Pyöräily harrastuksena

  • 40 243
  • 398

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Juu kolautti tämän päivän uutinen tästäkin näkökulmasta näin hyvän päivän ja sään maantiepyöräilijänä.

Se ei valitettavasti tarvitse kuin sen yhden rattiin nukahtajan, päihtyneen tai muuten vain herpaantuneen kuskin takaa tulevaksi. Pistää miettimään omiakin pyöräilyjä maanteiden varsilla - onkohan se sittenkään tuon riskin arvoista.
Vähiin on jäänyt maantiellä ajaminen nykyisin itsellä myös. Ei vaan jaksa tuota jengin itsekkyyttä ja tarvetta kouluttaa inhottavia spandex-pellejä. Maantiepyörälläkin jos tulee ajettua Gravelin sijaan, niin monesti valinta suosii tunnetusti hiljaisia pätkiä tai kevyenliikenteenväyliä.

Viimeksi tänään kävin ajamassa pienen lenkin ja loppumatkalla kolmion takaa auto eteen, kun pää kääntyi kaverilla ilmeisesti vain yhteen suuntaan. Onneksi tämä tuli aavistettua jo valmiiksi, joten ei tarvinnut keräillä itseään konepelliltä.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Työmatkan Kalasataman suunnalta kohti Hämeentietä -nousu / alamäki toiseen suuntaan on täyttä horroria. Kyllä kerran pari viikkoon on kääntyvä auto ajaa päälle. Pakukuskit pahimpia.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Työmatkan Kalasataman suunnalta kohti Hämeentietä -nousu / alamäki toiseen suuntaan on täyttä horroria. Kyllä kerran pari viikkoon on kääntyvä auto ajaa päälle. Pakukuskit pahimpia.
Muista, että luultavasti jonkun mielestä olet aina väärässä pyörällä ja kannattaisi henkensä pitimiksi antaa muille tietä vaikka olisitkin jostain harvinaisesta syystä oikeassa!

Liikennekäyttäytyminen Suomessa kiteytettynä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Muista, että luultavasti jonkun mielestä olet aina väärässä pyörällä ja kannattaisi henkensä pitimiksi antaa muille tietä vaikka olisitkin jostain harvinaisesta syystä oikeassa!
Sanotaanko näin ihan pyöräilijänä ja autoilijana, että tällä hetkellä varsinkin näiden uusien väistämissääntöjen jälkeen pyöräilijöillä on tämä mentaliteetti "minä olen aina oikeassa ja etuajo-oikeutettu". Aivan surutta työnnetään suojatielle jopa katsomattakin.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Sanotaanko näin ihan pyöräilijänä ja autoilijana, että tällä hetkellä varsinkin näiden uusien väistämissääntöjen jälkeen pyöräilijöillä on tämä mentaliteetti "minä olen aina oikeassa ja etuajo-oikeutettu". Aivan surutta työnnetään suojatielle jopa katsomattakin.
Ehkä joillain on ja joillain ei. Tuskin kannattaa yleistää kuitenkaan kaikkiin. Eikai katsomatta eteen ajaminen liity myöskään uusiin sääntöihin?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on nyt viikon aikana tullut taas pyöräiltyä enemmän uuden pyörän ansiosta ja vaikka autoilijoita osaan ”väistää” vanhasta muistista, niin se kyllä aina yllättää, että minkälaista kulkijaa kevyenliikenteenväylällä kulkee. Kävelijät kävelevät keskellä tietä, pyöräilijät kulkevat keskellä väylää tai muuten vaan saattavat yhtäkkiä ajautua reunasta keskelle. Sähköpotkuilijat tai fillaroitsijat painelevat 40km/h vauhdilla ohi. Eli ihan sama missä ajat, niin oman henkeni pitimiksi saa kyllä koko ajan olla tarkkana ja ennakoida omaa vauhtia sen mukaan mitä edessä tai takana näkyy.

Mielummin tulen myöhässä perille kuin en ollenkaan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tutkallinen versio. Esim vaikka Garmin Varia.
Mä oon kihnuttanut maantienlaitaa reilu kaks vuosikymmentä kuusnumeroisen kilometrimäärän enkä vaan tajua mitä lisäarvoa takatutka tuo yksin ajaessa? Jos se autoilija on ajamassa yli niin se ajaa yli oli sulla sitten tutka tai ei.

Kertokaa mulle.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanotaanko näin ihan pyöräilijänä ja autoilijana, että tällä hetkellä varsinkin näiden uusien väistämissääntöjen jälkeen pyöräilijöillä on tämä mentaliteetti "minä olen aina oikeassa ja etuajo-oikeutettu". Aivan surutta työnnetään suojatielle jopa katsomattakin.

Sanotaanko näin pyöräilijänä ja autoilijana että autoilijoilla on säännöt aivan hukassa, kahdeksan kymmenestä autoilijasta antaa tietä vaikka allekirjoittanut pysähtyy pyöräillessä väistämisvelvollisena.

Yleistäminen...ihanaa
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Mä oon kihnuttanut maantienlaitaa reilu kaks vuosikymmentä kuusnumeroisen kilometrimäärän enkä vaan tajua mitä lisäarvoa takatutka tuo yksin ajaessa? Jos se autoilija on ajamassa yli niin se ajaa yli oli sulla sitten tutka tai ei.

Kertokaa mulle.
Minulle se tuo vinkin siitä että takaa tulee auto, ota mahdollinen tuuli huomioon. Kuten tiedät niin pyöräily on aika meluisaa puuhaa, kohinan vuoksi et aina kuule takaa tulijoita.
Henk koht olen tyytyväinen käyttäjä ja kyllä mielipiteitä mahtuu tien laidalle.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Sanotaanko näin pyöräilijänä ja autoilijana että autoilijoilla on säännöt aivan hukassa, kahdeksan kymmenestä autoilijasta antaa tietä vaikka allekirjoittanut pysähtyy pyöräillessä väistämisvelvollisena.

Yleistäminen...ihanaa
Empiirisen tutkimukseni mukaan n. kahdeksalla pyöräilijällä kymmenestä (myös autoilijoilla) ei ole noista uusista säännöistä mitään hajua niin voi jo ihan yleistääkin rohkeasti.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Empiirisen tutkimukseni mukaan n. kahdeksalla pyöräilijällä kymmenestä (myös autoilijoilla) ei ole noista uusista säännöistä mitään hajua niin voi jo ihan yleistääkin rohkeasti.
Kaikilla meillä autoilijoilla kuitenkin pitäisi olla ajokortti eli siis ihan oikeasti ymmärrys liikennesäännöistä.

Pyörällä saa taas ajaa ihan kuka tahansa, jos sillä edes suunnilleen pysyy pystyssä. Pyörällä saa siis ajaa, vaikka ei olisi ikinä saanut ajokorttia ja olisi reputtanut ajokokeet ties kuinka useasti. Pyörällä saa ajaa, vaikka eläisi toisessa todellisuudessa ja jos ei vaan ole suljettu tahdonvastaiseen hoitoon. Pyörällä saa ajaa, vaikka olisi vasta ottamassa ensimmäisiä askelia tai polkaisuja koulutiellään ja elämässään. Pyörällä saa ajaa, vaikka olisi juonut ajokorttinsa ties kuinka monesti. JNE...

Yhteispelillä liikenteessä pitäisi selvitä ja pärjätä. "Toisen" osapuolen syyllistäminen ei johda mihinkään.

Minä en kyllä osaa edes sanoa olenko autoilija, pyöräilijä vai kävelijä vai joku hiihtäjä, vaikka ekassa lauseessa autoilusta kirjoitinkin. Ei kai mun ymmärrys liikenteestä muutu liikkumistavan mukaan?

Edit. Ei tää pitäisi edes olla tämän ketjun kamaa.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä oon kihnuttanut maantienlaitaa reilu kaks vuosikymmentä kuusnumeroisen kilometrimäärän enkä vaan tajua mitä lisäarvoa takatutka tuo yksin ajaessa? Jos se autoilija on ajamassa yli niin se ajaa yli oli sulla sitten tutka tai ei.

Kertokaa mulle.
Olen pariin otteeseen meinannut tuollaisen Garmin Varian tilata mutta päätynyt pohdinnassa samanlaiseen lopputulokseen kuin sinäkin, ja jäänyt sitten tilaamatta.

@Myhkyrin herra tuossa jo vastasikin. Lisättäköön sen verran, että jos sattuu kovempi sivutuuli, niin se voi aika petollisestikin puskea pyöräilijää tien reunasta keskelle. Pahimmillaan ja väärällä ajoituksella yhdessä ohittavan auton kanssa lopputulos on pahin mahdollinen. Tuollaisen tutkan myötä olisi edes vähän valppaampi esimerkiksi sen kovan tuulen suhteen, että ajolinja varmasti pysyy reunassa.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Lääkäri vei ajokortin niin nyt olisi aika herätellä todenteolla vanhaa pyöräilyharrastusta. Pitäisi löytää gravel alle, joten kysyisin, onko kellään kokemusta noista XXL:n White-pyöristä? GX Lite pyörii n. 700€ hintaluokassa. Muita tuon hintaluokan suosituksia?

