä on ehkä menossa uusiksi jos firman työsuhdepyöräetu nytkähtää luvatusti eteenpäin. Aiempaa kokemusta ei oo moisista kamppeista. Budjettiin mahtuvista vehkeistä löytyy simpan 105 tai sramin Rival.
Shimanon Ultegra 2x11 DI2 löytyy maantiepyörästä ja 3 vuoden hyvien kokemusten perusteella ensi kesäksi tulee gravel pyöräkin olemaan sähkövaihteilla. @flintstone n tavoin voin kyllä vahvasti suositella. Moitteettomasti ovat toimineet eikä tosiaan ilmene viiveitä ym. mekaanisille vaihteille tyypillistä säätöjen kadotessa.
 

nevins

Jäsen
Koska keski-ikä alkaa olemaan lähellä niin pitää alkaa keksimään uusia harrastuksia.. Olen polkenut tähän mennessä ns markettipyörillä ja nyt olen tässä miettinyt maantiepyörän hankkimista, koska yritys päätti ottaa polkupyöräedun käyttöön. Olen tullut siihen tulokseen, että sähköiset vaihteet otan ehdottamasti. Onko iso ero Sramin Rivalin eTap ja Shimanon Ultegran Di2 vaihteistolla?

Tehomittari on muutamissa pyörissä valmiina, mutta kannattaako tästä ominaisuudesta maksaa "muutama" satanen vai löytyykö tähän joku muu vaihtoehto? Vai riittääkö pelkkä km/h ja syketiedot polkiessa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös