Pyöräily harrastuksena

  • 25 330
  • 242

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On hieman eriävä mielipide teistä pyörälijöistä. Asun hieman kaupungin reunalla ja noin 90km vauhdissa ilmestyy joku vitun sukelluspukuinen idiootti kypärä päässä auton eteen. Pistin jarrulla täysiä ja sain oltua ajamatta kyseisen mulkun päälle, niin kiitoksena näytti keskisormea. Pisteli kuin tour de francessa vai mikä vittu nyt olikaan, niin ajoin vierelle ja kysuin, että mikä saa ihmisen tekemään itsestään noin pellen, että luulee olevansa joku kilpapyöräilijä ja vaikka henkensä kaupalla ajelee autojen eteen, niin ei edes päätään kääntänyt, oli varmaan joku henkilökohtainen kilpailu menossa. Yritän ymmärtää ihmisien tyhmiäkin riittejä, mutta tämä pyöräily menee hieman yli. Tosin, en ole mikään teitä arvostelemaan, koska itse katselen ihmisiä luistimilla kepin kanssa. Mutta hieman järkeä touhuun, ajelkaa vaikka metsässä, siellä isolla tiellä olette vaan mulkkuja, joilla ei ole elämässä muuta tekemistä kuin olla muiden rasitteena. Kiitos kuuntelusta ja palautetta voi antaa, mutta samoin kuin teidän pyöräilijöiden keskuudessa, kukaan ei sitä ota vastaan.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Millä tavalla ”hieman eriävä mielipide”? Tuotahan se palaute pitkälti autoilijoilta on.

Osin ihan aiheestakin, sitä en kiellä. Monesti tuntuu ettei meistä pyörällä(kin) liikkuvista 90% tiedä/välitä väistämissäännöistä. Vallankin suojatielle ajetaan kuin etuajo-oikeutettuna.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
On hieman eriävä mielipide teistä pyörälijöistä. Asun hieman kaupungin reunalla ja noin 90km vauhdissa ilmestyy joku vitun sukelluspukuinen idiootti kypärä päässä auton eteen. Pistin jarrulla täysiä ja sain oltua ajamatta kyseisen mulkun päälle, niin kiitoksena näytti keskisormea. Pisteli kuin tour de francessa vai mikä vittu nyt olikaan, niin ajoin vierelle ja kysuin, että mikä saa ihmisen tekemään itsestään noin pellen, että luulee olevansa joku kilpapyöräilijä ja vaikka henkensä kaupalla ajelee autojen eteen, niin ei edes päätään kääntänyt, oli varmaan joku henkilökohtainen kilpailu menossa. Yritän ymmärtää ihmisien tyhmiäkin riittejä, mutta tämä pyöräily menee hieman yli. Tosin, en ole mikään teitä arvostelemaan, koska itse katselen ihmisiä luistimilla kepin kanssa. Mutta hieman järkeä touhuun, ajelkaa vaikka metsässä, siellä isolla tiellä olette vaan mulkkuja, joilla ei ole elämässä muuta tekemistä kuin olla muiden rasitteena. Kiitos kuuntelusta ja palautetta voi antaa, mutta samoin kuin teidän pyöräilijöiden keskuudessa, kukaan ei sitä ota vastaan.
Ihan vaan mielenkiinnosta, että minkälainen paikka tämä oli, jossa sukelluspukuinen idiootti ilmestyi eteen? Ilmeisesti siis joku 100km/h väylä, jossa joku tuli eteen?
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On hieman eriävä mielipide teistä pyörälijöistä. Asun hieman kaupungin reunalla ja noin 90km vauhdissa ilmestyy joku vitun sukelluspukuinen idiootti kypärä päässä auton eteen. Pistin jarrulla täysiä ja sain oltua ajamatta kyseisen mulkun päälle, niin kiitoksena näytti keskisormea. Pisteli kuin tour de francessa vai mikä vittu nyt olikaan, niin ajoin vierelle ja kysuin, että mikä saa ihmisen tekemään itsestään noin pellen, että luulee olevansa joku kilpapyöräilijä ja vaikka henkensä kaupalla ajelee autojen eteen, niin ei edes päätään kääntänyt, oli varmaan joku henkilökohtainen kilpailu menossa. Yritän ymmärtää ihmisien tyhmiäkin riittejä, mutta tämä pyöräily menee hieman yli. Tosin, en ole mikään teitä arvostelemaan, koska itse katselen ihmisiä luistimilla kepin kanssa. Mutta hieman järkeä touhuun, ajelkaa vaikka metsässä, siellä isolla tiellä olette vaan mulkkuja, joilla ei ole elämässä muuta tekemistä kuin olla muiden rasitteena. Kiitos kuuntelusta ja palautetta voi antaa, mutta samoin kuin teidän pyöräilijöiden keskuudessa, kukaan ei sitä ota vastaan.
Jos olet yhtä asenteellisesti lähestynyt tätä konkelimatkustajaa, kuin mitä viestistäsi huokuu, niin jossain määrin ymmärrän, miksei hänellä ollut halukkuutta ryhtyä keskustelemaan. Mutta tämä on vain arvaukseni, kun en ole ollut tilannetta näkemässä.