Tarkoitus rullailla parisataa kilsaa viikossa, joten pärjäisiköhän tuollaisella, vai investoisiko muutaman satkun enemmän? Tällä hetkellä alla kunnostusta kaipaava Kona Dew Plus.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Lääkäri vei ajokortin niin nyt olisi aika herätellä todenteolla vanhaa pyöräilyharrastusta. Pitäisi löytää gravel alle, joten kysyisin, onko kellään kokemusta noista XXL:n White-pyöristä? GX Lite pyörii n. 700€ hintaluokassa. Muita tuon hintaluokan suosituksia?

Tarkoitus rullailla parisataa kilsaa viikossa, joten pärjäisiköhän tuollaisella, vai investoisiko muutaman satkun enemmän? Tällä hetkellä alla kunnostusta kaipaava Kona Dew Plus.
Jos hakee vain toimivaa pyörää, niin hintaisekseen tuo on ihan hyvä. Näissä taitaa vaan olla mekaaniset levyjarrut? Yksistään niiden takia jättäisin kuitenkin väliin ja ostaisin vaikka sen kalliimman version tuosta Whitestä (jos sitä vielä saa) tai jonkun hinnat alkaen Trekin, Canyonin, Specializedin tai vaikka uuden Konan.

Ongelma on, että tuohon rahaan ei Suomesta juuri muuta toimivaa saa, kuin Whitet. Kaikkien muiden hinnat on nousseet niin paljon, että ainoastaan tuo XXL:n omatuonti kannattaa noilla hinnoilla. Muiden hinnat alkaen taso on jossain 1200-1500 tienoilla valitettavasti.
 

shells

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Sanotaanko näin pyöräilijänä ja autoilijana että autoilijoilla on säännöt aivan hukassa, kahdeksan kymmenestä autoilijasta antaa tietä vaikka allekirjoittanut pysähtyy pyöräillessä väistämisvelvollisena.

Yleistäminen...ihanaa

Tämä osuu yksiin myös omien kokemusten kanssa. Lähes aina, kun pysähtyy ennen suojatietä, vaikka ei tekisi minkäänlaista liikettä tietä ylittääkseen, niin autoilija pysähtyy ja yrittää antaa tietä. Joskus jopa ajokaistalla ajaessa olen pysähtynyt kolmion kohdalle ja silti autoilija on väistänyt.

Olen todennut parhaaksi tavaksi vain pysyä paikallaan, kunnes auto lähtee liikkeelle ja suojatie/risteys on oikeasti vapaa.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Sanotaanko näin ihan pyöräilijänä ja autoilijana, että tällä hetkellä varsinkin näiden uusien väistämissääntöjen jälkeen pyöräilijöillä on tämä mentaliteetti "minä olen aina oikeassa ja etuajo-oikeutettu". Aivan surutta työnnetään suojatielle jopa katsomattakin.
En nyt ehkä ihan täysin allekirjoita ja yleistä tätä todeksi, mutta vähän samaa mieltä kuitenkin. Autoilijana on välillä tosi vaikea nähdä esim. takaoikealle, että tuleeko sieltä joku ohjus, joka ei varmasti halua esim. hidastaa risteykseen tullessa. Tottakai mä väistän autolijana pyörät kääntyessä, mutta vaaratilanteita syntyy silti aina välillä, koska porukkaa sahaa edestakaisin kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla laitteilla. Parasta tietysti olisi jos kaikki noudattaisivat varovaisuutta risteykseen saavuttaessa, oli sitten etuajo-oikeutettu tai ei.
 

shells

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
En nyt ehkä ihan täysin allekirjoita ja yleistä tätä todeksi, mutta vähän samaa mieltä kuitenkin. Autoilijana on välillä tosi vaikea nähdä esim. takaoikealle, että tuleeko sieltä joku ohjus, joka ei varmasti halua esim. hidastaa risteykseen tullessa. Tottakai mä väistän autolijana pyörät kääntyessä, mutta vaaratilanteita syntyy silti aina välillä, koska porukkaa sahaa edestakaisin kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla laitteilla. Parasta tietysti olisi jos kaikki noudattaisivat varovaisuutta risteykseen saavuttaessa, oli sitten etuajo-oikeutettu tai ei.
Kun risteykseen saapuu sillä ajatuksella, että on valmis pysähtymään tarvittaessa, niin pääsee aika pitkälle. Ja tämä toimii ihan kulkuvälineestä rippumatta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailma
Lääkäri vei ajokortin niin nyt olisi aika herätellä todenteolla vanhaa pyöräilyharrastusta. Pitäisi löytää gravel alle, joten kysyisin, onko kellään kokemusta noista XXL:n White-pyöristä? GX Lite pyörii n. 700€ hintaluokassa. Muita tuon hintaluokan suosituksia?

Tarkoitus rullailla parisataa kilsaa viikossa, joten pärjäisiköhän tuollaisella, vai investoisiko muutaman satkun enemmän? Tällä hetkellä alla kunnostusta kaipaava Kona Dew Plus.
Jos sulla on tarkoitus ajaa noinkin paljon viikkotasolla niin satsaa heti se vähintään 1500€, toi XXL:n laite on ihan kelpo noin halvaksi, mutta usko mua se kalliimpi tulee halvemmaksi pitkässä juoksussa.

Fillaritorin käytettyjen markkinat kannattaa väijyä, siellä on välillä erittäin hyviä laitteita tarjolla kun jengi realisoi kalustoa sähköpyörähimossaan.
 

Altec

Jäsen
Tulipa ostettua gravelia vihdoin alle - ensimmäinen lenkki tosin heittämättä. Eilen ropailin pyörän kasaan ja säätelin etuvaihtajaa asetuksiinsa. Olipahan taas perkeleen tuskallinen homma - laahaa lahaa häkkiin isoimmalla rattaalla.

Nyt jo kohtuu liki, kun enää yhdistelmällä isoin edes ja pienin tai toiseksi pienin ratas takana ottaa vähän häkkiin kiinni.

Meinas hieman vituttaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tulipa ostettua gravelia vihdoin alle - ensimmäinen lenkki tosin heittämättä. Eilen ropailin pyörän kasaan ja säätelin etuvaihtajaa asetuksiinsa. Olipahan taas perkeleen tuskallinen homma - laahaa lahaa häkkiin isoimmalla rattaalla.

Nyt jo kohtuu liki, kun enää yhdistelmällä isoin edes ja pienin tai toiseksi pienin ratas takana ottaa vähän häkkiin kiinni.

Meinas hieman vituttaa.
Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisesta puulaakista ostit, jos joudut itse säätämään etuvaihtajaa? Toisaalta esim omassa maantiepyörässä joutuu trimmaamaan etuvaihtajaa kyllä tietyillä rataskomboilla. Kahvassa on enemmän, kuin kaksi pykälää, jolloin vaihtajan kohtaa saa juuri riittävästi vaihdettua isoilla tai pienillä rattailla ajaessa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisesta puulaakista ostit, jos joudut itse säätämään etuvaihtajaa? Toisaalta esim omassa maantiepyörässä joutuu trimmaamaan etuvaihtajaa kyllä tietyillä rataskomboilla. Kahvassa on enemmän, kuin kaksi pykälää, jolloin vaihtajan kohtaa saa juuri riittävästi vaihdettua isoilla tai pienillä rattailla ajaessa.
Campagnolo on ollut tässä etuvaihtajahommassa SS-kaksikkoa valovuoden parempi vuosikymmenet. Siis jos puhutaan vaijerivetoisista kamoista.

Etuvaihtajan saa oikeasti millintarkasti säätöihin niin että se ei hinkkaa (säädöt myös pysyvät) ja vaikka vaijerin venyessä alkaisi hinkkaamaan kesken lenkin niin kahvassa on useampi "napsu" jolla vaihtajaa pystyy ajaessa trimmaamaan.

Varmaan arvaatte minkä firman kamat mulla on niin maantiellä kuin gravelissa...toki gravel-osasarja Ekarissa ei etuvaihtajaa edes ole.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Campagnolo on ollut tässä etuvaihtajahommassa SS-kaksikkoa valovuoden parempi vuosikymmenet. Siis jos puhutaan vaijerivetoisista kamoista.

Etuvaihtajan saa oikeasti millintarkasti säätöihin niin että se ei hinkkaa (säädöt myös pysyvät) ja vaikka vaijerin venyessä alkaisi hinkkaamaan kesken lenkin niin kahvassa on useampi "napsu" jolla vaihtajaa pystyy ajaessa trimmaamaan.

Varmaan arvaatte minkä firman kamat mulla on niin maantiellä kuin gravelissa...toki gravel-osasarja Ekarissa ei etuvaihtajaa edes ole.
Juu itsellä on myös ollut vanhoja Campoja aikoinaan. Eteen oli yhtä monta pykälää, kuin taakse. Shimanossa trimmi tuntuu lähinnä siltä, kuin runttaisi vähän liian paljon kahvaa vaihteelle tai jättäisi isommalle nostamatta.

E: viisain lienee olisi sähköt, kun niissä on automaattinen trimmi.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viisain lienee olisi sähköt, kun niissä on automaattinen trimmi.
Juurikin näin, mutta kun Campagnolo on mun juttu enkä langallisten kanssa ala pelaamaan jää vaihtoehdoksi vain Super Record Wireless, gruppon hinta on jossain 4-5k€ paikkeilla, ei ihan taivu tuohon hintaan kun ympärille pitäisi rakentaa se muukin fillari. Eli mekaanisilla mennään edelleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös