CreaseMonkey
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Helsingin IFK
Jos keski-ikäinen läski ostaa gravelfillarin ja ei ole oikeasti kiire minnekään, niin onko väliä onko runko hiilikuitua vai alumiinia?
Ei ole, mä oon keski-ikäinen ja mun greiveli on teräsrungolla. Pääasia että se raami on oikean kokoinen.Jos keski-ikäinen läski ostaa gravelfillarin ja ei ole oikeasti kiire minnekään, niin onko väliä onko runko hiilikuitua vai alumiinia?
Ei ole.Jos keski-ikäinen läski ostaa gravelfillarin ja ei ole oikeasti kiire minnekään, niin onko väliä onko runko hiilikuitua vai alumiinia?
Ja teräs on vielä mukavampi, kunhan raami on tehty jostain muusta ku viemäriputkesta.Ei ole.
Hiilikuitu on ehkä aavistuksen mukavampi (yleensä), kun tärinä suodattuu paremmin. Muuta iloa tuosta tuskin on oikeasti. Muutaman gramman kevyempi, kun kantaa hankalassa paikassa olalla. Mukavuuskin on vähän niin ja näin oikeasti, jos ei ole kovin herkälle virittyneet aistit pyöräilyn saralla.
Itsellä on ollut useita vanhoja maantiepyöriä, mutta hyvin vaikea on sanoa onko se noin oikeasti. Etenkin modernit kuiturungot on kyllä suunniteltu mukavuus mielessä. Kuiturungoissa on myös ollut melko pitkään erilaisia tärinää suodattavia ratkaisuja, joita ei ole mitään mahdollisuutta metallirunkoihin tehdä.Ja teräs on vielä mukavampi, kunhan raami on tehty jostain muusta ku viemäriputkesta.
Toki painoa saattaa tulla jokunen sata grammaa enemmän ku kuiturungossa mut ihan se ja sama.
Ei ole.
Hiilikuitu on ehkä aavistuksen mukavampi (yleensä), kun tärinä suodattuu paremmin. Muuta iloa tuosta tuskin on oikeasti. Muutaman gramman kevyempi, kun kantaa hankalassa paikassa olalla. Mukavuuskin on vähän niin ja näin oikeasti, jos ei ole kovin herkälle virittyneet aistit pyöräilyn saralla.
Vintage on vintagea, kun puhutaan moderneista teräsraameista jotka on tehty Columbuksen tai Reynoldsin "ylähyllyn" tavarasta niin usko mua..ne hakkaa Taiwankuidun mukavuudessa aina. :) Kokeile joskus.Itsellä on ollut useita vanhoja maantiepyöriä, mutta hyvin vaikea on sanoa onko se noin oikeasti. Etenkin modernit kuiturungot on kyllä suunniteltu mukavuus mielessä. Kuiturungoissa on myös ollut melko pitkään erilaisia tärinää suodattavia ratkaisuja, joita ei ole mitään mahdollisuutta metallirunkoihin tehdä.
Olkoot sitten näin. Taidan itse jatkaa kuitenkin uskomista moderneihin innovaatioihin ja tekniikoihin tärinänsuodatuksessa vaikka ne tehtäisiin Taiwanissa.Vintage on vintagea, kun puhutaan moderneista teräsraameista jotka on tehty Columbuksen tai Reynoldsin "ylähyllyn" tavarasta niin usko mua..ne hakkaa Taiwankuidun mukavuudessa aina. :) Kokeile joskus.
Makuasioita sanoi mäyräkoira... Teräsrungoista on vaan jengillä aivan väärä mielikuva, iso osa miettii niitä Helkaman rautaruukkivehkeitä kun kyseisestä materiaalista puhutaan.Olkoot sitten näin. Taidan itse jatkaa kuitenkin uskomista moderneihin innovaatioihin ja tekniikoihin tärinänsuodatuksessa vaikka ne tehtäisiin Taiwanissa.
Eipä tuollakaan ole väliä kunhan välityksistä löytyy tarpeeksi kevyttä settiä, toki yhdellä eturattaalla on se etu että on yks huoltokohde vähemmän kun se etuvaihtaja jää pois.
Yhdellä pärjää hyvin ja suurin osa pyöristä tuleekin nykyisin yhdellä. Vauhdikkaampaan menoon on edelleen paikkansa kahdella eturattaalla, mutta suurimmalle osalle harrastajia yksi on hyvä. Yllä mainittiinkin jo, että yksi huoltokohde vähemmän. Välityksien laajuus on nykyisin ihan riittävä, kun takan rataspakkojen skaala on valtava.
Alumiinirungolla pärjää varmasti aivan hyvin mutta kuten jo edellä ehdittiin mainita, suosittelen minäkin hiilikuituista tankoa (ja mahdollisesti etuhaarukkaa) paremman valmennuksen takia. Ensimmäinen gravel, joka oli lainapyörä, oli alumiinia kaikkinensa ja hakkasi käsille aika armottomasti, jos ei ihan sileäpintainen hiekkatie ollut. Pari seuraavaa ollut hiilikuituista ja ajokokemus on ollut huomattavasti miellyttävämpi (mitä nyt tänä kesänä uusia reittejä etsiessä on eksynyt semmoiselle "kiuaskivi"-alustalle, ettei ole se kuitukaan auttanut).Jos keski-ikäinen läski ostaa gravelfillarin ja ei ole oikeasti kiire minnekään, niin onko väliä onko runko hiilikuitua vai alumiinia?
Jälleen kysymys fiksummille, tai ainakin kokeneemmille.
Pyörävalintani on kallistumassa Canyonin fillariin. @Bat79 n luonnehdinta harrastefillareiden Skodasta vahvisti valintani! Haluan harmaan Canyonin.
Se kysymys: voinko luottaa kyseisen valmistajan sivuilla olevaan kokolaskuriin, olenhan kokonaismittaani nähden lyhyillä jaloilla varustettu?
Onko palstalla perjalkaisia, jotka ovat hankkineet harrastefillareiden Skodan luottaen valmistajan kokolaskuriin?
Eiks kanjoni ja skoda oo teknarin testivoittajia, silloin niiden on pakko olla hyviä. No vitsit sikseen, yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta, pääasia että pyöräilee.Jälleen kysymys fiksummille, tai ainakin kokeneemmille.
Pyörävalintani on kallistumassa Canyonin fillariin. @Bat79 n luonnehdinta harrastefillareiden Skodasta vahvisti valintani! Haluan harmaan Canyonin.
Se kysymys: voinko luottaa kyseisen valmistajan sivuilla olevaan kokolaskuriin, olenhan kokonaismittaani nähden lyhyillä jaloilla varustettu?
Onko palstalla perjalkaisia, jotka ovat hankkineet harrastefillareiden Skodan luottaen valmistajan kokolaskuriin?
Kannattamastasi joukkueesta voisin arvata että asustelet pääkaupunkiseudulla (?), käy Peloton Eatery-ravintolassa ja testaa samalla Canyon-fillareiden kokoja. Se on käsittääkseni yhteistyökumppani. Itse luotin laskuriin ja osui erinomaisesti, olen kyllä enemmän pitkäjalkaisten klaaniin kuuluva.Se kysymys: voinko luottaa kyseisen valmistajan sivuilla olevaan kokolaskuriin, olenhan kokonaismittaani nähden lyhyillä jaloilla varustettu?