Se minua tuossa tilanteesa kiinnostaa, että millä tavoin kyseinen pyöräilijä oli huomioinut oman näkyvyytensä? Oliko punainen valo ja heijastavaa pintaa vaatetuksessa? Jos nuo puuttuivat, niin kyseinen pyöräilijä hävetköön ja toivottavasti ymmärtää jatkossa ottaa tämän huomioon. Jos taas valaistus ja vaatetus näkyvyyden puolesta oli kunnossa, niin en oikein jaksa uskoa, että se pyöräilijä vain "ilmestyi" siihen eteen, tai sitten on ollut ratin takana keskittyminen jossain muussa, kuin itse liikenteessä.

Paljon sekä autolla että pyörällä maanteitä kulkevana sanoisin, että sillä ennakoivalla liikennekäyttäytymisellä voittaa aika paljon, eikä häviä mitään. Siinä vaiheessa kun pyöräilijän havaitsee, niin pudottaa hieman nopeuttaan ja lähemmäs päästyään, kun varmistuu, ettei vastaan tulevaa liikennettä ole, pääsee sulavasti ohittaen jatkaaman matkaansa, Nopeuden putoamisesta "menetetyn" ajan saa kurottua kiinni vaikka seuraavalla suoranpätkällä. Mutta edelleen tietysti, jos pyöräilijä ei ole omasta turvallisuudestaan sen vertaa välittänyt, että huolehtii näkyvyydestään, niin sietääkin hävetä, kuten todettua.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jos olet yhtä asenteellisesti lähestynyt tätä konkelimatkustajaa, kuin mitä viestistäsi huokuu, niin jossain määrin ymmärrän, miksei hänellä ollut halukkuutta ryhtyä keskustelemaan. Mutta tämä on vain arvaukseni, kun en ole ollut tilannetta näkemässä.

Se minua tuossa tilanteesa kiinnostaa, että millä tavoin kyseinen pyöräilijä oli huomioinut oman näkyvyytensä? Oliko punainen valo ja heijastavaa pintaa vaatetuksessa? Jos nuo puuttuivat, niin kyseinen pyöräilijä hävetköön ja toivottavasti ymmärtää jatkossa ottaa tämän huomioon. Jos taas valaistus ja vaatetus näkyvyyden puolesta oli kunnossa, niin en oikein jaksa uskoa, että se pyöräilijä vain "ilmestyi" siihen eteen, tai sitten on ollut ratin takana keskittyminen jossain muussa, kuin itse liikenteessä.

Paljon sekä autolla että pyörällä maanteitä kulkevana sanoisin, että sillä ennakoivalla liikennekäyttäytymisellä voittaa aika paljon, eikä häviä mitään. Siinä vaiheessa kun pyöräilijän havaitsee, niin pudottaa hieman nopeuttaan ja lähemmäs päästyään, kun varmistuu, ettei vastaan tulevaa liikennettä ole, pääsee sulavasti ohittaen jatkaaman matkaansa, Nopeuden putoamisesta "menetetyn" ajan saa kurottua kiinni vaikka seuraavalla suoranpätkällä. Mutta edelleen tietysti, jos pyöräilijä ei ole omasta turvallisuudestaan sen vertaa välittänyt, että huolehtii näkyvyydestään, niin sietääkin hävetä, kuten todettua.
Enemmän jos liikkuu kummalla tahansa laitteella, niin näkee kyllä tilanteita suhteellisen usein, jossa toinen osapuoli on väärässä. Asiaa ei auta, että liikennesääntöjä ei noudateta suuntaan ja toiseen. Milloin annetaan tietä turhaan tai milloin ei noudateta kolmioita jne. Joskus joku jopa oikein sinkoutuu autoilijan tielle (melko harvoin). Helpottaisi, mikäli noudatettaisiin joka suuntaan niitä sääntöjä. Noista turhista tien antamisista esim voi syntyä väärä käsitys säännöistä jatkossa, joka ei sujuvoita tai tee liikenteestä yhtään turvallisempaa.

Viimeisin oma tilanteeni on tiistailta. Kaksi kaistaa ajoradalla, joista lähdin taluttamaan yli, vaikka auto oli tulossa kohtuullisen pitkän matkan päästä. Arvelen autolla ajetun rajoituksen mukaan, eli tässä noin 40 luokkaa, mutta silti autoilija ei reagoinut mitenkään tietä ylittävään. Ajankohta oli illansuu ja oli jo hämärää, joten päässä oli 5000lm lamppu ja pyörässä muutama heijastin pinnoissa. Kuvittelisi tämän riittävän näkyvyyden takaamiseksi, mutta ilmeisesti ei lopulta.

Suomessa on muuhun yhteiskuntakäytökseen nähden hämmentävän turvatonta liikkua sääntöjen mukaisesti.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enemmän jos liikkuu kummalla tahansa laitteella, niin näkee kyllä tilanteita suhteellisen usein, jossa toinen osapuoli on väärässä. Asiaa ei auta, että liikennesääntöjä ei noudateta suuntaan ja toiseen. Milloin annetaan tietä turhaan tai milloin ei noudateta kolmioita jne. Joskus joku jopa oikein sinkoutuu autoilijan tielle (melko harvoin). Helpottaisi, mikäli noudatettaisiin joka suuntaan niitä sääntöjä. Noista turhista tien antamisista esim voi syntyä väärä käsitys säännöistä jatkossa, joka ei sujuvoita tai tee liikenteestä yhtään turvallisempaa.

Viimeisin oma tilanteeni on tiistailta. Kaksi kaistaa ajoradalla, joista lähdin taluttamaan yli, vaikka auto oli tulossa kohtuullisen pitkän matkan päästä. Arvelen autolla ajetun rajoituksen mukaan, eli tässä noin 40 luokkaa, mutta silti autoilija ei reagoinut mitenkään tietä ylittävään. Ajankohta oli illansuu ja oli jo hämärää, joten päässä oli 5000lm lamppu ja pyörässä muutama heijastin pinnoissa. Kuvittelisi tämän riittävän näkyvyyden takaamiseksi, mutta ilmeisesti ei lopulta.

Suomessa on muuhun yhteiskuntakäytökseen nähden hämmentävän turvatonta liikkua sääntöjen mukaisesti.
Tuo on kyllä ihan totta mitä viestissäsi kirjoitit ja varsinkin taajama-alueella näitä riskejä on enemmän, koska myös kohtaamistilanteita väistämissääntöineen on enemmän osapuolten välillä. Otin edellisessä viestissäni kantaa vain tuohon ohitustilanteeseen maantiellä.

Pyöräilijänä liikenteessä muistutan itseäni aina, että olinpa liikennesääntöjen puitteissa kuinka oikeassa tahansa, niin auton kanssa törmätessä minuun sattuu enemmän, kuin siihen autoon. Se oikeassa oleminen ei teholla maatessa juuri lohduta. Ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä, että tuollaiset kuvailemasi tilanteet olisivat, eli autoilijan ei tarvitsisi reagoida tietä ylittävään pyöräntaluttajaan. Enemmänkin sitä, että pyrkii itsekin ennakoimaan liikennettä pyörällä liikuttaessa, esimerkiksi oikeiden reittivalintojen kautta.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tuo on kyllä ihan totta mitä viestissäsi kirjoitit ja varsinkin taajama-alueella näitä riskejä on enemmän, koska myös kohtaamistilanteita väistämissääntöineen on enemmän osapuolten välillä. Otin edellisessä viestissäni kantaa vain tuohon ohitustilanteeseen maantiellä.

Pyöräilijänä liikenteessä muistutan itseäni aina, että olinpa liikennesääntöjen puitteissa kuinka oikeassa tahansa, niin auton kanssa törmätessä minuun sattuu enemmän, kuin siihen autoon. Se oikeassa oleminen ei teholla maatessa juuri lohduta. Ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä, että tuollaiset kuvailemasi tilanteet olisivat, eli autoilijan ei tarvitsisi reagoida tietä ylittävään pyöräntaluttajaan. Enemmänkin sitä, että pyrkii itsekin ennakoimaan liikennettä pyörällä liikuttaessa, esimerkiksi oikeiden reittivalintojen kautta.
Olen tuota miettinyt myöskin, kun aina sanotaan, että ei auta teholla maatessa, että oli oikeassa. Se on kyllä sellainen kortti, joka vedetään pakasta aina jossain vaiheessa, kun vaikkapa lukee sosiaalisen median kommenttiketjuja aiheesta. Yleensä aina pyöräilijän kannattaisi suurimman osan mielestä väistää. Asian voisi kääntää mielestäni keskustelussa myös siihen, että vaikka kannattaisi henkensä pitimiksi väistää ja nöyrtyä, niin varmaan aika ikävälle tuntuu vähintään henkisesti, kun ajat jonkun päälle autolla.

Keskustelussa tuskin päästään mihinkään, ennen kuin pyöräily tunnustetaan yhtä oleellisena liikkumisen muotona, kuin autoilu tai jalankulku. Jalankulkijan oikeudet on kiistattomat ja niistä harvoin kukaan jauhaa samaan malliin, kuin pyöräilyn epäkohdista. Autoilijalla on useissa keskusteluissa vain oikeuksia ja jos olisi valvollisuuksia, niin pyöräilijän olisi kannattanut kuitenkin väistää, koska sattuu jos ajaa päälle, vaikka on oikeassa.

Tämä ei siis lainattua viestiä kohtaan ole mikään kritiikki. Ainoastaan yleistä pohdintaa siitä, miten hankalaa tämä touhu tässä maassa on.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On hieman eriävä mielipide teistä pyörälijöistä. Asun hieman kaupungin reunalla ja noin 90km vauhdissa ilmestyy joku vitun sukelluspukuinen idiootti kypärä päässä auton eteen. Pistin jarrulla täysiä ja sain oltua ajamatta kyseisen mulkun päälle, niin kiitoksena näytti keskisormea. Pisteli kuin tour de francessa vai mikä vittu nyt olikaan, niin ajoin vierelle ja kysuin, että mikä saa ihmisen tekemään itsestään noin pellen, että luulee olevansa joku kilpapyöräilijä ja vaikka henkensä kaupalla ajelee autojen eteen, niin ei edes päätään kääntänyt, oli varmaan joku henkilökohtainen kilpailu menossa. Yritän ymmärtää ihmisien tyhmiäkin riittejä, mutta tämä pyöräily menee hieman yli. Tosin, en ole mikään teitä arvostelemaan, koska itse katselen ihmisiä luistimilla kepin kanssa. Mutta hieman järkeä touhuun, ajelkaa vaikka metsässä, siellä isolla tiellä olette vaan mulkkuja, joilla ei ole elämässä muuta tekemistä kuin olla muiden rasitteena. Kiitos kuuntelusta ja palautetta voi antaa, mutta samoin kuin teidän pyöräilijöiden keskuudessa, kukaan ei sitä ota vastaan.

Vai soo...otappas rauhoittava ja mieti uudelleen miksi se saamasi reaktio ei ollut kovin rakentava. En minäkään kaikkia autoilijoita (jollainen olen myös itse) teilaa sen vuoksi että minun(kin) eteen silloin kun olen pyöräillyt on pelkästään tänä vuonna ajettu väistämisvelvollisuuden takaa 12 kertaa. Ajokertoja tammikuussa oli 20, kilometrejä vähän reilu 700 ja satulassa vietetty aika noin 43 tuntia. Ja ennenkuin kysytte niin kyllä...teen itselleni tilastoa näistä asioista. Ja joka ikinen kerta kun joudun luopumaan oikeuksistani eteen ajavan kanssaihmisen vuoksi annan palautteen, en nyt keskisormen muodossa mutta äänellä ja muilla eleillä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Suomessa on muuhun yhteiskuntakäytökseen nähden hämmentävän turvatonta liikkua sääntöjen mukaisesti.
Ei ole pelkästään Suomessa. USA:ssa on sama ongelma (ja veikkaisin, että muissakin maissa). Yhdysvalloissa eivät pyöräilijät ainakaan noudata mitään Stop-merkkejä tai punaisia valoja pätkääkään (no minä noudatan, mutta yhden käden sormilla ovat laskettavissa muut näkemäni liikennesääntöjä noudattavat pyöräilijät tässä runsaan kolmenkymmenen vuoden kokemuksella USA:n liikenteestä). Toisaalta autoilijatkaan eivät kauheasti aina huomiota kiinnitä pyöräilijään, jonka sain kokea joku reilu kuukausi sitten, kun illalla sivutiellä risteyksessä pysähtyneenä odotin risteävän liikenteen rauhoittumista ennen lähtemistä tien ylitykseen (minulla oli STOP merkki myös). Paikalla pari tien valaisinta ja vieressä talo, jonka kirkkaat jouluvalot hehkuivat tielle asti valaisten sitä). Minulla oli päällä heijastinliivi ja punainen takavalo päällä, samoin kuin punainen takaheijastin pyörässä. Eikös takaa kuulemani lähestyvä auto vaan poksauttanut minun pyöräni perään, sysäisten minut rähmälleen keskelle tietä (onneksi risteävä liikenne oli juuri poistunut). Auton kuski vaan valitti, että "I'm sorry, it's so dark." No, onneksi mitään vakavampaa vammaa ei tullut, mutta näin Amerikoissa.

Muistan, kun Suomessa ala-asteella käytiin läpi liikennesääntöjä, ja sitten oli pieni lenkki ajettava pyörällä, jossa opet kyttäsivät pyöräilykäyttäytymistä ja sääntöjen noudattamista. Ei sellaisesta opetuksesta kai täkäläiset ole koskaan kuulleetkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Bay

Jäsen
Vajaa parikymmentä vuotta sitten meillä oli töissä yksi tyyppi joka ei koskaan työmatkapyöräillessään katsonut sivuilleen eikä juuri hidastanut tietä ylittäessään koska oli mielestään oikeassa kun käytti pyöräteitä ja suojateitä. Kai se sitten lohduttaa sairaalan sängyssä kun oli edes oikeassa. En tiedä onko kyseinen tyyppi enää elossa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Onko täällä paljon sellaisia, jotka huoltavat pyöränsä itse? Sitä vaan, että mistä osat ja tarvikkeet tällä hetkellä tilailette?
Entinen luottopaikkani Bikester on kai siinä ja siinä, että uskaltaa tilailla. Muistan lukeneeni, että maksunvälittäjän tms kanssa on ongelmia.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mitä tulee tuohon ylempänä käytävään keskusteluun, niin todettakoon, että itse koitan kyllä mennä sääntöjen mukaan, liikun sitten millä vaan. Ns maantiepyöräilijöistä minullakin on ikävimmät kokemukset, kun moni ei viitsi edes valoihin hidastaa.

Olen liikkunut paljon jalan, pyörällä ja autolla, mutta millään en ole kokenut niin paljon turvattomuutta ja vaarallisia tilanteita, kuin pyörällä liikkuessa. Jos olisin pitänyt jääräpäisesti aina oikeuksistani kiinni, kuten esimerkiksi luottanut kolmion takaa tai pihasta tulevien väistävän minua, niin tuskin yhtään ehjää luuta olisi minussa jäljellä ja monta henkeäkin olisin jo menettänyt. Ennakointi on kaikkein tärkeintä.
Autoilijana kieltämättä aina jaksaa hämmentää, kuinka rohkeasti niin monet, yleensä nuoret, pyöräilevät suojatielle mikä ei ole pyörätien jatke. Oma lukunsa on tosiaan ne maantiepyöräilijät, joita ei edes liikennevalot koske, eikä pyörätiet houkuta, kun keskinopeus saattaa pudota liikaa, kun joutuu hidastelemaan ja poukkoilemaan tms.

Autoilijoilla ainakin pitäisi kaikilla olla ajokortti ja siten ymmärrys liikennesäännöistä.
Fillarilla saat sen sijaan ajaa heti kun osaat. Toki toivottavasti pienimmät lapset vanhempiensa opastuksella.
Mikään ei vie sinulta oikeutta ajaa pyörällä pois, paitsi terveydelliset syyt, jolloin et enää pääse pyörän päälle. Jos vaan olet vapaa ja pääset fillarin päälle, niin ajaa saat.
Ajokortin sen sijaan voi viedä sinulta pois ainakin lääkärin määräyksellä poliisi. Senkin jälkeen saat mennä liikenteen sekaan pyöräilemään, jos vaan pystyt.

Meilläpäin liikkuu täällä kaupunkialueella yksi "nuorehko" mies fillarilla kesät/talvet ajaen aina ajoradalla ja siinäkin keskellä, vaikka olisi pyörätie vieressä. Myöskään mitkään liikennevalot ei häntä hidasta pätkän vertaa. Kun kuulee, että autojen torvet soi oikein urakalla, niin useimmiten näkee tämän kaverin olevan sotkemassa liikennettä. Erikoisena pidän, jos ei ole koskaan sattunut mitään.

Lipsahti tää kirjoitus nyt harhapoluille pyöräilyharrastuksesta, mutta kun asia on aina niin tunteita herättävä, niin pistimpä minäkin joitain ajatuksiani kirjoitellen sekavasti.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoilijana kieltämättä aina jaksaa hämmentää, kuinka rohkeasti niin monet, yleensä nuoret, pyöräilevät suojatielle mikä ei ole pyörätien jatke.
Kiitoksia yleistyksestä terveisin maantiepyöräilijä.

Nopea kysymys...mitä tarkoitat tuolla lauseella jonka lainasin?
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
On hieno harrastus. Pari vuotta menty nyt noin 5000km keskiarvolla, sitä ennen luokkaa 2000km. Nousun selittää lapset kun tulee pyörällä kuskattua valtaosa päiväkotimatkoista. Samalla tuli sit oikeastaan luovuttua autosta työmatkan kulkemisessa kun samalla vaivallapa sitä tekee molemmat. Hieno nähdä että tälläkin palstalla on tää klassinen kenelle maantiet kuuluvat-keskustelu, jossa lähes kukaan ei sano mitään järkevää mutta mieltä pahoitetaan senkin edestä. No, olihan se jo aikakin että saadaan ikiliikkuja keksittyä.

Asiastakin sen verran että onko porukalla minkä verran uusista sähkövaihteista? Maantiepyörä on ehkä menossa uusiksi jos firman työsuhdepyöräetu nytkähtää luvatusti eteenpäin. Aiempaa kokemusta ei oo moisista kamppeista. Budjettiin mahtuvista vehkeistä löytyy simpan 105 tai sramin Rival.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieno nähdä että tälläkin palstalla on tää klassinen kenelle maantiet kuuluvat-keskustelu, jossa lähes kukaan ei sano mitään järkevää mutta mieltä pahoitetaan senkin edestä. No, olihan se jo aikakin että saadaan ikiliikkuja keksittyä.

Asiastakin sen verran että onko porukalla minkä verran uusista sähkövaihteista? Maantiepyörä on ehkä menossa uusiksi jos firman työsuhdepyöräetu nytkähtää luvatusti eteenpäin. Aiempaa kokemusta ei oo moisista kamppeista. Budjettiin mahtuvista vehkeistä löytyy simpan 105 tai sramin Rival.
Enää puuttuu että jalankulkijat tulee mukaan keskusteluun, sen jälkeen ainoa mitä pyöräilijä voi tehdä on "potkaista kissaa".

Omaa kokemusta sähkövaihtajista ei ole. Mutta yksikään mun kavereista joilla on sähkövaihtajat ei oo niitä moittinut eli go for it. Harmi ettei oo varaa Super Record Wirelesseihin...Terveisin Campagnolo...aina.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kiitoksia yleistyksestä terveisin maantiepyöräilijä.

Nopea kysymys...mitä tarkoitat tuolla lauseella jonka lainasin?
Juu. Huonosti kirjoitettu, sekä yleistys, että tämä suojatie. Ei ollut tarkoitus yleistää. Kunhan omia havaintoja kirjoitin.

Tarkoitin ihan tien ylittävää suojatietä.

Koitetaan palata pyöräilyharrastuksesta keskusteluun. Se oli aikoinaan ajatuksenani, kun tämän ketjun perustin.

Liikennekeskustelu pysyköön muissa ketjuissa. Pahoittelut, että lähdin myös tähän mukaan.

Hieno harrastus ja monipuolinen!
 
Onko täällä paljon sellaisia, jotka huoltavat pyöränsä itse? Sitä vaan, että mistä osat ja tarvikkeet tällä hetkellä tilailette?
Entinen luottopaikkani Bikester on kai siinä ja siinä, että uskaltaa tilailla. Muistan lukeneeni, että maksunvälittäjän tms kanssa on ongelmia.
Saksastahan noita kuluvia osia tulee tilailtua. Lähinnä Bike-Discountista, kun ei joka puotiin viitsi tunnuksia tehdä. Hyvin toiminut tilaaminen jo toista kymmentä vuotta. Bike-components on toinen vastaava verkkokauppa, aika samoissa hinnoissa molemmissa tuotteet ovat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen kävin tuossa lähellä menevällä moottorikelkkauralla ajelemaassa tunnin sauna lenkin. Olipahan hienoa otsalampun valossa lumisessa metsässä. Ihan normi jäykkäperäinen maastopyörä eikä edes kovin leveille renkailla mutta hienosti kantoi kovettuneella uralla...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Miten olette ratkaisseet kylmän ja/tai sateisen kelin kenkävalinnan? Mulla jalassa nyt Merrellin gore-nilkkurit. Ovat muuten kyllä hyvät, mutta nilkat tuntuu kyllä viluuntuvan. Ja jos olisi sadekeli, niin taitaisi mennä vettäkin kenkiin. Mitkään varsikengät ei taida kuitenkaan tulla kysymykseen talvipyöräilyssäkään?
Shimanon S-Phyre kisakenkä josta olen teipannut pohjan ilmareiät umpeen ja siihen päälle vedenpitävä kengänsuoja. Kylmällä kelillä taas lämmin ja paksumpi kengänsuoja.
 
Saksastahan noita kuluvia osia tulee tilailtua. Lähinnä Bike-Discountista, kun ei joka puotiin viitsi tunnuksia tehdä. Hyvin toiminut tilaaminen jo toista kymmentä vuotta. Bike-components on toinen vastaava verkkokauppa, aika samoissa hinnoissa molemmissa tuotteet ovat.
Bike-Discountista ja Bike24:stä olen itse tilaillut jonkun verran osia. Lisäksi jos on ollut nopea tarve niin Motonetin hyllystä saa perusvaraosia ihan hyvin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Palataan omalta osaltani vielä tuohon autoilija vs. pyöräilijä -keskusteluun.

Itse kuulun myös molempiin ryhmiin, mut tt-pyörällä ja gravelilla ajaessa olen erityisen varovainen enkä juuri koskaan aja suoraan suojatielle, vaikka olisinkin oikeassa ja etuajo-oikeutettu. Toki näitä paikkoja ei loppujen lopuksi edes kovin montaa ole. Vähintään jarrutan aina reilusti ennen suojatietä. Mulle on ihan sama, olenko oikeassa vai väärässä siinä vaiheessa jos makaan sairaalapedissä auton kanssa kolaroinnin seurauksena.

Lisäksi olen huomannut, että aika paljon välttelen kesäisin maanteillä, siis vielä sellaisilla teillä ajamista, joissa ei erillistä pyörätietä ole. Niin monta juttua olen kuullut siitä, kuinka autoilija on ohittanut pyöräilijän liian läheltä ja pyöräiliä vetänyt lipat johonkin ojaan ja hengen lähtökin muutamalla ollut lähellä. Ihan vaan näin muistutuksena tämän kaltaisille autoilijoille, että jos erillistä pyörätietä ei ole, siinä pientareella saa ajaa ja se on autoilijan tehtävä väistää pyöräilijää niin, ettei aiheuta vaaraa.

Ilmeisesti jossain Espanjassa tai muualla Etelä-Euroopassa pyöräilijät mahtuvat ihan hyvin autoilijoiden kanssa samalle tielle, sieltä voisi tännekin ottaa oppia.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kuten edellinen niin kuulun myös autoileviin pyöräilijöihin. Ja mä kyllä pidän pyöräilijänä omista oikeuksista kiinni, tosin jos en saa katsekontaktia kuljettajaan ennen kuin olen ylittämässä tietä niin en silloin tietenkään aja eteen vaikka olisin oikeassa koska silloin oletan ettei mua ole nähty.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja mitä tulee maantiellä ajamiseen niin kyllä siellä voi ihan hyvin maantiepyörällä ajaa eli pääsääntöisesti autoilijat ohittaa nätisti ja pitää ihan hyvän etäisyyden, vaikka toki joka vuosi joku ohittaa läheltä kyynärpäitä hipoen mut mä ajan niin paljon (vuodessa yli 13000km pyörällä) et sanoisin et 99% ajoista niin autoilijoiden kanssa ei ole mitään ongelmia. No joskus eivät kaupungissa huomaa vaikka olivat väistämisvelvollisia mut tapahtuuhan tuota ihan autojen kohtaamisissakin. Toki useammin pyöräillessä mut kun varsinkin liikenneympyröissä on tarkkana niin kyllä tuolla autojen seassa voi hyvin polkea. Ei suomalaiset toki yhtä kohteliaita ole kuin esim Espanjassa ollaan mut ei se nyt niin pahakaan ole. Ja enemmän se autoilijoiden mielenosoittaminen pyöräilijälle on torven soittamista ei kyynärpäitä hipoen ohittamista.

On mut toki kerran rinnalle ajanut kuorma-auto kiilannut tahallaan tieltä pientareelle, ei siis tullut ketään vastaan et kuorma-auton olisi tarvinnut ajaa aivan asfaltin reunaan niin et olin auton sivulla. Harmittavasti en saanut rekkaria talteen (kun piti keskittyä pysymään pystyssä) eikä mulla ollut silloin GoPro tallentamassa niin en päässyt ilmoittamaan asiasta poliisille. Mut tuollaisia törppöjä en ole kohdannut kuin kaksi kertaa, toisella kertaa yhdistelmä siis lähti myös kiilaamaan tieltä mut silloin jarruttamalla pysyin tien puolella. Luultavasti molemmat kerrat oli sama törppö kun ne tapahtui tässä lähellä.
 

pallero

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kummallinen raivoaminen, vittuilu, tarpeeton yleistäminen ja turpiinvetojutut pyöräilyharrastajiin liittyen on huomioitu viikon pelikiellolla.
Vai soo...otappas rauhoittava ja mieti uudelleen miksi se saamasi reaktio ei ollut kovin rakentava. En minäkään kaikkia autoilijoita (jollainen olen myös itse) teilaa sen vuoksi että minun(kin) eteen silloin kun olen pyöräillyt on pelkästään tänä vuonna ajettu väistämisvelvollisuuden takaa 12 kertaa. Ajokertoja tammikuussa oli 20, kilometrejä vähän reilu 700 ja satulassa vietetty aika noin 43 tuntia. Ja ennenkuin kysytte niin kyllä...teen itselleni tilastoa näistä asioista. Ja joka ikinen kerta kun joudun luopumaan oikeuksistani eteen ajavan kanssaihmisen vuoksi annan palautteen, en nyt keskisormen muodossa mutta äänellä ja muilla eleillä.
Kyse oli siitä, että aikuinen ihmnen ymmärtää, ettei ole kilpapyöräiljä ja toimii kuin normaali ihminen myös liikenteessä. Turpaan pistän kun kun seuraavan kerran tekee tuollein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös