Yllä suositeltu jäykkäperäinen maasturi on ihan hyvä yleispyörä, mutta jos painotus on asfalttilenkkeihin, niin ihan optimaalisia nuo ei siihen ole. Modernit (yhtään paremmat) maasturit on yhdellä eturattaalla ja yleensä välitys on sellainen, että asfaltilla välitys loppuu kesken, koska se on tehty muuhun käyttöön. Muutenhan noissa on ajoasento ihan miellyttävä aloitella ja rullaavuuskin sopivalla renkaalla on riittävä.Kertokaapa vinkkejä aloittelevalle pyöräilijälle, minkälainen laite kannattaisi hommata? Sormilla on laskettavissa ne kerrat kun on tullut polkupyörällä ajettua sen jälkeen kun ajokortin sai, ja siitä on aikaa... Sen jälkeen onkin tullut jos jonkinlaista uutuutta tälle alalle, ja on aika sormi suussa kun noita selailee.
Polvet on sen verta sökönä että juokseminen ei oikein enää ole joka viikkoinen vaihtoehto ja pelkkä kävely tuntuu tympäännyttävältä.
Tarkoitus olisi hommata siis fillari ihan tuommoisia kevyitä muutaman kympin lenkkejä varten. Pääasiassa asfaltilla mutta hieman helppokulkuista maastoakin on tarjolla. Eli olisiko ns "hybridipyörä" vai mikä se nyt onkaan joka on tietty yhtä huono asfaltilla ja maastossa. Vai kannataako hommata parempi maastopyörä? Ihan älyttömiä summia en ajatellut ainakaan tähän ensimmäiseen sijottaa jos se ei sitten tunnukkaan yhtä kivalta kuin juniorina.
Sähkövermeitä jonkin verran katsellut ja niitäkin saa yllättävän halvalla, mutta lienee parempi sijoittaa parempaan perinteiseen malliin?
Jos ei tuollaiseen päädy, niin viisain lienee on gravel-pyörä. Näissäkin ajoasento on mukavahko, menee iso rengas ja rullaa hyvin maantiellä soran lisäksi. Pienet polkupätkät ajelee myös näillä, joskin epämukavammin luonnollisesti, kuin maastopyörällä. Huonoja puolia on näiden hinta, joka on yleensä hinnat alkaen malleissa korkeampi, kuin harrastemaastureissa.
Sähkö on hyvä vaihtoehto myöskin aloittelijalle. Eliminoi yllä mainitun ainaisen vastatuulen ja ylämäet, mutta tuo tarvittaessa ihan riittävästi kuntoilua. Tästä kannattaisin myöskin jäykkäperäistä sähkömaasturia tai jotain kaupunkipyörää, jolloin hyväksyy, että sillä ajetaan asfaltilla tai soralla satunnaisesti. Huono puoli sähkössä on alkuinvestointi ja tietynlaiset huoltokulut, jotka on yleensä vähän korkeammat, kuin luomupyörässä.
Vuokraa jostain tai kyselemässä liikkeestä testiin erilaisia vehkeitä. Ainakin täällä paikallisesta saa esim viikonlopuksi yleensä testiin pyöriä. Ihan sikaa säkissä ei kannata ostaa.