Mainos

Pyöräily harrastuksena

  • 48 374
  • 473

axe

Jäsen
Onkos jatkislaisia osallistumassa Pirkan Pyöräilyyn ens viikon sunnuntaina? Itselle vuorossa kahdeksas kerta, matkana Pitkä Pirkka.

Heinäkuussa sitten kiertämään Saimaata ekaa kertaa Saimaa cycle tourille.
Perus-136 pitäisi mennä taas polkemaan jos sää sallii. Oon aina viime hetken ilmoittautuja ja matkassa vain kuivalla ja suht lämpimällä. Samasta syystä nyt vähän arveluttaisi joka tapauksessa, koska tänä keväänä tuon kuivan ja lämpimän puuttuessa on tullut käytyä surullisesti vain kerran polkaisemassa yksi viisikymppinen. Viikon päästä ollaan viisaampia tuleeko lähdettyä vai ei. Olisiko kuusi tai seitsemän kertaa aiemmin tuo Pirkan perusmatka tullut mentyä.
 

axe

Jäsen
Tällä säällä ei todellakaan löytynyt tekosyytä jäädä pois Pirkasta, joten tuli käytyä. Menihän se mutta ei se nyt herkkua ollut tolla lajiharjottelulla. Rupes jomottamaan vähän joka paikkaa, jotka ennen ei ole ottaneet itteensä, kun ei ollut totutellut (sama pyörä, samat säädöt). Yksi poikkeus oli kyllä uudet pyöräilyhanskat, joissa taisi olla vähän kireet sormenreiät kun saakeli kädet puutu ihan apinana koko ajan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Piti mennä ekaa kertaa Pirkkaan, mutta iski viime tiistaina pirun sitkeä flunssa ja en lähtenyt tänään leikkimään terveydellä. Keli olis ollut kaiketi hyvä. Ensivuonna uusi yritys.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kävin ajelemassa Pirkan yöpyöräilyn kolme vuotta sitten. Se oli hieno kokemus - ainakin ajatuksen tasolla. Ajatus lämpimässä kesäyössä ajelusta oli todellisuudessa sitä, että lähdettiin kaatosateeseen ja pari ensimmäistä tuntia menikin sateessa. Sateen päätyttyä oli vielä jonkin matkaa vastatuuleen ajamista. Ehkä noin viimeiset 1-1,5h sai ajaa poutasäässä ilman, että oli pahasti vastainen. No, tuo kaikkihan kuuluu tähän harrastukseen oleellisesti ja olihan se joka tapauksessa hieno kokemus.

Nyt täällä pohjoisessa asuessa ei oikein riitä mielenkiinto lähteä näiden tapahtumien perään. Tosin heinäkuussa olen suht. lähellä Saimaata, että tuo @Bat79 mainitsema Cycle Tour olisi periaatteessa mahdollinen ja sitä tuossa aiemmin keväällä pohdinkin. On vain tullut suunniteltua jo sen verran yhtä sun toista heinäkuun alkuun, joten jäänee sekin välistä. Se harmittaa, että viime vuonna Levillä järjestetty Nightless Night Gravel -tapahtuma ei toteudu tänä vuonna. Viime syksynä kun löytyi käytettynä gravel-pyöräkin maantiepyörän rinnalle, niin olisi kelvannut ajella. Toisaalta osaapa niitä sorateitäkin ajella issekseen. Tosin tällä hetkellä kyseinen pyörä odottaa, että löytyy motivaatio laittaa etujarrut kuntoon. Maantielenkit ovat tähän asti tätä ajokautta riittäneet varsin hyvin.

Tällä säällä ei todellakaan löytynyt tekosyytä jäädä pois Pirkasta, joten tuli käytyä. Menihän se mutta ei se nyt herkkua ollut tolla lajiharjottelulla. Rupes jomottamaan vähän joka paikkaa, jotka ennen ei ole ottaneet itteensä, kun ei ollut totutellut (sama pyörä, samat säädöt). Yksi poikkeus oli kyllä uudet pyöräilyhanskat, joissa taisi olla vähän kireet sormenreiät kun saakeli kädet puutu ihan apinana koko ajan.

En tiedä mahtoiko boldaamani pätkä olla kirjoitettu vitsillä, mutta tohdin epäillä syyn olevan pyöräilyhanskojen sormenrei'issä. Tietysti paha tämän perusteella mitään varmaksi on sanoa mutta oma veikkaukseni menee ajoasennon ja siihen liittyvien säätöjen suuntaan. Edellisellä pyörällä mulla teki tota samaa, siihen vaihdettiin hieman lyhyempi stemmi (oisko 0llut 10mm eroa) ja ongelma katosi siinä. Toisaalta kädet saattavat olla sellasessa asennossa, että jollekin hermolle tulee painetta ja puutuminen aiheutuu siitä. Myös sellaista olen lukenut, että jos satulaa siirtää liiaksi eteen (ettei tarvitsisi kurkottaa ohjaustangolle) niin ajajan painopiste siirtyy liikaa eteen ja käsille tulee liikaa painoa, mikä voi aiheuttaa puutumista.

Joku paikallisen pyöräliikkeen pitäjä saattaisi aika nopeastikin bongata tuon ongelman aiheuttajan ja tehdä/kertoa tarvittavat muutokset ajoasennon muuttamiseksi.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jonkun aikaa on mielessä pyörinyt maastopyörän ostaminen. Työmatkat ja satunnaiset lenkit metsäteillä tulisivat olemaan ohjelmassa, ei hardcore rytkytys. Onko tämä linkin Biltema pyörä aivan pilipali kamaa hintaluokassaan? Aika vähän on ymmärrystä näistä. Sen verran ymmärrän, että Deore ei ole aivan huonoimmasta päästä vaihtajana. Miten lie muiden osien laita? Budjetti on siis tuossa maks 800€.

Mountainbike 29" 10 vaihdetta, large
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Jonkun aikaa on mielessä pyörinyt maastopyörän ostaminen. Työmatkat ja satunnaiset lenkit metsäteillä tulisivat olemaan ohjelmassa, ei hardcore rytkytys. Onko tämä linkin Biltema pyörä aivan pilipali kamaa hintaluokassaan? Aika vähän on ymmärrystä näistä. Sen verran ymmärrän, että Deore ei ole aivan huonoimmasta päästä vaihtajana. Miten lie muiden osien laita? Budjetti on siis tuossa maks 800€.

Mountainbike 29" 10 vaihdetta, large
Kyllä kai tuokin asiansa ajaa, mutta tuohon hintaan saa ehkä hippusen parempiakin fillareita, Trek marlin esimerkiksi olisi semmoinen mitä itse harkitsisin vakavasti jos nyt olisin pyörää hankkimassa. Arvelisin että nuo paremmat merkit säilyttää arvoaankin jälleenmyyntiä ajatellen paremmin.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jonkun aikaa on mielessä pyörinyt maastopyörän ostaminen. Työmatkat ja satunnaiset lenkit metsäteillä tulisivat olemaan ohjelmassa, ei hardcore rytkytys. Onko tämä linkin Biltema pyörä aivan pilipali kamaa hintaluokassaan? Aika vähän on ymmärrystä näistä. Sen verran ymmärrän, että Deore ei ole aivan huonoimmasta päästä vaihtajana. Miten lie muiden osien laita? Budjetti on siis tuossa maks 800€.

Mountainbike 29" 10 vaihdetta, large
Kävisin potkimassa renkaita paikallisissa pyöräliikkeissä ja esim juuri yllä mainittu Trek menee budjettiin. Isäukolle ostettiin keväämmällä Specialized Rockhopper joka on myöskin juuri tuontyyppinen laite.

Yleisesti jäykkäperäisissä pyörissä tuossa hintaluokassa ei ole kauheasti eroja lopulta muutamaa hommaa lukuunottamatta. Keulat on kaikissa huonoja ja katsoisin jopa jäykkäkeulaisia, jos sellaisia tuohon rahaan löytäisi. Useimmiten halvimmissa on Suntour tai halpa Rockshox. Ottaisin noista Rockshoxin vain merkin takia, vaikka toiminta on kummassakin yleensä aivan samanlaista. Jos löytyy ilmajousella oleva keula, niin tähtäisin ehkä siihen tuossa hintaluokassa.

Kiekot on myöskin kaikissa suht samanlaisia merkistä riippumatta. Samoin renkaat ja putkiosat. Vaihteistoissa ja jarruissa on eroja. Vaihteistoksi kannattaa vähintään tuota Deore-tasoa ottaa. Microshiftit toimivat myöskin ja osat on yhteensopivia Shimanon kanssa. Jos löytyy, niin ostaisin 1x12 vaihteiston lähinnä myöhemmän mahdollisen päivityksen tai varaosien yhteensopivuuden kannalta, mutta esim 1x10 on toimintavarma ja osia saa vielä pitkään hyvin.

Jarruina pelaa nykyisin varmaan mitkä vaan hydrauliset, mutta tässäkin Shimanot tai SRAMit on laadukas valinta. Tässä hintaluokassa löytynee vain Shimanon MT-sarjan jarruja maksimissaan.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiitokset vastauksista, @Escapist @anthax.

Tuollainen Trek oli tarkoitus alunperin linkittää tuohon Bilteman pyörän kanssa vertailtavaksi. Ehkä se on parempi kallistua tunnetumman merkin puoleen. Naapurilla näyttää olevan joku uusi TREK. Täytynee käydä koeajamassa. Eiköhän tässä päästä pyöräkaupoille vielä tälle syksyä.
 
Jonkun aikaa on mielessä pyörinyt maastopyörän ostaminen. Työmatkat ja satunnaiset lenkit metsäteillä tulisivat olemaan ohjelmassa, ei hardcore rytkytys. Onko tämä linkin Biltema pyörä aivan pilipali kamaa hintaluokassaan? Aika vähän on ymmärrystä näistä. Sen verran ymmärrän, että Deore ei ole aivan huonoimmasta päästä vaihtajana. Miten lie muiden osien laita? Budjetti on siis tuossa maks 800€.

Mountainbike 29" 10 vaihdetta, large
Kannattaa katsella tarjouksia ns. merkkipyöristä, nuo kun pitävät arvonsa yleensä melko paljon paremmin kuin Bilteman pyörät. Esim. xxl:ssä tällä hetkellä Cube Analog HD RLO SX12 23, maastopyörä - Harmaa - Maastopyörät | XXL jäsenalennuksella 759,2e.

Myös Fillaritorista voi löytää hyviä käytettyjä sopuhintaan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdoton suositus käytetylle laatupyörälle, näinä aikoina kun massat ostavat epäpyöriä (sähköavusteisia) ja myyvät luomufillareitaan pois niin hyvän diilin löytäminen on aina vain todennäköisempää.
 

MegaForce

Jäsen
Itselleni innostus pyöräilyyn lähti Matti Rämön mainioista pyörämatkailukirjoista Pohjois-Afrikkaan, Intiaan ja Kaakkois-Aasiaan. Osa kirjoista löytyy Yle Areenasta äänikirjaversiona.

Olen pyöräillyt Helsingin, Vantaan ja Espoon alueita tämän kesän aikana ja rehellisesti myös melko hurahtanut harrastukseen. Usein olen tehnyt noin 50-80km lenkkejä, tämän kesän aikana olisi tarkoitus ainakin yrittää pyöräillä Reitti 2000.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Itselleni innostus pyöräilyyn lähti Matti Rämön mainioista pyörämatkailukirjoista Pohjois-Afrikkaan, Intiaan ja Kaakkois-Aasiaan. Osa kirjoista löytyy Yle Areenasta äänikirjaversiona.

Olen pyöräillyt Helsingin, Vantaan ja Espoon alueita tämän kesän aikana ja rehellisesti myös melko hurahtanut harrastukseen. Usein olen tehnyt noin 50-80km lenkkejä, tämän kesän aikana olisi tarkoitus ainakin yrittää pyöräillä Reitti 2000.
Kannattaa kokeilla vaikka ensi kesänä viimeistään myös esim itäisemmän Suomen reittejä Saimaan ympäristössä vaikkapa, mikäli kiertelyt kiinnostaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@MegaForce otti tuossa esille pyörämatkailuun liittyvää kirjallisuutta, niin nokitan Osmo Soininvaaran fillarilla Nizzaan kirja ( linkki vie addlibris kirjakauppaan.

Osmo lyö vetoa että ajaa kuukaudessa Tallinnasta Nizzaan fillarilla...

Tuli joskus varmaan 10 vuotta sitten se luettua ja kirja löytyi vieläkin hyllystä. Kannattaa vaikka hankkia tuolta, ei siinä korkealta taloudellisesti putoa.
Kirja on kirjoitettu "päiväkirja" tyyliin. Aika tarkkaakin päiväkohtaista selostusta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230727-224432_Gallery.jpg
    Screenshot_20230727-224432_Gallery.jpg
    924,3 KB · kertaa luettu: 107

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
@MegaForce otti tuossa esille pyörämatkailuun liittyvää kirjallisuutta, niin nokitan Osmo Soininvaaran fillarilla Nizzaan kirja ( linkki vie addlibris kirjakauppaan.

Osmo lyö vetoa että ajaa kuukaudessa Tallinnasta Nizzaan fillarilla...

Tuli joskus varmaan 10 vuotta sitten se luettua ja kirja löytyi vieläkin hyllystä. Kannattaa vaikka hankkia tuolta, ei siinä korkealta taloudellisesti putoa.
Kirja on kirjoitettu "päiväkirja" tyyliin. Aika tarkkaakin päiväkohtaista selostusta.
Vinkistä vaari ja kävin kirjastosta hakemassa, nopealukuinen kirja ja hyvin rullasi. Pyöräilen ympäri vuoden mutta vaan työmatkoja ja muuten pienempiä lenkkejä, kunhan haahuilen.

Netflix jos on käytössä, siellä on mainio dokumentti The man who wanted to see it all, mies lähtee vuonna -62 pyöräilemään ja melko paljon ajaakin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Alla olevat jutut jotenkin kolahtivat, joten ihan pakko ottaa asia esille. Ensimmäisessä jutussa ihan tältä päivältä kerrotaan miten lapset oppivat pyöräilemään aiempaa aikaisemmin. Mutta vain viikkoa aiemmin julkaistussa jutussa kerrotaan päinvastoin, että lapset oppivat entistä vähemmän ja huonommin pyöräilemään.. mielenkiintoista

Oma poika aloitti tokaluokan nyt juuri, ja hän on kunnolla innostunut pyöräilystä vasta nyt menneenä kesänä. Pyöräily harjoiteltiin kuntoon jo vuosi sitten viime kesänä hänen ollessaan 6-vuotias, mutta sitten se vain jäi eikä hän tehnyt sitä käytännössä lainkaan noin vuoteen. Joten nyt tänä kesänä joutui treenailemaan ihan liikkeellelähtöäkin ikään kuin uudelleen, mutta nyt painelee jo innoissaan metsäisemmässäkin maastossa. Otan rehellisesti omaan piikkiin myös asiaa miksi pojan pyöräily silloin vuosi sitten jäi, sillä uskokaa tai älkää minä en ole omistanut omaa polkupyörää 12 vuoteen. Ja siitä kun olen viimeksi itse ajanut polkaisuakaan pyörällä on ainakin kuusi vuotta, joten en ole ollut mikään pyöräilyyn innostava esimerkki. Omassa arjessa ei vain ole ollut viimeiseen kymmeneen vuoteen kerta kaikkiaan sellaisia pyöräilyyn sopivia tai sitä vaativia tilanteita. Työmatka on ollut viimeiset kymmenen vuotta vajaat 25km yhteen suuntaan, eli ei puhuta enää pyöräilymatkasta. Ja muutoin elämässä matkat ovat niin pitkiä, että autoa tarvitaan tai sitten liikun täällä pk-seudulla vapaa-ajalla julkisilla. Ja sitten taas arjen peruspalvelut ovat päinvastoin tässä niin lähellä, että käyn niissä ihan jalkaisin. Allekirjoitan täysin tuon alemmassa jutussa olevan näkemyksen siitä, että asuinympäristö on yksi valtava tekijä sille miten/milloin lapsi oppii pyöräilemään, koska juuri tuohon julkisten käyttöön lapset täällä pk-seudulla juurikin turtuvat ihan pienestä pitäen..

Toinen tekijä on sitten se, että tuollaiset vaikkapa 6-8 vuotiaat liikkuvat ainakin täällä kuitenkin vielä niin pienellä alueella ettei pyörää siinä tarvita. Plus kouluunkin saa alkaa mennä pyörällä vasta kolmannesta luokasta alkaen. Joten pojan kaveripiirissä esimerkiksi aktiivisia pyöräilijöitä on aina ollut varsin vähän (vaikka moni osaisikin pyöräillä), ja tiedän kaksikin 8-vuotiasta(!!) jotka eivät osaa pyöräillä lainkaan.. asuinympäristö vaikuttaa, se vaikuttaa ettei vanhemmilla ole pyöriä, ja sitten yksi mikä vaikuttaa on sellainen jännä "sosiaalinen häpeä". Eli kun lapsi tajuaa miten kuitenkin enemmistö kavereista osaa pyöräillä, ja että kyllä hänenkin nyt pitäisi jo osata, niin tällöin sellaisen taidon opettelun kynnys nousee aivan valtavaksi..

Pyöräily on kyllä sellainen taito jota ei tule edes ajatelleeksi. Otetaan nyt vertailun vuoksi vaikka uimataito. Uimataidoton tai hyvin huonosti uiva ihminen pystyy kuitenkin elämään sinällään ihan normaalia elämää, mutta ilman pyöräilytaitoa normaalin elämän eläminen onkin sitten jo selvästi haastavampaa.. etenkin juuri kun olet lapsi ja nuori, tuolloin pyöräily kuitenkin vapauttaa kulkemaan kavereille ja harrastuksiin jne. Minähän olen itse esimerkki, että kyllä sitten näin aikuisena jo ilman pyöräilyäkin elämästä suunnilleen selviää :D


 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laitetaas vaikka tähän ketjuun kysymys. Onko jollain kokemusta Saksalaisesta Bike Discount verkkokaupasta? Miten toimii ja onko ollut ongelmia? Kun tuo Bikester taitaa olla edelleen vähän epävarma ja riskialtis joten sieltä ei uskalla tilata...
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Laitetaas vaikka tähän ketjuun kysymys. Onko jollain kokemusta Saksalaisesta Bike Discount verkkokaupasta? Miten toimii ja onko ollut ongelmia? Kun tuo Bikester taitaa olla edelleen vähän epävarma ja riskialtis joten sieltä ei uskalla tilata...
Oon tilannut moneen otteeseen, ihan toimiva kauppa. Ei ole tarvinnut tehdä palautuksia ja muistaakseni matkahuollosta oon hakenut ne isommat paketit mitkä ei tullut kotiin asti tai postiautomaattiin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Minkälaisilla käsineillä olette tulleet toimeen pakkaskelillä ajaessa? Itellä hankalat räpylät - hiukankin enemmän toppausta ja/tai tuulenpitävyyttä, ja nakit aivan hiessä. Kuitenkin pitäisi olla veden- ja tuulenpitävyyttä tarvittaessa, eikä sitten toisaalta turhan ohuetkaan.

Vai onko vaan niin, että viiden/kymmenen asteen välein on vaihdettava mallista toiseen? Ja sadekeli sitten vielä tietysti huomioiden. Pyöräily on minusta kaikkein haastavin liikuntamuoto justiinsa käsineiden kannalta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mä käytän kylmällä pyöräillessä lobstereita, tosin mun pakkaskelillä pyöräilyt on hyvin vähäisiä kun en enää omista Cyclocrossaria ja on vain kaksi maantiepyörää ja sitten TT-pyörä ja sileät maantiekumit ei vain jäälle sovellu. Kilometrejä nykyään vuodessa kertyy reilu 13 tkm, mutta joo talvella mun pyöräily on sisäpyöräily Smart trainerilla Zwiftissä tai Rouvyssa. Mut joo syksyn ja alkutalven (silloin kun tiet ei ole vielä jäätyneet) kylmissä keleissä käsissä on lobsterit, viime syksynä/alkutalvena kylmin keli jossa tuli poljetuksi ulkona oli -7'C et kyllä siellä ihan pakkaskelejäkin vielä kerkeää polkeen kunhan vain ei ole tullut lumi maahan tai tiet jäätyneet.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Minkälaisilla käsineillä olette tulleet toimeen pakkaskelillä ajaessa? Itellä hankalat räpylät - hiukankin enemmän toppausta ja/tai tuulenpitävyyttä, ja nakit aivan hiessä. Kuitenkin pitäisi olla veden- ja tuulenpitävyyttä tarvittaessa, eikä sitten toisaalta turhan ohuetkaan.

Vai onko vaan niin, että viiden/kymmenen asteen välein on vaihdettava mallista toiseen? Ja sadekeli sitten vielä tietysti huomioiden. Pyöräily on minusta kaikkein haastavin liikuntamuoto justiinsa käsineiden kannalta.
Täysin sama huomio ja olet jäljillä noin 5-10 asteen pykälistä. Itsellä on perus kesähanskat noin +5 tienoille, siitä sitten jotkut 100% brändin ohuehkot neopreenihanskat. Ne menee vähän kosteuden tasosta riippuen jonnekkin -5 tienoille. Jos on märkää niin tuolla alueella on Shimanon vanhat vedenpitävät lasketteluhanskan näköiset ajohanskat, melko paksut ja oudosti helvetin kylmät. Pakkasen puolelle sitten ensin ohuemmat lobsterit johonkin -10 asti ja siitä ylöspäin hankin Craft Siberian 2.0 lobsterit joilla on ajettu nyt -27 asti ongelmitta. Vielä kovempaan keliin tai kevyempiä hanskoja haluavalle maastoon voi laitella tankoon sellaiset "pussit" jossa pärjäilee kevyemmillä hanskoilla.

Eli itse menen noin viisien hanskojen taktiikalla. Kengissä on nyt kolmea tasoa tällä hetkellä kesäkengästä kevyeen vedenkestävään talvikenkään ja siitä Laken 304:ään.

Pari kaveria ajaa lähes kaikki ajot kesähanskoilla, joihin kääritään alle erilaisia kerroksia kumihanskoja ja toisia hanskoja. Ilmeisesti toimii tämäkin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Istun parhaillaan pyöräpajalla, vanhaan Nishikiin laitetaan juuri nastarenkaita alle. Ajattelin niin, että tuo saa jäädäkin talvipyöräksi.

Miten olette ratkaisseet kylmän ja/tai sateisen kelin kenkävalinnan? Mulla jalassa nyt Merrellin gore-nilkkurit. Ovat muuten kyllä hyvät, mutta nilkat tuntuu kyllä viluuntuvan. Ja jos olisi sadekeli, niin taitaisi mennä vettäkin kenkiin. Mitkään varsikengät ei taida kuitenkaan tulla kysymykseen talvipyöräilyssäkään?
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten olette ratkaisseet kylmän ja/tai sateisen kelin kenkävalinnan? Mulla jalassa nyt Merrellin gore-nilkkurit. Ovat muuten kyllä hyvät, mutta nilkat tuntuu kyllä viluuntuvan. Ja jos olisi sadekeli, niin taitaisi mennä vettäkin kenkiin. Mitkään varsikengät ei taida kuitenkaan tulla kysymykseen talvipyöräilyssäkään?
Onhan nuo "oikeat" talvipyöräilykengät varrellisia, mulla on syyskeleille ja pikkupakkasille Shimanon MW501 maastokengät ja niiden maantieversiot RW-vitoset, noilla tosiaan menee sinne muutamaan pakkasasteeseen ihan hyvin ja vettä nuo pitää jonkin verran (maastokengät paremmin). Tän hetken kelit on kyllä aika haasteelliset kun ollaan pikkaisen plussan puolella ja kura lentää.

Rankemmille keleille sitten LAKE mxz303:t noilla pärjää kovillakin pakkasilla kun laittaa merinosukat tuplana ja ennen lenkkiä kengät ulos jäähtymään.

Kesä ja vesisade on vähän sellainen juttu, että ne kengät kastuu kuitenkin, toki sitä kastumista saa vähän hidastettua hupuilla, mutta tarpeeksi pitkällä lenkillä läpimärkyys on taattu juttu...kuuluu harrastukseen.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkälaisilla käsineillä olette tulleet toimeen pakkaskelillä ajaessa? Itellä hankalat räpylät - hiukankin enemmän toppausta ja/tai tuulenpitävyyttä, ja nakit aivan hiessä. Kuitenkin pitäisi olla veden- ja tuulenpitävyyttä tarvittaessa, eikä sitten toisaalta turhan ohuetkaan.

Vai onko vaan niin, että viiden/kymmenen asteen välein on vaihdettava mallista toiseen? Ja sadekeli sitten vielä tietysti huomioiden. Pyöräily on minusta kaikkein haastavin liikuntamuoto justiinsa käsineiden kannalta.
Kuten yllä on jo muutama kommentoinut niin kesähanskoilla +5 keleille, neopreenillä jonnekkin -5 asteeseen, siitä ylös jonnekkin -10-15 sitten topattua hanskaa ja tosipakkasille lobsterit. Mulla on näpit sellaiset että ekan 10min aikana tulee aina vähän kylmä ja tuo sitten tasoittuu kun saa lämmöt päälle. Paksut toppahanskat on siitä ikävät että kun ne sisäpuolelta kastuu niin kauaa ei tarvii olla paikallaan että tulee kylmä. Toki tää ongelma tulee vasta jossain kahden-kolmen tunnin pyöräilyn jälkeen.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kävin eilen sitten heti ajamassa reilun parikymmentä kilsaa osin todella jäisiäkin teitä. Olihan jumalauta mahtavaa, aivan järjettömän hyvä pito. Tänään on pakko mennä uudelleen!

Nämä kengät tai tämäntyyppiset vaikuttavat ihan kiinnostavilta. Mitä mieltä? Shimano MW501 SPD TALVIPYÖRÄILYKENKÄ M - Lukkokenkä | Intersport

Entäpä nämä? Ite oon helposti hikoavaa sorttia, ja kaikki kalvolliset vaatteet hengittävät mielestäni tosi huonosti, olkoon arvo vaikka 20 000. Nämähän eivät voi olla hyvät ja mukavat - eihän? SealSkinz Stanfield
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin eilen sitten heti ajamassa reilun parikymmentä kilsaa osin todella jäisiäkin teitä. Olihan jumalauta mahtavaa, aivan järjettömän hyvä pito. Tänään on pakko mennä uudelleen!

Nämä kengät tai tämäntyyppiset vaikuttavat ihan kiinnostavilta. Mitä mieltä? Shimano MW501 SPD TALVIPYÖRÄILYKENKÄ M - Lukkokenkä | Intersport

Entäpä nämä? Ite oon helposti hikoavaa sorttia, ja kaikki kalvolliset vaatteet hengittävät mielestäni tosi huonosti, olkoon arvo vaikka 20 000. Nämähän eivät voi olla hyvät ja mukavat - eihän? SealSkinz Stanfield
Talvipyöräily on hauskaa hommaa kunhan kamat on kondiksessa, liukkaalla kelillä mun motto on "vauhti korjaa virheet".

Mulla on noi kengät, ihan perus OK, miinusta tulee nauhoista, nuo jos kiskaisee tosi kireälle niin tulee vähän läpi kun ovat aika ohkaiset. Jos löydät samaan hintaluokkaan kengät jotka on BOA-kiristyksellä osta ennemmin ne.

Tuollaisista sukista ei oo kokemusta, mä käytän merinoa, ne tietty kastuu sateella mutta eivät tunnu märkänä kylmiltä. Gore-texit ja muut on sateella pyöräilyssä valinta että kastutko sisäpuolelta hiestä vai menetkö normikamoilla ja kastut ulkopuolelta. Eli siinä mielessä aivan se ja sama kastut kuitenkin, tärkeämpi on ettei tulis kylmä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös